Trzy.staszek pisze:Czy grając z dodatkiem punktuje się na koniec za 3 rzeczy- kulty, najwięcej połączonych budynków i jeden z wylosowanych żetonów, czy tylko za dwa( bez punktu drugiego) ?
Terra Mystica - pytania i wątpliwości
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 57 times
Re: Terra Mystica
-
- Posty: 3546
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 25 times
Re: Terra Mystica
Dalej odnośnie tego przekopywania tunelów przez Krasnoludy. Normalnie mogę przekopać teren w odległości nie bezpośredniej, czyli tak łopatologicznie musi być jeden teren przerwy między starym terenem a nowym. I weźmy sytuację z tym mostem, jak mam stary teren i przerzucony most to nie mogę na terenie za tym mostem przekopać wykorzystując tunelowanie Krasnoludów ponieważ jest on w sąsiedztwie bezpośrednim, czyli to tak jakby ten nowy teren był obok naszego starego. Czy mogę wtedy wykorzystać tunelowanie żeby przekopać teren dalej, jeden teren dalej, obok terenu za mostem? Tylko że to by znaczyło że przekopuję teren o dwa pola a nie o jedno, więc to pewnie nie przejdzie. Oczywiście mowa tu o sytuacji jeszcze przed wybudowaniem twierdzy, bo z twierdzą to wszystko wydłuży się o jeszcze jeden teren.
Takie tam przemyślenia o grze jak człowiek ma za dużo czasu.
Takie tam przemyślenia o grze jak człowiek ma za dużo czasu.
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
Zgadza się.Gottfryd pisze:I weźmy sytuację z tym mostem, jak mam stary teren i przerzucony most to nie mogę na terenie za tym mostem przekopać wykorzystując tunelowanie Krasnoludów ponieważ jest on w sąsiedztwie bezpośrednim
NieGottfryd pisze:Czy mogę wtedy wykorzystać tunelowanie żeby przekopać teren dalej, jeden teren dalej, obok terenu za mostem?
- mat_eyo
- Posty: 5614
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 806 times
- Been thanked: 1256 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
Po pierwszej rozgrywce mam kilka pytań.
1) Zasoby (robotnicy, kapłani, złoto) w fazie porządkowania są odrzucane? Bo wiem, że nie można przenosić łopat, ale o pozostałych zasobach nic nie jest wprost napisane.
2) Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?
3) Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
1) Zasoby (robotnicy, kapłani, złoto) w fazie porządkowania są odrzucane? Bo wiem, że nie można przenosić łopat, ale o pozostałych zasobach nic nie jest wprost napisane.
2) Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?
3) Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Terra Mystica
1. Nie są odrzucane. Wszystko, co masz w formie fizycznej, pozostaje.
2. Trzeba łączyć mosty, nie można na ukos.
3. Tak, zawsze możesz dostać w takiej sytuacji magię, możesz zrezygnować.
2. Trzeba łączyć mosty, nie można na ukos.
3. Tak, zawsze możesz dostać w takiej sytuacji magię, możesz zrezygnować.
Sprzedam nic
-
- Posty: 347
- Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
- Lokalizacja: Włocławek
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Re: Terra Mystica
Jak przyjrzysz się dokładnie planszy to masz narysowane miejsca z których możesz wybudować most. Drewniany klocek symbolizujący most ma długość jak bok hexu i można go kłaść tylko na boku hexu tak by łączył 2 końce. Tadam!mat_eyo pisze:Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?
Możesz zrezygnować , albo mieć wszystko w 3 misce i nic nie móc przyjąć (bo konwersje tylko w swojej turze).mat_eyo pisze:Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
Dlaczego nie?Wolf pisze:NieGottfryd pisze:Czy mogę wtedy wykorzystać tunelowanie żeby przekopać teren dalej, jeden teren dalej, obok terenu za mostem?
-
- Posty: 347
- Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
- Lokalizacja: Włocławek
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Re: Terra Mystica
Trzeba sprawdzić , ale tuneluje się do pola nie będącego w bezpośrednim sąsiedztwie z naszymi budynkami a jest odległe o 1 hex. To następne będzie w odległości 2 hexów. A w jakim celu krasnolud stawiał most ??
Re: Terra Mystica
Matti_C pisze: A w jakim celu krasnolud stawiał most ??
Wydaje mi się że krasnolud może stawiać most żeby mieć sąsiadowanie bezpośrednie przez rzeke w celu wybudowania miasta.jak np nie ma już miejsca gdzie może postawić nowe osady.
Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
Czy na samym początku gry rozstawiając po dwie osady, w momencie gdy postawie osadę obok przeciwnika otrzymuje on jeden many? (teoretycznie 1 runda się jeszcze nie zaczęła)
Z góry dzięki za odpowiedzi
- Nidhogg
- Posty: 1293
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 49 times
Re: Terra Mystica
Zawsze musisz kopać tunel, nie zaznaczasz w żaden sposób że tam jest tunel więc teoretycznie nie wiadomo gdzie kopałeś w poprzedniej rundzie, szczególnie jak gra się na 5 osób, a ty to zrobiłeś jako 1 akcja (kto by to pamiętał). Pewnie jakiś obrotny gnom wykupił prawa własności to takiego tunelu i musisz kopać obok nowy bo żąda kosmicznych kwot za przejazdExee pisze: Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
Przy rozstawianiu początkowym nie otrzymujesz many za to że przeciwnik postawił się obok.Exee pisze: Czy na samym początku gry rozstawiając po dwie osady, w momencie gdy postawie osadę obok przeciwnika otrzymuje on jeden many? (teoretycznie 1 runda się jeszcze nie zaczęła)
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
Tak Każda rasa może to zrobić, czyli najpierw terraformować, a potem zbudować osadę. Nie pamiętam natomiast, czy krasnoludy otrzymują punkty za samo kopanie, czy za kopanie i postawienie osady.Exee pisze: Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
- Nidhogg
- Posty: 1293
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 49 times
Re: Terra Mystica
Ale pytanie było czy za drugim razem może postawić osadę bez kopania tunelu i odpowiedź brzmi zawsze musisz kopać tunel.Veridiana pisze:Tak Każda rasa może to zrobić, czyli najpierw terraformować, a potem zbudować osadę. Nie pamiętam natomiast, czy krasnoludy otrzymują punkty za samo kopanie, czy za kopanie i postawienie osady.Exee pisze: Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
Nieważne czy teren do którego kopiesz jest odpowiednim teren dla twojej rasy, czy terraformowałeś go rundę, dwie czy cztery temu czy może ktoś inny go terraformował zawsze musisz kopać tunel.
Re: Terra Mystica
Dzięki za wszystkie odpowiedzi
No to jeszcze jedno pytanie:
Czy krasnoludy dostają 4 PZ za samo wykopanie tunelu czy za wykopanie tunelu + budowa osady?
No to jeszcze jedno pytanie:
Czy krasnoludy dostają 4 PZ za samo wykopanie tunelu czy za wykopanie tunelu + budowa osady?
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Ale precyzujac Krasnoludy nie kopią oczywiście tuneli do terenów bezpośrednio sąsiadujących. Tunel zawsze kopany jest tylko i wyłącznie pod obcym terenem.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
- Atamán
- Posty: 1347
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 562 times
- Been thanked: 284 times
Re: Terra Mystica
Dostają punkty za każdym razem jak korzystają z tunelów - niezależnie czy robią to tylko w celu terraformowania, tylko w celu budowy, czy też łączą obie w jednej akcji.Exee pisze:Dzięki za wszystkie odpowiedzi
No to jeszcze jedno pytanie:
Czy krasnoludy dostają 4 PZ za samo wykopanie tunelu czy za wykopanie tunelu + budowa osady?
Re: Terra Mystica
Pytanie o Czarnoksiężników
Co daje nam dokładnie umiejętność po wybudowaniu twierdzy ? Czy dwukrotnie możemy korzystać, z akcji specjalnych np. z żetonów [pasowania/tych jajek ] (które są niby jednorazowe) ? lub np. jednorazowych akcji dostępnych dla wszystkich jak kopanie za 4 punkty magii ( o ile nas stać na to oczywiście ).
Bo to że robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest
Co daje nam dokładnie umiejętność po wybudowaniu twierdzy ? Czy dwukrotnie możemy korzystać, z akcji specjalnych np. z żetonów [pasowania/tych jajek ] (które są niby jednorazowe) ? lub np. jednorazowych akcji dostępnych dla wszystkich jak kopanie za 4 punkty magii ( o ile nas stać na to oczywiście ).
Bo to że robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Czarnoksiężnicy w swojej umiejętności mogą dobierać dwa żetony łask podczas budowy świątyni/sanktuarium.Monok pisze:Pytanie o Czarnoksiężników
Co daje nam dokładnie umiejętność po wybudowaniu twierdzy ? Czy dwukrotnie możemy korzystać, z akcji specjalnych np. z żetonów [pasowania/tych jajek ] (które są niby jednorazowe) ? lub np. jednorazowych akcji dostępnych dla wszystkich jak kopanie za 4 punkty magii ( o ile nas stać na to oczywiście ).
Bo to że robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest
po wybudowaniu twierdzy nogą raz na turę zagrać dwie akcje z rzędu w swojej turze. bez różnicy jakie akcje: mogą to być akcje dodatkowe z łask, budowanie, rozbudowa, terraforming, stopień w kultach, czy magia - dwie te same, albo dwie różne - nie ma znaczenia. jak mówi instrukcja pasowanie tez jest akcją - więc można zagrać jedną z akcji np. rozbudowę i od razu spasować - a nie czekać z tym do następnej swojej kolejki.
na pierwszy rzut oka, nie jest to może bardzo silne, ale można to naprawdę dobrze w niejednym przypadku spożytkować.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
-
- Posty: 347
- Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
- Lokalizacja: Włocławek
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Re: Terra Mystica
Grając w podstawkę , faktycznie nie jest to za mocne. Czasem zdarzy się , że nie musisz wybierać czy walczysz o pole terenu czy o fajne zaklęcie tylko bierzesz oba Grając z dodatkiem , im wcześniej spasujesz tym wcześniej rozgrywasz swoje akcje w następnej turze co już jest przydatne.Monok pisze:Pytanie o Czarnoksiężników robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
Czarnoksiężnicy praktycznie nigdy nie powinni budować twierdzy. Chociaż jest tania i ma dobry przychód (umiejętność specjalna jest tutaj dodatkiem), to po prostu nie ma takiej potrzeby kiedy budowa świątyń jest dla nich o wiele lepszym rozwiązaniem. Można się zastanowić w dodatku jak jest punktowanie za odległość SA-SH, ale poza tym zobaczyć twierdzę u czarnoksiężników to na prawdę wyjątkowy widok.
Re: Terra Mystica
Szukałem, ale nie znalazłem. Pytam więc.
Czy można otrzymać moc po spasowaniu. Do tej pory graliśmy tak, że nie... Ale grając online zauważyłem, że moc za wybudowanie się sąsiada można otrzymać zawsze (nawet po spasowaniu).
Czytając zaciekawiły mnie te dwie wypowiedzi. Proszę o sprostowanie jeśli napisałem coś nie tak.
Czy można otrzymać moc po spasowaniu. Do tej pory graliśmy tak, że nie... Ale grając online zauważyłem, że moc za wybudowanie się sąsiada można otrzymać zawsze (nawet po spasowaniu).
Czytając zaciekawiły mnie te dwie wypowiedzi. Proszę o sprostowanie jeśli napisałem coś nie tak.
A to nie jest tak, że mogę w międzyczasie przetworzyć to na kasę i potem dostać kolejne. Powiedzmy dostaję 4 mocy. W III naczyniu mam 6, w II 2, w I nie mam nic. Przenoszę 2 do III naczynia. Przetwarzam jedną moc na kasę (wrzucam jeden znacznik do naczynia I) i przenoszę tą jedną moc najpierw do II naczynia (3 moc), i do III (4 moc).BartP pisze:Żegluga +1 w fazie II oznacza, że możesz po prostu terraformować i budować budynki tymczasowo o jedno pole dalej niż wskazuje Twój normalny poziom żeglugi. Nic fizycznie nie zmieniasz, to jest tymczasowe.
Jeśli dostajesz za dużo mocy, to Ci przepada.
Jak to? Przecież konwersję można użyć w dowolnym momencie (poza akcją)Matti_C pisze:Jak przyjrzysz się dokładnie planszy to masz narysowane miejsca z których możesz wybudować most. Drewniany klocek symbolizujący most ma długość jak bok hexu i można go kłaść tylko na boku hexu tak by łączył 2 końce. Tadam!mat_eyo pisze:Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?Możesz zrezygnować , albo mieć wszystko w 3 misce i nic nie móc przyjąć (bo konwersje tylko w swojej turze).mat_eyo pisze:Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Zgadzam się z tobą. Moc przyjmujesz w każdym momencie. Nawet po spasowaniu- to dzieje się poza twoją akcją.
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocy
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocy
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Re: Terra Mystica
Dotarłem tutaj https://boardgamegeek.com/wiki/page/Ter ... a_FAQ#toc1 i niestety jest napisane, że konwersja tylko w swojej turze. Potwierdza to również instrukcja.GeQ pisze:Zgadzam się z tobą. Moc przyjmujesz w każdym momencie. Nawet po spasowaniu- to dzieje się poza twoją akcją.
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocy
W dowolnym momencie swojego ruchu gracz może oprócz Akcji dokonać dowolną liczbę Konwersji
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Nie podoba mi się, ale trudno. Skoro tak oficjalnie napisanoCzochrun pisze:Dotarłem tutaj https://boardgamegeek.com/wiki/page/Ter ... a_FAQ#toc1 i niestety jest napisane, że konwersja tylko w swojej turze. Potwierdza to również instrukcja.GeQ pisze:Zgadzam się z tobą. Moc przyjmujesz w każdym momencie. Nawet po spasowaniu- to dzieje się poza twoją akcją.
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocyW dowolnym momencie swojego ruchu gracz może oprócz Akcji dokonać dowolną liczbę Konwersji
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Terra Mystica
Ale chyba jest możliwa taka sytuacja że jak ktoś się koło nas buduje możemy dostać nie całą przysługującą nam moc jeśli nid mamy wystarczającej liczby znaczników. Nie musimy wtedy zupełnie rezygnować z mocy.