XLR8 pisze: ↑07 sty 2024, 09:49
Jednak sama gra ma bardzo proste i jasne zasady bez żadnych dziwnych wyjątków, tylko ma ich dość sporo.
W pełni się z Tobą zgadzam - ta gra ma po prostu
eleganckie zasady. Raz przeczytałem instrukcję i odświeżenie zasad to chwila. Podobnie z ikonografią: trzeba "zaskoczyć" i wówczas bardzo łatwo odczytać "co autor miał na myśli" - uważam, ze pod tym względem gra jest perfekcyjna.
XLR8 pisze: ↑06 sty 2024, 23:29
Szczerze mówiąc to zasad nauczyłem się raz z yt i nigdy nie zaglądałem do żadnych instrukcji poza rozkładaniem mapy.
I z tym komentarzem również się zgadzam - co nie znaczy oczywiscie, że gra jest łatwa do ogarnięcia, ale czy mówimy o YT czy o "grze szkoleniowej" z kimś ogranym - to praktycznie nie trzeba nic czytać czy się przygotowywać. Jeśli ktoś jest "graczem", a zakładam, że nikt po Monopolu lub Catanie nie siada prosto do Voidfall, to zasady złapie w dwie tury (nawet niekoniecznie swoje), a po jednym cyklu będzie w stanie w pełni już planować grę.
Oczywiście trzeba poznać akcje na kartach, zależności, zasady punktowania - i wtedy każdy kto grał w zaawansowane Euro - będzie w stanie w to grać. Ponownie: ktoś musiał im tą grę wytłumaczyć i ktoś znający angielski musi grę kontrolować (jednak kilka drobnych wyjątków - a raczej warunków - w grze jest (np. użyć możesz tylko Trade Token, który miałeś przed rozpoczęciem tury)).
jamjar pisze: ↑07 sty 2024, 01:35
Ktoś, kto nie zna języka powinien czekać na wersję pl, chyba ze ma kogos kto zna i bedzie sie rozgrywką opiekował.
Więć zważywszy powyższe, w punkt jest ten komentarz. Tak dlugo jak jest ktoś kto zna angielski, sprawdzi glosariusz i zasady i będzie nadzorował rozgrywkę - to ta gra zadziała.
W klubie do którego chodzę bardzo często żeby wprowadzic nową grę trzeba obiecac/zadeklarować tłumaczenie zasad - choć blokadą nie tyle jest angielski, co brak czasu na czytanie instrukcji (większosć to zapracowani ojcowie). Ale towarzystwo gra we wszystko: Barrage, Brass, TI, więc merytorycznie jest przygotowane do ogarnięcia.
rav126 pisze: ↑07 sty 2024, 03:28
To samo z technologiami - nie wyobrażam sobie siedzieć przy stole i pytać co chwilę właściciela gry co robi która technologia, a jest ich przecież niemało, i tym sposobem zdradzać na które się czaję.
I powyższe to moim zdaniem jedyny aspekt tej gry, który wymaga tłumaczenia na PL dla osób nie znających EN - właśnie poprzez ryzyko "zdradzenia planu". Sam mimo, ze jestem po kilku grach, wielokrotnie patrzę na dostępne technologie i ewentualne "combo", które mogą z tego wyjść. Zasady i ikonografia są dla mnie naturalne i bezproblemowe. Technologie wymagają zaglądania.
I przy okazji 2 pytania do ogranych w Coop:
- Na stronie 33 podręcznika w zakresie rozpatrywania Skirmish jest taki wpis: In cooperative/solo games, they trigger at the first step of the Evaluation Phase of each Cycle, or at the end of your turn if the current Alert is a War, or by a printed Crisis penalty (the latter only affecting the current player).
Jutro gram pierwszy raz Coop (wcześniej tylko Solo lub Comp) - ale ja zakładam, ze Wojna wynikająca z Kryzysu powoduje Skirmish TYLKO dla gracza rozpatrującego swoją turę - nie dla wszystkich jak Skirmish z Ewaluacji? Dobrze myślę? Czyli powiedzmy: gramy w 3, w 4 rundzie Fazy B, Cyklu 2 wychodzi nam Wojna. Teraz w ramach tej jednej rundy każdy z graczy rozegra turę i na jej końcu rozpatrzy Skirmish skierowany TYLKO w niego, czyli w tej rundzie będą 3 Skirmishe - kazdemu po jednym + oczywiście wspólny Skirmish w Fazie C.
Dobrze to rozumiem? Bo dosłownie czytając zapis z instrukcji to niby tylko Skirmish jako Kara z Karty Kryzysu dotyczyłby gracza, którego jest tura: "the latter only affecting the current player".
EDIT: Odpowiedź Nigel Buckle "War card attacks each player in coop - but only during that particular player's turn. So a 3 player game, War card. Player one faces the war at the end of their turn, either resolves it or takes a catastrophe. Then player two takes their turn and also faces the war, resolving it or taking a catastrophe. Finally third player takes their turn and then they too face the war, either resolving it or taking a catastrophe. So each player faces the war at the end of their turn and the catastrophe only cancels the war for them, not everyone."
- Oglądałem Gamin Rulez jak grał solo i usuwał Ongoing Crisis z Crisis Board ponosząc Penalty (dla przykłądu usunął jedną kartę z sekcji Ekonomicznej odrzucając 2 tokeny Bounty), ale ja w instrukcji nie widzę zapisu o usuwaniu Ongoing Crisis. W instrukcji jest tylko, ze na koniec Tury albo ponoszę Penalty i usuwam (wówczas jeszcze) Current Crisis, albo przesuwam go na Crisis Board i staje się Ongoing Crisis. To jak to jest?