Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Pynio
Posty: 982
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 185 times
Been thanked: 154 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

Kolega Edwardo konfabuluje ;)

Już jest poprawna odpowiedź, ale to warto podkreślić, by ktoś tak NIE GRAŁ.

NIE MOŻNA wybudować schronienia i podnosić dachu w jednej rundzie. Można podnosić dach na kafelku ze schronieniem, można wybudować schronienie i w następnej turze podnosić dach tylukrotnie ile mamy zasobów + ile czasu do tego przydzielimy (1 chłopek kości, 2 100% - to w warunkach "zwykłych, bez jakichś kart czy żetonów lub świec itp).
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 575
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 32 times
Been thanked: 20 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Edwardo »

Pynio pisze:Kolega Edwardo konfabuluje ;)
Ups... Przepraszam, nie zauważyłem podchwytliwości pytania... Koledzy oczywiście mają rację. Kajam się...
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Piehoo »

Też nie zauważyłem że zadałem je podchwytliwie, raczej chodziło mi o ogólny przykład budowania 2 różnych rzeczy.

Tak czy inaczej, dzięki. :)
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Darboh
Posty: 875
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 46 times
Been thanked: 32 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Darboh »

Zapytanie początkującego odnośnie talii przedmiotów.
Składam talię zgodnie z wytycznymi, na górę daje łopatę + przedmioty postaci obok.
Kiedy można dociągać przedmioty z talii (poza umiejkami cieśli)? Robię łopatę, ta przechodzi w zrobioną i odsłania kolejną kartę? Kiedy można wysypać więcej przedmiotów na planszę?
shade
Posty: 26
Rejestracja: 04 maja 2013, 19:10
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: shade »

Przedmioty postaci powinny leżeć obok kart postaci i nie wliczają się do limitu kart pomysłów na planszy.
Zawsze są przedmioty podstawowe + przedmioty postaci + 5 dociąganych losowo (chyba, że scenariusz mówi inaczej).
Dociągnąć przedmioty z talii można dzięki umiejętności cieśli i dzięki kartom wydarzeń. Możliwe, że gdzieś w talii przygód jest odpowiednia karta skarbu, która pozwoli nam na ich dociągnięcie, ale w tym momencie nie jestem w stanie powiedzieć, bardziej zgaduję ;)

Czyli generalnie dociągasz karty pomysłów jedynie, kiedy jakaś umiejętność/wydarzenie/karta mówi, żebyś to zrobił.
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

Darboh pisze:Zapytanie początkującego odnośnie talii przedmiotów.
Składam talię zgodnie z wytycznymi, na górę daje łopatę + przedmioty postaci obok.
Kiedy można dociągać przedmioty z talii (poza umiejkami cieśli)? Robię łopatę, ta przechodzi w zrobioną i odsłania kolejną kartę? Kiedy można wysypać więcej przedmiotów na planszę?
Kompletnie namieszales. Na poczatku gry rozmieszczasz pomysly podstawowe na planszy (oznaczone dwoma trojkatami przy nazwie - np. lopata, lek, naczynia itd) potem dobierasz 5 pomyslow losowo (np. piec). Kazdy pomysl mozna przerobic na przedmiot (awers i rewers pomyslu). Oprocz tego kazda postac ma swoj unikalny pomysl zaznaoczny na karcie postaci (np. wnyki).

Nowe pomysly mozesz brac tylko uzywajac znacznikow detrminacji u ciesli i jezeli cos wypadnie ze skarbow.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Darboh
Posty: 875
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 46 times
Been thanked: 32 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Darboh »

No tak, Dzięki :)
TTR_1983
Posty: 4108
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 100 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: TTR_1983 »

Mam pytanie odnośnie przenoszenia obozu. Jeśli przenoszę obóz na inny kafelek, a miałem zbudowane schronienie to muszę je od nowa budować? Pomijając oczywiście fakt, czy na nowym kafelku jest naturalne schronienie, czy nie.
Pytanie 2: w pierwszym scenariuszu budując stos mam odkładać kostki drewna obok planszy i budować z nich stos na wzór tego na scenariuszu?
Pynio
Posty: 982
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 185 times
Been thanked: 154 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

mulek18 pisze:Mam pytanie odnośnie przenoszenia obozu. Jeśli przenoszę obóz na inny kafelek, a miałem zbudowane schronienie to muszę je od nowa budować? Pomijając oczywiście fakt, czy na nowym kafelku jest naturalne schronienie, czy nie.
Pytanie 2: w pierwszym scenariuszu budując stos mam odkładać kostki drewna obok planszy i budować z nich stos na wzór tego na scenariuszu?
Schronienie pozostaje

Dach i palisada jest zmniejszana o połowę zaokrąglając w dół (jeśli masz 1 - pozostaje 1).

Kostki odkładasz na kartę scenariusza, zgodnie z kierunkiem od najmniejszego do największego stosu, pamiętając, że raz na turę nie możesz dać więcej niż wynosi aktualny "poziom stosu".
TTR_1983
Posty: 4108
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 100 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: TTR_1983 »

Czyli rozumiem, że jeśli przenoszę obóz na inny kafelek, a mam schronienie to kładę żeton obozu na nowym kafelku od razu schronieniem do góry?
Awatar użytkownika
mafiafb
Posty: 137
Rejestracja: 28 lip 2013, 20:18

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mafiafb »

mulek18 pisze:Czyli rozumiem, że jeśli przenoszę obóz na inny kafelek, a mam schronienie to kładę żeton obozu na nowym kafelku od razu schronieniem do góry?
Dokładnie tak. Dotyczy to oczywiście schronienia, które sam wcześniej zbudowałeś a nie naturalnego schronienia z kafelka, które mogło się trafić przy odkrywaniu. Jeżeli masz schronienie zbudowane, czyli kafelkiem do góry, to takie schronienie można przenieść na inny kafelek.
Anicola
Posty: 18
Rejestracja: 11 mar 2013, 11:59

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Anicola »

Witam
Czytam instrukcję, oglądam filmiki i ciągle mam wątpliwości jak rozpatrywać karty wydarzeń z symbolem książki w scenariuszu pierwszym. Jak rozumiem mamy na karcie efekt wydarzenia i efekt zagrożenia,czy ich nie rozpatrujemy,a mogę tylko wykonać akcję zagrożenia ,czy wygląda to jeszcze inaczej.
Mam jeszcze jedo pytanie wylosowałam karte wydarzeń która w akcji zagrożenia daje nam +1 do broni. Jeżeli w akcji realizjue to zagrożenie i powiększam siłę mojej broni o jeden,a potem zaplanowałam polowanie to czy w tej rundzie mogę już korzystać z powiększonej siły broni,czy musi ona pozostać na poprzednim poziomie,a z silniejszej broni korzystam dobiero od następnej rundy?
shade
Posty: 26
Rejestracja: 04 maja 2013, 19:10
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: shade »

Anicola pisze:Witam
Czytam instrukcję, oglądam filmiki i ciągle mam wątpliwości jak rozpatrywać karty wydarzeń z symbolem książki w scenariuszu pierwszym.
W scenariuszu pierwszym symbol książki nic Wam nie robi. W innych scenariuszach po prostu działoby się coś negatywnego, np. wulkaniczny pył opada na wyspę itp. itd. Pierwszy jest teoretycznie łatwiejszy i symbol książki nie wywołuje żadnych dodatkowych wydarzeń oprócz tych opisanych na karcie.
Anicola pisze: Jak rozumiem mamy na karcie efekt wydarzenia i efekt zagrożenia,czy ich nie rozpatrujemy,a mogę tylko wykonać akcję zagrożenia ,czy wygląda to jeszcze inaczej.
Jakakolwiek karta wydarzenia działa według następującego schematu:
1. Wylosowana wchodzi na pierwsze pole (te z prawej) wydarzeń.
2. Rozpatrujecie górną część karty (efekt wydarzenia) - tekst oraz symbole (w tym wypadku albo znaczki zapytania albo księgi, w pierwszym scenariuszu księgi ignorujecie).
3. Dopóki karta jest na polu wydarzeń możecie zużyć akcje, żeby się jej stamtąd pozbyć (wtedy rozpatrujecie tekst karty znajdujący się po środku).
4. Jeżeli w wyniku wejścia nowej karty musicie usunąć jakąś kartę wydarzenia z pola wydarzeń (czyli jak już wcześniej inna karta ją przesunęła i teraz weszła kolejna) to rozpatrujecie efekt na samym dole.
Anicola pisze: Mam jeszcze jedo pytanie wylosowałam karte wydarzeń która w akcji zagrożenia daje nam +1 do broni. Jeżeli w akcji realizjue to zagrożenie i powiększam siłę mojej broni o jeden,a potem zaplanowałam polowanie to czy w tej rundzie mogę już korzystać z powiększonej siły broni,czy musi ona pozostać na poprzednim poziomie,a z silniejszej broni korzystam dobiero od następnej rundy?
Generalnie wszystkie akcje, które wykonujecie, fabularnie dzieją się w tym samym momencie. Więc jednocześnie ktośtam sobie dłubie przy broniach i ktoś inny poluje :) Wszystko, co zbierzecie w trakcie wykonywania akcji dostępne będzie dopiero po tej fazie.
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

shade pisze:
Anicola pisze: Mam jeszcze jedo pytanie wylosowałam karte wydarzeń która w akcji zagrożenia daje nam +1 do broni. Jeżeli w akcji realizjue to zagrożenie i powiększam siłę mojej broni o jeden,a potem zaplanowałam polowanie to czy w tej rundzie mogę już korzystać z powiększonej siły broni,czy musi ona pozostać na poprzednim poziomie,a z silniejszej broni korzystam dobiero od następnej rundy?
Generalnie wszystkie akcje, które wykonujecie, fabularnie dzieją się w tym samym momencie. Więc jednocześnie ktośtam sobie dłubie przy broniach i ktoś inny poluje :) Wszystko, co zbierzecie w trakcie wykonywania akcji dostępne będzie dopiero po tej fazie.
Nie zgodze sie do konca - akcje wykonuje sie w nastepujacej kolejnosci

1) A. zagrozenia
2) A. polowania
3) A. budowy
4) A. zbierania
5) A. eksploracji
6) A. porzadkowania obozu
7) A. odpoczynku

Jezeli wiec +1 do broni wynika z AKCJI ZAGROZENIA to mozna polowac juz z bronia o jeden poziom lepsza.

Ja jednak stosuje w tym momencie home-rules. Skoro ma byc to po czesci symulacja zycia na wyspie to do cholery moge chyba zdecydowac czy najpierw uelpszam bron i ide na polowanie czy na odwrot ;-)
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Ja jednak stosuje w tym momencie home-rules
A to jest temat o oficjalnych zasadach gry. PS. Ułatwiasz sobie ;)
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

Peter128 pisze:
Ja jednak stosuje w tym momencie home-rules
A to jest temat o oficjalnych zasadach gry. PS. Ułatwiasz sobie ;)
Troszke na pewno, z drugiej strony dodaje grze logiki :-)

A co do oficjalnych zasad to powtorze sie:

Akcje wykonuje sie w nastepujacej kolejnosci

1) A. zagrozenia
2) A. polowania
3) A. budowy
4) ...

Jezeli wiec +1 do broni wynika z AKCJI ZAGROZENIA to mozna polowac juz z bronia o jeden poziom lepsza.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Peter128
Posty: 637
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

To ja też się powtórzę: Całkiem klimatyczne jest to, że od rana kucharz zabiera się za budowę broni ( zajmuje mu to powiedzmy cały dzień) , ale polowanie zaczęło się już rano i robi je kto inny w innej części Wyspy. Jest spójność fabularna, klimatyczna i logiczna.

Co do tego że do budowy nie można przypisywać surowców, których nie ma itp to jesteśmy zgodni. W instrukcji jest zapis:
W momencie rozpatrywania Akcji gracze mogą korzystać tylko z tego, co posiadali w momencie ich planowania.

Więc w momencie rozpatrywania Akcji Polowania, można korzystać tylko z Broni, jaką posiadali gracze w momencie planowania Polowania.

EDIT: Chociaż przestaję być taki pewien, bo inne miejsce instrukcji rzecze: Odrzuć wymagane surowce przedstawione na Karcie (Wydarzenia/Zagrożenia) i postępuj zgodnie z instrukcją tej karty. Więc skoro instrukcja karty nakazuje podnieść broń...

Ja bym grał wg wariantu nr 1, bo wg mnie klimatycznie i trudniej :) Ale teraz widzę, że też możesz mieć rację :)
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Al_Dente »

Ale jeśli gracz wykona zadanie na karcie zagrożeń i otrzyma w nagrodę broń to może jej używać do _swojej_ następnej akcji. Ja to rozumiem tak, że surowce lub zasoby zdobyte w trakcie fazy akcji są dostępne dla gracza który tą akcję wykonywał (np do wykonania następnej akcji), natomiast po zakończeniu fazy akcji są dostępne dla wszystkich (gracz wrócił do obozu i przyniósł co znalazł). Tego typu rozwiązanie było proponowane np. przy karcie noc poza obozem, kiedy surowce zdobyte przez gracza nie trafiają do dostępnych dla wszystkich.
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

Peter128 pisze:To ja też się powtórzę: Całkiem klimatyczne jest to, że od rana kucharz zabiera się za budowę broni ( zajmuje mu to powiedzmy cały dzień) , ale polowanie zaczęło się już rano i robi je kto inny w innej części Wyspy. Jest spójność fabularna, klimatyczna i logiczna.
UWAGA home rules

Co w momencie, gdy kucharz postanowi ulepszyc rano bron rzucajac kostka a potem pojsc na polowanie z psem/innym graczem? ;-)

Oficjalne zasady

Tutaj stosowalbym sie do kolejnosci dzialan i do tego co napisal Al-Dente.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Al_Dente »

Wszystkie scenariusze zaczynacie niebieską kartą wydarzenia?
Pixa
Posty: 1993
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pixa »

Tak, jedna z trzech.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
shade
Posty: 26
Rejestracja: 04 maja 2013, 19:10
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: shade »

@pixa
Nie pisz takich rzeczy, bo ktoś zobaczy w temacie o zasadach takie głupoty i będzie tak grał.
Masz cały dział na modyfikacje i warianty gry i tam powinieneś umieścić swoje pomysły. Według oficjalnych reguł wszystkie akcje dzieją się w tym samym momencie, możesz nawet w tej samej turze zrobić i sześć poziomów broni, ale nadal ani jeden nie będzie używany na polowaniu.
Co do rozdzielania kości na akcję, która da bonus do broni i polowania - skoro mają cały dzień, to chyba polowanie przeprowadzą z samego rana? Nie będą czekać do zmroku aż kucharz wystruga sobie nóż. Kolejność wykonywania akcji jest tylko dla wygody gracza i właśnie dlatego, żeby uniknąć przez przypadek takiej zagrywki, jak budowanie przed polowaniem. Czysta dbałość autora o nieznajomość reguł przez graczy.
Al_Dente pisze:Ale jeśli gracz wykona zadanie na karcie zagrożeń i otrzyma w nagrodę broń to może jej używać do _swojej_ następnej akcji.
Niestety, ale według reguł, nie. Zresztą, fabularnie wszystko dzieje się w tym samym momencie, więc nie widzę przeszkody, żeby polowanie odbyło się wraz ze świtem, a dopiero później ktoś zabierał się za ''zadanie na karcie zagrożeń''. Dodaj do tego przymusowe zbieranie surowców wokół obozu (z naszego kafelka), podział obowiązków (dyskusje nad planszą są krótsze, niż byłyby w rzeczywistości). Polowanie wymaga NATYCHMIASTOWEGO udziału, przecież zwierza trzeba wpierw wytropić, potem jeszcze zabić i go przynieść. Dopiero później mamy czas na zabawę w budowniczego żeby w nocy przy ognisku strugać nóż.

Zresztą, każdy gra jak chce, ja nie lubię ułatwiać sobie umyślnie gry, co to wtedy za zabawa ;) Aczkolwiek temat dotyczy oficjalnych reguł i takich się tutaj trzymajmy.
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Al_Dente »

Ja cały czas mówię o oficjalnych regułach, lub moim ich rozumieniu i tylko o takie pytam. Czyli według tego co piszesz nie można wybudować schronienia i dachu w jednej rundzie? (bo schronienie potrzebne było wcześniej, żeby zadeklarować budowę dachu?) Jestem prawie pewien, że gdzieś albo od wydawcy albo autora widziałem przyzwolenie na taką akcję. Oprócz tego, wydaje mi się, że interpretację o tym, że tylko gracz może używać rzeczy których nie przyniósł jeszcze do obozu przy zachowaniu kolejności również gdzieś widziałem. Prosiłbym o wskazanie jakiegoś oficjalnego cytatu.

W przypadku twojej interpretacji, grając np scenariusz z Jane już 3 rundy przed końcem da się wyliczyć, że nie zdążysz i gra traci sens, bo potrzebujesz 3 rund na wybudowanie tratwy, eksplorację i budowę łódki(?). W mojej interpretacji możnaby np wybudować tratwę 2 pionkami i w tej samej rundzie uratować laskę.

Tak czy inaczej proszę w miarę możliwości o cytat, bo gra ma dużo małych zasad proceduralnych rozwiązywanych na oko tematycznie (co widać po rozbieżnościach między wydawcą a autorem - np temat łóżka i hamaku), co przy tak obszernej grze (mnogość kart) wcale nie dziwi. Chciałbym tylko wiedzieć w którym miejscu jest balans zaprojektowany przez autora

Z góry dzięki :)
Awatar użytkownika
niwgnip
Posty: 357
Rejestracja: 03 lut 2009, 01:19
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 63 times
Been thanked: 17 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: niwgnip »

Al_Dente pisze:Czyli według tego co piszesz nie można wybudować schronienia i dachu w jednej rundzie? (bo schronienie potrzebne było wcześniej, żeby zadeklarować budowę dachu?) Jestem prawie pewien, że gdzieś albo od wydawcy albo autora widziałem przyzwolenie na taką akcję.
Strona 14, instrukcja z 2 wydania (jako że prosiłeś o cytat) ;)

"W momencie rozpatrywania Akcji gracze mogą korzystać tylko z tego, co posiadają podczas ich planowania. Oznacza to, że jeśli jakaś Akcja wymaga od graczy np. odrzucenia zasobu, posiadania określonego Przedmiotu albo minimalnego poziomu broni, itp., to gracze powinni być w stanie spełnić ten warunek już w momencie planowania Akcji"

I dalej na tej stronie:

"Schronienie - aby planować budowę dachu albo palisady, trzeba posiadać wybudowane Schronienie albo Obóz graczy powinien znajdować się na kafelku wyspy z naturalnym schronieniem"

Nie masz schronienia, nie możesz planować budowy tych rzeczy ;)
EDIT: I inny przykład apropo tego, że nie można robić takiego comba z dwoma rzeczami naraz (schronienie + dach itd).
"aby wytworzyć Łuk, wymagany jest Nóż, a więc nie można wytworzyć Noża i Łuku w tej samej rundzie"
Al_Dente pisze:W przypadku twojej interpretacji, grając np scenariusz z Jane już 3 rundy przed końcem da się wyliczyć, że nie zdążysz i gra traci sens, bo potrzebujesz 3 rund na wybudowanie tratwy, eksplorację i budowę łódki(?). W mojej interpretacji możnaby np wybudować tratwę 2 pionkami i w tej samej rundzie uratować laskę.
Ale czemu nie zdążysz ? Jedna tura - budujesz tratwę, druga tura - eksploracja, czyli ratowanie Jenny, trzecia tura - budujesz łódkę. Win. Nie wspominając o tym że łódkę możesz zbudować razem z tratwą, eksploracją na ratunek itd. Nie ma wymagania że Jenny musi być z Wami aby zbudować łódź. Czyli w 2 tury możesz to zrobić. Tak przynajmniej ja zawsze rozumiałem te zasady ;)
shade
Posty: 26
Rejestracja: 04 maja 2013, 19:10
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: shade »

Al_Dente pisze:W przypadku twojej interpretacji, grając np scenariusz z Jane już 3 rundy przed końcem da się wyliczyć, że nie zdążysz i gra traci sens, bo potrzebujesz 3 rund na wybudowanie tratwy, eksplorację i budowę łódki(?). W mojej interpretacji możnaby np wybudować tratwę 2 pionkami i w tej samej rundzie uratować laskę.
Idąc dalej tym tokiem, w przypadku scenariusza Rozbitkowie będąc w 9 turze mając wypełnione dwa poziomy stosu nie możemy już wygrać i gra traci sens. Przecież Robinson to przede wszystkim wyścig z czasem i przeciwnościami losu ;)

Strona 8 instrukcji:
Wszystko to, czego gracze potrzebuja, aby podjac konkretna
Akcje (zasoby, wytworzone Przedmioty, minimalny
poziomu Broni, itp.), gracze powinni miec zapewnione juz
w momencie planowania Akcji.
(...)
Podczas rozpatrywania Akcji, gracze moga korzystac tylko
z tych zasobów, którymi dysponowali w momencie planowania
Akcji (tzn. z tych zasobów, które znajduja sie w obszarze
Dostepnych Surowców). Nie moga wykorzystywac zadnych
zasobów uzyskanych w tej samej fazie Akcji (chociaz Akcje
rozpatrywane sa w okreslonym porzadku, zawsze nalezy sobie
wyobrazac, ze odbywaja sie jednoczesnie), wiec podczas
planowania działan, powinno sie przypisywac nie tylko pionki
do okreslonych Akcji, ale równiez wymagane surowce z
tych znajdujacych sie w obszarze Dostepnych Surowców.
Ta sama zasada odnosi sie do Przedmiotów - mozna uzywac
tylko tych Przedmiotów, które juz sie posiada.
Na przykład: aby wytworzyc „Łuk” wymagany jest „Nóz”, a wiec
nie mozna wytworzyc „Noza” i „Łuku” w tej samej rundzie. Jesli
gracz chce wytworzyc „Łuk” w danej rundzie, to w jednej z wczesniejszych
rund musiał wytworzyc „Nóz”.


W instrukcji jest napisane wyraźnie. Nie można jednocześnie dachu i obozowiska wybudować, nie można używać wytworzonych przedmiotów w tej samej rundzie (podnoszenie poziomu broni zalicza się do tego samego) itd. itp.
ODPOWIEDZ