Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
zio
Posty: 29
Rejestracja: 14 sty 2011, 20:20
Has thanked: 2 times

Wykładanie piona na zamykanym mieście/drodze - dozwolone?

Post autor: zio »

Czy jak na poniższych zdjęciach:

Obrazek

Obrazek

jest dopuszczalne położenie piona na wykładanym kaflu, który zamyka miasto/drogę?

edit: linki poprawione
Ostatnio zmieniony 03 lut 2011, 23:36 przez zio, łącznie zmieniany 4 razy.
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne

Post autor: Senthe »

Coś nie teges z linkami, ale ogólnie zapunktowanie właśnie zamykanej drogi/miasta jest dopuszczalne, pod warunkiem, że masz ludka na ręce - kładziesz go, podliczasz punkty, od razu zdejmujesz.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Pasqdnik87
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2011, 22:59

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: Pasqdnik87 »

Witam
Nie chcę zakładać nowego tematu ponieważ obecny jest jak najbardziej trafny
Mam wątpliwości dotyczące burmistrza
Otóż jak wiadomo "wartość" burmistrza jest zależna od ilości herbów w mieście, co więc dzieje się jeżeli zostaje zamknięte miasto w którym stoi tylko burmistrz i nie ma tam żadnego herbu?
W takim wypadku jego wartość wynosi 0 czy więc jego właściciel dostaje za takie miasto punkty?
I drugie pytanie czy burmistrza można traktować jako dodatkowego piona i postawić go np na drodze lub klasztorze czy jest przeznaczony tylko do miast?
Awatar użytkownika
przemoo99
Posty: 310
Rejestracja: 26 gru 2010, 14:08
Lokalizacja: Sheffield/UK

Re: Carcassonne

Post autor: przemoo99 »

Witam
Mam pytanie odnośnie katedry. Otóż są 2 kafelki z katedrą. I ostatnio zdarzyło nam się, że oba wylądowały w jednym mieście, które potem zostało zamknięte. I teraz pytanie: Czy w takim mieście kafelki się liczy za 4 punkty (1 kafelek=2 punkty + 1 punkt za każdą katedrę) czy tylko za 3 punkty (1 kafelek=2 punkty + 1 punkt za to że katedra tam jest - nie ważne że 2 sztuki)?

Prosze o pomoc :)

Pozdrawiam!!
Planszówkowy maniak... :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Druga katedra nie zmienia statusu miasta. Dwie działają tak samo jak jedna.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
zio
Posty: 29
Rejestracja: 14 sty 2011, 20:20
Has thanked: 2 times

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: zio »

1. Tak, 0.
2. Nie, nie można.
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: abadura »

Co więcej, burmistrz w mieście bez tarczek jest tragiczny, bo nie dość, że ma "silę" 0 i nie daje nam punktów nawet jeśli nikt inny nie ma tam pionka, to jeszcze blokuje nam możliwość dostawienia normalnego pionka (chyba, że przez zwyczajowe podczepianie się).
Pasqdnik87
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2011, 22:59

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: Pasqdnik87 »

Dzięki:)

Ale nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie odnośnie powyższego dodatku
Otóż wózek jest ma wartość 1 pionka, czy więc w sytuacji gdy zamknięte zostanie miasto z 1 małym pionkiem i wozem dwóch graczy dzieli się punktami?
Analogicznie podobna sytuacja jest ze smokiem bo skoro wózek jest traktowany jak pionek to smok może go zjeść prawda? Bo z tego co wiem to smok nie może pożreć ani świnki ani budowlańca ponieważ nie są one traktowane jak pionki.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: abadura »

1) Tak, Wóz ma siłę 1.
2) Tak, jeśli zamknięte miasto ma zwykły pion jednego gracza i Wóz drugiego to obaj dostają punkty.
3) Tak, smok zjada Wóz.
4) Chyba nie, smok chyba zjada też Świnkę i Budowniczego. Jednak pewny nie jestem, a nie mam jak poszukać zasad teraz. (Choć tu trzeba nadmienić, że Carcassonne słabo ma opisane zasady interakcji między dodatkami.)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: WRS »

Ad. 4
Smok zjada tylko meeple.
Świnkę i budowlańca usuwa, ale nie spożywa ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Pasqdnik87
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2011, 22:59

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: Pasqdnik87 »

No to mnie zaskoczyliście bo ja zawsze grałem, że smok nie rusza budowlańca ani świnki;/
A co w takim razie robicie w sytuacji gdy z miasta zostaje zdjęty pion (przez smoka bądź księżniczkę) a zostaje budowlaniec, podobna sytuacja jest z rolnikiem i świnką
Ja gram, że w takim wypadku budowlaniec, świnka są jakby zablokowani i dopiero zamknięcie miasta powoduje powrót budowlańca (świnka jest uziemiona do końca gry)

Wygląda na to że smok powinien dopisać do menu świnkę i budowlańca, będzie ciekawiej;p
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: abadura »

Wydaje mi się, że gdy grałem na BSW to budowniczy/świnka zostawali i co więcej, blokowali możliwość dołóżenia pionka, a sami nie mając żadnej siły nie punktowali.

Ale wydaje mi się (ja tak gram), że gdy spada Twój ostatni pion/burmistrz/wóz czy co tam masz to spada też budowniczy/świnka (to działa nie tylko ze Smokiem ale też z Wieżą czy Zarazą).
Pasqdnik87
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2011, 22:59

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: Pasqdnik87 »

Dzięki za odpowiedzi

Ja myślę, że tego typu wątpliwości to po prostu kwestia umowna i wystarczy się dogadać przed grą żeby w trakcie gry nikt nie miał pretensji

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Carcassonne

Post autor: Sandking »

Właśnie sobie chwilę pograłem w Carcassonne online i zauważyłem pewną istotną różnicę w moim pojmowaniu zasad. W momencie kiedy zamykam miasto (albo drogę) mogę dostawić meeple'a na tym mieście? ponadto nie wiem czy był to błąd zliczania punktów, ale zamykając dwukafelkowe miasto, na którym miałem jednego meeple'a system policzył mi 2 punkty, a nie 4 (2 za każdy kafelek miasta). Jak to powinno być?
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Carcassonne

Post autor: watman »

Sandking pisze:W momencie kiedy zamykam miasto (albo drogę) mogę dostawić meeple'a na tym mieście?
tak, najpierw dostawiasz meepla, a pozniej nastepuje podliczenie i zwrot meepli
ponadto nie wiem czy był to błąd zliczania punktów, ale zamykając dwukafelkowe miasto, na którym miałem jednego meeple'a system policzył mi 2 punkty, a nie 4 (2 za każdy kafelek miasta). Jak to powinno być?
dobrze jest - miasto dwukafelkowe to tylko 2 punkty (+ewentualnie za herby), kazde wieksze to 2 punkty za kazdy kafelek...
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: surmik »

Według mojej interpretacji zasad można dołożyć meepla na właśnie zamknięte miasto o ile nie było tam innego meepla :)
Co do drugiej części to miasto dwuskładnikowe jest wyjątkiem i za nie jest tylko 2 punkty.
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: Sandking »

No to niezłe jaja. Właśnie przeglądnąłem instrukcję i ździebko inaczej graliśmy. Otóż dostawialiśmy pionki tam, gdzie już były (miasta, łąki czy drogi) i graliśmy na przewagę :D Ale w sumie - i tak się fajnie grało i nie było żadnych problemów.
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: abadura »

Ogólnie dostawianie pionka na właśnie zamykaną strukturę (bo dotyczy to też drogi która się zamknie, albo rzadkiego przypadku wstawiania klasztoru w dziurę, tak że odrazu punktuje) jest normalną i przydatną taktyką. Ale trzeba tego pionka mieć na ręce na początku tury. Nawet jeśli w wyniku kładzenia kafla inne pionki nam wracają na rękę to i tak wracają na rękę już po tym jak mieliśmy opcję kładzenia pionka. Dlatego tymbardziej warto zawsze mieć choć jednego pionka na ręku.

Odnośnie punktowania miast to zasady uległy zmianie. Nie wiem czy w 2 czy 3 edycji zasad małe miasta przestały punktować wyjątkowymi miastami i zaczęły punktować jak każde inne miasto. Ale implementacje sprzed tej zmiany nadal działają w oparciu o stare zasady.

Nie znam motywacji do zmiany tej zasady, ale mogę odgadywać, że są to:
1) Prostota. Mniej wyjątków = łatwiej i prościej.
2) Opłacalność. W nowych zasadach opłaca się zamknąć małe miasto nawet na łące przeciwnika, bo on dostanie za to tylko 3 punkty (4 ze świnią lub stodołą), a my 4. W najgorszym razie więc wychodzi na 0. (Gorzej, jeśli ów przeciwnik jest jeszcze Królem do tego... ;).) Na starych zasadach nie opłacało się zamykać takich miast.
3) Lepsze współgranie z dodatkami. Dodatek Opactow, Burmistrz i ... wprowadza opactwa. Mogą one doprowadzić do zamknięcia 1-kafelkowego miasta. Tu znów należało by czynić wyjątek w zasadach punktowania. A tak jest jak zawesze.
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: Sandking »

Wczoraj zagrałem "właściwie" i doszedłem do wniosku, że opcja, że można dostawiać pionki na miasta/drogi/łąki już mające pionki jest ciekawsza - mam wrażenie, że gra jest mniej losowa, choć z drugiej strony jest też mniej główkowania :] Choć nie do końca wiem jak to z dodatkami wyjdzie.
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 955
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 129 times

Re: Carcassonne

Post autor: Koshiash »

Sandking pisze:Wczoraj zagrałem "właściwie" i doszedłem do wniosku, że opcja, że można dostawiać pionki na miasta/drogi/łąki już mające pionki jest ciekawsza - mam wrażenie, że gra jest mniej losowa, choć z drugiej strony jest też mniej główkowania :]
Urok tej gry sprowadza się w znacznej mierze do kombinowania, jak dostawić się do cudzych miast/dróg/łąk tak, by zyskać punkty 'za frajer', lub wygryźć rywala przewagą ludków. Moja mała siostrzenica z uśmiechem na ustach podkłada 'świnie', burząc misterne plany współgrających. Twoja modyfikacja odebrałaby całą zabawę, zmieniając grę w puzzle :)
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Czochrun »

Witam!
Zakupiłem wczoraj Carcassonne'a wraz z dodatkiem Rzeka I. Gdy przyjrzałem się kafelkom w dodatku zauważyłem, że rzeka ma początek i koniec (dziwne, co? ;). Moje pytanie jest następujące.
1. Co robimy z kafelkiem początkowym z podstawki?
2. Pierwszy kafelek przy rozkładaniu musi być początkiem rzeki (źródłem) a ostatni końcem (jeziorkiem) czy jakoś inaczej? (Np. ustala się tylko początek a kończy układanie rzeki przy trafieniu na jeziorko?)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

CZochrun pisze:1. Co robimy z kafelkiem początkowym z podstawki?
Według przepisów nie używany go w grze.
Jednak, ponieważ ja kafle losuję z wora (nie ma problemu rewersu odmiennego) po prostu traktuję go jak normalny kafel.
CZochrun pisze:2. Pierwszy kafelek przy rozkładaniu musi być początkiem rzeki (źródłem) a ostatni końcem (jeziorkiem) czy jakoś inaczej? (Np. ustala się tylko początek a kończy układanie rzeki przy trafieniu na jeziorko?)
Tak, pierwszy to źródło. Potem resztę rzeki gracze układają (łącznie z użyciem meepli), ostatni to jeziorko.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Czochrun »

WRS pisze:
CZochrun pisze:1. Co robimy z kafelkiem początkowym z podstawki?
Według przepisów nie używany go w grze.
Jednak, ponieważ ja kafle losuję z wora (nie ma problemu rewersu odmiennego) po prostu traktuję go jak normalny kafel.
CZochrun pisze:2. Pierwszy kafelek przy rozkładaniu musi być początkiem rzeki (źródłem) a ostatni końcem (jeziorkiem) czy jakoś inaczej? (Np. ustala się tylko początek a kończy układanie rzeki przy trafieniu na jeziorko?)
Tak, pierwszy to źródło. Potem resztę rzeki gracze układają (łącznie z użyciem meepli), ostatni to jeziorko.
Ooo widzisz... Czyli meeple też już się używa przy rzece... Dzięki za info. Byłem przekonany, że meeple wchodzą do gry dopiero wraz z pierwszym regularnym kafelkiem.
Xth
Posty: 115
Rejestracja: 04 gru 2009, 18:41
Lokalizacja: Warszawa

Carcassonne - dodatek SpielBox

Post autor: Xth »

Szukalem na forum i nie znalazlem (mozliwe ze przseoczylem).
Czy moglby ktos wkleic zasady/link do zasad w jakims ludzkim jezyku (polski/angielski) do tego malego dodatku ?

Z gory dziekuje
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - dodatek SpielBox

Post autor: abadura »

Xth pisze:Szukalem na forum i nie znalazlem (mozliwe ze przseoczylem).
Czy moglby ktos wkleic zasady/link do zasad w jakims ludzkim jezyku (polski/angielski) do tego malego dodatku ?

Z gory dziekuje
Ale którego? Spielbox wydał (załączył): Die Katharer, The Cult, Der Tunnel i The Plague. Pierwsze dwa wyszły potem jako inne dodatki więc pewnie któryś z ostatnich dwóch. Ale który?

Przypuszczam też (jestem prawie pewny), że PDF z angielskimi zasadmi jest na stronie Spielbox'a. Prawopodobnie jest dostępny przez BGG też.
ODPOWIEDZ