Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: pan_satyros »

Pytanie do Portala.
Czy na zadawane tu pytania odpowiada instrukcja (zakładając, że pytający coś przeoczyli)?
Jeśli nie to czy jest w planach oficjalny FAQ, który zbierze kwestie sporne w jednym, przejrzystym miejscu?
powermilk
Posty: 1042
Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: powermilk »

Ja mam prośbę do moderatorstwa. Czy można przenieść te pytania o zasady do tego wątku: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42&t=20522 ? Jeżeli mi tylko przeszkadza, że pytania nie są w odpowiednim wątku, to przepraszam, że się narzucam ;)

Pan_Satyros w podanym przeze mnie wątku Trzewik napisał "powstaje FAQ w oparciu o pytania graczy z BGG."
Osobiście mam nadzieję, że uwzględni się też pytania z tego forum...
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1363
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 27 times
Been thanked: 303 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Portal Games »

Odpowiedzi na zadawane pytania znajdują się w instrukcji.
Mimo wszystko powstaje FAQ zbierający najliczniejsze wątpliwości i sytuacje szczególne (jak np. Kłótnia pomiędzy graczami w trybie solo).
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: schizofretka »

Wydawnictwo Portal pisze: Mimo wszystko powstaje FAQ zbierający najliczniejsze wątpliwości i sytuacje szczególne (jak np. Kłótnia pomiędzy graczami w trybie solo).
Bo polak potrafi się pokłócić ze współgraczami nawet w grze solo :lol:
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
Zodd
Posty: 147
Rejestracja: 19 lis 2010, 14:50
Lokalizacja: Słupsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Zodd »

schizofretka pisze:
Wydawnictwo Portal pisze: Mimo wszystko powstaje FAQ zbierający najliczniejsze wątpliwości i sytuacje szczególne (jak np. Kłótnia pomiędzy graczami w trybie solo).
Bo polak potrafi się pokłócić ze współgraczami nawet w grze solo :lol:
No co? Mój cieśla potrafił bo to akurat ja to pytanie zadałem o tą kłótnię ;)

Ciekaw jestem co by było jakby piętaszek już gryzł piach i w grze solo nie mógłbym się z nim pokłócić. W końcu piętaszek dead a grać dalej można bo to nie gracz padł. Rozterki wewnętrzne by nim targać zaczęły? Z duchem piętaszka się by pokłócił? Wiem wiem, przypadek bardzo odosobniony ale warto będzie i na to poznać odpowiedź.

Swoją drogą gra jest już dla mnie nie tylko mocna ale i zaczyna być wybitna. Chyba tytuł w który mam najwięcej ochoty popykać. Czasu tylko czasem brak :)
Ostatnio zmieniony 16 lis 2012, 09:15 przez Zodd, łącznie zmieniany 1 raz.
Voronwe (BGG)
MMarki (bga)
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: surmik »

Nie oglądałeś Castaway? Hanks potrafił znaleść sobie towarzysza, z którym mógł się pokłucić ;)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: jax »

czy ktoś wie po co jest czarna kostka do oznaczania, że schronienie zostało wybudowane? przecież w tym celu odwraca się żeton obozowiska na drugą stronę...
cały ten box na planszy dotyczący schronienia wydaje się całkowicie zbędny...
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1363
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 27 times
Been thanked: 303 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Portal Games »

jax pisze:czy ktoś wie po co jest czarna kostka do oznaczania, że schronienie zostało wybudowane? przecież w tym celu odwraca się żeton obozowiska na drugą stronę...
cały ten box na planszy dotyczący schronienia wydaje się całkowicie zbędny...
Dziękuję za opinię na temat zbędności boxa.

Czarną kostką w ramce Schronienie zaznacza się posiadanie Schronienia.

Schronienie w grze Robinson można mieć w postaci np. jaskini (Schronienie odnalezione na jednym z kafli terenu) lub w postaci wybudowanego szałasu (akcja Budowa).

Wspomnianym żetonem zaznacza się tylko i wyłącznie szałas wybudowany, nie znaleziony. Ma to kluczowe znaczenie przy przeprowadzce (żeton można przenosić, kafla nie) oraz przy rozbudowie dachu (żeby budować dach, trzeba mieć schronienie).

Zachęcam do poznania gry, nim zacznie Pan publicznie krytykować rozwiązania w niej występujące.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: jax »

Wydawnictwo Portal pisze: Czarną kostką w ramce Schronienie zaznacza się posiadanie Schronienia.

Schronienie w grze Robinson można mieć w postaci np. jaskini (Schronienie odnalezione na jednym z kafli terenu) lub w postaci wybudowanego szałasu (akcja Budowa).

Wspomnianym żetonem zaznacza się tylko i wyłącznie szałas wybudowany, nie znaleziony. Ma to kluczowe znaczenie przy przeprowadzce (żeton można przenosić, kafla nie) oraz przy rozbudowie dachu (żeby budować dach, trzeba mieć schronienie).
Mam wrażenie, że udało mi się nie zrozumieć wytłumaczenia.

Kostka powinna się pojawić gdy Zbudujemy schronienie. Bo jeśli jest schronienie tylko na kafelku terenu, to nie kładziemy kostki do boxa.

Teraz drugi element: żeton. Obracamy go na stronę szałasu/schronienia gdy Zbudujemy schronienie. Bo jeśli jest schronienie tylko na kafelku terenu, to nie obracamy żetonu.

Zatem po co dwie czynności (położenie kostki + obrócenie żetonu), gdy Budujemy schronienie? Wystarczyłaby jedna.

Instrukcję mam dobrze przestudiowaną a grę w tej chwili rozłożoną :mrgreen:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Cierń
Posty: 602
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Cierń »

Z tego co ja zrozumiałęm - kostką zaznaczamy gdy mamy w ogóle schronienie (w tym też jaskinia z kafla) - zetonu używamy gdy juz wybudujemy schronienie kładąc go na konkretnym kaflu...
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: jax »

Cierń pisze:Z tego co ja zrozumiałęm - kostką zaznaczamy gdy mamy w ogóle schronienie (w tym też jaskinia z kafla) - zetonu używamy gdy juz wybudujemy schronienie kładąc go na konkretnym kaflu...
Aha. Rozumiem.
Muszę jeszcze sprawdzić instrukcję czy jest klarowna w tym temacie (nie sądzę, ale...)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
bamboklat
Posty: 89
Rejestracja: 11 paź 2012, 17:54

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: bamboklat »

jax, czym szybciej przeprosisz Portal tym lepiej dla nas wszystkich 8)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: jax »

bamboklat pisze:jax, czym szybciej przeprosisz Portal tym lepiej dla nas wszystkich 8)
Myślę, że wystarczy jak nadal nie będę się udzielał w wątku 'Najgorsze instrukcje gier' i pisał o polskich grach różnych :)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Pastorkris »

Szybkie pytanie: Po co są 3 karty wraku skoro korzysta się tylko ze skrzyń? W setup'ie jest napisane by wykładać właśnie ją. Za to w innych scenariuszach nie ma nic o jej zmianie...
powermilk
Posty: 1042
Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: powermilk »

Losowe karty Wraku
Podczas Przygotowania do gry (etap 17) gracze mogą dobrać losową kartę Wraku, niekoniecznie „Skrzynie z jedzeniem”.
Str. 15, rozdział "DOSTOSOWANIE GRY DO SWOICH POTRZEB", akapit "trudniejsza gra".
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Jan Madejski »

Ponownie po rozgrywkach w 4 osoby mam wrażenie, że Robinson jest przede wszystkim dla 1-2 graczy. W teorii skalowanie jest ciekawe: koszt rozbudowy schronienia wzrasta, liczba akcji jest dostosowana za pomocą psa i Piętaszka, a rozgrywki na różną liczbę graczy wiążą się z różnymi problemami (brak akcji - niskie morale). Ale...

Gdy w grze uczestniczy czterech średnio- lub bardziej zaawansowanych graczy, liczba akcji dostępnych w turze jest na tyle wysoka, że bez większego trudu optymalizuje się działania pod nadchodzące niebezpieczeństwa (wystarczy tylko wiedzieć, gdzie i kiedy należy odpuścić - np. czasem warto zignorować jedzenie przez 2-3 rundy, innym razem nie warto inwestować w schronienie i dach). Ciekawej jest dopiero, gdy gracze są mniej nastawieni na optymalizację, a bardziej na przygodę (lub, po prostu, są "każualami" ;) ).
W rozgrywce trzyosobowej z udziałem psa jest - moim zdaniem - najprościej ze wszystkich konfiguracji: dużo się eksploruje i poluje (bo jak już mamy ten darmowy żeton, to żal go nie wykorzystać co rundę - a eksploracja napełnia przy okazji talię polowania), co zapewnia nam żywność oraz skóry na rozbudowę (czyli to, co powinno być problemem przy większej liczbie graczy).

Kolejne spostrzeżenie: scenariusze zdają się być coraz prostsze, zamiast coraz trudniejsze (nie grałem jeszcze w scenariusze 5 i 6). Nie wiem, czy wiąże się to z większym ograniem Robinsona, ale powtarza się schemat, że czteroosobowa grupa z trudem buduje i podpala stos z pierwszego scenariusza, a potem ratuje Jenny bez problemu i z zachowaniem 1/2 żywotności każdej postaci; budujemy finalny krzyż w ostatniej rundzie, szczęśliwie ratując ostatnie brakujące drewienko przed deszczem, a potem rozgrywamy scenariusz z wulkanem w 6 rund z pełną kontrolą sytuacji. Fakt, że i Jenny i eksploracja świątyń mogłyby przebiegać boleśniej przy innym doborze kart wydarzeń czy wpływie pogody, ale te scenariusze same w sobie nie są jakąś trudną łamigłówką, a już budowanie stosu ze scenariusza 1 łamigłówką jest (nie dość, że trzeba gromadzić drewno na stos, trzymając się zasad rosnących kolumn, to jeszcze strasznie obrywa się od pogody, przed którą można zabezpieczyć się zużywając drewno - a jeśli się nie zabezpieczysz, to... stracisz drewno!).

To na razie luźne wnioski - ciężko mi wydawać wyrok po zaledwie kilkunastu rozgrywkach. Niezmienne jest to, że gra jest kapitalna i każda rozgrywka w Robinsona jest inna. Wiele jednak w grze zależy od nastawienia graczy - jeśli zautomatyzuje się grę i zignoruje aspekt fabularny, można sobie po prostu zepsuć przyjemność z rozgrywki!
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1363
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 27 times
Been thanked: 303 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Portal Games »

Dziękuję za opinię.

Jest dokładnie tak jak piszesz, gra potrafi przebiegać bardzo różnie od typu graczy i ich nastawienia. Euro gracze z nastawieniem na optymalizację, liczący każdy najmniejszy ruch grają zupełnie inaczej od graczy, którzy siadają do gry, by przeżyć przygodę. Testy Robinsona to potwierdzają, jeden i ten sam wariant jedni gracze oceniali jako obrzydliwie prosty, inni zaś ginęli w połowie rozgrywki. Dlatego w trakcie prac nad grą zapadła decyzja o stworzeniu bardzo poważnego i obszernego rozdziału: "Dostosuj Robinsona do swoich potrzeb", w którym gracze mogą skalować sobie rozgrywkę. Gracze optymalizujący utrudniają ją sobie, gracze przygodowi ułatwiają.

Jako appendix z przymrużeniem oka dodam, że wśród gliwickich graczy funkcjonuje już na stałe uszczypliwe powiedzenie: "nie jestem Asiok, nie potrzebuje psa", które jest żartobliwym przytykiem do innego gracza nawiązującym właśnie do praktyki z wielomiesięcznych testów Robinsona - jedni gracze w raportach pisali, że bez psa w wariancie 3 osobowym dosłownie się nie da grać, a inni twierdzili, że gdy dodaję im psa podczas testu, to ich zwyczajnie obrażam i traktuję jak niedzielne ofermy.
bamboklat
Posty: 89
Rejestracja: 11 paź 2012, 17:54

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: bamboklat »

Dziękujemy za wyjaśnienia anonimowy przedstawicielu Wydawnictwa Portal.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1363
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 27 times
Been thanked: 303 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Portal Games »

Z konta Wydawnictwa Portal korzystają: Ignacy Trzewiczek oraz Łukasz Piechaczek.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Ryu »

Wydawnictwo Portal pisze:Jako appendix z przymrużeniem oka dodam, że wśród gliwickich graczy funkcjonuje już na stałe uszczypliwe powiedzenie: "nie jestem Asiok, nie potrzebuje psa", które jest żartobliwym przytykiem do innego gracza nawiązującym właśnie do praktyki z wielomiesięcznych testów Robinsona (...)
Czemu od razu przytyk? To nikogo wina że Asiok nie umie grać bez psa i jedyne co robił to zabijał biednych rozbitków :lol: :twisted: :wink:
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Tolis »

W testach 2 razy gralem z Asiokiem w skladzie 3 osobowym i naprawde dostawalismy baty :)
Niewiem ile Asiok gral w skladzie 3 osobowym.
Awatar użytkownika
zaba
Posty: 235
Rejestracja: 21 sie 2008, 09:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: zaba »

Pytanie czy jeśli jestem na polowaniu z bronią 0 i dostaje obrażenia broń -1 ,a używam przedmiotu początkowego Pistolet siła 3, to mam sobie dać życie -1 czy nie ?
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Senthe »

Tak. I nie sobie, tylko wszystkim ;P
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
powermilk
Posty: 1042
Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: powermilk »

zaba pisze:Pytanie czy jeśli jestem na polowaniu z bronią 0 i dostaje obrażenia broń -1 ,a używam przedmiotu początkowego Pistolet siła 3, to mam sobie dać życie -1 czy nie ?
z piąty raz widzę to pytanie... i piąty raz napiszę: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... &start=175 tutaj się zadaje pytania i tam udzielają odpowiedzi...
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1363
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 27 times
Been thanked: 303 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Portal Games »

Na stronie Portalu opublikowano FAQ do Robinsona.
http://www.wydawnictwoportal.pl/produkt ... on-crusoe/
ODPOWIEDZ