Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Informacje o planszówkach on-line, offline itp.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

Czesc, ostatnio napadlo mnie zeby zrobic gre we flashu. Na tym projekcie ucze sie flasha i actionscripta zupelnie od zera, a wybralem sobie za cel napisac gre dla jednego gracza (na ta chwile), bazujaca na mechanice z gry karcianej "Timeline".

Link do gry (niestety, darmowy hosting, ale dziala :))

http://osczasu.ugu.pl/

Wersja ktora zamieszczam, to pierwsza beta, zawiera jedynie 20 kart ktore zrobilem zeby napisac silnik. To co dziala:

-Losowe karty z bazy
-Gra do wyczerpania puli
-Nowa karta startowa i nowe 8 kart do reki po wylozeniu reki
-Liczniki punktow i bledow
-Podsumowanie gry
-Przyciski menu, nowa gra itd
-Podglady kart
-Podpowiedzi

Nadchodzace zmiany wypisalem w glownym menu.

Co o tym myslicie? Pytam zarowno o sama gre, jako pomysl na rozrywke, jak i silnik, layout i wszystko co wam sie narzuca. Myslicie ze taka gra, z duza baza kart moze byc atrakcyjna?

I pytanie do znawocow: wiecie moze jak jest z prawami autorskimi? Mechanika jak rozumiem jest "open source" ;), bo tego opatentowac sie nie da, ale co z innymi aspektami? Jesli jakies tu wystepuja? I co z prawami do grafik, ktore znalazlem w sieci i przerobilem na wektory? :) I co z cytatami z opisow kart? Wszystkie sa z wikipedii :P

pozdrawiam, dajcie znac jak wam sie podoba!

ps. bede takze wdzieczny za wszystkie bugi, ktore znajdziecie - nad kilkoma juz pracuje, np. Nie wyswietlanie sie prawidlowo dlugich stringow w niektorych okienkach.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: BartP »

Ja akurat jestem mało wymagający, jeśli chodzi o fanowskie projekty, więc mogę jedynie powiedzieć, że fajoski pomysł i jak na pierwsze kroki, to efekt bardzo mi się podoba. Podziwiam ;]. Dawaj więcej kart.
Awatar użytkownika
szon
Posty: 125
Rejestracja: 22 sie 2012, 20:59
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: szon »

fajne to to, ale gra jako gra się szybko nudzi P: może więcej kart coś pomoże
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4080
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: lacki2000 »

szon pisze:fajne to to, ale gra jako gra się szybko nudzi P: może więcej kart coś pomoże
hyhy myślę że te 20 kart to taka wersja rozruchowa :) Mi się bardzo podoba, gra, wykonanie itd. Jedyne wstępne zastrzeżenie to białe daty na żółtym tle. Muszę trochę oczy wytrzeszczać. Generalnie czcionka mogłaby być większa, czyli też karty.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

Tak, 20 kart to wersja rozruchowa. Zrobilem ich po prostu troche, zeby na czyms testowac zachowanie silnika ktory tworzylem- zamysl jest taki, aby kart bylo o wiele wiecej niz w orginalnym timeline, oraz zeby gracze mogli latwo i przyjemnie zglaszac swoje wlasne pomysly, pomagajac jednoczesnie gre rozbudowywac.

Co do wielkosci kart i czcionki - tutaj jestem troche w kropce. Przeskalowac karty to zaden problem, jednak koniecznosc ukladania ich obok siebie sprawia, ze ciezko jest je zwiekszac - nie zmieszcza sie na ekranie, a chce zeby wszystkie byly widoczne. Istnieje tez mozliwosc zmniejszenia ilosci kart na rece aby zajmowaly mniej miejsca, ale wtedy chyba gra stanie sie zbyt trywialna. Ostatnia mozliwosc ktora biore pod uwage, to zmniejszenie panelu z informacjami z boku, albo umieszczenie go poziomo na dole, tak aby zwolnic miejsce z prawej.

Co do kolorystyki - co proponujecie? Ciemniejsze tlo dla bialych dat?:) Ja sam nie wiem, juz sie przyzwyczailem i nie potrafie obiektywnie ocenic, ale chyba faktycznie te zolte sa nieczytelne. Dzieki za uwagi!
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4080
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: lacki2000 »

Tło zamiast żółtego mogłoby być ciemnopomarańczowe lub brązowe.
Menu z lewej można dać na dół, karty powiększyć o jakieś 20-30%, chyba, że hover wybranej karty tylko powiększyć. Może czcionka nieszeryfowa byłaby czytelniejsza ale nie jestem ekspertem :]
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: MichalStajszczak »

Niektóre z haseł są nieprecyzyjne, a nawet wręcz zrobione myląco. Np. Islandia - nazwa państwa i flaga sugeruje, że może tu chodzić o uzyskanie niepodległości bądź ustalenie barw na fladze. Autorowi zaś zapewne chodziło o datę odkrycia Islandii przez Wikingów. To może w takim razie lepszy byłby fragment mapy fizycznej, pokazujący kontur wyspy. Tak samo zamiast współczesnego koła samochodowego lepsze byłoby jakieś koło starożytne.
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: mbork »

Tibi pisze:Co do wielkosci kart i czcionki - tutaj jestem troche w kropce. Przeskalowac karty to zaden problem, jednak koniecznosc ukladania ich obok siebie sprawia, ze ciezko jest je zwiekszac - nie zmieszcza sie na ekranie, a chce zeby wszystkie byly widoczne. Istnieje tez mozliwosc zmniejszenia ilosci kart na rece aby zajmowaly mniej miejsca, ale wtedy chyba gra stanie sie zbyt trywialna. Ostatnia mozliwosc ktora biore pod uwage, to zmniejszenie panelu z informacjami z boku, albo umieszczenie go poziomo na dole, tak aby zwolnic miejsce z prawej.
A co z pomysłem a'la RftG Keldona, czyli małe karty, ale po najechaniu na kartę z boku pojawia się wersja powiększona?

BTW: fajny pomysł.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Jan Madejski »

Przydałoby się jakieś podświetlenie obszaru, na który mogę zrzucić kartę, gdy ją nad nim przeciągam, bo bez tego pierwszy ruch w grze jest mało intuicyjny.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

Dziekuje za podpowiedzi!

Najpierw ponawiam pytanie: czy ktos orientuje sie jak wyglada kwestia praw autorkich do przerobionych na wektory grafik (zdjec z sieci), tekstow z wikipedii i ew mechaniki gry (co do mechaniki, sadze ze nie jest chroniona).

Na pewno panel z prawej wrzuce na dol zeby powiekszyc karty. Powiekszanie kart juz jest, po najechaniu bowiem na kazda z nich pojawiaja sie wszystkie jej wlasciwosci z prawej strony.

Co do islandii (i innych kart) - nie zastanawialem sie nad tym za dlugo, zrobilem je na szybko, nie one sa w tej chwili najwazniejszym obiektem pracy. Co jednak tyczy sie klarownosci takiej np islandii - zostala oznaczona jako odkrycie (islandia - odkrycie), sadzilem ze to dosc klarowne, mozna by napisac "odkrycie islandii (i typ odkrycie), ale to chyba niepotrzebne powielenia tego co juz jest, a na kartach chce zeby znalazlo sie jak najmniej tekstu.

Co do obrazka kola - zauwazylem, ze w orginalnym timeline, obrazki sa bardzo sugestywne, chcialem tego uniknac, umieszczajac takie, ktore nie sa umieszczone w specyficznej epoce (np w timeline komputer przenosny, to taka wielka skrzynka, ktora od razu sugeruje ze to jakis dosc stary wynalazek, a dzis przeciez nikt nie ma tego na mysli mowiac "komputer przenosny"), lub wrecz celowo, sa to odpowiedniki z innej epoki. Kamienne kolo na obrazku z timeline od razu sugeruje ze to bylo dawno, dawno temu, chcialem tego uniknac. A kolo to kolo, to samo kolo ktore wynaleziono wtedy, uzywane jest do dzis :) ale sam nie wiem czy to nie jest zbyt mylacy pomysl.

Co do podswietlania kart nad ktorymi moge umiescic swoja karte - rozwazam dwie zmiany w tym temacie, bo faktycznie jest to slaby element silnika - podswietlanie lub powiekszanie karty/kart, nad ktorymi ruch przenoszenia jest prawidlowy, lub dynamiczne ustawianie sie kart w odpowiednim szyku juz w momencie ich przenoszenia, zanim puscimy przycisk myszki. Mysle ze to drugie rozwiazanie jest fajniejsze (szczegolnie gdyby jeszcze je troche zanimowac), jednak o wiele bardziej klopotliwe i przy tak napisanym silniku jak ten, moze powodowac troche bugow, nie wiem czy sa to bugi do wyeliminowania bez przepisania wszystkiego w inny sposob.

Lub ew tak jak napisal Jan - podswietlanie obszaru zrzucenia karty w chwili jej podniesienia, to akurat kwestia banalnie prosta.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Jan Madejski »

Teksty z Wikipedii są na licencji http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl (możesz je przetwarzać i powielać, ale musisz podać autora/źródło i nie możesz sam zastrzec innymi prawami autorskimi). Licencji na grafiki i grę nie znam.

Nie wiem, jak rozwiązałeś mechanizm upuszczania karty, ale sortowanie po najechaniu kartą na obszar docelowy na pewno będzie eleganckie i wygodne dla użytkownika (nawet bez animacji). Placeholderów do upuszczenia karty jest zawsze o 1 więcej niż kart na górze. Jeśli obszary do upuszczania kart mają taką samą szerokość, jak karty, i są wyśrodkowane, to powinny być przesunięte o pół szerokości karty w stosunku do już wyłożonego sekwensu. Teraz wystarczy, że przy każdym najechaniu przeciąganą nową kartą na jeden z placeholderów wstawisz na odpowiednią pozycję pomiędzy karty obrazek np. półprzeźroczystej ramki od karty (i ukryjesz go, gdy użytkownik zabierze karty znad obszaru upuszczania).
Wizualizując:

Kod: Zaznacz cały

[1][2][3][4][5] - obszary do upuszczania kart (położone na kartach, warstwę wyżej)
  [1][2][3][4] - karty

[1][#][3][4][5] - user przeciągnął kartę nad placeholder 2
[1][#][2][3][4] - na pozycji 2 pojawia się grafika zrzucenia karty (od razu w odpowiednim miejscu, ponieważ karty i placeholdery mają taką samą szerokość i są wyśrodkowane)
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

wiem, wiem. Problem polega na tym, ze program robi hit test z placeholderem w momencie wykonania jakiegos eventu - np tak jak u mnie, w momencie upuszczenia karty. Zeby zrobic hit test w trakcie jej trzymania, to jedyne co na ta chwile udalo mi sie wykombinowac, wrzucic skrypt sprawdzajacy czy karta znajduje sie we wlasciwym miejscu do funkcji, wykonujacej sie caly czas. Jestem w trakcie proby rozwiazania tego problemu. Zwykly event mouse overowy nie zadziala, poniewaz do takiej operacji flash wykonuje hit test z kursorem, a nie o to chodzi. Cos wymysle.

W miedzyczasie, poprawilem inne rzeczy:

- zmienilem pole kart "odkrycie" z zoltego na pomaranczowe
- dodalem zaciemnianie obszaru w ktorym kart klasc nie nalezy w chwili podniesienia karty, powinno pomoc polozyc piersza karte.
- zmienilem ulozenie ui, karty sa wieksze na calej szerokosci sceny, opisy wrzucilem na dol.
- karta w chwili chwycenia ustawia sie srodkiem na kursorze, wydaje mi sie ze to bardziej eleganckie niz przeciaganie karty "za naroznik", jesli chwyciymy ja za naroznik ;)

Zaktualizowany silnik, pod tym samym adresem.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Jan Madejski »

Jeśli placeholdery będą dwukrotnie wyższe od karty (wysunięte o pół wysokości w górę i w dół), a kursor będzie na środku przeciąganej karty, to powinieneś uzyskać zamierzony efekt za pomocą mouseover: kursor myszy wjedzie na tak wysunięty placeholder dokładnie w tym samym momencie, w którym przeciągana karta wjedzie na linię wyłożonych kart.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

sprawdzilem na szybko to rozwiazanie - kursor myszki przy chwytaniu karty zawsze jest nad karta, wowczas nie wykonuje zadnych mouse overow, bo karta ktora jest pod nim maskuje mu scene. Szukam teraz rozwiazania, polegajacego na tym, zeby karta byla nad kursorem, ale nie wiem czy to mozliwe. Jesli mi sie nie uda, wroce prob ze stara metoda rozwiazania tego problemu.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

Update: przy przesuwaniu kart na os czasu, karty ukladaja sie robiac miejsce pod nowa karte zanim ją upuscimy, a w miejscu ktore powstaje. pojawia sie cien karty :) Mam tutaj jakis bug, zwiazany chyba z mozliwosciami obliczeniowymi flasha, polegajacy na tym ze jesli przesuwamy karty szybko wzdluz osi X po osi czasu, przy zmianie pozycji karty muszą "mignąć", czyli wrocic do swojej starej pozycji (przed przykładaniem karty) a dopiero pozniej ustawiaja sie na nowo. Nie wiem narazie jak ten problem rozwiazac, ale nie jest to jakis duzy problem :) tzn. chyba wiem jak, ale chyba mi sie nie chce tego kodowac :P.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Jan Madejski »

Działa bardzo fajnie :) Przydałoby się jeszcze jakieś krótkie opóźnienie przed wyzerowaniem planszy, bo nie widzę, czy ostatnia dokładana karta spadła, nie mogę zobaczyć jej daty, ani nacieszyć oczu poprawnie ułożonymi kartami ;)
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

to tez prawda :) popracuje nad tym w nastepnej kolejnosci.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

Cześć. Po małym zastoju (przeprowadzalem sie do nowego mieszkania) ruszylem dalej z projektem. Adres bez zmian (http://www.osczasu.ugu.pl).

Zmiany najnowszej wersji:

-Dodałem efekty dźwiękowe (można je wyłączyć w trakcie gry, klikjac na symbol głośniczka)
-Po rozlozeniu kart z reki, nowe karty nie rozkladaja sie automatycznie. Zamiast tego wyskakuje komunikat ze nalezy rozlozyc nowe karty, dajac nam tym samym czas, na popatrzenie co udalo sie nam ulozyc do tej pory.
-Karty w rece nie maja juz ukrytych pol z kolorowymi miejscami na date, zamiast tego pola sa widoczne (w odpowiednim kolorze), zas sama data jest oznaczona jako "???"
-Dodano formularz kontakt, dostep z glownego menu.

Nadchodzace zmiany:
-Dodawanie wlasnych kart
-Animacja "Jak grac?"
-Dzwieki przy przechodzeniu miedzy opcjami glownego menu

Jesli uda sie to zrobic, silnik zostanie ostatecznie ukonczony i zaczne dodawac w koncu karty, ktorymi bedzie mozna juz sobie pograc :) Co myslicie?

pozdawiam
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: folko »

Jest ok, dodawaj karty ;-)
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

silnik został skonczony. Wszystkie funkcje, ktore zalozylem sobie jako kluczowe na poczatku projektu, zostaly zaimplementowane :)

W dalszej kolejnosci, zajme sie juz samymi kartami, zeby gra nabrala jakiegos sensu :)

Funkcja "dodaj karte" rowniez dziala - zachecam do zglaszania przez formularz swoich propozycji kart! Z radoscia rozbuduje baze o wasze propozycje.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2335
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 572 times
Been thanked: 931 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Galatolol »

Jest super, wielka poprawa w porównaniu z wersją z września!
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

bardzo miło mi oglosic, iz zostala zgloszona pierwsza karta przez "graczy" :):) Tym milej, ze pierwsza wlasna karte zglosil sam Folko ;) Dodalem ja juz do bazy, postaram sie rowniez dodac duza porcje samemu, jak tylko znajde dluzsza chwile zeby je powymyslac, a tymczasem zachecam was do wspoltworzenia ;)

edit: przy okazji maly bugfix bledu, ktory powodowal ze czasami jesli ukladalismy karty zbyt szybko (tak bardzo bardzo, na chybil trafil) flash nie wyrabial i zacinala sie miniaturka ktora pojawia sie przy najechaniu myszka na karte, a pozniej powodowala wywalenie gry przy przejsciu do innej sekcji gry. Teraz nie powinno juz tak sie dziac.
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: mbork »

A czy ja mogę uprzejmie prosić z zmianę Czasów Nowego Romana na jakiś font nie generujący odruchów wymiotnych? Tym bardziej, że są tam małe napisy, więc warto by było wybrać jakiś font dobrze się prezentujący w rozdzielczości "ekranowej". Caecilia jest fajna, ale kosztuje pieniądze, więc pewnie odpada; ale może warto sprawdzić chociażby licencję Verdany, czy można jej użyć? Można też przetestować Iwonę (http://jmn.pl/en/kurier-i-iwona/) - jest za darmo, jest ładna, chociaż nie ma hintingu, więc może się nie nadać.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: Tibi »

uzycie obcej czcionki we flashu to nie problem. Wszystko dziala. Natomiast uzycie obcej czcionki w kodzie actionscript, powoduje problemy (verdana nie ma polskich znakow, iwona wcale nie dziala). Jak znajde rozwiazanie tego problemu, to pokombinuje (ale wstepna analiza tego co znalazlem w sieci daje odpowiedz, ze to generalnie klopotliwy temat i wymaga sporych zmian w kodzie - czcionke trzeba zaladowac jako zmienna (ze wszystkimi ustawieniami, charsetami itd) a nastepnie uzyc odpowiednich polecen podmieniajacych ja kazdorazowo w miejscach, w ktorych tekst generowany jest dynamicznie).
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4080
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Projekt: Chronology, czyli Timeline we flashu

Post autor: lacki2000 »

no i pękła oś czasu gdyż rdza zapomnienia ją przeżarła azaliż jakiś inny ząb czasu...
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
ODPOWIEDZ