Arkham Horror - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Rashka18
Posty: 19
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:33

Re: Arkham Horror

Post autor: Rashka18 »

Nie zamierzam spocząć na podstawce, więc na pewno gra nie stanie się banalnie prosta :) Poza tym zanim wprowadzę zmiany jakiekolwiek, to zamierzam trochę pograć zgodnie z mechaniką i zobaczyć jak to wygląda pod względem trudności.
Powiem szczerze nie przemawia do mnie gra kilkoma badaczami przez jednego gracza. To trochę zabija klimat i wczucie się w role (co ma swój smaczek).
Jak już wprowadzę jakieś zmiany, to prawdopodobnie dla 1-2 graczy. Większa ilość graczy już chyba ich nie potrzebuje by gra nie zniechęcała trudnością.
- Staniesz się lepszy, grając z lepszym przeciwnikiem - Podstawy szachów 1885 r.
Awatar użytkownika
Rashka18
Posty: 19
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:33

Re: Arkham Horror

Post autor: Rashka18 »

Witam. Z biegiem czasu i po kolejnych partiach gra stała się oczywista i z dziewczyną nabraliśmy zwycięskich strategii. Pokonaliśmy wszystkich Przedwiecznych bez żadnych modyfikacji zasad, więc nastał czas na nowe dodatki. Niedawno nabyłem aż 3 (Król w Żółci, Klątwa Farona i Koszmar z Dunwich). Wszystko ładnie, pięknie. Nowi Przedwieczny, poziom
trudności większy, dodatkowa mapka, więcej kart i badaczy. Nawet w instrukcji do Dunwich poświęcili kilka strona na FAQ. Tak zaczytawszy się natrafiłem na pewien szkopuł, a mianówicie: Cytuję
P: Czy zdolność Silna psychika profesora Harveya Waltersa (zmniejsza wszystkie straty
poczytalności o 1) działa również podczas rzucania zaklęć?
O: Nie. (...)
No i tutaj pytam was, czy aby na pewno? Przecież ma redukować WSZYSTKIE straty Poczytalności. Co z tego, że koszt się ponosi przy rzucaniu zaklęć, przecież to także strata poczytalności i Harvey Walters może je redukować.
Bardzo byłbym wdzięczny za pomoc, a najlepiej w postaci pokazania jak ta kwestia wygląda w oryginalnym języku.

W związku z dodatkami mam jeszcze jedno pytanie. Czy w którymś z dodatków zostały
umieszczone inne karty Heroldów niż Król w Żółci?
- Mroczny Faraon?
- Ghroth?
- Tulzscha?
- Inne karty Heroldów?
Jeśli tak, to w którym dodatku można je znaleźć?
Jeśli nie, to macie może jakieś namiary na wersje do druku w języku PL?

Z góry dziękuję za pomoc:)
- Staniesz się lepszy, grając z lepszym przeciwnikiem - Podstawy szachów 1885 r.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Rashka18 pisze:Co z tego, że koszt się ponosi przy rzucaniu zaklęć, przecież to także strata poczytalności i Harvey Walters może je redukować.
Nie, koszt i strata to dwie kompletnie różne rzeczy. Koszt to dobrowolne zmniejszenie poczytalności w celu uzyskania jakiegoś efektu (opłata), strata to przymusowe zmniejszenie poczytalności (kara). Harvey i Michalel zmniejszają wyłącznie straty, tak samo jest w oryginale.
Investigator Abilities
Q: Does the Strong Mind ability (reduce all Sanity loss
by 1) of the professor, Harvey Walters, apply to the casting
of spells?
A: No. The professor’s ability works on losses, not costs.
The same distinction applies to the gangster, Michael
Rashka18 pisze:W związku z dodatkami mam jeszcze jedno pytanie. Czy w którymś z dodatków zostały umieszczone inne karty Heroldów niż Król w Żółci?
Ojciec Dagon - Widmo nad Innsmouth
Matka Hydra - Widmo nad Innsmouth
Ghroth - Mgły nad Kingsport
Tulzscha - Mgły nad Kingsport
Czyhający w Progu - Czyhający w Progu (marzec/kwiecień 2015)
Czarny Faraon - do wydruku (link)
Koszmar z Dunwich - do wydruku (link)
Czarna Koza z Lasu - Czarna Koza z Lasu (liczymy że się pojawi)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Rashka18
Posty: 19
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:33

Re: Arkham Horror

Post autor: Rashka18 »

Dzięki wielkie. O taka pomoc mi chodziło :)
- Staniesz się lepszy, grając z lepszym przeciwnikiem - Podstawy szachów 1885 r.
Awatar użytkownika
Rashka18
Posty: 19
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:33

Re: Arkham Horror

Post autor: Rashka18 »

Kolejne partie na boku i kolejne pytania. Tym razem dwa:

1. Co się dzieje gdy nastąpi spotęgowanie bram w Dunwich?
Ja gram w taki sposób, że dochodzi do liczenia ilości bram (Dunwich+Arkham), oraz graczy. Większa ilość oznacza liczbę pojawienia się potworów. I dla przykładu 5 bram w Arkham i 2 w Dunwich oznacza, że wchodzi 7 Potworów. Staram się je po równo rozdzielić między bramami. Czyli 5 trafia do Arkham i 2 trafiają do Dunwich (oczywiście pamiętam o limitach i ich braku w przypadku Dunwich).
Czy jest coś co dodatkowo powinienem wiedzieć podczas takiego spotęgowania, czy wszystko jest ok? W instrukcji brak wzmianki na ten temat, więc albo to oczywiste, albo zapomnieli i może coś się za tym kryć w postaci specjalnego wydarzenia.

2. Tym razem nietypowe pytanko. Tu przyda się pomoc doświadczonych graczy.
Przyjmijmy, że pokonany potwór to ilość punktów jego żywotności, a zamknięta/zapieczętowana brama to 5 pkt (tradycyjna punktacja w grze). Moje pytanie brzmi ile jesteśmy takich punktów w stanie uzbierać podczas całej standardowej partii pojedynczym graczem? Nie potrzebuje dokładnych wyników, tylko czegoś w postaci wyszacowanej liczby przez doświadczonego gracza.
Planuje wprowadzić "house rules" mające na celu rozwijać postać w stylu "RPG'owskim" i do tego będę potrzebował tej wiedzy. Rozwój postaci nie będzie jakiś niebotyczny, głównie do statystyk podsumowujących grę. Aczkolwiek jeśli będzie za trudno, to może wprowadzę jakieś bonusy po awansie na kolejny poziom.

Dzięki wielkie z góry:)
- Staniesz się lepszy, grając z lepszym przeciwnikiem - Podstawy szachów 1885 r.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

Trudno powiedzieć bo zazwyczaj postacie się specjalizują stosownie do posiadanego sprzętu i umiejetnosci. I tak jeden będzie bił potwory, drugi zamykał bramy a trzeci robił kasę i zwiedzał Arkham. Z mojego doświadczenia z gier 4osobowych (ponad 30 rozgrywek) wynika ze zazwyczaj "najlepszy" badacz uzbiera ok. 20 pkt.

Co do pkt. 1 - na wiele pytań znajdziesz odpowiedz w FAQ liczącym ok. 40 stron. Ja gram tak jak Ty i wydaje mi sie ze jest to poprawne. Pamiętaj tylko ze na bramie na której jest spotęgowanie nie może wylądować mniej potworów niż na pozostałych oraz ze najpierw wskazujesz bramę a dopiero potem losujesz potwora, a nie na odwrót.
Awatar użytkownika
Rashka18
Posty: 19
Rejestracja: 30 gru 2014, 12:33

Re: Arkham Horror

Post autor: Rashka18 »

Moje partie są rozgrywane przeważnie w grupie dwuosobowej, gdyż niestety nie każdy ma ochotę poświęcać się kilkugodzinnej rozgrywce. Także raczej specjalizacje badaczy muszą być wszechstronne. Ale dzięki za odpowiedź:)



A jeśli chodzi o te 40-stronicowe FAQ, to gdzie mogę takowe znaleźć? Kilka razy szukałem w Internecie tego zagadnienia, ale jeszcze nie dokopalem się do czegoś tak sporego:)
- Staniesz się lepszy, grając z lepszym przeciwnikiem - Podstawy szachów 1885 r.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

inferno666
Posty: 4
Rejestracja: 19 sty 2015, 12:06

Re: Arkham Horror

Post autor: inferno666 »

Witam serdecznie :)

Mam pytanie odnośnie karty przedwiecznego.

Na karcie napisane jest, że przedwieczny wije się w swym śnie.
Ale jak to działa w praktyce? Kiedy on się wije? To wynika z jakiejś sytuacji lub karty?

Z góry dziękuję za pomoc :D
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

Wije sie w snie = nie jest obudzony = przez całą rozgrywkę aż do pobudki :P
inferno666
Posty: 4
Rejestracja: 19 sty 2015, 12:06

Re: Arkham Horror

Post autor: inferno666 »

czyli jeśli przedwiecznym w danej partii jest np Hastur (''Gdy Hastur wije się w swym śnie, koszt zapieczętowania bramy wynosi 8 żetonów wskazówek, a nie 5'') to zasada ta działa przez całą grę, za każdym razem kiedy chcemy zapieczętowac bramę uzywając żetonów wskazówek, musi ich być za każdym razem 8 a nie 5 ? Dobrze rozumiem?
Grishnak
Posty: 32
Rejestracja: 21 maja 2014, 12:46
Has thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: Grishnak »

inferno666 pisze:czyli jeśli przedwiecznym w danej partii jest np Hastur (''Gdy Hastur wije się w swym śnie, koszt zapieczętowania bramy wynosi 8 żetonów wskazówek, a nie 5'') to zasada ta działa przez całą grę, za każdym razem kiedy chcemy zapieczętowac bramę uzywając żetonów wskazówek, musi ich być za każdym razem 8 a nie 5 ? Dobrze rozumiem?
Dokładnie tak.
inferno666
Posty: 4
Rejestracja: 19 sty 2015, 12:06

Re: Arkham Horror

Post autor: inferno666 »

Jeśli chodzi o pieczętowanie bram.
stoję na bramie, pod sobą mam znacznik eksploracji. chcę zapieczętować bramę ale cały czas brak mi odpowiedniej do tego ilości wskazówek, nie mam także znaku starszych bogów. Za to drugi gracz posiada te rzeczy i chce mi je pożyczyć. I tu nasuwa się pytanie: jeśli podejdzie do mnie, wstąpi na otwartą bramę na której stoję ja, i automatycznie przez nią wpadnie do innego świata, to czy zdąży jeszcze dać mi swoje żetony lub znak starszych bogów? Czy tylko i wyłącznie do wymiany przedmiotów może dojść na 'stabilnym gruncie' :?:
Z góry dziękuję za odpowiedź :)
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

Zdążycie się wymienić, wymiana jest w fazie
ruchu, a wessanie do bramy w fazie spotkan w Arkham. Wez jednak pod uwagę ze sytuacje moze uratowac jedynie znak starszych bogow, bo wskazowkami co do zasady nie mozna sie wymieniac.
dziewoja
Posty: 1
Rejestracja: 26 kwie 2015, 00:42

Re: Arkham Horror

Post autor: dziewoja »

Hej. Mam takie pytanie. W sytuacji gdy badacz jest w innym wymiarze i karta bramy mowi mu ze ma sie wrocic do arkham - to czy uznaje sie brame za eksplorowana czy trzeba wejsc do niej od nowa?
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

Eksplorowana :)
Przewodnik
Posty: 10
Rejestracja: 23 cze 2014, 16:34
Has thanked: 3 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Przewodnik »

Witam.
Posiadam
w jednej ręce zaklęcie "Uśmiercenie" dające premię +6 do testów walki
w drugiej ręce "bicz" +1do testów walki.
Oraz umiejętność "strzelec wyborowy" - po zakryciu mogę ponownie wykonać test walki.

Walczę z stworem i wykorzystuję zaklęcie oraz bicz, nie udaje mi się zdobyć sukcesu, wykorzystuję właściwość biczu, zakrywam kartę i ponawiam rzut jedną kością. Niestety znowu nie udaje mi się zdobyć sukcesu.
Czy jeżeli użyje umiejętności "strzelec wyborowy" to wykonuje ponownie test walki z użyciem zaklęcia i bicza czy nie? Bo jak by nie było, zostały te karty zakryte?
Awatar użytkownika
shivetay
Posty: 193
Rejestracja: 25 wrz 2012, 13:17

Re: Arkham Horror

Post autor: shivetay »

Przewodnik pisze:Witam.
po zakryciu mogę ponownie wykonać test walki.
Dawno nie grałem, ale wydaje mi się, że możesz przerzucić ten test walki tak jak go rozpatrzyłeś w opisie
Przewodnik
Posty: 10
Rejestracja: 23 cze 2014, 16:34
Has thanked: 3 times

Re: Arkham Horror

Post autor: Przewodnik »

"strzelec wyborowy" - po zakryciu mogę ponownie wykonać test walki. Czyli jest to przerzut kośćmi.

W "Arkham Horror: Dunwich Horror" na końcu w FAQ jest napisane:

P: Jak działa przerzut? Czy Badacz może przerzucić tylko
kości wynikające z jego umiejętności czy też wszystkie kości
łącznie z tymi, które otrzymał za odrzucenie żetonu
Wskazówki?
O: Badacz może przerzuciç wszystkie kości, jakimi rzucał
w danym rzucie, więc także te, które zyskał przez wydanie
żetonu Wskazówki – jeżeli tylko użył go przed rzutem.

Pytanie się tyczyło użycia Wskazówek, ale w odpowiedzi jest zapis "wszystkie kości, jakimi rzucał w danym rzucie". Czyli można tą odpowiedzią rozwiać moje wątpliwości :D
GAZDA
Posty: 103
Rejestracja: 11 sty 2015, 13:06
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Arkham Horror

Post autor: GAZDA »

Witam wszystkich horrorowiczów
Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem owej gry i na razie pojawiły nam się 4 pytania.
1.W jaki sposób uzyskuje się kartę honorarium ?
2.W jaki sposób zaciąga się pożyczkę w banku w lokacji na planszy i jak ona w ogóle działa? Niestety w instrukcji nic na ten temat nie znalazłem po za wzmianką o rzucaniu kością w fazie utrzymania jeśli już się ma kartę honorarium o pożyczce nie znalazłem nic, a na.polu jest tylko wzmianka, że zamiast spotkań mogę zaciągnąć pożyczkę.
3. Jeśli używam broni podczas walki i w pierwszej rundzie niestety nie wygram i zdecyduję się dalej walczyć to z tej broni nie mogę już korzystać, gdyż jest wyczerpana, czy dopiero nie będę mógł z niej korzystać dopiero w drugiej walce (jeśli np wszedłbym na pole z dwoma stworami)?
4. Te same pytanie odnośnie czarów czy czar kończy się po rundzie walki czy po walce (w przypadku kiedy na karcie pisze np że ,, do końca walki otrzymujesz +x do danego testu" niby na karcoe jest napisane że do końca walki ale wolę się upewnić
Na koniec krótka historyjka z moich dwóch pierwszych partii. Mianowicie zapomnieliśmy paru zasad, co pewnie nikogo nie dziwi, ale co najśmieszniejsze zapomnieliśmy o zasadzie odkładania potworów o tym samym znaku co brama do puli po zamknięciu/zapieczętowaniu bramy ;P ku przestrodze przypominam że jest taka zasada ;P
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Arkham Horror

Post autor: szutek »

GAZDA pisze:Witam wszystkich horrorowiczów
Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem owej gry i na razie pojawiły nam się 4 pytania.
1.W jaki sposób uzyskuje się kartę honorarium ?
2.W jaki sposób zaciąga się pożyczkę w banku w lokacji na planszy i jak ona w ogóle działa? Niestety w instrukcji nic na ten temat nie znalazłem po za wzmianką o rzucaniu kością w fazie utrzymania jeśli już się ma kartę honorarium o pożyczce nie znalazłem nic, a na.polu jest tylko wzmianka, że zamiast spotkań mogę zaciągnąć pożyczkę.
3. Jeśli używam broni podczas walki i w pierwszej rundzie niestety nie wygram i zdecyduję się dalej walczyć to z tej broni nie mogę już korzystać, gdyż jest wyczerpana, czy dopiero nie będę mógł z niej korzystać dopiero w drugiej walce (jeśli np wszedłbym na pole z dwoma stworami)?
4. Te same pytanie odnośnie czarów czy czar kończy się po rundzie walki czy po walce (w przypadku kiedy na karcie pisze np że ,, do końca walki otrzymujesz +x do danego testu" niby na karcoe jest napisane że do końca walki ale wolę się upewnić
Na koniec krótka historyjka z moich dwóch pierwszych partii. Mianowicie zapomnieliśmy paru zasad, co pewnie nikogo nie dziwi, ale co najśmieszniejsze zapomnieliśmy o zasadzie odkładania potworów o tym samym znaku co brama do puli po zamknięciu/zapieczętowaniu bramy ;P ku przestrodze przypominam że jest taka zasada ;P
1. Poprzez spotkania w lokacjach wynikajace z losowanych kart obszarow, w podstawce glownie jest to Redakcja.

2. Pozyczke zaciagasz zamiast odbywac spotkanie w Banku (jest to napisane na lokacji), natomiast jej szczegolowy opis masz na bialej karcie pozyczki.

3. Dotyczy to tylko broni ktore nalezy wyczerpac aby ich uzyc (tak tez dzialaja zaklecia). Jezeli brak jest informacji o koniecznosci wyczerpania czy odrzucenie to mozesz z broni korzystac w kazdej walce.

4. Jak do konca walki to na cala walke, ale zazwyczaj jest to napis w stylu "+ 3 do testu walki", co oznacza bonus jednorazowy.
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, właśnie kupiłem Horror w Arkham i z zona uczymy się tej gry.
1)
Mam pierwsze pytanie co do walki lub uniku potwora.
FAZA I - utrzymanie
FAZA II - poruszam się na obszar z potworem. Na tym obszarze koncze swój ruch i w tej fazie mam unikac lub walczyc z potworem, czy nastapi to w V FAZIE MOTÓW, kiedy potwor będzie miał ruch lub w następnej turze, w II FAZIE, kiedy będę opuszczal ten obszar?

2)
Następne pytanko
Czy podczas nieudanej proby uniku, potwór od razu zadaje obrażenia i wdaje się w walke, czy jak wyczytałem, przy pierwszej nieudanej probie uniku przystepuje do walki, ale potwór nie zadaje obrazen.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Czołem!

Ad. 1) Z potworami walczy się w Fazie Ruchu (ewentualnie w Fazie Spotkań, jeśli wynika to z treści karty). Jeśli zakończyłeś ruch na polu z potworem, musisz z go unikać albo walczyć. Jeśli zaczynasz ruch na polu z potworem, to również musisz go unikać albo walczyć. W Fazie Mitów potwory się tylko przemieszczają, nie ma walki.

Innymi słowy, jeśli chcesz zakończyć swój ruch na polu z potworem i w następnej turze ruszyć dalej, zupełnie z nim nie walcząc, to będziesz musiał skutecznie uniknąć go dwa razy.


Ad. 2) Mógłbyś podać, gdzie wyczytałeś o tej pierwszej próbie uniku? W instrukcji jest jednoznacznie: "Jeśli test się nie powiedzie, potwór natychmiast zadaje Badaczowi obrażenia i rozpoczyna walkę."
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Dzieki za odpowiedzi, przeczytałem o tym tutaj z przetłumaczonego np. przez Rashka 18 FLOWCHART'a 2.0

http://zapodaj.net/21bbe5a159062.jpg.html

Wynika z tabeli, ze po nieudanym uniku nie dostaje się obrazen, tylko od razu przystepuje się do testu przerażenia i decyduje, czy unikac czy walczyc, i dopiero po drugim nieudanym trescie unikow dostaje się obrażenia.
A co do wali to rozumiem, ze jeśli w fazie ruchu zakoncze go akurat na obszarze z potworem, to musze go uniknąć lub walyc, a jeśli go unikne, o w następnej turze w fazie ruchu, aby się poruszyć musze ponownie uniknąć potwora.
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 933
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 97 times
Been thanked: 71 times

Re: Arkham Horror

Post autor: louiscyphre »

Po nieudanym uniku lub ucieczce potwór zadaje obrażenia i rozpoczyna się walka (unik) lub walka jest kontynuowana (ucieczka) - strony 14 i 15 instrukcji.

I mała uwaga: jeśli potwór znajduje się razem z Tobą to w czasie Fazy Mitów nie porusza się, nawet gdy wskazuje to Karta Mitów.
ODPOWIEDZ