Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
PanFantomas
Posty: 593
Rejestracja: 02 lut 2019, 08:41
Has thanked: 136 times
Been thanked: 507 times

Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: PanFantomas »

„Micro Cosmos” od Thistroy Games to mała gra o kosmosie dla 1-4 graczy, która trafi na Kickstarter 10 maja.

Głównym celem gry jest podróżowanie statkiem w celu odkrywania nowych planet i terraformowanie ich poprzez wydawanie odpowiednich zasobów. Poza terraformowaniem, możemy usprawniać nasz statek odblokowując różne ulepszenia. Każde ulepszenie daje nam też znacznik kolonii, który możemy potem umieścić na wybranej planecie. Można ratować ocalałych obcych i transportować ich na rodzinne planety. No i są jeszcze placówki handlowe. Gra kończy się kiedy trzy planety zostaną całkowicie przystosowane do życia.
Ostatnio zmieniony 20 lut 2024, 21:23 przez PanFantomas, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 64
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: Sheade »

Pograłem w grę w Katowickim Spodku, zakupiłem i rozegralem również kilka partii już na spokojnie. Bardzo przyjemna i zbalansowana gra, ale mam kilka uwag (kolejność przypadkowa):


Ikonografia
Gra ogólnie pod względem UI/UX jest bardzo spójnie i dobrze zaprojektowana, jednak mam uwagi co do pewnych ikon, które są poprostu zbyt do siebie podobne. Przedewszystkim oznaczenie ikonki uniwersalnego lidera, a inżyniera, karty, a karty z kokpitu itp.

Kolorystyka
Ogólnie jest przyjemna i spójna, ale miejscami zbyt kolorowa, co wpływa na czytelność. Interface można było zrobic ciut bardziej czysty, więc nie było by potrzeby rozróżniania pewnych ich elementów odrebnymi kolorami, a co by sprawiło że nie było by takiej kakofonii kolorów. Szczególnie karty akcji są najmniej czytelne.

Insert
Bardzo fajnie, że wszystko się mieści w głównym pudełku (można spokojnie spakować dwuwarstwowe planszetki lub cały dodatek), ale przegródki na karty są zbyt duże, przez co karty w nich latają. Można było spokojnie zrobić je ciut węższe, a w wygospodarowane miejsce zrobić fragment na pozostałe znaczniki uniwersalne (jak pierwszego gracza, automy, itp).

Pudełko
Genialne jest to, że ta mała-duża gra jest tak kompaktowa, to jeden z największych plusów tej gry. Ale obawiam się o żywotność tego pudełka, bo ciężko jest wyciągać komponenty z niego, trzeba nieco wpychać palce między ścianki pudełka, a insert co z czasem może spowodować jego szybkie rozerwaie.

Mikrozasady
To nie jest taka mała gra, posiada dosyć dużo mikrozasad, które wcale nie są takie intuicyjne. A to wszystko jest spisane tylko na jednej planszetce. Na planetach możemy zrobić tylko jedną* akcję spośród kilku, a na sztucznych satelitach obydwie z dwóch dostepnych, niby proste - ale ciągle się o tym zapomina. Podobnie kolejnosć ruchu. Skoro już plansze są napaćkane ikonografią, to pewien skrót kolejnych tur mógłby być nadrukowany chodźby w formie ikonek na planszetkach graczy. 1. Ulepszenie, 2. Ruch, 3. Akcje kart, 4. Akcje planet, 5. Dobranie karty. Przy kilku rozgrywkach jakby ta kolejność i możliwosci nie są intuicyjne, zapomina się o nich i ciągle ta mała ściagawka lata między graczami - powodujac przestoje.

Brak asymetrii
Brakuje mi tu pewnej dawki astmetrii dla planszetek gracza. Mogło by to być naprawdę drobne mało znaczce różnice, ale pozwoliło by się to lepiej wcielić frakcje. Podobny zabieg jak w Eclipse, gdzie z jednej strony wszystkie frakcje (ludzie) byli mocno symetryczni, a przewracając planszetki na drugą strone były to obce rasy, każdy o asy,metrycznych parametrach, technologiach itp. Pozwoliło by to zachować większą różnorodność i regrywalność tytułu.

Dodatki
W wersji podstawowej bardzo czuć, że akcję osiedlania i eksploracji nowych ras na planetach są słabo eksploatowane, bo uzależnione od momentu kiedy chodź jedna planeta będzie zteraformowana. A jak to nastąpi, kolejne są teraformowane bardzo szybko. Dlatego aspekt eksploracji/osiedlania jest używany pod sam koniec gry. Obydwa dodatki "Old Authorities" oraz "New Worlds" to rozbudowują, ale wydaje mi się, że powinny być to zawarte w podstawce, bo bez tego czuć że jest to jakby wyciety fragment gry.

Dodatek New Worlds
Nowa planszetka dla dodatku jest brzydka i dodana trochę na siłę. Cała akcja z dodatku powiązana jest z "Star Gatem" i to na nim mogły by te tory być narysowane w minimalistycznej formie, co było by znacznie bardziej intuicyjne. Taki dodatek mógłby wprowadzać więcej róznych rodzajów portalów startowych, które też w wersji podstawowej są prawie w ogóle nie używane, bo poprostu nie opłaca się tam latać. Planszetka "New Worlds" jest trochę zaprojetowana bez weny, od kilka torów z powrzucanymi ikonkami. Ogólnie koncept dodatku jest fajny, rozbudowuje akcję Eksploracji i pozystykiwania obcych ras, które mają teraz nieco większe zastosowanie.

Dodatek Old Authories
Mechanika dodatku jest super, bo wprowadza większą interakcję i rywalizację między graczami. Szkoda, że podobnie jak w New Worlds, ta planszetka została zaprojektowana bez jakiejś pasji, od kolejny tor z ikonkami. Szkoda, że kary przywilejów frakcyjnych nie wprowadzają unikatowych umiejetności, tylko pozwalają robic to co już jest w mechanice zawarte, od aktywować inżyniera, bądź lidera. Wieje trochę nudą. Sama mechanika jest super, bo wprowadza dodatkową warstwę rywalizacji między graczami, szkoda że płynące benefity z tego są nudne ot dodatkowe punkty, tudzież zdobyty zasób. Coś co wykonuje się przy okazji, a nie będące celem samym w sobie.

Mata
Jest super i świetnie spisuje się w tego rodzaju grze, gdzie trzeba rozkłądać karty planet, które to potrafią się przesuwać. Ale skoro gra nie będzie dystrybuwana/sprzedawana z dodatkiem tak czy siak - to dlaczego na macie nie zostały nadrukowane pola poświecone dodatkom?

Kierunek artystyczny
Ogólnie jestem pod wrażeniem jak fajnie udało się stworzyć ciekawy kierunek artystyczny, który jest spójny, a przy tym klimatyczny. Tylko osobiscie wg mnie w pewnym miejscach jest za duża kakofonia kolorów, czy niepotrzebne elementy interfaceu, co nieco trąci na czytelności na tak małych elementach. Szczególnie karty akcji mogło by być lepiej przemyślane. Nie jestem też fanem kreacji "obcych" cywilizacji, są one dla mnie zbyt abstrakcyjne, ale to już jest czysto subiektywne. Ogólnie całość bardzo spójna, przemyślana i klimatyczna! Grafika i ilustracje na bardzo wysokim poziomie.

Czas gry
Niech was kompaktowe rozmiary gry nie zabłamucą. Pierwsza rozgrywka na trzy osoby potrwała prawie 2,5h. Gra daje sporo możliwości i może spowodować drobne paraliże analityczne. Niestety przez małą róznorodność technologii i akcji z planet/kart wiele rzeczy staje się bardzo powtarzalne, więc w pewnym momencie można czuć że gra się dłuży.

Portale
Pole trochę mało wykorzystywane podczas gry. Dodatek "New Worlds" robi lepszy użytek z tego fragmenty gry, ale jedna rzecz mnie razi. Skoro podstawowy portal to niebieski, a zielony oraz żółty zostały odblokowane jako SG. To aż się prosi by na tylniej stronie niebieskiego był i również czerwony! Powiedzmy umożliwiałby skok w nadprzestrzeń w dowolny fragment mapy. No szkoda :)

Podsumowując.
Gra jest świetna tym czym jest, duża gra w małym pudelku, dająca sporo rozkminy. W zasadzie jedynie o co można by się przyczepić, że jest miejscami zbyt symetryczna i mało urozmaicona, co zaniża jej regrywalnosć. Gdyby statki miały jakieś odmienne parametry, róznorodne technologie, czy chodźby planety miały unikatowe akcje to całość była by ciekawsza. Tymczasem większość gry zazwyczaj sprowadza się do skakania miedzy 1-3 planetami i powtarzalnych czynnosci, odblokowywanie technologi jest nudną rutyną (którą można nauczyć się w jakiej kolejnosci co odblokowywać) i całość sprawia, że nie daje perspektywy "a co by się stało jakbym zagrał w to inaczej". Dodatki sprawia wrażenie nieco wyciętej zawartosci z podstawki (Szczególnie "New Worlds"). Zbyt mała różnorodność i astmetryczność akcji to chyba najwięsza wada gry. Ale pozatym to bardzo dobra gra, tylko bez efektu "kolejnej partii", przynajmniej nie odrazu.

Ja kupiłem całość (Core box + Dodatek + mata + dwuwarstwowe plansze), za 220 zł i uważam, że to jest rewelacyjna cena za taki produkt. Sama podstawka kosztowała 100 zł (w Spodku).

Nie ukrywam, że gdyby nie kompaktowość tej gry - nie kupił bym jej. Gra jest świetna, spójnie zaprojektowana, wszystko tu ze soba dobrze działa, fajna mechanika i klimat. Super się w to gra, ale nie ma w tym nic odkrywczego. Natomiast taki detal, że jest to bardzo kompaktowa mała-duża gra, którą można wrzucić do plecaka dla mnie był selling-pointem. Jedyne gry konkurencyjne to te z serii Tiny Epic, tylko Micro Cosmos wykonaniem i koncepcją wg mnie stoi na znacznie wyższym poziomie.

Bardzo polecam!

PS: Automy (Trybu solo) i kampanii nie testowałem, ale zapowiada się ciekawie.
Ostatnio zmieniony 19 wrz 2023, 14:17 przez Sheade, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 778
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 692 times
Been thanked: 790 times
Kontakt:

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: anitroche »

Sheade pisze: 19 wrz 2023, 08:07
Dzięki za opinie o dodatkach. Ja póki co grałam tylko w podstawkę i tam mnie właśnie uwierało, że transportowanie obcych na planety jest szczątkowe na koniec gry. To znaczy, że czas zagrać z dodatkami :)
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
FretkaFantastyczna
Posty: 124
Rejestracja: 08 lip 2023, 12:31
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: FretkaFantastyczna »

A można gdzieś dokupić te dwuwarstwowe planszetki? Bo mnie chyba wyszukiwarki zawodzą a już w dwóch miejscach widziałam...
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 64
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: Sheade »

anitroche pisze: 19 wrz 2023, 09:16
Sheade pisze: 19 wrz 2023, 08:07
Dzięki za opinie o dodatkach. Ja póki co grałam tylko w podstawkę i tam mnie właśnie uwierało, że transportowanie obcych na planety jest szczątkowe na koniec gry. To znaczy, że czas zagrać z dodatkami :)
Tak, dodatek "New Words" to uzupełnia, przez co ten element gry staje się bardziej przydatny. Obydwa dodatki fajnie uzupełniaja podstawkę o nowy rodzaj "sałatki punktowej" i wiekszej decyzji" "New Words" sprawia że karta z portalem i kartami obcych maja większe zastosowanie i sprawia troche dodatku, który został wycięty z podstawki. I w zasadzie fajnie wyszukanego :)


Brakuje mi tutaj jakiegoś rozszerzenia, który wprowadziłby nieasymetryczne statki/technologie, by móc za każdym razem próbować nieco innej ścieżki gry. Np. zamiast tej opcji odblokowywania szybkości, to możliwość odblokowania trzech technologii w formie kart, które umieszczało by się pod statkiem. Technologie, które pozwalały by zwiększać szybkość statku, teleportować się, zbierać zasób przelatujac koło planety, niszczyć wrogie placówki, czy przerabiać obcych na zasoby - nie wiem, pomysłów mogło by być sporo :P
FretkaFantastyczna pisze: 19 wrz 2023, 11:21 A można gdzieś dokupić te dwuwarstwowe planszetki? Bo mnie chyba wyszukiwarki zawodzą a już w dwóch miejscach widziałam...
Chyba tylko pisząc do autora lub na jakimś konwencie :P
samuraj1369
Posty: 471
Rejestracja: 23 cze 2023, 22:11
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 181 times
Been thanked: 176 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: samuraj1369 »

Hej!
Koszulkował ktoś lub zabezpieczał w inny sposób te duże plansze?
Widzę, że mają one rozmiar 140x90 i znalazłem tylko takie jedne koszulki na planszomani.
Co myślicie?
Awatar użytkownika
DaaV
Posty: 251
Rejestracja: 21 cze 2021, 15:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 38 times
Been thanked: 37 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: DaaV »

Idzie gdzieś teraz ją dostać? Zastanawiam się nad takimi małymi tytułami... (patrzę też na Micro Moonshine i Micro Architects). :?:
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 1002
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 451 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: KurikDeVolay »

Do kupienia z rynku wtórnego, albo teraz w czasie kampanii Micro Moonshine.
Alextasha
Posty: 271
Rejestracja: 15 kwie 2020, 19:00
Has thanked: 34 times
Been thanked: 107 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: Alextasha »

W Mepel.pl mają podstawkę
SPRZEDAM >> *click*
Awatar użytkownika
DaaV
Posty: 251
Rejestracja: 21 cze 2021, 15:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 38 times
Been thanked: 37 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: DaaV »

Wiecie, czy gdzieś jest instrukcja do dodatku po Polsku?
samuraj1369
Posty: 471
Rejestracja: 23 cze 2023, 22:11
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 181 times
Been thanked: 176 times

Re: Micro Cosmos (K. Langie, J. Wajs, M. Jagodziński)

Post autor: samuraj1369 »

DaaV pisze: 11 cze 2024, 23:37 Wiecie, czy gdzieś jest instrukcja do dodatku po Polsku?
https://boardgamegeek.com/filepage/2597 ... ies-pl-rul
ODPOWIEDZ