Martians a story of civilization - pytania i wątpliwości
Re: Martians a story of civilization
To ja jeszcze raz zapytam, bo nie widzę odpowiedzi, o zasady rozpoczynające się od "każdy gracz...".
1. W rozgrywce solo chodzi o fizycznego gracza (1 osobę) czy każdą korporację? Bo wygląda na to, że w różnych sytuacjach gry rozgrywki SOLO.1, jest to różnie rozumiane...
2. Karta wydarzenia: "Wadliwy sprzęt: Każdy gracz posiadający elektrownię solarną musi do końca cyklu odrzucić 1 znacznik zapasów, albo usunąć swój okrągły znacznik z elektrowni".
załóżmy, że gracz SOLO.1 ma dwie takie elektrownie:
a) w dwóch różnych kolorach. Schodzi jedna czy obie elektrownie / odrzuca 1 czy 2 znaczniki zapasów?
b) obie w tym samym kolorze. Schodzi jedna czy obie elektrownie / odrzuca 1 czy 2 znaczniki zapasów?
W powyższym są dwie niejasności: Każdy gracz czy każda korporacja gracza? To raz, a dwa - chodzi o każdą elektrownię solarną, czy sam fakt posiadania przynajmniej jednej takiej elektrowni?
3. Karta Rozbłysk Słoneczny - "wszyscy gracze, których znaczniki akcji znajdują się na planszy muszą zabrać je do siebie [...]"
Czy znaczników akcji w kwaterach (mieszkania/szpital) również dotyczy powyższa karta? Niby plansza to plansza, ale w przypadku, gdy ktoś ma dwa znaczniki np. w części mieszkalnej, to to wydarzenie (które ma z zasady wpływać negatywnie) wtedy zaoszczędziłoby graczowi jedną akcję: przez kartę wydarzenia ściąga dwa znaczniki do siebie i ma 1 jednostkę czasu mniej, natomiast normalnie musiałby poświęcić dwie jednostki czasu do ściągnięcia obu znaczników akcji.
4. karta "Goście" - Umieść w lądowniku 1 znacznik zapasów. Pobranie go przez któregoś gracza oznacza, że w bieżącej rundzie nie można pobrać więcej znaczników zapasów z lądownika".
Tej karty w ogóle nie rozumiem... albo ktoś użył jakiegoś wielkiego skrótu myślowego...
a) jeśli pobiorę inny znacznik z zasobów a nie ten konkretny, to można nadal pobierać?
b) jeśli zużyję dwie jednostki czasu, to mogę pobrać jednak dwa znaczniki zapasów? (ten konkretny i następny?)
c) O co chodzi z tym "umieszczaniem w lądowniku" w ogóle?? Bo chyba znaczniki zapasów z założenia można pobierać z akcji w lądowniku.. To nie można było napisać: "w tej rundzie w lądowniku do pobrania dostępny jest tylko jeden znacznik zapasów"? (no chyba, że o co innego chodzi w tym wydarzeniu)
5. Znamy jakiś termin wydania poprawionej instrukcji? Będzie dostępna online, czy wysyłana drukowana wersji?
1. W rozgrywce solo chodzi o fizycznego gracza (1 osobę) czy każdą korporację? Bo wygląda na to, że w różnych sytuacjach gry rozgrywki SOLO.1, jest to różnie rozumiane...
2. Karta wydarzenia: "Wadliwy sprzęt: Każdy gracz posiadający elektrownię solarną musi do końca cyklu odrzucić 1 znacznik zapasów, albo usunąć swój okrągły znacznik z elektrowni".
załóżmy, że gracz SOLO.1 ma dwie takie elektrownie:
a) w dwóch różnych kolorach. Schodzi jedna czy obie elektrownie / odrzuca 1 czy 2 znaczniki zapasów?
b) obie w tym samym kolorze. Schodzi jedna czy obie elektrownie / odrzuca 1 czy 2 znaczniki zapasów?
W powyższym są dwie niejasności: Każdy gracz czy każda korporacja gracza? To raz, a dwa - chodzi o każdą elektrownię solarną, czy sam fakt posiadania przynajmniej jednej takiej elektrowni?
3. Karta Rozbłysk Słoneczny - "wszyscy gracze, których znaczniki akcji znajdują się na planszy muszą zabrać je do siebie [...]"
Czy znaczników akcji w kwaterach (mieszkania/szpital) również dotyczy powyższa karta? Niby plansza to plansza, ale w przypadku, gdy ktoś ma dwa znaczniki np. w części mieszkalnej, to to wydarzenie (które ma z zasady wpływać negatywnie) wtedy zaoszczędziłoby graczowi jedną akcję: przez kartę wydarzenia ściąga dwa znaczniki do siebie i ma 1 jednostkę czasu mniej, natomiast normalnie musiałby poświęcić dwie jednostki czasu do ściągnięcia obu znaczników akcji.
4. karta "Goście" - Umieść w lądowniku 1 znacznik zapasów. Pobranie go przez któregoś gracza oznacza, że w bieżącej rundzie nie można pobrać więcej znaczników zapasów z lądownika".
Tej karty w ogóle nie rozumiem... albo ktoś użył jakiegoś wielkiego skrótu myślowego...
a) jeśli pobiorę inny znacznik z zasobów a nie ten konkretny, to można nadal pobierać?
b) jeśli zużyję dwie jednostki czasu, to mogę pobrać jednak dwa znaczniki zapasów? (ten konkretny i następny?)
c) O co chodzi z tym "umieszczaniem w lądowniku" w ogóle?? Bo chyba znaczniki zapasów z założenia można pobierać z akcji w lądowniku.. To nie można było napisać: "w tej rundzie w lądowniku do pobrania dostępny jest tylko jeden znacznik zapasów"? (no chyba, że o co innego chodzi w tym wydarzeniu)
5. Znamy jakiś termin wydania poprawionej instrukcji? Będzie dostępna online, czy wysyłana drukowana wersji?
-
- Posty: 1898
- Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
- Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
- Been thanked: 5 times
Re: Martians a story of civilization
Mam tylko jedno pytanie.
Jak w to się gra?
E: Domyślam się, że opisanie pełnych zasad gry w tym wątku może trochę zająć, wystarczy więc jedynie wciśnięcie klawiszy Ctrl+C oraz Ctrl+V co pozwoli wkleić linka do np. instrukcji albo filmiku szkoleniowego oczywiście w naszym, rodzimym języku. Angielski, Niemiecki czy Aramejski nie pomogą, bo załóżmy, że jestem 'niekumaty' i znam tylko nasz język.
Jak w to się gra?
E: Domyślam się, że opisanie pełnych zasad gry w tym wątku może trochę zająć, wystarczy więc jedynie wciśnięcie klawiszy Ctrl+C oraz Ctrl+V co pozwoli wkleić linka do np. instrukcji albo filmiku szkoleniowego oczywiście w naszym, rodzimym języku. Angielski, Niemiecki czy Aramejski nie pomogą, bo załóżmy, że jestem 'niekumaty' i znam tylko nasz język.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Re: Martians a story of civilization
Czy w trybie SOLO modyfikacja DNA daje dodatkowa jednostkę czasu dla obydwu kolorów czy tylko dla jednego?
Re: Martians a story of civilization
Rozgrywka czteroosobowa COMP.4. Na początku gry każdy dokłada po jednym żetonie tlenu do kwater. Moxie generator posiada tylko 3 pola aktywacji. Trzech graczy zajmuje te pola i usuwa żetony tlenu ze swoich kwater. Czwarty gracz nie ma już miejsca. Jeżeli do końca cyklu nikt nie zwolni miejsca w moxie, to jeden z astronautów tego czwartego gracza skazany będzie na śmierć. Czy dobrze to rozumiem? Tylko poprzez losową kolejność graczy czwarty gracz straci jednego astronautę bez żadnej możliwości uratowania go? Nie bardzo to chyba sprawiedliwe.
- Tomzaq
- Posty: 1727
- Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
- Lokalizacja: Silesia Superior
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 85 times
Re: Martians a story of civilization
Tak jest, ale gra gdzie trzej gracze złośliwie blokują miejsce nie ma sensu nawet z punktu widzenia tych graczy. Gra ich wtedy strasznie skopie.
Who is John Galt?
Posiadam
Posiadam
- Tomzaq
- Posty: 1727
- Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
- Lokalizacja: Silesia Superior
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 85 times
Re: Martians a story of civilization
Obu.bieniu pisze:Czy w trybie SOLO modyfikacja DNA daje dodatkowa jednostkę czasu dla obydwu kolorów czy tylko dla jednego?
Who is John Galt?
Posiadam
Posiadam
Re: Martians a story of civilization
rozumiem, że chodzi o to, że szkoda pozbawiać się tych kolonistów/akcji, że ciężko wtedy coś osiągnąć mając ich tylko dwóch na resztę cyklu, tak?Tomzaq pisze:Tak jest, ale gra gdzie trzej gracze złośliwie blokują miejsce nie ma sensu nawet z punktu widzenia tych graczy. Gra ich wtedy strasznie skopie.
-
- Posty: 362
- Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
- Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 5 times
Re: Martians a story of civilization
Hej
Jakie są sposoby na pozyskanie energii ? Tylko z elektrowni prywatnych i RTG (czy zapas rtg się uzupełnia ? ) ?
Energia jest potrzebna praktycznie do wszystkiego, jeśli w pierwszych ruchach nie wybuduje elektrowni to od drugiego cyklu nie mam już co robić, chyba że przeoczyłem coś.
Jakie są sposoby na pozyskanie energii ? Tylko z elektrowni prywatnych i RTG (czy zapas rtg się uzupełnia ? ) ?
Energia jest potrzebna praktycznie do wszystkiego, jeśli w pierwszych ruchach nie wybuduje elektrowni to od drugiego cyklu nie mam już co robić, chyba że przeoczyłem coś.
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
- Tomzaq
- Posty: 1727
- Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
- Lokalizacja: Silesia Superior
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 85 times
Re: Martians a story of civilization
Rtg się nie uzupełnia. Jak nie wybudujesz el. to dupa.grucha pisze: ↑17 cze 2018, 11:09 Hej
Jakie są sposoby na pozyskanie energii ? Tylko z elektrowni prywatnych i RTG (czy zapas rtg się uzupełnia ? ) ?
Energia jest potrzebna praktycznie do wszystkiego, jeśli w pierwszych ruchach nie wybuduje elektrowni to od drugiego cyklu nie mam już co robić, chyba że przeoczyłem coś.
Who is John Galt?
Posiadam
Posiadam
- nimsarn
- Posty: 309
- Rejestracja: 04 lis 2005, 16:54
- Lokalizacja: Z buszu! W centrum Zielonej Góry
- Has thanked: 509 times
- Been thanked: 176 times
Re: Martians a story of civilization
[...]
Dołączam się do pytania!
Szukając odpowiedzi na BGG znalazłem taką odpowiedź:
[...]Skiborg pisze: ↑13 maja 2017, 22:03 karta "Goście" - Umieść w lądowniku 1 znacznik zapasów. Pobranie go przez któregoś gracza oznacza, że w bieżącej rundzie nie można pobrać więcej znaczników zapasów z lądownika".
Tej karty w ogóle nie rozumiem... albo ktoś użył jakiegoś wielkiego skrótu myślowego...
a) jeśli pobiorę inny znacznik z zasobów a nie ten konkretny, to można nadal pobierać?
b) jeśli zużyję dwie jednostki czasu, to mogę pobrać jednak dwa znaczniki zapasów? (ten konkretny i następny?)
c) O co chodzi z tym "umieszczaniem w lądowniku" w ogóle?? Bo chyba znaczniki zapasów z założenia można pobierać z akcji w lądowniku.. To nie można było napisać: "w tej rundzie w lądowniku do pobrania dostępny jest tylko jeden znacznik zapasów"? (no chyba, że o co innego chodzi w tym wydarzeniu)
Dołączam się do pytania!
Szukając odpowiedzi na BGG znalazłem taką odpowiedź:
Czyli wydarzenie to sprawia, że w tej rundzie jest tylko jeden znacznik surowca...Vyking pisze:It's basically saying "There's only 1 supplies token available during this round". So doing the 2 time action is pointless. The single time action is fine, unless someone took the supplies token already.
Re: Martians a story of civilization
O, dzięki. Trochę jednak dalej nie rozumiem. Grałem w Marsjan tylko solo, ale to chyba nie ma znaczenia. Chopki wracając do bazy mogą zabrać maksymalnie dwa zasoby. Np. kapustę i lekarstwo, dwie kapusty, dwa leki itp. Po co więc usprawniać uprawy, żeby produkowały aż trzy główki kapusty? Jedna zawsze nie zostanie zebrana. I czy można handlować taką niezebraną kapustą?Gizmoo pisze: ↑05 lip 2021, 18:331. Nie możesz dostarczyć więcej niż dwa na swoją TURĘ, a więc potencjalnie możesz dostarczyć od sześciu do ośmiu w jednym CYKLU.
2. Ma to olbrzymie znaczenie w grze kooperacyjnej, gdzie jeden z graczy może zająć się masową produkcją żywności i w niej specjalizować.
3. Czasami z wydarzeń dochodzi więcej żetonów głodu. Czasami też pojawiają się karty zleceń z "kapustą", które możesz zrealizować na lądowniku (dostarcz znacznik żywności i zapas za 4 punkty)
4. Zawsze, w dowolnym momencie, możesz HANDLOWAĆ surowcami z innymi graczami, a więc i wyprodukowaną żywnością. Jasne, pomagasz innym się wyżywić, ale możesz zamienić się z nimi na regolit, lub kasę. Większość graczy zapomina o tej zasadzie. Ale szkoda jednak, że nie ma jakiegoś pola z rynkiem.
Pomijam już fakt, że jak weźmiesz kapuchęm to nie weźmiesz leków, a kara za głód (niezależnie od ilości żetonów głodu!) to tylko 2 kredytki.
- Gizmoo
- Posty: 4113
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2655 times
- Been thanked: 2564 times
Re: Martians a story of civilization
Jeszcze raz wytłumaczę. Rozgrywka składa się z czterech CYKLÓW (pięciu jeśli gramy wariant rywalizacyjny). Każdy cykl składa się z trzech (po odblokowaniu z czterech) rund. Można dostarczyć dwa zasoby na RUNDĘ. A więc potencjalnie możemy w jednym cyklu dostarczyć do 6 zasobów. (ośmiu po odblokowaniu). W całej rozgrywce mamy szansę dostarczyć więc 6x4 zasoby = 24.
Możesz sobie odłożyć przecież "kapustę" na kolejną rundę. Usprawnienie kosztuje, ale inwestycja się zwraca, bo znaczniki głodu ZAWSZE chcesz usuwać.
We wszystkich wariantach poza solo możesz handlować z graczami swoimi zasobami. W wariancie kooperacyjnym dobrze jest, gdy jeden z graczy skupi się na produkcji żywności.
Jeszcze raz - Zawsze masz szansę dostarczyć lekarstwa i żywność do kwatery. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że ktoś tego nie zrobi. Masz na dostarczenie aż trzy RUNDY w cyklu. Czyli w dowolnych kombinacjach dostarczasz lekarstwa/żywność. No i kara dwóch kredytów jest dużo gorsza, niż kara za niedostarczenie leków. W wariancie rywalizacyjnym wolisz żeby twój znacznik wylądował w lazarecie, niż dostał karę za głód.
Re: Martians a story of civilization
Dzięki, tego wcześniej nie zrozumiałem. Czyli jak przeprowadzam uprawy w usprawnionej szklarni, to po prostu zostawiam na polu szklarni np. trzy główki kapusty, które mogę nawet pojedynczo zabrać w kolejnych cyklach. Mimo, że później nie postawię znacznika czasu (meepla) na akcji szklarni.
Załapałem (mam nadzieję), ale nie jest to takie super intuicyjne. Dzięki za wyjaśnienie. Rozłożę na dniach grę i przetestuję.
- kdsz
- Posty: 1401
- Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 455 times
- Been thanked: 303 times
Re: Martians a story of civilization - pytania i wątpliwości
Mam dwa pytania:
1. Na kartach wydarzeń czasem jest info, że wydarzenie działa do końca rundy. Co to znaczy? Chodzi o jedną turę wszystkich graczy, czy też wydarzenie jest aktywne do odsłonięcia kolejnego wydarzenia, czyli przez dwie kolejne tury wszystkich graczy? Graliśmy wg pierwszej interpretacji, ale nie jestem pewien czy dobrze.
2. Scenariusz "Ciemna strona Marsa". Czy dobrze graliśmy, dostarczając do kolonii na osobnej planszy towary korzystając z multiakcji? Czyli np. jeden gracz wstawiał ludzika, płacił 3x energię i 3x czas i dostarczał zasoby na trzy pola jednocześnie.
1. Na kartach wydarzeń czasem jest info, że wydarzenie działa do końca rundy. Co to znaczy? Chodzi o jedną turę wszystkich graczy, czy też wydarzenie jest aktywne do odsłonięcia kolejnego wydarzenia, czyli przez dwie kolejne tury wszystkich graczy? Graliśmy wg pierwszej interpretacji, ale nie jestem pewien czy dobrze.
2. Scenariusz "Ciemna strona Marsa". Czy dobrze graliśmy, dostarczając do kolonii na osobnej planszy towary korzystając z multiakcji? Czyli np. jeden gracz wstawiał ludzika, płacił 3x energię i 3x czas i dostarczał zasoby na trzy pola jednocześnie.