Dzięki za instrukcję, zaciekawiony tytułem przejrzałem ją, co dało mi szansę załapać się na partyjkę (dołączyłem po tłumaczeniu zasad, co bez tej instrukcji byłoby niemożliwe)
Lista mniej i bardziej sensownych uwag:
Ważne : proszę przeczytaj dokładnie dodatek A: “fabryka gracza” i dodatek B: “mechanizm rynku” przed rozegraniem pierwszej gry. Wyżej wymienione dodatki opisują schemat fabryki oraz mechanizmy centralnego magazynu.
Fajnie by było mieć przetłumaczone dodatki A i B, bo teraz instrukcja jest "trochę" dziurawa bez opisu mechanizmów.
Myślę że skoro instrukcja ma nauczyć zasad gry, a nie wiernie oddać niekompetencję osoby spisującej zasady, warto byłoby sensowniej sformułować niektóre kwestie:
Robotników, którzy brali udział w licytacji umieszcza się na tym żetonie, nie są oni już dostępni do końca tury
Skoro już ustalono, że to pomyłka wartoby wyrzucić błędny zapis
propozycja pisze:Robotników, którzy brali udział w licytacji umieszcza się na tym żetonie, nie są oni już dostępni w fazie 2 i 3
Każdy gracz wybiera jeden żeton z dowolnej spośród 6 kolumn na planszy zaopatrzenia, po jednym dla każdego dostępnego robotnika, następnie kładzie go pod planszą, w rejonie rynku (należy wybrać najtańszy żeton z wybranej kolumny). W swojej turze gracz wskazuje wszystkie swoje żetony i dopiero po nim następny gracz może wybrać swoje.
przeredagowałbym na
propozycja pisze:Gracze wybierają jakie żetony będą dostępne do nabycia w następnej fazie. W swojej turze gracz wskazuje dokładnie tyle żetonów ilu ma aktywnych pracowników (nie będących w kantynie ani nie wykorzystanych podczas licytacji) Gracz wybiera dowolną kombinację z dostępnych w 6 kolumnach na planszy zaopatrzenia, kładąc żetony pod planszą, w rejonie rynku (należy wybrać najtańsze żetony z wybranych kolumn).
hmm moja wersja też coś nie bardzo stylistycznie, ale wydaje mi się ze można to ująć czytelniej
brakuje numeru przy nagłówku fazy 3
Gracz może użyć swoich dostępnych robotników aby kupić żeton sprzętu z rynku i umieścić go w fabryce LUB aby usunąć istniejący żeton z fabryki. Każdy gracz wykonuje wszystkie swoje ruchy przed kolejnym graczem
propozycja pisze:Pozostali aktywni robotnicy mogą zmodernizować fabrykę. Aby zainstalować urządzenie trzeba zapłacić jego koszt oraz wysłać do pracy jednego robotnika (można zainstalować dowolne z dostępnych urządzeń), można również usuwać stare urządzenia, wymaga to pracy jednego robotnika. Uwaga: Można przygotować żeton do instalacji w następnej turze. Gracz w swojej turze wykonuje wszystkie akcje związane z modernizacją przed turą następnego gracza.
Jeśli gracz posiada żeton z numerami od 4 do 12
Ponieważ są żetony z takim kosztem dla jasności napisałbym
Jeśli gracz posiada żeton kolejności z numerem z zakresu od 4 do 12
mogą one być mieścić tylko pasujące żetony
W podobnym przypadku
Robotnicy sezonowi nie różnią się w żaden sposób od zwykłych robotników. Mogą uczestniczyć w takich samych akcjach: obsługa maszyn (robotnicy stojący w pomieszczeniu socjalnym), licytowanie żetonów kolejności, itd. Gracz posiada tych robotników przez całą rundę: aż do końca fazy 3 następnej rundy.
Jeżeli gracz zdecyduje się nie zapłacić za wynajęcie robotników, musi on ich zwrócić z powrotem na środek stołu. Jeżeli gracz użyje jednego lub obydwu robotników sezonowych do licytacji kolejności i tak musi ich odłożyć
hmm coś nie tak z regułami
IMO powinno być albo
1) robotników zwracam na początku fazy 3 a nie na końcu
albo
2) robotnicy są zatrudniani po modernizacji (co czytelniej byłoby zaznaczyć przerzucając ten krok do fazy 4)
bo przy tym tekście
płacę za robotnika na początku fazy 3, buduję nim coś, potem w następnej turze znowu nim coś buduję, a potem stwierdzam że już mu nie płacę i odkładam? wykorzystując go 2 razy i płacąc raz?
obstawiam małą czytelność oryginału
gracze muszą budować fabryki tak, aby zawsze posiadali jednego dostępnego robotnika
nie rozumiem o co chodzi z tą zasadą...
przy licytacji to jest jasne, muszę dodać conajmniej jeden karton do rynku, a tu...
zwłaszcza że paragraf odnosi się nie tyle do budowy, co do aktywacji urządzeń
chyba raczej coś w stylu
po wyliczeniu obsługi maszyn poza pomieszczeniem socjalnym musi zostać przynajmniej jeden aktywny robotnik
tak samo roboty - ilość włączonych robotów (symbol) nie może być większa niż ilość pracujących maszyn ilość wybudowanych nie jest istotna
czy wystarczy robotników do zasilenia wszystkich maszyn
wyszło jakby maszyny były zasilane jak w matrixie
Kolejność tych czynności jest przypadkowa
jeśli już to dowolna, ale IMO to zdanie kompletnie nic nie wnosi i można je usunąć
za to przy pracownikach zaznaczyłbym że musi zostać co najmniej jeden wolny pracownik
Paragraf o wyłączaniu jest mylący
powinno być coś w stylu: gracz może wyłączyć dowolne ze swoich maszyn i/lub robotów, zwykle dzieje się to w sytuacji kiedy:
-przykład
-przykład
ale może też wynikać ze strategicznej decyzji kiedy nie jest to obowiązkowe
wyłączona maszyna działa jakby jej nie było (nie zużywa niczego ale też nic nie produkuje)
zwłaszcza zdanie podczas gry coś może rosnąć albo maleć, gracz musi mieć pracowników żeby cośtam (nie musi, najwyżej coś wyłączy) jest bez sensu
Przy nowych cenach energii zaznaczyłbym że zmianę ceny losuje się
po decyzji które maszyny wyłączyć i poprawieniu wskaźników
Przychody z produkcji to najniższa liczba na torze produkcji i magazynu
z kontekstu jest oczywiste, ale formalnie to najniższe na obu torach jest 20
Przychód jest równy niższej z wartości produkcji i magazynu danej firmy (więc warto zadbać o zbliżony poziom tych wartości)
W trakcie gry ceny energii będą wciąż rosły, więc gracz będzie płacił coraz więcej!
Zdanie jest fałszywe, jak zmodernizuje fabrykę to będzie żarła mniej prądu i będzie płacił mniej
Raczej coś w stylu poziom zużycia energii będzie miał coraz większe znaczenie
PS Tak, jestem "gupi" i się czepiam
, ale naprawdę lubię dobrze spisane instrukcje
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman