Logiczna dla małżów

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Logiczna dla małżów

Post autor: janekbossko »

No właśnie...

Moja żona jest z tej kategorii ludzi grających w planszówki, którzy musza być zmuszani a z własnej woli grać nie bardzo chcą. Jedyna kategoria a właściwie gra w która może grac i grać to Blokus :)

Dlatego tez zaatakuje ją inna grą logiczną. Zdecydowałem się na coś z tej trójki:

YNISH
TZAAR
QUORIDOR

poczytałem, pooglądałem ale kompletnie nie mam pojecia co dalej - na którą się zdecydować. Musi posadać łatwe zasady, ale chyba o to w tych grach nie problem, krótki czas tłumaczenia i rozgrywki. Easy to learn, hard to master jak najbardziej. Jednak z poziomem trudności przesadzać nie mogę...szybko się niewiasta zraża kiedy przegrywa za dużo (kiedy w ogóle przegrywa). Pewnie na początku sam się podłoże ale musze wiedzieć najpierw w co :D
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4491
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1450 times
Been thanked: 1104 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: garg »

Zasady Quoridora są BANALNE (jedna strona), ale gra już nie - jest nad czym pomyśleć i nad czym pokombinować. A partia trwa klika(naście) minut. Szczerze polecam.

TZAAR jest nieco bardziej skomplikowany (choć dość intuicyjny), ale rozgrywka trwa wyraźnie dłużej. Chyba, że się podłożysz... :lol: Raczej drugi poziom zaawansowania.

W YINSHA niestety nie grałem.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: Van »

Ja z gipfa bym raczej polecił Dvonna. Ma mega proste zasady, gra się krótko a możliwości peeełno. Tu możesz pograć w chyba wszystkie gry z projektu i jeszcze sporo innych gier logicznych http://www.boardspace.net/

Yinsh z wymienionych jest zdecydowanie najmniej intuicyjny jeżeli chodzi o ogarnianie co się chce w grze osiągnąć. Bo zasady same w sobie ma proste.
Van_Hoover
#Lista gier
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: staszek »

Moim zdaniem Tzaar jest najłatwiejszy z projektu GIPF i wbrew pozorom najmniej skomplikowany.Najbardziej go lubię.Yinsh jest zdecydowanie najtrudniejszy do zagrania choć ma chyba mniej możliwosci niż Zertz
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: folko »

Jeśli chodzi o Gipfa to proponuję Dvonna lub Zertza. Tzaar też jest fajny... jedno wolą właśnie Dvonna inni Tzara - gry są na pewnym etapie podobne.
Quorridorjest bardzo szybki, to jego wada i zaleta ;-) Również polecam Inside.
Jest jeszcze jedna bardzo specyficzna gra Burma... która jest bardzo różnie oceniana. Jedni ją lubią inni przeciwnie, ja należę do tych pierwszych ;-) Mowa o Tamsk:-)

Ps. Linki do moich recenzji...
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: skanna »

Quoridor jest nudny :).
A Pentago to odrzuciłeś z definicji czy nie rozważałeś?
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Muttah
Posty: 1197
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Been thanked: 2 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: Muttah »

Abalone jest dość mózgożerne i taktyczne.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: janekbossko »

Abalon gralem - nie jest zle ale przesuwanie tych kulek jakos do mnie nie trafilo.
Pentago - nie bralem pod uwage...jeszcze
Pylos - odrzucilem bo...gralem razy a wybory w tej grze sa zbyt oczywiste i gra za krótka.

Dvonn mnie zainteresowal, z kolei Zertz jest podobno trudny jak i Yinsh i ten ostatni jest imo dla mnie nieczytelny.
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: folko »

Zertz - jeśli chodzi o zasady - jest banalny. W przeciwieństwie do Yinsh jest też bardziej... intuicyjny i czytelny. Ale to moje zdanie, a ja uwielbiam Zertz :-)
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: clown »

Adaś pogadaj z Yatzkiem bo on ma Tzaar'a, Dvonn'a i parę innych tych ustrojstw. Grałem u niego w Dvonn'a, Tzaar'a i Gipf'a. W sumie wszystkie mnie się podobały. Z kolei Abalone takie sobie (na trzy osoby już w ogóle słabe). Zagraj u Yatzka i sprawdź co ci przypasuje :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: Van »

Z tymże z zertzem jest ten problem, że jak przeciwnik jest słabszy to się strasznie nudzi podczas rozgrywki bo przez większość gry musi jedynie wykonywać przymusy. Ważne żeby do tej gry poziom zaawansowania był mniej więcej równy.
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
srokaplotkara
Posty: 223
Rejestracja: 01 paź 2009, 13:25
Lokalizacja: Mazury

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: srokaplotkara »

MisterC pisze:(...) Natomiast bardziej od pozostałych spodobała mi się Quarto!
Na wrocławskich Dniach Nauki też słyszałem trochę pochlebnych opinii.
O tak, polecam Quarto! Banalnie proste zasady, tłumaczenie ich to 1 min, a rozgrywka naprawdę ciekawa :)

Polecam także Ingeniousa :)
Bo jak Blokus się podoba to Ingenious na pewno też (tak było u mnie).
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: skanna »

A może Qwirkle? To coś w rodzaju scrabble'a dla analfabetów, ale jak scrabble'a nie lubię, tak qwirkle bardzo. I z tego co pamiętam z przedostatniego Kaszubkonu, nie mnie jednej się podobało :)
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Awatar użytkownika
piechotak
Posty: 401
Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 19 times
Been thanked: 24 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: piechotak »

W Quoridor nie grałem, natomiast z pozostałej dwójki wybrałbym TZAAR, który wg mnie jest najbardziej przystępny z projektu GIPF. ZERTZ - cytując recenzję ze ŚGP - najbardziej docenią gracze na podobnym, wysokim poziomie. Z innych logicznych, a raczej logiczno - losowych, polecam Ingenious.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: zephyr »

Zertza lubię, ale ta gra nie jest łatwa. Polega na wymuszaniu sekwencji ruchów u przeciwnika i wymaga dość dokładnej analizy i symulowania czasami dość długich (ale mało rozgałęzionych) sekwencji ruchów w głowie. Mało decyzji strategicznych dużo analizowania drzewa gry. Ale ma świetny feel - strach gdy nie widzę dogodnego dla siebie układu i muszę coś dołożyć, móżdżenie nad planszą czy z tego układu mogę znaleźć wymianą korzystną dla siebie - wrażenia naprawdę wyjątkowe. Polecam zobaczyć ale do tej sytuacji nie pasuje.

[edit: bez pewnej znajomości gry nie działa, bo gracze nie kombinują i stawiają kulki tak żeby nie dać bicia... aż plansza będzie prawie pełna... a to mija się z celem]

Yinsh IMO dobrze pasuje do opisu klimatycznego w instrukcji - "czy znajdziesz porządek w chosie" - gra jest strasznie niestabilna i pionki ciągle zmieniają właściciela, jedyne spokojne obszary to krawędzie planszy, ale nawet tam można coś stracić jak się nie uważa. Gra IMO oprócz jako takiej wizji strategicznej wymaga kosmicznej spostrzegawczości, bo konsekwencje ruchów potrafią być nietrywialne a możliwości jest sporo. Jeśli żona jest spostrzegawcza ma szansę podejść... trudno powiedzieć.

Tzaar i Dvonn są proste, ale też trzeba trochę kombinować, mogą się sprawdzić. Są na pewno najbardziej intuicyjne z gipfów, Tzaar trochę bardziej, bo w dvonn można przejmować stosy przeciwnika a duże stosy tracą mobilność. W tzaar trzeba tylko uważać na własne wieże i próbować atakować cudze, co jest mocno intuicyjne.

Quoridor też jest fajny, pomysł oryginalny, ale nie każdemu podejdzie, kombinowanie w tej grze jest trochę dziwne - jak tu utrudnić przeciwnikowi stawiając labirynt żeby samemu sobie nie przeszkodzić.

Abalone nie polecam - gra premiuje defensywę i nie ma właściwości terminacji (w sensie może trwać dowolnie długo, w gipfach zawsze się coś zabiera przy ruchu więc rozgrywka musi się zakończyć po skończonej ilości ruchów) - rozgrywka którą grałem dłużyła mi się niemiłosiernie i nic się w niej nie działo aż w końcu ktoś wygrał... i nie bardzo wiedziałem co sensownego zrobił (mimo że to akurat byłem ja)... jakaś trauma... może na wyższym poziomie ta gra ma jakiś sens, bo ja się wynudziłem potwornie
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: folko »

zephyr pisze: Abalone nie polecam - gra premiuje defensywę i nie ma właściwości terminacji (w sensie może trwać dowolnie długo, w gipfach zawsze się coś zabiera przy ruchu więc rozgrywka musi się zakończyć po skończonej ilości ruchów) - rozgrywka którą grałem dłużyła mi się niemiłosiernie i nic się w niej nie działo aż w końcu ktoś wygrał... i nie bardzo wiedziałem co sensownego zrobił (mimo że to akurat byłem ja)... jakaś trauma... może na wyższym poziomie ta gra ma jakiś sens, bo ja się wynudziłem potwornie
Miałem to samo :(
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: zephyr »

Recenzja Folko pisze:Przy okazji przeglądania strony domowej projektu trafiłem na świetny artykuł o strategii ZERTZ-a. Stephen Tavener na swojej stronie nie tylko opisał kilka ciekawych elementów taktycznych, ale również umieścił problemy do rozwiązania.
link:
http://www.scat.demon.co.uk/zertz/strategy.htm

Fakt że ta gra >wymaga< przejrzenia porad strategicznych (bo z samych zasad zupełnie nie widać jak w to sensownie grać) też o czymś świadczy :)
IMO ten art powinien być dodawany do instrukcji Zertza, bo inaczej autor wyrządza sobie sporą krzywdę - gracz słabo oceni grę jak jej nie zrozumie]
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: folko »

Przypomniałeś mi, że miałem go przetłumaczyć...
Awatar użytkownika
tassman
Posty: 389
Rejestracja: 31 sty 2008, 10:52
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 2 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: tassman »

Kamisado - prostota zasad z wielką grywalnością.
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: bartek_mi »

wg mnie INGENIOUS
wysmienita gra. co najlepsze wchodzi od razu - nie ma tych kilku partii kiedy trzeba "zalapac" o co chodzi.
do tego zerowy setup
jak gracie glownie we dwojke to moze byc travel. tanszy, poreczniejszy, nic sie nie przesuwa. wkurzajace sa tylko pypcie do punktowania...ingenius travel zjechal ze mna troche swiata bo to dobra gra jest :)

inne tytuly
- zertzy maja banalne reguly, ladny wyglad i mozna pokombinowac.
- abalone jest dziwny - kupilem dawno temu, nie siadl wcale, ostatnio wrocilem i nawet sie podoba. gram dosc agresywnie.
- quoridorr - mialem wielkie oczekiwania i niestety wg mnie ta gra jest slabiutka. zero przyjemnosci. ktos idzie do przodu to mu plotek, idzie w bok to mu plotek i to tak zeby mial daleka droge. moze kiedys sie przekonam, poki co odradzam.
Dice Hate Me :(
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: janekbossko »

mam juz Tzarra i okazuje sie ze juz okolo 14 partii zagralem :)
gra jest świetna...szybka i zmusza do myslenia. Oczywiście ktos kto nie jest spostrzegawczy moze szybko przegrac przez strate jakiegos rodzaju pionków.

najważniejsze ze podoba sie wszystkim w moim gornie - dzieki!
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: janekbossko »

mysle nad Dvonnem...

Slyszalem jednak opinie ze gra w zasadzie przez wiekszosc partii nie ma znaczenia bo ostatanie "trzy ruchy" decyduja o tym ze przegrywasz 2-krotna iloscia punktów. Ustawienie planszy również nie ma znaczenia...co o tym sądzicie? czy tutaj naprawde nie ma jakiegokolwiek planowania?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: zephyr »

bez przesady

w dvonn podstawową mechaniką jest przejmowanie stosów - taki mechanizm jest w pewnym sensie "niestabilny" - jeden pionek może bardzo zmienić równowagę, sposób poruszania stosów też jest mało intuicyjny i trzeba na niego uważać

ale ustawienie jest mocno istotne, jak źle postawisz można zostać odciętym od czerwonych pierścieni, a samo ustawienie przy kluczowych w końcówce pionach nie jest zupełnie randomowe - pół końcówki polega na liczeniu kto przejmie stos po najbardziej oczywistej sekwencji ruchów i zastanawianie się czy można coś zrobić żeby ją zmienić (np wskoczyć stosem z drugiego końca planszy)

nie gram jakoś genialnie, więc w praktyce końcówka może strasznie namieszać, ale do końcówki prowadzi to co działo się wcześniej; na samym początku oczywiście ciężko przewidzieć co będzie w decydującym fragmencie, ale im bliżej końca tym więcej wiadomo... w tzaar jest trochę podobnie, ale w tzaar losowy setup mi nie przeszkadza, a w dvonn raczej bym z niego nie skorzystał
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Radek
Posty: 628
Rejestracja: 15 gru 2006, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 6 times

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: Radek »

bartek_mi pisze:wg mnie INGENIOUS
To właśnie chciałem zasugerować
Awatar użytkownika
eien
Posty: 49
Rejestracja: 21 mar 2010, 07:25
Lokalizacja: Wrocław

Re: Logiczna dla małżów

Post autor: eien »

pozwolę się podpiąć, bo zastanawiam się również nad grą logiczną:)

Szczerze powiedziawszy do tej pory pochodziłam dość sceptycznie do tego typu gier, gdyż lubię w grach fabułę, a te raczej jej nie miewają... Jednak na Gratislavii zaproponowali mi Pentago i mimo początkowej niechęci, bardzo spodobała mi się owa gierka(a chłopakowi nie mówię, bo zawsze logiczne lubił). Jedyny minus jest, że rozgrywka trwa bardzo krótko, ale to można ew przełknąć.

Wcześniej miałam też Rój, ale niestety dość szybko nam się znudził, gdyż po kilkudziesięciu rozgrywkach często rozgrywki się w pewien sposób powtarzały. Już próbowaliśmy nawet zmieniać zasady (typu układanie losowo wyciągniętej płytki), aby dodać coś nowego w rozgrywkach, ale w sumie niewiele to dało...

I tu pytanie czy Pentago też nie znudzi się zbyt szybko? Albo co innego możecie polecić? Ważne by gra nie premiowała od razu defensywy, bo widzę, że na to choćby w Abalone kilka osób zwróciło uwagę:)
ODPOWIEDZ