Age of Steam (John Bohrer, Martin Wallace)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 450
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 140 times
Been thanked: 200 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Yooreck »

19Kamil94 pisze: 19 wrz 2024, 09:12 Pytanie, ciągle siedzi mi ta gra w głowie, bardzo się podoba mi się wykonanie oraz temat. Jeśli chodzi o ciężkość to żaden problem gramy w cięższe tytuły. Jedynie co mnie martwi to to że BGG mówi iż ta gra nie nadaje się do gry 2osobowej - a nie ukrywam że tak gramy najczęściej. Jakie są wasze opinie? A może są gdzieś specjalne zasady dla gry 2osobowej?
Jest kilka map pod dwie osoby, ale do tego trzeba kupować dodatki i jest chyba po jednej w każdym. Są tam w miarę rozsądne rozwiązania, żeby licytacja miała sens, ale nadal nie jest to w ogóle bliskie temu jak gra działa na 3-6 osób (dla mnie AoS na 3-6 to 10/10, na 2 może 6/10).

Jak chcesz sprawdzić dokładniej jakie mapy działają dobrze na dwie osoby, to mogę polecić tę listę map wraz z ocenami: LINK
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
E2MD
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2017, 12:42
Lokalizacja: 43-518
Has thanked: 58 times
Been thanked: 156 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: E2MD »

Apos pisze: 19 wrz 2024, 09:25 Ciut trudniejsze w zasadach, ale znacznie ciekawsze i dobrze działające na 2-3 graczy są 18XX. Polecam zerknąć. My zawsze wolimy je wyciągnąć, a AoS zbiera coraz więcej kurzu.
Muszę zapytać:
- jakie 18xx dobrze działają na 2 osoby? (RZECZYWIŚCIE dobrze działają, nie że oferują tryb dla dwóch osób)
- prócz tematyki kolejowej jaki jest związek 18XX z AoS?
Nie przyszedłem tutaj wygrać
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 1298
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 526 times
Been thanked: 1199 times
Kontakt:

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Apos »

Spoiler:
Gdybym miał zagrać na 2 osoby w 18XX to byłoby to:
- 1862
- 1846
- 1842
- Railways of the Lost Atlas
- System18

Na 3:
- 1849
- 1817NA

Doświadczenie w graniu na tak mało osób mam b. małe, bo zwykle gramy na 4-5. Pewnie jest więcej tytułów. Na 2 osoby, gdybym miał zaproponować planszówkę z interakcją, to wybrałbym jednak coś w gier wojennych. A Gest of Robin Hood / The British Way, Atlatnic Chase czy Conflict of Heroes.

W obu grach występują spółki kolejowe oraz pościg za zyskiem z ich prowadzenia. W AoS gameplay oraz zasady są abstrakcyjne, gdzie prowadzimy tylko swoją firmę, a na końcu przeliczamy wszystko na PZty. 18XX są bardziej tematyczne, dynamicznie i to cały szalony świat rywalizacji, giełdy, brzydkich zagrywek, o którym można referaty pisać :)
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 450
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 140 times
Been thanked: 200 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Yooreck »

Apos pisze: 19 wrz 2024, 11:25 W obu grach występują spółki kolejowe oraz pościg za zyskiem z ich prowadzenia. W AoS gameplay oraz zasady są abstrakcyjne, gdzie prowadzimy tylko swoją firmę, a na końcu przeliczamy wszystko na PZty. 18XX są bardziej tematyczne, dynamicznie i to cały szalony świat rywalizacji, giełdy, brzydkich zagrywek, o którym można referaty pisać :)
To już kwestia gustu, czy bardziej dynamiczne. Przede wszystkim to zupełnie inne gry.

Różnice ode mnie:
  • AoS to jest przede wszystkim gra pick-up and deliver - budujesz połączenia, żeby dostarczać zasoby; 18XX zależnie od które oczywiście, ale zdecydowanie jest bardziej giełdowe
  • w AoS możesz dodać po prostu wiele map i różnorodności prostymi dodatkami; 18XX to kupujesz kolejne gry
  • AoS jest znacznie szybsze, liczba decyzji na minutę jest przez to większa (subiektywne)
  • 18XX wymagają większego ogrania/jest więcej zasad (co kto lubi); w AoS włączałem osoby z małym ograniem i były w stanie jakoś pograć, w 18XX są na to małe szanse
  • 18XX poza wyjątkami kończysz w Excelu/kalkulatorze (entuzjastom to nie przeszkadza, więc też subiektywne)
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1307
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 421 times
Been thanked: 408 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: siepu »

Nie rozumiem zastępowania AoS przez 18xx. AoS robi to samo co operacyjne 18xx przy połowie czasu trwania i 20% ilości zasad. Giełdowe 18xx to kompletnie inne gry, które z AoS mają wspólny tylko temat, nie wspominając już o najdziwniejszych wynalazkach z tego drzewa (w AoS też są niezłe dziwadła, ale cały czas gramy raczej w podobną grę).

A nawiązując do pierwotnego pytania: w obu systemach istnieją mapy / gry, w które można grać na 2, w obu przypadkach szkoda na nie czasu.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 1298
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 526 times
Been thanked: 1199 times
Kontakt:

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Apos »

Spoiler:
Są też pick-up and deliver 18XX, np. 18Uruguay. Wybór tytułów 18XX jest bardzo różnorodny, bo to cały gatunek planszówek i tak jak piszesz - jedną 18XX można ogrywać kilkanaście razy i cały poznawać coś nowego.
AoS potrafi się długo ciągnąć... W 18XX są i długie rozgrywki, które też trwają po 3-4h, a są i takie co trwają 1h, bo bankrut kończy grę. W AoS natomiast, masz sztucznie narzuconą liczbę rund, a zarazem gdy jeden gracz zbankrutuje to idzie do domu i pozostali grają dalej - tego rozwiązania bardzo nie lubię w AoS.
AoS ma problem z efektem kuli śnieżnej. Gdy jeden gracz wysunie się na prowadzenie, nie ma skutecznego sposobu, aby go zatrzymać. 18XX są sandboxowe, z masą narzędzi, które umożliwiają graczom zatrzymanie czy nawet uwalenie lidera.
Zasady tez nie są znacznie trudniejsze od AoS. Tłumaczyłem wielokrotnie 18XX i gracze zwykle są zaskoczeni jak proste. intuicyjne i tematyczne są zasadach w tych grach. Jak poznasz jedną 18XX, to wytłumaczenie nowej to zwykle 5-10 minut tłumaczenia różnic.
Główna złożoność i trudność 18XX to: decyzje graczy, wspomniana otwartość rozgrywki i jak poprowadzić rozgrywkę.
Faktem jest, że to nie są gry do zagrania raz na pół roku.
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 450
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 140 times
Been thanked: 200 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Yooreck »

Apos pisze: 19 wrz 2024, 13:00 AoS potrafi się długo ciągnąć... W 18XX są i długie rozgrywki, które też trwają po 3-4h, a są i takie co trwają 1h, bo bankrut kończy grę. W AoS natomiast, masz sztucznie narzuconą liczbę rund, a zarazem gdy jeden gracz zbankrutuje to idzie do domu i pozostali grają dalej - tego rozwiązania bardzo nie lubię w AoS.
AoS ma problem z efektem kuli śnieżnej. Gdy jeden gracz wysunie się na prowadzenie, nie ma skutecznego sposobu, aby go zatrzymać.
Tak jak pisałem: kwestia gustu :)

Natomiast z tym zacytowanym się nie zgadzam: bankructwo to jest sytuacja skrajna - widziałem raz na 20+ gier, bardziej to ma zniechęcić to szarżowania na początku niż być realnym zagrożeniem.

Gra średnio patrząc jest krótsza niż 18XX. Nie wymaga też home rules z Excelem na końcu :)

Efekt kuli śnieżnej: wielokrotnie widziałem coś takiego i da się blokować - trzeba mieć doświadczenie, ale to tak samo w 18XX, albo prawie każdą grą o złożoności powyżej 3: jak nie umiesz dobrze grać, to nie zablokujesz :)

Ja myślę, że to właśnie kwestia upodobań i co kto woli: jest wiele osób po obu stronach :)
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1307
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 421 times
Been thanked: 408 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: siepu »

To jest OT, ale uważam, że zarzucanie AoS zbyt długiego czasu trwania i kuli śnieżnej i dawanie jako kontrprzykład 18xx jest conajmniej niepoważne :D Tak samo kwestia zasad, główną zaletą w obu przypadkach jest wspólny, sensowny trzon dla większości gier. Ale zarówno tłumaczenie gry od zera, jak i różnice pomiędzy poszczególnymi mapami przy AoS jest dużo prostsze. Nie bez powodu AoS to osobne mapy a nie osobne gry. No i jeszcze nie widziałem mapy do AoS z dużym FAQ czy wręcz living rules, co przy 18xx jest normalne.

Po bankrucie w AoS robisz to samo co po bankrucie w 18xx, grasz od nowa. Tylko że to prawdopodobnie jest pierwsza runda, więc zmarnowane jest 20 minut a nie godzina.

Lubię osiemnastki i widzimy się za parę tygodni w Krakowie, ale te argumenty są dla mnie mocno odjechane :) Różne gry (systemy?) na różne okazje.
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Czy AoS polecilibyście dla rodziny 21 + 24 i dwója rodziców po 50? Najcięższym tytułem w jaki graliśmy to było El Grande (2.93 BGG) o ile dobrze pamiętam.
Same zasady wydają mi się łatwe do przyswojenia i raczej rodzice ogarną co mają robić, ale boję się, że sprawa z eliminacją z gry poprzez bankructwo odbierze cały fun zabawie, bo np. moja mama raczej nie jest typem gracza, który liczy każdy dolar dokładnie i z wyprzedzeniem kalkuluje ruchy, tylko bardziej polega na instynkcie i lekkiej dozie losowości.
Mam obawy, że za każdym razem będę musiał ją prowadzić za rękę podczas pierwszy tur, żeby się nie wrąbała na bankruta.
Ewentualnie słyszeliście jak wyeliminować zasadę odpadnięcia z gry poprzez bankructwo? Tak, żeby ukarać gracza za słabe zarządzanie hajsem, ale nie wywalać z gry.
Pozdro!
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 450
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 140 times
Been thanked: 200 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Yooreck »

Z mojego doświadczenia eliminacja się prawie w ogóle nie zdarza. Ja zazwyczaj na zapas mówię początkującym, żeby lepiej wzięli 1-2 więcej share’ów i wtedy może nie grają 100% efektywnie, ale zawsze stać ich na to, żeby zapłacić koszty firmy.
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek

Moja kolekcja
_leigam_
Posty: 1023
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 126 times
Been thanked: 213 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: _leigam_ »

wrxxx@o2.pl pisze: 13 paź 2024, 14:28 Czy AoS polecilibyście dla rodziny 21 + 24 i dwója rodziców po 50? Najcięższym tytułem w jaki graliśmy to było El Grande (2.93 BGG) o ile dobrze pamiętam.
Same zasady wydają mi się łatwe do przyswojenia i raczej rodzice ogarną co mają robić, ale boję się, że sprawa z eliminacją z gry poprzez bankructwo odbierze cały fun zabawie, bo np. moja mama raczej nie jest typem gracza, który liczy każdy dolar dokładnie i z wyprzedzeniem kalkuluje ruchy, tylko bardziej polega na instynkcie i lekkiej dozie losowości.
Mam obawy, że za każdym razem będę musiał ją prowadzić za rękę podczas pierwszy tur, żeby się nie wrąbała na bankruta.
Ewentualnie słyszeliście jak wyeliminować zasadę odpadnięcia z gry poprzez bankructwo? Tak, żeby ukarać gracza za słabe zarządzanie hajsem, ale nie wywalać z gry.
Pozdro!
Mozna dac takiej osobie dodatkowa emisje udzialow az sie wyzeruje dlug + dodatkowy koszt z udzialu, taka osoba i tak nie ma szans powalczyc o wygrana. Jak przebrnie 2 pierwsze tury to juz raczej luz. A jak sobie radza z negatywna interakcja? ( a no tak el grande graliscie to chyba luz)
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D Niezwiązany z branżą.

NA SPRZEDAŻ Projekt Gaja - nakładki na plansze Res arcana gra+Lux et Tenebrae+Perlae Imperii Brazil Too Many Bones PL + Ghili i inne
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1307
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 421 times
Been thanked: 408 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: siepu »

wrxxx@o2.pl pisze: 13 paź 2024, 14:28 Czy AoS polecilibyście dla rodziny 21 + 24 i dwója rodziców po 50? Najcięższym tytułem w jaki graliśmy to było El Grande (2.93 BGG) o ile dobrze pamiętam.
Same zasady wydają mi się łatwe do przyswojenia i raczej rodzice ogarną co mają robić, ale boję się, że sprawa z eliminacją z gry poprzez bankructwo odbierze cały fun zabawie, bo np. moja mama raczej nie jest typem gracza, który liczy każdy dolar dokładnie i z wyprzedzeniem kalkuluje ruchy, tylko bardziej polega na instynkcie i lekkiej dozie losowości.
Mam obawy, że za każdym razem będę musiał ją prowadzić za rękę podczas pierwszy tur, żeby się nie wrąbała na bankruta.
Ewentualnie słyszeliście jak wyeliminować zasadę odpadnięcia z gry poprzez bankructwo? Tak, żeby ukarać gracza za słabe zarządzanie hajsem, ale nie wywalać z gry.
Pozdro!
Nie ma sensu, to bardzo krwiożercza gra, gdzie interakcja i zabieranie sobie wszystkiego jest sensem gry. Oczywiście da się homerulować (polecam awaryjne jednorazowe wypuszczenie udziałów), ale wątpię, żebyście byli w stanie się dobrze bawić.
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

_leigam_ pisze: 13 paź 2024, 14:59
wrxxx@o2.pl pisze: 13 paź 2024, 14:28 Czy AoS polecilibyście dla rodziny 21 + 24 i dwója rodziców po 50? Najcięższym tytułem w jaki graliśmy to było El Grande (2.93 BGG) o ile dobrze pamiętam.
Same zasady wydają mi się łatwe do przyswojenia i raczej rodzice ogarną co mają robić, ale boję się, że sprawa z eliminacją z gry poprzez bankructwo odbierze cały fun zabawie, bo np. moja mama raczej nie jest typem gracza, który liczy każdy dolar dokładnie i z wyprzedzeniem kalkuluje ruchy, tylko bardziej polega na instynkcie i lekkiej dozie losowości.
Mam obawy, że za każdym razem będę musiał ją prowadzić za rękę podczas pierwszy tur, żeby się nie wrąbała na bankruta.
Ewentualnie słyszeliście jak wyeliminować zasadę odpadnięcia z gry poprzez bankructwo? Tak, żeby ukarać gracza za słabe zarządzanie hajsem, ale nie wywalać z gry.
Pozdro!
Mozna dac takiej osobie dodatkowa emisje udzialow az sie wyzeruje dlug + dodatkowy koszt z udzialu, taka osoba i tak nie ma szans powalczyc o wygrana. Jak przebrnie 2 pierwsze tury to juz raczej luz. A jak sobie radza z negatywna interakcja? ( a no tak el grande graliscie to chyba luz)
Z negatywną interakcją totalny luz.

Czyli o AoS można śmiało powiedzieć, że parę gorzej zagranych rund eliminuje nas całkowicie z wyścigu o wygraną?
Pytam, bo skład, o którym mówię to nie są tryharderzy i też nawet w grach z negatywną interakcją, jeżeli nie trzeba pod kimś kopać dołków to to nie jest to ich priorytet.
Czy jednak matematyka w AoS jest brutalna i nawet nie kopiąc pod kimś dołków i nie kalkulując każdego ruchu co do dolara, jeżeli dobrze zagramy pierwsze rundy to mamy ogromną przewagę?
_leigam_
Posty: 1023
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 126 times
Been thanked: 213 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: _leigam_ »

wrxxx@o2.pl pisze: 13 paź 2024, 15:24
_leigam_ pisze: 13 paź 2024, 14:59
wrxxx@o2.pl pisze: 13 paź 2024, 14:28 Czy AoS polecilibyście dla rodziny 21 + 24 i dwója rodziców po 50? Najcięższym tytułem w jaki graliśmy to było El Grande (2.93 BGG) o ile dobrze pamiętam.
Same zasady wydają mi się łatwe do przyswojenia i raczej rodzice ogarną co mają robić, ale boję się, że sprawa z eliminacją z gry poprzez bankructwo odbierze cały fun zabawie, bo np. moja mama raczej nie jest typem gracza, który liczy każdy dolar dokładnie i z wyprzedzeniem kalkuluje ruchy, tylko bardziej polega na instynkcie i lekkiej dozie losowości.
Mam obawy, że za każdym razem będę musiał ją prowadzić za rękę podczas pierwszy tur, żeby się nie wrąbała na bankruta.
Ewentualnie słyszeliście jak wyeliminować zasadę odpadnięcia z gry poprzez bankructwo? Tak, żeby ukarać gracza za słabe zarządzanie hajsem, ale nie wywalać z gry.
Pozdro!
Mozna dac takiej osobie dodatkowa emisje udzialow az sie wyzeruje dlug + dodatkowy koszt z udzialu, taka osoba i tak nie ma szans powalczyc o wygrana. Jak przebrnie 2 pierwsze tury to juz raczej luz. A jak sobie radza z negatywna interakcja? ( a no tak el grande graliscie to chyba luz)
Z negatywną interakcją totalny luz.

Czyli o AoS można śmiało powiedzieć, że parę gorzej zagranych rund eliminuje nas całkowicie z wyścigu o wygraną?
Pytam, bo skład, o którym mówię to nie są tryharderzy i też nawet w grach z negatywną interakcją, jeżeli nie trzeba pod kimś kopać dołków to to nie jest to ich priorytet.
Czy jednak matematyka w AoS jest brutalna i nawet nie kopiąc pod kimś dołków i nie kalkulując każdego ruchu co do dolara, jeżeli dobrze zagramy pierwsze rundy to mamy ogromną przewagę?
Mozna grac i na lajcie i sie swietnie bawic. Widzialem dzieciaka jak w to gra i sobie radzil a co dopiero dorosli ludzie. Nie trzeba grac jakos przeciwko komus, ale mozna nawet przez przypadek jak sie tego nie przewidzi, posypac komos plany. W tej grze jest malo rund (zaleznie od ilosci graczy) wiec te pare rund to duza czesc gry.
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D Niezwiązany z branżą.

NA SPRZEDAŻ Projekt Gaja - nakładki na plansze Res arcana gra+Lux et Tenebrae+Perlae Imperii Brazil Too Many Bones PL + Ghili i inne
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

_leigam_ pisze: 13 paź 2024, 16:55
wrxxx@o2.pl pisze: 13 paź 2024, 15:24
_leigam_ pisze: 13 paź 2024, 14:59
Mozna dac takiej osobie dodatkowa emisje udzialow az sie wyzeruje dlug + dodatkowy koszt z udzialu, taka osoba i tak nie ma szans powalczyc o wygrana. Jak przebrnie 2 pierwsze tury to juz raczej luz. A jak sobie radza z negatywna interakcja? ( a no tak el grande graliscie to chyba luz)
Z negatywną interakcją totalny luz.

Czyli o AoS można śmiało powiedzieć, że parę gorzej zagranych rund eliminuje nas całkowicie z wyścigu o wygraną?
Pytam, bo skład, o którym mówię to nie są tryharderzy i też nawet w grach z negatywną interakcją, jeżeli nie trzeba pod kimś kopać dołków to to nie jest to ich priorytet.
Czy jednak matematyka w AoS jest brutalna i nawet nie kopiąc pod kimś dołków i nie kalkulując każdego ruchu co do dolara, jeżeli dobrze zagramy pierwsze rundy to mamy ogromną przewagę?
Mozna grac i na lajcie i sie swietnie bawic. Widzialem dzieciaka jak w to gra i sobie radzil a co dopiero dorosli ludzie. Nie trzeba grac jakos przeciwko komus, ale mozna nawet przez przypadek jak sie tego nie przewidzi, posypac komos plany. W tej grze jest malo rund (zaleznie od ilosci graczy) wiec te pare rund to duza czesc gry.

Jestem po pierwszej grze na razie tylko z rodzicami bez brata i chyba nigdy nie widziałem, żeby moja mama aż tak strategicznie kminiła nad planszówką. Bardzo polecam, a to dopiero gra tylko w 3 osoby ;D
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Ewentualnie macie jakiś pomysł jak uprościć punktację? Żeby to poszło szybciej niż mnożenie razy 3 dodawanie i mnożenie udziałów i ich odejmowanie.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 334
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 25 times
Been thanked: 123 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Montesque »

wrxxx@o2.pl pisze: 27 paź 2024, 17:55 Ewentualnie macie jakiś pomysł jak uprościć punktację? Żeby to poszło szybciej niż mnożenie razy 3 dodawanie i mnożenie udziałów i ich odejmowanie.
Punktacja jest super prosta. Od przychodu odejmujesz wyemitowane udziały, mnożysz wynik razy 3 i dodajesz do niego ilość segmentów, z jakich składają się Twoje połączenia. Można to robić na torze przychodu dla ułatwienia.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1307
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 421 times
Been thanked: 408 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: siepu »

wrxxx@o2.pl pisze: 27 paź 2024, 17:55 Ewentualnie macie jakiś pomysł jak uprościć punktację? Żeby to poszło szybciej niż mnożenie razy 3 dodawanie i mnożenie udziałów i ich odejmowanie.
Tak, zgoda że domyślny sposób liczenia punktów jest bez sensu :) Napiszę co ja robię, ale oczywiście uniemożliwia to porównanie potem wyników z innymi na BGG.

Żadnego mnożenia przez trzy i liczenie względne (różnic). Po ostatniej kolejce odejmuję graczom po 1 punkcie od końcowego dochodu za każdy dlug/lokomotywę więcej od najniższego wyniku na tym torze, potem liczę tory i po prostu 1/3 punktu za każdy tor. Zachowane różnice bez robienia kółek dookoła toru punktów.
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Montesque pisze: 27 paź 2024, 19:34
wrxxx@o2.pl pisze: 27 paź 2024, 17:55 Ewentualnie macie jakiś pomysł jak uprościć punktację? Żeby to poszło szybciej niż mnożenie razy 3 dodawanie i mnożenie udziałów i ich odejmowanie.
Punktacja jest super prosta. Od przychodu odejmujesz wyemitowane udziały, mnożysz wynik razy 3 i dodajesz do niego ilość segmentów, z jakich składają się Twoje połączenia. Można to robić na torze przychodu dla ułatwienia.
Faktycznie, wychodzi identycznie, a mniej liczenia. Dzięki!
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Wiecie też może jak działają te "terminale" na mapie Niemiec? Kumam jedynie, że na każdym muszę umieścić kostkę towaru i miasta te nie służą do transportu oraz nie są miastami w których deponujemy towary. To do czego służą?
Pablosz
Posty: 135
Rejestracja: 12 lis 2014, 22:17
Has thanked: 100 times
Been thanked: 58 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Pablosz »

Od takich pytan jest wątek z zasadami.
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 450
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 140 times
Been thanked: 200 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Yooreck »

Ja mam inne pytanie: jak zgłosić zmianę autora gry? Tutaj powinien być John Bohrer i Martin Wallace. Najprawdopodobniej Bohrer jako pierwszy nawet.
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek

Moja kolekcja
Baltig
Posty: 54
Rejestracja: 27 lip 2022, 08:08
Has thanked: 22 times
Been thanked: 42 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: Baltig »

wrxxx@o2.pl pisze: 28 paź 2024, 18:53 Wiecie też może jak działają te "terminale" na mapie Niemiec? Kumam jedynie, że na każdym muszę umieścić kostkę towaru i miasta te nie służą do transportu oraz nie są miastami w których deponujemy towary. To do czego służą?
Hmm.. to dosyć dokładnie napisane jest w instrukcji powiem szczerze.
Terminale to miejsca w których umieszczasz losową kostkę towaru, i służą właśnie jako ostatnie dodatkowe miejsce transportu dostaw - taka jaka kostkę położyłeś taki kolor może być transportowany do terminalu.

Co znaczy dla Ciebie deponowanie towaru ? Bo w grze to dosłownie bierzemy kosteczkę, jedziemy sobie po naszych torach (super) lub rywali (trzeba im dać zarobić przychód) i deponujemy/transportujemy do konkretnego koloru miasta/terminalu -> kosteczka wypada z gry.

Na mapie Niemiec ma to znaczenie, bo to najciaśniejsza mapa w podstawowej wersji - maksymalna budowa 3 połączeń, brak możliwości zostawiania toru do budowy "na potem" - wszystko musi być ukończone i zmieniona akcja inżyniera (zamiast budowy 4 torów wybierasz jedno miejsce za które płacisz połowę taniej) przy 5/6 graczach terminale praktycznie w każdej grze są używane.
wrxxx@o2.pl
Posty: 52
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Baltig pisze: 29 paź 2024, 09:05
wrxxx@o2.pl pisze: 28 paź 2024, 18:53 Wiecie też może jak działają te "terminale" na mapie Niemiec? Kumam jedynie, że na każdym muszę umieścić kostkę towaru i miasta te nie służą do transportu oraz nie są miastami w których deponujemy towary. To do czego służą?
Hmm.. to dosyć dokładnie napisane jest w instrukcji powiem szczerze.
Terminale to miejsca w których umieszczasz losową kostkę towaru, i służą właśnie jako ostatnie dodatkowe miejsce transportu dostaw - taka jaka kostkę położyłeś taki kolor może być transportowany do terminalu.

Co znaczy dla Ciebie deponowanie towaru ? Bo w grze to dosłownie bierzemy kosteczkę, jedziemy sobie po naszych torach (super) lub rywali (trzeba im dać zarobić przychód) i deponujemy/transportujemy do konkretnego koloru miasta/terminalu -> kosteczka wypada z gry.

Na mapie Niemiec ma to znaczenie, bo to najciaśniejsza mapa w podstawowej wersji - maksymalna budowa 3 połączeń, brak możliwości zostawiania toru do budowy "na potem" - wszystko musi być ukończone i zmieniona akcja inżyniera (zamiast budowy 4 torów wybierasz jedno miejsce za które płacisz połowę taniej) przy 5/6 graczach terminale praktycznie w każdej grze są używane.
O właśnie o to mi chodziło, jak pierwszy raz przeczytałem instrukcje to zrozumiałem, że terminal nie może być częścią transportu, więc pomyślałem, że również nie można tam zakończyć dostawy.
Już teraz wszystko rozumiem :D
Jeszcze jedno pytanko, czy te połączenie za 2$ pomiędzy chyba Dortmundem a Cologne (to które ma nadrukowany żeton) może być tylko w rękach jednego gracza, czy inny gracz też może dołożyć tam swój dysk i korzystać z tej trasy?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4982
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1224 times
Been thanked: 2373 times

Re: Age of Steam (Martin Wallace)

Post autor: warlock »

Szanowni, na razie poogrywam sobie swoją starą edycję, ale gdyby w nowej ekipie graniowej Age of Steam siadło tak jak lata temu w dawnej :D - czy obecny w sklepach polski druk od Portalu samej podstawki ma jakieś błędy na komponentach?
ODPOWIEDZ