Jak jedna frakcja ma snajpera, to druga ma bardziej wytrzymałe jednostki, a trzecia ma potrójne sieci... Właśnie o to chodzi w balansie.BOLLO pisze: ↑12 lut 2025, 14:01Tak ale nie można przegiąć bo wiadomo jak w NHex mamy snajpera z inicjatywą 4 to zawsze będzie lepszy od tego co wali za tyle samo ale ma inicjatywę 3 itd....samuraj1369 pisze: ↑12 lut 2025, 11:40 Balans w grze jest wtedy, kiedy o zwycięstwie decyduje gracz i jego umiejętności/strategia/taktyka a nie komponenty/karty/umiejętności frakcji itd.
Tak się mnie zdaje moi drodzy.
Więc ten mityczny balans jednak w grze istnieje i musi być, a resztę faktycznie robią sami gracze.
Dyskusja o balansie w grach (Było: Co to znaczy, że gra jest zbalansowana)
-
- Posty: 1134
- Rejestracja: 23 cze 2023, 22:11
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 512 times
- Been thanked: 577 times
Re: Portal Games - dyskusja o wydawnictwie
Re: Portal Games - dyskusja o wydawnictwie
Ja tylko dodam, że na balans gry nie ma wpływu tylko gra, ale też meta. Jeśli wszyscy w Terraformacji grają na ekonomię to wszelkie karty umożliwiające kombosy są gięte, natomiast jak każdy "rushuje", to takie karty nie mają miejsca bytu. I nie jest stricte powiedziane, że ci rushujący to głuptaski, albo ci grający na ekonomię to głąby, bo obie strategie mogą być na równi dobre. Fajnym przykładem są mikroby, które są ogółem raczej dosyć słabe, ale odpuścicie pilnowanie tych kart i puścicie ich zbyt wiele jednemu graczowi...
- BOLLO
- Posty: 6313
- Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
- Lokalizacja: YT
- Has thanked: 1300 times
- Been thanked: 1979 times
- Kontakt:
Re: Portal Games - dyskusja o wydawnictwie
No dokładnie tak to działa. Więc balans jednak istnieje, wbrew temu co Ignacy nie raz mawiał.samuraj1369 pisze: ↑12 lut 2025, 14:03Jak jedna frakcja ma snajpera, to druga ma bardziej wytrzymałe jednostki, a trzecia ma potrójne sieci... Właśnie o to chodzi w balansie.BOLLO pisze: ↑12 lut 2025, 14:01Tak ale nie można przegiąć bo wiadomo jak w NHex mamy snajpera z inicjatywą 4 to zawsze będzie lepszy od tego co wali za tyle samo ale ma inicjatywę 3 itd....samuraj1369 pisze: ↑12 lut 2025, 11:40 Balans w grze jest wtedy, kiedy o zwycięstwie decyduje gracz i jego umiejętności/strategia/taktyka a nie komponenty/karty/umiejętności frakcji itd.
Tak się mnie zdaje moi drodzy.
Więc ten mityczny balans jednak w grze istnieje i musi być, a resztę faktycznie robią sami gracze.
Re: Portal Games - dyskusja o wydawnictwie
Bylem kiedys na wykladzie Trzewiczka o projektowaniu gier. Opowiadal, ze maja w ekipie takiego "wariata, dabila", ale bylo to w pozytywnym, humorystycznym tonie. Jest to jakis jego dobry ziomek, ktoremu zawsze dawal testowac gre. Kolega robil rozne "glupie", malo optymalne ruchy. Jedna z gier o ktorej opowiadal byl chyba Stronghold. Gra juz byla ustawiona w drukarni do druku, zaraz mialo wszystko ruszac, a oni spotkali sie w piatek poznym wieczorem. Gra byla zaprojektowana na zwyciestwo nie pamietam kogo w okolo 7 rundzie. Opowiadal, ze dzien mial kazdy z nich ciezki, byli zmeczeni, malo nie zagrali, ale kolega dal sie namowic. Skonczyl gre chyba w 2 czy 3 rundzie. Nikt z dziesiatek testerow nie wpadl na to, co zrobil jego kolega robiacy najbardziej debilna rzecz. Okazalo sie ze lamalo to wszystko.
ofc zaczeli to testowac tego wieczoru, zeby wymyslic rozwiazanie i zdazyc z poprawka do drukarni.
Nie wiem w jakim tonie wypowiadal sie w PTV czy filmiku wyzej, bo nie sluchalem, ale moze wlasnie chodzilo o tego typu testera.
ofc zaczeli to testowac tego wieczoru, zeby wymyslic rozwiazanie i zdazyc z poprawka do drukarni.
Nie wiem w jakim tonie wypowiadal sie w PTV czy filmiku wyzej, bo nie sluchalem, ale moze wlasnie chodzilo o tego typu testera.
Re: Portal Games - dyskusja o wydawnictwie
Stronghold akurat jest krępującym przykładem na przeoczenie, bo tam chyba nie przewidziano, że można wygrać partię poprzez puszczenie rywala do twierdzy, co dawało decydujący punkt, choć było zupełnie sprzeczne z fabułą gry (która polega na obronie twierdzy).*
Ogólnie Trzewik na pewno ma sporo racji, ale nie ma co ukrywać - gry Portalu wywołują dyskusje i kontrowersje w zakresie balansu.
* Mogę mylić detale, błąd dotyczył pierwszej edycji, w którą nie grałem.
Ogólnie Trzewik na pewno ma sporo racji, ale nie ma co ukrywać - gry Portalu wywołują dyskusje i kontrowersje w zakresie balansu.
* Mogę mylić detale, błąd dotyczył pierwszej edycji, w którą nie grałem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- cactusse
- Posty: 527
- Rejestracja: 10 sty 2012, 15:50
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 504 times
- Been thanked: 397 times
Re: Dyskusja o balansie w grach (Było: Co to znaczy, że gra jest zbalansowana)
Richard Garfield napisał całkiem niedawno dość pokaźny artykuł właśnie o balansie w grach :
https://boardgamegeek.com/blog/1/blogpo ... ancing-act
https://boardgamegeek.com/blog/1/blogpo ... ancing-act