Taluva

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: macike »

ciastek pisze:Do Macike
To co napisałeś w ostatnim akapicie jest w sprzeczności z definicją osady
cyt z instrukcji
"Wszystkie pola, które połączone są przez piony tego samego koloru, tworzą osadę danego koloru. Osada rozpoczyna się jedną chatką i może
się rozrastać."
Instrukcja instrukcją, a autor gry autorem. Dla mnie instrukcja przegrywa z autorem.

BTW nie widzę sprzeczności: [w ostatnim akapicie] napisałem mniej więcej tyle, że osada rozpoczyna się jedną chatką.
Sprzeczność byłaby, gdyby w instrukcji stało, że nowa osada nie może sąsiadować z istniejącą osadą. Stoi?

PS
Polecam ten artykuł na BGG albo wiki Taluva'y na BGG.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
ciastek
Posty: 60
Rejestracja: 28 lut 2011, 15:19
Lokalizacja: Milicz

Re: Taluva

Post autor: ciastek »

Dzięki za linki.
Rozumiem Twoją argumentację jednak w tym przypadku mnie nie przekonuje.
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: macike »

ciastek pisze:Dzięki za linki.
Rozumiem Twoją argumentację jednak w tym przypadku mnie nie przekonuje.
Żyjemy w wolnym kraju, musu nie ma. :)
Nie wiedząc, na czym polegają Twoje wątpliwości, nie jestem w stanie ich rozwiać...

Mogę jedynie zgadywać, iż błąd w Twoim rozumowaniu polega na tym, że - bazując na definicji osady - uznajesz nie wybudowaną jeszcze [sąsiadującą z osadą] chatkę za część istniejącej już osady, którą to częścią stanie się ona [zgodnie z definicją] natychmiast po wybudowaniu.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
ciastek
Posty: 60
Rejestracja: 28 lut 2011, 15:19
Lokalizacja: Milicz

Re: Taluva

Post autor: ciastek »

Dokładnie na tym polega mój "błąd" :)
Dla mnie to ekspansja.
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: macike »

ciastek pisze:Dla mnie to ekspansja.
Też tak kiedyś uważałem. :)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
wesolykowal
Posty: 115
Rejestracja: 22 kwie 2011, 11:56
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Taluva

Post autor: wesolykowal »

Ja mam pytanie co do zasad. Rozchodzi mi się o fazę drugą, mianowicie o świątynię.
W instrukcji jest napisane, że świątynie można wybudować na dowolnym poziomie przy osadzie zajmującej co najmniej 3 pola, w której dotychczas żadnej świątyni nie było.
W ograniczeniach jest napisane, że gracz może wybrać jedną z opcji budowania jeżeli ma wystarczającą ilość pionków i wszystkie warunki przed ich budową zostały wypełnione (to znaczy po budowaniu mogą np stać 2 świątynie w jednej osadzie). W nawiasie jest kwestia której nie kumam...
Może mi ktoś to łopatologicznie wytłumaczyć ?
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Taluva

Post autor: skanna »

wesolykowal pisze:Ja mam pytanie co do zasad. Rozchodzi mi się o fazę drugą, mianowicie o świątynię.
W instrukcji jest napisane, że świątynie można wybudować na dowolnym poziomie przy osadzie zajmującej co najmniej 3 pola, w której dotychczas żadnej świątyni nie było.
W ograniczeniach jest napisane, że gracz może wybrać jedną z opcji budowania jeżeli ma wystarczającą ilość pionków i wszystkie warunki przed ich budową zostały wypełnione (to znaczy po budowaniu mogą np stać 2 świątynie w jednej osadzie). W nawiasie jest kwestia której nie kumam...
Może mi ktoś to łopatologicznie wytłumaczyć ?

To oznacza, że jeśli masz jedną osadę, w której stoi świątynia, od drugiej oddziela ją tylko jedno pole, to masz prawo połączyć te osady, stawiając tam drugą świątynię. Czyli powstanie jedna osada z dwiema świątyniami. Normalnie nie można w jednej osadzie postawić dwóch świątyń.

Edit, bo głupio napisałam - chciałam napisać, że możesz postawić w tej drugiej osadzie świątynię w ten sposób, że połączy ona ją z pierwszą osadą. I powstanie osada z dwiema świątyniami.
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: FortArt »

<Usuwam moją poprzednią wypowiedź by nie wprowadzać w błąd.>

Macie rację, autor gry tak zinterpretował przepisy.
Rozwija się jedną wybraną wioskę i w niej buduje świątynię/wieżę jeśli takiej nie miała bez zwracania uwagi na inne sąsiadujące wioski.

http://boardgamegeek.com/thread/315200/taluva-faq
Ostatnio zmieniony 01 lis 2012, 21:58 przez FortArt, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: Veridiana »

Może. Ta wątpliwość była rozstrzygana swego czasu przez samego bodajże autora i to jest oficjalna wykładnia. Tak to przynajmniej zapamiętałam.
Natomiast opisana przez Ciebie sytuacja to inny sposób na "obejście" tego zakazu.
wesolykowal
Posty: 115
Rejestracja: 22 kwie 2011, 11:56
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Taluva

Post autor: wesolykowal »

To jak jest w końcu zgodnie z zasadami ?
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: macike »

Tak, jak napisała skanna, a potwierdziła Veridiana. Liczy się sytuacja w wiosce przed budową.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
wesolykowal
Posty: 115
Rejestracja: 22 kwie 2011, 11:56
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Taluva

Post autor: wesolykowal »

To jak to jest z natychmiastową przegraną ?
Jeżeli nie mam więcej chatek to odrazu przegywam, mimo to że mógłbym zamiast niych wybudować wieżę lub świątynię ?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: FortArt »

wesolykowal pisze:To jak to jest z natychmiastową przegraną ?
Jeżeli nie mam więcej chatek to odrazu przegywam, mimo to że mógłbym zamiast niych wybudować wieżę lub świątynię ?
Nie. Przegrywasz natychmiast jeśli w swojej kolejce nie możesz wybudować ani jednej rzeczy. Masz obowiązek budować - nie ważne co. Nie możesz to odpadasz z gry.

Swoją drogą nigdy tego jeszcze nie widziałem, końca z powodu braku płytek też nie. :)
Ostatnio zmieniony 07 gru 2012, 23:30 przez FortArt, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
wesolykowal
Posty: 115
Rejestracja: 22 kwie 2011, 11:56
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Odp: Re: Taluva

Post autor: wesolykowal »

WRS pisze:Tak, liczą się budynki zniszczone przez wulkany.
Zresztą jest także zapis, że gracz odpada! gdy zabraknie mu chatek - za wysoko buduje... za szybko konkurenci palą jego wioski...
To jak to się ma do powyższego?

Wysyłane z mojego LT26i za pomocą Tapatalk 2
madeusz
Posty: 7
Rejestracja: 21 gru 2010, 06:23
Lokalizacja: Warszawa

Re: Taluva

Post autor: madeusz »

Nie wiem czy zauważyliście, że przy okazji nowej edycji wydawnictwo Ferti wprowadziło małą dyskretną zmianę do reguł stawiania chatek na pierwszym poziomie (str.3, step 2-a). Teraz nowa chatka nie może być postawiona na polu przylegającym do istniejącej już osady w tym samym kolorze.
Mała zmiana, ale zmiana.

A swoją drogą nie wiedziałem, że można połączyć dwie osady stawiając do jednej z nich Świątynię lub Wieżę tak, że potem mamy jedną wielka osadę z dwoma budynkami tego samego rodzaju :| przeczy to moim zdaniem jednej z fajniejszych reguł tej gry.
madeusz
Posty: 7
Rejestracja: 21 gru 2010, 06:23
Lokalizacja: Warszawa

Re: Taluva

Post autor: madeusz »

Dokładnie chodzi mi o ten zapis.

Ja to "rozumiem" tak, że gdy dostawiam Wieżę lub Świątynię pomiędzy istniejące osady "łącząc je" to tak jakbym dostawiał do jednej i drugiej jednocześnie, więc ruch jest niedozwolony.

Ale chyba można grać i tak i tak, bo moja i Wasze interpretacje zapewne się dobrze sprawdzają.
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: macike »

madeusz pisze:Nie wiem czy zauważyliście, że przy okazji nowej edycji wydawnictwo Ferti wprowadziło małą dyskretną zmianę do reguł stawiania chatek na pierwszym poziomie (str.3, step 2-a). Teraz nowa chatka nie może być postawiona na polu przylegającym do istniejącej już osady w tym samym kolorze.
Mała zmiana, ale zmiana.
Już wcześniej znałem zasadę, że rozpocząć wioskę można na dowolnym polu 1 poziomu. Faktycznie na początku graliśmy inaczej, co dawało fajne możliwości przyblokowania gracza i zmuszenia go (gdy nie był w stanie wykonać innego legalnego ruchu) do dołożenia kafelka na 1 poziomie zamiast wybuchu wulkanu.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: FortArt »

madeusz pisze:Nie wiem czy zauważyliście, że przy okazji nowej edycji wydawnictwo Ferti wprowadziło małą dyskretną zmianę do reguł stawiania chatek na pierwszym poziomie (str.3, step 2-a). Teraz nowa chatka nie może być postawiona na polu przylegającym do istniejącej już osady w tym samym kolorze.
Ta zmiana wydaje się sensowna. Teraz będzie można tylko rozwijać wioskę co nie zawsze będzie w interesie gracza (bo np nie będzie miał dość chatek). Wydaje się, że to może dać więcej możliwości obrony przed cudzym zwycięstwem pod koniec gry.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
madeusz
Posty: 7
Rejestracja: 21 gru 2010, 06:23
Lokalizacja: Warszawa

Re: Taluva

Post autor: madeusz »

Dokładnie, teraz gra będzie bardziej wymagająca, bo osadę będzie trzeba tylko i wyłącznie rozbudowywać, bez dostawiania przypadkowych pojedynczych chatek na 1 poziomie.
TTR_1983
Posty: 3944
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: TTR_1983 »

1.Czy w efekcie rozbudowy możliwe jest sąsiadowanie mojej osady z osadami przeciwników?
2. Czy sąsiadowanie następuje tylko na jednym poziomie czy dotyczy także budowli umieszczanych wyżej, np. chatka na poziomie 1 i dwie chatki na poziomie 2?
Mam nowe wydanie Ferti
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Taluva

Post autor: Veridiana »

1. Jak najbardziej
2. Na różnych poziomach. Liczy się rzut z góry.

Stare wydanie od nowego w sensie zasad niczym się chyba nie różni.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Taluva

Post autor: rastula »

skanna pisze:
wesolykowal pisze:Ja mam pytanie co do zasad. Rozchodzi mi się o fazę drugą, mianowicie o świątynię.
W instrukcji jest napisane, że świątynie można wybudować na dowolnym poziomie przy osadzie zajmującej co najmniej 3 pola, w której dotychczas żadnej świątyni nie było.
W ograniczeniach jest napisane, że gracz może wybrać jedną z opcji budowania jeżeli ma wystarczającą ilość pionków i wszystkie warunki przed ich budową zostały wypełnione (to znaczy po budowaniu mogą np stać 2 świątynie w jednej osadzie). W nawiasie jest kwestia której nie kumam...
Może mi ktoś to łopatologicznie wytłumaczyć ?

To oznacza, że jeśli masz jedną osadę, w której stoi świątynia, od drugiej oddziela ją tylko jedno pole, to masz prawo połączyć te osady, stawiając tam drugą świątynię. Czyli powstanie jedna osada z dwiema świątyniami. Normalnie nie można w jednej osadzie postawić dwóch świątyń.

Edit, bo głupio napisałam - chciałam napisać, że możesz postawić w tej drugiej osadzie świątynię w ten sposób, że połączy ona ją z pierwszą osadą. I powstanie osada z dwiema świątyniami.


nie jestem przekonany do tej interpretacji :)


rozumiem, że chodzi ci o sytuację gdzie między dwoma osadami, jedną ze świątynią i drugą bez świątyni znajduje się wolne pole.

wg. twojej interpretacji gracz mówi "stawiam na tym polu świątynię bo to jest pole graniczące z osadą 3 lub więcej chatek" i ignoruje fakt, że to pole graniczy również z osadą która posiada świątynię...


myślę, że to "przyzwolenie" na miasta z 2 świątyniami oznacza, że możemy pobudować chatkę lub wieżę w taki sposób że połączy dwie osady zawierające już świątynie, a nie, że można budować świątynię "w przerwie" między osadą ze świątynią i osadę bez świątyni...
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Taluva

Post autor: skanna »

rastula pisze:
wg. twojej interpretacji gracz mówi "stawiam na tym polu świątynię bo to jest pole graniczące z osadą 3 lub więcej chatek" i ignoruje fakt, że to pole graniczy również z osadą która posiada świątynię...


myślę, że to "przyzwolenie" na miasta z 2 świątyniami oznacza, że możemy pobudować chatkę lub wieżę w taki sposób że połączy dwie osady zawierające już świątynie, a nie, że można budować świątynię "w przerwie" między osadą ze świątynią i osadę bez świątyni...
FAQ na BGG mówi tak:

c) Build a Temple

Levels have no relevance. All that matters is that the settlement doesn't already have a temple, and that it covers at least 3 hexes. It doesn't matter if this settlement has towers or huts or both.

A temple could be build next to a hut or a tower.

If a space is next to a settlement with a temple and another settlement without a temple, you may choose the latter settlement to legally build the temple from.

Angielskiego nie znoszę, ale nawet ja z tego rozumiem (a uczeni w języku potwierdzają :P), że można postawić tę świątynię tak, jak napisałam.
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Taluva

Post autor: rastula »

jest napisane tak , jak mówisz...


cóż, moim zdaniem taka sobie ta zasada, ale FAQ to FAQ ;)
adman
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:22
Lokalizacja: k/Olsztyna
Been thanked: 18 times

Re: Taluva

Post autor: adman »

madeusz pisze:Nie wiem czy zauważyliście, że przy okazji nowej edycji wydawnictwo Ferti wprowadziło małą dyskretną zmianę do reguł stawiania chatek na pierwszym poziomie (str.3, step 2-a). Teraz nowa chatka nie może być postawiona na polu przylegającym do istniejącej już osady w tym samym kolorze.
Mała zmiana, ale zmiana.
Odgrzeję temat.
Trochę się pogubiłem w tym wątku.
Oglądam instrukcję na stronie rebel.pl (zielona 2012 rok) i wg mnie treść mówi o tym samym co w niebieskiej (2013 rok). "Gracz umieszcza jedną chatkę na wybranym polu poziomu 1. Pole nie może przylegać do żadnej innej osady tego koloru".

Pytanie więc, czy ta instrukcja na stronie rebel jest już poprawiona, czy ja czegoś nie widzę.
A może poprawki są w innym miejscu...
sprzedam: duzy zestaw x-wing 1.0 i inne wynalazki
kupię: dodatek do gears of war...
ODPOWIEDZ