1. Arcadia Quest -Chaaber pisze:1. Rycerze Pustkowi
2. Arcadia Quest
3. Libertalia
4. Lords of Waterdeep
5. King of Tokyo
6. Small World
7. 7 Wonders
8. Sheriff of Nottingham
9. Smash up!
10. Five Tribes
Gra dla mnie absolutnie genialna, nazywam ją Diablo na planszy, chodzicie tłuczecie potwory, tłuczecie siebie, piękne wykonanie, mnóstwo frajdy, nie wiem czego więcej mogę oczekiwać.
2. Libertalia -
Mechanizm Role Selection w najwyższej formie, Cytadela z 30 postaciami dla każdego. To jak różne są rozgrywki w Libertalię wciąż jest dla mnie zaskakujące, świetna oprawa graficzna i bardzo dobrze skalująca się gra. Do tego ten piracki klimat działa tak dobrze, arrrr!
3. Xia: Legends of a Drift System -
Absolutny planszowy sandbox, chcesz być handlarze, proszę bardzo, chcesz polowac na handlarzy, jasne, droga wolna. Nie ma gry lepiej dającej wolność wyboru i ściężkę rozwoju w ręce gracza. Koniecznie z dodatkiem, daje on jeszcze więcej możliwości.
4. Star Wars: Rebellion -
o tym tytule powiedziano już wszystko. Gwiezdne Wojny w pudełku, genialna oddany klimat, zmagania i decyzje związane z uniwersum. Świetny pojedynek dla dwóch osób.
5. Mare Nostrum: Empires -
gra, która wzięła mnie strasznie z zaskoczenia. Jak zobaczyłem i zagrałem pierwszy raz, mówię okej, cwanie wygrałem ale ot kolejna gra o walce w starożytności. Druga partia tak szeroko otworzyła mi oczy, że aż szczękę z podłogi zbierałem, świetna gra nad stołem, sporo zwrotów akcji i niespodziewane rozstrzygnięcia. Co za tytuł. Brawa!
6. Mission: Red Planet (Second Edition) -
Kolejna iteracja role selection, do tego pomieszana z area control. Świetne wykonanie FFG, gra która pozwala na planowanie nawet w 6-osobowym gronie. Świetnie zrobiony tytuł.
7. T.I.M.E Stories -
Podróżowanie w czasie z genialnymi historiami i zagadkami. Gra która miażdży klimatem i zaraz pozwala na przeżycie przygów w tak wielu różnych settingach. Coś niespotykanego w planszówkach wcześniej. Dla mnie wciąż bardzo mocny kandydat.
8. Concordia -
Chyba największa niespodzianka dla mnie w tym zestawieniu. Gra, która od pierwszej partii mnie zgniotła, tak wiele znakomitych decyzji w tak niewielu zasadach. Do tego ciągła niepewność, kto wygrywa. Mac Gerdts absolutnie mnie zaczarował tym tytułem i pomimo paskudnej okładki, nie mogło tej gry tu zabraknąć.
9. Blood Rage -
Światowy hit, dla mnie również jedno z lepszych area control na rynku, przepiękna oprawa, ciekawy gameplay. Gra, która zezwala na niesamowitą mnogość strategii jak i również absurdalne powroty z sytuacji beznadziejnych i to właśnie te zwroty akcji czynią ją świetną.
10. Lords of Waterdeep -
Świetnie zrobiony worker placement z bajeczną oprawą. Gra która znakomicie skaluje się już od 2-óch osób. Do tego bardzo elegancki gameplay i świetny dodatek, który tylko rozszerza możliwości gry o ciekawsze wybory. Czego chcieć więcej, może kapki klimatu.
Poza tym poleciałem z listą aż do 50 i dalej korzystając z tego silnika. Tak samo swoje listy robi pan Vasel z Dice Tower. Ta metoda wymusza na człowieku czasami niesamowicie trudne decyzje, powodujące czasami spadki gier w rankingu o kilkanaście pozycji.
Poniżej zamieszczam swoje typy do top30, żeby każdy mógł sobie przejrzeć, jeśli go to interesuje.
11 Automania
12 Raiders of the North Sea
13 Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island
14 Pandemic Legacy: Season 1
15 7 Wonders
16 The Battle of Five Armies
17 Inis
18 City of Spies: Estoril 1942
19 Space Dealer
20 Small World
21 Magic Maze
22 The Pursuit of Happiness
23 Blue Moon City
24 King of Tokyo
25 The Godfather: Corleone's Empire
26 Fury of Dracula (third edition)
27 Jamaica
28 Sheriff of Nottingham
29 Exit: The Game
30 Five Tribes