Cywilizacja: Poprzez Wieki 3 ed. (Vlaada Chvatil)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4682
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1997 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: warlock »

Własnie zauważyłem, że grafika z tyłu pudełka nowej edycji ma strasznego babola - na karcie Brązu leży Hodowla Selektywna :mrgreen:
Zorak
Posty: 613
Rejestracja: 02 lip 2008, 01:22
Has thanked: 42 times
Been thanked: 49 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Zorak »

Oj tam , mnie bardziej boli że na karcie kremla nie znajduje sie kreml :<
PS
Chce juz ten dodatek...
Horror w Arkham LCG na FB https://www.facebook.com/groups/1656455741348152/
Horror w Arkham LCG na Discord https://discord.gg/AEbARQx
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: costi »

Zorak pisze:Oj tam , mnie bardziej boli że na karcie kremla nie znajduje sie kreml :<
PS
Chce juz ten dodatek...
Sobór Wasyla Błogosławionego jest tuż obok Kremla (zresztą, zespół Kremla i Placu Czerwonego jest na liście UNESCO jako jeden obiekt) i dla większości świata zachodniego jednoznacznie kojarzy się on z Moskwą. Tak bardzo, że wielu osobom się wydaje, że jest on na Kremlu ;)
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Zorak
Posty: 613
Rejestracja: 02 lip 2008, 01:22
Has thanked: 42 times
Been thanked: 49 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Zorak »

Ktoś na Bug dał trochę info o kartach z dodatku:
https://boardgamegeek.com/blogpost/5368 ... h-thu-14th
Co myślicie o tych kartach ?
Hipokrates im o bardzo dobry może aż za dobry. Np w porównaniu do Homera albo Aleksandra.
Rzymskie drogi bardzo fajne.
Nobel ciekawy
Luwr - dziwnie słaby niby 6 kultury ale blokuje niebieskie znaczniki a jak się ich użyje to wychodzi na to że nic nie daje. Chyba wolę już wieżę budować.
Pierre jakiś dziwny, ciekawa zdolność aktywną ale to tylko jednorazowo a kultury daje mało jak na lidera z 3 epoki
Mocny wydaje się ten cud za jedzenie, sporo punktów bo wygląda na to że chodzi o kolonie ogółem a nie tylko nasze ale z drugiej strony kosztuje jedzenie, ciężko powiedzieć czy to lepiej czy gorzej niż kamyki.

Pewnie do premiery jeszcze sporo się zmieni.
Horror w Arkham LCG na FB https://www.facebook.com/groups/1656455741348152/
Horror w Arkham LCG na Discord https://discord.gg/AEbARQx
Brodmen
Posty: 26
Rejestracja: 20 kwie 2016, 13:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Brodmen »

A wiadomo coś o dacie premiery ??
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Bary »

Brodmen pisze:A wiadomo coś o dacie premiery ??
Pewnie Essen.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Zorak
Posty: 613
Rejestracja: 02 lip 2008, 01:22
Has thanked: 42 times
Been thanked: 49 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Zorak »

Bary pisze:
Brodmen pisze:A wiadomo coś o dacie premiery ??
Pewnie Essen.
Ja słyszałem początek albo 2q 2017
Horror w Arkham LCG na FB https://www.facebook.com/groups/1656455741348152/
Horror w Arkham LCG na Discord https://discord.gg/AEbARQx
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Tony23 »

Zorak
Posty: 613
Rejestracja: 02 lip 2008, 01:22
Has thanked: 42 times
Been thanked: 49 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Zorak »

ten widok tak srednio mi pasuje , te domki i swiatełka, przy wiekszej liczbie budynkow boje sie o czytelnosc.
Niby tak moze osoby ktore o planszowce nie slyszaly skupia sie na apce ale mam nadzieje ze bedzie mozliwosc przelaczenia widoku na same karty.
fajnie ze jest tez mozliwosc gry z AI, ciekawe na jakim jest poziomie.
Horror w Arkham LCG na FB https://www.facebook.com/groups/1656455741348152/
Horror w Arkham LCG na Discord https://discord.gg/AEbARQx
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1056
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 148 times
Been thanked: 25 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: uyco »

kiedy, kiedy, kiedy?
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4682
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1997 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: warlock »

Wczorajsza partia na 3 osoby trwała 5 godzin i przyznam szczerze, że po pierwotnym zachwycie wiele rzeczy zaczyna mnie w tej grze nieco męczyć. To jest doskonale zaprojektowana, znakomita planszówka, ale nie wiem, czy gra tak do końca jest warta czasu i energii na nią poświęconej (a przynajmniej biorąc pod uwagę fakt, jak wyglądają partie z moimi znajomymi ;)).

Cywilizacja ma masę zalet, ale trochę ponarzekam. Co mi przeszkadza:
- kosmiczny downtime. Ja wszystko rozumiem - jak się ogarnia grę, to idzie szybciej. Ale ja gram z casualowymi graczami, a nie z ludźmi, którzy "wymasterowali" Cywilizację na wszystkie możliwe sposoby. Przy 7-8 akcjach Cywilnych i 5 militarnych tury dwóch graczy trwają tyle, że równie dobrze mogę grać przy drugim stole w jakiegoś fillera ;).
- bardzo długi czas rozgrywki (prawie zawsze wychodzi 5 godzin)
- w trzeciej erze gra dostaje za dużego kopa. I to przeszkadza mi od samego początku kontaktu z grą i jest niezmienne. Wskaźniki idą na maksa w górę, gdzieś zatraca się ta fajna "skala mikro" pierwszych er.
- losowość doboru kart militarnych potrafi kosmicznie dopiec. Można iść w militaria i nie wyciągnąć ani jednej wojny/agresji (przerabiałem to na własnej skórze)
- a w kwestii militariów, niestety gra jest nieustannym wyścigiem zbrojeń i żerowaniem na najsłabszym graczu. Ja rozumiem, że trzeba rozwijać się równomiernie. Ale gracz idący w silnik punktów kultury/nauki, który odstaje militarnie od dwóch pozostałych jest nieustannym celem wojen/agresji. Jedna runda potrafi zniszczyć cały silnik i skutecznie wyeliminować gracza z walki o zwycięstwo. Mam wrażenie, że trzecia era to wyścig zbrojeń i próba wywołania jak najbardziej niszczycielskiej wojny o kulturę.
- końcowa punktacja jest rozczarowująca. Nie wiemy, jakie karty zagrali rywale, a sami możemy nie dostać kart, które akurat wpasowują się w naszą strategię rozwoju i nagrodzą nas punktami. Po 6 godzinach gry to potrafi wnerwić na maksa... W ostatniej erze przyrost kultury potrafi być kosmiczny i gracze potrafią nagle wystrzelić na torze i przegonić tych, którzy całą grę sprytnie budowali fajny silniczek. Ja rozumiem, że w trakcie pierwszych er gracze nie powinni skupiać się na produkcji punktów kultury, ale mimo wszystko mam wrażenie, że ostatnia era potrafi "zatrzeć" sukcesy graczy z poprzednich er, bo wskaźniki pod koniec gry są cholernie wysokie i w kilka rund można mocno przegonić rywali.

Nie wiem, coś mi zaczęło w tej grze nieco przeszkadzać. I prawdopodobnie jest to nieustanny wyścig zbrojeń i fakt, że po udanych atakach ze strony rywali gracz się już nie podniesie i wpadnie w spiralę klęski ;).
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3084
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 93 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: cezner »

Marudzisz :wink:
To jest w tej grze właśnie najpiękniejsze, że dotychczasowych liderów możesz w ostatniej erze przegonić.
Ja właśnie tak zazwyczaj gram, rozbudowuję ekonomię, nie zajmuję się na początku produkcją kultury i potem gonię i gonię. A jaka satysfakcja jak dogonię :-)
W 3 osoby powinniście zejść do 3 godzin. 5 godzin to zdecydowanie za dużo.

"przegonić tych, którzy całą grę sprytnie budowali fajny silniczek"
? To chyba oznacza, że silniczek wcale nie był optymalny.
zuberro
Posty: 54
Rejestracja: 28 lip 2015, 10:53

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: zuberro »

Ja swoja kopie sprzedałem po kilki partiach,. Wspomniany wcześniej downtime jest bardzo męczący. Gra zaczyna sie rozwlekac..a czas rozgrywki nie należy do najkrótszych. Przeszkadza mi też brak możliwości szybkiego oszacowania kto w danym momencie wygrywa. Pod koniec gry zliczamy konkretne karty i modyfikatory co potrafi zmienić sytuację diametralnie. Podczas rozgrywki ciężko to dokladnie oszacowac. Poza tym jak w tego typu grach nie ma zupełnie klimatu. Potwierdzam ze losowość moze byc wkurzająca
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4682
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1997 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: warlock »

cezner pisze:Marudzisz :wink:
To jest w tej grze właśnie najpiękniejsze, że dotychczasowych liderów możesz w ostatniej erze przegonić.
Ja właśnie tak zazwyczaj gram, rozbudowuję ekonomię, nie zajmuję się na początku produkcją kultury i potem gonię i gonię. A jaka satysfakcja jak dogonię :-)
W 3 osoby powinniście zejść do 3 godzin. 5 godzin to zdecydowanie za dużo.

"przegonić tych, którzy całą grę sprytnie budowali fajny silniczek"
? To chyba oznacza, że silniczek wcale nie był optymalny.
Może nie był ;). Ale jak się zagapisz i zrobisz błąd i rywale to wykorzystają wjeżdżając z wojnami/agresjami, to już się nie pozbierasz. Z perspektywy mojej grupy i gry przez 5 godzin jest to średnia przyjemność ;).

W tej grze jest niby masa możliwości (może nawet nie niby ;)), ale rozgrywka w gruncie rzeczy sprowadza się do jednego: za nic w świecie nie odstawaj militarnie, a resztę rób przy okazji. A przez to rozgrywki robią się do siebie podobne w feelingu. Ale najpewniej jakiś pro gracz w partii ze mną błyskawicznie by ten mój pogląd zweryfikował, pokazując nowy sposób grania ;). W mojej grupie wpadamy trochę w schemat.
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2016, 12:42 przez warlock, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6493
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 617 times
Been thanked: 974 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Odi »

cezner pisze: To jest w tej grze właśnie najpiękniejsze, że dotychczasowych liderów możesz w ostatniej erze przegonić.
I bardzo historyczne. Inaczej przewaga wypracowana w Antyku ważyłaby w walce o zwycięstwo, a co w rzeczywistości znaczyła taka przewaga, to bardzo dobrze wiemy :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4682
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1997 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: warlock »

Z całego mojego narzekania wynika tyle, że ta gra przestała być dla mnie idealną dychą, a stała się tylko "rewelacyjną dziewiątką" :D. To jest wspaniała gra, ale ma trochę wad. ;)
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3084
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 93 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: cezner »

To co piszesz o tych wojnach, że potrafią zniszczyć przeciwnika na tyle że nie ma sensu dalsza gra to niestety jest prawda.
O tym też kiedyś wspominałem. No niestety taki urok tej gry. Jeszcze wojny/agresje o punkty kultury nie są tak niszczące jak agresje niszczące budynki czy też wojny o populację.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Trolliszcze »

Odi pisze:
cezner pisze: To jest w tej grze właśnie najpiękniejsze, że dotychczasowych liderów możesz w ostatniej erze przegonić.
I bardzo historyczne. Inaczej przewaga wypracowana w Antyku ważyłaby w walce o zwycięstwo, a co w rzeczywistości znaczyła taka przewaga, to bardzo dobrze wiemy :)
Wiesz, ten argument ma dwie strony. Skoro ta przewaga nic nie znaczy, to po cholerę w ogóle rozgrywać pierwsze ery? Bez nich ta rozwlekła gra byłaby przynajmniej trochę krótsza!
Grałem, gra mechanicznie bardzo solidna, ale rozwleczona ponad miarę - emocje płynące z rozgrywki nijak nie rekompensują mi tych kilku godzin. Natomiast w ogóle się nie dziwię, że tak bardzo podoba się miłośnikom civ-builderów (to z definicji są ludzie, którzy chętnie spędzą przy stole trzy dni w zamian za przyjemność budowania własnej cywilizacji). ;)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6493
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 617 times
Been thanked: 974 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Odi »

Nie twierdzę, że nic nie znaczy.
Znaczy bardzo dużo, bo pozwala złapać właściwy rozpęd i zbudować solidną podbudowę pod nadchodzące czasy nowożytne. Bez dobrze przepracowanego Antyku czy wieków średnich trudno będzie odpalić w erze III.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Trolliszcze »

Czyli co, jednak przewaga wypracowana przez Greków w antyku coś im dała? ;)
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3084
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 93 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: cezner »

Grecy w Antyku poszli za bardzo w kulturę :-)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6493
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 617 times
Been thanked: 974 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: Odi »

cezner pisze:Grecy w Antyku poszli za bardzo w kulturę :-)
Dokładnie tak :)
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: sqb1978 »

To, że jest wyścig zbrojeń i najsłabszy dostaje bęcki w swoje teatry jest mega klimatyczne i ma znakomite odniesienia do historii. Jest to oczywiście wielki plus dla gry wg. mnie. Szacunek, że gracie w to powyżej 2 osób, ja się raczej nie odważę ;)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4682
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1997 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: warlock »

sqb1978 pisze:To, że jest wyścig zbrojeń i najsłabszy dostaje bęcki w swoje teatry jest mega klimatyczne i ma znakomite odniesienia do historii. Jest to oczywiście wielki plus dla gry wg. mnie. Szacunek, że gracie w to powyżej 2 osób, ja się raczej nie odważę ;)
Na dwie osoby zbieranie batów od rywala mi nie przeszkadza ;). Ale jak gramy na trzy osoby i trwa to 5 godzin i ktoś dostaje bęcki od obu graczy i siedzi znudzony do końca gry - not my idea of fun :)
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: sqb1978 »

Tu się zgodzę. Dlatego trzeba tak kombinować aby wygrać nie wychylając się zbytnio do przodu. W wielu grach tak bywa i pilnowanie aby nie stać się celem sojuszu uważam za cześć metagry :) podobnie trzeba uważać w Civce Sida Maiera czy Grze o Tron
ODPOWIEDZ