Eclipse (Touko Tahkokallio)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
KingOfLute
Posty: 44
Rejestracja: 13 maja 2010, 13:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: KingOfLute »

Chciałbym Was tez spytać o zdanie w sprawie rakiet plazmowych (temat szeroko komentowany). Generalnie nie mam z nimi problemu, agresywna taktyka, drogi sprzęt itp. itd. Chodzi mi o wyjaśnienie zasady dotyczącej bombardowania planet. Otóż w instrukcji stoi jak byk:
Each Ship may attack once with all of its Cannons (Missiles may not be used), using the normal rules to hit. Population
is considered not to have any shields. Each point of damage destroys one Population Cube of your choosing. If you have the Neutron Bombs Technology, you may destroy all the Population Cubes from the hex without rolling any dice.
Tłumaczenie polskie to kalka (również logiczna).

I tak:

- jest JASNO i wyraźnie napisane, że statek może zaatakować RAZ za pomocą DZIAŁ
- jest JASNO napisane, że statek posiadający tylko rakiety nie może atakowac populacji
- jest napisane, że statek atakujący populację RZUCA KOSTKAMI (atakujący, czyli taki, który ma działa, bo ten z rakietami nie może)
- jest jasno napisane, że bomby neutronowe pozwalają NIE RZUCAĆ KOSTKAMI, a zatem umożliwiaja automatyczne trafienie

Moi gracze dorobili teorię (to już jest interpretacja, tego nie ma w zasadach), że statek posiadający i rakiety i bomby neutronowe, też automatycznie zdejmuje populację, bo używa bomb, a nie rakiet. Graliśmy wg ich interpretacji, bo szkoda mi było czasu na analizę językową i logiczną.

Moim zdaniem to się kupy nie trzyma (nie fabularnie, tylko nie zgadza się z zasadami, które w tym punkcie są niejasne).

nie zgadza się to, ponieważ:
- jest napisane, że nie trzeba kulać kostkami, żeby kulać, trzeba najpierw móc kulać, czyli mieć działa (czuli być legal target zasady)
ALE
- wiadomo, że zdejmuje się tyle kostek ile ma się damagu, wynika z tego, że w sytuacji 1 statku z jedym działem jonowym i bombami neutronowymi zdejmujemy automatycznie wszystkie kostki (bo jest napisane ALL population cubes) bez rzucania

Jest to dość niejasne.

Moja osobista interpretacja byłaby taka, że:

- statek, który ma tylko rakiety nie może (nigdy) atakować populacji (fabularnie - dział nie ma, a miejsce w komorach na bomby zajęły rakiety; bomby i działa mieszczą się na statku, bomby i rakiety nie)

Wyjaśniłbym też zasadę z liczbą kostek
- statek, który ma działa i bomby neutronowe nie musi kulać kostką za swoją broń, zalicza automatyczne trafienie (1 kostka populacji) każdą kostką broni, którą posiada (czyli. np Ion Turrent - 2 trafienia, zwykłe Ion Cannon - 1 kostka populacji)

Wydaje mi się to ciekawsze, no i 1 myślwiec z NB nie może załatwić 4 kostek populacji jednym strzałem (to nielogiczne, zubaża też grę, bo obojętnie, czy system mały, czy duży starczy jeden myśliwiec). Nie zabuży to równowagi gry, a spowoduje, że starcie będa bardziej strategiczne i taktyczne.

Co myślicie?
==============================
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

RE: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: yosz »

Jak masz bomby niszczysz wszystko automatycznie niezależnie czy masz jakas inna bron czy nie. Zdejmujesz cala populacje. Jak nie masz bomb to musisz zniszczyć populacje za pomocą normalnej broni

Sent from my LG-E900 using Board Express
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
KingOfLute
Posty: 44
Rejestracja: 13 maja 2010, 13:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: KingOfLute »

To nie wynika z instrukcji. Z instrukcji wynika, że nie musisz rzucać kostką, a kostką możesz rzucać, jak masz działa, a nie rakiety.
Ergo, żeby skorzystać z zasady bomb musisz najpierw móc skorzystać z zasady o kostkach. Inaczej: żeby nie musieć rzucać kostkami, musisz najpierw móc nimi rzucić.
==============================
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
mckil
Posty: 598
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:44
Lokalizacja: Ostrołęka
Has thanked: 49 times
Been thanked: 57 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: mckil »

z instrukcji:
atakowanie populacji: Po tym jak wszystkie bitwy się zakończą,
pozostałe statki mogą zaatakować populację na
heksie. Każdy statek może zaatakować raz
wszystkimi swoimi działami (rakiety nie
mogą być użyte),
używając normalnych
zasad trafienia. Populacja traktowana jest
tak, jakby nie miała żadnej tarczy. Każdy
punkt uszkodzeń to zniszczona jedna, wybrana
przez ciebie kostka populacji. Jeżeli masz technologię
bomby neutronowe, to możesz zniszczyć kostki populacji
na heksie bez wykonywania rzutu.
Moim zdaniem instrukcja jest jednoznaczna; rakietami nie da rady niszczyć populacji i nie pomaga w tym technologia bomb.
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: dragon77 »

mckil pisze:z instrukcji:
atakowanie populacji: Po tym jak wszystkie bitwy się zakończą,
pozostałe statki mogą zaatakować populację na
heksie. Każdy statek może zaatakować raz
wszystkimi swoimi działami (rakiety nie
mogą być użyte),
używając normalnych
zasad trafienia. Populacja traktowana jest
tak, jakby nie miała żadnej tarczy. Każdy
punkt uszkodzeń to zniszczona jedna, wybrana
przez ciebie kostka populacji. Jeżeli masz technologię
bomby neutronowe, to możesz zniszczyć kostki populacji
na heksie bez wykonywania rzutu.
Moim zdaniem instrukcja jest jednoznaczna; rakietami nie da rady niszczyć populacji i nie pomaga w tym technologia bomb.
Zgadza się.

- nie można atakować rakietami

- przy działach wykonujemy normalne rzuty kostkami, ale tutaj niszczenie kostek populacji wygląda inaczej niż w przypadku przyporządkowywania trafień wrogim statkom - otóż w normalnej walce przydzielamy JEDNĄ kostkę (bez względu na jej ilość trafień
) do JEDNEGO statku - w przypadku niszczenia kostek populacji SUMUJEMY ilość trafień ze WSZYSTKICH kostek i tyle kostek populacji usuwamy

- bomby neutronowe bez żadnych rzutów usuwają AUTOMATYCZNIE wszystkie kostki populacji
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: dragon77 »

KingOfLute pisze:1. Zdjęcia statków (6 póki co) w załączniku.


Genialne !

Myślę, że takie pomalowanie statków co najmniej o połowę zwiększa klimat gry :D

Jakbyś mógł w skrócie przesłać na PW krótką instrukcję zrobienia takich "cudeniek" (czym malowałeś, skąd wziąłeś itp.) to byłbym Ci baaaaardzo wdzięczny :D
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: costi »

pan_satyros pisze:Jestem na etapie sortowania zawartości - jak wygląda to u Was? Na razie nie mam pudełek, więc zastanawiam się jak to sensownie poukładać.
Zestaw dla każdego gracza (minus statki kolonizacyjne) w woreczku, każdy rodzaj innych elementów (minus heksy) w swoich woreczkach, elementy do losowania w workach z materiału.
Heksy i płytki pomocy i akcji w węższej przegródce, całą reszta upchana w szerszej, plansze graczy i instrukcja PL na wierzchu i akurat się zamyka. Instrukcje w innych językach poszły do szafy.
Aha, pod teksturową wkładką są wsadzone wypraski po żetonach, bez nich byłoby nawet luźno.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: pan_satyros »

costi pisze:
pan_satyros pisze:Jestem na etapie sortowania zawartości - jak wygląda to u Was? Na razie nie mam pudełek, więc zastanawiam się jak to sensownie poukładać.
Zestaw dla każdego gracza (minus statki kolonizacyjne) w woreczku, każdy rodzaj innych elementów (minus heksy) w swoich woreczkach, elementy do losowania w workach z materiału.
Heksy i płytki pomocy i akcji w węższej przegródce, całą reszta upchana w szerszej, plansze graczy i instrukcja PL na wierzchu i akurat się zamyka. Instrukcje w innych językach poszły do szafy.
Aha, pod teksturową wkładką są wsadzone wypraski po żetonach, bez nich byłoby nawet luźno.
A plastikowe statki gdzie? ja wrzuciłem do woreczków strunowych razem z drewienkami graczy i żetonami baz. Jak możesz podeślij fotkę - może będzie to lepsze rozwiązanie niż moje.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: costi »

Ja tak samo. Fotkę mogę podesłać, ale dopiero po świętach.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
zewsi
Posty: 122
Rejestracja: 17 lut 2006, 16:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 1 time

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: zewsi »

Gra o Tron, Ora et Labora, Twilight Struggle i Eclipse gry-hity wydane w jednym czasie - to je łączy.
A co różni?
W temacie o Eclipse hula wiatr.
Od paru dni zachodzę w głowę "Dlaczego"?
Grzegorz973
Posty: 122
Rejestracja: 30 maja 2007, 20:47
Lokalizacja: Kwidzyn

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: Grzegorz973 »

Eclipse ma swoją specyficzną niszę (gry typu 3x tryumfy popularności święciły jakiś czas temu, mody na sci-fi też teraz nie ma), nie ma ustalonej już pozycji na rynku jak GoT, czy TS, a do tego jest grą drogą... Chociaż nie jestem przekonany, czy Eclipse w końcowym rozrachunku nie przebije jednak Ora et Labora liczbą graczy i "długowiecznością" na rynku planszówek. :)
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: janekbossko »

Popatrzecie ktore miejsce zajmuje na bgg ;)
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: farmer »

Nikt nic nie pisze, bo nie ma czasu - wszyscy grają :mrgreen:

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
Uuk
Posty: 29
Rejestracja: 28 sty 2010, 08:50
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: Uuk »

janekbossko pisze:Popatrzecie ktore miejsce zajmuje na bgg ;)
W ostatnich dniach (28.12-2.01): 54->45->36->28->22->21 (piszę z pamięci)
Nie przypominam sobie, aby jakaś gra z takim impetem szturmowała czołówkę BGG. Jeśli nie wyjdą jakieś problemy z regrywalnością lub inne ukryte słabości gry, to może pojawić się prędzej czy później w samym czubie. I bardzo dobrze :)
DJCrovley
Posty: 147
Rejestracja: 26 maja 2009, 00:26
Lokalizacja: Poland, Poznań

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: DJCrovley »

@ up: 7 cudów
'..You the mothers who sent their sons from far away countries, wipe away your tears. Your sons are now lying in our bosom and are in peace. Having lost their lives on this land they have become our sons as well.'
—Atatürk 1934
Kolekcja
Awatar użytkownika
KingOfLute
Posty: 44
Rejestracja: 13 maja 2010, 13:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: KingOfLute »

Pojawi się moim zdaniem, nie ma konkurencji.
Może nie całkiem w samym czubie, bo za dużo w niej ameritrasha, żeby pokonać zatwardziałych wielbicieli Agricoli i Puerto Rico, ale od TI napewno jest lepsze.

Po przemyślanym dodatku moze być hit na lata. Ja już się ciesze na druga edycję, z lepszymi rasami, większa liczbą statków i broni, misjami itp :P
Ostatnio zmieniony 02 sty 2012, 11:29 przez KingOfLute, łącznie zmieniany 1 raz.
==============================
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Uuk
Posty: 29
Rejestracja: 28 sty 2010, 08:50
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: Uuk »

DJCrovley pisze:@ up: 7 cudów
Oj nie, 7 Cudom droga od 54 do 21 miejsca zajęło prawie 4 tygodnie (od 6.12 do 1.01), a nie pięć dni (http://www.boardgamegeek.com/geeklist/6 ... nked-games).
To dwa różne przypadki - 7 Cudów atakowało czołówkę na fali dużej popularności (szybko osiągnięty poziom tysiąca ocen) przy wysokiej, ale nie wybitnej średniej (poniżej 8 ). Eclipse ma kosmiczną (nomen omen) średnią z ocen, a i liczba ocen ostatnio mocno wzrosła.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: BartP »

KingOfLute pisze:Ja już się ciesze na druga edycję, z lepszymi rasami, większa liczbą statków i broni, misjami itp :P
Były jakieś zapowiedzi, czy tak sobie marzysz ;] ?
Awatar użytkownika
KingOfLute
Posty: 44
Rejestracja: 13 maja 2010, 13:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: KingOfLute »

:P Nie, ale gra ma mega potencjał :P
==============================
Pozdrawiam
Cierń
Posty: 602
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: Cierń »

Druga edycja to raczej marzenie - ale dodatek testowany od dawna... Przy takiej popularności to raczej tylko kwestia czasu ...
zewsi
Posty: 122
Rejestracja: 17 lut 2006, 16:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 1 time

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: zewsi »

Uuk pisze:
janekbossko pisze:Popatrzecie ktore miejsce zajmuje na bgg ;)
W ostatnich dniach (28.12-2.01): 54->45->36->28->22->21 (piszę z pamięci)
Nie przypominam sobie, aby jakaś gra z takim impetem szturmowała czołówkę BGG. Jeśli nie wyjdą jakieś problemy z regrywalnością lub inne ukryte słabości gry, to może pojawić się prędzej czy później w samym czubie. I bardzo dobrze :)
Pamiętam podobny boom związany z Battlelore. Gra w krótkim czasie wkroczyła do ścisłej czołówki, a dziś jej miejsce to koniec siódmej dziesiątki rankingu.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: janekbossko »

ale nie porównuj tępej turlaniny z euro kosmosem 4x ;)
Awatar użytkownika
tajemniczy_padalec
Posty: 469
Rejestracja: 16 paź 2009, 01:18

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: tajemniczy_padalec »

BattleLore wyleciał z klasyfikacji, z powodu swych niefortunnych losów. Wpierw Days of Wonder go sprzedało, a potem FFG olało.

Jeśli chodzi o Eclipse - według mnie, może i pójść w górę (jeśli hajp nadal będzie się tak kręcił), jak i spaść (jeśli hajp trochę przygaśnie, a ludzie zauważą, że początkową - a czasem nie tylko początkową - grą rządzą wyciągane heksy). Pażywiom, uwidim.
ajfel
Posty: 626
Rejestracja: 17 mar 2009, 11:02
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: ajfel »

Mam za sobą parę rozgrywek w składzie od 2 do 5 osób.
Wrażenia bardzo pozytywne, mechanika sympatyczna i łatwa do ogarnięcia, jest miejsce na ostre kombinowanie i liczenie, jest i na radosne turlanie podczas walk.

W konfrontacji z Twilight Imperium na plus:
- mechanizm wynajdowania technologii. Lekki łatwy i przyjemny. Podzielenie technologii na trzy dziedziny i topniejące koszty po zakupie kolejnych - o wiele bardziej mi to odpowiada niż trudne do ogarnięcia drzewko zależności
- zasoby i kostki populacji - wygodny, pomysłowy mechanizm, wszystko widać jak na tacy. O wiele to fajniejsze niż masa kart które trzeba odwracać
- czas rozgrywki. Oczywiście wypisany na pudełku 30minut x ilość graczy to ściema, niemniej w Eclipse da się zagrać w rozsądnym czasie.

W konfrontacji z Twilight Imperium na minus:
- szata graficzna. Atutem Eclipse jest intuicyjna i czytelna ikonografia, ale same ilustracje ras przy tych z TI wyglądają słabiutko
- modele stateczków. W TI są całkiem przyzwoite. Te z Eclipse ani ładne, ani praktyczne (pancerniki zajmują za dużo miejsca)
- fabularna otoczka. TI ma fajnie opisane uniwersum i historię poszczególnych frakcji. W Eclipse niby też to mamy, ale skromniej i o wiele mniej ciekawie.

Ogólnie siłą Eclipse jest przede wszystkim zgrabna, fajnie działająca mechanika. Do tego gra dobrze się skaluje. IMHO zbyt uproszczono temat dyplomacji. Po pierwszych rozgrywkach odnoszę też wrażenie, że ciężko o wygraną bez mocnych inwestycji w zbrojną konfrontację. Za bitwy zgarnia się sporo punktów.

Mechanizm schematów statków jest świetny, bardzo grywalny. To właśnie ten element sprawia, że dyskutuje się o przebiegu rozgrywki długo po jej zakończeniu.
Ogólnie Eclipse wygląda mi na niekwestionowany przebój minionego roku. No ale wciąż mam poczucie zbyt małej ilości rozegranych partii, by grę uczciwie ocenić.

Mam też jedną wątpliwość dotyczącą reguł, a konkretnie kolejności przeprowadzania starć na heksie.
Przypuśćmy że mamy taką sytuację podczas rundy:
1. Na heks kontrolowany przez gracza A (ale bez statków gracza A) wlatują dwa myśliwce gracza B
2. Na ten sam heks wlatują dwa myśliwce gracza A
3. Gracz C na ten sam heks wlatuje swoim pancernikiem
4. Gracz B wykonuje kolejną akcję ruchu i wprowadza na ten heks dodatkowo jeden krążownik

Oczywiście gracz A będzie walczył na końcu, bo on kontroluje heks. Natomiast w starciu graczy B i C, kto jest atakującym, a kto obrońcą?
Innymi słowy liczy się czyj statek wleciał pierwszy, czy ostatni?

Wydaje mi się że reguły nie są tutaj precyzyjne. My uznaliśmy, że liczy się pierwszy statek, a więc w powyższym przykładzie gracz C jest atakującym, a gracz B obrońcą. Zgodzicie się ze mną?
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Eclipse - kosmiczne 4X w 3h

Post autor: farmer »

Tak, moim zdaniem dobrze myślisz - chodzi o to, kto pierwszy wleci na hex i zdąży zająć pozycje obronne.
Późniejsze dosyłanie floty na hex nie zmienia wcześniej ustalonej kolejności dotarcia do hexu :)

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
ODPOWIEDZ