Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Caverna : Cave Farmers
Te dwa budynki na pierwszy rzut oka (właściwie to na drugi i trzeci też) nie grają ze sobą i pewnie dlatego błąd się prześliznął.
Myślę, że nawet nie ma sensu dokładać dodatkowej zasady nowym graczom. Prawdopodobieństwo, że sami na to wpadną jest naprawde niewielkie, a wprowadza pewne zamiesanie i konieczność tłumaczenia dlaczego tak, a nie inaczej.
Myślę, że nawet nie ma sensu dokładać dodatkowej zasady nowym graczom. Prawdopodobieństwo, że sami na to wpadną jest naprawde niewielkie, a wprowadza pewne zamiesanie i konieczność tłumaczenia dlaczego tak, a nie inaczej.
Re: Caverna : Cave Farmers
Co do Hunting Parlor i Slaughtering Cave, to masz rację że w załączniku jest użyta różna nomenklatura. Jednak osoby nie czytające szczegółowo załącznika mogą tego nie wychwycić, bo na pierwszy rzut oka, kombo mogłoby działać.
Może w dodatku ( jeśli taki się pojawi) wprowadzą jakieś lepsze rozwiązanie...
Tak właściwie to wystarczą 3, nieskończona ilość żelaza może się przydać sama w sobie i przesądzić o końcowym wyniku.Bea pisze: Czyli rozumiem, że żeby stworzyć to kombo trzeba mieć cztery konkretne budynki?
To by było chyba najlepsze rozwiązanie, sam autor gry je zaproponował. Niestety ludzie na BGG się oburzyli i Uwe wybrał rozwiązanie które jest aktualnie w załączniku.Fajnie byłoby, gdyby po prostu zmienili działanie jednego z tych budynków i dali naklejkę na niego. Zasada, że czegoś nagle nie można używać jakoś nie przemawia do mnie.
Może w dodatku ( jeśli taki się pojawi) wprowadzą jakieś lepsze rozwiązanie...
Re: Caverna : Cave Farmers
Ja liczę, że lepsze rozwiązanie pojawi się w polskiej wersji, na którą też zresztą liczę
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Jestem pewien, że już każdy dodruk będzie miał poprawione budynki. Zatem tym bardziej ewentualne polskie wydanie.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
- Zet
- Posty: 1365
- Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 164 times
- Been thanked: 169 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Czy w takich sytuacjach, po dodruku, jest szansa na wymianę elementów w egzemplarzach sprzed poprawek? Macie z tym jakieś doświadczenia?
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Caverna : Cave Farmers
A ja mam nadzieję, że to tak rozwiążą, że właściciele pierwszego wydania nie będą pokrzywdzeni.romeck pisze:Jestem pewien, że już każdy dodruk będzie miał poprawione budynki. Zatem tym bardziej ewentualne polskie wydanie.
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Wrażenia po pierwszej partii na naszym blogu CiekaweGry.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Tu bym się nie do końca z tobą zgodziła. Caverna może się wydawać luźną grą, jeśli sobie ot tak pykamy bez nacisku na zbieranie ogromnych ilości punktów. Można powiedzieć, że czy stoisz czy leżysz zawsze coś ugrasz. Jeśli jednak chcesz zdobyć naprawdę dużo punktów (ten pułap zaczyna się podobno powyżej setki) to gra staje się sporym mózgożerem i trzeba nieźle kombinować, żeby ugrać więcej niż inni.palladinus pisze:Wrażenia po pierwszej partii na naszym blogu CiekaweGry.
"Oczekiwałem raczej cięższego tytułu, a otrzymałem luźną wersję, bardziej familijną"
Re: Caverna : Cave Farmers
Patrząc na wynik partii testowej 67-43, łatwo zauważyć że jeden z graczy ewidentnie się podłożył a drugi zbytnio się nie starał. W takim składzie musiało być luźno, familijnie i prawdopodobnie dosyć nudno.palladinus pisze:Wrażenia po pierwszej partii na naszym blogu CiekaweGry.
"Oczekiwałem raczej cięższego tytułu, a otrzymałem luźną wersję, bardziej familijną"
Myślę że gra zdecydowanie nabiera rumieńców gdy gracze starają się jednak zoptymalizować swoje ruchy.
- woj_settlers
- Posty: 146
- Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
- Lokalizacja: Poznań
Re: Caverna : Cave Farmers
Artykuł "Wrażenia ..." nie napisałem w kategorii "Wydaje wyrok i pisze recenzje" tylko luźnych przemyśleń po partii, i określiłem jaka ta partia była: pierwsza, dwuosobowa, w wariancie podstawowym.
Co do osiągniętych wyników to też raczej przesada w opinii - sam autor chyba mówi, że dobry wynik to 80 punktów. Trudno w takiej rozbudowanej grze osiągnąć w pierwszej partii nie znając kart bardzo dobrego wyniku, który pewnie też w dużej mierze zależy od tego w jakiej kolejności pojawią się pewne karty oraz czy gra się z budynkami w wersji rozszerzonej. Wyobrażam sobie, że znając grę, wyniki powyżej 80 punktów są jak najbardziej możliwe. Jeśli jednak w partii dwuosobowej, gracze pójdą w inne ścieżki też nie powinno być dużo ciaśniej.
W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
Dlatego moje luźne wrażenia mogą się zmienić po kolejnych partiach
Co do osiągniętych wyników to też raczej przesada w opinii - sam autor chyba mówi, że dobry wynik to 80 punktów. Trudno w takiej rozbudowanej grze osiągnąć w pierwszej partii nie znając kart bardzo dobrego wyniku, który pewnie też w dużej mierze zależy od tego w jakiej kolejności pojawią się pewne karty oraz czy gra się z budynkami w wersji rozszerzonej. Wyobrażam sobie, że znając grę, wyniki powyżej 80 punktów są jak najbardziej możliwe. Jeśli jednak w partii dwuosobowej, gracze pójdą w inne ścieżki też nie powinno być dużo ciaśniej.
W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
Dlatego moje luźne wrażenia mogą się zmienić po kolejnych partiach
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
I moim zdaniem masz rację. Jest luźniej dokładnie w tych sprawach. Choć ja jako przyczynę wskazałbym głównie wyprawy i w mniejszym stopniu pole replikacji ruchu.woj_settlers pisze: W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Z tym się zgodzę, faktycznie w Cavernie nie kładzie się nacisku na zdobywanie jedzenia, jest to o wiele mniej ważną składową częścią gry niż w Agricoli.FortArt pisze:I moim zdaniem masz rację. Jest luźniej dokładnie w tych sprawach. Choć ja jako przyczynę wskazałbym głównie wyprawy i w mniejszym stopniu pole replikacji ruchu.woj_settlers pisze: W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
Mam wrażenie, że Caverna została tak zaprojektowana, żeby skupić się na prężnym rozwoju gospodarstwa, a nie myśleć cały czas o jedzeniu (może nastały lepsze czasy ). Faktycznie jedzenie można zdobywać na wiele sposobów. Poświęcimy krowę, pięć rubinów i mamy spokój na dwie rundy. Tylko jaki w tym sens? Tracimy cenne punkty na koniec gry. O jedzenie trzeba zadbać na już na początku, aby prawie "samo" się robiło i skupić się na rozwoju gospodarstwa. Te rubiny czy zarżnięta krowa gdy dobrze pokombinujemy mogą nam zapunktować podwójnie lub potrójnie.
W Cavernie fajne jest to, że do wygrania nie wystarczy zbierać wszystkiego po trochu, co popadnie, co się napatoczy akurat. Tu od początku trzeba mieć "chytry plan" i się w czymś wyspecjalizować a zakupione budyki muszą ze sobą idealnie współpracować. Im wcześniej zaczniemy to planować tym lepiej. I jeszcze trzeba uważać, żeby nam ktoś naszego planu nie zburzył podebraniem fajnej akcji, bo niby jest luźno na planszy, ale pewne pola zawsze są cenne. Za to jak będziemy bardzo oryginalni i pójdziemy w coś na co nikt nie wpadł, mamy większe szanse powodzenia.
Podsumowując: jedzenie już nie generuje aż takiego stresu, ale trzeba planować bardziej długofalowo i pilnować realizacji naszego planu - to stresuje i powoduje, że rozgrywka na pewnym poziomie wcale nie jest familijna Ale faktycznie, gdy wszyscy grają na "luzie", bez konkretnego planu, tak aby tylko przeżyć i zbudować wszystkiego po trochu, to grę można uznać za łatwiejszą od Agricoli, choć może bardziej skomplikowaną w zasadach. Nie trzeba się tym zrażać, po kilku partiach poznamy zależności między polami i budynkami i odkryjemy kolejne niesamowite kombosy. Gra z czasem zyskuje.
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Wrażenia z pierwszej 4-osobowej rozgrywki (po 2 solówkach) ze strony fanatycznej wielbicielki Agricoli:
1. to bardzo dobra gra jest
2. Jest bardziej niż Agri podatna na downtime, bo wiele akcji to tak naprawdę kilka akcji w jednej (zwłaszcza wyprawy); to łączenie wielu akcji w jednym ruchu sprawia też, że łatwiej przeoczyć jakąś możliwość
3. brakuje refki z punktacją; dopóki gracze nie znają jeszcze gry, to i małe literki na budynkach na drugim końcu stołu ciężko doczytać, a z kolei pytanie "a co tam jest napisane?" zdradza nasze plany
4. Wcale nie jest tak lajtowo z tym żywieniem
5. Wyprawy są przereklamowane
1. to bardzo dobra gra jest
2. Jest bardziej niż Agri podatna na downtime, bo wiele akcji to tak naprawdę kilka akcji w jednej (zwłaszcza wyprawy); to łączenie wielu akcji w jednym ruchu sprawia też, że łatwiej przeoczyć jakąś możliwość
3. brakuje refki z punktacją; dopóki gracze nie znają jeszcze gry, to i małe literki na budynkach na drugim końcu stołu ciężko doczytać, a z kolei pytanie "a co tam jest napisane?" zdradza nasze plany
4. Wcale nie jest tak lajtowo z tym żywieniem
5. Wyprawy są przereklamowane
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Czy to wrażenia z wersji podstawowej czy pełnej? (bo dotychczas miałem kontakt tylko z podstawową i mnie - fana Agricoli - jak na razie nie zachwyciło... więc mam jeszcze nadzieję...)Perpetka pisze:Wrażenia z pierwszej 4-osobowej rozgrywki (po 2 solówkach) ze strony fanatycznej wielbicielki Agricoli:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Podstawowej, nie chciałam dawać trójce myślicieli jeszcze więcej budynków do ogarnięcia.
- Highlander
- Posty: 1635
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 152 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Jak ktoś chciałby (w oczekiwaniu na pojawienie się gry w sprzedaży) zobaczyć przykładową instruktażową rozgrywkę to może zajrzeć tutaj:
http://youtu.be/EyoX4IHOUK4
Dodatkowo na koniec jest subiektywne podsumowanie prowadzącego Michaela Wißnera.
Ja całości nie obejrzałem bo to aż godzina, ale nawet kilka minut daje dobry ogląd na mechanikę.
http://youtu.be/EyoX4IHOUK4
Dodatkowo na koniec jest subiektywne podsumowanie prowadzącego Michaela Wißnera.
Ja całości nie obejrzałem bo to aż godzina, ale nawet kilka minut daje dobry ogląd na mechanikę.
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Po dzisiejszej, drugiej rozgrywce, w Cavernę odwołuję zastrzeżenia: były emocje, knucie, optymalizacja, kombinacja etc. etc. Wreszcie poczułem - jednak - ciasnotę i konieczność ważenia każdego ruchu. Wreszcie ograniała mnie rozpacz w 1/3 rozgrywki, gdy patrzyłem na swoje nędzne gospodarstwo: "tyle ruchów zrobiłem a nic u mnie nie ma" (zupełnie jak w Agricoli do połowy gry ). Jest dobrze. A w wersji z kompletem budynków będzie jeszcze lepiej
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Re: Caverna : Cave Farmers
Jest może jakaś nieoficjalna instrukcja PL lub karta pomocy gracza ? Boję się, że nie wyłapie wszystkich tych mini reguł, chociaż mój angielski nie jest taki najgorszy : )
- JAskier
- Posty: 728
- Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
- Lokalizacja: Toruń
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Zaraz skończy się angielski nakład i zostaniesz z ręką w nocnikuJAskier pisze:Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
- Qlaqs
- Posty: 493
- Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 14 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Ja kupiłem EN. Z prostego względu - nie trzeba czekać tyle na dodatki. Te na pewno się ukażą
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
Re: Caverna : Cave Farmers
Tak na dobrą sprawę tekstu angielskiego jest jak na lekarstwo, dodatkowo ikonografia jest na tyle czytelna, że nie ma większych obaw co do rozgrywki z osobami nie władającymi angielskim. Ja polecam Cavernę w oryginale.JAskier pisze:Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
- Qlaqs
- Posty: 493
- Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 14 times
Re: Odp: Caverna : Cave Farmers
Zgadzam się w 100%grabash4u pisze:Tak na dobrą sprawę tekstu angielskiego jest jak na lekarstwo, dodatkowo ikonografia jest na tyle czytelna, że nie ma większych obaw co do rozgrywki z osobami nie władającymi angielskim. Ja polecam Cavernę w oryginale.JAskier pisze:Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!