Zacząwszy niedawno grać w WoP spędziłem sporo czasu na BGG zgłębiając tajniki tej gry. Znalazłem tam wyjaśnienia do wielu nietypowych sytuacji, związanych zwykle z zagrywaniem kart wydarzeń. Aby zdobytą wiedzę usystematyzować, zapamiętać i rozpowszechnić, w niniejszej wiadomości wszystko opiszę.
Zamieszczone wyjaśnienia należy traktować jako oficjalne, ponieważ pochodzą od jednego z autorów gry: Roberto di Meglio (cybernex) oraz współtwórców zasad: Kristofera Bengtssona (Veldrin) i Kevina Chapmana (Krieghund). Oficjalność wypowiedzi tych dwóch dżentelmenów
Roberto potwierdza.
Przypominam też, że mamy już standardowy
wątek do zadawania pytań dotyczących zasad WoP.
0. Błędy w tłumaczeniu.
- Instrukcja, strona 33, Wypad wojsk oblężonych - Akapit: "Atakująca oblężona armia może wycofać się do wolnego sąsiedniego regionu" powinien brzmieć "Broniąca się oblegająca armia może wycofać się do wolnego sąsiedniego regionu".
- Gollum - Opis na karcie powinien brzmieć: "Zwyczajne, numerowane żetony poszukiwań [...]". Żetony poszukiwań z symbolem Oka nie pozwalają na użycie umiejętności Golluma.
- Karty Towarzyszy z dodatku Panowie Śródziemia - Opis na kartach powinien brzmieć: "[...] aby aktywować i przesunąć Naród o jedno pole do przodu na torze polityki."
1. Rekrutacja w rejonie z oblężoną twierdzą.
Jak wyjaśnia instrukcja, za pomocą kart wydarzeń (spełniwszy ewentualne warunki zapisane na danej karcie) można rekrutować jednostki nawet jeżeli naród nie jest w stanie wojny i nawet w oblężonych twierdzach.
Dotyczy to również sytuacji, kiedy gracz próbuje odbić własną twierdzę (czyli jest siłą oblegającą). Oznacza to, że np.: karta Straż Cytadeli da graczowi Wolnych Ludów jednostki w rejonie Minas Tirith zarówno w przypadku, gdy jest on oblężony w twierdzy, jak i wtedy, gdy w twierdzy zamknęła się armia Cienia, a Wolne Ludy ją oblegają.
2. Wyczerpały Was Troski i Trudy (WWTIT).
Karta ta aktywuje się w momencie, gdy któryś z Towarzyszy zostaje
usunięty jako straty.
Pojęcie "usunięty jako straty" oznacza zmniejszenie ciężaru brzemienia poprzez poświęcenie przewodnika lub losowego Towarzysza podczas rozpatrywania udanych poszukiwań.
- Skorzystanie ze zdolności "Przewodnik" hobbitów Meriadoka i/lub Pippina nie jest traktowane jako "usunięcie jako straty".
- Skorzystanie ze zdolności "Weźcie ich żywcem!" hobbitów (np.: gdy w następstwie udanych poszukiwań gracz Wolnych Ludów postanowi poświęcić losowego Towarzysza i trafi na któregoś z hobbitów) jest traktowane jako "usunięcie jako straty". Pomimo tego, że hobbit przeżyje całe zamieszanie.
Większość z kart wydarzeń generujących poszukiwania współdziała z kartą WWTIT. Istnieje kilka przypadków szczególnych:
- Rozłam Drużyny Pierścienia - efekt nie jest traktowany jako "straty".
- Urok Pierścienia - efekt nie jest traktowany jako "straty".
- Zguba Isildura - karta nie pozwala na poświęcanie Towarzyszy, więc oczywiście nie współdziała z WWTIT.
- Plugawy Stwór z Głębi - karta współdziała z WWTIT, przy czym należy pamiętać o uwagach do zdolności hobbitów (powyżej).
3. Wpływ kart akcji na tor polityki.
Instrukcja mówi, że karty wydarzeń mogą wpływać na tor polityki, gdy:
- Jest to na nich wprost napisane (np.: "Zbyt Wielka, Straszliwa Potęga" lub "Zwiastun Burzy").
- Inicjują atak na armię przeciwnika (np.: "Nieoczekiwana Pomoc" lub "Grond, Młot Podziemi").
Trzy karty "Entowie się Budzą: ..." oraz karta "Umarli z Dunharrow" są przy tym wyjątkami i również przesuwają na torze polityki "zaatakowany" naród.
Istotne jest, że karty inicjujące atak nie tylko powodują zwykłe konsekwencje (przesunięcie zaatakowanego narodu na torze polityki), ale również podlegają zwykłym ograniczeniom, tj.: wymagają, by atakujący naród znajdował się już w stanie wojny.
Pomimo tego, że instrukcja wspomina tylko o kartach inicjujących atak, to zwykłe polityczne konsekwencje (oraz ograniczenia) występują również w przypadku użycia kart pozwalających na wykonanie ruchu armią/armiami, gdy ruch ten spowoduje wkroczenie do regionu przeciwnika i/lub zdobycie jego niebronionej osady.
Karty potencjalnie niszczące jednostki przeciwnika, lecz
nie wpływające na tor polityki, ani nie podlegające jego ograniczeniom to:
- Zwiadowcy Faramira
- Nadlatują Orły!
- Duch Mordoru
- Powrót do Valinoru
- Szaleństwo Denethora
- Straszne Czary
4. Umiejętność "Biały Jeździec" Gandalfa Białego.
Umiejętność ta opisana jest w następujący sposób: "[...] na początku tej bitwy możesz poświęcić jego [Gandalfa] zdolności przywódcze, aby na czas tej bitwy zanegować zdolności wszystkich Nazguli [...]".
Pomimo słów "na czas tej bitwy" istnieją dwie sytuacje w których "Biały Jeździec" może zostać zdeaktywowany:
- Karta Bitwy "Słowa Mocy" potrafi anulować na jedną rundę bitwy nawet umiejętność "Biały Jeździec".
- Poświęcenie Gandalfa na potrzeby Karty Bitwy "Bohaterska Śmierć" powoduje ustanie działania umiejętności "Biały Jeździec" od następnej rundy bitwy.
5. Saruman / Drzewiec.
Saruman nigdy nie może opuścić Orthanku. Jeżeli broniąca się w Orthanku armia Cienia ucieknie do sąsiedniego regionu, to Saruman odłączy się od niej i pozostanie w Orthanku. Gdy w konsekwencji takiej ucieczki armia Wolnych Ludów wkroczy do Orthanku, to - zgodnie z ogólnymi regułami gry - Saruman
nie zginie.
Pomimo braku możliwości opuszczenia Orthanku, zdolności przywódcze Sarumana mogą zostać wykorzystane podczas ataku armii Cienia na sąsiedni region (np.: Brody na Isenie).
Wszystkie powyższe zasady mają też zastosowanie do Drzewca w Fangornie (zanim uzyska on poziom 2, w wyniku zagrania jednej z kart "Entowie się budzą").
6. Podział armii i odłączanie postaci od armii.
W tym punkcie pisząc
postać mam na myśli Towarzysza, Sługę lub Nazgula. Pisząc
dowódca ma na myśli dowódcę Wolnych Ludów, jednostkę elitarną Isengardu (jeżeli Saruman znajduje się w grze) lub
postać.
Zasady gry stanowią, że:
- Wykonując ruch za pomocą kości "Armia" nie można przesunąć samej postaci wchodzącej w skład armii, bowiem akcja ta wymaga przesunięcia przynajmniej jednej jednostki. Można natomiast przesunąć wszystkie jednostki z danego regionu, pozostawiając jednak w tym regionie jedną lub więcej postaci (już bez żadnych jednostek).
- Powyższe ograniczenie obowiązuje również przy użyciu kości "Postać" do poruszenia armii, z tą różnicą, że w przesuwanej armii musi znaleźć się przynajmniej jeden dowódca.
- Dla odmiany wydzielając przed atakiem tylną straż, nie można pozostawić w niej samych postaci. W tylnej straży musi znaleźć się przynajmniej jedna jednostka.
Po udanym ataku napastnik otrzymuje możliwość przesunięcia jednostek i
dowódców (nie wchodzących w skład tylnej straży) do zdobytego regionu. Niezależnie od sposobu ataku (kość "Armia", kość "Postać" lub zagranie Karty Wydarzenia) zasady tego przesunięcia są takie same, jak podczas zagrania kości "Armia".
Oznacza to, że nawet jeżeli do ataku wykorzystano kość "Postać" i w atakującej armii znajduje się wymagany w tym przypadku
dowódca, to przesuwając jednostki do zdobytego regionu ów
dowódca wcale nie musi zostać poruszony. Jeżeli jednak
dowódca ma zostać przesunięty, to zgodnie z zasadami ruchu dla kości "Armia", musi mu towarzyszyć przynajmniej jedna jednostka. Ograniczenie to nie dotyczy oczywiście jednostki elitarnej Isengardu, która jest jednocześnie
dowódcą i jednostką (gdy Saruman znajduje się w grze).
7. Timing dociągania kart.
- W przypadku Króla Nazguli karta dociągana jest po decyzji o kontynuowaniu lub zakończeniu bitwy.
- W przypadku zdolności przewodnika Gandalfa Szarego lub efektu "Palantiru z Orthanku" karta dobierana jest po całkowitym rozpatrzeniu zagranej karty. Dla przykładu jeżeli w grze znajduje się "Palantir z Orthanku", a gracz Cienia zagra kartę "Grond, Młot Podziemi", to kartę dociąganą dzięki Palantirowi można dobrać dopiero po całkowitym zakończeniu bitwy wywołanej przez "Grond...".
Warunek efektu pozwalającego na dociąg karty sprawdzany jest w momencie dociągu. Oznacza to, że:
- Jeżeli Król Nazguli zginął w pierwszej turze bitwy, to karta nie jest dociągana.
- Jeżeli Gandalf Szary zginął lub odłączył się od Drużyny w wyniku zagrania karty wydarzenia (przy użyciu wyniku kości Wydarzenie), to karta nie jest dociągana.
- Jeżeli w wyniku zagrania karty wydarzenia (przy użyciu wyniku kości Wydarzenie), będący przewodnikiem Obieżyświat zginął lub odłączył się od Drużyny, a przewodnikiem został Gandalf Szary, to karta jest dociągana.