Black&White
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- bombagames
- Posty: 56
- Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
- Kontakt:
Re: Black&White
Dziękujemy za miłe słowa. Informujemy, że pracujemy z Krzysztofem nad FAQ do gry. Jak powstanie wrzucimy go na profil gry w BGG.
Prosimy o cierpliwość.
Prosimy o cierpliwość.
- bombagames
- Posty: 56
- Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
- Kontakt:
Re: Black&White
W wątku z zasadami, są już odpowiedzi na Wasze pytania. Mamy nadzieję, że rozjaśni to pewne wątpliwości.
- bombagames
- Posty: 56
- Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
- Kontakt:
Re: Black&White
Pod tym linkiem https://www.dropbox.com/s/se78wblctdle3 ... l.pdf?dl=0 można zobaczyć efekt zmian w instrukcji do Black and White.
Zachęcamy do zapoznania się. Wszelkie uwagi, sugestie są mile widziane.
Zachęcamy do zapoznania się. Wszelkie uwagi, sugestie są mile widziane.
-
- Posty: 1007
- Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
- Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 46 times
Re: Black&White
Zdecydowanie lepsza instrukcja! Na wielki plus że można znaleźć ikonę przy objaśnieniu konkretnych akcji. Myśleliście o tym żeby na ostatniej stronie zamieścić słowniczek wszystkich symboli/trudnych pojęć?
Re: Black&White
Nam sporo trudności sprawiała linia wzroku. Może w rysunku na str 16 dać oznaczenia (A,B,C...) przy poszczegolnych bloczkach a obok wyjaśnić powody dla których linia wzroku w danym przypadku jest zakłócona?
Re: Black&White
Z instrukcji zniknął przykład, że ze wzgórza na wzgórze dalej jest widoczność - takich zmian na minus nie powinno być.
Czy skoro 3 piechoty na heksie dają +3 to jedna daje +1? Coś mi się nie wydaje by to był prawidłowy zapis - logika podpowiada, że jednostka nie powinna dawać sobie samej bonusu z automatu.
Czy skoro 3 piechoty na heksie dają +3 to jedna daje +1? Coś mi się nie wydaje by to był prawidłowy zapis - logika podpowiada, że jednostka nie powinna dawać sobie samej bonusu z automatu.
- bombagames
- Posty: 56
- Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
- Kontakt:
Re: Black&White
Zniknął przykład ale opis tej zdolności pojawił się w tekście. Rozumiem, że lepiej by było gdyby były oba przykłady z pierwszej wersji instrukcji?sirias pisze:Z instrukcji zniknął przykład, że ze wzgórza na wzgórze dalej jest widoczność - takich zmian na minus nie powinno być.
Czy skoro 3 piechoty na heksie dają +3 to jedna daje +1? Coś mi się nie wydaje by to był prawidłowy zapis - logika podpowiada, że jednostka nie powinna dawać sobie samej bonusu z automatu.
Co do opisu specjalnej zdolności Armi Thargatonu - to podkreślone jest, że chodzi o oddział. Ale faktycznie można to źle odczytać, popracujemy nad tym. Dzięki.
To brzmi rozsądnie. Postaramy się wykorzystać to rozwiązanie.mig pisze:Nam sporo trudności sprawiała linia wzroku. Może w rysunku na str 16 dać oznaczenia (A,B,C...) przy poszczegolnych bloczkach a obok wyjaśnić powody dla których linia wzroku w danym przypadku jest zakłócona?
Tak, to był priorytet by taki słowniczek stworzyć. W czasie pracy postanowiliśmy, jednak umieszczać ikony w tekście. Nie mówimy nie, ale zobaczymy czy sensownie to zmieścimy w instrukcji.Piehoo pisze:Zdecydowanie lepsza instrukcja! Na wielki plus że można znaleźć ikonę przy objaśnieniu konkretnych akcji. Myśleliście o tym żeby na ostatniej stronie zamieścić słowniczek wszystkich symboli/trudnych pojęć?
Re: Black&White
Według mnie to i tak tekst nie pasuje do przykładu:bombagames pisze: Co do opisu specjalnej zdolności Armi Thargatonu - to podkreślone jest, że chodzi o oddział. Ale faktycznie można to źle odczytać, popracujemy nad tym. Dzięki.
Rozważając to czysto logicznie mamy 2 wyjścia:Piechota. Opis zdolności specjalnej - Wartość Obrony podczas ataku w zwarciu i Dyscypliny piechoty Armii Thargatonu, wzrasta o 1 za każdą sojuszniczą jednostkę na tym samym heksie,
a) jednostka jest sojusznicza dla siebie samej - wtedy należy się +1 dla każdej jednostki piechoty występującej samotnie, +2 dla 2 itd. (o oddziale jest mowa dopiero w przykładzie, a przykład nigdy nie powinien służyć dodatkowemu precyzowaniu zasad).
b) jednostka nie jest sojusznicza dla siebie samej (w moim odczuciu bardziej logiczne) - wtedy za 1 piechotę jest +0, za 2 +1 itd.
Problem w tym, że wyjście b jest niezgodne z przykładem, więc należy przyjąć a, które także nie jest prawdą, bo według podanej wykładni wydawcy chodzi wyłącznie o oddziały.
EDIT: nie rozumiem też jak zakon skorpiona ma zasięg od 1 do 3 heksów, skoro zgodnie z wykładnią w innym wątku artyleria nie może strzelać będąc w strefie kontroli i nie ma przepisów o przypadkach negowania strefy kontroli - innymi słowy nie może zaistnieć sytuacja, gdy jednostka ta mogłaby strzelić na odległość 1 heksu. Brakuje także zapisu, że taki ostrzał dotyczy jednej jednostki, a nie zgrupowania (tak jak jest w przypadku normalnej artylerii).
EDIT2: opuszczanie strefy kontroli - zamiast pisać o "znajdowaniu się" we wrogiej strefie kontroli, chyba lepiej użyć "rozpoczynająca ruch" (zgodnie z wykładnią autora), by uniknąć nieścisłości, czy ruch na zasadzie wejście do strefy i wyjście wymaga testu, czy nie. Poza tym wydaje mi się, że brakuje zapisu o tym jakie morale się testuje w wypadku wychodzenia całym oddziałem.
Postaram się poszukać innych rzeczy w najbliższej przyszłości.
- bombagames
- Posty: 56
- Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
- Kontakt:
Re: Black&White
Wykładania B jest właściwa, korekta jest już zrobiona, dzięki.sirias pisze: Rozważając to czysto logicznie mamy 2 wyjścia:
a) jednostka jest sojusznicza dla siebie samej - wtedy należy się +1 dla każdej jednostki piechoty występującej samotnie, +2 dla 2 itd. (o oddziale jest mowa dopiero w przykładzie, a przykład nigdy nie powinien służyć dodatkowemu precyzowaniu zasad).
b) jednostka nie jest sojusznicza dla siebie samej (w moim odczuciu bardziej logiczne) - wtedy za 1 piechotę jest +0, za 2 +1 itd.
Problem w tym, że wyjście b jest niezgodne z przykładem, więc należy przyjąć a, które także nie jest prawdą, bo według podanej wykładni wydawcy chodzi wyłącznie o oddziały.
Tutaj wkradł się błąd i powinno być 2 do 3 heksów, zmieniliśmy też na rozpoczynanie ruchu.sirias pisze:
EDIT: nie rozumiem też jak zakon skorpiona ma zasięg od 1 do 3 heksów, skoro zgodnie z wykładnią w innym wątku artyleria nie może strzelać będąc w strefie
Jeszcze raz dziękujemy za propozycje poprawek.
- Baartoszz
- Posty: 836
- Rejestracja: 27 sty 2010, 13:35
- Lokalizacja: Komorów
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 19 times
Re: Black&White
Albo nie mogę tego znaleźć, albo rzeczywiście nie ma w instrukcji słowa o fortach? Forty są naszą największą wątpliwością, dlatego miałem nadzieję na poprawę właśnie tej części instrukcji. Tak czy inaczej, zapraszam do naszej recenzjibombagames pisze:Pod tym linkiem https://www.dropbox.com/s/se78wblctdle3 ... l.pdf?dl=0 można zobaczyć efekt zmian w instrukcji do Black and White.
Zachęcamy do zapoznania się. Wszelkie uwagi, sugestie są mile widziane.

Black & White

Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
- maciejo
- Posty: 3374
- Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
- Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
- Has thanked: 129 times
- Been thanked: 132 times
Re: Black&White
Grę nadal mam ale te wszystkie wątpliwości,niedomówienia i błędy w instrukcji (Ghost Stories się chowa) skutecznie zniechęciły mnie do gry (na razie).
Szkoda bo gra na początku mnie urzekła
Właśnie pobrałem nową wersję instrukcji,mam nadzieję że to coś pomoże
Szkoda bo gra na początku mnie urzekła

Właśnie pobrałem nową wersję instrukcji,mam nadzieję że to coś pomoże

Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
- maciejo
- Posty: 3374
- Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
- Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
- Has thanked: 129 times
- Been thanked: 132 times
Re: Black&White
Właśnie zerknąłem na tą "poprawioną istrukcję"
Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Pass
Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Pass

Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Re: Black&White
Ja mam chyba podobnie. Wprawdzie na moje pytania juz znalazłem odpowiedzi, ale jakoś nie mam wielkiej ochoty na powrót, bo mam nieciekawe wspomnienia. Pewnie zagram kiedyś jeszcze, bo gra jest naprawdę dobra, ale póki co boję się, że znowu ugrzezniemy w interpretacjach...
-
- Posty: 838
- Rejestracja: 17 lip 2012, 12:49
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 102 times
Re: Black&White
aż spojrzałemmaciejo pisze:Właśnie zerknąłem na tą "poprawioną istrukcję"
Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Pass
a powinna widzieć? obie stoją w lesie a las blokuje pole widzenia.
Jak kiedyś bawiłem się w ASG i ja stałem w lesie a na przeciwko w lesie stali moi przeciwnicy to się nie widzieliśmy

Re: Black&White
mig pisze:Ja mam chyba podobnie. Wprawdzie na moje pytania juz znalazłem odpowiedzi, ale jakoś nie mam wielkiej ochoty na powrót, bo mam nieciekawe wspomnienia. Pewnie zagram kiedyś jeszcze, bo gra jest naprawdę dobra, ale póki co boję się, że znowu ugrzezniemy w interpretacjach...
Powiem tak: mając otwartą stronę z zasadami, z tego forum można bez obaw grać. Po 3-4 partiach zasady, które słabo są wytłumaczone w instrukcji wpadną do głowy na całkiem długo.

Wydaje mi się, że tak powinno być. Z lasu do lasu nie ma widoczności, ze wzgórz do wzgórz jest widoczność. Z lasu do wzgórz jest widoczność i ze wzgórz do lasu również jest widoczność.maciejo pisze:Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
- maciejo
- Posty: 3374
- Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
- Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
- Has thanked: 129 times
- Been thanked: 132 times
Re: Black&White
Na samym początku gdy zakupilem grę zadałem pytanie autorowi i odpisał,że jest to błąd.Gdyby pomiędzy był las to tak,wtedy widoczność byłyby zablokowana.Błysk pisze:mig pisze:Ja mam chyba podobnie. Wprawdzie na moje pytania juz znalazłem odpowiedzi, ale jakoś nie mam wielkiej ochoty na powrót, bo mam nieciekawe wspomnienia. Pewnie zagram kiedyś jeszcze, bo gra jest naprawdę dobra, ale póki co boję się, że znowu ugrzezniemy w interpretacjach...
Powiem tak: mając otwartą stronę z zasadami, z tego forum można bez obaw grać. Po 3-4 partiach zasady, które słabo są wytłumaczone w instrukcji wpadną do głowy na całkiem długo.Warto się przemóc.
Wydaje mi się, że tak powinno być. Z lasu do lasu nie ma widoczności, ze wzgórz do wzgórz jest widoczność. Z lasu do wzgórz jest widoczność i ze wzgórz do lasu również jest widoczność.maciejo pisze:Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Re: Black&White
Po kilku latach od zakupu gry i kompletnego zniechęcenia wynikającego z tragicznej, mnożącej wątpliwości interpretacyjne instrukcji, dziś gram partię sam ze sobą. Pomimo natrafienia już te kilka lat temu na ten wątek i lektury "poprawionej wersji" instrukcji, nadal pozostaje wiele wątpliwości. Czy ktoś wie, czy została gdzieś wydana trzecia, poprawiona wersja tej instrukcji? Wydawnictwo Bombagames chyba już od 2,5 roku nie istnieje, więc nie da się zapytać u źródła
- Propi
- Administrator
- Posty: 1345
- Rejestracja: 04 sty 2019, 19:06
- Has thanked: 587 times
- Been thanked: 445 times
Re: Black&White
Ale kto ma wydać instrukcję, skoro wydawca nie istnieje?
Autor stworzył dzieło na zlecenie, umowa wykonana, gra wydrukowana, wydawca znika z rynku - zostają chyba tylko fani, kompilujący coś na bazie dyskusji i pytań do autora.
