Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- bardopondo
- Posty: 753
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 203 times
- Been thanked: 252 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Podstawka zostaje dużym prostokątem.
Według mnie zmajstrowano kolejny koszmarek tłumaczeniowy. Tinkeroids jako Majstrownicy.
Według mnie zmajstrowano kolejny koszmarek tłumaczeniowy. Tinkeroids jako Majstrownicy.
- Grellenort
- Posty: 484
- Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 156 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
E tam, po angielsku tak samo dziwacznie to brzmi. Jak dla mnie może być, to i tak jedno z czterech słów, które pojawią się na komponentach dodatku innych niż instrukcja 

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
A co myślicie o połączeniu angielskiej podstawki z polskim dodatkiem? Kłują trochę w oczy te polskie nazwy, ale znowu Polska wersja jest tańsza o 30 zl 
Kompatybilne to raczej na pewno ze sobą będzie

Kompatybilne to raczej na pewno ze sobą będzie
- bardopondo
- Posty: 753
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 203 times
- Been thanked: 252 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ta frakcja ma te kafelki pomarańczowych akcji, które muszą być zadeklarowane na początku rundy. W tym rozumieniu to człon Tink- to bardziej planowanie niż majstrowanie czy o zgrozo majsterkowanie.
Kosmos i majster mi nie idą w parze.
Tak trudno zatrudnić tłumacza, który by choć troche miał styczności z grą którą tłumaczy?
Ja zamówiłem wersję angielską dodatku posiadając starą polską podstawkę, uważam że to dobre rozwiązanie
Kosmos i majster mi nie idą w parze.
Tak trudno zatrudnić tłumacza, który by choć troche miał styczności z grą którą tłumaczy?
Ja zamówiłem wersję angielską dodatku posiadając starą polską podstawkę, uważam że to dobre rozwiązanie
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
wg tego co zostało powiedziane na planszowkach tv to tak. trzeba zweryfikować po premierze.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
- PytonZCatanu
- Posty: 5171
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2045 times
- Been thanked: 2641 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
1. Wszystko co wiem (a śledzę rozwój dodatku od momentu jego urodzenia wiele lat temu) wskazuje, że dodatek będzie pasował do każdej wersji, starej i nowej
2. Można łączyć ENG i PL w dowolnej konfiguracji, poza instrukcja nie będzie miało to żadnego znaczenia. W instrukcji PL na ten moment wydaje mi się że kontrowersje budzi wyłącznie kwestia nazw: nowych ras i statków. Reszta wygląda ok, ale poczytam ja jeszcze kilka razy
3. Cieszę się, że populacja Gajowników zwiększa się! To najlepsze euro wszechczasów. Jak ktoś z Warszawy będzie odpalał dodatek, piszcie! Zjawię się niechybnie
2. Można łączyć ENG i PL w dowolnej konfiguracji, poza instrukcja nie będzie miało to żadnego znaczenia. W instrukcji PL na ten moment wydaje mi się że kontrowersje budzi wyłącznie kwestia nazw: nowych ras i statków. Reszta wygląda ok, ale poczytam ja jeszcze kilka razy
3. Cieszę się, że populacja Gajowników zwiększa się! To najlepsze euro wszechczasów. Jak ktoś z Warszawy będzie odpalał dodatek, piszcie! Zjawię się niechybnie
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- PytonZCatanu
- Posty: 5171
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2045 times
- Been thanked: 2641 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ps.
I ważna sprawa (zasługująca nawet na oddzielny post):
Nie chciałbym, aby nowi gracze się zniechęcili. Gra jest duża, bogata, regrywalna, zmienna, głęboka. Tak naprawdę nie potrzebuje dodatku!
Ten dodatek to taki smaczek, cukierek dla długoletnich fanów.
Jeśli więc dopiero planujesz poznać się z Projektem Gaja, to moja rada: nie graj z dodatkiem. Przynajmniej nie w pierwszych 10 partiach. Boje się, że inaczej gra będzie zbyt mocno odstraszać złożonością.
I ważna sprawa (zasługująca nawet na oddzielny post):
Nie chciałbym, aby nowi gracze się zniechęcili. Gra jest duża, bogata, regrywalna, zmienna, głęboka. Tak naprawdę nie potrzebuje dodatku!
Ten dodatek to taki smaczek, cukierek dla długoletnich fanów.
Jeśli więc dopiero planujesz poznać się z Projektem Gaja, to moja rada: nie graj z dodatkiem. Przynajmniej nie w pierwszych 10 partiach. Boje się, że inaczej gra będzie zbyt mocno odstraszać złożonością.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- PytonZCatanu
- Posty: 5171
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2045 times
- Been thanked: 2641 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
I coś dla weteranów: godzinny podcast na temat dodatku od znanego gajowego podcastera.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
-
- Posty: 2022
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 1040 times
- Been thanked: 666 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
A skąd znalazłeś takie tłumaczenie tego słowa? Możesz podać jakiś namiar na słownik?bardopondo pisze: ↑31 sie 2024, 11:25 Ta frakcja ma te kafelki pomarańczowych akcji, które muszą być zadeklarowane na początku rundy. W tym rozumieniu to człon Tink- to bardziej planowanie niż majstrowanie czy o zgrozo majsterkowanie.
W słownikach z UK jak Oxford czy Cambridge w ogóle nie ma takie słowa. W amerykańskim już jest (https://www.merriam-webster.com/dictionary/tink) ale oznacza dźwięk dzwonienia w dzwonku. Za to w obuj występuje tinker, czyli właśnie majsterkowicz, druciarz,...
- bardopondo
- Posty: 753
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 203 times
- Been thanked: 252 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Wiesz, jest jeszcze coś takiego jak gry słowne i zabawy brzmieniem. Dobry tłumacz potrafi odnaleźć kontekst i zamiary autora.sasquach pisze: ↑01 wrz 2024, 13:42A skąd znalazłeś takie tłumaczenie tego słowa? Możesz podać jakiś namiar na słownik?bardopondo pisze: ↑31 sie 2024, 11:25 Ta frakcja ma te kafelki pomarańczowych akcji, które muszą być zadeklarowane na początku rundy. W tym rozumieniu to człon Tink- to bardziej planowanie niż majstrowanie czy o zgrozo majsterkowanie.
W słownikach z UK jak Oxford czy Cambridge w ogóle nie ma takie słowa. W amerykańskim już jest (https://www.merriam-webster.com/dictionary/tink) ale oznacza dźwięk dzwonienia w dzwonku. Za to w obuj występuje tinker, czyli właśnie majsterkowicz, druciarz,...
Jakby się chciało dosłownie wszystko tłumaczyć to TInkeroids mogłyby być chyba najtrafniej KUCODROIDAMI. Hłe, hłe.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tinker
-
- Posty: 2022
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 1040 times
- Been thanked: 666 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
A może właśnie taki był kontekst i być może był nawet konsultowany z autorami. A nawet jeśli chodziło ci o think to nadal nie oznacza to planować.bardopondo pisze: ↑01 wrz 2024, 14:24 Wiesz, jest jeszcze coś takiego jak gry słowne i zabawy brzmieniem. Dobry tłumacz potrafi odnaleźć kontekst i zamiary autora.
- bardopondo
- Posty: 753
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 203 times
- Been thanked: 252 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Think
(transitive) To ponder, to go over in one's head.( quotations ▼
Idly, the detective thought what his next move should be.)
Pierwsza z szeregu definicja słownikowa. Semantycznie to think jest bardzo blisko to plan.
Majstrownicy brzmią koślawo w kontekście nazw reszty frakcji. Mam rzed oczami pomocników Św. Mikołaja jakichś pracowitych trollów albo innch Umpalumpów.
Zresztą nieważnwe, pewnie dobrze im będzie się korzystać ze statku Zaćmienie.
(transitive) To ponder, to go over in one's head.( quotations ▼
Idly, the detective thought what his next move should be.)
Pierwsza z szeregu definicja słownikowa. Semantycznie to think jest bardzo blisko to plan.
Majstrownicy brzmią koślawo w kontekście nazw reszty frakcji. Mam rzed oczami pomocników Św. Mikołaja jakichś pracowitych trollów albo innch Umpalumpów.
Zresztą nieważnwe, pewnie dobrze im będzie się korzystać ze statku Zaćmienie.
- ArnhemHorror
- Posty: 530
- Rejestracja: 01 maja 2013, 23:09
- Lokalizacja: NibyLandia
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 174 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Kolego, gdzie „think”, a gdzie „tink”? Chyba, że trollujesz, skoro sam o trollach wspominasz… Ewidentnie chodzi tu o odniesienie do „tinkering”, a więc majsterkowania. Tinkerer, to majsterkowicz, a tinker, to staropolski druciarz, obchodny rzemieślnik, jak zostało wcześniej podane. Na planszetce Tinkeroids w grze widać też androida spawającego (?) jakieś ustrojstwo.
Edit: Zgodzę się, że Majstrownicy są trochę nieudani. Dlaczego nie Majstroidy, w duchu oryginału?
Edit: Zgodzę się, że Majstrownicy są trochę nieudani. Dlaczego nie Majstroidy, w duchu oryginału?
W życiu jest miejsce na jedynie 3 2 1 LCGi.
-
- Posty: 2022
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 1040 times
- Been thanked: 666 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Tak brzmią koślawo, ale nadal lepiej niż przejście do "tink" do planowania 

-
- Posty: 2022
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 1040 times
- Been thanked: 666 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Tak wygląda ich planszetka. Jak dla mnie robot na obrazku bardziej coś naprawia niż planuje

A tu masz w sumie chyba koronny dowód:

ich żetony nazywają się "tinkering tiles". Jak to chcesz przerobić na "grę słowną i zabawę brzmieniem" żeby wyszło, że to od think?

A tu masz w sumie chyba koronny dowód:

ich żetony nazywają się "tinkering tiles". Jak to chcesz przerobić na "grę słowną i zabawę brzmieniem" żeby wyszło, że to od think?
- Yooreck
- Posty: 490
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 214 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Myślę nad zakupem, mam TM i AoI. Raz grałem w Gaję, ale mniej mi się podobała. To była jednak pojedyncza rozgrywka i widzę, że dla części osób Gaja jest najlepsza. Co wyróżnia Gaje w porównaniu do TM i AoI? Dlaczego jest od nich lepsza?
- PytonZCatanu
- Posty: 5171
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2045 times
- Been thanked: 2641 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Zmienna mapa (choć są narzekacze, że ta z TM lepsza (ciaśniej), ale obiektywnie możliwość generowania różnych map za każdym razem trudno podważyć)
Tory technologii zastępujące tory świątyń. Tory świątyń były abstrakcyjnym mechanizmem do punktowania, tutaj mamy specjalistyczne 6 torów, dających indywidualne umiejętności. Co do zasady każda partia każda rasa to poszukiwanie najlepszego zestawu umiejętności zapewnionych przez tory (tak, one punktują też na koniec, ale przez 5/6 gry ich sensem jest specjalizacja naszej rasy w określonych obszarach, mniej lub bardziej).
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
-
- Posty: 3517
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 581 times
- Been thanked: 1379 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
TM ma ciaśniejszą i bardziej agresywną grę ma mapie. Bardzo szkoda, że nie ma modułowej mapy do TM, to by sporo zmieniło.
PG ma lepszą mapę i tory tak jak napisał Pyton, ale ja trochę tęsknię za bonusami na koniec rund, bo one trochę mieszały też w tym jak się grało.
PG ma lepszą mapę i tory tak jak napisał Pyton, ale ja trochę tęsknię za bonusami na koniec rund, bo one trochę mieszały też w tym jak się grało.
- warlock
- Posty: 5014
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1245 times
- Been thanked: 2401 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
To jest jedyne, za czym autentycznie tęsknię grając w PGale ja trochę tęsknię za bonusami na koniec rund, bo one trochę mieszały też w tym jak się grało.

- PytonZCatanu
- Posty: 5171
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2045 times
- Been thanked: 2641 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Trudno było utrzymać te bonusy wobec specjalizacji każdego toru.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- Yooreck
- Posty: 490
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 214 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Dzięki!
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, różnice:
1) zmienna mapa, ale luźniejsza (+/- zależnie kto co lubi)
2) tory z umiejętnościami zamiast tylko z maną/punktami (+ dla gai)
3) brak bonusów na daną turę (raczej - dla gai)
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, różnice:
1) zmienna mapa, ale luźniejsza (+/- zależnie kto co lubi)
2) tory z umiejętnościami zamiast tylko z maną/punktami (+ dla gai)
3) brak bonusów na daną turę (raczej - dla gai)
-
- Posty: 3517
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 581 times
- Been thanked: 1379 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Gaja ma tak naprawdę więcej plusów, po prostu te tory są najważniejsze. Ale do tego masz jeszcze inne, np:
1. Zaawansowane technologie
2. Dwa punktowania na koniec gry ze sporą wariancją tego co punktujesz
3. Nowy zasób w postaci kików, które sporo potrafią namieszać i dają ciekawe możliwości
Ja lubię zarówno TM i PG (AoI nie bardzo) i będę bronił TM zaciekle, bo to gra po prostu mocno inna i skupiona znacznie bardziej na aspekcie walki o mapę i przestrzeń. Ale wydaje mi się, że obiektywnie PG jest grą raczej lepszą i bardziej dopracowaną.
- Yooreck
- Posty: 490
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 214 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ja też bardzo lubię TM
tylko teraz, żeby zrozumieć lepiej GP: o co się ścigamy, jeśli przestrzeń jest luźniejsza? Na technologiach/torach?
Jak grałem nie miałem poczucia, że to multiplayer solitare, ale chciałbym usłyszeć zdanie osób bardziej ogranych (ja grałem tylko raz
).

Jak grałem nie miałem poczucia, że to multiplayer solitare, ale chciałbym usłyszeć zdanie osób bardziej ogranych (ja grałem tylko raz
