Trench Crusade (Tuomas Pirinen)
-
- Posty: 2823
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1391 times
- Been thanked: 1672 times
Trench Crusade (Tuomas Pirinen)
Zapowiada się ogromny sukces kickstarterowy (w chwili gdy wrzucam info jest już ponad milion $). Dość wyjątkowy setting, klimat i estetyka najwyraźniej przyciągają zainteresowanie. Za zasadami mamy m.in. weterana z GW Tuomasa Pirinena (Mordheim).
Tanio, trzeba przyznać, to nie jest ... ale wygląda na to, że ogromnej rzeszy wspierających to nie przeszkadza.
-
- Posty: 2823
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1391 times
- Been thanked: 1672 times
Re: Trench Crusade
2 miliony $ a jeszcze parę dni zbiórki... No, no, nie spodziewałem się że będzie aż taki sukces.
Gdyby nie losowe zasięgi szarż to może i sam bym się zainteresował
Gdyby nie losowe zasięgi szarż to może i sam bym się zainteresował

-
- Posty: 2823
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1391 times
- Been thanked: 1672 times
Re: Trench Crusade
3 miliony 300 tysięcy $...
Powiem szczerze, że spodziewałem się kolejnego niszowego KSa, balansującego na krawędzi ufundowania.
Ktoś wspierał, zagłębił się w community i może oświecić, skąd taki sukces ?
Ja wiem, że Pirinen i Chambers i grimdark demony, ale 3,3 mln ?

Powiem szczerze, że spodziewałem się kolejnego niszowego KSa, balansującego na krawędzi ufundowania.
Ktoś wspierał, zagłębił się w community i może oświecić, skąd taki sukces ?
Ja wiem, że Pirinen i Chambers i grimdark demony, ale 3,3 mln ?
-
- Posty: 2823
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1391 times
- Been thanked: 1672 times
Re: Trench Crusade
Wychodzi na to że wygrał nostalgiczny vibe za dawnym, anarchistycznym Warhammerem. Gdy pierwszy raz sprawdzałem grę, wiedziałem tylko, że pracuje nad nią Tuomas Pirinen, ale okazuje się że w ekipie jest cała rzesza designerów i artystów GW z lat 80-90tych.
Ludzie na pewno tęsknią za tym nie-korpo Warhammerem z dawnych lat, bardzo często widziałem tego oznaki (np trend grania w 2 edycję WH40K, mnóstwo super dopracowanych battle reportów na YT). Ale nie spodziewałem się że tych nostalgicznych weteranów jest aż tyle.
Ludzie na pewno tęsknią za tym nie-korpo Warhammerem z dawnych lat, bardzo często widziałem tego oznaki (np trend grania w 2 edycję WH40K, mnóstwo super dopracowanych battle reportów na YT). Ale nie spodziewałem się że tych nostalgicznych weteranów jest aż tyle.
- nahar
- Posty: 1440
- Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
- Lokalizacja: Warszawa....teraz
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 93 times
Re: Trench Crusade
Tak samo jest z Battletechem. Gra, ktora ma circa 40 lat, mechanika odrzuca prakrycznie każdego przyzwyczajonego do dzisiejszych prostych i często eleganckich rozwiązań, a Clan Invasion wszedl do 20 projektów KS ktore zebraly najwiecej kasy. Po prostu pokolenie 40+ ktore w latach 90 mialo malo kasy teraz spokojnie moze sobie pozwolic na taki zakup. Plus nostalgia. Sam sie musze pilnowac zeby nie nakupic tego. A i tak mam z 20 maszyn z nowej edycji mimo ze na żywo gralem ostatnio z 5 lat temu.
Tyle i aż tyle.
Tyle i aż tyle.
-
- Posty: 2823
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1391 times
- Been thanked: 1672 times
Re: Trench Crusade
Ciekawostka - gra w Finlandii doczekała się artykułu w prasie. Nie miałem pojęcia że growa kariera Tuomasa tak się potoczyła po Mordheim i że zmienił medium na cyfrowe 

tauist 808210 11709429 d5fdeb1c900d92c3e1e19ed662d842e9.jpeg pisze:Trench Crusade even got featured in todays local newspaper here in Finland:
https://www-hs-fi.translate.goog/kulttu ... _hist=true
translated to english for yall non finns
EDIT: weirdly enough, the link doesnt work when I copypaste it from my browser.. How does this Google Translate work, anyway?
lets see if a copypaste works better..
The game designed by a Finn collected more than three million dollars in crowdfunding
Jussi Ahlroth HS13.11. 21:11
Games |The game, designed by the successful game designer Tuomas Pirinen, collected massive crowdfunding on Kickstarter in two weeks.
The Trench Crusade miniatures game takes place in World War I trench warfare involving demons. The miniatures are painted by Stéphane Nguyen Van Gioi and Martin Grandbarbe. Photo : Loic Muzy
Tuomas Pirinen is an internationally successful Finnish game designer.
The Trench Crusade miniature game designed by Pirinen raised more than 3 million dollars on Kickstarter.
The game is set in the trenches of the First World War and contains religious themes.
Trench Crusade has been praised for supporting diversity and removing racists from forums.
How do you make over three million dollars from customers before they even get the product they bought?
Although by making a religion-themed miniatures game about fighting the devils of hell in the trenches of World War I.
This is how Tuomas Pirinen could answer . He is one of Finland's most internationally successful game designers, with a career spanning over thirty years at companies such as Microsoft, Ubisoft, EA, Remedy, Nintendo and Capcom. Now he is a senior director of game design at Playstation.
However, Trench Crusade, which he designed and produced more than three million, is not a console game. It is the own project of Pirinen and a few other respected long-time creators in the field. For example, the artist of the Diablo game series, Michael Franchina, is included .
"We have made a career working for large companies. This was a crazy way to waste time and money.”
The millions came from the Kickstarter crowdfunding service where the game was released. Through it, those who wish can commit to buying the game. There are different versions with different prices. The campaign generated $3,331,000 (approx. EUR 3,152,000) in two weeks. It is probably a record set by a Finn in crowdfunding.
"It went fabulously well. The useless Finnish feigned humility is a bit false. I hope that this would encourage Finnish game designers and other creators in the creative industry. It is possible to succeed."
Demonic miniatures from Trench Crusade. The miniatures are painted by Stéphane Nguyen Van Gioi and Martin Grandbarbe. Photo : Loic Muzy
Trench Crusade is a miniatures game. The game includes rules, miniatures, environment building elements and dice.
The player has an army of small plastic and resin miniatures to fight against another player's army. In military games, the most famous of which is the sci-fi war game Warhammer 40,000 , there must be hundreds of miniatures at best. They all have to be bought and painted.
"It's a bit like Band of Brothers, where a band of soldiers goes through the war."
Trench Crusade is lighter. "With six miniatures, you can start the game quickly and with little effort."
The name of the game means trench crusade. The battlefield is the trenches of the First World War. The parties to the war are different nations and religious groups, as well as demons from hell. They were released 800 years earlier, at the time of the Crusades. Since then, there has been a war between heaven and hell.
The player guides his troops through events that unfold according to the story.
"It's a bit like Band of Brothers , where a band of soldiers goes through the war."
There are many sides to the hobby of miniature games .
"Someone is interested in reading the background story of books, someone collects and paints miniatures, someone likes artists and buys game books as art books, someone plays racing, someone else as a role-playing cooperative game."
Kickstarter's success is all the more special because players would have had to buy nothing. The rules of the game have already been published for free and the game can be played with any miniatures.
This goes against the general practice of the industry. According to the rules, the games of the market leader Games Workshop must be played with the miniatures produced by it.
"It is a listed company that accounts for shareholders. I don't want to moralize it.”
Games Workshop is Pirise's former employer, for whom he made, among other things, the popular game Mordheim .
With the success of the crowdfunding, Trench Crusade grows bigger. According to Pirinen, the popularity has attracted the interest of investors. Other players in the industry have also announced their willingness to expand the world of the game.
Trench Crusade game art. Photo : Mike Franchina
Unlike many miniatures games, in Trench Crusade a player needs less than ten miniatures. The miniatures are painted by Stéphane Nguyen Van Gioi and Martin Grandbarbe. Photo : Loic Muzy
The game takes place in a version of the real world. It's rare. Pirinen thinks one of the reasons is the fear of dealing with religion. Especially in the United States, it is a sensitive topic. A big game company probably wouldn't have published such a game.
"It is impossible to separate cultural heritage from Christianity in the West. We see it as an asset.”
Pirinen tells the background story of the game, which explores the interaction of faith with war, what a world and war would look like in an endless war. Of course, you can play the game without thinking about such things any more.
There is a very small but very vocal racist wing in the Warhammer 40,000 fan community. Early on, they made videos declaring the Trench Crusade a failure. According to Pirinen, they were angry, for example, that Ethiopia is presented as an equal partner of Western countries.
The Trench Crusade team has received praise for systematically and quickly throwing racists out of the game's forums.
"We are proud that the community has all kinds of people with different identity paths, different beliefs, nationalities. Everyone should be able to be part of the community without fear of harassment."
Miniature gaming is a big hobby and also a business in the world. It could go to the next level with the release of the Warhammer 40,000 TV series currently being made by Hollywood star Henry Cavill for Amazon Prime. Cavill is an active miniatures game enthusiast.
Has Pirinen introduced the game to Cavill?
"Not yet. We do have mutual acquaintances, so maybe at some point. We don't want to push you, Cavill is a genuine enthusiast."
-
- Posty: 2823
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1391 times
- Been thanked: 1672 times
- Siersciu
- Posty: 170
- Rejestracja: 26 kwie 2020, 01:02
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 67 times
Re: Trench Crusade (Tuomas Pirinen)
Rozegrałem dzisiaj swoją pierwszą partię w życiu w jakiegokolwiek bitewniaka. Muszę przyznać, że było to bardzo ciekawe doświadczenie. Jak do tej pory miałem bardziej doczynienia z grami euro, a tu partia ze starym wyjadaczem. Bitwa trwała jakieś 2 godzinki, a ja po wszystkim miałem wrażenie, że minęło jakieś 30min. Było szybko i intensywnie. Były momenty kiedy kolega miał już przeliczone w głowie wszystkie modyfikatory zanim zdołałem się zastanowić jakie powinienem uwzględnić
Jest to tylko motywacja do tego, żeby bardziej przyswoić sobie zasady.
Co do samej gry: graliśmy partię zapoznawczą na 700 dukatów i 0 glory points.W efekcie po polu bitwy biegało niewiele modeli (Heretycy 6 modeli, Antiochia 8 modeli). Po każdej turze były przyznawane punkty za kontrolowanie celów na mapie. Zasady w ogóle nie przytłaczają, są bardzo proste i zrozumiałe. Bitwę przegrałem, ale jestem też w stanie ocenić co mógłbym zmienić w swojej rozpisce w następnej bitwie. Ogromną satysfakcję miałem też aktywując Warwolfa. Nie dość, że model wygląda rewelacyjnie to jego wygląd przkłada się no to co robi na polu bitwy: szybki, wytrzymały i zabójczy. Rywal podjął wielu prób wyeliminowania go, ale wymaga to chyba naprawdę ogromnego szczęścia, albo inwestowania w blood markery, żeby zwiększyć swoje szanse.
Wrażenia z gry zostają bardzo pozytywne, najchętniej rozegrało by się jeszcze jedną bitwę od razu, ale czas był mocno ograniczony. Nie mogę się doczekać kolejnej rozgrywki, żeby sprawdzić czy wprowadzone zmiany w liście przyniosą jakiś efekt

Co do samej gry: graliśmy partię zapoznawczą na 700 dukatów i 0 glory points.W efekcie po polu bitwy biegało niewiele modeli (Heretycy 6 modeli, Antiochia 8 modeli). Po każdej turze były przyznawane punkty za kontrolowanie celów na mapie. Zasady w ogóle nie przytłaczają, są bardzo proste i zrozumiałe. Bitwę przegrałem, ale jestem też w stanie ocenić co mógłbym zmienić w swojej rozpisce w następnej bitwie. Ogromną satysfakcję miałem też aktywując Warwolfa. Nie dość, że model wygląda rewelacyjnie to jego wygląd przkłada się no to co robi na polu bitwy: szybki, wytrzymały i zabójczy. Rywal podjął wielu prób wyeliminowania go, ale wymaga to chyba naprawdę ogromnego szczęścia, albo inwestowania w blood markery, żeby zwiększyć swoje szanse.
Wrażenia z gry zostają bardzo pozytywne, najchętniej rozegrało by się jeszcze jedną bitwę od razu, ale czas był mocno ograniczony. Nie mogę się doczekać kolejnej rozgrywki, żeby sprawdzić czy wprowadzone zmiany w liście przyniosą jakiś efekt
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 06 maja 2025, 17:16 przez Mr_Fisq, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Obrazki w spoiler
Powód: Obrazki w spoiler