Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
HoLi
Posty: 722
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 95 times
Been thanked: 78 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Teraz krótki przykład jak toczy się mniej więcej bitwy - na przykładzie Bitwy pod Maratonem 490r p.n.e. - w samej grze będącą bitwą szkoleniową zapoznającą z zasadami toczenia bitew.

Bitwa lądowa może odbyć się w serii maksymalnie 2 Rund Bitwy, a każda z nich składa się z kilku Faz. W różnym momencie bitwy mogą być zagrywane Karty Bitwy.
:arrow: Faza 1.
1a) Ustalenie rodzaju terenu, na którym będzie się toczyć bitwa - w przypadku Bitwy pod Maratonem przyjmuje się, że walka toczy się w Terenie Łatwym.
1b) Ustalenie Głównodowodzącego w bitwie - gracz wybiera z pośród swoich Dowódców Głównodowodzącego, który będzie dowodził w tej bitwie - głównodowodzącym Hellenów został Miltiades, natomiast u Persów jest nim Datis.
1c) Ustalenie gracza z Inicjatywą w bitwie. W tej fazie bitwy gracz, który zdobędzie Inicjatywę w bitwie zdobywa "Przewagę Taktyczną".
Aby ustalić gracza z Inicjatywą w bitwie każdy z graczy rzuca jedną kością K6, a otrzymany wynik zwiększa o wartość Autorytetu swojego Głównodowodzącego. Następnie gracz, który uzyskał wyższy wynik zdobywa Inicjatywę w bitwie. W przypadku remisu ponawia się rzut. Gracz, który zdobył Inicjatywę w bitwie zdobywa Przewagę Taktyczną - Inicjatywę w bitwie zdobył Miltiades, który uzyskał wyższy wynik (8 vs 6).
> Bonusy za posiadanie Przewagi Taktycznej w bitwie lądowej i morskiej to:
- przy równej Inicjatywie Walki jednostek obu graczy wykonuje Rzut Bitwy jako pierwszy.
- wprowadza się w życie treść zagranej Karty Bitwy jako pierwszy.

1d) Zaczynając od gracza z Inicjatywą w bitwie, każdy z graczy dobiera liczbę Kart Bitwy równą wartości Autorytetu ich Głównodowodzących. Gracz który posiada wyższą Wolę Walki dobiera dodatkowe Karty Bitwy - podczas tej bitwy Wola Walki wojsk Hellenów jest o 1 wyższa niż wojsk Perskich, w związku z tym gracz kierujący wojskami Hellenów dobiera jedną dodatkową Kartę Bitwy za posiadanie wyższej Woli Walki.
:arrow: Faza 2. Ustawienie na przeciwko siebie jednostek zgodnie z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd. aż do E i F dla jednostek floty.
Obrazek

Karty Bitwy gracza Hellenów:
Obrazek

Karty Bitwy gracza Persów:
Obrazek

:arrow: Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie łącznej Wartości Bojowej jednostek biorących udział w danym Starciu, która w tym momencie może zostać zwiększona:
- o wartość Autorytetu jednego wybranego Dowódcy, który może to zrobić tylko jeden raz podczas całej bitwy (odwraca się go rewersem ku górze po tym jak wziął udział w walce).
- o Wartość Bojową zagranych Kart Bitwy.
3b) Wykonanie Rzutu Bitwy. W przypadku równej Inicjatywy Walki pierwszy rzuca i zadaje Rozbicia/Trafienia gracz z Przewagą Taktyczną, dopiero potem to samo robi drugi gracz.
3c) Po rozegraniu wszystkich Starć pierwszej Rundy Bitwy przechodzi się do Fazy 4. Jeśli to już ostatnia 2 Runda Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5.
:!: STARCIE A: W tym Starciu gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Brak Subordynacji", dzięki czemu z pola bitwy uciekł jeden oddział Perskich łuczników (niebieska strzałka). Natomiast gracz Persów zagrał dwie Karty Bitwy jako wzmocnienie dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swoich pozostałych łuczników z 6 do 8 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść), a w wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 4 co daje jedno Rozbicie (pomarańczowa strzałka).
Obrazek

:!: STARCIE B: W tym Starciu gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Przełamujący Atak" oraz dodatkowo wesprzeć to Starcie swoim dowódcą Kallimachusem, dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swojego oddziału lekkozbrojnych o wartość Autorytetu Kallimachusa z 1 do 3 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść). W wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 8 co daje jedno Rozbicie x2 za Kartę Bitwy, czyli finalnie 2 Rozbicia (niebieskie strzałki).
Obrazek

:!: STARCIE C: W tym Starciu gracz Persów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Nieoczekiwany Kontratak", dzięki czemu w tym Starciu wykonywał Rzut Bitwy jako pierwszy (zamiast gracza Hellenów), na skutek czego otrzymał wynik 12 co wyeliminowało jednostkę lekkozbrojnych przeciwnika (pomarańczowa strzałka). Natomiast gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Podwójne Oskrzydlenie" oraz dodatkowo zagrał jedną Kartę Bitwy jako wzmocnienie dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swoich hoplitów z 7 do 8 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść). W wyniku dwóch Rzutów Bitwy (uzyskał wyniki kolejno 6 i 8) uzyskał łącznie pięć Rozbić (niebieskie strzałki).
Obrazek

:!: STARCIE D: Gracz Persów w wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 6 co daje jedno Rozbicie (pomarańczowa strzałka).
Obrazek

:arrow: Faza 4. Zaczynając od gracza z Przewagą Taktyczną gracze po kolei:
- decydują o kontynuacji bitwy, wtedy rozpoczyna się kolejna Runda Bitwy i przechodzi się ponownie do Fazy 3.
- albo jeśli jeden z graczy zdecyduje się na Odwrót z Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5 - gracz Persów zdecydował się na Odwrót z Bitwy.

:arrow: Faza 5. Ustalenie Zwycięzcy Bitwy - bitwę wygrywa gracz który:
- albo Zniszczył i/lub zmusił do Ucieczki całą armię przeciwnika.
:!: - albo zmusił do Odwrotu z Bitwy armię swojego przeciwnika. :!:
- albo jeśli bitwa trwała wszystkie Rundy Bitwy, wygrywa gracz, który zniszczył i/lub rozbił więcej jednostek przeciwnika.
- albo jeśli bitwa trwała 2 Rundy Bitwy, w przypadku remisu w zniszczonych i/lub rozbitych jednostkach bitwa pozostaje bez rozstrzygnięcia, więc pomija się Fazę 6 oraz nikt nie zdobywa Punktów Prestiżu.

:arrow: Faza 6. Pościg - gracz, który zwyciężył wykonuje dodatkowy Rzut Bitwy swoimi nierozbitymi jednostkami rzucając jedną Kością Bitwy więcej (maksymalnie 3 Kośćmi Bitwy).
:!: Podczas Pościgu gracz Hellenów zagrał Kartę Bitwy "Zaciekły Pościg", a podczas swojego Rzutu Bitwy uzyskał wynik 13, w wyniku czego zniszczył 3 jednostki przeciwnika (niebieskie strzałki). :!: Wkradł się tutaj błąd, bo odczytałem wynik ze złej kolumny jak robiłem tą relację i powinien zniszczyć 2 jednostki (a nie 3). :!:
Obrazek

:arrow: Faza 7. Ustalenie czy poszczególni Dowódcy ponieśli Śmierć w Walce - wszyscy Dowódcy przeżyli.
Obrazek

:arrow: Faza 8. Zdobywanie:
- Punktów Chwały za zniszczone jednostki oraz utraconych w bitwie Dowódców - gracz Hellenów zniszczył o jedną jednostkę więcej niż przeciwnik (2 vs 1), więc finalnie zdobywa 1 Punkty Chwały.
- Punktów Prestiżu za wygraną bitwę - gracz Hellenów za zwycięską bitwę otrzymuje 1 Punkt Prestiżu.

I to by było na tyle :D

PS: Bitwę pod Maratonem można rozegrać w opcjonalnych wariantach, w których dodatkowo bierze udział:
- oddział Perskiej kawalerii oraz Perski dowódca Artafernes + oddział Spartańskich hoplitów - co symuluje sytuację gdzie w bitwie wzięła udział Perska kawaleria (co jest dyskusyjne na dzień dzisiejszy, choć wiadomo, że ta przypłynęła do Grecji podczas Pierwszej Inwazji) na czele z Artafernesem oraz że Spartański kontyngent zdążył na bitwę.
- tylko oddział Perskiej kawalerii oraz Perski dowódca Artafernes - co symuluje sytuację gdzie w bitwie wzięła udział Perska kawaleria ale Spartanie przybyli po bitwie.
- tylko oddział Spartańskich hoplitów - co symuluje sytuację gdzie w bitwie nie wzięła udziału Perska kawaleria ale Spartański kontyngent zdążył na bitwę.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 722
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 95 times
Been thanked: 78 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Rozwijając jeszcze temat toczenia bitew, to w grze oprócz powyższej bitwy lądowej mają miejsce: bitwa morska oraz jak ją roboczo nazywam bitwa kombinowana. Bitwa morska ma praktycznie taki sam przebieg jak bitwa lądowa, a jest i nawet prostsza ponieważ jednostki floty mają taką samą Inicjatywę Walki i rozgrywa się tak naprawdę jedno Starcie (w porównaniu do nieraz kilku w bitwie lądowej).

Z kolei bitwa kombinowana jest to bitwa lądowa toczona o kontrolę nad regionem lądowym i która odbywa się przy współudziale przybrzeżnej bitwy morskiej. Przy bitwie kombinowanej decydujące znaczenie ma wynik bitwy lądowej, jednakże bitwa morska, choć ma drugorzędne znaczenie, to może być dla gracza źródłem Punktów Chwały jak i Punktów Prestiżu za jej zwycięstwo (nawet jeśli ten przegrał bitwę lądową). Do bitwy kombinowanej może dojść wtedy kiedy w atakującej jak i broniącej armii znajdują się zarówno jednostki lądowe jak i jednostki floty - a zaatakowany gracz zdecyduje się na bitwę kombinowaną.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 722
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 95 times
Been thanked: 78 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Teraz trochę o samych Kartach Bitwy:
Obrazek

W samej bitwie Karty Bitwy można użyć w następujący sposób:
:arrow: zagrać jedną Kartę Bitwy i wprowadzić jej treść w życie.
:arrow: w bitwie lądowej zagrać dowolną liczbę Kart Bitwy jako wzmocnienie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w danym Starciu.
:arrow: w bitwie morskiej zagrać dowolną liczbę Kart Bitwy aby anulować tyle samo Rozbić zadanych przez przeciwnika w danym Starciu.

O ile działania Karty Bitwy zwiększającej Wartość Bojową w bitwie lądowej nie muszę chyba tłumaczyć, to w bitwie morskiej nie ma na przykład wpływu terenu gdzie Zdolności Taktyczne dowódcy mogą się przydać, ale za to w bitwie morskiej Zdolności Taktyczne Głównodowodzącego poprzez opisane powyżej użycie Kart Bitwy ukazuje (w sposób dość abstrakcyjny, ale zawsze :D ) jego umiejętności "manewrowania" flotą. Lepszy Dowódca potencjalnie będzie mógł uratować więcej jednostek floty od Rozbicia czy inaczej ucieczki z pola bitwy - a te w bitwie następuje ekspresowo, bo jednostki floty posiadają Wytrzymałość w Walce wynoszącą aż 1 (czyli są na przysłowiowego "strzała").

Druga sprawa jest taka - że możliwość użycia Karty Bitwy na różne sposoby - niweluje w jakimś stopniu sytuacje, gdzie na ręce mamy Karty Bitwy, ale ich treści nijak możemy zastosować. Chociaż uczciwie przyznam, że czasami zdarzały się sytuacje, gdzie jakaś tam Karta Bitwy pozostała nieużyta - szczególnie w bitwie lądowej. Karty Bitwy użyte jako wzmocnienie Wartości Bojowej albo do anulowania Rozbić przeciwnika zagrywa się rewersem do góry - tak że przeciwnik nie wie jaką Kartę Bitwy poświęciliśmy na ten cel.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 722
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 95 times
Been thanked: 78 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Mały chwalipost :D Wymieniłem ostatnio laptopa (ponad 12 letni staruszek) na nowy i tak sobie odpaliłem grę na TTS i muszę przyznać, że wrażenie organoleptyczne jest jak najbardziej na plus:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6524
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1333 times
Been thanked: 2040 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

Nawet na TTSie gra wygląda bardzo dobrze a co dopiero na żywo. Trzymam kciuki za projekt i pisz do GMT o wydanie :wink:
HoLi
Posty: 722
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 95 times
Been thanked: 78 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 10 paź 2024, 08:57 Nawet na TTSie gra wygląda bardzo dobrze a co dopiero na żywo. Trzymam kciuki za projekt i pisz do GMT o wydanie :wink:
Od kiedy kilka lat temu pojawiły się dzieci, to nie mam gdzie trzymać (a o rozkładaniu już nie wspomnę) wersji na żywo :D Dlatego dla mnie TTS to jest ratunek jak woda dla zagubionego na pustyni :) - i na prawdę jest to moim zdaniem bardzo fajne narzędzie do grania jak i tworzenia gier, łatwe do opanowania na podstawowym poziomie, nawet dla takiego laika jak ja :lol:

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6524
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1333 times
Been thanked: 2040 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

Konto mam na TTSie i go kupiłem nawet ale jakoś nie miałem przyjemności jeszcze tego programu odpalić. Ale myślę że przy kolejnych projektach zdecydowanie postawię na tę opcję aby udostepniać gry do testowania a i "rozłożyć" grę jest chyba łatwiej. No i można zagrać testując ją nawet na stoliku kawowym przy zgaszonym świetle kiedy dziecko obok śpi. Dla mnie to również win win.
HoLi
Posty: 722
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 95 times
Been thanked: 78 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kampania Kserksesa w trakcie, a poniżej screeny z jakiejś mniej więcej połowy pierwszej Tury Gry (rok 480 p.n.e.):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Król Kserkses po mobilizacji wojsk w Macedonii przemaszerował poprzez Tesalię i uderzył na obrońców Termopil - zmuszając niewielką armię Leonidasa do odwrotu - a skutkiem tego Beocja stanęła przed Persami otworem i jako pierwsze padło Phokis, które Oblężone poddało się ogromnej armii Króla Królów bez walki. Tymczasem na morzu Achaimenes zdołał przebić się przez obronę cieśniny morskiej nieopodal Artemizjonu i zmusić do odwrotu flotę Hellenów pod dowództwem Temistoklesa. Gracz Hellenów zgrupował dopiero część sił Hellenów w Megarze - ale wynika to z tego, że dużo uwagi (czytaj Zasobów) poświęcił wywoływaniu buntów w Jonii, co się ostatecznie opłaciło, bo Jonia jest pod jego kontrolą. Jako ciekawostka, to Mardoniusz póki co nie powalczył, ponieważ praktycznie na początku rozgrywki musiał udać się do Persji (skutek zagranej Karty Wydarzenia) i wróci do gry dopiero w przyszłej Turze (w roku 479 p.n.e.) - tylko jeszcze z tej Persji musi się dostać z powrotem do Grecji :) Inne ważne wydarzenie jakie miało miejsce to Zerwanie Rozmów Persów z miastem Thebae (zagrana przez gracza Hellenów Karta Wydarzenia), na którego przejęcie poprzez Rozmowy Dyplomatyczne gracz Persji liczył, ale się przeliczył. Generalnie co jest warte uwagi - to że gracz Persji musi mieć na uwadze zbliżającą się Zimę, kiedy to trzeba będzie Utrzymać swoje wojska i może w sumie tego dokonać na dwa sposoby - odłożyć jakiś zapas Zasobów, którymi opłaci utrzymanie oddziałów i/lub przejęcie kontroli nad miastami w Grecji żeby te Utrzymały jego wojska Zimą. Druga opcja jest bardziej wskazana, bo po pierwsze jest bardziej efektywna, a po drugie Zasoby jakby nie patrzeć są potrzebne do prowadzenia Działań Wojennych. Jak widać w Prestiżu prowadzą Hellenowie, ale dzięki dwóm wspomnianym wcześniej wygranym przez Persów bitwom - ci powoli zbierają Chwałę, żeby zmienić układ Woli Walki.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ