Arkham Horror - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
wilczur
Posty: 282
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:08
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: wilczur »

Jedno krótkie pytanko:

1. Jeżeli postać w fazie spotkań w Innych Światach wylosuje kartę która mówi że ma wrócić do Arkham to czy może od razu zamykać/pieczętować tę bramę?

2. jeżeli postać w fazie spotkań w Arkham wylosuje kartę która mówi że ma wrócić do Arkham to czy może od razu zamykać/pieczętować tę bramę?

Pozdrawiam
Mój Bloog
Moja kolekcja
Pozdrawiam
Wilczur
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

wilczur pisze:1. Jeżeli postać w fazie spotkań w Innych Światach wylosuje kartę która mówi że ma wrócić do Arkham to czy może od razu zamykać/pieczętować tę bramę?
Nie. Bramy zamyka się w Fazie Spotkań w Arkham.
wilczur pisze:2. jeżeli postać w fazie spotkań w Arkham wylosuje kartę która mówi że ma wrócić do Arkham to czy może od razu zamykać/pieczętować tę bramę?
??? :?
Skąd ma wrócić skoro JEST w Arkham?
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
wilczur
Posty: 282
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:08
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: wilczur »

dzięki copy/paste nie zawsze działa dobrze :) chodziło mi w pkt2 o sytuację gdy będąc w innych światach użyję zaklęcia powrotu do arkham to czy mogę od razu zamykać bramę.

Inaczej czy muszę stać od początku tury w arkham na bramie żeby ją zamknąć/pieczętować?
Mój Bloog
Moja kolekcja
Pozdrawiam
Wilczur
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: Ink »

wilczur pisze:dzięki copy/paste nie zawsze działa dobrze :) chodziło mi w pkt2 o sytuację gdy będąc w innych światach użyję zaklęcia powrotu do arkham to czy mogę od razu zamykać bramę.

Inaczej czy muszę stać od początku tury w arkham na bramie żeby ją zamknąć/pieczętować?
Jeżeli chodzi Ci o zaklęcie "Find Gate", to rzuca się je w fazie ruchu, więc z fazą spotkań nie ma kontrowersji.
Jeżeli chodzi o jakieś inne zaklęcie to... o jakie zaklęcie chodzi?
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
wilczur
Posty: 282
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:08
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: wilczur »

tak, nie miałem karty pod ręką ale chodzi o odnalezienie bramy. Czyli jeżeli opuszczę inny świat w fazie ruchu to mogę od razu w spotkaniach zamykać bramę?
Mój Bloog
Moja kolekcja
Pozdrawiam
Wilczur
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: Ink »

wilczur pisze:tak, nie miałem karty pod ręką ale chodzi o odnalezienie bramy. Czyli jeżeli opuszczę inny świat w fazie ruchu to mogę od razu w spotkaniach zamykać bramę?
Jak najbardziej.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Chrostek84
Posty: 75
Rejestracja: 20 lip 2010, 18:28
Has thanked: 6 times
Been thanked: 28 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Chrostek84 »

Witam. Mam ponownie kilka pytań.
1) Czy podczas walki z Przedwiecznym rzucamy co turę koszt utrzymania Błogosławieństa/Klątwy ?
2) Czy zdolności Profesora Armitage : "Podczas Twojego ataku potwór nie może korzystać ze zdolności Magiczna Odporność" i Richarda Uptona Pickmana : "Podczas Twojego ataku potwór nie może korzystać ze zdolności Fizyczna Odporność" działają podczas walki z Przedwiecznym ?
3)Czy zdolność Posłańca : "odrzuć kartę posłańca aby uniknąć pochłonięcia " można wykorzystać w trakcie walki z Przedwiecznym ?
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1242
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 134 times
Been thanked: 61 times

Re: Arkham Horror

Post autor: poooq »

1) My rzucamy.
2) Potwory są symbolizowane przez żetony, wymienione umiejętności niestety, nie działają na Przedwiecznych.
3) Karta pozwala na zignorowanie pochłonięcia niezależnie od jego źródła, Przedwieczni tutaj również są zaliczani.
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Awatar użytkownika
Jossarian
Posty: 2
Rejestracja: 12 sty 2011, 15:28
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: Jossarian »

Witam, ja osobiście mam małe wątpliwości dotyczące długości działania czarów.
Otóż w instrukcji widnieje coś takiego: "Zaklęcie działa(...) dopóki Badacz przeznacza na korzystanie z niej odpowiednią ilość dłoni (nawet jeśli na karcie napisano, że efekt utrzymuje się do końca walki.)" Czyli np dopóki jedną rękę będę cały czas mieć wolną dopóty raz rzucone z sukcesem zaklęcie np. Deformacji będzie działać? (przez całą grę?) Kłóci mi się to trochę z koncepcją "wyczerpania" i odwracania kart w fazie Utrzymania. Jest zaklęcie (przepraszam, ale nie pamięta nazwy) powodujące przemianę broni fizycznej na magiczną, czyli jak raz je rzucę to ta broń będzie magiczna do czasu kiedy postanowię inaczej?
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: Ink »

To zdanie określa raczej ograniczenie czasu, niż jego rozszerzenie. Chodzi o to, że jeśli użyjesz czegoś, co nie pozostawiłoby Ci wolnej dłoni na podtrzymywanie zaklęcia, to natychmiast przestaje ono działać. Natomiast oczywiście z faktu, że taką dłoń masz, nie wynika że będzie ono działać dłużej, niż podano w opisie.

"Enchant Weapon", bo pewnie o to Ci chodzi, ma napisane na karcie "until the end of this combat" i tyle właśnie działa.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
kkrop
Posty: 1
Rejestracja: 21 mar 2011, 15:17

Re: Arkham Horror

Post autor: kkrop »

A jak jest z rzucaniem zaklęcia Uzdrowienie w fazie utrzymania? Czy rzuca się je w KAŻDEJ turze, czy tylko kiedy gracz ma taką potrzebę? Z instrukcji zrozumiałem, że trzeba wykonać wszystkie czynności, które oznaczone są Utrzymanie co jest trochę bez sensu np. przy max wytrzymałości.
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: Ink »

kkrop pisze:A jak jest z rzucaniem zaklęcia Uzdrowienie w fazie utrzymania? Czy rzuca się je w KAŻDEJ turze, czy tylko kiedy gracz ma taką potrzebę? Z instrukcji zrozumiałem, że trzeba wykonać wszystkie czynności, które oznaczone są Utrzymanie co jest trochę bez sensu np. przy max wytrzymałości.
Oczywiście tylko wtedy, kiedy gracz chce.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
niuniek73
Posty: 22
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Arkham Horror

Post autor: niuniek73 »

witam mam dwa pytania odnośnie poprawności mojej gry:
- przechodzę przez ulicę lub obszar na którym grasuje potwór (nie zatrzymuję się na nich) nie wykonuję testu uników.
-spotkanie w innych światach ,losuję kartę powrotu do Arkham ale nie ma aktualnie "mojej"bramy to jestem automatycznie zagubiony w czasie i przestrzeni .
jestem zmuszony do grania w pojedynkę i przyznaję że mam już mały mętlik w głowie od mnogości zasad ale gra jest super kupiłem nawet opowiadania Lovecrafta żeby wczuć się bardziej w klimat.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

niuniek73 pisze:witam mam dwa pytania odnośnie poprawności mojej gry:
- przechodzę przez ulicę lub obszar na którym grasuje potwór (nie zatrzymuję się na nich) nie wykonuję testu uników.
Wykonujesz. Skoro przechodzisz przez ulicę gdzie pęta się jakiś potwór i nie chcesz żeby cię zauważył to trzeba się skradać a nie maszerować środkiem chodnika ;)
niuniek73 pisze:-spotkanie w innych światach ,losuję kartę powrotu do Arkham ale nie ma aktualnie "mojej"bramy to jestem automatycznie zagubiony w czasie i przestrzeni .
Zgada się. Pamiętaj że to oznacza "tylko" stratę całej następnej kolejki, nie tracisz wytrzymałości/poczytalności/przedmiotów/wskazówek itp.
niuniek73 pisze:jestem zmuszony do grania w pojedynkę i przyznaję że mam już mały mętlik w głowie od mnogości zasad ale gra jest super kupiłem nawet opowiadania Lovecrafta żeby wczuć się bardziej w klimat.
Fakt, mechanika jest dość złożona i warto mieć instrukcje pod ręką, ale z czasem zasady się utrwalą w pamięci. Klimacik rzeczywiście czuć, zwłaszcza przy grach, gdy postaci jest mało, wtedy groza wdzierająca się z innych wymiarów faktycznie jest zabójczo niebezpieczna dla badaczy. No i ten ogromny plus, że w Arkham można pograć sobie nawet samemu, a przecież gdy nikogo nie ma w domu i ciemno za oknem, to robi się jeszcze upiorniej :twisted:

W razie wątpliwości już wiesz gdzie pytać, Arkham ma sporo fanów więc szybko dostaniesz odpowiedzi. Polecam też zajrzeć na forum Manufaktury Arkham, znajdziesz tam darmowe fanowskie materiały do druku, nowych przedwiecznych, badaczy, a nawet całe dodatki do tej gry.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
niuniek73
Posty: 22
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Arkham Horror

Post autor: niuniek73 »

Kolejne pytanie dotyczące postaci Kate Wintrop : "na obszarze na którym znajduje się Kate ,nigdy nie mogą pojawić bramy i potwory ." czy zasada ta działa również w innych światach ?
dziękuję za odpowiedź.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Nie działa ponieważ "obszary" występują w Arkham a nie Innych Światach.
Część planszy przedstawiająca miasteczko Arkham
została podzielona na 9 dzielnic. W każdej dzielnicy
znajdują się 2 lub 3 ważne obszary
, a także pole
ulicy.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Eskapou
Posty: 1
Rejestracja: 14 kwie 2011, 15:07

Re: Arkham Horror

Post autor: Eskapou »

Witam.
Zaczęliśmy grać w Arkham Horror jakiś tydzień temu - wydanie angielskie. Z rozgrywki na rozgrywkę mieliśmy coraz więcej pytań - z tego co widzę, nie tylko my. Część odpowiedzi znalazłem na forum, za co dziękuję, a nierozwiązanymi będę was teraz męczył :>
Pierwszy raz ze znajomymi gramy w coś tak zamotanego, więc proszę o wyrozumiałość.
Postaram się to jakoś w miarę dokładnie i sensownie opisać:

1. Podstawowe sprawy:
a) jak dokładnie powinna wyglądać kolejność wykonywania swoich kolejek przez graczy? (chcę się upewnić) Czy w wypadku trzech badaczy powinno to wyglądać tak?
1 tura - badacz 1 (wszystkie fazy), badacz 2 (wszystkie fazy), badacz 3 (wszystkie fazy), badacz 1 (faza mitu)
2 tura - badacz 1 (wszystkie fazy), badacz 2 (wszystkie fazy), badacz 3 (wszystkie fazy), badacz 2 (faza mitu)
itd.
czy raczej: 1 tura - badacz 1 (faza upkeep), badacz 2 (faza upkeep), badacz 3 (faza upkeep), badacz 1 (faza ruchu), badacz 2 (faza ruchu), itd.
b) co myślicie o dołączaniu do rozgrywki kolejnego badacza w trakcie gry? Logicznie rzecz biorąc ma to sens - w świetle wydarzeń kolejna osoba postanawia zrobić coś z przedwiecznym zagrażającym miastu. Czy poza zwiększeniem limitu potworów itp. rzeczy wypadałoby zrobić coś jeszcze? Zdaniem bardziej doświadczonych graczy (teraz się podlizuje, żebyście doczytali ten post do końca).

2. Potwory:
a) dla pewności - jeżeli maksimum potworów na outskirts wynosi 6, dopiero dołożenie tam 7-ego potwora powoduje zwiększenie się terroru? czy gdy będzie ich 6?
b) faza ruchu potworów - czy potwory ruszają się tylko według karty wyciągniętej w tej fazie mitów, czy według wszystkich kart będących w grze? Np. wyciągam kartę headline, a w grze jest jeszcze karta rumor itp. Czy jeżeli potwory ruszają się według wszystkich kart, to czy jest jakaś w miarę sensowna kolejność? Jeżeli nie - to czy nie uważacie, że np. Wielki Rytuał odprawiany w Arkham powinien wywołać poruszenie wśród potworów?
c) walka, a punkty ruchu - gdy ma miejsce taka sytuacja:
- w poprzedniej turze badacz skończył swój ruch na Downtown Street
- w fazie mitu potwór przesuwa się na Downtown Street
- w fazie ruchu badacz decyduje się na walkę z potworem i wygrywa
- i co teraz? badacz może jeszcze w tej samej kolejce wykonać ruch, mieć jakieś spotkanie? czy zależy to w jakiś sposób od ilości tur walki?
d) walka - czy cała walka, nawet jeżeli wykonuje się np. 3 x combat check, odbywa się w jednej kolejce?

3. Bram zamykanie:
a) czy jeżeli badacz zamknie bramę, to czy możliwe jest jej zapieczętowanie np. dwie tury później? czy można zdecydować się nie zamykać bramy, jeżeli np. brakuje ci dwóch clue tokenów, a wiesz, że inny badacz idzie pozbyć się pogłoski, za którą wszyscy dostaną po 2 clue tokeny?
b) czy jeżeli używa się karty elder sign trzeba rzucać test na zamknięcie bramy?

4. Bram się otwieranie:
a) czy gdy brama otwiera się w miejscu gdzie jest już jedna brama (surge) potwory pojawiają się też w bramach zbadanych, ale jeszcze nie zamkniętych? Czy dolicza się zbadane bramy do ilości bram?
b)Czy jeżeli brama otwiera się w miejscu, gdzie jest już brama, która jest zbadana następuje surge? Jeżeli tak - pojawi się nowy potwór, to czy jest ignorowany do czasu zamknięcia bramy tak jak potwór który stoi przy bramie kiedy wraca się do arkham po zbadaniu bramy?

Bedę niezmiernie wdzięczny, za jakiekolwiek odpowiedzi. Osobom, z którymi gram zasady za bardzo nie przeszkadzają, ale nie chcę pozwolić na zrobienie z tej świetnej gry wolnej amerykanki.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Arkham Horror

Post autor: donmakaron »

1. Podstawowe sprawy:
a) jako rzecze instrukcja: "Tura w Horror w Arkham składa się z pięciu faz. Podczas każdej fazy każdy z graczy, poczynając od pierwszego gracza i kontynuując zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, wykona akcje, które mają miejsce podczas danej fazy. Kiedy wszyscy gracze zakończą daną fazę, rozpoczyna się faza następna."
Tak więc odbywa się to tak: 1 tura: 1 faza wszyscy gracza, 2 faza wszyscy gracze, ...; 2 tura: 1 faza wszyscy gracza, 2 faza wszyscy gracze, ...;

b) Nie widzę problemu. Czasem ktoś odchodzi, czasem ktoś przychodzi. Trzeba pamiętać o liczbie bram, limicie potworów i peryferiach oraz o tym, że przy grze na 5 lub więcej Badaczy z bram wychodzą po 2 potwory, różne karty mają zwiększony efekt itd.

2. Potwory:
a) Liczba potworów na peryferiach musi przekroczyć Maksymalną liczbę potworów na Peryferiach, aby zwiększył się poziom paniki.

b) potwory ruszają się tylko od karty mitów właśnie wchodzącej do gry.

c) Instrukcja instruuje nas: "Gdy tylko Badacz wda się w walkę z potworem, jego ruch dobiega końca." Tak więc Badacz z przytoczonego przez Ciebie przykładu będzie musiał zostać na Ulicach Downtown.

d) Tak.

3. Bram zamykanie:
a) Po wyjściu z bramy Badacz dostaje Żeton Eksploracji. Jak długo zostaje na polu z niezamkniętą Bramą, tak długo będzie miał Żeton Eksploracji. Dopóki ma Żeton Eksploracji może zamknąć Bramę. Tak więc może to zrobić za kilka tur.
b) Karta mówi, iż nie musisz wykonywać rzutu.

4. Bram się otwieranie:
a) Dwa razy tak. To, że Brama jest zbadana nic nie zmienia. Mogą się w niej pojawiać potwory i liczy się do ilości bram. Dopiero zamknięcie Bramy przynosi efekty.

b) Jak wyżej. Bramy zbadane nie różnią się specjalnie niczym od Bram niezbadanych (lub nie zbadanych). Potwór się pojawi i nie jest ignorowany.

Jeśli ktoś widzi jakieś błędy w moich odpowiedziach - proszę mnie poprawić.
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Arkham Horror

Post autor: vaski »

Dawno nie grałem w HwA i mam znów wątpliwości czy dobrze gram.
1. Czy podczas gry jednoosobowej walcząc z przedwiecznym, gdy atakuję i na 5 kościach wyrzucę 5 sukcesów, to sprzątam pięć znaków zagładu z toru zagłady Przedwiecznego?
2. Co to znaczy potwór "Nieumarły"?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Arkham Horror

Post autor: donmakaron »

Zdaje się, że tyle ile Badaczy, tyle sukcesów potrzeba na zdjęcie jednego znaku zagłady z toru. Jak grasz sam jednym Badaczem to dobrze grasz, jak sam kilkoma Badaczami to sprawy nie są takie proste!
Cecha Nieumarły sama w sobie nic nie daje. Ale np. Krzyż daje bonus do walki przeciwko nieumarłym i niektóre Mity wpływają na Nieumarłych, dajmy na to zwiększając im żywotność.
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Arkham Horror

Post autor: vaski »

W Budynku Naukowym, można wymienić 1trofeum, lub potwory warte 5pkt. żywotności by otrzymać dwie wskazówki, czy można w jeden turze wymienić np. dwa trofea za bramy by dostać 4 wskazówki?
To samo tyczy się Pensjonatu Mamuśki, czy w jedenj turze po zostawieniu 4 trofeów za bramy, można wybać sobie dwóch sprzymierzeńców......
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

A czy można w Szpitalu wyleczyć się dwa razy za darmo, albo robić kilkukrotnie zakupy w Antykwariacie/Sklepie w jednej kolejce? ;)

Spotkanie odbywasz raz, a jako że w opisie nie ma "za każde" to nie można duplikować efektów. Jest to nawet dość logiczny zabieg, w końcu duże zakupy / zebranie większej ilości wskazówek / zwerbowanie kilku sprzymierzeńców wymaga większej ilości czasu.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
kacek
Posty: 85
Rejestracja: 28 lut 2011, 20:47

Re: Arkham Horror

Post autor: kacek »

Witam
To ja się jeszcze dołożę do pytań. Mam wątpliwość dotyczącą odrzucania kart po tym, jak badacz został ogłuszony lub zwariował. W jaki sposób decydujemy, które karty zostają odrzucone? W instrukcji jest tylko mowa o ilości, a nie tym, co należy odrzucić. Często w innych grach jest wyraźnie powiedziane np. najdroższy przedmiot itd.
Byłbym wdzięczny za odpowiedź.
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Arkham Horror

Post autor: vaski »

Fakt nie ma tutaj czegoś takiego, sam odrzucasz to, co jest Tobie w danym momencie najmniej potrzebne.
kacek
Posty: 85
Rejestracja: 28 lut 2011, 20:47

Re: Arkham Horror

Post autor: kacek »

Mam jeszcze jedno pytanie. Do peryferiów przechodzą potwory, które w związku z limitem potworów nie mieszczą się w samym Arkham. Ale często jest to tylko chwilowy stan. Czy kiedy wytłukę trochę potworów w samym miasteczku, to te potwory z peryferiów jakoś się tam z powrotem przemieszczają? Czy jest tak, że w pewnym momencie mam już sytuację w miarę opanowaną i brakuje mi znowu trochę do limitu potworów, a peryferia są wciąż mocno zaludnione?
Byłbym wdzięczny za odpowiedź na moje pytania i pozdrawiam.
ODPOWIEDZ