Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
MisioKret
Posty: 286
Rejestracja: 26 cze 2013, 10:44
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: MisioKret »

Nasuwa mi się pytanie po ostatniej rozgrywce - jeśli mam kartę broni dystansowej i jedynymi ślimakami dostępnymi w jej zasięgu są moje własne, to czy mam obowiązek zrobić sobie samemu krzywdę?

W Wormsach friendly-fire występował często i gęsto, więc może tu jest podobnie? :)
Awatar użytkownika
Rayos
Posty: 150
Rejestracja: 10 gru 2015, 19:30
Has thanked: 24 times
Been thanked: 35 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Rayos »

strona 11 instrukcji, czerwona ramka ;) możesz tej karty nie rozpatrywać w takiej sytuacji.


Obrazek
em_ka
Posty: 4
Rejestracja: 12 sie 2022, 20:19
Has thanked: 2 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: em_ka »

Jedno nurtujące pytanie (ktos już wczesniej o tym wspominał ale nie jest to dla mnie jasne). Czy akcje z kart są OPCJONALNE ??
Podam przykład który mi sie przydarzył:
zagrałem karte piącha/ruch z kart podstawowych. ślimak którego mialem zaatakował zginą po ataku "atomowki" innego gracza i teren dookoła został podpalony. Nie moge wykorzystać akcja "piacha" a i nie opłaca mi sie ruszać slimaka ... czy moge nic nie robic ??
Komimasa
Posty: 175
Rejestracja: 26 lis 2012, 11:09
Has thanked: 10 times
Been thanked: 86 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Komimasa »

Skoro została zagrana pięść (pięść jest u góry), a nie ma żadnego celu, to po prostu trafiasz powietrze - zdarza się nieraz. Nikt natomiast nie każe w takim wypadku odwracać karty, jeśli zaplanowana akcja nie może zostać spełniona. Gdyby był tam Twój ślimak, to też nie musisz w niego uderzać (tabela dwa posty wyżej).
Z kolei gdy zagramy ruch to możemy go wykorzystać, by się poruszyć, ale nie musimy czyli możemy poruszyć się od 0 do 2 pól. Nikt nam nie każe wchodzić w ogień, schodzić z góry itd. Ruch zawsze może być o 0, w takim wypadku po prostu zostajemy na miejscu.
em_ka
Posty: 4
Rejestracja: 12 sie 2022, 20:19
Has thanked: 2 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: em_ka »

Komimasa pisze: 04 gru 2024, 13:25 Skoro została zagrana pięść (pięść jest u góry), a nie ma żadnego celu, to po prostu trafiasz powietrze - zdarza się nieraz. Nikt natomiast nie każe w takim wypadku odwracać karty, jeśli zaplanowana akcja nie może zostać spełniona. Gdyby był tam Twój ślimak, to też nie musisz w niego uderzać (tabela dwa posty wyżej).
Z kolei gdy zagramy ruch to możemy go wykorzystać, by się poruszyć, ale nie musimy czyli możemy poruszyć się od 0 do 2 pól. Nikt nam nie każe wchodzić w ogień, schodzić z góry itd. Ruch zawsze może być o 0, w takim wypadku po prostu zostajemy na miejscu.
Co do wyboru akcji to z zasad zrozumiałem że dopiero po odkryciu karty wybieram akcje. Z tego rozumiem że akcje są OBOWIĄZKOWE
To w takim razie jeszcze jedno pytanie... Co w takim razie z czerwonymi kartami (akcji). Czy musze strzelić "gdzie kolwiek" (granat, bazooka itp) i Czy najpierw deklaruje się strzał w ślimaka/kafelek a pozniej rzuca kostką ?? Bo sa bronie ktore maja różne efekty....
Komimasa
Posty: 175
Rejestracja: 26 lis 2012, 11:09
Has thanked: 10 times
Been thanked: 86 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Komimasa »

Na stronie 7 mamy zaraz nim zostają omówione akcje podstawowe takie zdanie:
"Kiedy odkryjesz kartę akcji podstawowej, wybierasz jedną z dwóch pokazanych na niej akcji, obracasz ją odpowiednią stroną do góry tak, aby była widoczna wykorzystywana akcja i rozpatrujesz ją aktywnym ślimakiem"
Z tego nigdzie nie wynika, że gdy nie możemy rozpatrzeć jednej akcji to rozpatrujemy drugą, a jedynie, że w chwili odsłonięcia decydujemy, jak zagrywamy ostatecznie zaplanowaną wcześniej kartę akcji.

Na drugie pytanie też odpowiada instrukcja. Dość klarownie jest zaznaczone, że pierwszym krokiem, gdy korzystamy z takich kart ataku jest "Cel" czyli określenie miejsca ataku, a następnie rzut. Zawsze może być tak, że uszkodzimy choćby pusty kafelek, co może mieć znaczenie dla dalszego przebiegu rozgrywki.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2266
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1700 times
Been thanked: 1295 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Bruno »

Karta Strzelba zadaje obrażenia zgodne z wynikiem rzutu kostką, ale ponad tymi wynikami stoi, że jeśli cel jest w zasięgu X (nie pamiętam, ale to nieważne), to dodatkowo zadaj 10 obrażeń.
I teraz: czy te "dodatkowe" obrażenia wchodzą zawsze, gdy spełniony jest warunek odległości (czyli niezależnie od wyniku rzutu kością) czy też są to literalnie "dodatkowe" obrażenia, a zatem można je przyznać tylko, jeśli rzut kością wskazuje na trafienie :?:
Jeśli ta pierwsza opcja, to Strzelba jest bardzo mocna.

Drugie pytanie o Rewolwer (lub Pistolet, nie pamiętam nazwy): umożliwia on dwa ataki, ale czy oba muszą być wymierzone w ten sam cel czy mogą być różne :?:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię DGT Cube!
Marbel
Posty: 248
Rejestracja: 13 sie 2021, 08:03
Has thanked: 112 times
Been thanked: 34 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Marbel »

Moim zdaniem 1. Dodatkowe 10 obrażeń wchodzi kiedy trafisz a odległość jest zachowana.
2. Ciekawym interpretacji, bo graliśmy że 2 razy w tego samego, ale w sumie patrząc na Wormsy to można było zmienić obiekt ataku i to byłoby logiczne.

A ja też mam pytanie o ogień i w sumie o minę- dlaczego ogień nie zadaje obrażeń tam gdzie się pojawia (jeśli jest tam ślimak) a dopiero po interakcji z ogniem, tzn. Jeśli na Kafelek się wejdzie lub z niego ruszy? To trochę bez sensu.
Minę jestem w stanie jeszcze zrozumieć, w domyśle - aktywuje się po ruchu... Ale ogień powinien zadawać obrażenia na koniec rundy gdy gaśnie a jest tam jakiś ślimak.

Aha i jest jeszcze atak dystansów - granat albo bazooka (nie pamiętam) ale idea jest taka, że jak nie trafimy to atak trafia na dowolny Kafelek obok i go niszczy/uszkadza ale bez zadawania ran obecnym tam ślimakom. Tak ma być? Bo ma to sens, że nie trafiam i wybucha obok ale nie trafia nikogo? Mogłoby np kogoś trafić, nawet jako friendly fire...a i BTW czy jeśli cześć z tych obszarów obok jest wodą to też tam mogę wskazać jako chybiony atak czy musi być teren "zniszczalny"?
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2266
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1700 times
Been thanked: 1295 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Bruno »

Marbel pisze: 01 sty 2025, 10:15 ... dlaczego ogień nie zadaje obrażeń tam gdzie się pojawia (jeśli jest tam ślimak) a dopiero po interakcji z ogniem, tzn. Jeśli na Kafelek się wejdzie lub z niego ruszy? To trochę bez sensu.
Z tego co pamiętam, to bronie wywołujące ogień zadają obrażenia już w wyniku ataku (?).
... ogień powinien zadawać obrażenia na koniec rundy gdy gaśnie a jest tam jakiś ślimak.
To nie Nemesis :wink:
Aha i jest jeszcze atak dystansów - granat albo bazooka (nie pamiętam) ale idea jest taka, że jak nie trafimy to atak trafia na dowolny Kafelek obok i go niszczy/uszkadza ale bez zadawania ran obecnym tam ślimakom. Tak ma być? Bo ma to sens, że nie trafiam i wybucha obok ale nie trafia nikogo? Mogłoby np kogoś trafić, nawet jako friendly fire...
To nawet ciekawa propozycja, która dodałaby grze radosnego chaosu, ale dopóki to strzelający decyduje, gdzie pocisk upadnie, to szansa na "friendly fire" nie jest duża.
Zniszczenie/uszkodzenie kafelka też może wywołać ciekawe efekty :D
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię DGT Cube!
Komimasa
Posty: 175
Rejestracja: 26 lis 2012, 11:09
Has thanked: 10 times
Been thanked: 86 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Komimasa »

Drugie pytanie o Rewolwer (lub Pistolet, nie pamiętam nazwy): umożliwia on dwa ataki, ale czy oba muszą być wymierzone w ten sam cel czy mogą być różne :?
Zgadza się. Atakujesz dwa razy, zawsze przed atakiem decyduje się, kogo się atakuje lub jakie pole, więc nic nie sto na przeszkodzie, by zgodnie z zasadami zaatakować dwa różne ślimaki.
Z tego co pamiętam, to bronie wywołujące ogień zadają obrażenia już w wyniku ataku (?)
Dokładnie tak właśnie jest. Ogień uszkadza teren, bo go wypala i to jest jego siła i groza.
BTW czy jeśli cześć z tych obszarów obok jest wodą to też tam mogę wskazać jako chybiony atak czy musi być teren "zniszczalny"?
Trafiamy nie to pole, gdzie atakowaliśmy, tylko sąsiednie wybrane. Nigdzie nie jest napisane, że musi być to teren ziszczalny:)
emka
Posty: 318
Rejestracja: 01 gru 2016, 23:24
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 34 times
Been thanked: 42 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: emka »

Mam kilka pytań/nieścisłości:

1. Jeżeli na kafelku pojawia się ogień, a stoi tam już jakiś ślimak, to nie dostaje on automatycznie obrażeń, tak? Kładziemy jedynie żeton uszkodzenia terenu i dopiero każdy następny ślimak przechodzący lub kończący tam ruch otrzymałby obrażenia od ognia?
2. W momencie zniszczenia kafelka wskutek działania innego niż kopanie, nie rozpatrujemy tego co jest na jego odwrocie tylko w przypadku, gdy znajduje się tam symbol dobrania kart, a beczka i mina rozpatrywane są zawsze, niezależnie od tego, co spowodowało zniszczenie?
3. Wybuch miny niszczy kafelek, natomiast wybuch dynamitu nie - ani nawet go nie uszkadza?
4. Dobranie karty frakcyjnej po wyeliminowaniu ślimaka w poprzedniej rundzie - jeśli jednak nie zamierzamy z niej skorzystać, to czy możemy odrzucić tę kartę w tej samej fazie dobierania w ramach odrzucenia dwóch kart akcji po to aby dobrać jedną inną?
5. Karta "gatling" - w instrukcji jest konkretny przykład jej zastosowania, według którego obrażenia dostają m.in. oba ślimaki na sąsiadującym kafelku (jeden wrogi, a drugi z własnej frakcji). Dlaczego więc symbol na karcie to kółko - którego założeniem jest przecież atak na jednego wybranego ślimaka - a nie heks? Czy to błąd oznaczenia na karcie?
jurijuice
Posty: 2
Rejestracja: 07 mar 2017, 13:39
Has thanked: 2 times

Re: Ślimaki / Snails (Damian Stankowski)

Post autor: jurijuice »

Graliśmy kilka razy, jak dotąd gra jest świetna, chociaż ma swoje wady (będące jednak niczym biorąc pod uwagę możliwości rozwałki, jakie oferuje 😅 ).

Mam jednak pytania, które nie dają mi spokoju, a na które odpowiedzi nie mogę znaleźć w instrukcji (proszę wybaczyć jeśli to złu dział na zadawanie takowych.

1. Muszla... czy jeśli ślimak jest w muszli może zaatakować nie tracąc jej? Np rzucić granatem, strzelić z gatlinga, dźgnąc włócznią?

2. Czy jeśli ślimak w muszli zostanie umieszczony (np jetpack) to czy traci muszlę?

3. W pudełku są jedynie 3 znaczniki użycia specjalnej zdolności. Czy czwarta frakcja może też jej użyć czy kto pierwszy ten lepszy i po prostu brakuje znacznika? Fsworyzowałony to moim zdaniem niektóre frakcje a osłabiało inne np. Zombie (która powinna działać automatycznie, czy Piraci (która działa na wszystkie ślimaki tej frakcji. A może tylko na jednego?)

Będę wdzięczny za rozwianie wątpliwości 😊
Blabla Miniatures
Posty: 3
Rejestracja: 23 lut 2025, 08:27
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Ślimaki / Snails (Damian Stankowski)

Post autor: Blabla Miniatures »

1 i 2. Odpowiedź znajdziesz na stronie 8 instrukcji :)

3. Są 3 takie znaczniki, ponieważ tylko 3 frakcje mają zdolności działające 1 na rundę. Reszta ma zdolności pasywne.
szary30
Posty: 4
Rejestracja: 10 kwie 2020, 22:43
Has thanked: 2 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: szary30 »

Pytanie:
1. Czy w wyniku ataku bronią można wypchnąć slimaka przeciwnika poza plansze (jesli stoi on juz na wodzie), albo przepchnąć jeszcze dalej na kolejne pole wody (żeby był 2, 3pola od plaży)?
2. Jesli na karcie broni jest napisane "rzucasz 2 kostkami" i obie kosci wskazuja ten sam symbol, to atak jest podwójny?
3. Nawiazanie do pkt 2: karta 'pilkomlot' rzucam 2 kośćmi ataku i wypada na obu trójkąt. Oznacza to że przesuwam 2 razy tego samego ślimaka w dowolnym kierunku?
A jak interpretować tę karte kiedy wypadnie na 1 kosci trójkąt a na drugiej koło?
KQuest
Posty: 642
Rejestracja: 24 lis 2015, 15:50
Has thanked: 122 times
Been thanked: 78 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: KQuest »

1. Zakładam, że wypychać możesz tak daleko, jak daleko pozwalają Ci narysowane na planszy pola, czyli dalej od plaży owszem (i w niektórych sytuacjach to bardzo dobry pomysł), ale poza planszę raczej nie. Pamiętam za to, że miałem małe wątpliwości, gdzie się kończą dostępne pola, bo nie było to chyba tak jednoznacznie odcięte. Niektóre hexy są narysowane w całości, a niektóre tylko jakby zaczęte i rozmyte. W swoich rozgrywkach chyba bym założył że te rozmyte też grają.

2. Rzucasz dwoma kośćmi, a następnie wybierasz tylko jedną z dostępnych opcji i tylko raz.
Jeśli na karcie masz opcję z trójkątem i opcję z kwadratem, a Ty wyrzucisz trójkąt i kwadrat, to wybierasz albo opcję z trójkątem albo opcję z kwadratem.
Jeśli na karcie masz opcję z trójkątem i opcję z kwadratem, a Ty wyrzucisz dwa trójkąty, to możesz wybrać tylko opcję z trójkątem i wykonujesz ją raz.
Dwie kości są po to żebyś miał większą szansę wyrzucić konkretny pojedynczy symbol albo żeby trafić opcję z karty, która wymaga dwóch symboli. Zawsze z karty wybierasz tylko jedną opcją i wykonujesz ją raz, chyba że na karcie by było jawnie napisane np. że atakujesz dwa razy.

3. Nie mam tej karty przed sobą, więc nie wiem, jakich symboli wymaga, ale być może punkt 2 odpowiada też na to pytanie.
Komimasa
Posty: 175
Rejestracja: 26 lis 2012, 11:09
Has thanked: 10 times
Been thanked: 86 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Komimasa »

Hej, pozwolę sobie rozwiać te wątpliwości i pewne rzeczy ewentualnie doprecyzować:)
1. Jeżeli na kafelku pojawia się ogień, a stoi tam już jakiś ślimak, to nie dostaje on automatycznie obrażeń, tak? Kładziemy jedynie żeton uszkodzenia terenu i dopiero każdy następny ślimak przechodzący lub kończący tam ruch otrzymałby obrażenia od ognia?
Zgadza się. Ten ślimak "już oberwał swoje" czy to miotaczem czy koktailem, więc więcej nie otrzyma obrażeń. Pamiętać jednak należy, że uszkodzenie terenu następuje dopiero przy zdjęciu żetonu w fazie porządkowania.
2. W momencie zniszczenia kafelka wskutek działania innego niż kopanie, nie rozpatrujemy tego co jest na jego odwrocie tylko w przypadku, gdy znajduje się tam symbol dobrania kart, a beczka i mina rozpatrywane są zawsze, niezależnie od tego, co spowodowało zniszczenie?
Zgadza się. Najprościej rzecz ujmując pozytywne - tylko kiedy kopiemy, negatywne - zawsze.
3. Wybuch miny niszczy kafelek, natomiast wybuch dynamitu nie - ani nawet go nie uszkadza?
Łączę się z Tobą w bólu, ale nie, dynamit zadaje obrażenia i odpycha.
4. Dobranie karty frakcyjnej po wyeliminowaniu ślimaka w poprzedniej rundzie - jeśli jednak nie zamierzamy z niej skorzystać, to czy możemy odrzucić tę kartę w tej samej fazie dobierania w ramach odrzucenia dwóch kart akcji po to aby dobrać jedną inną?
Nie ma takiej opcji, bo broń frakcyjna jest jedynie odkładana obok planszetki, nigdy nie jest odrzucana.
5. Karta "gatling" - w instrukcji jest konkretny przykład jej zastosowania, według którego obrażenia dostają m.in. oba ślimaki na sąsiadującym kafelku (jeden wrogi, a drugi z własnej frakcji). Dlaczego więc symbol na karcie to kółko - którego założeniem jest przecież atak na jednego wybranego ślimaka - a nie heks? Czy to błąd oznaczenia na karcie?
Kółko oznacza, że celem jest ślimak, nie kafel, nie musi być jednak jeden (patrz pistolet, który daje możliwość strzały w dwa różne cele).
1. Zakładam, że wypychać możesz tak daleko, jak daleko pozwalają Ci narysowane na planszy pola, czyli dalej od plaży owszem (i w niektórych sytuacjach to bardzo dobry pomysł), ale poza planszę raczej nie. Pamiętam za to, że miałem małe wątpliwości, gdzie się kończą dostępne pola, bo nie było to chyba tak jednoznacznie odcięte. Niektóre hexy są narysowane w całości, a niektóre tylko jakby zaczęte i rozmyte. W swoich rozgrywkach chyba bym założył że te rozmyte też grają.
Można odpychać tak daleko, jak wskazuje obrys planszy. Czyli w wypadku tego z wyspą to jest jeden kafelek od sugerowanego ułożenia. Dalej heksy zlewają się z otoczeniem i nie grają, ale mogło to być niedoprecyzowane. Jeśli chcemy mieć "większe możliwości" to gramy raczej na drugiej stronie:)
3. Nawiazanie do pkt 2: karta 'pilkomlot' rzucam 2 kośćmi ataku i wypada na obu trójkąt. Oznacza to że przesuwam 2 razy tego samego ślimaka w dowolnym kierunku?
A jak interpretować tę karte kiedy wypadnie na 1 kosci trójkąt a na drugiej koło?
Na to pytanie odpowiada przykład nomen omen Piłkomiotu, który został zamieszczony na końcu instrukcji. Wybieramy jeden symbol i jeden rozpatrujemy. Jeśli mamy dwa trójkąty to po prostu wprowadzamy efekt trójkąta czyli jedno odepchnięcie.
Kubulunku
Posty: 8
Rejestracja: 17 lis 2020, 20:36
Has thanked: 2 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Kubulunku »

Hej,
mam taką wątpliwość, co się dzieje gdy oba nasze wybrane ślimaki (aktywny i pasywny) zginą np. w drugiej rundzie to co się dzieje ze pozostałymi zagranymi kartami? nie mam już ślimaków więc te karty są nierozpatrywane i odrzucane czy wracają na rękę? z góry dzięki za pomoc :)
Komimasa
Posty: 175
Rejestracja: 26 lis 2012, 11:09
Has thanked: 10 times
Been thanked: 86 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Komimasa »

Kubulunku pisze: 30 mar 2025, 19:49 Hej,
mam taką wątpliwość, co się dzieje gdy oba nasze wybrane ślimaki (aktywny i pasywny) zginą np. w drugiej rundzie to co się dzieje ze pozostałymi zagranymi kartami? nie mam już ślimaków więc te karty są nierozpatrywane i odrzucane czy wracają na rękę? z góry dzięki za pomoc :)
Wszystkie karty, które zostały położone w fazie planowania w fazie porządkowania, zgodnie z zapisem w instrukcji tyczącym tej fazy są odrzucane, chyba, że są to karty podstawowe, albo karta posiada symbol nieskończoności. Zaś karta broni frakcyjnej ponownie wraca obok naszej planszetki. Tak więc, gdy przychodzi 3 tura odsłaniamy 3 kartę, gdy 4, czwartą itd, ale te karty nie wywołują żadnego efektu.
Minimaniak
Posty: 93
Rejestracja: 05 lut 2012, 09:51
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Ślimaki / Snails - pytania o zasady

Post autor: Minimaniak »

Hej

Jak na karcie ataku jest symbol pustego kółka to atak mozna wymierzyc przeciwko jednemu slimakowi czy wielu slimakom na heksach w zasiegu - w przykladzie w instrukcji jest pokazane ze pomimo ze karta ma symbol kółka to obrazenia aplikowane sa wszystkim slimakom na polu

dziekuje
ODPOWIEDZ