Dziękuję za uwagi. Konto na yucata założyłem chwilę po napisaniu posta w tym wątku
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
a po paru wypowiedziach i przeczytaniu jeszcze paru
zapisów rozgrywek wątpliwości nie mam i zamierzam parę razy zagrać, bo ciekawi mnie jak rozwija się rozgrywka.
Wyjaśniam przy okazji, że zupełnie nie było moim zamiarem marudzenie - na prawdę nie widzę cienia marudzenia w moim poście, ale jak ktoś coś się dopatrzył - to dementi jest na miejscu. Tak naprawdę chodziło mi o zachęcenie tych z Was co już w grę pograli aby trochę podjęli temat sandboxu, schematyczności, braku bezpośredniej interakcji i randomizacji setupu. Ponieważ w grę nie zagrałem [jeszcze] pytam i prowokuje do wypowiedzi moimi przypuszczeniami. Nie ma powodów, aby w dyskusji dot. gry brali udział wyłącznie Ci co już w nią pograli - ja, z pozycji gracza zainteresowanego grą, pytam tych co już mają coś ciekawego do powiedzenia na jej temat.
Warto pewno wyjaśnić jak ja rozumiem tą piaskownicę: gracz ma na starcie zestaw zasobów i zdefiniowane kryterium wygranej (tu: max punktów); w trakcie rozgrywki zdobywa narzędzia, które to kryterium mają pozwolić mu spełnić - gra nie wskazuje kierunku ani sposobu (ścieżki) osiągnięcia celu. Wydaje mi się, że wg tej definicji, element piaskownicy w RR jest obecny na ile dobrze rozumiem przebieg tej gry.
Weźmy np. Troyes, zupełnie inna gra niż RR, są zasoby i narzędzia, jest cel. W Troyes jest jednak interakcja między graczami, która bardzo ale to bardzo wykracza poza blokowanie akcji - właściwie, blokowanie tu jest możliwe jedynie poprzez podbieranie kości reprezentujących siłę roboczą, którą gracz do swoich celów chce wykorzystać. Moim kryterium uznania gry za wybitną jest ogarnięcie/ocena subtelności związanych z interakcją między graczami - od razu wyjaśnię, że wyżej cenię pośrednią a nie bezpośrednią interakcję. Na obecnym etapie rozumienia RR, bardzo brakuje mi jakiegoś dobrego omówienia (przykłady?) interakcji między graczami - stwierdzenia, że w grze 4os najlepiej obrać strategię robienia czegoś, czego nie robią inni, jest dla mnie zbyt ogólnikowe ponieważ odnosi się do bardzo wielu gier i nie wskazuje na jakiś istotny/unikalny aspekt RR.