Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Losiek pisze:
jolietjake pisze: Jak sam cytujesz pytanie to go też przeczytaj :wink: Poruszany problem nie jest opisany ani w FAQ, ani w instrukcji, jeśli się nie mylę i dlatego dyskutujemy.
No właśnie, że to jest opisane w zacytowanym fragmencie.
Budujesz palisadę i dach w naturalnym schronieniu a następnie budujesz schronienie - zbudowane schronienie z definicji ma dach i palisadę na poziomie 0 - nie są przenoszone z naturalnego schronienia. Następnie przenosisz schronienie o poziomie dachu i palisady równym zero.
Pokaz mi fragment w cytowanym fragmencie, gdzie jest napisane cos o budowaniu schronienia na kaflu ze schronieniem naturalnym, prosze...
Joliet Jake na BGG
Senthe
Posty: 1720
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Senthe »

Ja zawsze grałam tak, że jeśli zbuduję normalne schronienie, to je po prostu mam razem ze zrobionym wcześniej dachem.

Instrukcja ujmuje ten problem w kategoriach "jest schronienie - nie ma schronienia", nie różnicując w żaden sposób schronienia z kafelka i schronienia zbudowanego.

Jest reguła, że nie możemy zbudować dachu, nie mając zbudowanego schronienia. Wyjątek: mamy schronienie na kafelku.
Jest reguła, że przenosząc obóz bez schronienia z kafelka ze schronieniem tracimy cały dach i palisadę.

Jak dla mnie jasne jest, że po zbudowaniu dachu, a potem schronienia, na kafelku ze schronieniem, sprowadzamy całą sytuację do standardowego modelu: "mam schronienie, mam dach". W momencie przenoszenia obozu przechodzimy więc do sytuacji "mam schronienie, mam dach -> przy przenoszeniu tracę połowę dachu", a nie "mam dach, nie mam schronienia -> tracę cały dach".
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Tak jak pisałem już wcześniej... zgadzam się Senthe, że mechanika gry nie przewiduje takiej sytuacji, więc nie można tej sytuacji tak głęboko rozpatrywać. Z drugiej jednak strony jest to nielogiczne ze względu fabularnego, a w tej grze często tłumaczy się rzeczy właśnie pod tym kątem. Tak więc nie będę przystawać po jednej stronie, bo rozwiązanie może być różne i chciałbym ostateczny werdykt usłyszeć od Trzewika, żeby uciąć dywagacje. Jedyne z czym się nie zgadzam to to, że rozwiązanie jest w instrukcji/FAQ/jest oczywiste :wink:
Senthe pisze: Instrukcja ujmuje ten problem w kategoriach "jest schronienie - nie ma schronienia", nie różnicując w żaden sposób schronienia z kafelka i schronienia zbudowanego.
.
Hm, no w sumie to różnicuje, bo przy schronieniu naturalnym nie ustawiasz znacznika na polu zbudowanego schronienia i nie obracasz żetonu ze strony obozu na stronę schronienia.


Na początku myślałem, że ta wątpliwość jest megarzadka i niewiele i tak zmienia... Ale jednak to nieprawda, bo rozstrzygnięcie tego problemu imho baaaardzo wpłynie na sens gnieżdżenia się w jaskiniach i znacząco zwiększy zalety takiego rozwiązania :wink:
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 1014
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 354 times
Been thanked: 215 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Losiek »

jolietjake pisze: Pokaz mi fragment w cytowanym fragmencie, gdzie jest napisane cos o budowaniu schronienia na kaflu ze schronieniem naturalnym, prosze...
Chyba przesadnie komplikujesz. Nie ma żadnego znaczenia czy na kaflu jest schronienie naturalne czy go nie ma. Po prostu budujesz i już. Scronienie można wybudować na dowolnym kaflu zatem na takim ze schronieniem naturalnym również.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Losiek pisze:
jolietjake pisze: Pokaz mi fragment w cytowanym fragmencie, gdzie jest napisane cos o budowaniu schronienia na kaflu ze schronieniem naturalnym, prosze...
Chyba przesadnie komplikujesz. Nie ma żadnego znaczenia czy na kaflu jest schronienie naturalne czy go nie ma. Po prostu budujesz i już. Scronienie można wybudować na dowolnym kaflu zatem na takim ze schronieniem naturalnym również.
Co przesadnie komplikuje skoro tak wlasnie pytanie brzmiało? :D Owszem ma znaczenie, bo na kaflu bez schronienia naturalnego nie możesz mieć wcześniej palisady i dachu, a o to chodzi w problemie. Odnoszę wrażenie, że nie doczytałeś pytania :wink:
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 1014
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 354 times
Been thanked: 215 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Losiek »

jolietjake pisze: Co przesadnie komplikuje skoro tak wlasnie pytanie brzmiało? :D Owszem ma znaczenie, bo na kaflu bez schronienia naturalnego nie możesz mieć wcześniej palisady i dachu, a o to chodzi w problemie. Odnoszę wrażenie, że nie doczytałeś pytania :wink:
Pytanie doczytałem - nawet kilka razy ;)

Przestaję jednak rozumieć o co Ci chodzi. popraw mnie jeśli się mylę:
1. Masz schronienie naturalne z jakimś tam poziomem palisady/dachu
2. Budujesz schronienie
3. Przenosisz schronienie

ad 1. Ok, nikt Ci nie zabrania
ad 2. Budujesz nowe schronienie ale nie przenosisz dachu/palisady ze schronienia naturalnego (tak mówi instrukcja) - istnienie czy nie naturalnego schronienia na kaflu nie ma żadnego znaczenia w procesie budowy schronienia. Tak samo jak nie ma znaczenia czy masz na nogach czerwone skarpety. Reasumując poziom dachu/palisady nie wpływa w żaden sposób na możliwość budowy schronienia.
ad 3. Przenosisz schronienie zgodnie z instrukcją

To samo osiągniesz po prostu budując schronienie na tym drugim kaflu.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Losiek pisze: ad 2. Budujesz nowe schronienie ale nie przenosisz dachu/palisady ze schronienia naturalnego (tak mówi instrukcja)
Tak mówi? Wal cytatem, może mam braki :wink:
Losiek pisze: Reasumując poziom dachu/palisady nie wpływa w żaden sposób na możliwość budowy schronienia.
Nikt nie mówił, że na możliwość ma wpływać. Chodzi o to, że nie ma w jaki sposób zaznaczyć, że dach jest zbudowany w naturalnym, a nie nowym schronieniu. A nie znaczy to też imho, że dach nagle spada nam do zera. Jakbyśmy obok jaskini zbudwali sobie nowe schronienie, to przecież nie zniknie w tym momencie dach i palisada, którymi obudowaliśmy naszą jaskinie (czyt. schronienie naturalne) :wink:
Joliet Jake na BGG
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

To ja może spróbuję Wam podsumować dyskusję.

1. Mamy naturalne schronienie z dachem i palisadą.
2. Budujemy normalne schronienie (odwracamy żeton). I w tym momencie gdyby ktoś spojrzał na planszę widzi zbudowane schronienie z dachem i palisadą BO NIE MA JAK ZAZNACZYĆ że te rzeczy przynależą do schronienia naturalnego.
3. Przenosząc się ten ktoś kto spojrzał na planszę później przeniósłby się zgodnie z zasadami normalnego przenoszenia schronienia (dach, palisada 1/2). My jednak, mając w pamięci (bo nie ma jak zaznaczyć), że dach i palisada były ochroną NATURALNEGO schronienia nie zabieramy ich ze sobą.

Wniosek:
1. W grze brakuje elementu do zaznaczenia czy dach przynależy schronieniu naturalnemu czy zbudowanemu, gdy mamy obydwa.
2. Mimo to, pozostając w klimacie gry imho powinno się przenieść schronienie redukując dach i palisadę na poziom 0. Tak wynika fabularnie i z tej reguły, że dach i palisada z naturalnego się nie przenoszą (a pamiętamy, że były zbudowane przy naturalnym).

Uff, mam nadzieję, że się zrozumieliśmy teraz.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Peter128 pisze: 2. Budujemy normalne schronienie (odwracamy żeton). I w tym momencie gdyby ktoś spojrzał na planszę widzi zbudowane schronienie z dachem i palisadą BO NIE MA JAK ZAZNACZYĆ że te rzeczy przynależą do schronienia naturalnego.
Jeśli dobrze rozumiem, Losiek sugeruje, że w momencie wybudowania nowego schronienia OD RAZU musimy palisadę i dach zredukować do zera. Wydaje mi się, że to błędne rozumowanie, ale nie jestem co do tego przekonany i bardzo możliwe, że się mylę.
Joliet Jake na BGG
Senthe
Posty: 1720
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Senthe »

@Peter128

Wg mnie nie "brakuje elementu do zaznaczenia", tylko celowo nie dodano czegoś takiego, ponieważ Twoja interpretacja zasad jest błędna. ;)

Ale dopóki ktoś z Portalu się nie wypowie, to chyba nie ma szans, żebyśmy to jakoś rozstrzygnęli.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

@jolietjake
Interpretacja z tym, że dach i palisadę należy natychmiast po zbudowaniu nowego zredukować do zera na 100% jest błędna.

@Senthe
W którym miejscu jest błędna?
Senthe
Posty: 1720
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Senthe »

Jak pisałam wyżej, wg mnie można normalnie przenieść zbudowany wcześniej dach i palisadę. Wynika to z faktu, który sam zauważyłeś: po zbudowaniu schronienia na kafelku ze schronieniem mamy już: schronienie, dach, palisadę. Przy rozpatrywaniu przenoszenia obozu nie zastanawiamy się więc już, co było pierwsze (jajko czy kura :P), tylko przenosimy obóz tak jakbyśmy mieli: schronienie, dach i palisadę. Normalnie.

Ponieważ jednak żadne z nas nie ma jasnych dowodów na swoje stanowisko, proponuję poczekać na oficjalne wyjaśnienie.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Senthe pisze:
Ponieważ jednak żadne z nas nie ma jasnych dowodów na swoje stanowisko, proponuję poczekać na oficjalne wyjaśnienie.
Za to tutaj na pewno masz rację :)
Pynio
Posty: 982
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 185 times
Been thanked: 154 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

Przepraszam za wprowadzone zamieszanie ;)

Ja z taką sytuacją zetknąłem się już kilka razy. Jeśli np. w pierwszym scenariuszu kafelek obok ma schronienie to się tam przenosimy i czasem postawimy dach (wiadomo, że palisada w I scenariuszu ma niewielki wpływ).

Tak się zastanowiłem to widzę dwa rozwiązania:

Pierwszy zaznaczanie - dość łatwa sprawa. Z instrukcji wynika, że wszystko zaznaczamy czarnymi żetonami. Dach i palisada ze schronienia z kafelka można zatem oznaczać białymi. Lub w ogóle nie kłaść żetonu przy rysunku schronienia jeśli nie mamy go wybudowanego (ja tam generalnie kładę, chociaż nie ma tam żadnego "poziomu")

Drugie - xxxx (idiotyczne :roll: po ponownym zastanowieniu szkoda tłuc w klawiaturę)

Jeśli chodzi o instrukcję to natychmiast zerknąłem na stronę gdzie są opisane różnice i nie ma tam opisanej przeze mnie sytuacji.

Czekamy na oficjalne wsparcie :)

Dla przypomnienia:

Wchodzę na kafelek z naturalnym schronieniem -> buduję palisadę i dach na 5 -> buduję własne schronienie -> jak wygląda kwestia przeniesienia (mojego) schronienia (zaczynam na nowym kafelku od 0? - pewnie tak ale nie ma nigdzie info), jak wygląda dalsza budowa dachu / palisady (jadę na 6 czy, nie wiem, nowy żeton na 1 na moim schronieniu, i co w tym wypadku z późniejszym przeniesieniem)
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Pynio pisze:
Pierwszy zaznaczanie - dość łatwa sprawa. Z instrukcji wynika, że wszystko zaznaczamy czarnymi żetonami. Dach i palisada ze schronienia z kafelka można zatem oznaczać białymi. Lub w ogóle nie kłaść żetonu przy rysunku schronienia jeśli nie mamy go wybudowanego (ja tam generalnie kładę, chociaż nie ma tam żadnego "poziomu")
No ale nie możesz sobie dorabiać własnych zasad oznaczania. Jak mechanika tego nie przewiduje to znaczy, że takiego podziału ma nie być i tyle.
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 1014
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 354 times
Been thanked: 215 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Losiek »

jolietjake pisze: Jeśli dobrze rozumiem, Losiek sugeruje, że w momencie wybudowania nowego schronienia OD RAZU musimy palisadę i dach zredukować do zera. Wydaje mi się, że to błędne rozumowanie, ale nie jestem co do tego przekonany i bardzo możliwe, że się mylę.
Nie sugeruję ;)
Chodzi mi o samo przeniesienie obozu. Przenosisz obóz z poziomem 0/0.

Rzeczywiście brakuje możliwości zaznaczenia poziomu dachu/palisady osobno dla zbudowanego i natruralnego schronienia. Myślę, że można użyć pionka innego koloru.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

jolietjake pisze:
Losiek pisze: ad 2. Budujesz nowe schronienie ale nie przenosisz dachu/palisady ze schronienia naturalnego (tak mówi instrukcja)
Tak mówi? Wal cytatem, może mam braki :wink: :
Nadal czekam :D
Losiek pisze: Chodzi mi o samo przeniesienie obozu. Przenosisz obóz z poziomem 0/0.
Jak masz wybudowane schronienie to przy przenoszeniu obniżasz o połowe, a nie do zera. A w opisanym przypadku, o którym dyskutujemy przenosimy normalnie wybudowane schronienie. Jeśli mówiąc teraz "przeniesienie obozu" masz na myśli przeniesienie między naturalnym, a nowo wybudowanym na tym kafelku - no to nie ma żadnych zapisów mówiących o tym, że przy takim przeniesieniu tracimy cały dach i palisadę (tak jak twierdzisz)
Losiek pisze: Rzeczywiście brakuje możliwości zaznaczenia poziomu dachu/palisady osobno dla zbudowanego i natruralnego schronienia. Myślę, że można użyć pionka innego koloru.
Tak jak pisałem:
jolietjake pisze: No ale nie możesz sobie dorabiać własnych zasad oznaczania. Jak mechanika tego nie przewiduje to znaczy, że takiego podziału ma nie być i tyle.
Joliet Jake na BGG
siawq
Posty: 167
Rejestracja: 25 kwie 2013, 10:58
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Odp: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: siawq »

Panowie i Panie takie gadanie nic nie wnosi. Napiszcie pw do konta Portalu/Trzewika z prośbą o ustosunkowanie się i rozwianie wszelkich wątpliwości.

Wysłane z SGSIII za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1392
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 34 times
Been thanked: 428 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Portal Games »

Str. 16 nowej instrukcji:
"Aby zaznaczyć, że Schronienie zostało zbudowane, należy położyć czarny znacznik na polu Schronienia i dodatkowe czarne znaczniki na najwyższych polach wskaźników poziomu Dachu oraz Palisady (obok ikon Dachu oraz Palisady, które należy traktować jako poziom 0)."

Mówiąc krótko: jeżeli budujecie Schronienie, to Dach i Palisada tego Schronienia mają poziom 0.
Fabularnie: przenieśliście się do innego Schronienia, więc zapomnijcie o tamtym wcześniejszym. Macie nowe, które musicie na nowo rozbudowywać.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Peter128 pisze:@jolietjake
Interpretacja z tym, że dach i palisadę należy natychmiast po zbudowaniu nowego zredukować do zera na 100% jest błędna.
No i jak widać nie jest! @Losiek, kłaniam się nisko i zwracam honor! :wink:
Joliet Jake na BGG
Senthe
Posty: 1720
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Senthe »

No ładnie. To masakrycznie utrudni pierwszy scenariusz. Ech. :|
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Ruben$
Posty: 107
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:26
Has thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Ruben$ »

A dlaczego utrudnia akurat pierwszy scenariusz?
Senthe
Posty: 1720
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Senthe »

Bo przeżycie w nim bez dachu jest raczej niewykonalne. No i myślę głównie o graczach, którzy akurat od tego scenariusza zaczynają przygodę z Robinsonem - utrudnianie akurat im gry jest bez sensu.

Ale cóż - jest taka reguła, to trudno, trzeba będzie z tym żyć. ;)
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Ano przyznam się, że tez jestem zaskoczony, ale po przemyśleniu ma to sens. Wniosek: Lepiej zostawić drewno i ewentualnie po przeniesieniu budować od razu dach na 1 poziom. Ale jak to w Robinsonie wszystko zależy od kontekstu. Dzięki Portal za odpowiedź.
Ruben$
Posty: 107
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:26
Has thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Ruben$ »

Dalej nie rozumiem czemu miałoby to utrudniać rozgrywkę :) Ja przeważnie tak gram scenariusz, że w pierwszej rundzie mocno eksploruje. Tylko po to, żeby znaleźć naturalne schronienie i tam się przenieść. Dzięki temu nie tracę życia za noc pod gołym niebem. Przeważnie tam też buduję sobie dach i palisadę do wymaganych poziomów i dalej żyję w tymże naturalnym schronieniu. Oczywiście nosi to pewne ryzyko, ponieważ wydarzenie na karcie może nas zmusić do przeprowadzki na sąsiedni kafelek co spowoduje utratę dachu i palisady.

Można grać też tak, że żyjemy w takim naturalnym schronieniu (bez budowania dachu i palisady) do momentu wybudowania obozu i wtedy rozbudowywać dach i palisadę.

Najgłupszą opcją jest budowanie w naturalnym schronieniu dachu i palisady i następnie zbudowanie obozu bo to zmniejsza nam dach i palisadę na zero.

Może to utrudnienie wynika z tego, że graliście błędnie ;) W tej grze występuję taki paradoks, że jak nam za dobrze idzie to znaczy, że na pewno gramy źle :)
ODPOWIEDZ