Prawa autorskie
Prawa autorskie
Witam.
Mam pytanie odnośnie tworzenia gry.
Mam gotowy prototyp, testowany na znajomych, gra się całkiem przyjemnie.
Chciałbym przygotować kosztorys wyprodukowania gry oraz zebrać fundusze na np. polakpotrafi
Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Czy mogę zarejestrować pomysł na grę zanim oficjalnie ją "ogłoszę światu"?
Mam pytanie odnośnie tworzenia gry.
Mam gotowy prototyp, testowany na znajomych, gra się całkiem przyjemnie.
Chciałbym przygotować kosztorys wyprodukowania gry oraz zebrać fundusze na np. polakpotrafi
Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Czy mogę zarejestrować pomysł na grę zanim oficjalnie ją "ogłoszę światu"?
- asiok
- Posty: 1423
- Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 76 times
Re: Prawa autorskie
Nie - nie da się. Na rynku wciąż jest wiele kopii Monopoly etc.
Chronione są grafiki i instrukcja.
Edit:
Trochę więcej szczegółów masz np. tu:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... +autorskie
Chronione są grafiki i instrukcja.
Edit:
Trochę więcej szczegółów masz np. tu:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... +autorskie
Ostatnio zmieniony 20 sie 2014, 16:56 przez asiok, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Prawa autorskie
W takim razie musiałbym się dowiedzieć jakie by były koszty produkcji...
Talia będzie mieć około 210 kart, wymiarami zbliżone około do połowy zwykłej karty do gry.
Orientuje się ktoś z Was gdzie można uzyskać taką wycenę?
Talia będzie mieć około 210 kart, wymiarami zbliżone około do połowy zwykłej karty do gry.
Orientuje się ktoś z Was gdzie można uzyskać taką wycenę?
- sqb1978
- Posty: 2623
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 142 times
Re: Prawa autorskie
W drukarni?
Sprzedam: Mr Jack Pocket, Blokus, Strife, Forgotten Circles EN + naklejki
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
-
- Posty: 2463
- Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 286 times
Re: Prawa autorskie
Grafiki będziesz mieć chronione.
Resztę może ktoś podkraść.
Zarejestrować na chyba raczej na podstawie prawa własności przemysłowej niż praw autorskich (ale to są już koszty).
Resztę może ktoś podkraść.
Zarejestrować na chyba raczej na podstawie prawa własności przemysłowej niż praw autorskich (ale to są już koszty).
- Odokar
- Posty: 660
- Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
Niestety praktycznie nie jesteś w stanie się ochronić przed legalną kopią.Regit pisze: Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Więcej na"... A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych. To natomiast, co podlega ochronie, to sposób wyrażenia tej gry, np. specyficzny kształt figur, wzory na szachownicy. Jeśli więc np. ktoś inny stworzy identyczną jak my grę, opartą na tych samych zasadach, z identyczną planszą i figurkami, to możemy zarzucić mu naruszenie naszych praw autorskich, ale nie dlatego, że zasady są takie same, tylko dlatego, że posługuje się identyczną planszą i figurami!..."
http://www.eporady24.pl/gry_a_prawo_aut ... 7,685.html
-
- Posty: 179
- Rejestracja: 26 lip 2005, 00:41
- Lokalizacja: Częstochowa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Prawa autorskie
Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
O ile wiem, utwór ( w tym gra planszowa ) jest chroniony prawem autorskim w momencie jego publikacji ( czyli, np przedstawienia na KS).
O ile wiem, utwór ( w tym gra planszowa ) jest chroniony prawem autorskim w momencie jego publikacji ( czyli, np przedstawienia na KS).
Pozdrawiam
- MichalStajszczak
- Posty: 9480
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
MożnaJarzynek pisze:Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
-
- Posty: 4360
- Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 6 times
Re: Prawa autorskie
Prawo Dżungli z polskich piratów, jeśli pominąć wszystkie klony xPoly i Scrableusza.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
-
- Posty: 2463
- Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 286 times
Re: Prawa autorskie
Prawa autorskie chronią wartości "twórcze".MichalStajszczak pisze:MożnaJarzynek pisze:Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
Gra planszowa to jest zespół schematów czy wzorów także np grę można by zastrzec jako wzór przemysłowy (np instrukcja jest schematem gry, układ planszy jest wzorem, BMW ma zastrzeżone wzory, Milka ma zastrzeżony kolor fioletowy, FFG ma zastrzeżone LCG).
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
- Odokar
- Posty: 660
- Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
To nic nie da pomimo grubej kasyc08mk pisze:
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
Zgodnie z art. 21 pr. aut., ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne
Przekładając to na nasz przykład: zasady gry w szachy to pewna idea, zbiór procedur. W momencie, gdy ktoś je wymyślił, choć wymagały one intelektualnego wysiłku, nie stały się jako takie przedmiotem prawa autorskiego. Przeciwnie – weszły one do domeny publicznej. A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych.
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Prawa autorskie
Innymi słowy: Za żadne skarby nigdy nie wysyłaj ani nie publikuj swojej gry, bo gigantyczne konsorcja planszowe działające na polskim rynku i szpiedzy wydawnictw zagranicznych na bank czyhają tylko, by skraść Twój złoty pomysł
-
- Posty: 2463
- Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 286 times
Re: Prawa autorskie
Bo to nie są prawa autorskie które cytujesz tylko już prawa własności przemysłowej a te można zastrzec za kasę np. poprzez patenty.Odokar pisze:To nic nie da pomimo grubej kasyc08mk pisze:
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
Zgodnie z art. 21 pr. aut., ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne
Przekładając to na nasz przykład: zasady gry w szachy to pewna idea, zbiór procedur. W momencie, gdy ktoś je wymyślił, choć wymagały one intelektualnego wysiłku, nie stały się jako takie przedmiotem prawa autorskiego. Przeciwnie – weszły one do domeny publicznej. A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych.
- Odokar
- Posty: 660
- Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
Urzad patentowy przerabialem w praktyce odnosnie swojej gry internetowej Arena Albionu. Pomijajac rozne perturbacje i przebijanie sie przez procesy biurokratyczne udalo mi sie jedynie zastrzec nazwe i to tylko na konkretnym polu eksploracji. Koszt liczony w tysiacach i wazny na 5 lat. Co kolejne 5 trzeba odnawiac placac od nowa.Bo to nie są prawa autorskie które cytujesz tylko już prawa własności przemysłowej a te można zastrzec za kasę np. poprzez patenty.
Oczywiscie mozna probowac jednak fakty sa takie ze prawo nie daje dobrej i naturalnej ochrony kreatywnym tworca gier planszowych
Glownie na co mozna tutaj liczyc to wartosci etyczne
- MichalStajszczak
- Posty: 9480
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
Można zastrzec nazwę jako "znak towarowy" na określoną (według tzw. klasyfikacji nicejskiej) klasę towarową. Jeżeli ktoś chce zastrzec nazwę na kilka klas, to opłata jest wyższa. Jest to chyba najskuteczniejsza ochrona, jeśli się ma dobrą nazwę, która stanowi istotny czynnik, wpływający na handlowy wizerunek gry (tzn. identyczna gra pod inną nazwą sprzedawałaby się gorzej).Odokar pisze:udalo mi sie jedynie zastrzec nazwe i to tylko na konkretnym polu eksploracji. Koszt liczony w tysiacach i wazny na 5 lat. Co kolejne 5 trzeba odnawiac placac od nowa.
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Prawa autorskie
Mozna by teoretycznie probowac objac ochrona instrukcje jako "utwor" ale nawet wtedy ktos moze zrobic fanowska aranzacje, choc to tez kwestia na ile to mu sie uda.
- MichalStajszczak
- Posty: 9480
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
Ale jak ktoś wyrazi tę samą treść innymi słowami, to już będzie inny utwórRocy7 pisze:Mozna by teoretycznie probowac objac ochrona instrukcje jako "utwor"
Re: Prawa autorskie
Tutaj dosyć ciekawa i świeża sprawa z amerykańskiego rynku:
http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer
Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.
http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer
Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.
- Odokar
- Posty: 660
- Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
no nie wiem czy jednej ręki ...pingus pisze:Tutaj dosyć ciekawa i świeża sprawa z amerykańskiego rynku:
http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer
Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.
o ile całych gier to tak, np.: Prawo Dżungli - Junge Speed, Monopoly - Eurobiznes, Scrabble - Scriba, itd...
O tyle wybranych mechanik to już inna sprawa.
Właściwie na palcach jednej reki można policzyć gry, które nie maja skopiowanych elementów mechanik od innych gier.
Re: Prawa autorskie
Masz rację, mnie chodziło o takie planszówkowe planszówki, a to co wymieniłeś to gry na rynek masowy.
- Odokar
- Posty: 660
- Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
trochę nie zrozumiałempingus pisze:Masz rację, mnie chodziło o takie planszówkowe planszówki, a to co wymieniłeś to gry na rynek masowy.
Re: Prawa autorskie
Z pośród gier przez Ciebie wymienionych żadnej z nich nie nazwałbym nowoczesną planszówką (designer's boardgame).
Są to gry przeznaczone dla masowego klienta, nie dla hobbystów. Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.
Są to gry przeznaczone dla masowego klienta, nie dla hobbystów. Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.
- MichalStajszczak
- Posty: 9480
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Prawa autorskie
A wiesz dlaczego?pingus pisze:Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.