Ok, to może dopowiem trochę szczegółów
Jiloo prawie prawidłowo to opisał. Mamy trzy opcje z kartą do wykorzystania, tak? - lecąc od góry: zdolność główna, zdolność sojuszu oraz złomowanie. Zdolność główną należy odpalić od razu po zagraniu karty. Użycie pozostałych zależy od decyzji gracza oraz innych kart na stole, w przypadku zdolności z frakcji.
Frachtowiec po zagranie daje 4 monety. Natomiast jego zdolność sojuszu pozwala po jej aktywowaniu położyć
najbliższy kupowany okręt na wierch swojej talii. Przykładowo: Masz na ręce 4 monety i frachtowiec, a na stole masz bazę Federacji (niebieską). Zagrywasz 4 monety i kupujesz coś za 2 kasy (wrzucasz te karty na discard na koniec tury), a na puste miejsce w Rzędzie Handlu wchodzi niezły okręt za 6 monet. Zagrywasz z ręki frachtowiec, czyli do Twojej puli dochodzi 4 kasy (teraz masz łącznie 6 kasy). Jako, że masz na stole niebieską bazę, aktywujesz zdolność sojuszu Frachtowca, a następnie kupujesz okręt za 6 kasy i zamiast na discard możesz położyć go na wierzchu swojej talii.
Teraz tak, nawiązałem do tego trochę w poprzednim przykładzie. Gdy zagrywasz karty z atakiem i/lub kasą dodajesz te wartości do "wirtualnej" puli, dostępnej do końca bieżącej tury. Przykładowo: Przeciwnik ma 12hp ale nie posiada posterunków. Masz na ręce 4 kasy i
Pancernik. Zagrywasz
Pancernik, który daje ci do puli 7pkt ataku oraz dobierasz kartę, którą jest kolejna moneta. Hmm, jeszcze ciut brakuje, prawda? To aktywujesz zdolność złomowania
Pancernika, którego odrzucasz na wspólny stos złomowiska. Poświęcenie go dodało ci 5 pkt ataku, dzięki temu zadajesz przeciwnikowi łącznie 12 obrażeń i wygrywasz grę!

)
Dobra, Blob World działa trochę inaczej. Od tury, w której zagrałeś
Planetę blobów, dopóki masz ją na stole, możesz raz na turę użyć jednej z jej zdolności. Dostajesz 5 pkt ataku lub dobierasz kartę za każdą kartę Blobów, jaką zagrałeś w tej turze ale
przed aktywacją tej zdolności.
Czyli gdy przed odpaleniem Blob World'a zagrałem trzy okręty blobów to teraz dobieram 3 karty ze swojej talii. Jeżeli w tym przykładzie razem z tymi okrętami zagrałem Blob World to za niego samego także dobiorę kartę. Prawie wszystkie zdolności w SR działają na zasadzie "jednorazowości, w momencie zagrania/aktywacji", nie są to stałe efekty.
W skrócie: odpalając zdolność Planety Blobów, dobierasz kartę za każdego Bloba, którego zagrałeś w bieżącej turze (nawet samą siebie) ale przed odpaleniem zdolności.