Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
- charlie brown
- Posty: 220
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
- Been thanked: 1 time
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
A mnie nie podoba się neutralna karta czerwone czystki/panika, zagrywana zazwyczaj jako wydarzenie i dająca -1 do PO z kart przeciwnika.
Ostatnio wyrzuciliśmy ją z talii i od razu grało się przyjemniej. Na balans to nie wpłynęło, bo to typowa karta neutralna, a ograniczyliśmy trochę losowość rozgrywki. Widziałem taką partię, gdzie ta karta wracała ze 4 razy zawsze do gracza kierującego ZSRR i było to dla USA wyjątkowo irytujące
Ostatnio wyrzuciliśmy ją z talii i od razu grało się przyjemniej. Na balans to nie wpłynęło, bo to typowa karta neutralna, a ograniczyliśmy trochę losowość rozgrywki. Widziałem taką partię, gdzie ta karta wracała ze 4 razy zawsze do gracza kierującego ZSRR i było to dla USA wyjątkowo irytujące
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
byłbym ostrożny w wyrzucaniu kart z talii. Karta jest mocna, ale moim zdaniem nie jest przegięta. Fakt, dostać 2 razy w pierwszych 3 turach -1 do Operacji nie jest miło (zwłaszcza dla USA), ale to nie koniec świata. Z resztą zauważyłem, że coraz rzadziej zagrywam tą kartę jako headline - 4 pkt. operacji są często ważniejsze dla mnie, niż ujemny modyfikator dla przeciwnika, a w późniejszych fazach są dużo lepsze karty do zagrania jako headline.
Każdy gra jak mu pasuje, ale z pewnymi kartami trzeba się nauczyć żyć. "Gry wojenne" pewnie będą następnym kandydatem do wyrzucenia
Każdy gra jak mu pasuje, ale z pewnymi kartami trzeba się nauczyć żyć. "Gry wojenne" pewnie będą następnym kandydatem do wyrzucenia
All work and no play makes Jack a dull boy!
- charlie brown
- Posty: 220
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
- Been thanked: 1 time
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
raczej nie, bo na kilkanaście moich rozgrywek, ta karta zakończyła grę chyba raz. Poza tym zawsze można jakoś się przed nią zabezpieczyć, trzymając punktację bliżej 0."Gry wojenne" pewnie będą następnym kandydatem do wyrzucenia
Dzisiaj kolejna rozgrywka (bez czerwonej paniki), chyba najciekawsza, jak do tej pory. 4 godziny i wygrana USA 3 punktami po 10 zaciętych turach. W Europie USA przejęły Polskę i NRD, a straciły RFN i Francję
Notorycznie zapominam o wykorzystaniu karty Norad, kiedy defcon spada do 2. Macie jakieś sposoby, żeby o niej pamiętać podczas rozgrywki?
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 14 lut 2012, 15:50
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witajcie!
Mam jeszcze dwa pytania, co do kart.
1. Kwestia przetasowania. Po trzeciej turze dochodzą karty a "Apogeum wojny", ale dochodzą konkretnie do których kart? Do tych, które zostały na stosie kart dobieranych czy do tych, który zostały na stosie kart dobieranych oraz na stosie kart odrzuconych? Bo rozumiem, że karty wyjęte z gry, czyli z gwiazdką, wypadają z gry raz na zawsze?
2. Jak to właśnie dokładnie jest z odrzucaniem kart?
Patrząc na to z perspektywy Sowietów:
Mam kartę USA z gwiazdką, korzystam z PO, gracz USA dostaje wydarzenie. Karta odrzucona na dobre, tak?
Mam swoją (ZSRR) kartę z gwiazdką, ale wykorzystuje PO, a nie wydarzenie. Karta zostaje w talii, tak?
Mam neutralną kartę z gwiazdką, ale wykorzystuje PO, a nie wydarzenie. Karta zostaje w talii, tak?
Mam jeszcze dwa pytania, co do kart.
1. Kwestia przetasowania. Po trzeciej turze dochodzą karty a "Apogeum wojny", ale dochodzą konkretnie do których kart? Do tych, które zostały na stosie kart dobieranych czy do tych, który zostały na stosie kart dobieranych oraz na stosie kart odrzuconych? Bo rozumiem, że karty wyjęte z gry, czyli z gwiazdką, wypadają z gry raz na zawsze?
2. Jak to właśnie dokładnie jest z odrzucaniem kart?
Patrząc na to z perspektywy Sowietów:
Mam kartę USA z gwiazdką, korzystam z PO, gracz USA dostaje wydarzenie. Karta odrzucona na dobre, tak?
Mam swoją (ZSRR) kartę z gwiazdką, ale wykorzystuje PO, a nie wydarzenie. Karta zostaje w talii, tak?
Mam neutralną kartę z gwiazdką, ale wykorzystuje PO, a nie wydarzenie. Karta zostaje w talii, tak?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
- charlie brown
- Posty: 220
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
- Been thanked: 1 time
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Zazwyczaj tak, ale nie zawsze. Czasem gracz USA nie może dostać wydarzenia ze swojej karty, bo nie są spełnione jakieś warunki (np. brak warunków dla wejścia do gry karty NATO) i wtedy ta karta nie jest usuwana z gry.Mam kartę USA z gwiazdką, korzystam z PO, gracz USA dostaje wydarzenie. Karta odrzucona na dobre, tak?
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 14 lut 2012, 15:50
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dzięki!
Jeszcze jedno pytanie, które mi się nasunęło czytając tą angielską stronę:
"Cards that allow your opponent to conduct Operations
* CIA Created (Early War, US 1Op)
* Lone Gunman (Mid War, USSR 1Op)
* Grain Sales to Soviets (Mid War, US 2Ops)
* Tear Down This Wall (Late War, US 3Ops)
You can never play your opponent’s events from this list on your turn when DEFCON is 2 and your opponent can drop DEFCON by couping a battleground of yours (keeping in mind DEFCON restrictions). So if the US has any influence in a battleground in South America, Central America, or Africa, Lone Gunman is unplayable. Similarly, the USSR can play CIA Created at DEFCON 2 safely in the Early War only if they have no influence in Third World battlegrounds. This is one reason why playing Fidel is not such a big deal for the US in the Early War, since it makes CIA Created unplayable."
W ogóle tego nie rozumiem. W jaki sposób np. Powstanie CIA może się przyczynić do obniżenia DEFCON na 1? Przecież na tej karcie nie ma nic takiego napisanego, podobnie na Samotnym Strzelcu?
Jeszcze jedno pytanie, które mi się nasunęło czytając tą angielską stronę:
"Cards that allow your opponent to conduct Operations
* CIA Created (Early War, US 1Op)
* Lone Gunman (Mid War, USSR 1Op)
* Grain Sales to Soviets (Mid War, US 2Ops)
* Tear Down This Wall (Late War, US 3Ops)
You can never play your opponent’s events from this list on your turn when DEFCON is 2 and your opponent can drop DEFCON by couping a battleground of yours (keeping in mind DEFCON restrictions). So if the US has any influence in a battleground in South America, Central America, or Africa, Lone Gunman is unplayable. Similarly, the USSR can play CIA Created at DEFCON 2 safely in the Early War only if they have no influence in Third World battlegrounds. This is one reason why playing Fidel is not such a big deal for the US in the Early War, since it makes CIA Created unplayable."
W ogóle tego nie rozumiem. W jaki sposób np. Powstanie CIA może się przyczynić do obniżenia DEFCON na 1? Przecież na tej karcie nie ma nic takiego napisanego, podobnie na Samotnym Strzelcu?
- lukaszkuch
- Posty: 243
- Rejestracja: 09 gru 2006, 23:02
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Kiedy ty zagrywasz jako ZSRR np. Powstanie CIA to ty jesteś graczem aktywnym. USA może wykorzystać punkty z karty na przeprowadzenie przewrotu. Jeśli USA zrobi przewrót w kraju strategicznym przy defcon 2 to przegrałeś.
Sillmarillion pisze:Dzięki!
Jeszcze jedno pytanie, które mi się nasunęło czytając tą angielską stronę:
"Cards that allow your opponent to conduct Operations
* CIA Created (Early War, US 1Op)
* Lone Gunman (Mid War, USSR 1Op)
* Grain Sales to Soviets (Mid War, US 2Ops)
* Tear Down This Wall (Late War, US 3Ops)
You can never play your opponent’s events from this list on your turn when DEFCON is 2 and your opponent can drop DEFCON by couping a battleground of yours (keeping in mind DEFCON restrictions). So if the US has any influence in a battleground in South America, Central America, or Africa, Lone Gunman is unplayable. Similarly, the USSR can play CIA Created at DEFCON 2 safely in the Early War only if they have no influence in Third World battlegrounds. This is one reason why playing Fidel is not such a big deal for the US in the Early War, since it makes CIA Created unplayable."
W ogóle tego nie rozumiem. W jaki sposób np. Powstanie CIA może się przyczynić do obniżenia DEFCON na 1? Przecież na tej karcie nie ma nic takiego napisanego, podobnie na Samotnym Strzelcu?
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 14 lut 2012, 15:50
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
O rany, serio? Czyli kiedy DEFCON zejdzie na dwa a ja mam kraje strategiczne w Amerykach lub Afryce to przez całą rozgrywkę muszę się martwić, że przeciwnik mi wywinie takiego psikusa? Jak się przed tym bronić?
I często się zdarza w dobrych rozgrywkach, że jeden gracz drugiego wmanewruje w wojnę nuklearną?
I często się zdarza w dobrych rozgrywkach, że jeden gracz drugiego wmanewruje w wojnę nuklearną?
- lukaszkuch
- Posty: 243
- Rejestracja: 09 gru 2006, 23:02
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Przeciwnik ci nie wywinie. Żeby przegrać to TY musiałbyś zagrać tą kartę. Zawsze możesz spróbować ją zachować na następnej rundy lub podnieść defcon lub wysłać w kosmos
Sillmarillion pisze:O rany, serio? Czyli kiedy DEFCON zejdzie na dwa a ja mam kraje strategiczne w Amerykach lub Afryce to przez całą rozgrywkę muszę się martwić, że przeciwnik mi wywinie takiego psikusa? Jak się przed tym bronić?
I często się zdarza w dobrych rozgrywkach, że jeden gracz drugiego wmanewruje w wojnę nuklearną?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Zdarza się, to ważny aspekt gry i jedna z dróg do zwycięstwa, dodatkowo podnosząca klimat, bo przez znakomitą część gry balansujemy na krawędzi wojny nuklearnej
Także na karty obniżające Defcon i dające przeciwnikowi możliwość zagrania punktów Operacji w naszej turze trzeba bardzo uważać i o nich pamiętać.
Poza tym, szansa wmanewrowania przeciwnika w wojnę nuklearną potrafi być naszą ostatnią nadzieją na wygraną, gdy wróg ma przewagę w VP i na planszy. Satysfakcja, gdy się to uda - jest duża. "Świat idzie do piekła, ale to ICH wina"
Także na karty obniżające Defcon i dające przeciwnikowi możliwość zagrania punktów Operacji w naszej turze trzeba bardzo uważać i o nich pamiętać.
Poza tym, szansa wmanewrowania przeciwnika w wojnę nuklearną potrafi być naszą ostatnią nadzieją na wygraną, gdy wróg ma przewagę w VP i na planszy. Satysfakcja, gdy się to uda - jest duża. "Świat idzie do piekła, ale to ICH wina"
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Przyznam że temat trochę pomocny.
Instrukcja polska nie błyszczy i za pierwszym razem jak grałem ze znajomym myśleliśmy że grając karty wroga można je grać jako normalne operacje bez wydarzenia - gra była trochę spokojniejsza i nudniejsza przez to.
Instrukcja polska nie błyszczy i za pierwszym razem jak grałem ze znajomym myśleliśmy że grając karty wroga można je grać jako normalne operacje bez wydarzenia - gra była trochę spokojniejsza i nudniejsza przez to.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Rozegrałem pierwszą partię, współgracz także pierwszy raz grał w tą grę, więc nie ustrzeglismy się kilku błędów. Po przeczytaniu tego tematu juz troche wiecej wiemy, ale chciałbym zapytać o przewroty i zmiany sojuszu. Czy te działania muszą być przeprowadzane w krajach w których mam wpływy lub sąsiadujących z krajami w których mam PW?
i 2 pytanie : jeśli mam darmowy przewrót to w czym on jest darmowy, co go odróżnia od niedarmowego ?
i 2 pytanie : jeśli mam darmowy przewrót to w czym on jest darmowy, co go odróżnia od niedarmowego ?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
przewroty/zmiany sojuszy: warunkiem przeprowadzenia jest tylko to że przeciwnik musi posiadać PW w kraju, Ty nie musisz
darmowy przewrót: instrukcja 6.3.5, czyli natychmiastowy przewrót gdziekolwiek na świecie pomimo obecnego poziomu DEFCON, ale nadal z możliwością wywołania wojny atomowej przez przewrót w państwie strategicznym
darmowy przewrót: instrukcja 6.3.5, czyli natychmiastowy przewrót gdziekolwiek na świecie pomimo obecnego poziomu DEFCON, ale nadal z możliwością wywołania wojny atomowej przez przewrót w państwie strategicznym
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
dzięki wielkie, w piątek drugie starcie, mam nadzieję, że wyeliminujemy błędy z pierwszej rozgrywki. I jeszcze pytanko z innej beczki, jest gdzieś dostępna errata planszy ale w pdf z oryginalnymi rozmiarami, bo ta na stronie bard to tiffy i nie moge wydrukowac w odpowiednim formacie?
- rzaba
- Posty: 445
- Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
- Lokalizacja: Limerick, Irlandia
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 2 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
to jeszcze z tym darmowym przewrotem: karta Junta pozwala zrobić darmowy przewrót w Ameryce środkowej lub Południowej, jaka tu darmocha jezeli Defcon nie ma wplywu na przewroty w Amerykach? Czy przy darmowym przewrocie dodajemy punkty operacji militarnych?Vandal pisze:przewroty/zmiany sojuszy: warunkiem przeprowadzenia jest tylko to że przeciwnik musi posiadać PW w kraju, Ty nie musisz
darmowy przewrót: instrukcja 6.3.5, czyli natychmiastowy przewrót gdziekolwiek na świecie pomimo obecnego poziomu DEFCON, ale nadal z możliwością wywołania wojny atomowej przez przewrót w państwie strategicznym
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
zgodnie z zasadami (6.3.5) przy karcie Junta DEFCON nie ma wpływu na wybór państwa (tzn. nie może zablokować rejonu geograficznego), ale jak pisałem wcześniej wybór na cel państwa strategicznego nadal ma wpływ na obniżenie DEFCONu
co do punktów działań militarnych, na stronie 34 masz to pytanie wyjaśnione przy omawianiu Junty (tzn. instrukcja 8.5.2, nie, darmowe przewroty nie dają działań militarnych)
co do punktów działań militarnych, na stronie 34 masz to pytanie wyjaśnione przy omawianiu Junty (tzn. instrukcja 8.5.2, nie, darmowe przewroty nie dają działań militarnych)
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
A mam jeszcze pytanie odnośnie kart "kulminacja napięć..." Karta ta nie moze zostac na ręku. Czyli musi być zagrana w trakcie jednej z rund czy po wszystkich rundach moze byc oddana do stosu ? W zwykłej towarzyskiej rozgrywce chyba nie ma sprawdzania kart?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
karta kulminacji musi być zagrana w rundzie. Nie wolno jej chować, przetrzymanie takiej karty skutkuje przegraną (choć takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko).
A co do kwestii chowania kart kulminacji - ja bym z takim graczem do stołu drugi raz nie usiadł, to nie "Gra o Tron" czy "Dyplomacja"
A co do kwestii chowania kart kulminacji - ja bym z takim graczem do stołu drugi raz nie usiadł, to nie "Gra o Tron" czy "Dyplomacja"
All work and no play makes Jack a dull boy!
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Żadnej karty nie można na końcu rundy ot tak po prostu oddać do stosu. Kulminację napięć trzeba albo zagrać albo w jakiś sposób (np w wyniku jakiegoś wydarzenia) odrzucić z ręki bez rozpatrywania.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Wydarzenia pozwalające odrzucić kartę kulminacji to:Edwardo pisze:Kulminację napięć trzeba albo zagrać albo w jakiś sposób (np w wyniku jakiegoś wydarzenia) odrzucić z ręki bez rozpatrywania.
dla ZSRR - Plan 5-letni - zagrywamy jako Operacje w ostatniej rundzie, gdy na ręku mamy tylko kartę kulminacji - ponieważ jest ona wydarzeniem neutralnym, nie jest rozpatrywana.
dla USA - wydarzenie pozwalające wyrzucić karty z ręki i dociągnąć nowe - karta nr 77, w angielskiej wersji "Ask not what your country..."
dodatkowo możemy odrzucić trzymaną kartę jak jesteśmy na 6 polu wyścigu kosmicznego, ale to raczej nie dotyczy kart kulminacji, bo ich nie można przetrzymywać.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Twój wpis kompletnie niczego nie wnosi do tematu. Na dodatek jest prymitywny.Andy pisze:Uparłeś się, że instrukcja jest niezrozumiała - OK, Twoja sprawa. Moja rada jest inna niż Kolegów: nie męcz się, nie graj, nie warto. Przecież to tylko hobby.
Reszta graczy jakoś sobie radzi.
Mogę przytaszczyć: MOJA KOLEKCJA
Gram online w Spyrium i Carcassonne
Gram online w Spyrium i Carcassonne
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Jeszcze jedno pytanie. na karcie pomocy są spisane wszystkie karty, te od nr 104 do 110 są jako karty opcjonalne. Czy to oznacza, że one nie zawsze grają ?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Lubel: Instrukcja strona 12, to są karty dodane w ostatniej edycji, więc jak chcesz mieć gre jak z poprzedniej edycji to je usuwasz.
Ja mam niepewność co do grania polecenia z kart, niech przykładem będzie 'Junta":
"Umieść 2 punkty wpływów w dowolnym państwie Ameryki Środkowej lub Południowej"
Załóżmy że przeciwnik ma 3pkt na Kubie więc ma kontrolę.
O ile dobrze interpretuje zasady to dzięki Juntcie mogę umieścić na Kubie 2pkt i będzie 3/2.
Nie działa tutaj zasada 2-za-1 przy kontroli, ponieważ działa ona tylko do wydawania PO, a nie umieszczania PW, plus działa zasada karta>instrukcja.
Racja?
Ja mam niepewność co do grania polecenia z kart, niech przykładem będzie 'Junta":
"Umieść 2 punkty wpływów w dowolnym państwie Ameryki Środkowej lub Południowej"
Załóżmy że przeciwnik ma 3pkt na Kubie więc ma kontrolę.
O ile dobrze interpretuje zasady to dzięki Juntcie mogę umieścić na Kubie 2pkt i będzie 3/2.
Nie działa tutaj zasada 2-za-1 przy kontroli, ponieważ działa ona tylko do wydawania PO, a nie umieszczania PW, plus działa zasada karta>instrukcja.
Racja?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
zgadza się, karty wydarzeń umożliwiają umieszczanie wpływu bez względu na restrykcje. Ale uwaga - jeśli karta wydarzeń mówi, żeby użyć PO, (jak np #57 ABM Treaty) wtedy wszystkie ograniczenia obowiązują.
All work and no play makes Jack a dull boy!