Madżong

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Madżong

Post autor: gath »

Witam.
Czy może mnie ktoś nakierować na jakieś forum w języku polskim, gdzie przedstawione są dokładnie zasady gry w madżonga (nie układanki), lub można zadać pytania z nadzieja na zwięzłą odpowiedź?
Dziękuję i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
strategos Formion
Posty: 191
Rejestracja: 17 lip 2004, 01:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Madżong

Post autor: strategos Formion »

Gra dostepna w Polsce to chyba wersja japońska tej gry a zasady są tu :

http://mahjong-europe.org/filer/EMA_Riichi_Polish.pdf
"O wojnie" :
"... aby uczynić z niej grę , jednego już teraz tylko potrzeba czynnika , którego wojnie z pewnością nie brak : czynnikiem tym jest przypadek "

Carl von Clausewitz
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

Na ile szczegółowe mają być te zasady? Podstawy chińskiej wersji Madżonga po polsku są na stronie Pawła Sołtysińskiego albo na stronie hurtowni ROST (są tam też linki do stron w innych językach).
O japońskiej wersji, zwanej Riichi Majan, mozna przeczytać na stronie Koła Gier Japońskich
Awatar użytkownika
strategos Formion
Posty: 191
Rejestracja: 17 lip 2004, 01:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Madżong

Post autor: strategos Formion »

Te podstawy zdecydowanie bardziej przypominają to w co grałem ( dawno temu) przy pomocy komputera -niż wersja japońska- i tego się będę trzymał :) kiedy otrzymam zamówiony egzemplarz gry.
Ale z komputerem było miło i łatwo bo komp "zarządzał murem " ( a tu jakiś mistycyzm się pojawia :roll: , nawet nie wiedziałem czy mur jest martwy czy żywy :o ) i sugerował zadeklarowanie określonych układów .
"O wojnie" :
"... aby uczynić z niej grę , jednego już teraz tylko potrzeba czynnika , którego wojnie z pewnością nie brak : czynnikiem tym jest przypadek "

Carl von Clausewitz
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

Madżong, który miała w ofercie wyprzedażowej Gildia, to wersja przeznaczona na rynek japoński. Ale ponieważ wtedy, gdy (za moją sugestią) firma Grapet zaczęła import Madżonga, nie znałem przepisów japońskiego majana, więc do gry dołączona jest tylko instrukcja do chińskiej wersji gry. Przez to nie wiadomo po co są w zestawie dodatkowe "czerwone piątki" (to specyficzne elementy japońskiej wersji), natomiast nie ma kamieni z porami roku.
Awatar użytkownika
strategos Formion
Posty: 191
Rejestracja: 17 lip 2004, 01:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Madżong

Post autor: strategos Formion »

Bez pór roku( do tego jeszcze dochodzą chyba "kwiaty" ) można się obejść bo to jest chyba element czysto losowy , choć oczywiście szkoda :( .
"O wojnie" :
"... aby uczynić z niej grę , jednego już teraz tylko potrzeba czynnika , którego wojnie z pewnością nie brak : czynnikiem tym jest przypadek "

Carl von Clausewitz
Awatar użytkownika
strategos Formion
Posty: 191
Rejestracja: 17 lip 2004, 01:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Madżong

Post autor: strategos Formion »

MichalStajszczak pisze:Przez to nie wiadomo po co są w zestawie dodatkowe "czerwone piątki" .
Chyba zastępuje się nimi "oryginalne" piątki . Mają one wtedy znaczenie dla punktacji .
"O wojnie" :
"... aby uczynić z niej grę , jednego już teraz tylko potrzeba czynnika , którego wojnie z pewnością nie brak : czynnikiem tym jest przypadek "

Carl von Clausewitz
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

strategos Formion pisze:Bez pór roku( do tego jeszcze dochodzą chyba "kwiaty" ) można się obejść bo to jest chyba element czysto losowy
W tym zestawie kwiaty akurat są. Faktycznie kwiaty i pory roku są tylko elementami zwiększającym punktację w sposób czysto losowy - ma to sens chyba tylko wtedy, gdy grę w Madżonga traktuje się głównie jako hazard
strategos Formion pisze:Chyba zastępuje się nimi "oryginalne" piątki . Mają one wtedy znaczenie dla punktacji .
Tak. Chodziło mi o to, że dołączony do gry opis odnosi się do wersji chińskiej i na temat dodatkowych czerwonych piątek nic tam nie ma
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Madżong

Post autor: gath »

Dzięki za linki.
Przeczytałem teksty i dowiedziałem się paru nowych rzeczy. Zauważyłem, że na stronie ROST za brak czou i brak układów punktowych jest po 10 punktów, a na wikipedii nie ma punktów za brak układów punktowych i jest podwojenie za brak czou. Która punktacja jest słuszna? Na wiki nie jest opisany wiatr rundy (czego szukałem - i znalazłem w zasadach japońskich). Mam też 2 pytanka,
co to dokładnie jest para podwójnego kierunku?
czy po ogłoszeniu madżong "przegrani" gracze liczą jedynie swoje meldowane układy czy też wykładają układy z ręki i liczą je jako zakryte?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
strategos Formion
Posty: 191
Rejestracja: 17 lip 2004, 01:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Madżong

Post autor: strategos Formion »

gath pisze:co to dokładnie jest para podwójnego kierunku?
czy po ogłoszeniu madżong "przegrani" gracze liczą jedynie swoje meldowane układy czy też wykładają układy z ręki i liczą je jako zakryte?
Pozdrawiam
Ja już się gubię w tych przepsach bo do tego dochodzą reguły które zapamietałem z komputerowej wersji ( Shanghai Dynasty ) : chińskie vs zachodnie . Odmian zarówno tych klasycznych jak i wprowadzonych po 1920 roku reguł jest chyba wiele i dotyczy to nie tylko układów specjalnych .

Po ogłoszeniu madżonga na pewno liczy się układ zarówno "zameldowany " na stole jak i na ręku ale te "ukryte" są często wyżej punktowane. Niektóre układy specjalne mogą być - z tego co pamiętam ze spotkań z komputerem :) - tylko całkowicie ukryte.

Para podwójnego kierunku ?

Jesli tu chodzi o kierunek wiatru to przypuszczam ,że może wchodzić w grę kierunek dominujący w danym "rozdaniu" pokrywajacy się z " własnym" kierunkiem wiatru przypisanym nam w nim ale trzeba poprosić o odpowiedź specjalistę :).

Mam nadzieję ,że reguły które przyjdą z grą będą przejrzyste :) i jakoś sobie wszystko uporządkuję .
"O wojnie" :
"... aby uczynić z niej grę , jednego już teraz tylko potrzeba czynnika , którego wojnie z pewnością nie brak : czynnikiem tym jest przypadek "

Carl von Clausewitz
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Madżong

Post autor: gath »

Właśnie o to chodzi, że polska instrukcja zawarta w grze nie jest napisana przejrzysta i właściciele polecają zapoznać się z zasadami w internecie.
Awatar użytkownika
strategos Formion
Posty: 191
Rejestracja: 17 lip 2004, 01:10
Lokalizacja: Łódź

Re: Madżong

Post autor: strategos Formion »

To mnie zmartwiłeś :( .Musże poszukać instrukcji do Shangai Dynasty .
"O wojnie" :
"... aby uczynić z niej grę , jednego już teraz tylko potrzeba czynnika , którego wojnie z pewnością nie brak : czynnikiem tym jest przypadek "

Carl von Clausewitz
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Madżong

Post autor: gath »

Opis w wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Mahjong pokrywa się z zasadami podanymi w linkach z tego tematu, pozostaje tylko kilka niejasności, o które tutaj pytałem. Rzeczywiście w Shanghai Dynasty naprzemienna rozgrywka w wersję chińską i zachodnią wprowadza tylko zamieszanie.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

gath pisze:co to dokładnie jest para podwójnego kierunku?
Jeżeli gracz ma parę np. Wiatru Wschodniego, gra jako Wiatr Wschodni i jest to runda Watru Wschodniego, to wtedy ma prawo do tej premii. Problem stanowi zapewne określenie "runda Wiatru Wschodniego".
Cytat z instrukcji:
Jeżeli po serii gier nowym Wiatrem Wschodnim zostaje gracz, który był Wiatrem Wschodnim w pierwszym rozdaniu, rozpoczyna się Runda Wiatru Południowego, co może mieć znaczenie przy punktacji. Jeżeli znowu dojdzie do niego rola Wiatru Wschodniego, zaczyna się Runda Wiatru Zachodniego itd. Po zakończeniu Rundy Wiatru Północnego kończy się cała partia i następuje końcowe rozliczenie.
gath pisze:Zauważyłem, że na stronie ROST za brak czou i brak układów punktowych jest po 10 punktów, a na wikipedii nie ma punktów za brak układów punktowych i jest podwojenie za brak czou. Która punktacja jest słuszna?
Być może obie. W różnych źródłach spotkałem się z różnymi wariantami przepisów. 10 punktów za brak punktowanego układu jest np. na stronie Mahjong Museum
gath pisze:czy po ogłoszeniu madżong "przegrani" gracze liczą jedynie swoje meldowane układy czy też wykładają układy z ręki i liczą je jako zakryte?
Liczą wszystko
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: Maras »

Ostatnio mam na wokandzie rozgrywki w chińskiego Mahjonga. Myślałem, że coś znajdę na forum a tu także wszyscy w potrzebie.
Jeżeli szukacie instrukcji do chińskiej wersji (podstawowej) to można ja ściągnąć ze
http://www.skarbychin.pl/instrukcje-do-gier.html
Jeżeli ktoś ma doświadczenie w rozgrywkach proszę o wyjaśnienie kwestii licytacji Kong. Głównie chodzi mi o wyłożony układ z czterech kamieni z zakrytymi brzegowymi kamieniami?
W instrukcji jest dość dziwne sformułowanie
"Gracz nie musi od razu ujawniać niemeldowanej czwórki. Może liczyć na to, że jeden z kamieni wykorzysta do innego układu. Jeżeli jednak nie ujawni czwórki do końca gry, liczy się ją jak trójkę.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

Ciekawostka:
Instrukcja Madżonga na stronie Skarby Chin została żywcem skopiowana z mojej strony:
http://www.rost.com.pl/Gry/Mahjong.htm
oczywiście bez mojej wiedzy i zgody. Nawet nie wysilili się, żeby zmienić obrazek kompletu, bo ten, który umieściłem na stronie, pochodzi z japońkiej odmiany Madżonga
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: Maras »

MichalStajszczak pisze:Ciekawostka:
Instrukcja Madżonga na stronie Skarby Chin została żywcem skopiowana z mojej strony:
http://www.rost.com.pl/Gry/Mahjong.htm
oczywiście bez mojej wiedzy i zgody. Nawet nie wysilili się, żeby zmienić obrazek kompletu, bo ten, który umieściłem na stronie, pochodzi z japońkiej odmiany Madżonga
To nie w porządku z tą instrukcją :!:
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

Maras pisze:Jeżeli ktoś ma doświadczenie w rozgrywkach proszę o wyjaśnienie kwestii licytacji Kong. Głównie chodzi mi o wyłożony układ z czterech kamieni z zakrytymi brzegowymi kamieniami?W instrukcji jest dość dziwne sformułowanie "Gracz nie musi od razu ujawniać niemeldowanej czwórki. Może liczyć na to, że jeden z kamieni wykorzysta do innego układu. Jeżeli jednak nie ujawni czwórki do końca gry, liczy się ją jak trójkę.
Podstawowa sprawa: w Madżongu chodzi o zebranie 5 układów: 4 trójek i pary. Kong czyli czwórka jest układem "nadmiarowym". Jezeli gracz tworzy układ z 4 kamieni, to brakuje mu jednego kamienia, do któregoś z pozostałych układów. Jeżeli kong został stworzony poprzez wzięcie kamienia, wyrzuconego przez innego gracza, to taki układ jest od razu meldowany i gracz dobiera brakujący kamień z muru (ściśle biorąc: z martwego końca muru). Natomiast jeżeli gracz utworzy czwórkę, dobierając kamień z muru, to może ją ujawnić, ale nie musi. Jeżeli ujawnia, że ma czwórkę, to dobiera dodatkowy kamień z muru. Ale wtedy juz tej czwórki nie może rozbić, choć traktowana jest jako niemeldowana (wyżej punktowana). Gracz może nie ujawniać czwórki gdy uważa, że jeden z kamieni może mu się przydać do innego układu. Wtedy dodatkowego kamienia nie dobiera i w związku z tym jego czwórka jest liczona jak trójka.
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: Maras »

Trafiłem na specjalistę więc zapytam jeszcze o dwie rzeczy
Czou
"Gracz może powiedzieć "Czou", wziąć ze stołu kamień wyrzucony przez poprzedniego gracza i zameldować (wyłożyć na stół) sekwens trzech kolejnych kółek, bambusów lub znaków, utworzony z wziętego kamienia i dwóch kamieni z ręki. Jeżeli jednak inny gracz chce użyć wyrzuconego na stół kamienia do wyższego układu (Pung lub Kong), to gracz deklarujący Czou zostaje przelicytowany, z wyjątkiem sytuacji, gdy wyłożenie sekwensu pozwala mu na zakończenie gry."
Sewkens nie daje graczowi wcale punktów.
Czy Czou to zagranie taktyczne do zakończenia mahjona (uzyskanie - 20 punktów i braku punktowanych układów -10). Innego wytłumaczenia nie znajduje.
Ręka jednej szansy
Czy ma znaczenie skąd pochodzi ostatni dobrany kamień: mur czy stoł.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: MichalStajszczak »

Czou
W grze chodzi o to, by wyłożyc Madżonga, zanim zrobi to inny gracz. Dlatego moze opłacać się wzięcie kamienia, który wprawdzie daje układ o wartości 0 ale pozwala wykorzystać dwa kamienie, które gracz i tak ma. Bo w przeciwnym wypadku musiałby te kamienie kolejno wyrzucać, co zajęłoby minimum dwie kolejki.

Ręka jednej szansy
Wydaje mi się, że jest to cecha ręki, więc nie ma znaczenia, skąd pochodził ostatni kamień
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: Maras »

Dziękuję za odpowiedzi
wegsol
Posty: 1
Rejestracja: 01 paź 2009, 20:16

Re: Madżong

Post autor: wegsol »

Mam pytanie. Dotychczas grałem w Mahjonga online a teraz chcę kupić sobie http://www.skarbychin.pl/mahjong-dla-po ... odukt.htmltakie coś. Powiedzcie mi czy to prawda iż gra się dużo ciężej na planszy niż na necie ?
Awatar użytkownika
gath
Posty: 208
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Madżong

Post autor: gath »

W necie to komputer układa klocki i błyskawicznie wykonuje ruchy. Na żywo trzeba wszystko starannie ułożyć samemu, ponadto już przy pierwszej partii co najmniej jedna osoba musi dokładnie znać zasady. Nie jest ciężej, jest dłużej, ale przecież w madżonga nie gra się na stojąco w pośpiechu :)
skarbychin
Posty: 1
Rejestracja: 02 lis 2009, 13:32

Re: Madżong

Post autor: skarbychin »

Witam serdecznie,

nawiązując do dyskusji dotyczącej instrukcji Mahjonga, zawartej w poprzednich postach chciałbym w imieniu serwisu Skarby Chin przeprosić Pana Michała Stajszczaka za to, że bez jego wiedzy i zgody na ww. stronie została umieszczona opracowana przez Pana Michała instrukcja do gry Mahjong, skopiowana ze strony http://www.rost.com.pl, bez podania przy tym autora, ani źródła, co mogło w ten sposób mylnie sugerować ewentualnym czytelnikom, że instrukcja ta została przygotowana dla sklepu Skarby Chin.
Jednocześnie chciałbym zaznaczyć, że obecna instrukcja na http://www.skarbychin.pl/mahjong-instrukcja.html jest naszego autorstwa.

pozdrawiam,

Krzysztof Jakubowski
Skarby Chin
marmez
Posty: 2
Rejestracja: 12 paź 2010, 09:55
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Madżong

Post autor: marmez »

gath pisze:Witam.
Czy może mnie ktoś nakierować na jakieś forum w języku polskim, gdzie przedstawione są dokładnie zasady gry w madżonga (nie układanki), lub można zadać pytania z nadzieja na zwięzłą odpowiedź?
Dziękuję i pozdrawiam.
Forum to najlepiej http://mahjong.org.pl/forum/index.php niedawno w sumie to powstało. Najlepiej tam zadawać pytania, nie tylko ja tam często wchodzę. No a na samej stronie PLM są zasady Riichi.

Jeżeli kogoś interesują jeszcze inne reguły Madżonga to najwięcej po polsku na naszej nowej stronie:
http://mahjong4four.wordpress.com/.
Staramy się tam wyjaśnić szczegóły kilku różnych odmian, strona będzie rozbudowywana i ulepszana :)
ODPOWIEDZ