Small World - pytania i wątpliwości
Re: Small World
Witam,
Mam kilka pytań dotyczących nowych ras i cech z dodatków:
1. Pierwsze dotyczące rasy z dodatku Royal Bonus - konkretnie chodzi o Fauns.
Czy dostają oni żeton za każdy podbity region (nawet "pusty" lub zajęty przez zaginione plemiona) czy tylko za regiony zajęte przez aktywne rasy pozostałych graczy?
Pytam dlatego że graliśmy zgodnie z regułami z polskiej instrukcji: "Podczas fazy Przegrupowania dobierz 1 żeton Rasy za każdy region, który podbiłeś w tej turze." - ale wtedy stają się strasznie mocną rasą:/. Przekonałem się że w polskiej wersji instrukcji jest kilka błędów więc i tym razem sprawdziłem jak jest w oryginale: "During Troop Redeployment, collect 1 new Race token for each active region you conquered this turn"
W sumie angielska wersja jak dla mnie też nie wyjaśnia sprawy, ale słowo "active" może jednak sugerować że chodzi tylko o pola zajęte przez aktywną rasę przeciwnika. Jak myślicie?
2. Drugie pytanie dotyczy Koboldów z dodatku Cursed. zgodnie z regułami (eng instrukcja) musimy zawsze atakować oraz trzymać na polu minimum dwa żetony koboldów. Czy można w swojej fazie zebrać żetony tak że zostawiamy tylko po jednym, dokonujemy ataków na przeciwniku, a potem zbieramy żetony na swoje pola tak żeby znowu były minimum po dwa na naszych polach? Czyli pytanie dotyczy sytuacji w której mamy już maksymalną liczbę pól jaką możemy zająć aby wszedzie mieć wymagane dwa żetony ale w następnej rundzie chcemy zlikwidować żetony przeciwnika i opuścić nowe zajęte pola.
3. Pytanie o PRIESTESSES z dodatku Grand Dames. Kiedy decydujemy się zmienić rasę zgodnie z regułami stawiamy wieże która składa się z jednego żetonu za każdy region który zajmowaliśmy. Załóżmy żę nasza wieża zbudowana jest z 4 żetonów i stoi na łące - czyli żeby zdobyć do pole przeciwnik musi położyć 6 swoich żetonów. Co się dzieje z wieżą kiedy zostaje podbita, zdejmujemy całą z planszy czy tak jak w przypadku aktywnej rasy tracimy tylko jeden żeton a resztę odzyskujemy i rozkładamy na koniec tury gracza atakującego? jeśli rozkładamy to gdzie? Osobiście wydaję mi się że tracimy wieżę ale może się mylę.
4. Dotyczy cechy Aquatic z dodatku Royal Bonus - czy regiony przyległe do jeziora traktujemy też bonusowo czy tylko te przylegające do morza?
5. Dotyczy cechy Fireball z dodatku Royal Bonus - zgodnie z instrukcją dobieramy w fazie przegrupowanie po jednym żetonie kuli ognia za każdą górę którą posiadamy. Po jej użyciu musimy ją odłożyć. Na karcie cechy widnieje zapiś "x4" - czy oznacza on że w danej turze możemy mieć maksymalnie 4 kule ognia czy w czasie całego czasu kiedy gramy aktywną rasą z tą cechą? czyli jeśli zdobyliśmy w pierwszej fazie 4 góry i w 2 turze wykorzystaliśmy wszystkie 4 kule (po czym odłożyliśmy je do pojemnika) do podboju to czy na początku 3 tury możemy znowu dobrać 4 kule za posiadane góry i ponownie atakować z ich pomocą?
dzięki za pomoc!
Mam kilka pytań dotyczących nowych ras i cech z dodatków:
1. Pierwsze dotyczące rasy z dodatku Royal Bonus - konkretnie chodzi o Fauns.
Czy dostają oni żeton za każdy podbity region (nawet "pusty" lub zajęty przez zaginione plemiona) czy tylko za regiony zajęte przez aktywne rasy pozostałych graczy?
Pytam dlatego że graliśmy zgodnie z regułami z polskiej instrukcji: "Podczas fazy Przegrupowania dobierz 1 żeton Rasy za każdy region, który podbiłeś w tej turze." - ale wtedy stają się strasznie mocną rasą:/. Przekonałem się że w polskiej wersji instrukcji jest kilka błędów więc i tym razem sprawdziłem jak jest w oryginale: "During Troop Redeployment, collect 1 new Race token for each active region you conquered this turn"
W sumie angielska wersja jak dla mnie też nie wyjaśnia sprawy, ale słowo "active" może jednak sugerować że chodzi tylko o pola zajęte przez aktywną rasę przeciwnika. Jak myślicie?
2. Drugie pytanie dotyczy Koboldów z dodatku Cursed. zgodnie z regułami (eng instrukcja) musimy zawsze atakować oraz trzymać na polu minimum dwa żetony koboldów. Czy można w swojej fazie zebrać żetony tak że zostawiamy tylko po jednym, dokonujemy ataków na przeciwniku, a potem zbieramy żetony na swoje pola tak żeby znowu były minimum po dwa na naszych polach? Czyli pytanie dotyczy sytuacji w której mamy już maksymalną liczbę pól jaką możemy zająć aby wszedzie mieć wymagane dwa żetony ale w następnej rundzie chcemy zlikwidować żetony przeciwnika i opuścić nowe zajęte pola.
3. Pytanie o PRIESTESSES z dodatku Grand Dames. Kiedy decydujemy się zmienić rasę zgodnie z regułami stawiamy wieże która składa się z jednego żetonu za każdy region który zajmowaliśmy. Załóżmy żę nasza wieża zbudowana jest z 4 żetonów i stoi na łące - czyli żeby zdobyć do pole przeciwnik musi położyć 6 swoich żetonów. Co się dzieje z wieżą kiedy zostaje podbita, zdejmujemy całą z planszy czy tak jak w przypadku aktywnej rasy tracimy tylko jeden żeton a resztę odzyskujemy i rozkładamy na koniec tury gracza atakującego? jeśli rozkładamy to gdzie? Osobiście wydaję mi się że tracimy wieżę ale może się mylę.
4. Dotyczy cechy Aquatic z dodatku Royal Bonus - czy regiony przyległe do jeziora traktujemy też bonusowo czy tylko te przylegające do morza?
5. Dotyczy cechy Fireball z dodatku Royal Bonus - zgodnie z instrukcją dobieramy w fazie przegrupowanie po jednym żetonie kuli ognia za każdą górę którą posiadamy. Po jej użyciu musimy ją odłożyć. Na karcie cechy widnieje zapiś "x4" - czy oznacza on że w danej turze możemy mieć maksymalnie 4 kule ognia czy w czasie całego czasu kiedy gramy aktywną rasą z tą cechą? czyli jeśli zdobyliśmy w pierwszej fazie 4 góry i w 2 turze wykorzystaliśmy wszystkie 4 kule (po czym odłożyliśmy je do pojemnika) do podboju to czy na początku 3 tury możemy znowu dobrać 4 kule za posiadane góry i ponownie atakować z ich pomocą?
dzięki za pomoc!
Re: Small World
Ostrzegam, że moje odpowiedzi bazują na tabletowej wersji SW. To, czego jestem pewna:
Nie, nie może być sytuacji, że pozostawiasz na polu po jednym żetonie, podbijasz nowe i później je opuszczasz. Koboldy chodzą parami i takie pary są nierozłączne.2. Drugie pytanie dotyczy Koboldów z dodatku Cursed. zgodnie z regułami (eng instrukcja) musimy zawsze atakować oraz trzymać na polu minimum dwa żetony koboldów. Czy można w swojej fazie zebrać żetony tak że zostawiamy tylko po jednym, dokonujemy ataków na przeciwniku, a potem zbieramy żetony na swoje pola tak żeby znowu były minimum po dwa na naszych polach? Czyli pytanie dotyczy sytuacji w której mamy już maksymalną liczbę pól jaką możemy zająć aby wszedzie mieć wymagane dwa żetony ale w następnej rundzie chcemy zlikwidować żetony przeciwnika i opuścić nowe zajęte pola.
Tracimy całą wieżę.3. Pytanie o PRIESTESSES z dodatku Grand Dames. Kiedy decydujemy się zmienić rasę zgodnie z regułami stawiamy wieże która składa się z jednego żetonu za każdy region który zajmowaliśmy. Załóżmy żę nasza wieża zbudowana jest z 4 żetonów i stoi na łące - czyli żeby zdobyć do pole przeciwnik musi położyć 6 swoich żetonów. Co się dzieje z wieżą kiedy zostaje podbita, zdejmujemy całą z planszy czy tak jak w przypadku aktywnej rasy tracimy tylko jeden żeton a resztę odzyskujemy i rozkładamy na koniec tury gracza atakującego? jeśli rozkładamy to gdzie? Osobiście wydaję mi się że tracimy wieżę ale może się mylę.
Re: Small World
poszperałem po innych forach i znalazłem odpowiedzi na pozostałe pytania.
1. Faunowie dostają żeton tylko podbijając region z inną aktywną rasą (wymierające plemiona się nie liczą oraz wymarłe ghule też nie).
4. dostajemy +1 do złota za obszary przylegające do morza oraz jeziora.
5. pod koniec tury dobieramy tyle kul ognia ile posiadamy gór (ale możemy ich mieć max 4).
pozdrawiam,
1. Faunowie dostają żeton tylko podbijając region z inną aktywną rasą (wymierające plemiona się nie liczą oraz wymarłe ghule też nie).
4. dostajemy +1 do złota za obszary przylegające do morza oraz jeziora.
5. pod koniec tury dobieramy tyle kul ognia ile posiadamy gór (ale możemy ich mieć max 4).
pozdrawiam,
Pytanie do gry Small World
jeżeli mamy swoja aktywna rase i wymierajaca , jest mozliwosc zaatakowania rasa aktywna swoja rase wymierajaca. Pytanie czy mozemy atakować dowolny region z rasa wymierajaca czy tylko region ktory sasiaduje z rasa aktywna ?
- wis
- Posty: 1231
- Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 24 times
- Kontakt:
Re: Pytanie do gry Small World
wstawiasz nową rasę zgodnie z zasadami, potem rozprzestrzeniasz się zgodnie z zasadami (sąsiednie pola). W ramach tego rozprzestrzeniania możesz atakować swoich emerytów - jeśli akurat jest to opłacalne.
Re: Pytanie do gry Small World
bardzo dziękuję za błyskawiczną odpowiedź !
gra przyszła mi wczoraj i tak na prawdę dopiero się jej uczę ale zdążyłem zagrać już dwa razy i jestem zachwycony ! )) będę miał pytania już wiem gdzie się zgłaszać xD
gra przyszła mi wczoraj i tak na prawdę dopiero się jej uczę ale zdążyłem zagrać już dwa razy i jestem zachwycony ! )) będę miał pytania już wiem gdzie się zgłaszać xD
Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
graliśmy wczoraj z kumplami w trójkę i przyszło nam się pokłócić o jedną sprawę
otóż : w ostatniej turze wykonujemy ruchy i podliczamy monety, czy po zakończeniu ostatniej tury podliczamy jeszcze raz monety ? zauważyliśmy że jeśli tego nie robimy pierwszy gracz w ostatniej turze skupia się tylko na podbiciu jak największej ilości regionów bez próby bronienia się bo i tak po swoim ruchu podlicza i koniec.
drugie pytanie: czy od razu w pierwszej turze , możemy wyginąć rasą ? np. wybieramy dowolną rasę , nie umieszczamy nic na planszy tylko giniemy i mamy wymarłą rasę ? wiadomo opłacalne to jest w przypadku zdolności niezłomne ale jak jest np. z ghulami ? tracimy ich figurki ?
dzięki
otóż : w ostatniej turze wykonujemy ruchy i podliczamy monety, czy po zakończeniu ostatniej tury podliczamy jeszcze raz monety ? zauważyliśmy że jeśli tego nie robimy pierwszy gracz w ostatniej turze skupia się tylko na podbiciu jak największej ilości regionów bez próby bronienia się bo i tak po swoim ruchu podlicza i koniec.
drugie pytanie: czy od razu w pierwszej turze , możemy wyginąć rasą ? np. wybieramy dowolną rasę , nie umieszczamy nic na planszy tylko giniemy i mamy wymarłą rasę ? wiadomo opłacalne to jest w przypadku zdolności niezłomne ale jak jest np. z ghulami ? tracimy ich figurki ?
dzięki
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Nie. Podliczamy jedynie po swojej kolejce.czy po zakończeniu ostatniej tury podliczamy jeszcze raz monety ?
Tak - w przypadku tej rasy możesz wymrzeć i dokonywać podboju.drugie pytanie: czy od razu w pierwszej turze , możemy wyginąć rasą ? np. wybieramy dowolną rasę , nie umieszczamy nic na planszy tylko giniemy i mamy wymarłą rasę ? wiadomo opłacalne to jest w przypadku zdolności niezłomne ale jak jest np. z ghulami ? tracimy ich figurki ?
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Dellas mógłbyś rozwinąć nieco odpowiedź ?
I tura - wybieram Ghule i nimi wymieram. wszystkie kostki pozostają do mojej dyspozycji ?
II tura - wybieram Aktywną nową rasę i dokonuje podboju i Ghulami i Aktywną rasą ?
co do pierwszego pytania jeżeli to fakt, to niezbyt jest on sprawiedliwy jeżeli chodzi o ostatnią turę...pierwszy gracz w ostatniej turze ma dużo dużo prościej niż ostatni. wiadomo gracz drugi nie będzie atakował gracza pierwszego bo po co tylko 3. jeżeli gra toczyłaby się w 5 osób, ostatnia ma na prawdę niewiele do powodzenia ...
I tura - wybieram Ghule i nimi wymieram. wszystkie kostki pozostają do mojej dyspozycji ?
II tura - wybieram Aktywną nową rasę i dokonuje podboju i Ghulami i Aktywną rasą ?
co do pierwszego pytania jeżeli to fakt, to niezbyt jest on sprawiedliwy jeżeli chodzi o ostatnią turę...pierwszy gracz w ostatniej turze ma dużo dużo prościej niż ostatni. wiadomo gracz drugi nie będzie atakował gracza pierwszego bo po co tylko 3. jeżeli gra toczyłaby się w 5 osób, ostatnia ma na prawdę niewiele do powodzenia ...
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Wszystko sam ładnie opisałeś. Moje rozwinięcie będzie jedynie parafrazą Twoich słów.Dellas mógłbyś rozwinąć nieco odpowiedź ?
I tura - wybieram Ghule i nimi wymieram. wszystkie kostki pozostają do mojej dyspozycji ?
II tura - wybieram Aktywną nową rasę i dokonuje podboju i Ghulami i Aktywną rasą ?
Wymierasz Ghulami w pierwszej rundzie - nie dokonując podboju (bo albo podbijasz albo wymierasz). Ghule mają zdolność dokonywania podboju nawet jeśli są wymarłe (jak to ghule ). Zatem w drugiej rundzie wybierasz drugą rasę i masz 2 rasy do naparzania. Choć nie wiem czy jednak nie warto 1 rundę Ghulami poświęcić na podbój i dopiero w drugiej wymrzeć - wtedy mamy już jakieś zdobyte punkty, a przy natychmiastowym wymarciu pierwsza runda do punktacji jest stracona.
I tak i nie... Owszem pierwszy gracz nie martwi się już oto kto go będzie tłukł w ostatniej rundzie. Tutaj dochodzi jeszcze jedna sprawa - w ostatniej rundzie zawsze opłaca się bić tego, kto jeszcze nie wykonał ruchu - bo tylko on straci. Z drugiej strony ostatni gracz najczęściej może zebrać nieco siana leżącego na pominiętych rasach - ale to mała pociecha - i rozplanować podbój nie patrząc się czy i kto go będzie atakował w następnej rundzie.co do pierwszego pytania jeżeli to fakt, to niezbyt jest on sprawiedliwy jeżeli chodzi o ostatnią turę...pierwszy gracz w ostatniej turze ma dużo dużo prościej niż ostatni. wiadomo gracz drugi nie będzie atakował gracza pierwszego bo po co tylko 3. jeżeli gra toczyłaby się w 5 osób, ostatnia ma na prawdę niewiele do powodzenia ...
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Dellas to skoro już jesteś :
powiedzmy że mam na planszy kilka kostek, postanawiam zebrać je wszystkie (zdjąć z planszy i zacząć podbój jakby to był mój pierwszy) , czy zdjęcie i podbijanie tymi kostkami odbywa się w jednej turze gracza ? czy muszę zdjąć (przegrupować) i w drugiej rundzie zaatakować ?
wydaję mi się to pytanie mało sensowne ale wolę się upewnić ))
noi od razu podziękuję Ci za tak szybką pomoc !
swoją drogą świetne forum ;]
powiedzmy że mam na planszy kilka kostek, postanawiam zebrać je wszystkie (zdjąć z planszy i zacząć podbój jakby to był mój pierwszy) , czy zdjęcie i podbijanie tymi kostkami odbywa się w jednej turze gracza ? czy muszę zdjąć (przegrupować) i w drugiej rundzie zaatakować ?
wydaję mi się to pytanie mało sensowne ale wolę się upewnić ))
noi od razu podziękuję Ci za tak szybką pomoc !
swoją drogą świetne forum ;]
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Jak mniemam pod pojęciem "kostki" rozumiesz żetony ras. Niestety o ile dobrze pamiętam, podczas przegrupowania trzeba pozostawić co najmniej jeden żeton rasy, zatem to co piszesz raczej nie jest możliwe.powiedzmy że mam na planszy kilka kostek, postanawiam zebrać je wszystkie (zdjąć z planszy i zacząć podbój jakby to był mój pierwszy) , czy zdjęcie i podbijanie tymi kostkami odbywa się w jednej turze gracza ? czy muszę zdjąć (przegrupować) i w drugiej rundzie zaatakować ?
wydaję mi się to pytanie mało sensowne ale wolę się upewnić ))
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Jest możliwe. Możemy wycofać wszystkie nasze wojska z planszy i zacząć podboje jak przy pierwszym podboju od dowolnej strony planszy. Zagranie sytuacyjne, ale potrafi mega namieszać jak nagle wpadamy na tyły pbrzeciwnika wogole nie bronione
Zagranie wykonuje się na początku swojej tury! Instrukcja, strona 6, rozdział "Powiększanie terytorium" punkt "Opuszczenie regionu".
Nie można opuścić całkowicie regionu w fazie przegrupowania (czyli z końcem naszej tury). Trzeba na każdym zajmowanym regionie pozostawić przynajmniej jeden oddział.
Zatem początek naszej tury może wyglądać tak: zgarniamy wszystkie nasze jednostki z planszy i wpadamy od doopy strony do przeciwnika, gdzie zwykle ma słabo bronione tereny
Zagranie wykonuje się na początku swojej tury! Instrukcja, strona 6, rozdział "Powiększanie terytorium" punkt "Opuszczenie regionu".
Nie można opuścić całkowicie regionu w fazie przegrupowania (czyli z końcem naszej tury). Trzeba na każdym zajmowanym regionie pozostawić przynajmniej jeden oddział.
Zatem początek naszej tury może wyglądać tak: zgarniamy wszystkie nasze jednostki z planszy i wpadamy od doopy strony do przeciwnika, gdzie zwykle ma słabo bronione tereny
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Technicznie jest to przewidziane w zasadach gry, jednak kompletnie nieopłacalne w zdobywaniu punktów - zwłaszcza gdy gramy z większą liczbą graczy niż 2 (bo w przypadku duela można poświęcić turę bez punktów, ale zmusić przeciwnika do wymarcia - przez odpowiedni atak "od tyłu" w czułe miejsce przeciwnika i odzyskać tym samym inicjatywę - jednak gdy gra dotyczy 3-5 graczy, to taki manewr najczęściej sprowadza się do rezygnacji z walki o wygraną - traci dwóch graczy a reszta punktując zdobywa przewagę).Możemy wycofać wszystkie nasze wojska z planszy i zacząć podboje jak przy pierwszym podboju od dowolnej strony planszy. Zagranie sytuacyjne, ale potrafi mega namieszać jak nagle wpadamy na tyły pbrzeciwnika wogole nie bronione
- DarkSide
- Posty: 3039
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 239 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Jednakże czasem konieczne. Wystarczy że z jednej strony masz rasę z cechą dyplomatyczne, z drugiej strony na wąskim gardle norki, a z trzeciej góry i warownie przeciwnika. Jedyne sensowne wyjście to wycofać się i uderzyć w innej części świata.Dellas pisze:Technicznie jest to przewidziane w zasadach gry, jednak kompletnie nieopłacalne w zdobywaniu punktów - zwłaszcza gdy gramy z większą liczbą graczy niż 2 (bo w przypadku duela można poświęcić turę bez punktów, ale zmusić przeciwnika do wymarcia - przez odpowiedni atak "od tyłu" w czułe miejsce przeciwnika i odzyskać tym samym inicjatywę - jednak gdy gra dotyczy 3-5 graczy, to taki manewr najczęściej sprowadza się do rezygnacji z walki o wygraną - traci dwóch graczy a reszta punktując zdobywa przewagę).Możemy wycofać wszystkie nasze wojska z planszy i zacząć podboje jak przy pierwszym podboju od dowolnej strony planszy. Zagranie sytuacyjne, ale potrafi mega namieszać jak nagle wpadamy na tyły pbrzeciwnika wogole nie bronione
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Zgoda, ale to nadal nie zmienia faktu, że ta konieczność raczej przypieczętowuje porażkę niż doprowadza do jakiegoś przełomu w punktacji.Jednakże czasem konieczne. Wystarczy że z jednej strony masz rasę z cechą dyplomatyczne, z drugiej strony na wąskim gardle norki, a z trzeciej góry i warownie przeciwnika. Jedyne sensowne wyjście to wycofać się i uderzyć w innej części świata.
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Dlaczego rezygnujemy z punktów? Przecież wg instrukcji taki manewr wycofania robimy na początku naszej tury, przed podbojami. Następnie normalnie podbijamy tereny i na koniec tury po przegrupowaniu punktujemy za podbite obszary. Tura, w której wycofamy się z planszy i podbijemy ją od nowa nie jest turą bez punktów dla nas.
I jak pisałem - manewr dosyć sytuacyjny, sporo osób nie wie/zapomina, że tak można... I w ten sposób można kogoś bardzo mocno zaskoczyć i pokrzyżować mu całkowicie plany Nie uznaję tłumaczenia "Ej! Nie wiedziałem, że tak nie można!".
I jak pisałem - manewr dosyć sytuacyjny, sporo osób nie wie/zapomina, że tak można... I w ten sposób można kogoś bardzo mocno zaskoczyć i pokrzyżować mu całkowicie plany Nie uznaję tłumaczenia "Ej! Nie wiedziałem, że tak nie można!".
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Dlatego, że posiadając X pól i zdejmując z nich żetony ras tracimy zdobycie co najmniej X punktów (bo jeszcze mogą być bonusy z obszaru). Ponowny podbój w zdecydowanej większości przypadków kosztuje więcej niż utrzymanie pola (bonus rasy/klasy pozostaje w końcu ten sam). Owszem - po ponownym podboju - zdobędę Y punktów, ale będzie to zdecydowanie mniej niż wykonywałbym podbój posiadając już X terytoriów (jedynie chyba umiejętność plądrujące z obniżeniem poziomu podbojów: giganci, trytoni mogłaby tą utratę X punktów znacząco zrekompensować).Dlaczego rezygnujemy z punktów? Przecież wg instrukcji taki manewr wycofania robimy na początku naszej tury, przed podbojami. Następnie normalnie podbijamy tereny i na koniec tury po przegrupowaniu punktujemy za podbite obszary. Tura, w której wycofamy się z planszy i podbijemy ją od nowa nie jest turą bez punktów dla nas.
Nie mniej jednak ten gambit stosowałbym bardzo ostrożnie i rzadko - w zasadzie jako ostateczność.
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
bardzo się cieszę że rozgorzała taka dyskusja w moim poście
to ja też wtrącę swoje 3 grosze bo grałem wczoraj i mieliśmy ze znajomym takie oto rasy :
- Szkielety ( za każde 2 podbite rejony w danej turze otrzymujesz jednego Szkieletorka z zasobnika)
- Orkowie (za każdy podbity w danej turze rejon dostajesz jedną monetę więcej)
i w wypadku tych dwóch ras bardzo korzystne było ( w przypadku zapełnienia całej planszy różnymi oddziałami) CAŁKOWITE opuszczenie swoich rejonów i ... zajęcie ich ponownie
raz że były one puste więc wystarczyły dwa żetony rasy ,a dwa -premie które opisałem wyżej
mam tylko nadzieję że takie ruchy są jak najbardziej prawidłowe , o ile zaczynamy od kraju planszy ?
to ja też wtrącę swoje 3 grosze bo grałem wczoraj i mieliśmy ze znajomym takie oto rasy :
- Szkielety ( za każde 2 podbite rejony w danej turze otrzymujesz jednego Szkieletorka z zasobnika)
- Orkowie (za każdy podbity w danej turze rejon dostajesz jedną monetę więcej)
i w wypadku tych dwóch ras bardzo korzystne było ( w przypadku zapełnienia całej planszy różnymi oddziałami) CAŁKOWITE opuszczenie swoich rejonów i ... zajęcie ich ponownie
raz że były one puste więc wystarczyły dwa żetony rasy ,a dwa -premie które opisałem wyżej
mam tylko nadzieję że takie ruchy są jak najbardziej prawidłowe , o ile zaczynamy od kraju planszy ?
- Dellas
- Posty: 626
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 14 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
No nie do końca. Zarówno szkielety jak i Orkowie otrzymują swoje bonusy gdy podbijesz niepusty rejon. W tym momencie potrzebujesz nie 2 a co najmniej 3 żetonów podbijając niepusty rejon.
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
racja Dellas w takim wypadku poszło coś nie tak przy czytaniu opisu ale to dopiero 3 gra moja
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
jakie mieliście rekord na koniec gry ,jak i na pojedynczą turę ?
póki co na turę najwięcej miałem 22 monety ;]
póki co na turę najwięcej miałem 22 monety ;]
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
to teraz taka rozkmina ! :
mamy rasę ghuli jako wymarłą i rasę aktywną, i teraz pytanie jeśli chcemy wymrzeć rasą aktywną czy w tej samej turze najpierw możemy się ruszyć wymarłą rasą ghuli ? czy też całą turę poświęcamy na wymarcie aktywną rasą ? niby ghule ruszają się pierwsze ale w tym wypadku na prawdę nie wiemy a w instrukcji tego chyba nie podali ... piszę chyba bo gramy po niezłych drinach
mamy rasę ghuli jako wymarłą i rasę aktywną, i teraz pytanie jeśli chcemy wymrzeć rasą aktywną czy w tej samej turze najpierw możemy się ruszyć wymarłą rasą ghuli ? czy też całą turę poświęcamy na wymarcie aktywną rasą ? niby ghule ruszają się pierwsze ale w tym wypadku na prawdę nie wiemy a w instrukcji tego chyba nie podali ... piszę chyba bo gramy po niezłych drinach
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Decydując się na wymieranie aktywnej rasy nie możesz już skorzystać ze zdolności Ghouli.
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
chodzi o to że Ghulami ruszamy się przed innymi rasami. najpierw ghule a potem wymieranie nie byłoby zgodne z zasadami ?