Black&White

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black&White

Post autor: bombagames »

Dziękujemy za miłe słowa. Informujemy, że pracujemy z Krzysztofem nad FAQ do gry. Jak powstanie wrzucimy go na profil gry w BGG.
Prosimy o cierpliwość.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black&White

Post autor: bombagames »

W wątku z zasadami, są już odpowiedzi na Wasze pytania. Mamy nadzieję, że rozjaśni to pewne wątpliwości.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black&White

Post autor: bombagames »

Pod tym linkiem https://www.dropbox.com/s/se78wblctdle3 ... l.pdf?dl=0 można zobaczyć efekt zmian w instrukcji do Black and White.
Zachęcamy do zapoznania się. Wszelkie uwagi, sugestie są mile widziane.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Black&White

Post autor: Piehoo »

Zdecydowanie lepsza instrukcja! Na wielki plus że można znaleźć ikonę przy objaśnieniu konkretnych akcji. Myśleliście o tym żeby na ostatniej stronie zamieścić słowniczek wszystkich symboli/trudnych pojęć?
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Black&White

Post autor: mig »

Nam sporo trudności sprawiała linia wzroku. Może w rysunku na str 16 dać oznaczenia (A,B,C...) przy poszczegolnych bloczkach a obok wyjaśnić powody dla których linia wzroku w danym przypadku jest zakłócona?
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
sirias
Posty: 212
Rejestracja: 17 sty 2014, 13:18
Been thanked: 4 times

Re: Black&White

Post autor: sirias »

Z instrukcji zniknął przykład, że ze wzgórza na wzgórze dalej jest widoczność - takich zmian na minus nie powinno być.
Czy skoro 3 piechoty na heksie dają +3 to jedna daje +1? Coś mi się nie wydaje by to był prawidłowy zapis - logika podpowiada, że jednostka nie powinna dawać sobie samej bonusu z automatu.
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black&White

Post autor: bombagames »

sirias pisze:Z instrukcji zniknął przykład, że ze wzgórza na wzgórze dalej jest widoczność - takich zmian na minus nie powinno być.
Czy skoro 3 piechoty na heksie dają +3 to jedna daje +1? Coś mi się nie wydaje by to był prawidłowy zapis - logika podpowiada, że jednostka nie powinna dawać sobie samej bonusu z automatu.
Zniknął przykład ale opis tej zdolności pojawił się w tekście. Rozumiem, że lepiej by było gdyby były oba przykłady z pierwszej wersji instrukcji?
Co do opisu specjalnej zdolności Armi Thargatonu - to podkreślone jest, że chodzi o oddział. Ale faktycznie można to źle odczytać, popracujemy nad tym. Dzięki.

mig pisze:Nam sporo trudności sprawiała linia wzroku. Może w rysunku na str 16 dać oznaczenia (A,B,C...) przy poszczegolnych bloczkach a obok wyjaśnić powody dla których linia wzroku w danym przypadku jest zakłócona?
To brzmi rozsądnie. Postaramy się wykorzystać to rozwiązanie.
Piehoo pisze:Zdecydowanie lepsza instrukcja! Na wielki plus że można znaleźć ikonę przy objaśnieniu konkretnych akcji. Myśleliście o tym żeby na ostatniej stronie zamieścić słowniczek wszystkich symboli/trudnych pojęć?
Tak, to był priorytet by taki słowniczek stworzyć. W czasie pracy postanowiliśmy, jednak umieszczać ikony w tekście. Nie mówimy nie, ale zobaczymy czy sensownie to zmieścimy w instrukcji.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
sirias
Posty: 212
Rejestracja: 17 sty 2014, 13:18
Been thanked: 4 times

Re: Black&White

Post autor: sirias »

bombagames pisze: Co do opisu specjalnej zdolności Armi Thargatonu - to podkreślone jest, że chodzi o oddział. Ale faktycznie można to źle odczytać, popracujemy nad tym. Dzięki.
Według mnie to i tak tekst nie pasuje do przykładu:
Piechota. Opis zdolności specjalnej - Wartość Obrony podczas ataku w zwarciu i Dyscypliny piechoty Armii Thargatonu, wzrasta o 1 za każdą sojuszniczą jednostkę na tym samym heksie,
Rozważając to czysto logicznie mamy 2 wyjścia:
a) jednostka jest sojusznicza dla siebie samej - wtedy należy się +1 dla każdej jednostki piechoty występującej samotnie, +2 dla 2 itd. (o oddziale jest mowa dopiero w przykładzie, a przykład nigdy nie powinien służyć dodatkowemu precyzowaniu zasad).
b) jednostka nie jest sojusznicza dla siebie samej (w moim odczuciu bardziej logiczne) - wtedy za 1 piechotę jest +0, za 2 +1 itd.
Problem w tym, że wyjście b jest niezgodne z przykładem, więc należy przyjąć a, które także nie jest prawdą, bo według podanej wykładni wydawcy chodzi wyłącznie o oddziały.

EDIT: nie rozumiem też jak zakon skorpiona ma zasięg od 1 do 3 heksów, skoro zgodnie z wykładnią w innym wątku artyleria nie może strzelać będąc w strefie kontroli i nie ma przepisów o przypadkach negowania strefy kontroli - innymi słowy nie może zaistnieć sytuacja, gdy jednostka ta mogłaby strzelić na odległość 1 heksu. Brakuje także zapisu, że taki ostrzał dotyczy jednej jednostki, a nie zgrupowania (tak jak jest w przypadku normalnej artylerii).

EDIT2: opuszczanie strefy kontroli - zamiast pisać o "znajdowaniu się" we wrogiej strefie kontroli, chyba lepiej użyć "rozpoczynająca ruch" (zgodnie z wykładnią autora), by uniknąć nieścisłości, czy ruch na zasadzie wejście do strefy i wyjście wymaga testu, czy nie. Poza tym wydaje mi się, że brakuje zapisu o tym jakie morale się testuje w wypadku wychodzenia całym oddziałem.

Postaram się poszukać innych rzeczy w najbliższej przyszłości.
Awatar użytkownika
bombagames
Posty: 56
Rejestracja: 30 cze 2014, 22:10
Kontakt:

Re: Black&White

Post autor: bombagames »

sirias pisze: Rozważając to czysto logicznie mamy 2 wyjścia:
a) jednostka jest sojusznicza dla siebie samej - wtedy należy się +1 dla każdej jednostki piechoty występującej samotnie, +2 dla 2 itd. (o oddziale jest mowa dopiero w przykładzie, a przykład nigdy nie powinien służyć dodatkowemu precyzowaniu zasad).
b) jednostka nie jest sojusznicza dla siebie samej (w moim odczuciu bardziej logiczne) - wtedy za 1 piechotę jest +0, za 2 +1 itd.
Problem w tym, że wyjście b jest niezgodne z przykładem, więc należy przyjąć a, które także nie jest prawdą, bo według podanej wykładni wydawcy chodzi wyłącznie o oddziały.
Wykładania B jest właściwa, korekta jest już zrobiona, dzięki.
sirias pisze:
EDIT: nie rozumiem też jak zakon skorpiona ma zasięg od 1 do 3 heksów, skoro zgodnie z wykładnią w innym wątku artyleria nie może strzelać będąc w strefie
Tutaj wkradł się błąd i powinno być 2 do 3 heksów, zmieniliśmy też na rozpoczynanie ruchu.
Jeszcze raz dziękujemy za propozycje poprawek.
http://www.bombagames.pl
polub na fb
Gry które Cię rozerwą!
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Black&White

Post autor: Piehoo »

Zająłem się dużą grą w małym pudełku. :)
Rozgrywka
Recenzja
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Awatar użytkownika
Baartoszz
Posty: 836
Rejestracja: 27 sty 2010, 13:35
Lokalizacja: Komorów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Black&White

Post autor: Baartoszz »

bombagames pisze:Pod tym linkiem https://www.dropbox.com/s/se78wblctdle3 ... l.pdf?dl=0 można zobaczyć efekt zmian w instrukcji do Black and White.
Zachęcamy do zapoznania się. Wszelkie uwagi, sugestie są mile widziane.
Albo nie mogę tego znaleźć, albo rzeczywiście nie ma w instrukcji słowa o fortach? Forty są naszą największą wątpliwością, dlatego miałem nadzieję na poprawę właśnie tej części instrukcji. Tak czy inaczej, zapraszam do naszej recenzji ;)

Black & White
Obrazek
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3374
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 129 times
Been thanked: 132 times

Re: Black&White

Post autor: maciejo »

Grę nadal mam ale te wszystkie wątpliwości,niedomówienia i błędy w instrukcji (Ghost Stories się chowa) skutecznie zniechęciły mnie do gry (na razie).
Szkoda bo gra na początku mnie urzekła :(
Właśnie pobrałem nową wersję instrukcji,mam nadzieję że to coś pomoże :?
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3374
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 129 times
Been thanked: 132 times

Re: Black&White

Post autor: maciejo »

Właśnie zerknąłem na tą "poprawioną istrukcję"
Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Pass :|
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Black&White

Post autor: mig »

Ja mam chyba podobnie. Wprawdzie na moje pytania juz znalazłem odpowiedzi, ale jakoś nie mam wielkiej ochoty na powrót, bo mam nieciekawe wspomnienia. Pewnie zagram kiedyś jeszcze, bo gra jest naprawdę dobra, ale póki co boję się, że znowu ugrzezniemy w interpretacjach...
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
windziarz44
Posty: 838
Rejestracja: 17 lip 2012, 12:49
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 32 times
Been thanked: 102 times

Re: Black&White

Post autor: windziarz44 »

maciejo pisze:Właśnie zerknąłem na tą "poprawioną istrukcję"
Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Pass :|
aż spojrzałem
a powinna widzieć? obie stoją w lesie a las blokuje pole widzenia.
Jak kiedyś bawiłem się w ASG i ja stałem w lesie a na przeciwko w lesie stali moi przeciwnicy to się nie widzieliśmy :)
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1441
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 173 times
Been thanked: 224 times

Re: Black&White

Post autor: Błysk »

mig pisze:Ja mam chyba podobnie. Wprawdzie na moje pytania juz znalazłem odpowiedzi, ale jakoś nie mam wielkiej ochoty na powrót, bo mam nieciekawe wspomnienia. Pewnie zagram kiedyś jeszcze, bo gra jest naprawdę dobra, ale póki co boję się, że znowu ugrzezniemy w interpretacjach...

Powiem tak: mając otwartą stronę z zasadami, z tego forum można bez obaw grać. Po 3-4 partiach zasady, które słabo są wytłumaczone w instrukcji wpadną do głowy na całkiem długo. ;) Warto się przemóc.

maciejo pisze:Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Wydaje mi się, że tak powinno być. Z lasu do lasu nie ma widoczności, ze wzgórz do wzgórz jest widoczność. Z lasu do wzgórz jest widoczność i ze wzgórz do lasu również jest widoczność.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3374
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 129 times
Been thanked: 132 times

Re: Black&White

Post autor: maciejo »

Błysk pisze:
mig pisze:Ja mam chyba podobnie. Wprawdzie na moje pytania juz znalazłem odpowiedzi, ale jakoś nie mam wielkiej ochoty na powrót, bo mam nieciekawe wspomnienia. Pewnie zagram kiedyś jeszcze, bo gra jest naprawdę dobra, ale póki co boję się, że znowu ugrzezniemy w interpretacjach...

Powiem tak: mając otwartą stronę z zasadami, z tego forum można bez obaw grać. Po 3-4 partiach zasady, które słabo są wytłumaczone w instrukcji wpadną do głowy na całkiem długo. ;) Warto się przemóc.

maciejo pisze:Str 16 - czwarta piechota od lewej NADAL nie widzi trzeciego konika od lewej.
Wydaje mi się, że tak powinno być. Z lasu do lasu nie ma widoczności, ze wzgórz do wzgórz jest widoczność. Z lasu do wzgórz jest widoczność i ze wzgórz do lasu również jest widoczność.
Na samym początku gdy zakupilem grę zadałem pytanie autorowi i odpisał,że jest to błąd.Gdyby pomiędzy był las to tak,wtedy widoczność byłyby zablokowana.
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
MichalNow
Posty: 1
Rejestracja: 31 mar 2021, 05:38

Re: Black&White

Post autor: MichalNow »

Po kilku latach od zakupu gry i kompletnego zniechęcenia wynikającego z tragicznej, mnożącej wątpliwości interpretacyjne instrukcji, dziś gram partię sam ze sobą. Pomimo natrafienia już te kilka lat temu na ten wątek i lektury "poprawionej wersji" instrukcji, nadal pozostaje wiele wątpliwości. Czy ktoś wie, czy została gdzieś wydana trzecia, poprawiona wersja tej instrukcji? Wydawnictwo Bombagames chyba już od 2,5 roku nie istnieje, więc nie da się zapytać u źródła
Awatar użytkownika
Propi
Administrator
Posty: 1345
Rejestracja: 04 sty 2019, 19:06
Has thanked: 587 times
Been thanked: 445 times

Re: Black&White

Post autor: Propi »

Ale kto ma wydać instrukcję, skoro wydawca nie istnieje? ;-) Autor stworzył dzieło na zlecenie, umowa wykonana, gra wydrukowana, wydawca znika z rynku - zostają chyba tylko fani, kompilujący coś na bazie dyskusji i pytań do autora.
ODPOWIEDZ