51. Stan: Zima
51. Stan: Zima
Zakładam osobny temat, bo widziałem, że NE i podstawka mają osobne, ale nie będę miał nic przeciwko jeśli zostanie to wklejone w jakiś wcześniejszy.
Pytania dotyczące działania kart:
1. Helldogs (z zestawu promocyjnego) - karta reakcji działająca kiedy przeciwnik zagrywa akcję zawarcia umowy. W takim przypadku my dostajemy - i teraz pyt: to co wynika z właśnie zawieranej umowy, czy podobnie jak w karcie Camino Real, wybieramy sobie, z której umowy przeciwnika chcemy coś dostać?
2. Karty takie jak Gildia Navarro, czyli zegarek, jakieś zasoby i ich wymiana na pkt. zwycięstwa. Dokładanie tu odpowiednich zasobów wymaga wysłania robotnika? Czy wysyła się go tylko jak mamy już wszystkie potrzebne i wymieniamy je na PZ? Czy położenie zasobu/ów na karcie jest akcją? Czy położony tu zasób można zabrać? (i np. wykorzystać do czegoś innego?) Co się dzieje ze zgromadzonymi tu zasobami w przypadku najazdu wroga i zniszczenia lokacji?
Edit:
3. Karta Dream City - w instrukcji napisane jest, że dostajemy robotnika jeśli wykonamy akcję dającą nam 2 pz. Czy dostajemy robotnika jeśli zdobędziemy te 2 pz w fazie produkcji? Np. ze "spieniężenia" podboju? Albo z umów?
4. Czy jest możliwe takie kombo: Mamy jakąś lokację dającą nam jeden złom w fazie produkcji. Oprócz tego mamy Elektrownię (która w fazie produkcji pozwala nam ponownie pobrać z lokacji produkcyjnej zasoby) oraz Ekipę Juggiego -za każde 2 żetony złomu pozyskane w fazie produkcji dostajemy 2 pz. Mamy więc 1 złom, do którego dodajemy drugi z Elektrowni, co w rezultacie daje nam 2 pz od Juggiego? (oczywiście wszystko w fazie produkcji)
Edit2:
Kurczę, nikt w to nie gra czy co? A ja mam kolejne pytanie.
5. Sprawa dotyczy nowych liderów. Jak wiemy wchodzą do gry z 2 zasobami na karcie, odpowiednio do swojej specjalizacji. Jak to jest w połączeniu z kartami, które dają nam coś za zdobycie zasobu (nie tylko w fazie produkcji)? Chodzi mi np. o karty: Los Banditos (NE) za "wyprodukowanie" jednej broni dają czerwony żeton kontaktu o wartości 1 - czy gdybym wystawił Insane Maxa (W) dostaję dwa takie żetony, jeśli wcześniej przyłączyłem Los banditos ? (Max wchodzi do gry z dwoma żetonami broni), albo Cysterna (NE): za wyprodukowanie paliwa daje nam 1 PZ - czy mając tę lokację i przyłączając Lady Gagazoline (W) dostanę 2 X 1 PZ z Cysterny?
Będę wdzięczny za odpowiedzi.
Pozdrawiam
Pytania dotyczące działania kart:
1. Helldogs (z zestawu promocyjnego) - karta reakcji działająca kiedy przeciwnik zagrywa akcję zawarcia umowy. W takim przypadku my dostajemy - i teraz pyt: to co wynika z właśnie zawieranej umowy, czy podobnie jak w karcie Camino Real, wybieramy sobie, z której umowy przeciwnika chcemy coś dostać?
2. Karty takie jak Gildia Navarro, czyli zegarek, jakieś zasoby i ich wymiana na pkt. zwycięstwa. Dokładanie tu odpowiednich zasobów wymaga wysłania robotnika? Czy wysyła się go tylko jak mamy już wszystkie potrzebne i wymieniamy je na PZ? Czy położenie zasobu/ów na karcie jest akcją? Czy położony tu zasób można zabrać? (i np. wykorzystać do czegoś innego?) Co się dzieje ze zgromadzonymi tu zasobami w przypadku najazdu wroga i zniszczenia lokacji?
Edit:
3. Karta Dream City - w instrukcji napisane jest, że dostajemy robotnika jeśli wykonamy akcję dającą nam 2 pz. Czy dostajemy robotnika jeśli zdobędziemy te 2 pz w fazie produkcji? Np. ze "spieniężenia" podboju? Albo z umów?
4. Czy jest możliwe takie kombo: Mamy jakąś lokację dającą nam jeden złom w fazie produkcji. Oprócz tego mamy Elektrownię (która w fazie produkcji pozwala nam ponownie pobrać z lokacji produkcyjnej zasoby) oraz Ekipę Juggiego -za każde 2 żetony złomu pozyskane w fazie produkcji dostajemy 2 pz. Mamy więc 1 złom, do którego dodajemy drugi z Elektrowni, co w rezultacie daje nam 2 pz od Juggiego? (oczywiście wszystko w fazie produkcji)
Edit2:
Kurczę, nikt w to nie gra czy co? A ja mam kolejne pytanie.
5. Sprawa dotyczy nowych liderów. Jak wiemy wchodzą do gry z 2 zasobami na karcie, odpowiednio do swojej specjalizacji. Jak to jest w połączeniu z kartami, które dają nam coś za zdobycie zasobu (nie tylko w fazie produkcji)? Chodzi mi np. o karty: Los Banditos (NE) za "wyprodukowanie" jednej broni dają czerwony żeton kontaktu o wartości 1 - czy gdybym wystawił Insane Maxa (W) dostaję dwa takie żetony, jeśli wcześniej przyłączyłem Los banditos ? (Max wchodzi do gry z dwoma żetonami broni), albo Cysterna (NE): za wyprodukowanie paliwa daje nam 1 PZ - czy mając tę lokację i przyłączając Lady Gagazoline (W) dostanę 2 X 1 PZ z Cysterny?
Będę wdzięczny za odpowiedzi.
Pozdrawiam
Re: 51. Stan: Zima
Głupio tak sobie samemu odpowiadać na pytanie , ale na jedno znalazłem odpowiedź w instrukcji do 51. Stanu.
Chodzi o pyt 2. Cytuję(no prawie :
"Położone surowce pozostają tu aż do zebrania wymaganego kompletu i wykonania akcji. Surowców tych nie można wykorzystywać do innych akcji, kraść itd. Położenie surowców na kartę jest darmowe, ale sama akcja wymiany wymaga robotnika."
Pozdrawiam, może komuś, kto jak ja, zaczynał od NE i nie czytał instrukcji podstawki, przyda się ta odpowiedź.
Chodzi o pyt 2. Cytuję(no prawie :
"Położone surowce pozostają tu aż do zebrania wymaganego kompletu i wykonania akcji. Surowców tych nie można wykorzystywać do innych akcji, kraść itd. Położenie surowców na kartę jest darmowe, ale sama akcja wymiany wymaga robotnika."
Pozdrawiam, może komuś, kto jak ja, zaczynał od NE i nie czytał instrukcji podstawki, przyda się ta odpowiedź.
- espresso
- Posty: 1559
- Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
- Lokalizacja: poznań
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 103 times
Re: 51. Stan: Zima
1. Wg mnie z właśnie zawieranej umowy, ponieważ jest to reakcja na jej zawarcie.
3. "za wykonanie AKCJI w wyniku której zdobędziesz co najmniej 2PZ w postaci żetonów". faza produkcji odpada, bo nie jest akcją. Akcje to: podbój, nawiązanie współpracy, przyłączenie lokacji, przebudowa, zmiana lidera, wysłanie robotnika do lokacji, itp. (są wymienione w regułach 51 Stanu i NE).
4. Wg mnie tak.
5. Uważam, że surowców pozyskanych z liderami nie można uznać za "wyprodukowane".
3. "za wykonanie AKCJI w wyniku której zdobędziesz co najmniej 2PZ w postaci żetonów". faza produkcji odpada, bo nie jest akcją. Akcje to: podbój, nawiązanie współpracy, przyłączenie lokacji, przebudowa, zmiana lidera, wysłanie robotnika do lokacji, itp. (są wymienione w regułach 51 Stanu i NE).
4. Wg mnie tak.
5. Uważam, że surowców pozyskanych z liderami nie można uznać za "wyprodukowane".
Re: 51. Stan: Zima
Z 3. i 4. zgadzam się bez marudzenia.
Z 1. zgadzam się z logicznego punktu widzenia. Problemem wydaje mi się tylko ta ikonka taka sama jak we wspomnianym Camino Real. Tam można wybrać, tu nie? Ale jestem skłonny zgodzić się, że skoro odpowiadamy na konkretną akcję przeciwnika to jesteśmy w tym ograniczeni. (zresztą tu dostajemy "nagrodę z umowy za darmo, tam musimy poświęcić robotnika.) Czyli w sumie tu też zgoda.
Mam jednak problem z tą 5 i liderami. Jest to dosyć śliski grunt, bo skoro karty z cechą działają cały czas, a nie działają na te bonusowe zasoby z lidera, to czy zmiana lidera (która powoduje, że zasoby leżące na poprzednim dostajemy do "magazynu") spowoduje uruchomienie cechy czy nie?
- Bo jeśli tak, to wychodzi nam dziwna niekonsekwencja - zasoby, które mamy do dyspozycji, leżące na liderze nie zostały przez nas zdobyte.
- A jeśli nie, wychodzi nam wyjątek w zasadach bo zasoby zdobyliśmy a cecha uruchamiająca się przy zdobywaniu zasobów nie zadziałała.
(wiem zakręciłem to trochę...)
Dlatego myślę (choć nadal mogę się mylić), że karta/y z cechą powinny się odpalić jak przyłączamy lidera z bonusowymi zasobami.
PS. dzięki za odpowiedź espresso.
Z 1. zgadzam się z logicznego punktu widzenia. Problemem wydaje mi się tylko ta ikonka taka sama jak we wspomnianym Camino Real. Tam można wybrać, tu nie? Ale jestem skłonny zgodzić się, że skoro odpowiadamy na konkretną akcję przeciwnika to jesteśmy w tym ograniczeni. (zresztą tu dostajemy "nagrodę z umowy za darmo, tam musimy poświęcić robotnika.) Czyli w sumie tu też zgoda.
Mam jednak problem z tą 5 i liderami. Jest to dosyć śliski grunt, bo skoro karty z cechą działają cały czas, a nie działają na te bonusowe zasoby z lidera, to czy zmiana lidera (która powoduje, że zasoby leżące na poprzednim dostajemy do "magazynu") spowoduje uruchomienie cechy czy nie?
- Bo jeśli tak, to wychodzi nam dziwna niekonsekwencja - zasoby, które mamy do dyspozycji, leżące na liderze nie zostały przez nas zdobyte.
- A jeśli nie, wychodzi nam wyjątek w zasadach bo zasoby zdobyliśmy a cecha uruchamiająca się przy zdobywaniu zasobów nie zadziałała.
(wiem zakręciłem to trochę...)
Dlatego myślę (choć nadal mogę się mylić), że karta/y z cechą powinny się odpalić jak przyłączamy lidera z bonusowymi zasobami.
PS. dzięki za odpowiedź espresso.
- espresso
- Posty: 1559
- Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
- Lokalizacja: poznań
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 103 times
Re: 51. Stan: Zima
Ok, też się pogubiłam...
Karta Plac budowy (NE) zgodnie z instrukcją daje PZ tylko, jeżeli budulec dostaniemy w fazie produkcji (czyli na lidera by nie zadziałała), natomiast Cysterna (NE) ma identyczną ikonę i opis "za każde zdobyte w dowolnej fazie paliwo". Do tego w instrukcji NE jest jeszcze ogólnie ta ikona opisana jako "wyprodukowanie zasobu". W sumie nie zauważyłam wcześniej tej rozbieżności i zawsze grałam tak, że liczą się tylko zasoby pozyskane w fazie produkcji. Dodatkowo zasoby lidera traktuję tak samo jak zasoby, które otrzymujemy wysyłając po nie 2 robotników w fazie akcji (tzn. nie jako wyprodukowane, tylko pozyskane w inny sposób), chociaż przyznaję, że nie pamiętam czy jest to sprecyzowane w zasadach.
Może autor jak wróci z Essen to rozstrzygnie
A co do 1, to dokładnie o to chodzi: tamta karta to akcja, która wymaga poświęcenia robotnika. Reakcja pozwalająca wybierać za free dowolną umowę byłaby chyba przegięta...
Karta Plac budowy (NE) zgodnie z instrukcją daje PZ tylko, jeżeli budulec dostaniemy w fazie produkcji (czyli na lidera by nie zadziałała), natomiast Cysterna (NE) ma identyczną ikonę i opis "za każde zdobyte w dowolnej fazie paliwo". Do tego w instrukcji NE jest jeszcze ogólnie ta ikona opisana jako "wyprodukowanie zasobu". W sumie nie zauważyłam wcześniej tej rozbieżności i zawsze grałam tak, że liczą się tylko zasoby pozyskane w fazie produkcji. Dodatkowo zasoby lidera traktuję tak samo jak zasoby, które otrzymujemy wysyłając po nie 2 robotników w fazie akcji (tzn. nie jako wyprodukowane, tylko pozyskane w inny sposób), chociaż przyznaję, że nie pamiętam czy jest to sprecyzowane w zasadach.
Może autor jak wróci z Essen to rozstrzygnie
A co do 1, to dokładnie o to chodzi: tamta karta to akcja, która wymaga poświęcenia robotnika. Reakcja pozwalająca wybierać za free dowolną umowę byłaby chyba przegięta...
- gath
- Posty: 208
- Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
Re: 51. Stan: Zima
Ad 1 Ikonki działania są takie same więc z interpretacją trzeba poczekać na autora/testerów.
Ad 3 Profity z podboju lub handlu w fazie produkcji mogłyby dać nam jednak tego robotnika. Przecież wykonaliśmy turę wcześniej odpowiednie akcje na tych kartach. Oczywiście trzeba poczekać na oficjalne info.
Ad 5 Tutaj jestem skłonny przyznać, że jednak dostaniemy te punkty za surowce przyniesione przez bohatera. Karty typu "Los Banditos" punktują zdobyte, a nie wyprodukowane surowce.
Espresso. W instrukcji NE był błąd. Karty"Plac budowy" i "Cysterna" działają tak samo - dają PZ za surowce zdobyte w dowolnej fazie. Chociaż początkowo grałem (i wolałbym), że działają tylko w fazie produkcji. W Zimie trzeba będzie uważać bo jest podział na karty działające w fazie produkcji i dowolnej.
Ad 3 Profity z podboju lub handlu w fazie produkcji mogłyby dać nam jednak tego robotnika. Przecież wykonaliśmy turę wcześniej odpowiednie akcje na tych kartach. Oczywiście trzeba poczekać na oficjalne info.
Ad 5 Tutaj jestem skłonny przyznać, że jednak dostaniemy te punkty za surowce przyniesione przez bohatera. Karty typu "Los Banditos" punktują zdobyte, a nie wyprodukowane surowce.
Espresso. W instrukcji NE był błąd. Karty"Plac budowy" i "Cysterna" działają tak samo - dają PZ za surowce zdobyte w dowolnej fazie. Chociaż początkowo grałem (i wolałbym), że działają tylko w fazie produkcji. W Zimie trzeba będzie uważać bo jest podział na karty działające w fazie produkcji i dowolnej.
Re: 51. Stan: Zima
Podbijam.
Jest jakaś szansa, że ktoś się oficjalnie ustosunkuje do wymienionych w pierwszym poście problemów? Co prawda na "czuja" wiemy już jako tako co i jak, ale oficjalne potwierdzenie byłoby miłe.
Pozdrawiam
Jest jakaś szansa, że ktoś się oficjalnie ustosunkuje do wymienionych w pierwszym poście problemów? Co prawda na "czuja" wiemy już jako tako co i jak, ale oficjalne potwierdzenie byłoby miłe.
Pozdrawiam
Re: 51. Stan: Zima
Znowu jeden pod drugim, ale wyniknął nam problem podczas jednej z rozgrywek:
Atak na Texas Rangers (reakcja, za podbój dokonany przez przeciwnika dostajesz żeton przyłączenia o wartości 1). Czy zdolność odpali się?
Atak na Texas Rangers (reakcja, za podbój dokonany przez przeciwnika dostajesz żeton przyłączenia o wartości 1). Czy zdolność odpali się?
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: 51. Stan: Zima
Znaczy się, Texas ma kartę reakcji i został zaatakowany?
Moim zdaniem zdolność się odpali, chyba że zniszczono własnie tę kartę reakcji, - to wtedy nie zdąży.
Moim zdaniem zdolność się odpali, chyba że zniszczono własnie tę kartę reakcji, - to wtedy nie zdąży.
Re: 51. Stan: Zima
Dzięki o to mi chodziło, i niekoniecznie texas (karta reakcji tak się nazywa), ale też tak myślałem.
pozdrawiam
pozdrawiam
Re: 51. Stan: Zima
Byłbym wdzięczny za pomoc w dwóch kwestiach:
1. Łączenie 51.Stan + Nowa Era + Zima
Zasady połączenia wszystkich trzech są dość niejasne:
Liderzy: czy talie liderów robimy z WSZYSTKICH liderów, czy tylko z tych danych na liście 51.Stan+Zima?
Natychmiastowy Podbój/Współpraca: Czy talie tych robimy tylko z listy Nowa Era+Zima, czy rozszerzamy na wszystkie karty jakie są na obu listach: 51.Stan+Zima ORAZ Nowa Era+Zima?
2. Karta Striner's Factory (jest na 21. str. instrukcji)
[Przechowywanie][surowiec][surowiec][surowiec] -> 2PZ
Co oznacza ikonka zegareczka przechowywania obok surowców w koszcie akcji? Czy oznacza to, że wystarczy, że raz położymy zasoby na tej karcie, nie znikają one i potem wystarczy wysyłać chłopków by dostawać punkty zwycięstwa? Czy potem możemy korzystać z tych zasobów?
Z góry dzięki za pomoc
1. Łączenie 51.Stan + Nowa Era + Zima
Zasady połączenia wszystkich trzech są dość niejasne:
Liderzy: czy talie liderów robimy z WSZYSTKICH liderów, czy tylko z tych danych na liście 51.Stan+Zima?
Natychmiastowy Podbój/Współpraca: Czy talie tych robimy tylko z listy Nowa Era+Zima, czy rozszerzamy na wszystkie karty jakie są na obu listach: 51.Stan+Zima ORAZ Nowa Era+Zima?
2. Karta Striner's Factory (jest na 21. str. instrukcji)
[Przechowywanie][surowiec][surowiec][surowiec] -> 2PZ
Co oznacza ikonka zegareczka przechowywania obok surowców w koszcie akcji? Czy oznacza to, że wystarczy, że raz położymy zasoby na tej karcie, nie znikają one i potem wystarczy wysyłać chłopków by dostawać punkty zwycięstwa? Czy potem możemy korzystać z tych zasobów?
Z góry dzięki za pomoc
Re: 51. Stan: Zima
1. Ja łączę wszystkich liderów i podboje itd.
2. Zegarek oznacza że surowce nie są tracone na koniec tury. Wysyłając robotnika przerabiasz je na punkty zwycięstwa. Jeśli raz położysz na karcie to już nie możesz z nich korzystać.
2. Zegarek oznacza że surowce nie są tracone na koniec tury. Wysyłając robotnika przerabiasz je na punkty zwycięstwa. Jeśli raz położysz na karcie to już nie możesz z nich korzystać.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: 51. Stan: Zima
Dlaczego niejasne?Krisso pisze:1. Łączenie 51.Stan + Nowa Era + Zima
Zasady połączenia wszystkich trzech są dość niejasne:
Liderzy: czy talie liderów robimy z WSZYSTKICH liderów, czy tylko z tych danych na liście 51.Stan+Zima?
Natychmiastowy Podbój/Współpraca: Czy talie tych robimy tylko z listy Nowa Era+Zima, czy rozszerzamy na wszystkie karty jakie są na obu listach: 51.Stan+Zima ORAZ Nowa Era+Zima?
"Z talii należy wyjąć
wszystkie Karty Liderów, Karty Natychmiastowe Podboju i Karty Natychmiastowe Współpracy. Każdą z wymienionych grup kart należy osobno potasować, a następnie:
Karty Liderów należy rozdzielić na dwa stosy po 6 kart w każdym,
z Kart Podboju należy utworzyć jeden stos zawierający 6 losowych kart,
z Kart Współpracy należy utworzyć jeden stos zawierający 6 losowych kart,
pozostałe niewykorzystane Karty Podboju i Współpracy odkładamy do pudełka nie oglądając ich, nie będą wykorzystywane w tej rozgrywce."
Mielesz wszystko, co masz (jak masz jakieś karty promo - też) i wydzielasz tyle, ile napisano
Re: 51. Stan: Zima
1 Czy po wykonaniu akcji na karcie Buldożer (zniszcz i weź od razu to, co jest na czerwonym pasku) otrzymuje się punkt za zniszczoną kartę?
2 Czy Dostawcy (produkcja tego, co produkuje wybrana karta produkcji przeciwnika) produkują po wejściu do gry oraz po spasowaniu przeciwnika?
3 Czy Sabotażyści (blokowanie produkcji przeciwnikowi) działają po spasowaniu przeciwnika?
2 Czy Dostawcy (produkcja tego, co produkuje wybrana karta produkcji przeciwnika) produkują po wejściu do gry oraz po spasowaniu przeciwnika?
3 Czy Sabotażyści (blokowanie produkcji przeciwnikowi) działają po spasowaniu przeciwnika?
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: 51. Stan: Zima
Nie mam swojego egzemplarza przy sobie, więc odpowiem z głowy, na logikę.
generalnie jest tak, że po spasowaniu przeciwnika nie możesz wykonywać żadnych akcji, które go dotyczą.
Buldożer - nie dostajesz punktu.
Dostawcy - jeśli to fabryka, to produkuje po wejściu
generalnie jest tak, że po spasowaniu przeciwnika nie możesz wykonywać żadnych akcji, które go dotyczą.
Buldożer - nie dostajesz punktu.
Dostawcy - jeśli to fabryka, to produkuje po wejściu
Re: 51. Stan: Zima
Przepraszam, że drążę, ale nie mogę się zgodzić.Veridiana pisze:Nie mam swojego egzemplarza przy sobie, więc odpowiem z głowy, na logikę.
generalnie jest tak, że po spasowaniu przeciwnika nie możesz wykonywać żadnych akcji, które go dotyczą.
W instrukcji do 51.Stanu zabroniono jedynie wysyłać pracowników do lokacji gracza, który spasował.
Dostawcy i Sabotażyści każą wybrać jedną z lokacji przeciwnika, która posiada regułę produkcji i, odpowiednio, pobrać zasoby lub położyć żeton wyłączonej produkcji.
Nie ma tu więc bezpośredniego zakazu. Może na logikę nie powinno się tak robić, ale zasady zakazują tylko wysyłać pracowników.
Chciałbym wiedzieć, jak to było pomyślane przy tworzeniu kart.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: 51. Stan: Zima
Instrukcja instrukcją, ale aby nie być gołosłowną, zadałam to pytanie zarówno autorowi gry, jak i autorowi instrukcji. obaj stanowczo stwierdzili, że wobec gracza, który spasował nie można wykonywać ŻADNYCH działań, więc odpowiedź brzmi NIE