Ark Nova (Mathias Wigge)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- PytonZCatanu
- Posty: 5158
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2040 times
- Been thanked: 2639 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Udało mi sie zagrać wreszcie z nowymi mapami z MapPacka2. Bardzo mi się podobało, są tak skrojone, że zmuszają do przemyślenia utartych strategii i szukania nowych (to nie tylko prosta zmiana układu pól). Mały spoiler: na jednej z nowych map można obrócić 5 kart akcji 

Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Czy tylko mi się wydaje, że elementy 3d będą nieczytelne??;p
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2025, 00:45 przez gogovsky, łącznie zmieniany 1 raz.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
- Grellenort
- Posty: 479
- Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 151 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ech, wygląda nawet fajnie, ale niestety pas. Gdyby tematyka była choć trochę inna to bardzo chętnie, ale ile można tych zoo tycoon'ów kisić na półce...Lailonn pisze: ↑09 mar 2025, 14:47 Kilka dni temu pojawiła się zajawka nowej gry Ark Nova. Zapowiada się układanka ala Suburbia
https://boardgamegeek.com/thread/347285 ... ly-version
- arturmarek
- Posty: 1678
- Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 842 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Zagrałem w Ark Novę po długiej przerwie i jak miałem mieszane uczucia to mam mieszane uczucia 
Gram niemal jedynie 2-osobowo z żoną, chyba raz czy dwa zagrałem w 3 z żoną i synem. Grę kupiłem w okolicach premiery i dość często lądowała wtedy na stole - pewnie gdzieś można znaleźć moje wrażenia w tym wątku. Idea dodatku mi się spodobała, więc też kupiłem i ztym dodatkiem zagraliśmy jedynie kilka rozgrywek zaraz po premierze- może 3-4... Potem miałem długi okres planszówkowej suszy i w ten weekend zagraliśmny z żoną 2 rozgrywki.
Ogólne wrażenia z gry mam podobne jak "za pierwszym razem". Gra się przyjemnie - może to niezbyt "fachowa" cecha, ale tak po prostu jest; zasady są skomplikowane - porównując np. do Terraformacji, która jes podobną grą, zasad, wyjątków, nieścisłości, wątpliwości jest mega dużo; interakcja jest wysoka - nie mam tutaj nawet głównie na myśli efektów kart (duszenie, jad...), ale potrzebę kontrolowania co robi przeciwnik, głównie ze względu na "zarządzenie przerwą".
Co do dodatku to mam gorsze odczucia. Przez dwie gry tylko jeden gracz w jednej grze zbudował akwarium i chyba nienajlepiej na tym wyszedł. Te zwierzęta z rafy brzmią spoko, ale ciężko coś zaplanować, bo wypadałoby zagrać kilka tych zwierząt, w dobrej kolejności, a najlepiej to jeszcze w odpowiednim momencie, co w tak taktycznej grze nie jest możliwe do zaplanowania. Gdyby karty były jakoś podzielone na kilka talii i miało się jakąś kontrolę na tym co dobieram to może, a tak mogę wziąć zwierzę z ciekawym efektem rafy i do końca gry nie zobaczyć rafy... Nowy uniwersytet jest fajnym dodatkiem - daje właśnie tę odrobinę kontroli, której w tej grze brakuje. Nowe karty akcji są jakimś urozmaiceniem, ale nie mam poczucia, żeby w tym bigosie mechanik była potrzeba takiego udziwnienia. Dla mnie to wygląda tek, że jeśli ktoś nie zagrał kilkudziesięciu rozgrywek to nie poczuje tutaj istotnego urozmaicenia, a ktoś kto zagrał te kilkadziesiąt rozgywek może zauważyć akcje OP. Chyba najistotniejszy wpływ na rozgrywkę z dodatku ma efekt fali - to rzeczywiście "udynamicznia" wystawkę (pewnie w większą liczbę graczy to nie ma takiego znaczenia). Najmniej istotnym, ale jednoznacznie pozytywnym elementem dodatku są nowe drewniane elementy, które pomagają w setupie i rozróżniają ogólne kostki od znaczników za wspieranie projektów ochrony.
Mimo, że dodatek wprowadza te ciekawe urozmaicenia, to dla mnie wprowadza też niewspółmiernie dużo nowych reguł. Zwierzęta morskie nie mogą siedzieć w normalnych wybiegach i ta czerwona ikonka wybiegu nie wyróżnia się aż tak bardzo. O efekcie fali trzeba pamiętać - ja nie lubię takiego "obciążenia" obsługą. Zasady brania nowego uniwersytetu też są inne niż pozostałych. Nowe karty akcji dokładają jakieś 10min do setupu, składania i rozgrywki.

Gram niemal jedynie 2-osobowo z żoną, chyba raz czy dwa zagrałem w 3 z żoną i synem. Grę kupiłem w okolicach premiery i dość często lądowała wtedy na stole - pewnie gdzieś można znaleźć moje wrażenia w tym wątku. Idea dodatku mi się spodobała, więc też kupiłem i ztym dodatkiem zagraliśmy jedynie kilka rozgrywek zaraz po premierze- może 3-4... Potem miałem długi okres planszówkowej suszy i w ten weekend zagraliśmny z żoną 2 rozgrywki.
Ogólne wrażenia z gry mam podobne jak "za pierwszym razem". Gra się przyjemnie - może to niezbyt "fachowa" cecha, ale tak po prostu jest; zasady są skomplikowane - porównując np. do Terraformacji, która jes podobną grą, zasad, wyjątków, nieścisłości, wątpliwości jest mega dużo; interakcja jest wysoka - nie mam tutaj nawet głównie na myśli efektów kart (duszenie, jad...), ale potrzebę kontrolowania co robi przeciwnik, głównie ze względu na "zarządzenie przerwą".
Co do dodatku to mam gorsze odczucia. Przez dwie gry tylko jeden gracz w jednej grze zbudował akwarium i chyba nienajlepiej na tym wyszedł. Te zwierzęta z rafy brzmią spoko, ale ciężko coś zaplanować, bo wypadałoby zagrać kilka tych zwierząt, w dobrej kolejności, a najlepiej to jeszcze w odpowiednim momencie, co w tak taktycznej grze nie jest możliwe do zaplanowania. Gdyby karty były jakoś podzielone na kilka talii i miało się jakąś kontrolę na tym co dobieram to może, a tak mogę wziąć zwierzę z ciekawym efektem rafy i do końca gry nie zobaczyć rafy... Nowy uniwersytet jest fajnym dodatkiem - daje właśnie tę odrobinę kontroli, której w tej grze brakuje. Nowe karty akcji są jakimś urozmaiceniem, ale nie mam poczucia, żeby w tym bigosie mechanik była potrzeba takiego udziwnienia. Dla mnie to wygląda tek, że jeśli ktoś nie zagrał kilkudziesięciu rozgrywek to nie poczuje tutaj istotnego urozmaicenia, a ktoś kto zagrał te kilkadziesiąt rozgywek może zauważyć akcje OP. Chyba najistotniejszy wpływ na rozgrywkę z dodatku ma efekt fali - to rzeczywiście "udynamicznia" wystawkę (pewnie w większą liczbę graczy to nie ma takiego znaczenia). Najmniej istotnym, ale jednoznacznie pozytywnym elementem dodatku są nowe drewniane elementy, które pomagają w setupie i rozróżniają ogólne kostki od znaczników za wspieranie projektów ochrony.
Mimo, że dodatek wprowadza te ciekawe urozmaicenia, to dla mnie wprowadza też niewspółmiernie dużo nowych reguł. Zwierzęta morskie nie mogą siedzieć w normalnych wybiegach i ta czerwona ikonka wybiegu nie wyróżnia się aż tak bardzo. O efekcie fali trzeba pamiętać - ja nie lubię takiego "obciążenia" obsługą. Zasady brania nowego uniwersytetu też są inne niż pozostałych. Nowe karty akcji dokładają jakieś 10min do setupu, składania i rozgrywki.
- PytonZCatanu
- Posty: 5158
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2040 times
- Been thanked: 2639 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Po 6-7 partiach z dodatkiem powiedziałbym, że właśnie karty akcji to element przeze mnie najbardziej lubiany. Tak, ten mały draft dokłada czasu do setupu, ALE nie nazwałbym tego już setupem, raczej początkiem gry i tego jako sobie daną partię wybrażamy, co chcemy w niej osiągnąć, jaką cechę polepszyć.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- ave.crux
- Posty: 1895
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 909 times
- Been thanked: 1473 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Nie no, nowe karty akcji dodają na 2 osoby jakieś 2 minuty do setupu tak na prawdę. Dla mnie ark nova z dodatkiem jest taką ultimate wersją tej gry, do której nic mi nie potrzeba więcej. Mam mapy turniejowe (ale jeszcze nie grałem na nich, na razie na 2 z mappack 2). Dzięki fali na dwie osoby gra ma więcej sensu, bo się częściej rynek odświeża.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- Yooreck
- Posty: 476
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 146 times
- Been thanked: 208 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Przyłączam się do opinii, że karty są najlepszą częścią dodatku. Oprócz ciekawych opcji, to jest jeszcze mniej oczywisty plus: przyspieszają pierwsze tury i przejście z early do mid game, gdzie już mamy częściowo rozkręcony silnik.
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Nowa kampania na GF:
https://gamefound.com/en/projects/kekpo ... ject-story
Duże pudło, akrylowe żetony i elementy 3D.
https://gamefound.com/en/projects/kekpo ... ject-story
Duże pudło, akrylowe żetony i elementy 3D.