Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Jabol pisze:Dzięki bardzo, jeszcze kilka wątpliwości:

ad. 1. Czyli tak naprawdę ten atrybut ma stosunkowo małe znaczenie, zgadza się? Bo 1 dodatkowa kość do testu żeglarstwa to niespecjalnie dużo a jak wygląda kwestia z kupcem tzn jak to się rozpatruje bo my chyba o tej kwestii w ogóle zapomnieliśmy (tzn. o ucieczce kupca, nie o nim samym ;))
Test żeglarstwa to najważniejsza rzecz w grze. Jeśli masz wysoki współczynnik żeglarstwa, Twój statek będzie świetnie radził sobie w bitwach morskich, dopóki ktoś oczywiście nie dokona abordażu.
Poza tym współczynnik żeglarstwa świetnie przydaje się w walce z kupcami jako możliwość wyciągnięcia dodatkowej karty - nie trzeba wtedy marnować specjalnej broni, która kosztuje.
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Jabol pisze:No właśnie, ta losowść... zdecydowanie zbyt wiele jej tu jest i zdecydowanie zbyt mało możliwości wpływania na nią np. przez zwiększanie prawdopodobieństwa powodzenia... No ale to nie temat na tego typu rozważania ;).
To jest gra przygodowa, a ie strategiczna. Przygoda to jest to co przynosi los... :wink:
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Aby trochę podreperować wiedzę na temat zasad tej gry polecam wymianę doświadczeń przez ogrywanie się z graczami z całego świata przez aplikację Vassal - http://www.vassalengine.org
arecki2001
Posty: 21
Rejestracja: 04 paź 2010, 14:39

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: arecki2001 »

Podczas ostrzału po wyrzuceniu sukcesu gracz do którego strzelano może wskazać lokację która otrzymała trafienie. Pytanie: Czy może wskazać kadłub ?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Nataniel »

Jeżeli bardzo chce, oczywiście.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Perykles
Posty: 9
Rejestracja: 22 mar 2012, 18:15

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Perykles »

Ponawiam pytanie o akwen z możliwością ponownego dobrania kart ładunku za 1 dukata. Można zrobić podwójne zakupy czy tylko resetujemy dociąg?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Nataniel »

Tylko resetujemy.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
aisA_94
Posty: 5
Rejestracja: 13 paź 2010, 19:31
Lokalizacja: Swarzędz / Zalasewo

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: aisA_94 »

Pytania po pierwszej rozgrywce:

wg. instrukcji:
"możesz zabrać następujące rzeczy należące do przeciwnika:
• Dukaty na pokładzie
• Karty Chwały
• Karty Ładunku
• Karty Plotek
• Bronie Specjalne
• Statek (patrz przejmowanie statku)
• Specjalistów (patrz niżej)"

czy to oznacza że zabieram wszystkie, czy tylko jedną z tych opcji?

Drugie pytanie dotyczące tego rozstrzygnięcia - pokonany dalej pływa, czy zmienia kapitana i zaczyna od nowa?


-
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: kwiatosz »

Pokonany kapitan ginie, możesz mu zabrać to wszystko - ale tylko przy plądrowaniu z tego co pamiętam, przy zwykłym zatopieniu nie.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
aspo
Posty: 463
Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: aspo »

Witam.

Kolejna rozgrywka, nowi gracze i nowe pytania. A miało być tak pięknie...

1) Wydarzenie "nagonka na piratów": nagrody bandery X rosną o jeden I/LUB nagrody bandery Y rosną o 1. Czy opcja i/lub zależy tylko od dobrej woli graczy, czy są jakieś wytyczne? Gralismy z opcją 'i', żeby nikogo nie faworyzować, ale wywołało to chwilę dyskusji i pytania "a czemu?".

Dalej: Ruch kapitanów niezależnych
Wrodzy Kapitanowie Niezależni będą poszukiwać statku gracza natychmiast, gdy zostanie spełniony jeden z warunków:
a) Statek gracza wpływa na akwen, na którym znajduje się KN (włączając w to ruch z portu na morze)
b) Gracz rozpoczyna swoją turę na morzu w tym samym obszarze morskim, co wrogi KN.
2) Czy KN łapie mnie (rzuca rozpoznanie), kiedy przepływam przez jego akwen, czy dopiero gdy się tam zatrzymam?
Podeszliśmy do sprawy fabularnie i przemykaliśmy się obok wrogich KN (czyli: wyszukiwali nas dopiero gdy ktoś się zatrzymał obok), ale nie wydaje mi się to takie oczywiste.
3) KN wplywa do obszaru poszukiwanego gracza - rzuca rozpoznanie od razu, czy dopiero na początku tury gracza? Wypróbowaliśmy obie opcje i wyszukiwanie w środku kolejek graczy trochę nam rozwalało płynność gry. Uznaliśmy zatem, że lepiej będzie wykonywać akcje KN na początku, zaraz po ich ruchu - ale ten nieszczęsny drugi podpunkt z instrukcji zdaje się temu przeczyć.

Pozdrowienia!
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: kwiatosz »

aspo pisze:Witam.

Kolejna rozgrywka, nowi gracze i nowe pytania. A miało być tak pięknie...

1) Wydarzenie "nagonka na piratów": nagrody bandery X rosną o jeden I/LUB nagrody bandery Y rosną o 1. Czy opcja i/lub zależy tylko od dobrej woli graczy, czy są jakieś wytyczne? Gralismy z opcją 'i', żeby nikogo nie faworyzować, ale wywołało to chwilę dyskusji i pytania "a czemu?".
To i/lub jest po to, żeby podnieść te bandery, które się ma - jeśli by ktoś nie miał obu, to by była dyskusja, że skoro jest "i" to czy rozłącznie można to podnosić, bo z wordingu wynika, że nie. Generalnie jak masz taką banderę to podnosisz
Dalej: Ruch kapitanów niezależnych
Wrodzy Kapitanowie Niezależni będą poszukiwać statku gracza natychmiast, gdy zostanie spełniony jeden z warunków:
a) Statek gracza wpływa na akwen, na którym znajduje się KN (włączając w to ruch z portu na morze)
b) Gracz rozpoczyna swoją turę na morzu w tym samym obszarze morskim, co wrogi KN.
2) Czy KN łapie mnie (rzuca rozpoznanie), kiedy przepływam przez jego akwen, czy dopiero gdy się tam zatrzymam?
Podeszliśmy do sprawy fabularnie i przemykaliśmy się obok wrogich KN (czyli: wyszukiwali nas dopiero gdy ktoś się zatrzymał obok), ale nie wydaje mi się to takie oczywiste.
3) KN wplywa do obszaru poszukiwanego gracza - rzuca rozpoznanie od razu, czy dopiero na początku tury gracza? Wypróbowaliśmy obie opcje i wyszukiwanie w środku kolejek graczy trochę nam rozwalało płynność gry. Uznaliśmy zatem, że lepiej będzie wykonywać akcje KN na początku, zaraz po ich ruchu - ale ten nieszczęsny drugi podpunkt z instrukcji zdaje się temu przeczyć.

Pozdrowienia!
ad2. Jak tylko znajdziesz się na akwenie to NPC wypatruje, z automatu (to czy płyniesz potem dalej czy nie jest nieistotne).

Ad3. wprost z instrukcji - NPC wyszukuje tylko w turze gracza (na jej początku bądź przy wpłynięciu gracza na akwen z NPC) - po ruchu NPCa nie ma wyszukiwania (kończyłoby to się kilkukrotnym wyszukiwaniem w "jednej kolejce" NPCa - skoro gracze nie mogą wyszukiwać 2 razy tego samego obiektu w kolejce, to NPC też nie mogą.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Trochę mnie to dziwi. To, czy zostanę zaatakowany przez kapitana niezależnego, tak naprawdę zależy tylko ode mnie. tzn. jeśli nie zdecyduję się na ruch w momencie kiedy KN wpłynął na mój akwen, to nic się nie stanie. Jeśli KN to np. okręt liniowy, to wystarczy przeczekać, aż popłynie sobie dalej. Tracimy 1, 2 3 tury, ale nasz kapitan, czasem fregata, czy galeon są nadal w grze.
Myślę, że w momencie wpłynięcia na mój akwen, KN powinien testować rozpoznanie.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Nataniel »

Czytaj jeszcze raz, ze zrozumieniem:
b) Gracz rozpoczyna swoją turę na morzu w tym samym obszarze morskim, co wrogi KN.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Nataniel pisze:Czytaj jeszcze raz, ze zrozumieniem:
b) Gracz rozpoczyna swoją turę na morzu w tym samym obszarze morskim, co wrogi KN.
Tak, właśnie doczytałem. Myślałem, że chodzi o rozpoczęcie swojego ruchu, więc np. jeśli gracz się nie ruszy to wrogi KN nie testuje rozpoznania. Wydało mi się to podejrzane. Ale na szczęście byłem w błędzie. Jeszcze uczę się zasad i po każdej partii doczytuję instrukcję.
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Mam jeszcze jedno pytanie, które nie daje mi spokoju. Podczas ataku na kupca wybieram 3 karty ładunku. Przypuśćmy, że test żeglarstwa jak i atak na kupca są (na razie) nieudane. Jak dokładnie postępuję dalej?
Czy może być tak:
1. odkładam jedną specjalną broń i wyjmuję dodatkową kartę ładunku (która załóżmy, że mi nie pasuje).
2. mogę odłożyć następną specjalną broń i dobrać następną kartę ładunku. I tak do max trzech razy sztuka.

Czy:
1. wybieram ile broni specjalnych używam i mogę dokonać tego wyboru tylko raz. Np. wybieram dwie bronie, dokładam dwie karty, które mi nie pasują. Niestety, nie mogę dobrać dalszych kart więc atak na kupca jest nieudany lub nie zdobywam punktu chały ( :lol: ).
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: kwiatosz »

Możesz rozpatrywać po jednej na raz.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Frish
Posty: 3
Rejestracja: 10 maja 2008, 22:01

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Frish »

Co oznacza że mogę rozpatrywać po jednej na raz? przepraszam możliwe za niedorzeczne pytanie ale nie do końca rozumiem to stwierdzenie a chcę dobrze zrozumieć tą zasadę odnośnie tych broni specjalnych przy ataku na kupca..:)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: kwiatosz »

Wydajesz broń specjalną żeby zmienić kostkę na sukces. Rozpatrujesz kostkę, czyli odrzucasz/zmieniasz/dorzucasz kartę. Jeśli chcesz wydajesz kolejną broń, aby zmienić inną kostkę na sukces, rozpatrujesz kostkę i tak dalej.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Ile nagród dostaje gracz pirat, który zaatakuje i zniszczy okręt flagowy?

Wydaje się to dziwne, ale z instrukcji wynika, że 2 nagrody danego kraju. Czy to trochę nie za dużo?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Nataniel »

djedi gamer pisze:Ile nagród dostaje gracz pirat, który zaatakuje i zniszczy okręt flagowy?
Wydaje się to dziwne, ale z instrukcji wynika, że 2 nagrody danego kraju. Czy to trochę nie za dużo?
Przykład 3: Gracz śmiałym manewrem decyduje się
przechwycić holenderski Okręt Flagowy sprowadzając
na swoją głowę nagrodę z holenderską banderą, gdyż
okręty flagowe nie są statkami pirackimi. Gracz
wygrywa bitwę a holenderski okręt zostaje pokonany.
Na gracza ponownie zostaje wyznaczona hiszpańska
nagroda (Żeton Nagrody przesuwany jest o 1 poziom
w górę) zgodnie z kryterium nr 2) „pokonanie Okrętu
Flagowego”.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Banan2
Posty: 2617
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Banan2 »

Nataniel pisze:
djedi gamer pisze:Ile nagród dostaje gracz pirat, który zaatakuje i zniszczy okręt flagowy?
Wydaje się to dziwne, ale z instrukcji wynika, że 2 nagrody danego kraju. Czy to trochę nie za dużo?
Przykład 3: Gracz śmiałym manewrem decyduje się przechwycić holenderski Okręt Flagowy sprowadzając na swoją głowę nagrodę z holenderską banderą, gdyż okręty flagowe nie są statkami pirackimi. Gracz wygrywa bitwę a holenderski okręt zostaje pokonany.
Na gracza ponownie zostaje wyznaczona hiszpańska nagroda (Żeton Nagrody przesuwany jest o 1 poziom w górę) zgodnie z kryterium nr 2) „pokonanie Okrętu Flagowego”.
Powielenie błędu z drukowanej instrukcji. Poniżej jest prawidłowo:

Przykład 3: Gracz śmiałym manewrem decyduje się przechwycić holenderski Okręt Flagowy sprowadzając na swoją głowę nagrodę z holenderską banderą, gdyż okręty flagowe nie są statkami pirackimi. Gracz wygrywa bitwę a holenderski okręt zostaje pokonany.
Na gracza ponownie zostaje wyznaczona holenderska nagroda (Żeton Nagrody przesuwany jest o 1 poziom w górę) zgodnie z kryterium nr 2) „pokonanie Okrętu Flagowego”.

Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: djedi gamer »

Banan2 pisze:
Nataniel pisze:
djedi gamer pisze:Ile nagród dostaje gracz pirat, który zaatakuje i zniszczy okręt flagowy?
Wydaje się to dziwne, ale z instrukcji wynika, że 2 nagrody danego kraju. Czy to trochę nie za dużo?
Przykład 3: Gracz śmiałym manewrem decyduje się przechwycić holenderski Okręt Flagowy sprowadzając na swoją głowę nagrodę z holenderską banderą, gdyż okręty flagowe nie są statkami pirackimi. Gracz wygrywa bitwę a holenderski okręt zostaje pokonany.
Na gracza ponownie zostaje wyznaczona hiszpańska nagroda (Żeton Nagrody przesuwany jest o 1 poziom w górę) zgodnie z kryterium nr 2) „pokonanie Okrętu Flagowego”.
Powielenie błędu z drukowanej instrukcji. Poniżej jest prawidłowo:

Przykład 3: Gracz śmiałym manewrem decyduje się przechwycić holenderski Okręt Flagowy sprowadzając na swoją głowę nagrodę z holenderską banderą, gdyż okręty flagowe nie są statkami pirackimi. Gracz wygrywa bitwę a holenderski okręt zostaje pokonany.
Na gracza ponownie zostaje wyznaczona holenderska nagroda (Żeton Nagrody przesuwany jest o 1 poziom w górę) zgodnie z kryterium nr 2) „pokonanie Okrętu Flagowego”.

Pozdrawiam
Wszystko fajnie, ale w instrukcji tak(i) napisdano: :lol:
Kraj wyznacza za Ciebie nagrodę natychmiast, gdy:
- rozpoczniesz walkę z nie-pirackim statkiem (w tym przypadku pierwsza nagroda za zaatakowanie okrętu flagowego)
- pokonasz okręt flagowy (i tutaj mamy drugą nagrodę w trakcie jednego ruchu)
W oryginalnej instrukcji w sumie jest tak samo i znalazłem wątek na BGG, a właściwie oświadczenie jednego z graczy, że właśnie tak jest.
Jest niby w tym trochę sensu, że atakowanie okrętów flagowych to większe przestępstwo niż atak na kupców, ale podejrzewam, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tej reguły... a być może nawet i twórcy gry... :lol:
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Nataniel »

Banan2 pisze:Powielenie błędu z drukowanej instrukcji. Poniżej jest prawidłowo:
Oczywiscie kopiowalem z instrukcji :-) Powinno byc 2x holenderska.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: Leszy2 »

Pewnie chodziło o to, że możesz pokonać okręt flagowy nie rozpoczynając z nim walki (w sensie pierwszy atakujesz) w przypadku gdy masz już nagrodę i zostajesz zaatakowany przez okręt flagowy. Wtedy występuje drugi przypadek, a pierwszy - nie. Wg mnie pomiędzy tymi zasadami powinno być 'lub'.

Osobiście na bieżąco uzupełniam instrukcje o erratę, gdzie wyjaśniam błędy i nieścisłości, których jest mnóstwo.
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 772
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 26 times

Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad

Post autor: sowacz »

Jeżeli okręt flagowy się rusza, a gracz-pirat jest w sąsiednim akwenie, ale siedzi w porcie, to czy okręt płynie w kierunku wyznaczonym przez kartę, czy do tego akwenu, gdzie w porcie siedzi pirat?
ODPOWIEDZ