Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Terra Mystica
Jest sporo i niekiedy wydają się wywracać grę do góry nogami (Władcy Smoków robią na lajcie 4 łopaty w 1 turze i nawet ich to bardzo nie boli a jak się uprą to i nawet 8 mogą zrobić). Niektóre stare rasy wydają się niegrywalne (np elfy, moimi ulubionymi gnomami też będzie się grało dużo trudniej), za to fakirzy dostali boosta dzięki nowej mapie to akurat na plus. Szkoda tylko, że większość nowych ras nie korzysta z tradycyjnej mechaniki koła. Grałem Zmiennokształtnymi i grało się aż za łatwo, ale ciekawie.
Teraz ostrze sobie zęby na grę tymi lodowymi syrenami, mechanika taka trochę gnomia ale z modyfikacjami
Teraz ostrze sobie zęby na grę tymi lodowymi syrenami, mechanika taka trochę gnomia ale z modyfikacjami
- 8janek8
- Blokada konta
- Posty: 900
- Rejestracja: 08 mar 2010, 21:08
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 28 times
Re: Terra Mystica
A tym czasem: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ra-mystica
Collection
Sprzedam
Kupię dodatki do: Runewars (Banners of War), Warhammer: Inwazja (Ukryte Królestwa), Battle Star Galactica (Świt), Revolution! (The Palace), Fresco, Scoville
Sprzedam
Kupię dodatki do: Runewars (Banners of War), Warhammer: Inwazja (Ukryte Królestwa), Battle Star Galactica (Świt), Revolution! (The Palace), Fresco, Scoville
- gafik
- Posty: 3650
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: Terra Mystica
O! Nieźle, choć tak sytuacja miała już miejsce w połowie września (Tutaj pisałem). Wtedy lowerom/hejterom zajęło 24h by wrócić TM na 3.
Ciekawe czy się ustabilizuje tak jak teraz jest? Choć ja bym widział to bardziej:
1. TtA
2. TM
3. TS
Ciekawe czy się ustabilizuje tak jak teraz jest? Choć ja bym widział to bardziej:
1. TtA
2. TM
3. TS
- Zet
- Posty: 1362
- Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 163 times
- lintu
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 13 times
Re: Terra Mystica
Grałem dzisiaj w Terrę z dodatkiem w 3 osoby, wykorzystywaliśmy tylko rasy z dodatku. Parę obserwacji:
- żetony końcowej punktacji bardzo mocno mieszają w grze - my wylosowaliśmy ten, który premiuje graczy z największą ilością osobnych osiedli, przez co mocno wszyscy rozłaziliśmy się po mapie i tym samym poziom interakcji zwiększał się
- nowe rasy mają ciekawe mechaniki i wydają się być ciekawsze niż te z podstawki. U nas jakoś tak się ułożyło, że przepływ many był bardzo duży (zdolność Zmiennokształtnych wydaje się być bardzo mocna przy większej ilości graczy) i rozgrywka generalnie była bardziej dynamiczna niż przy podstawce
- szkoda, że nie ma nowych żetonów punktacji co turę - mogłyby się pojawić jakieś mocniej związane z mechanikami nowych ras
- plansza kolejności w turze - świetna rzecz
Całość póki co in plus, po większej ilości partii napiszę recenzję
- żetony końcowej punktacji bardzo mocno mieszają w grze - my wylosowaliśmy ten, który premiuje graczy z największą ilością osobnych osiedli, przez co mocno wszyscy rozłaziliśmy się po mapie i tym samym poziom interakcji zwiększał się
- nowe rasy mają ciekawe mechaniki i wydają się być ciekawsze niż te z podstawki. U nas jakoś tak się ułożyło, że przepływ many był bardzo duży (zdolność Zmiennokształtnych wydaje się być bardzo mocna przy większej ilości graczy) i rozgrywka generalnie była bardziej dynamiczna niż przy podstawce
- szkoda, że nie ma nowych żetonów punktacji co turę - mogłyby się pojawić jakieś mocniej związane z mechanikami nowych ras
- plansza kolejności w turze - świetna rzecz
Całość póki co in plus, po większej ilości partii napiszę recenzję
-
- Posty: 1270
- Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 193 times
Re: Terra Mystica
Potwierdzam.
Nowe rasy dają duży powiew świeżości.
Yeti odpalają specjalne akcje co chwilę, więc wystarczy dać im manę a mają kasy i robotników pod dostatkiem.
Riwerwalkers (swoją drogą jak ich nazwali w wersji pl ?) są w stanie w bardzo łatwy sposób rozchodzić się po planszy, ale sami w sobie nie mają z czego punktować. Zdecydowanie trzeba u nich zadbać o dobrą infrastrukturę łask punktujących od samego początku. Na koniec gry miałem zbudowane wszystkie struktury, 3 miasta a i tak tylko 100vp ugrane.
Nowa mapa też na plus. Sumy i Darklingi muszą szukać nowych miejsc dla idealnych otwarć
Nowe rasy dają duży powiew świeżości.
Yeti odpalają specjalne akcje co chwilę, więc wystarczy dać im manę a mają kasy i robotników pod dostatkiem.
Riwerwalkers (swoją drogą jak ich nazwali w wersji pl ?) są w stanie w bardzo łatwy sposób rozchodzić się po planszy, ale sami w sobie nie mają z czego punktować. Zdecydowanie trzeba u nich zadbać o dobrą infrastrukturę łask punktujących od samego początku. Na koniec gry miałem zbudowane wszystkie struktury, 3 miasta a i tak tylko 100vp ugrane.
Nowa mapa też na plus. Sumy i Darklingi muszą szukać nowych miejsc dla idealnych otwarć
Re: Terra Mystica
Mapa jest spoko ale rasa Dragonlordów jest be. W rękach agresywnego gracza robi masakrę. Co prawda niekoniecznie potem wygrywa grę, ale bardzo łatwo jest im zapewnić sobie, że będą nad kimś. Za to Yeti i Ice Maidens super.
- lintu
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 13 times
Re: Terra Mystica
Rady ognia są perfekcyjnie zbalansowane. Grałem wczoraj Władcami smoków i początkowo wydawało mi się, że start z 8 punktami mocy będzie bolesny - co więcej, w rozgrywce udział brało 5 osób, więc zawsze ktoś ubiegał mnie w walce o łopaty (to jedyny sposób na dodanie nowej many do naczyń). Ostatecznie okazało się, że pod koniec rozgrywki akurat wszystko wyszło mi na styk - udało mi się mocno rozbudować i miałem bardzo szybki przepływ many, przez co mogłem bez problemu wykorzystywać akcje z planszy i wciąż terramorfować teren. Chylę czoła, dodatek wydaje się być równie dobrze dotestowany co podstawka.
- lintu
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 lut 2011, 21:57
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 13 times
Re: Terra Mystica
Hm, czy to aż tak genialna gra, by zająć pierwszą lokatę? Dyskusyjne, ale z drugiej strony - za diabła nie rozumiem fenomenu Zimnej wojny.
- Tycjan
- Posty: 3200
- Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 32 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
Mój tekst na temat dodatku Ogień i lód: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl/201 ... ien-i-lod/
Jego kupno to zdecydowanie dobrze wydane pieniądze i ma on tylko jeden minus - wagowo gra stała się jeszcze cięższa, prawie 2,5 kg
Jego kupno to zdecydowanie dobrze wydane pieniądze i ma on tylko jeden minus - wagowo gra stała się jeszcze cięższa, prawie 2,5 kg
# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Re: Terra Mystica
Dopiero wczoraj miałem czas przejrzeć niedawno zakupiony "Ogień i lód".
Plansza z mojej podstawki (kupowana w czerwcu 2014) jest o niebo wyższej jakości niż ta z dodatku (obie w wersji PL od BARDa). Na szczęście jest to jedyny mankament, chociaż niestety mocno zauważalny.
Moje pytanie: Czy również ktoś to zauważył/tak ma?
Ps. Układ pól z tej strony planszy, która ma być taka jak w podstawce jest faktycznie nieco inny. O ile układ rzek jest identyczny, to część pól terenu jest wymieszanych - najmocniej prawa strona.
Plansza z mojej podstawki (kupowana w czerwcu 2014) jest o niebo wyższej jakości niż ta z dodatku (obie w wersji PL od BARDa). Na szczęście jest to jedyny mankament, chociaż niestety mocno zauważalny.
Moje pytanie: Czy również ktoś to zauważył/tak ma?
Ps. Układ pól z tej strony planszy, która ma być taka jak w podstawce jest faktycznie nieco inny. O ile układ rzek jest identyczny, to część pól terenu jest wymieszanych - najmocniej prawa strona.
3trolle -7.00% (chętnie pomogę ;)
Re: Terra Mystica
Podobno już po wydaniu podstawki wyszło, że 3 rasy są zdecydowanie słabsze. Nowa wersja planszy z podstawki ma ten balans naprawiać (albo przynajmniej poprawiać).panda_09 pisze: Ps. Układ pól z tej strony planszy, która ma być taka jak w podstawce jest faktycznie nieco inny. O ile układ rzek jest identyczny, to część pól terenu jest wymieszanych - najmocniej prawa strona.
Re: Terra Mystica
A wiesz może o które konkretnie rasy chodzi? W prawdzie przyznam że niektórymi, przynajmniej mnie, gra się łatwiej niż pozostałymi, jednak nie bardzo widzę jak układ lądów miałby poprawiać balans.Sztefan pisze:Podobno już po wydaniu podstawki wyszło, że 3 rasy są zdecydowanie słabsze. Nowa wersja planszy z podstawki ma ten balans naprawiać (albo przynajmniej poprawiać).
Re: Terra Mystica
Z doświadczenia (nikt ze znajomych nie chce grać czerownymi ) na pewno Czarnoksiężnicy i Giganci.
Mapa z podstawki
Mapa z dodatku
Mapa z podstawki
Mapa z dodatku
3trolle -7.00% (chętnie pomogę ;)
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
- Giganci na mapie z podstawki i przy odpowiednim setupie radzą sobie całkiem nieźle jak się dobrze wykorzysta statki (+ oczywiście twierdza w 1 rundzie), lekki boost mile widziany, ale przy odpowiednich warunkach początkowych i bez niego sobie poradzą, a Czarnoksiężnicy to już akurat bezsprzecznie silna rasa (spamujemy świątynie i dzieją się cuda, no chyba, że ktoś otwiera rozgrywkę twierdzą, wtedy rzeczywiście będą słabi ).
- Elfów (Auren) nie da się zbalansować mapą z powodu ich sióstr Wiedźm, no może nie licząc likwidacji otwarcia na masowe osady, ale osłabienie specyficznego otwarcia Wiedźm nie sprawia, że nagle Elfy są silniejsze, im by się przydało lekkie dopakowanie, ale to musiałoby się odbyć przez jakąś mini-zdolność dodatkową (np. z takich prostych i uniwersalnych: jakiś lekki przychód many)
- Fakirzy, tutaj pełna zgoda, rasa ewidentnie poszkodowana przez mapę z podstawki uniemożliwiającą im rozkręcenie się i ekspansję przez ich zdolność w początkowym etapie gry co jest możliwe po zmianach
To czego miała dotyczyć zmiana w mapie z podstawki to przede wszystkim:
- rozbicie zbyt silnego miejsca dla czarnych na zachodzie (osłabienie Gremlinów - aczkolwiek reakcja Alchemików na tę zmianę jest zapewne taka: kilk)
- poprawa grywalności Fakirów (choć zupełnie nowa mapa z dodatku jest pod tym względem jeszcze lepsza)
Poza tym z tego co widzę:
- lekki boost dla czerwonych, niebieskich i szarych
- zieloni mają gorzej (nie można już rozdzielić miast w środku + wiedźmy tracą możliwość otwarcia przez super-turbo-spam-osad - co ciekawe ta zupełnie nowa mapa z dodatku ponownie im to umożliwia )
- brązowi lekko słabsi
W sumie nie wiem kiedy na tej mapie zagram, bo ta zupełnie nowa mapa z dodatku zmienia tyle, że właściwie nie ma kiedy wracać na stare śmieci, bo trzeba to ograć porządnie .
- Elfów (Auren) nie da się zbalansować mapą z powodu ich sióstr Wiedźm, no może nie licząc likwidacji otwarcia na masowe osady, ale osłabienie specyficznego otwarcia Wiedźm nie sprawia, że nagle Elfy są silniejsze, im by się przydało lekkie dopakowanie, ale to musiałoby się odbyć przez jakąś mini-zdolność dodatkową (np. z takich prostych i uniwersalnych: jakiś lekki przychód many)
- Fakirzy, tutaj pełna zgoda, rasa ewidentnie poszkodowana przez mapę z podstawki uniemożliwiającą im rozkręcenie się i ekspansję przez ich zdolność w początkowym etapie gry co jest możliwe po zmianach
To czego miała dotyczyć zmiana w mapie z podstawki to przede wszystkim:
- rozbicie zbyt silnego miejsca dla czarnych na zachodzie (osłabienie Gremlinów - aczkolwiek reakcja Alchemików na tę zmianę jest zapewne taka: kilk)
- poprawa grywalności Fakirów (choć zupełnie nowa mapa z dodatku jest pod tym względem jeszcze lepsza)
Poza tym z tego co widzę:
- lekki boost dla czerwonych, niebieskich i szarych
- zieloni mają gorzej (nie można już rozdzielić miast w środku + wiedźmy tracą możliwość otwarcia przez super-turbo-spam-osad - co ciekawe ta zupełnie nowa mapa z dodatku ponownie im to umożliwia )
- brązowi lekko słabsi
W sumie nie wiem kiedy na tej mapie zagram, bo ta zupełnie nowa mapa z dodatku zmienia tyle, że właściwie nie ma kiedy wracać na stare śmieci, bo trzeba to ograć porządnie .
Re: Terra Mystica
Troche juz pogralem, generalnie zawsze udaje sie zrobic ponad 100 punktow wiec cos tam ogarniam ale nie rozumiem Yeti.
Maja mega silne zdolnosci, w porownaniu do fakirow, czy gigantow to smiech na sali.
Jak gracie to robicie nimi najwiecej punktow czy tylko silni sa na papierze?
Maja mega silne zdolnosci, w porownaniu do fakirow, czy gigantow to smiech na sali.
Jak gracie to robicie nimi najwiecej punktow czy tylko silni sa na papierze?
Re: Terra Mystica
Oczywiscie wszystko zalezy od ukladu, ale udalo mi sie nimi pare razy wykrecic kolo 160 punktow; Yeti maja jedna wade, tzn. teren "domowy" i tak musza kopac za jeden, wiec lepiej jak w grze jest karta z darmowa lopata i 2 zlotymi. Poza tym sa bardzo uniwersalni, mozna spokojnie zaczac od fortecy (nie trzeba sie dzieki temu spieszyc do akcji mocy, no i latwo wybudowac szybkie miasto), ale nie trzeba (swiatynia i dwa siedliska tez mocne, warto sie zastanowic nad jajkiem 2 na bialym/+4 mocy).Wosho pisze:Troche juz pogralem, generalnie zawsze udaje sie zrobic ponad 100 punktow wiec cos tam ogarniam ale nie rozumiem Yeti.
Maja mega silne zdolnosci, w porownaniu do fakirow, czy gigantow to smiech na sali.
Jak gracie to robicie nimi najwiecej punktow czy tylko silni sa na papierze?
Jezeli przeciwnicy nie cisna na torach, to pod koniec gry mozna (z wybudowana forteca) fajnie spamowac priestow (priest na tor, wpada energia, priest za 2, priest na tor, wpada energia, priest za 2, priest na tor, itd.).
Dobrze zbalansowana frakcja moim zdaniem, i daje duza swobode ekspresji .
- okiemgekona
- Posty: 28
- Rejestracja: 09 sie 2013, 09:32
Re: Terra Mystica
cześć, zakupiłem minidodatek w postaci 4 żetonów miast.
mam pytanie - żeton +2 pkt., + 2 na każdym torze kultu i 2 klucze
rozumiem, że ten żeton uprawnia na wspięcie się na szczyt toru w dwóch kultach, pomimo wybudowania jednego miasta.
możecie to potwierdzić ?
mam pytanie - żeton +2 pkt., + 2 na każdym torze kultu i 2 klucze
rozumiem, że ten żeton uprawnia na wspięcie się na szczyt toru w dwóch kultach, pomimo wybudowania jednego miasta.
możecie to potwierdzić ?
Re: Terra Mystica
Tak to wlasnie dziala.okiemgekona pisze:cześć, zakupiłem minidodatek w postaci 4 żetonów miast.
mam pytanie - żeton +2 pkt., + 2 na każdym torze kultu i 2 klucze
rozumiem, że ten żeton uprawnia na wspięcie się na szczyt toru w dwóch kultach, pomimo wybudowania jednego miasta.
możecie to potwierdzić ?
-
- Posty: 1152
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 243 times
- Been thanked: 137 times
Re: Terra Mystica
Po pierwszych kilku grach, we dwie osoby, mam wrażenie że kluczową akcją jest spasowanie w odpowiednim momencie i podbieranie pierwszemu żetonu bonusu i możliwość (po,rozpoczeciu nastepnej rundy) zagrania pierwszemu akcji z planszy.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
- okiemgekona
- Posty: 28
- Rejestracja: 09 sie 2013, 09:32
Re: Terra Mystica
próbowałem gry w dwie osoby, ale nie sprawdza się - ja nie mam przyjemności. a co do pasowania - to masz rację, w zasadzie wpasowanie się w rytm innych graczy i wcelowany pas, daje dużą przewagę. jeśli masz wykonać akcję, która nie da ci punktów w tej rundzie - to nie ma sensu jej wykonywać - przecież spokojnie można je wykonać w kolejnej
-
- Posty: 1152
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 243 times
- Been thanked: 137 times
Re: Terra Mystica
Ja niestety póki co jie mam większej ekipy do grania i cioramy z żoną
Mimo wszystko gra się przyjemnie. Fajnie widzieć jak plan na za trzy kolejki się realizuje, fajne jest tez to ze w zasadzie nie ma losowosci.
Generalnie jesteśmy zadowoleni i wyczekuje okazji zagrania w większym gronie ... Kto wie, może kiedyś
Mimo wszystko gra się przyjemnie. Fajnie widzieć jak plan na za trzy kolejki się realizuje, fajne jest tez to ze w zasadzie nie ma losowosci.
Generalnie jesteśmy zadowoleni i wyczekuje okazji zagrania w większym gronie ... Kto wie, może kiedyś
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)