Strzelam, że Le Havre
Ark Nova (Mathias Wigge)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8918
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2817 times
- Been thanked: 2500 times
- Kontakt:
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Le Havre. BTW zgadzam się, że TBH wrzucanie tytułów gier jako akronimy jest IMHO słabe.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Czy ktoś kto zagrał w ark Nova mógłby napisać jak ma się ona do Terraformacji Marsa?
Wiele osób pisze, że jest to jej zabójca bo trafia w tę same nuty, ale robi to dużo lepiej.
Wiele osób pisze, że jest to jej zabójca bo trafia w tę same nuty, ale robi to dużo lepiej.
- PytonZCatanu
- Posty: 4797
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1859 times
- Been thanked: 2303 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Informacja statystyczna: od dziś oficjalnie TOP20 BGG.
Wczoraj gra była 23, a dziś jest 19.
Gdzie jest granica?
Wczoraj gra była 23, a dziś jest 19.
Gdzie jest granica?
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ja zagrałem na razie raz i kompletnie nie czuję tego hype'u.
W grze jest masa zazębiających się mechanizmów i fajnie to wszystko działa, ale dla mnie ma dwie zasadnicze wady:
1. Dość niski poziom interakcji - nie ma tutaj jak w TM walki na planszy i bardzo mi tego brakuje. W zasadzie jedyną interakcją jest to, że mamy wspólne cele i ewentualnie weźmiemy komuś kartę z wystawki czy żeton, który potrzebuje. Może to kwestia pierwszej partii, ale w ogóle nie czułem potrzeby spoglądania co robią przeciwnicy.
2. Wysoka losowość kart. Dość wcześnie ustawiamy się na pewne cele/zniżki itp. a potem tak naprawdę ciągniemy z topa decku i liczymy, że coś podejdzie. Jasne, można też brać z wystawki, ale kart jest tam relatywnie mało i są dość ciężko dostępne. Na początek boli też jak nie złapiemy niczego grywalnego na start. Dochód w ogromnym stopniu zależy od początkowego rozwoju i wydaje mi się, że jakieś 1-2 zwierzaki trzeba zagrać asap. Jasne, są karty kopiące po inne karty, ale dalej wydaje się lekki festiwal losowości jak na tak długą grę.
Do tego dochodzi parę innych rzeczy, typu średnio czytelna ikonografia połączona z tekstem na kartach za czym nie przepadam i inne pierdoły, których mógłbym się czepiać. No ale te dwa punkty z góry to taki trochę bloker przed wysoką oceną.
Na pewno jeszcze zagram, żeby weryfikować co i jak aczkolwiek nie wiem kiedy będzie okazja. Nikt z grupki gry nie ma i po tej pierwszej rozgrywce nie kwapi się do następnych. Tak jak w przypadku innych ciężkich gier z top BGG rozumiem czemu te gry tam trafiają (nawet jak średnio za nimi przepadam), to w przypadku Ark Nova na razie kompletnie mi to umyka.
W grze jest masa zazębiających się mechanizmów i fajnie to wszystko działa, ale dla mnie ma dwie zasadnicze wady:
1. Dość niski poziom interakcji - nie ma tutaj jak w TM walki na planszy i bardzo mi tego brakuje. W zasadzie jedyną interakcją jest to, że mamy wspólne cele i ewentualnie weźmiemy komuś kartę z wystawki czy żeton, który potrzebuje. Może to kwestia pierwszej partii, ale w ogóle nie czułem potrzeby spoglądania co robią przeciwnicy.
2. Wysoka losowość kart. Dość wcześnie ustawiamy się na pewne cele/zniżki itp. a potem tak naprawdę ciągniemy z topa decku i liczymy, że coś podejdzie. Jasne, można też brać z wystawki, ale kart jest tam relatywnie mało i są dość ciężko dostępne. Na początek boli też jak nie złapiemy niczego grywalnego na start. Dochód w ogromnym stopniu zależy od początkowego rozwoju i wydaje mi się, że jakieś 1-2 zwierzaki trzeba zagrać asap. Jasne, są karty kopiące po inne karty, ale dalej wydaje się lekki festiwal losowości jak na tak długą grę.
Do tego dochodzi parę innych rzeczy, typu średnio czytelna ikonografia połączona z tekstem na kartach za czym nie przepadam i inne pierdoły, których mógłbym się czepiać. No ale te dwa punkty z góry to taki trochę bloker przed wysoką oceną.
Na pewno jeszcze zagram, żeby weryfikować co i jak aczkolwiek nie wiem kiedy będzie okazja. Nikt z grupki gry nie ma i po tej pierwszej rozgrywce nie kwapi się do następnych. Tak jak w przypadku innych ciężkich gier z top BGG rozumiem czemu te gry tam trafiają (nawet jak średnio za nimi przepadam), to w przypadku Ark Nova na razie kompletnie mi to umyka.
- PytonZCatanu
- Posty: 4797
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1859 times
- Been thanked: 2303 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ja po 1 partii miałem 3 duże zastrzeżenia (na poprzedniej stronie napisałem) i....dałem 9/10, a tydzień temu kupiłem
Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- detrytusek
- Posty: 7352
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 466 times
- Been thanked: 1120 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Które pudełko jest dłuższe Arnaka czy Ark-a ?PytonZCatanu pisze: ↑02 maja 2022, 14:06 Ja po 1 partii miałem 3 duże zastrzeżenia (na poprzedniej stronie napisałem) i....dałem 9/10, a tydzień temu kupiłem
Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Prime minister, Cooper-island pl
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Prime minister, Cooper-island pl
Wątek sprzedażowy
- PytonZCatanu
- Posty: 4797
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1859 times
- Been thanked: 2303 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Są tak samo długie. 0.5mm dłuższe od Projektu Gajadetrytusek pisze: ↑02 maja 2022, 21:21Które pudełko jest dłuższe Arnaka czy Ark-a ?PytonZCatanu pisze: ↑02 maja 2022, 14:06 Ja po 1 partii miałem 3 duże zastrzeżenia (na poprzedniej stronie napisałem) i....dałem 9/10, a tydzień temu kupiłem
Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
https://boardgamegeek.com/thread/285079 ... KZulqMFhhU
Oglądałem gameplay i potem zobaczyłem tę recenzję. Niestety hype mocno opadł, bo opisuje ona problemy, które widziałem w tej grze
Oglądałem gameplay i potem zobaczyłem tę recenzję. Niestety hype mocno opadł, bo opisuje ona problemy, które widziałem w tej grze
- PytonZCatanu
- Posty: 4797
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1859 times
- Been thanked: 2303 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Jestem dużym fanem UC, to może tłumaczyć dlaczego Ark Nova do mnie przemawia.Thanks I think in feel It's closer to UC than TFM for sure. With UC I also have that stronger sense of "on rails" vs TFM which feels a bit more sandbox to me.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Dla mnie AN o tyle jest mało podobna do UC, że jest kompletnie inny poziom interakcji. Jednak worker placement mocniej się przecina niż cokolwiek co jest w AN.PytonZCatanu pisze: ↑02 maja 2022, 22:02Jestem dużym fanem UC, to może tłumaczyć dlaczego Ark Nova do mnie przemawia.Thanks I think in feel It's closer to UC than TFM for sure. With UC I also have that stronger sense of "on rails" vs TFM which feels a bit more sandbox to me.
- siepu
- Posty: 1245
- Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
- Lokalizacja: Olecko / Warszawa
- Has thanked: 337 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Jasne, że rozmawiamy tutaj o odczuciach, ale moim zdaniem TM i UC to bardzo podobna nisza - 'epickie' 4h budowanie silnika oparte na okiełznaniu losowości kart. Jeśli chodzi o interakcję, to na argument o worker placement mam tylko ripostę, że i tak nie potrzebowaliśmy tego księżyca. W obu grach interakcja to raczej sytuacja, że ktoś mi co jakiś czas wsadzi kija w szprychy, ale w 90% jestem skupiony na tym, co się dzieje u mnie.
W Ark Nova nie grałem, bo UC i TM pomimo kilku prób mnie nauczyły, że tego typu gry mnie po prostu nie bawią. Może to nie jest 'problem' gry, tylko po prostu jej cecha?
W Ark Nova nie grałem, bo UC i TM pomimo kilku prób mnie nauczyły, że tego typu gry mnie po prostu nie bawią. Może to nie jest 'problem' gry, tylko po prostu jej cecha?
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
UCzta dla odyna
A Pan moderator, uczył parę postów wyżej o prawilności.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2022, 23:56 przez Arachion, łącznie zmieniany 1 raz.
Sucharzysta
- konradstpn
- Posty: 901
- Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 319 times
-
- Posty: 1529
- Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
- Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 348 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
No jest kilka skrótów które trzeba wykuć na blachę żeby dyskutować w towarzystwie o eurograch GWT, GAH, GH, FCM, TTA. Żeby nie było że sam offtop mam podobne obawy co do tego tytułu, bo mi również terraformacja i podwodne miasta nie podeszły.
- Ryu
- Posty: 2750
- Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 161 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Jak ja się zapisałem na to forum to też operowano skrótami. Jeżeli miałem problem to prosiłem o wyjaśnienie i... Przeżyłem. Mało tego. Nauczyłem się wielu. A części pewnie do tej pory nie. Niemniej jak mam problem to pytam i ludzie udzielają odpowiedzi. Ja wiem że czasy się zmieniły i teraz trzeba mieć wszystko na tacy ale nie przesadzajmy. Za offtop nie przepraszam bo byłoby słabe żeby moderator mógł a zwykły użytkownik nie
A co do Ark to grając ani razu nie miałem odczucia podobieństwa to UC. Za to do Marsa tak. U mnie Mars straci bo płeć przeciwna woli zwierzątka a nie kosmos ale to ja.
Co do problemu kart to nie wiem jak Wy ale dla mnie ten problem był też w Marsie. Ja wiele razy narzekałem że karty nie podchodzą ale i tak chętnie grałem w kolejną partię. W Arku jest podobnie. Oczywiście rękę startową można zhołmrulować i tyle czy to przez drafta czy muligana.
I od razu mówię że jestem nieobiektywny w powyższym. Dla mnie gra jest świetna
- warlock
- Posty: 4821
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 2168 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Wklejam moją krótką opinię z grupy fejsowej, pisaną przed majówką .
Niemalże z każdego zakątka planszówkowego świata płyną pochwały dla tego tytułu, ale tym razem będę wujkiem marudą i powiem: cholera, jak mnie ta gra wymęczyła i znudziła .
To jest ta szkoła współczesnego "eurodizajnu", której co do zasady nie trawię (chociaż oczywiście są wyjątki): przeładowanie obszarami, mechanikami i koncepcjami, ze szczątkową interakcją i masą ikon do przyswojenia. A jak człowiek już ogarnie jak ten cały system działa to łapie się na tym, że ostatecznie niewiele z tego co robi w tym gąszczu opcji sprawia satysfakcję, a więcej mechanizmów wcale nie równa się większej głębi decyzyjnej. Sam temat gry w pewnym momencie też całkowicie zanika i pozostaje nam mielenie ikon i podbijanie się na torach.
Póki co zawód roku. Przy czym oczywiście jak najbardziej rozumiem, że Ark Nova ma (i będzie miała) mnóstwo fanów . Dla mnie jednak wysiłek włożony w ogarnięcie tej gry absolutnie nie przekłada się na frajdę, jaką ostatecznie daje w ramach swojego systemu mechanik.
Nawiasem mówiąc, jestem autentycznie zdumiony jak wysokie oceny Ark Nova zbiera na BGG, zupełnie jakby to był jakiś przełomowy hicior oferujący coś niepowtarzalnego i nieznanego, nowa jakość w eurograch . A to tak naprawdę zlepek mechanik z paru eurosów. I tak - to wszystko działa, tylko co z tego, skoro ten pasjans jest tak nudny ?
Niemalże z każdego zakątka planszówkowego świata płyną pochwały dla tego tytułu, ale tym razem będę wujkiem marudą i powiem: cholera, jak mnie ta gra wymęczyła i znudziła .
To jest ta szkoła współczesnego "eurodizajnu", której co do zasady nie trawię (chociaż oczywiście są wyjątki): przeładowanie obszarami, mechanikami i koncepcjami, ze szczątkową interakcją i masą ikon do przyswojenia. A jak człowiek już ogarnie jak ten cały system działa to łapie się na tym, że ostatecznie niewiele z tego co robi w tym gąszczu opcji sprawia satysfakcję, a więcej mechanizmów wcale nie równa się większej głębi decyzyjnej. Sam temat gry w pewnym momencie też całkowicie zanika i pozostaje nam mielenie ikon i podbijanie się na torach.
Póki co zawód roku. Przy czym oczywiście jak najbardziej rozumiem, że Ark Nova ma (i będzie miała) mnóstwo fanów . Dla mnie jednak wysiłek włożony w ogarnięcie tej gry absolutnie nie przekłada się na frajdę, jaką ostatecznie daje w ramach swojego systemu mechanik.
Nawiasem mówiąc, jestem autentycznie zdumiony jak wysokie oceny Ark Nova zbiera na BGG, zupełnie jakby to był jakiś przełomowy hicior oferujący coś niepowtarzalnego i nieznanego, nowa jakość w eurograch . A to tak naprawdę zlepek mechanik z paru eurosów. I tak - to wszystko działa, tylko co z tego, skoro ten pasjans jest tak nudny ?
- PytonZCatanu
- Posty: 4797
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1859 times
- Been thanked: 2303 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Brzmi, jakby gra miała wagę 5.5 i kosmiczny próg wejścia.warlock pisze: ↑03 maja 2022, 08:32 Wklejam moją krótką opinię z grupy fejsowej, pisaną przed majówką .
To jest ta szkoła współczesnego "eurodizajnu", której co do zasady nie trawię (chociaż oczywiście są wyjątki): przeładowanie obszarami, mechanikami i koncepcjami, ze szczątkową interakcją i masą ikon do przyswojenia.
A tymczasem każdy na tym forum bez czytania intrukcji zna 75% zasad
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 446 times
- Been thanked: 318 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Może ludzie lubią sobie coś tam poukładać pasjansowego na planszy, tudzież powykładać karty, tak relaksacyjnie. Za dużo nie pomyślisz bo i tak kleisz z tego co ci wpadnie na rękę.
Tę radość już zapewniała Terraformacja Marsa, a teraz ludzie dostali to samo tylko w ładniejszej oprawie wizualnej i jeszcze więcej pasjansa bo teraz jeszcze każdy sobie na swojej planszetce wykłada różne różności itd.
Skoro TM na BGG piastuje 5 pozycję, to nie ma się co dziwić, że Ark pewnie zdetronizuje swojego wcześniaka. Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety
Tę radość już zapewniała Terraformacja Marsa, a teraz ludzie dostali to samo tylko w ładniejszej oprawie wizualnej i jeszcze więcej pasjansa bo teraz jeszcze każdy sobie na swojej planszetce wykłada różne różności itd.
Skoro TM na BGG piastuje 5 pozycję, to nie ma się co dziwić, że Ark pewnie zdetronizuje swojego wcześniaka. Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Po tym co ja tu czytam, to myślę czy na pewno chce wchodzić w Ark. Losowość w TFM mnie zmęczyła, do tego stopnia, że jutro prawdopodobnie wyjedzie z kolekcji. Na pewno pomogło w decyzji zakupienie Podwodne Miasta, które zrobiły, że TFM nie wyszedł na stół chyba od 2 lat. Mielenie tej wielkiej ilości kart jest tak masakryczna, że zdecydowanie wolę suchość Podwodne Miasta. Mam nadzieję, że Ark jest mniej losowy od TFM albo przynajmniej na mniej kart i szybciej idzie coś z nich złożyć.Dr. Nikczemniuk pisze: ↑03 maja 2022, 09:40 Może ludzie lubią sobie coś tam poukładać pasjansowego na planszy, tudzież powykładać karty, tak relaksacyjnie. Za dużo nie pomyślisz bo i tak kleisz z tego co ci wpadnie na rękę.
Tę radość już zapewniała Terraformacja Marsa, a teraz ludzie dostali to samo tylko w ładniejszej oprawie wizualnej i jeszcze więcej pasjansa bo teraz jeszcze każdy sobie na swojej planszetce wykłada różne różności itd.
Skoro TM na BGG piastuje 5 pozycję, to nie ma się co dziwić, że Ark pewnie zdetronizuje swojego wcześniaka. Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety
- Ryu
- Posty: 2750
- Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 161 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Trochę pociągnę temat ale szukanie nowych, ciekawych mechanik w nowych grach... Cóż, ja ostatnio nic nowego za bardzo nie widzę. Dla nie rynek ratuje trochę Splotter ale ostatnio nic nie wydają. Inni kopiują stare mechaniki pakując w inne opakowania. Dlatego też moje zakupy, po pełnych już półkach, są bardzo skromne. Nie kupuję "nowych mechanik" bo ich nie ma (albo ich nie widzę) i zostaje mi zakup gier gdzie przyjemność z gry musi mi wystarczyć. I Ark taki jest. Zlepek wielu mechanik które widziałem w wielu grach ale są tak fajnie poskładane że mi to wystarczaDr. Nikczemniuk pisze: ↑03 maja 2022, 09:40Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety