Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Trolliszcze pisze:Ale to akurat nie byłby żaden precedens. Polecam lekturę dziesiątek stron FAQ do przeróżnych LCG/CCG :D
Akurat LCGi (czyli FFG) mają bardzo niewiele errat lub w ogóle. FFG nie lubi errat, właśnie z tego powodu i stara się nie modyfikować treści kart.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Trolliszcze pisze:Ale to akurat nie byłby żaden precedens. Polecam lekturę dziesiątek stron FAQ do przeróżnych LCG/CCG :D
Kurcze, czas w końcu podjąć decyzję czy Osadnicy pretendują do miana LCG, czy nie. Jeżeli tak to oczywiście argumenty Portal-u, że do LCG nie drukuje się poprawionych kart, są słuszne. Jednakże ilość dodatków, jakie wyszły, a także obostrzenia w instrukcji do Atlantydów przeczą temu, aby Osadnicy mieliby LCG zostać. Chyba, że niedługo FFG także ogłosi, że na turniejach Netrunnera można grać jedynie z jednym dodatkiem. Więc:
  • * Opcja 1- wydawnictwo nastawia się na format LCG, pozwala użytkownikom dowolnie łączyć dodatki i testować wszelkie wariacje. Na bieżąco weryfikuje też treść kart i po sygnale o odkryciu jakiegoś przesadzonego combo wypuszcza kolejną korektę kart i każdy, kto ma potrzebę, sobie drukuje (np. Netrunner, WP LCG).
    * Opcja 2 - wydawnictwo nastawia się na zwykłą karciankę i stara się samo przetestować produkt. Z uwagi na ograniczone moce przerobowe ogranicza łączenie dodatków, jednakże w przypadku odkrycia niezbalansowanych kart bierze to na klatę i dorzuca karty do najbliższego dodatku (jak np. w Eldritch).
Reasumując trzeba zdecydować: mamy ciastko czy jemy ciastko.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Trolliszcze »

rattkin pisze:
Trolliszcze pisze:Ale to akurat nie byłby żaden precedens. Polecam lekturę dziesiątek stron FAQ do przeróżnych LCG/CCG :D
Akurat LCGi (czyli FFG) mają bardzo niewiele errat lub w ogóle. FFG nie lubi errat, właśnie z tego powodu i stara się nie modyfikować treści kart.
Czyżby? Link do FAQ CoC LCG. Zobacz sobie, ile kart ma zmienioną treść.

EDIT:
Barry, nie zgadzam się, z prostego powodu - Twoja teoria zakłada, że każda gra karciana powinna mieć taki sam model, jak LCG od FFG. A niby czemu? Portal robi swoją grę i ma swoją koncepcję. Jeżeli w planach jest dużo dodatków, to nie ma znaczenia, jak to nazwiesz - LCG, PCG (Portal Card Game? ;)) czy jeszcze jakoś inaczej. Problem częstych dodruków tak czy siak będzie realny i to jest sedno sprawy, a nie liczba dodatków, z jakich można składać talię.
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Dzika Mrówka »

Trolliszcze pisze:Ale to akurat nie byłby żaden precedens. Polecam lekturę dziesiątek stron FAQ do przeróżnych LCG/CCG :D
Tyle że w LCG zmiany powstają najczęściej po wypuszczeniu miliona dodatkowych talii, a tutaj mamy po prostu niedotestowane karty w podstawce, które są o tyle ważne, że potrafią zrobić wynik albo ustawić strategię.
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Trolliszcze »

Dzika Mrówka pisze:
Trolliszcze pisze:Ale to akurat nie byłby żaden precedens. Polecam lekturę dziesiątek stron FAQ do przeróżnych LCG/CCG :D
Tyle że w LCG zmiany powstają najczęściej po wypuszczeniu miliona dodatkowych talii, a tutaj mamy po prostu niedotestowane karty w podstawce, które są o tyle ważne, że potrafią zrobić wynik albo ustawić strategię.
Być może, ale jaki to ma związek z faktem, że jeśli wydrukują teraz, to pewnie będą musieli drukować później wszystkie inne - także te, które trzeba będzie zmieniać z powodu wypuszczenia miliona dodatków i przegiętych kombosów, których nie udało się wyłapać w testach?
EDIT: A lektura zalinkowanego wyżej FAQ stanowi niezbity dowód, że FFG robiło też erratę do zwykłych błędów, literówek i przeoczeń, a dodruków pojedynczych kart nigdy nie było.
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Dzika Mrówka »

Nie chodzi o to czy będą musieli, tylko czy będą chcieli. Jeśli teraz nie chcą, to później z pewnością też nic nie zrobią. I jest to smutne dla pewnie dużej większości graczy, dla mnie na pewno. I już nie chce mi się dyskutować na tematy precedensów z adwokatami diabła, bo przypomnę szum, jaki powstał, gdy brakowało znaczników do 51 stanu. "Morzna? Morzna."
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Trolliszcze »

To jest tak ogromna większość graczy, że na BGG erratę skomentowały trzy osoby na krzyż, a od kilku dni nikt już o tym nie gada. Ale pax, każdy ma swoje piekło :D
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Trolliszcze pisze: Barry, nie zgadzam się, z prostego powodu - Twoja teoria zakłada, że każda gra karciana powinna mieć taki sam model, jak LCG od FFG. A niby czemu? Portal robi swoją grę i ma swoją koncepcję. Jeżeli w planach jest dużo dodatków, to nie ma znaczenia, jak to nazwiesz - LCG, PCG (Portal Card Game? ;)) czy jeszcze jakoś inaczej. Problem częstych dodruków tak czy siak będzie realny i to jest sedno sprawy, a nie liczba dodatków, z jakich można składać talię.
Moja teoria ma dość mocne postawy, bo sam Portal twierdzi, że Osadnicy są robieni na wzór LCG. :) Masz rację, można stworzyć żywą karciankę na swój sposób i powiedzieć "nie dodamy kart do innych dodatków, bo nam się nie opłaca, bo nie ma możliwości, bo robimy po swojemu". I koniec tematu, przyjmuję do wiadomości. Jednakże tłumaczenie decyzji tym, że w LCG tak się nie robi, a my robimy Osadników zgodnie z dobrymi praktykami LCG rodzi pytanie, czemu tak selektywnie patrzy się na temat dobrych praktyk związanych z LCG?
Ostatnio zmieniony 02 paź 2015, 09:36 przez Bary, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Trolliszcze »

Cóż, myślę, że wynika to po części z problemu zbyt dużych chęci i otwartości na graczy. Portal tłumaczy się, jak umie - czy źle, czy dobrze, to już trudno ocenić. Ale stwórz wątek na jakimś amerykańskim forum karciankowym z narzekaniem, że FFG nie drukuje poprawionych kart i daj znać, czy Ci ktokolwiek odpowiedział.

Moim zdaniem ta sytuacja świetnie obrazuje, dlaczego duże firmy zatrudniają speców od marketingu i niczego otwarcie nie komentują - tak jest po prostu łatwiej, bo zaślepionym graczom (przepraszam wszystkich, którzy poczuli się urażeni) trudno cokolwiek wytłumaczyć i zmusić ich do racjonalnego, ekonomicznego myślenia.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Bary pisze:I, jak w każdym porządnym LCG, będzie można grać tylko z jednym dodatkiem.
O co z tym chodzi? Już któryś raz to widzę i nie bardzo kumam. Czy są jakieś reguły turniejowe? Dodatki są dwa przecież...
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Dzika Mrówka »

Trolliszcze pisze:To jest tak ogromna większość graczy, że na BGG erratę skomentowały trzy osoby na krzyż, a od kilku dni nikt już o tym nie gada. Ale pax, każdy ma swoje piekło :D
Ostatnie słowo na niedzielę: Klasę wydawnictwa widać wtedy, gdy wydaje poprawione karty po tym, jak znajdzie na nich błędy albo są niezbalansowane, a nie gdy to wymuszą na nich gracze przez wpisy na BGG albo na takim forum jak to.
I nie, nie mam z tym jakiegoś wielkiego bólu tylniej części ciała, po prostu gdy mi coś nie pasuje sprzedaję grę :p
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Trolliszcze pisze:Cóż, myślę, że wynika to po części z problemu zbyt dużych chęci i otwartości na graczy. Portal tłumaczy się, jak umie - czy źle, czy dobrze, to już trudno ocenić. Ale stwórz wątek na jakimś amerykańskim forum karciankowym z narzekaniem, że FFG nie drukuje poprawionych kart i daj znać, czy Ci ktokolwiek odpowiedział.

Moim zdaniem ta sytuacja świetnie obrazuje, dlaczego duże firmy zatrudniają speców od marketingu i niczego otwarcie nie komentują - tak jest po prostu łatwiej, bo zaślepionym graczom (przepraszam wszystkich, którzy poczuli się urażeni) trudno cokolwiek wytłumaczyć i zmusić ich do racjonalnego, ekonomicznego myślenia.
Racja, zazwyczaj firmie lepiej zlecić kontakt z mediami/fanami specjalistom niż samemu się tym zajmować po części z powodów wymienionych przez Ciebie, po części z faktu, że nie wprawiona osoba ma większe szanse powiedzieć coś niewłaściwszego, co bardzo szybko zostanie wychwycone i użyte przeciwko firmie.
Nie ma potrzeby, żebym pisał na amerykańskim forum z prośbą o karty, bo te karty nie są mi do niczego potrzebne, przyjąłem do wiadomości, że ta gra jest zrobiona na wzór LCG. Z drugiej strony wyobraź sobie, że FFG zmienia wraz z nowym cyklem do Netrunnera zasady i można korzystać na turniejach jedynie z jednego dodatku. Czy taka decyzja także przejdzie bez echa?
rattkin pisze:
Bary pisze:I, jak w każdym porządnym LCG, będzie można grać tylko z jednym dodatkiem.
O co z tym chodzi? Już któryś raz to widzę i nie bardzo kumam. Czy są jakieś reguły turniejowe? Dodatki są dwa przecież...
Tak, w instrukcji do Atlantydów jest napisane, że na turniejach będzie można grać tylko z jednym dodatkiem.
Ostatnio zmieniony 02 paź 2015, 09:52 przez Bary, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Ale jak to z jednym? Zawsze jednym i tym samym? Jednym wybranym? Kto to mialby sprawdzać?

To przedziwny zapis, sugerujący, że nie chcą cross-testować dodatków między sobą i pewnie tylko sprawdzają z podstawką :)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

rattkin pisze:Ale jak to z jednym? Zawsze jednym i tym samym? Jednym wybranym? Kto to mialby sprawdzać?
Niestety, wiadomo tylko tyle, co napisano w instrukcji dodatku:
"STANDARD
This format only is allowed to be played in tournaments.
You may mix the Common and Faction cards from the Imperial Settlers base
game with the corresponding cards from exactly 1 expansion only. "
rattkin pisze:To przedziwny zapis, sugerujący, że nie chcą cross-testować dodatków między sobą i pewnie tylko sprawdzają z podstawką :)
Zgadzam się.
Ostatnio zmieniony 02 paź 2015, 10:32 przez Bary, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
wirusman
Posty: 1981
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 88 times
Been thanked: 28 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: wirusman »

Nikt was nie zmusza do grania z erratą w biuletynie powinien być zapis, że chodzi tylko o gry turniejowe. I było by po problemie. Żadne inne wydawnictwo nie wychodzi do graczy tak jak portal, a wy tylko umiecie narzekać i oceniać innych.

A tak odchodząc od tej jakże interesującej debaty, grał ktoś atlantydami jest gdzieś na sieci recenzja?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

No tak, czyli pewnie to co mówię. Brak zasobów do testowania. Już sam ten zapis raczej wskazuje, że LCG z tej gry żaden.
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 50 times
Been thanked: 66 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: kamron6 »

Jakby wydrukowali jedną poprawkę (co jest głupotą z czysto praktycznego znaczenia, albo cena byłaby nieracjonalna, albo strata dla firmy), to musieliby (bez odwołania) drukować kolejne, dla kilkudziesięciu osób lub po kosztach (czy raczej ze stratą). LCGi mają tak niezbalansowane karty, że tam się nikt nie przejmuje, co najwyżej uściślają karty. Lepiej żeby Portal myślał przed wydaniem kart, a nie po: "bo i tak drukniemy poprawkę" ;)

Co do tego zapisu - to nie lepiej zapytać portal? Zresztą mogli by zrobić tak jak LCGowcy i nie testować, tam nie ma żadnego balansu i na turniejach praktycznie konieczne jest mieć wszystkie dodatki i nikt nie marudzi ;)
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

wirusman pisze:Nikt was nie zmusza do grania z erratą w biuletynie powinien być zapis, że chodzi tylko o gry turniejowe. I było by po problemie. Żadne inne wydawnictwo nie wychodzi do graczy tak jak portal, a wy tylko umiecie narzekać i oceniać innych.
Dlatego o tym dyskutujemy, bo interesuje nas granie turniejowe, to chyba jasne. W domu można grać sobie z dowolnymi zasadami.
wirusman pisze: A tak odchodząc od tej jakże interesującej debaty, grał ktoś atlantydami jest gdzieś na sieci recenzja?
https://www.youtube.com/watch?v=W6ugHAnQuKg
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
toblakai
Posty: 1287
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 231 times
Been thanked: 250 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: toblakai »

Trzewik używa sformułowania LCG tylko po to aby określić, że będą małe i duże dodatki - co od samego początku było lekko na wyrost. Początkowo miało byś jedno duże pudło i dwa małe w roku - w żadnym wypadku nie przypomina to sezonów z LCG od FFG ;)

Sprawa całkowicie rozbija się o brak możliwości przetestowania tego - w Portal vlogu co jakiś czas pada stwierdzenie, że Trzewik nie ma czasu na zaprojektowanie nowych gier (ma rezerwacje na 2-3 lata do przodu). To gdzie czas i zasoby na testy nawet tak małej gry LCG jak O:NI? Portal jest za małą firmą bez bazy testerów do poważnych turniejowych gier karcianych.

Spodziewam się raczej powolnego wycofywania z deklaracji o LCG od Portalu - z resztą wydaje mi się, że znaczna część odbiorców tej gry po prostu nie oczekuje rozbudowanej sceny turniejowej i grają po prostu w domach.
Awatar użytkownika
Hipke
Posty: 554
Rejestracja: 05 lis 2012, 18:40

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Hipke »

toblakai pisze:z resztą wydaje mi się, że znaczna część odbiorców tej gry po prostu nie oczekuje rozbudowanej sceny turniejowej i grają po prostu w domach.
Otóż to! ;-)
Osobiście dla mnie LCG to taka maszynka do nabijania kasy jak mikropłatności w MMORPG.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

LCG to pewien model wydawniczy dla gier wysoce "competitive", które muszą być w ciągłym ruchu. To nie jest skok na kasę, tylko targetowanie grupy, która ma jedną grę typu "styl życia". Gdyby do ANR nie wychodziły dodatki co miesiąc, gralibyśmy wszyscy tym samym (bo zawsze na dany moment w każdej grze z skończoną informacją da się znaleźć optymalny układ - coś czego casualowi gracze planszówki często nie chcą widziec) i po paru miesiącach znudzeni wszyscy rzucili by grę w kąt.

Nie ma to nic wspólnego z tworzeniem gry "pod nabijanie kasy".
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 50 times
Been thanked: 66 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: kamron6 »

"Optymalny układ", powiedz to szachistom :lol:
Zgadzam się co do samych lcg-ów, to raczej taka europa universalis pompowana przez dlc, które zmieniają charakter rozgrywki, aby grać dłużej ;)
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: tomb »

Moim zdaniem dodatki do gier teoretycznie zamkniętych w samej podstawce przypominają komputerowe dlc i są przedłużaniem życia tytułu. Dodatki w LCG są istotą całego zamysłu, więc ocenianie ich z pozycji finansowych lub ze względu na przydatność w najbliższych rozgrywkach jest nieporozumieniem.
A poza tym jestem przekonany, że częściej to właśnie "zwykli" planszomaniacy kupują dodatki wcale im niepotrzebne (np. nowa frakcja do Osadników zagranych gora 10 razy).
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

kamron6 pisze:"Optymalny układ", powiedz to szachistom :lol:
Nie muszę, bo a) sam nim byłem, b) oni dawno wiedzą. W szachach, w zależności od otwarcia białych jest pewien zestaw kontrotrwarć, które uznawane są za najsilniejsze. W midgame ilość sensownych ruchów już mocno spada i o ile może nie ma "jednego najlepszego ruchu", o tyle istnieje zwykle parę równorzędnych dróg, które prowadzą do tego samego, najczęściej zapobieżeniu matowi i dociągnięcia do remisu. Szachiści te drogi widzą, na wyższym poziomie to tylko pojedynek na patrzenie n ruchów w przód i ogarnianie przestrzeni ruchów. Potem to już "tylko" realizowanie tego samego w ramach swojego własnego stylu. Zresztą, szachy też dostawały dodatki - bicie w przelocie, ruch pionem o dwa pola, roszada, promocja piona - wszystko to zostało wprowadzone dla uatrakcyjnienia gry i zbalansowania.

Ale szachy to i tak wyjątek. Większość gier planszowych ma przecież dużo mniejszą przestrzeń stanów.
tomb pisze: Moim zdaniem dodatki do gier teoretycznie zamkniętych w samej podstawce przypominają komputerowe dlc i są przedłużaniem życia tytułu. Dodatki w LCG są istotą całego zamysłu, więc ocenianie ich z pozycji finansowych lub ze względu na przydatność w najbliższych rozgrywkach jest nieporozumieniem.
A poza tym jestem przekonany, że częściej to właśnie "zwykli" planszomaniacy kupują dodatki wcale im niepotrzebne (np. nowa frakcja do Osadników zagranych gora 10 razy).
W punkt.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Rozmawiałem trochę z pracownikiem Portalu, którego imienia nie pomnę niestety, bo się nie przedstawił, a ja go z "widzenia" nie kojarzę, bo chyba jest nowy. Fajnie tłumaczył nam Rattle, Battle i po tej prezentacji grę kupiłem. Ale ja nie o tym. Zgadało się trochę o Imperial Settlers. Dowiedziałem się co następuje: to nie jest tak, że Portal tych kart dodrukować dla obecnych posiadaczy nie chce. Chce, a raczej chciałby. Nie mają po prostu jeszcze na to dobrego rozwiązania i po Essen pomyślą jak problem ugryźć i rozwiązać najlepiej dla obupólnej korzyści. Także, warto być dobrej myśli.
ODPOWIEDZ