Od czego zacząć tworzenie gier?

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
wrxxx@o2.pl
Posty: 27
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Od czego zacząć tworzenie gier?

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Tak jak w tytule, od czego powinno się zacząć?
Najpierw stworzyć jakąś prostą gre słowną, może gre dla dzieci?
W którym momencie zabrać się za tworzenie jakiegoś większego tytułu?
Czy dobrym "ćwiczeniem" będzie przerobienie powstałego już tytułu i zmodyfikowanie go tak żeby miał inne mechaniki ale był grywalny?
Czy jest gdzieś w internecie spis mechanik do gier planszowych? Tak, żeby można było wziąć jakąś, zmodyfikować i zaimplementować.
Awatar użytkownika
Gosiek
Posty: 445
Rejestracja: 15 gru 2017, 13:28
Lokalizacja: W-wa
Has thanked: 429 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Od czego zacząć tworzenie gier?

Post autor: Gosiek »

Wg mnie od grania - w różne gry, różnych projektantów, także w te złe - żeby poznać mechaniki, zrozumieć jak je łączyć, sprawdzić w praktyce jak to robią inni i co Ci się podoba, bo raczej trudno zaprojektować grę o mechanice X, jeżeli takiej mechaniki nie lubisz.

Do tego warto dorzucić trochę teorii - po polsku wyszły w ostatnich latach:

Poradnik projektowania gier planszowych
Głowa pełna gier - Adam Kwapiński
NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH - Porady dla projektantów gier planszowych

Nie wiem czy Rebel jeszcze robi warsztaty, ale swego czasu prowadzili regularnie Laboratorium Gier - https://www.facebook.com/laboratoriumgier/

Rozejrzyj się też po forum, czy w twojej okolicy nie działa jakaś grupa testersko-designerska - możesz zapytać, czy nie przygarną Cię na spotkanie i podpytać na żywo ludzi, którzy siedzą w temacie dłużej.

Pewnie można też po prostu siąść i zacząć tworzyć, ale bez ogrania to raczej nie wyjdzie z tego nic porywającego.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1241
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 134 times
Been thanked: 61 times

Re: Od czego zacząć tworzenie gier?

Post autor: poooq »

wrxxx@o2.pl pisze: 20 maja 2024, 20:32 Czy jest gdzieś w internecie spis mechanik do gier planszowych? Tak, żeby można było wziąć jakąś, zmodyfikować i zaimplementować.
Serwis BGG jest bogatym źródłem informacji :)
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Awatar użytkownika
The Fifth Horseman
Posty: 151
Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 170 times
Been thanked: 55 times

Re: Od czego zacząć tworzenie gier?

Post autor: The Fifth Horseman »

wrxxx@o2.pl pisze: 20 maja 2024, 20:32Tak jak w tytule, od czego powinno się zacząć?
Od zaznajomienia z jak największym wachlarzem istniejących gier. Oraz własnej inspiracji, bo kopiowanie "żeby kopiować" to trochę be.
Najpierw stworzyć jakąś prostą gre słowną, może gre dla dzieci?
W którym momencie zabrać się za tworzenie jakiegoś większego tytułu?
Nie zastanawiaj się czy to co tworzysz jest "duże" czy "małe". Twórz, testuj, co działa usprawniaj, co nie działa tnij. Nie zawieś się na założeniu, że produkt końcowy będzie 1:1 z twoją początkową wizją.
Czy dobrym "ćwiczeniem" będzie przerobienie powstałego już tytułu i zmodyfikowanie go tak żeby miał inne mechaniki ale był grywalny?
Nie modyfikowanie, bo za bardzo wiążesz się tym co już jest w tej grze. Zastanów się nad kluczowymi założeniami tytułu i tym jak byś je zrealizował od podstaw.
Albo wylosuj sobie z czapy tematykę gry, gatunek i mechanikę po czym spróbuj je skleić w sensowną całość.
Albo zapytaj jednego z obecnie popularnych chatbotów o propozycje i od tego zacznij. Zapytałem jednego z nich jakie połączenia tematów, mechanik i gatunków byłyby wyjątkowo złe i dostałem coś takiego:
Spoiler:
Spoiler:
A czemu pytałem o złe? Ano dla tego, że "złe" połączenia oferują więcej przestrzeni dla kreatywnych rozwiązań. Chociaż niektóre inne propozycje SI były chore - raz zaczęła proponować worker placement w tematyce holokaustu. :shock:
Czy jest gdzieś w internecie spis mechanik do gier planszowych? Tak, żeby można było wziąć jakąś, zmodyfikować i zaimplementować.
https://www.squidi.net/three/ głównie celuje w gry komputerowe, ale część mechanik nadaje się też do planszówek (bezpośrednio lub jako inspiracja)

EDYT: Jeżeli angielski ci nie przeszkadza, kanały Adam in Wales oraz Cogito Design ma sporo nagrań omawiających mechaniki: https://www.youtube.com/@AdaminWales/videos https://www.youtube.com/@cogitodesign/videos
ODPOWIEDZ