Agricola (Uwe Rosenberg)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Agricola
Poczytaj sobie ten mega-poradnik - niekoniecznie cały, wystarczą fragmenty:
http://www.boardgamegeek.com/thread/346 ... r-agricola
Dużo ciekawych przemyśleń.
http://www.boardgamegeek.com/thread/346 ... r-agricola
Dużo ciekawych przemyśleń.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Agricola
Nie bardzo da się coś takiego moim zdaniem zrobić w grze z małymi usprawnieniami i pomocnikami.farmer pisze:Może mała podpowiedź, w jakiej kolejności staracie się robić swoje akcje, żeby rozwinąć gospodarkę najlepiej.
Ja w każdej swojej grze staram się grać POD KARTY jakie dostałem. Wiem mniej więcej ile jest czasu i co się da osiągnąć w grze bez kart. Karty dają mi to coś ekstra co jestem w stanie ugrać ponad zwykłą rozgrywkę bez kart. Zatem czasem gram na dwóch członków rodziny, czasem na pięciu. Czasem dążę do orania dużej ilości pól, czasem rozbudowuje pastwiska. W każdej grze jaką gram mam około 3-4 drogi, które równocześnie prowadzę. Jak jedną mi jedną, czy drugą zajmą mi przeciwnicy to realizuje pozostałe. W ten sposób jestem w stanie cały czas się rozwijać i robić sobie to co założyłem na początku.
Mam nadzieję, że pomogłem

12' inches and single
-
- Posty: 35
- Rejestracja: 16 sty 2010, 14:12
- Lokalizacja: Marki
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Agricola
Witam. Ostatnio rozkminiałem grę solo. Udało mi się osiągnąć wynik 83
(myślę że można było 86 zamieniając jednego pomocnika, ale nie chciało już mi się wnikać). Oczywiście grałem z wybranymi kartami jak i kartami rund. Karty jakie miałem: przycinacz żywopłotów, obibok, robotnik sezonowy, mamka, kupiec, dziedzic ,konserwator oraz willa, gość, przybudówka, obora, kamieniołom, mała piekarnia i skóra. A jakie są wasze wyniki
bo nie wiem czy to dobry winik czy taki sobie.
Gra naprawdę jest mózgożerna, aż nie chcę mi się myśleć o następnej partji


Gra naprawdę jest mózgożerna, aż nie chcę mi się myśleć o następnej partji

Re: Agricola
Prawdziwy zapaleniec z Ciebie hehe, Ja gram często , ale jeszcze samej ze sobą mi się nie zdarzyło 

Re: Agricola
Styku pisze:Spróbujcie w rozgrywkach uzyskiwać około 40 punktów. Wtedy gra nabierze dużych kolorów. Mnie po jakiś 5 rozgrywkach udało się zacząć osiągać już w każdej grze 30-50 punktów. Mało jednak gram na dwie osoby. A na dwie można ugrać więcej niż na 4 ( tak gram najczęściej ).

Re: Agricola
Mam za sobą ~70 partii Agricoli, w tym większość na 2 osoby. Od pewnego czasu wyniki przekraczają 40 punktów. Na znaczące wybicie średniej mają wpływ interesujące kombinacje kart. Spróbujcie mieć mniej niż 50 z następującą talią na dłoni:
- przekupka (+1 ziarno/marchewka);
- robotnik sezonowy (+ 1 ziarno);
- wóz z ziarnem (+2 ziarna);
- generalnie inne "boostery" zasobów, wpływające na zmniejszenie liczby akcji, które musimy wykonać. Dodatkowo:
- piekarz;
- agronom;
- mamka (trzeba jak najwięcej/jak najszybciej dzieci robić) i inne boostery rozmnażania;
Niektóre karty są tak mocne, że nie ma nawet czego optymalizować.
- przekupka (+1 ziarno/marchewka);
- robotnik sezonowy (+ 1 ziarno);
- wóz z ziarnem (+2 ziarna);
- generalnie inne "boostery" zasobów, wpływające na zmniejszenie liczby akcji, które musimy wykonać. Dodatkowo:
- piekarz;
- agronom;
- mamka (trzeba jak najwięcej/jak najszybciej dzieci robić) i inne boostery rozmnażania;
Niektóre karty są tak mocne, że nie ma nawet czego optymalizować.
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
- BloodyBaron
- Posty: 1308
- Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
- Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
- Been thanked: 1 time
Re: Agricola
my mamy z żoną na koncie 25 partii - z tego pewnie ok.18 dwuosobowych: generalnie standardem jest wynik ok. 40-45 punktów, zwycięstwo dawało przekroczenie 45-50. Odkąd jednak mamy torfowisko, wyniki podskoczyły o ok. 10 punktów na gracza. Ostatnio, przy fajnie złożonym kombo z kart, zdobyłem 68 punktów.
_________
Moje gry
Moje gry
-
- Posty: 35
- Rejestracja: 16 sty 2010, 14:12
- Lokalizacja: Marki
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Agricola
U mnie wyniki w grze dwuosobowej są na poziomie 50-55, u żony 30-40. Rozegranych partii około 10. Niestety zawsze wygrywam
bo żonie tak sobie w to idzie.

Re: Agricola
Mam pytanie do zasad - po akcji powiększenie rodziny mimo braku m-ca, mam w 3 pokojach 4 członków rodziny. Czy w nast. turze znowu mogę skorzystać z tej akcji i mieć 5 osobową rodzinę w 3 pokojach?
- yosz
- Posty: 6375
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 495 times
- Kontakt:
Re: Agricola
tak
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Agricola
Witam mam za soba ponad 50 partii rozegranych.. .Sa wakacje i zaczelismy grac w 4-5 osob i jak to bywa.. zaczynaja sie ,,klotnie'' wymadrzanie w sprawie zasdad ,zeby ,,urwac'' 1-2 pkt itp.. Chcialbym tutaj o odpowiedz kogos KOMPETENTNEGO, ktory wyjasni moim ( i byc moze mi ) pytania ,ktore zadam ,zeby w razie sprzecznosci podczas rozgrywki , mogl odtworzyc moj watek i pokazac moim wspolgracza jakie sa zasady.. a wiec...
1. Jezeli jest faza powiekszania stada, i np ma sie miejsce tylko na jedno zwierze ,a moze przyjsc jedna owca lub jeden dzik , to mozna ( majac 3 lub wiecej owiec) jedna przerobic na jedzenie ,zeby mloda przyszla? Czy trzeba np przed zniwami?
2. ,,Robienie komba z kart'' Karta malego usprawienia 74 talia I . ,,Fura Zboza'' - ,, Zak azdym razem , gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze, otrzymujesz dodatkowo 2 zboza... I Karta malego usprawienia ,,Szufla do zboza'' 35 talia E . ,, Za kazdym rzazm ,gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze , otrzymujesz dodatkowo 1 zboze''. Rozumiem ,ze te karty sie kumuluja? Czyli podczas Akcji ,,wez 1 zboze'' w tym przypadku gracz dostawal by 3 zboza? Tak samo ma sie np do 2 wylosowanych kart, przebudowy domu i placenia mniej za przebudowe czy budowe nowej izby mam racje?
3. Karta malego usprawienia ,,Mala Piekarnia'' 65 talia I . Jest Napisane zwrot posiadanego pieca. Rozumiem ,ze jakbym wczesniej mial np ,,kamienny'' piec to podczas wylozenia karty ,, Mala Piekarnia '' Musialbym oddac karte do duzych usprawinien i inny gracz moglby ja zakupic. Ale jezeli wczesniej wylozyl bym karte ,,Mala piekarnia'' i po 2-3 rundach zakupil jakis piec ,to moglbym go miec? czy nie ma sensu kupowac ,bo niweluje to warunek ,, zwrot posiadanego pieca'' ? Tak samo tyczy sie kacikow kuchennych itp. Albo np kupil bym Kuchnie za 4 gliny , i potem palenisko za 2 gliny moglbym czy nie mozna tak robic? Prosze sie nie smiac z pytania tylko ten kto sie zna niech odpowie
4. Karta Malych usprawien ,,zapas gliny' 337 talia I ,, Ta karta jest dodatkowym polem akcji dla wszysktich graczy . Jesli inny graszkorzysta z tego pola akcji , musi ci zapalcic 1 zywnosc ,a w zamian otrzymuej 5 glin z zasobow ogolnych. Jesli ty korzystasz z tego pola ,a zmiast otrzymac 5 glin mozesz dostac 2 punkty specjalne. Nie musisz posiadac zywnosci , aby korzystac z tego pola''.
Moje pytanie czy za KAZDYM razem jak stane na to pole dostaje w rundzie II punkty specjalne czy jednorazowo?
5. Karty ,ktore na dole maja I - punkt specjalny. Ten punkt na dole sie nie liczy tylko informuje ,ze mozna miec punkty specjalne tka czy nie? Dajmy na to mam gancarnie dostaje 2 punkty za karte, ale nie mam glin.. I teraz ten punkcik na dole sie liczy czy nie ?
Pozdrawiam i jak ktos moze mi odpowiedziec do 18-19 bede baaaardzo wdzieczny ,bo wtedy znajomi przychodza. ,a juz ostatnio bylo goraco podczas rozgrywki i klotnie.;p
1. Jezeli jest faza powiekszania stada, i np ma sie miejsce tylko na jedno zwierze ,a moze przyjsc jedna owca lub jeden dzik , to mozna ( majac 3 lub wiecej owiec) jedna przerobic na jedzenie ,zeby mloda przyszla? Czy trzeba np przed zniwami?
2. ,,Robienie komba z kart'' Karta malego usprawienia 74 talia I . ,,Fura Zboza'' - ,, Zak azdym razem , gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze, otrzymujesz dodatkowo 2 zboza... I Karta malego usprawienia ,,Szufla do zboza'' 35 talia E . ,, Za kazdym rzazm ,gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze , otrzymujesz dodatkowo 1 zboze''. Rozumiem ,ze te karty sie kumuluja? Czyli podczas Akcji ,,wez 1 zboze'' w tym przypadku gracz dostawal by 3 zboza? Tak samo ma sie np do 2 wylosowanych kart, przebudowy domu i placenia mniej za przebudowe czy budowe nowej izby mam racje?
3. Karta malego usprawienia ,,Mala Piekarnia'' 65 talia I . Jest Napisane zwrot posiadanego pieca. Rozumiem ,ze jakbym wczesniej mial np ,,kamienny'' piec to podczas wylozenia karty ,, Mala Piekarnia '' Musialbym oddac karte do duzych usprawinien i inny gracz moglby ja zakupic. Ale jezeli wczesniej wylozyl bym karte ,,Mala piekarnia'' i po 2-3 rundach zakupil jakis piec ,to moglbym go miec? czy nie ma sensu kupowac ,bo niweluje to warunek ,, zwrot posiadanego pieca'' ? Tak samo tyczy sie kacikow kuchennych itp. Albo np kupil bym Kuchnie za 4 gliny , i potem palenisko za 2 gliny moglbym czy nie mozna tak robic? Prosze sie nie smiac z pytania tylko ten kto sie zna niech odpowie
4. Karta Malych usprawien ,,zapas gliny' 337 talia I ,, Ta karta jest dodatkowym polem akcji dla wszysktich graczy . Jesli inny graszkorzysta z tego pola akcji , musi ci zapalcic 1 zywnosc ,a w zamian otrzymuej 5 glin z zasobow ogolnych. Jesli ty korzystasz z tego pola ,a zmiast otrzymac 5 glin mozesz dostac 2 punkty specjalne. Nie musisz posiadac zywnosci , aby korzystac z tego pola''.
Moje pytanie czy za KAZDYM razem jak stane na to pole dostaje w rundzie II punkty specjalne czy jednorazowo?
5. Karty ,ktore na dole maja I - punkt specjalny. Ten punkt na dole sie nie liczy tylko informuje ,ze mozna miec punkty specjalne tka czy nie? Dajmy na to mam gancarnie dostaje 2 punkty za karte, ale nie mam glin.. I teraz ten punkcik na dole sie liczy czy nie ?
Pozdrawiam i jak ktos moze mi odpowiedziec do 18-19 bede baaaardzo wdzieczny ,bo wtedy znajomi przychodza. ,a juz ostatnio bylo goraco podczas rozgrywki i klotnie.;p
Re: Agricola
Z 3 owiec urodzi się jedna. Z 2 owiec urodzi się jedna. Zatem można do woli ubijać pod warunkiem pozostawienia minimalnej liczby 2 zwierzaków. Nie można zabijać nowo narodzonych.szymuss pisze:1. Jezeli jest faza powiekszania stada, i np ma sie miejsce tylko na jedno zwierze ,a moze przyjsc jedna owca lub jeden dzik , to mozna ( majac 3 lub wiecej owiec) jedna przerobic na jedzenie ,zeby mloda przyszla? Czy trzeba np przed zniwami?
szymuss pisze:2. ,,Robienie komba z kart'' Karta malego usprawienia 74 talia I . ,,Fura Zboza'' - ,, Zak azdym razem , gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze, otrzymujesz dodatkowo 2 zboza... I Karta malego usprawienia ,,Szufla do zboza'' 35 talia E . ,, Za kazdym rzazm ,gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze , otrzymujesz dodatkowo 1 zboze''. Rozumiem ,ze te karty sie kumuluja? Czyli podczas Akcji ,,wez 1 zboze'' w tym przypadku gracz dostawal by 3 zboza? Tak samo ma sie np do 2 wylosowanych kart, przebudowy domu i placenia mniej za przebudowe czy budowe nowej izby mam racje?
Karty zawsze się kumulują chyba, że jest napisane inaczej

szymuss pisze:3. Karta malego usprawienia ,,Mala Piekarnia'' 65 talia I . Jest Napisane zwrot posiadanego pieca. Rozumiem ,ze jakbym wczesniej mial np ,,kamienny'' piec to podczas wylozenia karty ,, Mala Piekarnia '' Musialbym oddac karte do duzych usprawinien i inny gracz moglby ja zakupic. Ale jezeli wczesniej wylozyl bym karte ,,Mala piekarnia'' i po 2-3 rundach zakupil jakis piec ,to moglbym go miec? czy nie ma sensu kupowac ,bo niweluje to warunek ,, zwrot posiadanego pieca'' ? Tak samo tyczy sie kacikow kuchennych itp. Albo np kupil bym Kuchnie za 4 gliny , i potem palenisko za 2 gliny moglbym czy nie mozna tak robic? Prosze sie nie smiac z pytania tylko ten kto sie zna niech odpowie
Zwrot paleniska LUB wydanie surowców żeby uzyskać kuchnie. Decyzja należy do Ciebie. to jest koszt postawienia czegoś. Koszt ponosisz raz. Zatem nie musisz oddawać gliny jak ją dostaniesz jak coś posiadasz. Podobnie z piecem

szymuss pisze:4. Karta Malych usprawien ,,zapas gliny' 337 talia I ,, Ta karta jest dodatkowym polem akcji dla wszysktich graczy . Jesli inny graszkorzysta z tego pola akcji , musi ci zapalcic 1 zywnosc ,a w zamian otrzymuej 5 glin z zasobow ogolnych. Jesli ty korzystasz z tego pola ,a zmiast otrzymac 5 glin mozesz dostac 2 punkty specjalne. Nie musisz posiadac zywnosci , aby korzystac z tego pola''.
Moje pytanie czy za KAZDYM razem jak stane na to pole dostaje w rundzie II punkty specjalne czy jednorazowo?
Nie za każdym razem tylko jak nie bierzesz gliny

Tylko informuje. Musi być spełniony jakiś warunek żeby za te karty dostawać punkty specjalneszymuss pisze:5. Karty ,ktore na dole maja I - punkt specjalny. Ten punkt na dole sie nie liczy tylko informuje ,ze mozna miec punkty specjalne tka czy nie? Dajmy na to mam gancarnie dostaje 2 punkty za karte, ale nie mam glin.. I teraz ten punkcik na dole sie liczy czy nie ?

Proszę bardzo. W razie pytań dzwońszymuss pisze:Pozdrawiam i jak ktos moze mi odpowiedziec do 18-19 bede baaaardzo wdzieczny ,bo wtedy znajomi przychodza. ,a juz ostatnio bylo goraco podczas rozgrywki i klotnie.;p

12' inches and single
Re: Agricola
hmm ok ,ale 2 pytania ,ktore zadalem dalej nie uzyskalem odpowiedzi satysfakjonujacej mnie..
a.d.3
dalej nie rozumiem..... Mam najpierw piec z m . usprawinien.. i chce kupic piec gliniany np .. to moge czy nie? bo napisane jest zwrot pieca.. moge miec piec z malych usprawien i piec z duzych>? albo moge miec ,zeby zablokowac innych graczy jakbym mial duzo gliny kupic np 2 paleniska i jedna kuchnie? jak tak to kiedy to sie moze zdarzyc i co trzeba spelnic?
ad.4 . wiem .. ,ze nie zawsze ,bo jak biore gline to nie dostaje.. Ale jak bym nie bral gliny .. i dajmy na to mam od 6 rundy ta karte.. i tylko ja dostaje p. specjalne ,za wchodzenie na nia prawda? czyli 7 , 8 ,9 ,10 ,11 ,12 ,13, 14 runda = 8 rund , 8x2 ( specjalne) = 16 pkt .specjalnych , jezeli za kazdym razem bym tam wchodzil czy nie?
pozdrawiam ponownie i prosze o odpowiedz pilna!:)

a.d.3
dalej nie rozumiem..... Mam najpierw piec z m . usprawinien.. i chce kupic piec gliniany np .. to moge czy nie? bo napisane jest zwrot pieca.. moge miec piec z malych usprawien i piec z duzych>? albo moge miec ,zeby zablokowac innych graczy jakbym mial duzo gliny kupic np 2 paleniska i jedna kuchnie? jak tak to kiedy to sie moze zdarzyc i co trzeba spelnic?
ad.4 . wiem .. ,ze nie zawsze ,bo jak biore gline to nie dostaje.. Ale jak bym nie bral gliny .. i dajmy na to mam od 6 rundy ta karte.. i tylko ja dostaje p. specjalne ,za wchodzenie na nia prawda? czyli 7 , 8 ,9 ,10 ,11 ,12 ,13, 14 runda = 8 rund , 8x2 ( specjalne) = 16 pkt .specjalnych , jezeli za kazdym razem bym tam wchodzil czy nie?
pozdrawiam ponownie i prosze o odpowiedz pilna!:)
Re: Agricola
Ad.3
W małych usprawnieniach jest zdaje się takie, które wymaga zwrotu pieca i nie ma na nim żadnego innego kosztu. Wtedy jedyną możliwością wystawienia go jest zwrot wcześniej pozyskanego pieca. Natomiast w przypadku dużych usprawnień nigdy nie musisz korzystać z możliwości zwrotu - możesz po prostu wykupować kolejne za surowce pokazane na karcie. Czyli możesz mieć nawet oba paleniska i obie kuchnie.
Ad.4
Tak, wybierając tę akcję przez kolejnych 8 rund uzyskałbyś w sumie 16 punktów.
W małych usprawnieniach jest zdaje się takie, które wymaga zwrotu pieca i nie ma na nim żadnego innego kosztu. Wtedy jedyną możliwością wystawienia go jest zwrot wcześniej pozyskanego pieca. Natomiast w przypadku dużych usprawnień nigdy nie musisz korzystać z możliwości zwrotu - możesz po prostu wykupować kolejne za surowce pokazane na karcie. Czyli możesz mieć nawet oba paleniska i obie kuchnie.
Ad.4
Tak, wybierając tę akcję przez kolejnych 8 rund uzyskałbyś w sumie 16 punktów.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 628 times
- Been thanked: 296 times
Re: Agricola
Tak, dla uściślenia:
pozdr.
Kumulują się, czyli 1+2+1= 4 zbożaszymuss pisze:2. ,,Robienie komba z kart'' Karta malego usprawienia 74 talia I . ,,Fura Zboza'' - ,, Zak azdym razem , gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze, otrzymujesz dodatkowo 2 zboza... I Karta malego usprawienia ,,Szufla do zboza'' 35 talia E . ,, Za kazdym rzazm ,gdy korzystasz z akcji wez 1 zboze , otrzymujesz dodatkowo 1 zboze''. Rozumiem ,ze te karty sie kumuluja? Czyli podczas Akcji ,,wez 1 zboze'' w tym przypadku gracz dostawal by 3 zboza?
pozdr.
-
- Posty: 1734
- Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 184 times
Re: Agricola
Z nudów a w szczególności z brzydkiej pogody postanowiłem dzisiaj zagrać w Agricole w wariancie jednoosobowym...
Oj poleciało mięcho w strone pudełka jak juz składałem ;P. Ale na sam koniec dostałem kilku przemysłen.
Cała agricola jest troche zle przemyślana nie wazne na ile osób gramy. Za wolno surowce wchodzą na pola akcji aby można było "zabawić" się w silny rozwój gospodarstwa.
Z przyszłą żona wymyśliliśmy że zaczynamy gre zawsze z 1 dodatkową pusta drewniana izbą i dokładamy karty tak jakby było o 1 gracza więcej. Taki wariant gry naprawde pozwala poszalec. Gra się wtedy mocno na duze usprawnienia i punkty specjalne z kart pomocnków i małych usprawnień. Nie ma balastu zebrania ujemnych punktów. Wtedy gra nie kończy się po 40 punktów każdy a po ponad 50.
Czy zgadzacie się z moja opinią?
Oj poleciało mięcho w strone pudełka jak juz składałem ;P. Ale na sam koniec dostałem kilku przemysłen.
Cała agricola jest troche zle przemyślana nie wazne na ile osób gramy. Za wolno surowce wchodzą na pola akcji aby można było "zabawić" się w silny rozwój gospodarstwa.
Z przyszłą żona wymyśliliśmy że zaczynamy gre zawsze z 1 dodatkową pusta drewniana izbą i dokładamy karty tak jakby było o 1 gracza więcej. Taki wariant gry naprawde pozwala poszalec. Gra się wtedy mocno na duze usprawnienia i punkty specjalne z kart pomocnków i małych usprawnień. Nie ma balastu zebrania ujemnych punktów. Wtedy gra nie kończy się po 40 punktów każdy a po ponad 50.
Czy zgadzacie się z moja opinią?
Re: Agricola
Wolę wersję z instrukcji, jak chce się coś rozwijać i bogato przerabiać tony surowców nie przejmując się długami można zagrać w le Havre
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Agricola
Ja zgadzam się z MisteremC i Zephyrem. Kwestia tego co lubisz. Ja wolę gry, gdzie jest ciężko, bo muszę mocno kombinować, jak tu przeżyć i najwięcej z tej sytuacji wycisnąć. Ale jak chcecie sobie bardziej poszaleć niż się pomęczyć, to nikt Wam nie broni. W końcu granie niezgodnie z oficjalnymi zasadami nie jest karalne.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
-
- Posty: 1734
- Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 184 times
Re: Agricola
Widze więc że tu same hardkory na forum ;P [w pozytywnym sensie]
Ale troche dziwi mnie tak duże ograniczenie nałożone na graczy. Dla kontrprzykładu podam filary ziemi gdzie można wszystkie akcje od samego początku wykonywac. Dziwi mnie fakt tych ograncziczeń nakładanych na gracza w sposób sztuczny. I o ile w agricoli normalnie grając cięzko jest wykręcić naprawde wysoki wynik to w filarach nie ma z tym problemu. Owszem w obu grach akcja przyśpiesza pod koniec: w agricoli bo mamy więcej członków rodziny a w filarach bo są lepsi rzemieśnicy. Różnica pojawia się przy surowcach. Uważam że dostęp do surowców jest troche zbyt ograniczony w agricoli. Zby czesto zdaza sie ze coś chcemy a tego nie ma wystarczajaco duzo. Podkreślam że jest to zupelnie inna sytuacja ze nas inny gracz uprzedzi.
Zdaje mi się to być największym mankamentem Agricoli. Dostęp do surowców jest kluczowy w grze ekonomicznej a tutaj [przy normalnych zasadach] jest on bardzo mocno ograniczony.
Dlatego wolę troche bardziej rozrywkowy wariant tej gry, przy którym tak jak wspomniałem w poprzednim poście można się bardziej koncentrowac na systemie [usprawnienia, pomocnicy] niż na powiązaniu końca z końcem. No bo czy jak gracie w standardowych zasadach to wykorzystujecie chociaz polowe usprawnień? Przecież jak jest np tak mało drewna to trudniej jest go poswiecic na usprawnienie niż postawić ogrodzenie i/lub obore.
Ale troche dziwi mnie tak duże ograniczenie nałożone na graczy. Dla kontrprzykładu podam filary ziemi gdzie można wszystkie akcje od samego początku wykonywac. Dziwi mnie fakt tych ograncziczeń nakładanych na gracza w sposób sztuczny. I o ile w agricoli normalnie grając cięzko jest wykręcić naprawde wysoki wynik to w filarach nie ma z tym problemu. Owszem w obu grach akcja przyśpiesza pod koniec: w agricoli bo mamy więcej członków rodziny a w filarach bo są lepsi rzemieśnicy. Różnica pojawia się przy surowcach. Uważam że dostęp do surowców jest troche zbyt ograniczony w agricoli. Zby czesto zdaza sie ze coś chcemy a tego nie ma wystarczajaco duzo. Podkreślam że jest to zupelnie inna sytuacja ze nas inny gracz uprzedzi.
Zdaje mi się to być największym mankamentem Agricoli. Dostęp do surowców jest kluczowy w grze ekonomicznej a tutaj [przy normalnych zasadach] jest on bardzo mocno ograniczony.
Dlatego wolę troche bardziej rozrywkowy wariant tej gry, przy którym tak jak wspomniałem w poprzednim poście można się bardziej koncentrowac na systemie [usprawnienia, pomocnicy] niż na powiązaniu końca z końcem. No bo czy jak gracie w standardowych zasadach to wykorzystujecie chociaz polowe usprawnień? Przecież jak jest np tak mało drewna to trudniej jest go poswiecic na usprawnienie niż postawić ogrodzenie i/lub obore.
- Tycjan
- Posty: 3212
- Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 64 times
- Kontakt:
Re: Agricola
Porównywanie tych tytułów jest chyba nie na miejscuszczudel pisze:Dla kontrprzykładu podam filary ziemi gdzie można wszystkie akcje od samego początku wykonywac. Dziwi mnie fakt tych ograncziczeń nakładanych na gracza w sposób sztuczny. I o ile w agricoli normalnie grając cięzko jest wykręcić naprawde wysoki wynik to w filarach nie ma z tym problemu.


# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Re: Agricola
Pytanie brzmi, czy w Twoim sposobie rozgrywania istnieje jakakolwiek interakcja między graczami? W wariancie oryginalnym, mała ilość surowców powoduje, że ciągle sobie coś podbieramy, dość często wybieramy pole "gracz rozpoczynający". U Was ten element rywalizacji znika (ograniczony jest do minimum), bo surowców jest dużo i nie ma "polowania" na poszczególne akcje (jest mocno ograniczone).
Jest to oczywiście kwestia gustu. Kiedyś z Małżonką rozstawiłem wariant dla 3 osób mimo, że graliśmy w 2 osoby. Jaj się podobało, mi nie bardzo więc jak kto lubi tak gra. Jestem zdania, że trzeba poeksperymentować (szczególnie we 2
)
Jest to oczywiście kwestia gustu. Kiedyś z Małżonką rozstawiłem wariant dla 3 osób mimo, że graliśmy w 2 osoby. Jaj się podobało, mi nie bardzo więc jak kto lubi tak gra. Jestem zdania, że trzeba poeksperymentować (szczególnie we 2

- knidyjczyk
- Posty: 148
- Rejestracja: 06 paź 2006, 12:47
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Agricola
Zacznę anegdotką. Kilkanaście razy z rzędu grałem w Agricolę w 2 osoby (z małżonką) - i gdy pewnego wieczora zaprosiliśmy koleżankę na partyjkę - ZAPOMNIAŁEM o dodatkowych akcjach na 3 graczy! Dopiero fajnie się grało. Wyniki nie były wysokie, ale trzeba było się spinać. Skądinąd dla koleżanki była to pierwsza gra w Agricolę i jedna z pierwszych (może druga?) gra planszowa w ogóle... [takie podejście do "gateway game" kończy się tym, że jak zasiedliśmy do kolejnej gry - Shipyarda - to stwierdziła że fajna, ale za mało elementów i za prosta, mogła by być trochę dłuższa i trudniejsza].
A tak na serio to czasem też bym chciał wybudować jakieś "na serio" wypasione gospodarstwo. Ale raczej szedłbym w kierunku wydłużenia gry o jedną rundę niż sztucznego dokładania surowców. Przy takiej ilości surowców to mam wrażenie (podobnie jak przedmówca), że to dwie gry solo - traci się tę wspaniałą interakcję.
A tak na serio to czasem też bym chciał wybudować jakieś "na serio" wypasione gospodarstwo. Ale raczej szedłbym w kierunku wydłużenia gry o jedną rundę niż sztucznego dokładania surowców. Przy takiej ilości surowców to mam wrażenie (podobnie jak przedmówca), że to dwie gry solo - traci się tę wspaniałą interakcję.
pracuję w rebel.pl - gg: 697779
- MichalStajszczak
- Posty: 9757
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 1607 times
- Kontakt:
Re: Agricola
szczudel pisze:Zdaje mi się to być największym mankamentem Agricoli. Dostęp do surowców jest kluczowy w grze ekonomicznej a tutaj [przy normalnych zasadach] jest on bardzo mocno ograniczony.
Moim zdaniem jedną z cech dobrej gry ekonomicznej jest właśnie to, że dostęp do surowców jest ograniczony. Skoro grę stworzył doświadczony autor i przed wydaniem była testowana przez liczne grono osób, to zapewne wariant z większą dostępnością surowców też był analizowany. Skoro nie został zastosowany w grze, to prawdopodobnie autor uznał go za gorszy. Nie bardzo rozumiem też określenie "sztucznie ograniczony".
-
- Posty: 1734
- Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 184 times
Re: Agricola
Z surowców to tylko lżejsza robi się walka o drewno [niby o gline też ale ona nie jest wcale az tak potrzebna]. Gdyż karty dla 3 osób wcale nie dodaja wszystkich surowców. A żeby poszaleć z usprawnieniami to własnie drewna najbardziej brakuje.
Wydłużania rozgrywki nie przewiduje, to byłoby moim zdaniem za duże uproszczenie
. Co innego wyciągnąć do kogoś ręke a co innego ciagnąć go na koniec. 4~5 dodatkowych ruchów to moim zdanie przegięcie 
Wydłużania rozgrywki nie przewiduje, to byłoby moim zdaniem za duże uproszczenie


Re: Agricola
Myśmy się kiedyś pokusili o przedłużenie o 1 rundę (powtórka 14), i wyszło tylko na to, że Ci, którzy mieli wiele, nazbierali jeszcze więcej, a biednym i tak niewiele pomogło. Graliśmy w różnych wariantach, 2-, 3- i 4-osobowych. Uważam, że ten apetyt na dalszą grę pod koniec, to jeden ze smakczów Agricoli. Po prostu chcesz grać więcej 
Jeśli dla kogoś wersja podstawowa jest zbyt prosta, polecam wydrukowanie 4 pór roku - to wprowadza niezłe zamieszanie. Oczywiście jeszcze więcej zabawy jest kiedy gra się z konikami na bagnach i 4 porami roku.

Jeśli dla kogoś wersja podstawowa jest zbyt prosta, polecam wydrukowanie 4 pór roku - to wprowadza niezłe zamieszanie. Oczywiście jeszcze więcej zabawy jest kiedy gra się z konikami na bagnach i 4 porami roku.