Robinson Crusoe: AotCI - zasady
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dzięki za szybką odpowiedź:) Faktycznie tak jest napisane.
Co do równoczesnej tratwy i łódki, faktycznie chyba w tym scenariuszu tak można. Sugerowałem się scenariuszem z wulkanem, gdzie musi być zachowana kolejność i w naszym Janeowym włączyłem rzuty na taśmę, żeby nie zamykać gry 3 tury przed końcem. Dodatkowo namieszała mi w głowie karta noc poza obozem;)
Co do równoczesnej tratwy i łódki, faktycznie chyba w tym scenariuszu tak można. Sugerowałem się scenariuszem z wulkanem, gdzie musi być zachowana kolejność i w naszym Janeowym włączyłem rzuty na taśmę, żeby nie zamykać gry 3 tury przed końcem. Dodatkowo namieszała mi w głowie karta noc poza obozem;)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Al_Dente - piszesz, że wymagasz cytatów. W takim razie ja też proszę o cytat skoro - cytuję Ciebie -
Druga kwestia to taka, że jak ją uratujecie w szóstej rundzie to pewnie nie uda Wam się już wybudować łódki, więc najlepiej to zrobić w miarę szybko co nie jest jakoś trudne.
1 tura - eksploracja na maksa, żeby zdobyć teren na linę (być może dzięki temu uda Wam się zdobyć jakieś drewno z odkryć)
2 tura - budowa liny i zbieranie potrzebnych surowców do tratwy
3 tura - budowa tratwy
4 tura - eksploracja i uratowanie Jenny
Może się to przyśpieszyć jak będziecie mieli szczęście (odkryjecie 3 totemy w 1 rundzie i drewna z odkryć) albo wydłużyć więc są jeszcze 2 rundy w zapasie.
Poza tym nie wiem skąd interpretacja, że potrzeba 3 rund na uratowanie Jenny. Na moje oko ona ma 11 punktów życia (znaczy 11 ją zabije). Skoro nie je to traci 2 punkty życia na każdą rundę. Jak dla mnie to maksymalnie w szóstej rundzie trzeba ją uratować (wtedy zostanie jej 1 punkt życia), oczywiście w tej rundzie będzie musiała zjeść w fazie nocy bo umrze (istnieje też ryzyko, że będziecie mieć jakieś niespełnione wymaganie i też umrze bo praktycznie wpływa na nią każde działanie).Jestem prawie pewien, że gdzieś albo od wydawcy albo autora widziałem przyzwolenie na taką akcję. Oprócz tego, wydaje mi się, że interpretację o tym, że tylko gracz może używać rzeczy których nie przyniósł jeszcze do obozu przy zachowaniu kolejności również gdzieś widziałem. Prosiłbym o wskazanie jakiegoś oficjalnego cytatu.
Druga kwestia to taka, że jak ją uratujecie w szóstej rundzie to pewnie nie uda Wam się już wybudować łódki, więc najlepiej to zrobić w miarę szybko co nie jest jakoś trudne.
1 tura - eksploracja na maksa, żeby zdobyć teren na linę (być może dzięki temu uda Wam się zdobyć jakieś drewno z odkryć)
2 tura - budowa liny i zbieranie potrzebnych surowców do tratwy
3 tura - budowa tratwy
4 tura - eksploracja i uratowanie Jenny
Może się to przyśpieszyć jak będziecie mieli szczęście (odkryjecie 3 totemy w 1 rundzie i drewna z odkryć) albo wydłużyć więc są jeszcze 2 rundy w zapasie.
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Podobne zagadnienie było parokrotnie poruszane (na forum i w FAQ), więc chociaż nie sypnę oficjalnymi cytatami, to postaram się podsumować te informacje z głowy. Jeżeli gdzieś się pomylę, proszę o poprawienie:Al_Dente pisze:Czyli według tego co piszesz nie można wybudować schronienia i dachu w jednej rundzie? (bo schronienie potrzebne było wcześniej, żeby zadeklarować budowę dachu?) Jestem prawie pewien, że gdzieś albo od wydawcy albo autora widziałem przyzwolenie na taką akcję. Oprócz tego, wydaje mi się, że interpretację o tym, że tylko gracz może używać rzeczy których nie przyniósł jeszcze do obozu przy zachowaniu kolejności również gdzieś widziałem. Prosiłbym o wskazanie jakiegoś oficjalnego cytatu.
Według oficjalnych reguł nie można w wykorzystywać zasobów w tej samej fazie akcji, w której się je pozyskało - wszystko musi być dostępne w momencie planowania akcji. W przypadkach spornych wykorzystuje się kolejność rozpatrywania akcji.
Przykładowym przypadkiem spornym jest Determinacja:
- żetony determinacji są prywatne i nie trafiają do puli przyszłych zasobów (czyli gra nie "sprawdza", czy dostałem je w tej turze, czy wcześniej);
- nie można zaplanować akcji bazując na żetonach determinacji, których jeszcze się nie posiada (np. licząc, że żeton pozyskany z akcji zagrożenia posłuży do zdobycia dodatkowego drewna lub pionka zdolnościami Cieśli);
- można jednak wykorzystać żetony determinacji od razu po ich otrzymaniu (np. żołnierz może zdobyć determinację na akcji zagrożenia i wykorzystać ją w zdolności furii podczas polowania, ponieważ zaplanowanie akcji polowania nie sprawdzało poziomu broni);
- żetony determinacji pozyskiwane podczas porządkowania obozu dostaje się na koniec fazy akcji, więc nie da się ich wykorzystać wcześniej.
Nie kojarzę oficjalnych cytatów na temat poziomu broni, ale poziom ten także nie jest rozpatrywany za pomocą pola przyszłych zasobów, więc PRAWDOPODOBNIE modyfikowany jest na bieżąco, zarówno w górę, jak i w dół:
- gdy na polowaniu poziom zostanie obniżony, to w dalszych akcjach (np. po dociągnięciu karty przygody nakazującej obniżyć poziom broni lub walczyć w bestią) wykorzystujemy już obniżoną wartość;
- zatem pewnie podobnie będzie z podwyższeniem tego poziomu (jeśli akcja zagrożenia podwyższy poziom broni, to polowanie korzysta z już podwyższonej wartości).
Inne sytuacje:
- nie można w jednej rundzie wybudować schronienia i podwyższyć dachu tego schronienia lecz, trzymając się reguł, najprawdopodobniej można jednocześnie wybudować schronienie i podwyższyć dach naturalnego schronienia (z kafla wyspy) - niestety dach ten zostanie natychmiast obniżony o połowę, ponieważ jednocześnie zdobywamy schronienie

- w scenariuszu z Jenny można w pewnym momencie być pewnym porażki. Możesz jednak grać dalej dla punktów lub samej przygody

- wszystkie zdobyte surowce, skarby, przedmioty (także te dodające Determinacji lub podwyższające poziom broni) trafiają natychmiast do puli przyszłych zasobów i nie mogą być wykorzystane w tej samej fazie akcji;
- gracz może używać "własnych" rzeczy gdy rozpatruje noc poza obozowiskiem (czyli może np. ochronić się liśćmi, zjeść to, co zebrał, pobrać żetony determinacji z medalika itp.) - nie może natomiast wykorzystać właśnie wykonanego noża podczas polowania w tej samej rundzie.
Mam nadzieję, że nigdzie nie odbiegłem od oficjalnej wykładni i że te informacje będą pomocne

Re: Robinson Crusoe: AotCI
Nie mozna wybudowac jednoczesnie schronienia i dachu, ale za to w jednej rundzie mozna ten dach podwyzszyc o ile sie chce poziomow i jeszcze zbudowac palisade. Mysle, ze podniesienia poziomu broni z fazy akcji zagrozenia nie mozna rozpatrywac jako SUROWCA/ZASOBU. Mam poziom broni na 0, pionka na akcji zagrozenia (+1 do broni) oraz na polu akcji polowania = jak ide polowac to bron ma +1.shade pisze: Wszystko to, czego gracze potrzebuja, aby podjac konkretna
Akcje (zasoby, wytworzone Przedmioty, minimalny
poziomu Broni, itp.), gracze powinni miec zapewnione juz
w momencie planowania Akcji.
(...)
Podczas rozpatrywania Akcji, gracze moga korzystac tylko
z tych zasobów, którymi dysponowali w momencie planowania
Akcji (tzn. z tych zasobów, które znajduja sie w obszarze
Dostepnych Surowców). Nie moga wykorzystywac zadnych
zasobów uzyskanych w tej samej fazie Akcji
W instrukcji jest napisane wyraźnie. Nie można jednocześnie dachu i obozowiska wybudować, nie można używać wytworzonych przedmiotów w tej samej rundzie (podnoszenie poziomu broni zalicza się do tego samego) itd. itp.
I tak jak pisal Jan Madejski: "ale poziom ten [broni] także nie jest rozpatrywany za pomocą pola przyszłych zasobów, więc PRAWDOPODOBNIE modyfikowany jest na bieżąco, zarówno w górę, jak i w dół"
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Był to konkretny przykład z naszej gry, ale pasuje do opisu stosu shade i sugestii Jan Madejskiego, więc faktycznie - chyba trzeba wtedy przerwać grę, albo grać wiedząc, że się umrze:).Ruben$ pisze:Al_Dente - piszesz, że wymagasz cytatów. W takim razie ja też proszę o cytat skoro - cytuję Ciebie -
Poza tym nie wiem skąd interpretacja, że potrzeba 3 rund na uratowanie Jenny.
Wymagam cytatów? Ja tylko chcę ostatecznie rozwiać wątpliwości nt. zasad. Przeczytałem ze 20 stron tego wątku dokładnie i resztę przeleciałem, bo interpretacji i rozbieżności jest na tyle dużo, że czytanie wszystkiego bardziej zaciemniało mi obraz niż rozjaśniało.
Wątpliwość została rozwiana nie tylko dla mnie, ale dla wszystkich przez niwgnip, a ty chcesz, żebym przewalał miliony (:D) stron wątków tu i na bgg w poszukiwaniu tego co wydawało mi się właściwą interpretacja a zostało udowodnione, że nie jest

Przykłady rozbieżności:
Rozbieżność nr 1:
Oficjalne FAQ:
Czy Łóżko (akcja odpoczynku pozwala uleczyć 2 rany i otrzymać żeton determinacji, zamiast
uleczenia tylko jednej rany) może zostać połączone z Hamakiem (oprócz leczenia rany gracz
otrzymuje żeton determinacji)?
Tak. Gracz uleczy dwie rany i otrzyma dwa żetony determinacji.
Autor w tym wątku pisze , że nie można używać łóżka i hamaka jednocześnie
Na rozbieżność nr 2 cytat jest tu:
W każdym razie dzięki za wszystkie odpowiedzi. Moje błędy wynikają chyba ze zbytniego przywiązania do czytania "kruczków" zamiast powrócenia do ogólnych zasad. Podoba mi się interpretacja Jana Madejskiego i tak chyba będziemy grali, ale ta wypowiedź dla mnie jest dowodem na to ile jest pola do interpretacji, jeśli ktoś chce grać zgodnie z projektem autora (a my chcemy)Trzewik zapytany na Pionku o tę kwestię stwierdził coś zupełnie przeciwnegoWydawnictwo Portal napisał(a):Tak, może z nich korzystać.Veridiana napisał(a):
Skoro Piętaszek nie jest graczem - czy może korzystać z kart, które umożliwiają coś "graczom"? Miałam dziś bonus z karty skarbów do eksploracji rozpoczynający się od słów "za każdym razem, gdy gracz..." - dotyczy to też Piętaszka, czy nie?Piętaszek nie jest graczem i nie może korzystać z takich kart.
Odnośnie obniżania poziomu dachu o połowę i zaokrąglania (bo ten temat też się wcześniej przewinął).
Jeśli mam obniżyć dach o połowę zaokrąglając do góry, to poziom 1 zostaje poziomem 1 (według nowej instrukcji). Natomiast co z kartą obniżającą poziom dachu o 1/2 zaokrąglając w dół. Czy ta karta nie została po prostu przepisana z pierwszej edycji i mam obniżać zaokrąglając w górę, czy to celowe i z karty wydarzenie ma być gorsze (w pierwszej edycji instrukcji ktoś chyba napisał zaokrąglić w dół myśląc o odjemniku). Mam nadzieję, że napisałem to wystarczająco zrozumiale

Re: Robinson Crusoe: AotCI
W każdym razie dzięki za wszystkie odpowiedzi. Moje błędy wynikają chyba ze zbytniego przywiązania do czytania "kruczków" zamiast powrócenia do ogólnych zasad. Podoba mi się interpretacja Jana Madejskiego i tak chyba będziemy grali, ale ta wypowiedź dla mnie jest dowodem na to ile jest pola do interpretacji, jeśli ktoś chce grać zgodnie z projektem autora (a my chcemy)Al_Dente pisze:
Odnośnie obniżania poziomu dachu o połowę i zaokrąglania (bo ten temat też się wcześniej przewinął).
Jeśli mam obniżyć dach o połowę zaokrąglając do góry, to poziom 1 zostaje poziomem 1 (według nowej instrukcji). Natomiast co z kartą obniżającą poziom dachu o 1/2 zaokrąglając w dół. Czy ta karta nie została po prostu przepisana z pierwszej edycji i mam obniżać zaokrąglając w górę, czy to celowe i z karty wydarzenie ma być gorsze (w pierwszej edycji instrukcji ktoś chyba napisał zaokrąglić w dół myśląc o odjemniku). Mam nadzieję, że napisałem to wystarczająco zrozumiale

Moja rada po xxx gier w Robina:
WYLUZUJ.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tak, spadek dachu/palisady zaokrągla się na korzyść gracza, więc mając przykładowo 1 poziom nie tracimy niczego. Jest to napisane gdzieś w instrukcji.
#Edit
W instrukcji na str. 8 jest przykład:
Przykład: gracz dobrał z talii Wydarzeń kartę Przygody, której efektem jest Wydarzenie "Sztorm." (...) Ze względu na występujący na niej efekt Wydarzenia "Zapadnięty dach" gracze muszą zmniejszyć poziom Dachu o połowę (zaokrąglając w dół) i dobra kolejną kartę.
Faktycznie sposób napisania może budzić wątpliwości, ale jest to interpretowane w ten sposób, że X poziomów, o które zmniejszamy zaokrąglamy w dół, a nie poziom dachu. Czyli mając 5 poziom dachu powinniśmy obniżyć go o 2,5 poziomu. Według zasad te 2,5 poziomu zaokrąglamy w dół i wychodzi nam, że musimy obniżyć tylko o 2 poziomy.
Idealny przykład na maturę z j.polskiego, który pewnie uwaliłoby większość piszących

#Edit
W instrukcji na str. 8 jest przykład:
Przykład: gracz dobrał z talii Wydarzeń kartę Przygody, której efektem jest Wydarzenie "Sztorm." (...) Ze względu na występujący na niej efekt Wydarzenia "Zapadnięty dach" gracze muszą zmniejszyć poziom Dachu o połowę (zaokrąglając w dół) i dobra kolejną kartę.
Faktycznie sposób napisania może budzić wątpliwości, ale jest to interpretowane w ten sposób, że X poziomów, o które zmniejszamy zaokrąglamy w dół, a nie poziom dachu. Czyli mając 5 poziom dachu powinniśmy obniżyć go o 2,5 poziomu. Według zasad te 2,5 poziomu zaokrąglamy w dół i wychodzi nam, że musimy obniżyć tylko o 2 poziomy.
Idealny przykład na maturę z j.polskiego, który pewnie uwaliłoby większość piszących

Każdy lubi co innego, mi sprawia przyjemność czytanie instrukcji i wyłapywanie różnych kwiatków i próba ich interpretacji.Pynio pisze: Moja rada po xxx gier w Robina:
WYLUZUJ.

Re: Robinson Crusoe: AotCI
Przy przenoszeniu obozu zaokrąglamy na korzyść gracza: czyli miał 1 i po przeniesieniu ma 1, miał 3 po przeniesieniu ma 2 (3/2 = 1,5).
Na kartach z tego co pamiętam także zaokrąglamy na korzyść gracza. Nie spotkałem się z sytuacją w grze kiedy miałeś 1 poziom i po jakiejś przygodzie miałeś poziom 0.
Broń modyfikuję "online". Jeśli mam dwa polowania, to na pewno po pierwszym, które nakaże mi uszkodzenie broni to to zrobię. Tak samo jak z butelką, która jest przedmiotem startowym - mogę natychmiast na stałe podnieść poziom broni o 2.
Tak samo jest w przypadku żetonów "pytajników" wytłumaczenie jest na stronie 14 instrukcji. Kładę i rozpatruję natychmiast podczas najbliższej akcji czyli kumpel może mieć problem z budową, jak ja spierniczę własną.
Co do wykorzystania rzeczy, przez bohatera zaginionego na noc w dżungli - może on korzystać z posiadanych przez siebie rzeczy.
To wszystko podlega oczywiście zasadom "kufra" czyli używamy wszystkiego kiedy chcemy już PRZED fazą pogody, ale PO FAZIE odpoczynku (liście, robaki, skarby, przedmioty z pomysłów).
Żetony determinacji można używać natychmiast, tylko nie mogą być użyte w ramach "samych siebie" i dwukrotnie w turze w stosunku do tej samej cechy o czym wiadomo.
Na kartach z tego co pamiętam także zaokrąglamy na korzyść gracza. Nie spotkałem się z sytuacją w grze kiedy miałeś 1 poziom i po jakiejś przygodzie miałeś poziom 0.
Broń modyfikuję "online". Jeśli mam dwa polowania, to na pewno po pierwszym, które nakaże mi uszkodzenie broni to to zrobię. Tak samo jak z butelką, która jest przedmiotem startowym - mogę natychmiast na stałe podnieść poziom broni o 2.
Tak samo jest w przypadku żetonów "pytajników" wytłumaczenie jest na stronie 14 instrukcji. Kładę i rozpatruję natychmiast podczas najbliższej akcji czyli kumpel może mieć problem z budową, jak ja spierniczę własną.
Co do wykorzystania rzeczy, przez bohatera zaginionego na noc w dżungli - może on korzystać z posiadanych przez siebie rzeczy.
To wszystko podlega oczywiście zasadom "kufra" czyli używamy wszystkiego kiedy chcemy już PRZED fazą pogody, ale PO FAZIE odpoczynku (liście, robaki, skarby, przedmioty z pomysłów).
Żetony determinacji można używać natychmiast, tylko nie mogą być użyte w ramach "samych siebie" i dwukrotnie w turze w stosunku do tej samej cechy o czym wiadomo.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Mam pytanko w zwiazku z czynnoscia odpoczynku. Moge ja wykonac 1 lub 2 pionkami (1/2 rany), ale czy kolejny gracz moze dostawic swojego pionka/pionki? Np. zadecydowalismy, ze oboje leczymy po 2 rany = 4 pionki na polu odpoczunku.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tak, nic nie stoi na przeszkodzie aby można było tak zrobić, tylko że rzadko daje się tam tyle pionków.Pixa pisze:Mam pytanko w zwiazku z czynnoscia odpoczynku. Moge ja wykonac 1 lub 2 pionkami (1/2 rany), ale czy kolejny gracz moze dostawic swojego pionka/pionki? Np. zadecydowalismy, ze oboje leczymy po 2 rany = 4 pionki na polu odpoczunku.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Mam parę pytań dotyczących dodatku HMS B.
1. W dodatku mamy 6 kart wydarzeń z zielona księgą, które mogą być rozgrywane tylko z dodatkiem. Rozumiem, że to tylko i wyłącznie mój wybór które z nich (i czy jakiekolwiek) użyję w kampanii? Mogę np. użyć 3 z normalna księga i 2 z zieloną itp?
2. Jak wygląda kolejność wykonywania akcji dla akcji ze scenariusza? W instrukcji (z 2 edycji) jasno napisane jest, że np polowanie zawsze jest przed eksploracją. Co jednak jak mam wysłane np. pionki do eksploracji i pionki do zbierania trujących roślin? Jest jakaś kolejność czy sam o niej decyduję?
3. Czy grając w dodatek z Piętaszkiem zmniejszam sobie poziom na łatwiejszy, czy dalej jest to poziom normalny?
Grając w 2 osoby w podstawkę i mając Piętaszka nasz poziom jest normalny. W dodatku wybierając tylko jednego pomocnika (np. konia) nasz poziom też jest w instrukcji określany jako normalny. Nie ma jednak żadnej żadnej informacji czy/jak wpływa to na poziom scenariusza jeśli użyjemy pomocnika z podstawki i pomocnika z dodatku.
1. W dodatku mamy 6 kart wydarzeń z zielona księgą, które mogą być rozgrywane tylko z dodatkiem. Rozumiem, że to tylko i wyłącznie mój wybór które z nich (i czy jakiekolwiek) użyję w kampanii? Mogę np. użyć 3 z normalna księga i 2 z zieloną itp?
2. Jak wygląda kolejność wykonywania akcji dla akcji ze scenariusza? W instrukcji (z 2 edycji) jasno napisane jest, że np polowanie zawsze jest przed eksploracją. Co jednak jak mam wysłane np. pionki do eksploracji i pionki do zbierania trujących roślin? Jest jakaś kolejność czy sam o niej decyduję?
3. Czy grając w dodatek z Piętaszkiem zmniejszam sobie poziom na łatwiejszy, czy dalej jest to poziom normalny?
Grając w 2 osoby w podstawkę i mając Piętaszka nasz poziom jest normalny. W dodatku wybierając tylko jednego pomocnika (np. konia) nasz poziom też jest w instrukcji określany jako normalny. Nie ma jednak żadnej żadnej informacji czy/jak wpływa to na poziom scenariusza jeśli użyjemy pomocnika z podstawki i pomocnika z dodatku.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Karit pisze:
1. W dodatku mamy 6 kart wydarzeń z zielona księgą, które mogą być rozgrywane tylko z dodatkiem. Rozumiem, że to tylko i wyłącznie mój wybór które z nich (i czy jakiekolwiek) użyję w kampanii? Mogę np. użyć 3 z normalna księga i 2 z zieloną itp?
Tak, ale większa zabawa jest jak ich nie przeczytasz, tylko weźmiesz np. losowe 2 z zieloną. Księga to księga.
Akcję są rozgrywane jednoczasowo, ale masz symbole że zbieranie trujących roślin, to nadal zbieranie, skręcanie statkiem to eksploracja. Są niby akcje unikatowe niezakwalifikowane do żadnego z typów gry w podstawce, ale nie widzę potrzeby szczególnego uwzględniania kolejności akcji.2. Jak wygląda kolejność wykonywania akcji dla akcji ze scenariusza? W instrukcji (z 2 edycji) jasno napisane jest, że np polowanie zawsze jest przed eksploracją. Co jednak jak mam wysłane np. pionki do eksploracji i pionki do zbierania trujących roślin? Jest jakaś kolejność czy sam o niej decyduję?
Odnosimy się tak:3. Czy grając w dodatek z Piętaszkiem zmniejszam sobie poziom na łatwiejszy, czy dalej jest to poziom normalny?
Grając w 2 osoby w podstawkę i mając Piętaszka nasz poziom jest normalny. W dodatku wybierając tylko jednego pomocnika (np. konia) nasz poziom też jest w instrukcji określany jako normalny. Nie ma jednak żadnej żadnej informacji czy/jak wpływa to na poziom scenariusza jeśli użyjemy pomocnika z podstawki i pomocnika z dodatku.
liczba pionków z podstawki + 1 pomocnik = normalny
liczba pionków z podstawki powiększona o Piętaszka (np. na 3 graczy) + 1 pomocnik = łatwy
liczba pionków z podstawki + 2 pomocników = łatwy.
A te poziomy trudności to chyba i tak można ustawić jak się chce, bo to tylko dla własnej satysfakcji.
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Oczywiście. Pamiętaj tylko, że z treścią kart wydarzeń nie powinieneś zapoznawać się przed rozpoczęciem rozgrywki. W moim przypadku wygląda to tak, że wtasowałem zielone księgi do wszystkich pozostałych ksiąg i dopiero tworzyłem talię scenariusza. Dzięki temu nigdy nie wiem czy jakakolwiek zielona mi się trafi.Karit pisze:1. W dodatku mamy 6 kart wydarzeń z zielona księgą, które mogą być rozgrywane tylko z dodatkiem. Rozumiem, że to tylko i wyłącznie mój wybór które z nich (i czy jakiekolwiek) użyję w kampanii? Mogę np. użyć 3 z normalna księga i 2 z zieloną itp?
Kolejność akcji jest następująca: reagowanie na wydarzenia, polowanie, budowa, zbieranie, eksploracja, porządkowanie, odpoczynek. Akcje z dodatku oznaczone są odpowiednimi ikonami, dzięki którym możesz rozpoznać czy dana akcja "podchodzi" pod polowanie, zbieranie itp.Karit pisze:2. Jak wygląda kolejność wykonywania akcji dla akcji ze scenariusza? W instrukcji (z 2 edycji) jasno napisane jest, że np polowanie zawsze jest przed eksploracją. Co jednak jak mam wysłane np. pionki do eksploracji i pionki do zbierania trujących roślin? Jest jakaś kolejność czy sam o niej decyduję?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tę kolejność jak najbardziej rozumiem, jednak chodzi mi o szczególne sytuacje w których muszę wykonać akcję tego samego typu zarówno dla podstawki jak i dodatku - czy wtedy jest jakaś określona kolejność?YuZ pisze:Kolejność akcji jest następująca: reagowanie na wydarzenia, polowanie, budowa, zbieranie, eksploracja, porządkowanie, odpoczynek. Akcje z dodatku oznaczone są odpowiednimi ikonami, dzięki którym możesz rozpoznać czy dana akcja "podchodzi" pod polowanie, zbieranie itp.Karit pisze:2. Jak wygląda kolejność wykonywania akcji dla akcji ze scenariusza? W instrukcji (z 2 edycji) jasno napisane jest, że np polowanie zawsze jest przed eksploracją. Co jednak jak mam wysłane np. pionki do eksploracji i pionki do zbierania trujących roślin? Jest jakaś kolejność czy sam o niej decyduję?
Np. jeśli w tej samej turze wysłałem ludzi aby odkryli nowy kafelek i wysłałem tez gdzie indziej aby zbierali trujące rośliny to czy jest jakaś kolejność dla których powinienem wykonać te 2 akcje? (obie są typem eksploracji)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Myślałem że może dodatek ma jakieś inne zasady, np. najpierw odkrywajmy wyspę potem zajmijmy się jakimiś roślinamiPeter128 pisze:A jak robisz jak masz np. 2 eksploracje (w sensie eksplorujesz 2 Obszary, żeby położyć tam kafelek)? To tak samo będzie to działało tutaj

Re: Robinson Crusoe: AotCI
Witam. Parę dni temu zacząłem przegryzać się przez grę.
Za mną kila partii solo (cieśla + pies, cieśla + pies + Piętaszek, scenariusz pierwszy). Pojawiły się jakieś tam niejasności, na których część odpowiedziała instrukcja, na część FAQ oraz forum. Jednak kilka kwestii pozostało dla mnie nie do końca jasnych.
1a. Posiadam na przykład przedmiot MAPA, dzięki której uzyskałem też SKRÓT. Tracąc MAPĘ (odwracam przedmiot na stronę pomysłu) tracę również zielony dodatkowy pionek (który uzyskałem dzięki mapie bezpośrednio). Kwestia SKRÓTU natomiast:
a) usuwam tylko zielony pionek, SKRÓT pozostaje aktywny
b) zaznaczam sobie SKRÓT np. czarnym pionkiem jako chwilowo nieaktywny, a po wtórym wynalezieniu MAPY automatycznie SKRÓT jest znów dostępny (i zdejmuję z niego chwilowe zaznaczenie)
c) następuje reakcja łańcuchowa - czyli po stracie MAPY tracę też SKRÓT i muszę go jeszcze raz wynaleźć po uprzednim, ponownym wynalezieniu MAPY.
Na stronie 25 instrukcji coś tam jest na ten temat, ale to chyba nie do końca odpowiedź na moje pytanie. Wydaje mi się, że gdzieś coś znalazłem, co sugerowałoby odp. "a", ale pewny nie jestem.
1b1. Sytuacja dość podobna do powyższej. Czy jeśli - grając w pierwszy scenariusz gdzie jednym z pomysłów jest MASZT - tracę ów MASZT (dał mi 3 drewna, które umieściłem już na stosie) to czy muszę ("o ile to możliwe" - a jest to możliwe) ze stosu zdjąć 3 drewna?
W instrukcji, str 25, podano dość analogiczny przykład: "jeśli gracze utracą "Cegły" powinni zmniejszyć poziom Palisady o 1, chyba że poziom ten wynosi 0 - wtedy nic się nie dzieje".
oraz
1b2. Brązowa przygoda - Kontrola Narzędzi: "jeśli to możliwe, połóż czarny znacznik na przedmiotach...". Kładę na ŁOPACIE. Potem dociągam tę przygodę z talii Wydarzeń, gdzie napisane jest, że muszę anulować efekt narzędzi. Efektem ŁOPATY jest m.in. zbudowany przeze mnie maszt (+ 3 drewna do stosu). Rozumiem, że w takim wypadku MASZT idzie w cholerę (jest efektem ŁOPATY), czy odrzucam też 3 drewna ze stosu?
2. Z Przedmiotów Startowych można korzystać hurtem. Rozumiem więc, że mogę wykorzystując Biblię x 2 w jednej kolejce, kładąc swój pionek na Porządkowaniu Obozu uzyskać 6 x determinacja i 2 x zdrowie?
Podobnie w kwestii wynalezionego przedmiotu - ŁÓŻKO - tu kładąc z kolei swoje oba pionki mogę się hurtowo wyspać (i dostać podwójny łóżkowy bonus), czy tak?
3. Karty Przygód - jeśli wyciągnę tę bez podziału na góra/dół, to po rozpatrzeniu odrzucam ją z gry, prawda?
4. Cytat z instrukcji, str. 17: "Zaleca się rozpatrywać wyniki rzutów kośćmi w następującej kolejności: kość Rany, kość Sukcesu, kość Przygody".
Nie w smak było mi razu pewnego wymyślenie pierwszego przedmiotu z karty pomysłu - PROCY (kość Sukcesu), i zaraz potem odwrócenie go Pomysłem do góry przez jakąś tam przygodę (kość Przygody).
Gdzieś kiedyś na ten temat cosik znalazłem, ale nie pamiętam, czy była tam jednoznaczna odpowiedź, jak traktować słowo "zaleca". Jak gracie? Bo skoro "zaleca", to teoretycznie można rozważać po swojemu. Ale mam wrażenie, że to delikatne naginanie zasad by było.
5. Karta Wydarzeń ZAWROTY GŁOWY: "pierwszy gracz może użyć tylko 1 pionek w tej rundzie". Znaczy to, że:
a) w ogóle tylko jeden (a więc zagra np. jednym swoim)
czy
b) może użyć tylko jeden ze swoich 2-ch, ale już pies, Piętaszek, czy dodatkowy pionek za ŚWIECE może być użyty?
6. Chyba największy znak zapytania, mianowicie: faza Akcji. Wiadomo, kładę 2 pionki - udana, kładę 1 - rzucam kośćmi. Chcę zbudować np. Dach. Czy mogę w jednej fazie Akcji położyć swoje oba pionki na budowie Dachu, ale oddzielnie i za każdy rzucać kośćmi (w razie powodzenia zbuduję 2 poziomy dachu)? Lub robić różnorakie kombinacje: mój jeden pionek + Piętaszek (czyli z automatu powodzenie przy budowie Dachu) oraz mój drugi pionek plus dodatkowy pionek brązowy (i też z automatu drugi poziom dachu)?
Wiem, że podobna rzecz przy akcji Zbierania Surowców nie przejdzie, gdyż - jak mówi instrukcja - z jednego surowca na jednym kafelku można pobierać go tylko raz.
7. Znacznik czachy na czerwonym tle.
a) w instrukcji str. 9: "jeśli gracze mają Obóz na kafelku z tym żetonem, to dodatkowo (oprócz pobierania surowców) każdy gracz otrzymuje 1 ranę".
b) wg instrukcji zaś na str. 15 - jeśli wykonujemy akcję na kafelku z takim znacznikiem, to dostajemy ranę tylko jeśli poziom broni < 1 (czyli równy 0).
Zbieranie surowców nie jest Akcją, a więc poziom broni = 1 lub wyższy NIE chroni nas przed ranami w podpunkcie "a", mam rację?
Wiem, że powyższe można było krócej napisać, wolałem być jednak precyzyjny w opisywaniu wątpliwości
.
Poza tym raczej wszystko jasne, przynajmniej w grze solo
))
Za mną kila partii solo (cieśla + pies, cieśla + pies + Piętaszek, scenariusz pierwszy). Pojawiły się jakieś tam niejasności, na których część odpowiedziała instrukcja, na część FAQ oraz forum. Jednak kilka kwestii pozostało dla mnie nie do końca jasnych.
1a. Posiadam na przykład przedmiot MAPA, dzięki której uzyskałem też SKRÓT. Tracąc MAPĘ (odwracam przedmiot na stronę pomysłu) tracę również zielony dodatkowy pionek (który uzyskałem dzięki mapie bezpośrednio). Kwestia SKRÓTU natomiast:
a) usuwam tylko zielony pionek, SKRÓT pozostaje aktywny
b) zaznaczam sobie SKRÓT np. czarnym pionkiem jako chwilowo nieaktywny, a po wtórym wynalezieniu MAPY automatycznie SKRÓT jest znów dostępny (i zdejmuję z niego chwilowe zaznaczenie)
c) następuje reakcja łańcuchowa - czyli po stracie MAPY tracę też SKRÓT i muszę go jeszcze raz wynaleźć po uprzednim, ponownym wynalezieniu MAPY.
Na stronie 25 instrukcji coś tam jest na ten temat, ale to chyba nie do końca odpowiedź na moje pytanie. Wydaje mi się, że gdzieś coś znalazłem, co sugerowałoby odp. "a", ale pewny nie jestem.
1b1. Sytuacja dość podobna do powyższej. Czy jeśli - grając w pierwszy scenariusz gdzie jednym z pomysłów jest MASZT - tracę ów MASZT (dał mi 3 drewna, które umieściłem już na stosie) to czy muszę ("o ile to możliwe" - a jest to możliwe) ze stosu zdjąć 3 drewna?
W instrukcji, str 25, podano dość analogiczny przykład: "jeśli gracze utracą "Cegły" powinni zmniejszyć poziom Palisady o 1, chyba że poziom ten wynosi 0 - wtedy nic się nie dzieje".
oraz
1b2. Brązowa przygoda - Kontrola Narzędzi: "jeśli to możliwe, połóż czarny znacznik na przedmiotach...". Kładę na ŁOPACIE. Potem dociągam tę przygodę z talii Wydarzeń, gdzie napisane jest, że muszę anulować efekt narzędzi. Efektem ŁOPATY jest m.in. zbudowany przeze mnie maszt (+ 3 drewna do stosu). Rozumiem, że w takim wypadku MASZT idzie w cholerę (jest efektem ŁOPATY), czy odrzucam też 3 drewna ze stosu?
2. Z Przedmiotów Startowych można korzystać hurtem. Rozumiem więc, że mogę wykorzystując Biblię x 2 w jednej kolejce, kładąc swój pionek na Porządkowaniu Obozu uzyskać 6 x determinacja i 2 x zdrowie?
Podobnie w kwestii wynalezionego przedmiotu - ŁÓŻKO - tu kładąc z kolei swoje oba pionki mogę się hurtowo wyspać (i dostać podwójny łóżkowy bonus), czy tak?
3. Karty Przygód - jeśli wyciągnę tę bez podziału na góra/dół, to po rozpatrzeniu odrzucam ją z gry, prawda?
4. Cytat z instrukcji, str. 17: "Zaleca się rozpatrywać wyniki rzutów kośćmi w następującej kolejności: kość Rany, kość Sukcesu, kość Przygody".
Nie w smak było mi razu pewnego wymyślenie pierwszego przedmiotu z karty pomysłu - PROCY (kość Sukcesu), i zaraz potem odwrócenie go Pomysłem do góry przez jakąś tam przygodę (kość Przygody).
Gdzieś kiedyś na ten temat cosik znalazłem, ale nie pamiętam, czy była tam jednoznaczna odpowiedź, jak traktować słowo "zaleca". Jak gracie? Bo skoro "zaleca", to teoretycznie można rozważać po swojemu. Ale mam wrażenie, że to delikatne naginanie zasad by było.
5. Karta Wydarzeń ZAWROTY GŁOWY: "pierwszy gracz może użyć tylko 1 pionek w tej rundzie". Znaczy to, że:
a) w ogóle tylko jeden (a więc zagra np. jednym swoim)
czy
b) może użyć tylko jeden ze swoich 2-ch, ale już pies, Piętaszek, czy dodatkowy pionek za ŚWIECE może być użyty?
6. Chyba największy znak zapytania, mianowicie: faza Akcji. Wiadomo, kładę 2 pionki - udana, kładę 1 - rzucam kośćmi. Chcę zbudować np. Dach. Czy mogę w jednej fazie Akcji położyć swoje oba pionki na budowie Dachu, ale oddzielnie i za każdy rzucać kośćmi (w razie powodzenia zbuduję 2 poziomy dachu)? Lub robić różnorakie kombinacje: mój jeden pionek + Piętaszek (czyli z automatu powodzenie przy budowie Dachu) oraz mój drugi pionek plus dodatkowy pionek brązowy (i też z automatu drugi poziom dachu)?
Wiem, że podobna rzecz przy akcji Zbierania Surowców nie przejdzie, gdyż - jak mówi instrukcja - z jednego surowca na jednym kafelku można pobierać go tylko raz.
7. Znacznik czachy na czerwonym tle.
a) w instrukcji str. 9: "jeśli gracze mają Obóz na kafelku z tym żetonem, to dodatkowo (oprócz pobierania surowców) każdy gracz otrzymuje 1 ranę".
b) wg instrukcji zaś na str. 15 - jeśli wykonujemy akcję na kafelku z takim znacznikiem, to dostajemy ranę tylko jeśli poziom broni < 1 (czyli równy 0).
Zbieranie surowców nie jest Akcją, a więc poziom broni = 1 lub wyższy NIE chroni nas przed ranami w podpunkcie "a", mam rację?
Wiem, że powyższe można było krócej napisać, wolałem być jednak precyzyjny w opisywaniu wątpliwości

Poza tym raczej wszystko jasne, przynajmniej w grze solo

Re: Robinson Crusoe: AotCI
1a - tracisz tylko zielony pionek. Dzięki mapie wytworzyłeś sobie skrót. Zgubiłeś mapę, straciłeś ją. Skrót pozostał bo znasz już drogę 
1b1 - w jakiej sytuacji można stracić maszt? Nie przypominam sobie takiej sytuacji.
1b2 - nie tracisz masztu. Zbudowałeś wcześniej maszt z pomocą łopaty. Maszt już stoi, a Ty tracisz łopatę. Dlaczego miałbyś stracić maszt.
2 - można korzystać hurtem. Dwa razy możesz podnieść poziom broni, wziąć dwa suchary
3 - ja zawsze odkładam na dół stosu. Wątpliwe, żeby podczas tej samej gry przeszła cała talia. Ale chyba tak - taka karta jest odrzucona.
4 - można jak się chce
5 - pierwszy gracz czyli tylko pierwszy gracz. Reszta gra normalnie.
6 - można dwa swoje pionki położyć do budowy dachu i dwa razy rzucać kośćmi. Twoje ryzyko
Można też tworzyć różne kombinacje.
7 - w instrukcji jest jeszcze napis "w rzadkim przypadku" (czyli musi być chyba taka karta). Ja generalnie rozumiem to tak. Jeśli mam na jakimś kafelku wyspy taki żeton tzn. że muszę mieć poziom broni przynajmniej jeden, żeby nie otrzymać ran.

1b1 - w jakiej sytuacji można stracić maszt? Nie przypominam sobie takiej sytuacji.
1b2 - nie tracisz masztu. Zbudowałeś wcześniej maszt z pomocą łopaty. Maszt już stoi, a Ty tracisz łopatę. Dlaczego miałbyś stracić maszt.
2 - można korzystać hurtem. Dwa razy możesz podnieść poziom broni, wziąć dwa suchary

3 - ja zawsze odkładam na dół stosu. Wątpliwe, żeby podczas tej samej gry przeszła cała talia. Ale chyba tak - taka karta jest odrzucona.
4 - można jak się chce

5 - pierwszy gracz czyli tylko pierwszy gracz. Reszta gra normalnie.
6 - można dwa swoje pionki położyć do budowy dachu i dwa razy rzucać kośćmi. Twoje ryzyko

7 - w instrukcji jest jeszcze napis "w rzadkim przypadku" (czyli musi być chyba taka karta). Ja generalnie rozumiem to tak. Jeśli mam na jakimś kafelku wyspy taki żeton tzn. że muszę mieć poziom broni przynajmniej jeden, żeby nie otrzymać ran.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dziękuję bardzo
.
1b1. - trzeba w pewnych sytuacjach wybierać do odrzucenia karty przedmiotów. Wytworzony maszt jest przedmiotem (wytworzonym wcześniej z pomysłu). Dlatego zastanawiam się, czy w następstwie utraty masztu drewno x 3 ze stosu też diabli biorą. Ale tu pewnie zasada będzie jak w punkcie 1b2 - na który odpowiedziałeś, że nie traci się masztu.
5. Pierwszy, owszem
, ale czy pierwszy gracz może użyć psa na przykład, lub dodatkowego brązowego pionka? Czy "jeden pionek" odnosi się tylko do jednego z 2-ch pionków gracza, czy w ogóle do pionków, które teoretycznie może użyć (2 swoje, pies, Piętaszek, dodatkowe brązowe).
6. Aaaa... czyli jednak...
7. Tak nakazywałaby logika. Jednak w tym fragmencie o "rzadkim przypadku" odnoszącym się do kafla z obozem ni słowa nie ma o braku rany w przypadku posiadania broni...

1b1. - trzeba w pewnych sytuacjach wybierać do odrzucenia karty przedmiotów. Wytworzony maszt jest przedmiotem (wytworzonym wcześniej z pomysłu). Dlatego zastanawiam się, czy w następstwie utraty masztu drewno x 3 ze stosu też diabli biorą. Ale tu pewnie zasada będzie jak w punkcie 1b2 - na który odpowiedziałeś, że nie traci się masztu.
5. Pierwszy, owszem

6. Aaaa... czyli jednak...
7. Tak nakazywałaby logika. Jednak w tym fragmencie o "rzadkim przypadku" odnoszącym się do kafla z obozem ni słowa nie ma o braku rany w przypadku posiadania broni...
Re: Robinson Crusoe: AotCI
1b1. Nie tracisz masztu. (Poszatkowałeś go już na stos)
5. Zamiast 2 pionków postaci, masz do dyspozycji jeden. Dodatkowe grają normalnie.
7. Posiadana broń nie chroni przed ranami w fazie produkcji.
5. Zamiast 2 pionków postaci, masz do dyspozycji jeden. Dodatkowe grają normalnie.
7. Posiadana broń nie chroni przed ranami w fazie produkcji.
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dodam coś od siebie:
1b1. Przedmiotów "scenariuszowych" się nie traci.
2. Z przedmiotów startowych owszem, można korzystać hurtem ale np. chcąc użyć Biblii dwa razy w jednej turze musisz przeznaczyć do akcji Porządkowania obozu dwa pionki.
4. Opisana przez Ciebie sytuacja z odwróceniem wynalezionego właśnie przedmiotu spowrotem na stronę pomysłu w tej samej turze jest nieprawidłowa. Przedmiot po wynalezieniu trafia na pole PRZYSZŁYCH surowców i jest dostępny dopiero po całej fazie akcji a przed fazą pogody. Nie możesz go więc stracić w turze, w której go wytworzyłeś.
5. b. Określenie "gracz może użyć tylko 1 pionka w turze" dotyczy pionków gracza, nie pionków dodatkowych postaci czy z przedmiotów (nawet jeżeli grasz solo).
6. Oczywiście można przeznaczyć dwa pionki do budowy dwóch poziomów dachu\palisady\poziomu broni, ale trzeba pamiętać by już w momencie przeznaczania mieć zapewnioną odpowiednią liczbę surowców do budowy obu poziomów.
7. Nie myl "zbierania surowców" z "fazą produkcji". Jeżeli "czacha" jest na kaflu z obozem to każdy gracz podczas fazy produkcji otrzymuje 1 ranę NIEZALEŻNIE od poziomu broni. Jeżeli "czacha" jest na kaflu, na którym wykonywana jest akcja np. zbierania surowców, to wykonywujący ją gracz otrzymuję 1 ranę tylko jeżeli poziom broni jest = 0.
1b1. Przedmiotów "scenariuszowych" się nie traci.
2. Z przedmiotów startowych owszem, można korzystać hurtem ale np. chcąc użyć Biblii dwa razy w jednej turze musisz przeznaczyć do akcji Porządkowania obozu dwa pionki.
4. Opisana przez Ciebie sytuacja z odwróceniem wynalezionego właśnie przedmiotu spowrotem na stronę pomysłu w tej samej turze jest nieprawidłowa. Przedmiot po wynalezieniu trafia na pole PRZYSZŁYCH surowców i jest dostępny dopiero po całej fazie akcji a przed fazą pogody. Nie możesz go więc stracić w turze, w której go wytworzyłeś.
5. b. Określenie "gracz może użyć tylko 1 pionka w turze" dotyczy pionków gracza, nie pionków dodatkowych postaci czy z przedmiotów (nawet jeżeli grasz solo).
6. Oczywiście można przeznaczyć dwa pionki do budowy dwóch poziomów dachu\palisady\poziomu broni, ale trzeba pamiętać by już w momencie przeznaczania mieć zapewnioną odpowiednią liczbę surowców do budowy obu poziomów.
7. Nie myl "zbierania surowców" z "fazą produkcji". Jeżeli "czacha" jest na kaflu z obozem to każdy gracz podczas fazy produkcji otrzymuje 1 ranę NIEZALEŻNIE od poziomu broni. Jeżeli "czacha" jest na kaflu, na którym wykonywana jest akcja np. zbierania surowców, to wykonywujący ją gracz otrzymuję 1 ranę tylko jeżeli poziom broni jest = 0.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dzięki bardzo.
1b1.
Przyjmuję do wiadomości. Choć w instrukcji nic na temat tego zakazu nie widzę. Czy to jakaś FAQ'owa reguła?
2. Czy to wynika z jakiejś reguły? ŁÓŻKO rozumiem - przedmiot to. Biblia jest jedynym w swoim rodzaju przedmiotem startowym (jako jedyna działa wraz z konkretną Akcją), więc próżno szukać analogii, a fabularnie... hmmm.. poczytam więcej Księgi rodzaju, będzie mi lepiej...
. Ale oczywiście nie upieram się.
4. Słusznie, nie zwróciłem uwagi.
7. Tak właśnie mówi instrukcja, miałem po prostu wątpliwości, bo de facto sytuacja dość podobna, a w jednym przypadku dostaje się po tyłku, w drugim nie.
1b1.
Przyjmuję do wiadomości. Choć w instrukcji nic na temat tego zakazu nie widzę. Czy to jakaś FAQ'owa reguła?
2. Czy to wynika z jakiejś reguły? ŁÓŻKO rozumiem - przedmiot to. Biblia jest jedynym w swoim rodzaju przedmiotem startowym (jako jedyna działa wraz z konkretną Akcją), więc próżno szukać analogii, a fabularnie... hmmm.. poczytam więcej Księgi rodzaju, będzie mi lepiej...

4. Słusznie, nie zwróciłem uwagi.
7. Tak właśnie mówi instrukcja, miałem po prostu wątpliwości, bo de facto sytuacja dość podobna, a w jednym przypadku dostaje się po tyłku, w drugim nie.
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Wynika to z opisu karty. Otrzymujesz 3 determinacji i leczysz 1 ranę zamiast otrzymywać 2 determinacji, a w zwykłej sytuacji 2 determinacji otrzymujesz po przeznaczeniu 1 piona do akcji. Chcąc więc użyć Biblii dwa razy musisz przeznaczyć do akcji dwa piony.TV3 pisze:2. Czy to wynika z jakiejś reguły? ŁÓŻKO rozumiem - przedmiot to. Biblia jest jedynym w swoim rodzaju przedmiotem startowym (jako jedyna działa wraz z konkretną Akcją), więc próżno szukać analogii, a fabularnie... hmmm.. poczytam więcej Księgi rodzaju, będzie mi lepiej.... Ale oczywiście nie upieram się.