Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Fojtu
Posty: 3389
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

sasquach pisze: 09 kwie 2022, 11:36
Ryu pisze: 09 kwie 2022, 10:52 Dlatego też jako jedna z bardzo nielicznych u mnie dych stanie na równi z LH, Caylusem, Kanbanem czy R&B. 10/10 :mrgreen:
LH?
Strzelam, że Le Havre
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Ryu »

Le Havre :)
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8771
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2685 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Curiosity »

sasquach pisze: 09 kwie 2022, 11:36 LH?
Le Havre. BTW zgadzam się, że TBH wrzucanie tytułów gier jako akronimy jest IMHO słabe.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Ryu »

Jakoś będę musiał sobie z tą informacją poradzić ;)
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1685
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 281 times
Been thanked: 882 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: XLR8 »

Czy ktoś kto zagrał w ark Nova mógłby napisać jak ma się ona do Terraformacji Marsa?
Wiele osób pisze, że jest to jej zabójca bo trafia w tę same nuty, ale robi to dużo lepiej.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4563
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2142 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Informacja statystyczna: od dziś oficjalnie TOP20 BGG.

Wczoraj gra była 23, a dziś jest 19.

Gdzie jest granica?
Fojtu
Posty: 3389
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

Ja zagrałem na razie raz i kompletnie nie czuję tego hype'u.
W grze jest masa zazębiających się mechanizmów i fajnie to wszystko działa, ale dla mnie ma dwie zasadnicze wady:
1. Dość niski poziom interakcji - nie ma tutaj jak w TM walki na planszy i bardzo mi tego brakuje. W zasadzie jedyną interakcją jest to, że mamy wspólne cele i ewentualnie weźmiemy komuś kartę z wystawki czy żeton, który potrzebuje. Może to kwestia pierwszej partii, ale w ogóle nie czułem potrzeby spoglądania co robią przeciwnicy.
2. Wysoka losowość kart. Dość wcześnie ustawiamy się na pewne cele/zniżki itp. a potem tak naprawdę ciągniemy z topa decku i liczymy, że coś podejdzie. Jasne, można też brać z wystawki, ale kart jest tam relatywnie mało i są dość ciężko dostępne. Na początek boli też jak nie złapiemy niczego grywalnego na start. Dochód w ogromnym stopniu zależy od początkowego rozwoju i wydaje mi się, że jakieś 1-2 zwierzaki trzeba zagrać asap. Jasne, są karty kopiące po inne karty, ale dalej wydaje się lekki festiwal losowości jak na tak długą grę.

Do tego dochodzi parę innych rzeczy, typu średnio czytelna ikonografia połączona z tekstem na kartach za czym nie przepadam i inne pierdoły, których mógłbym się czepiać. No ale te dwa punkty z góry to taki trochę bloker przed wysoką oceną.

Na pewno jeszcze zagram, żeby weryfikować co i jak aczkolwiek nie wiem kiedy będzie okazja. Nikt z grupki gry nie ma i po tej pierwszej rozgrywce nie kwapi się do następnych. Tak jak w przypadku innych ciężkich gier z top BGG rozumiem czemu te gry tam trafiają (nawet jak średnio za nimi przepadam), to w przypadku Ark Nova na razie kompletnie mi to umyka.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4563
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2142 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ja po 1 partii miałem 3 duże zastrzeżenia (na poprzedniej stronie napisałem) i....dałem 9/10, a tydzień temu kupiłem 🙂

Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7339
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1111 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: detrytusek »

PytonZCatanu pisze: 02 maja 2022, 14:06 Ja po 1 partii miałem 3 duże zastrzeżenia (na poprzedniej stronie napisałem) i....dałem 9/10, a tydzień temu kupiłem 🙂

Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
Które pudełko jest dłuższe Arnaka czy Ark-a ?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4563
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2142 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

detrytusek pisze: 02 maja 2022, 21:21
PytonZCatanu pisze: 02 maja 2022, 14:06 Ja po 1 partii miałem 3 duże zastrzeżenia (na poprzedniej stronie napisałem) i....dałem 9/10, a tydzień temu kupiłem 🙂

Dlaczego? Ma coś w sobie. Ale ocena może zarówno wzrosnąć jak i spaść. Sam jestem ciekawy jak to będzie. Teraz hitem jest Arnak, a ja jakoś w ogóle nie mam potrzeby do niego wracać. A w Ark Nove bym pograł.
Które pudełko jest dłuższe Arnaka czy Ark-a ?
Są tak samo długie. 0.5mm dłuższe od Projektu Gaja 🙂
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1685
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 281 times
Been thanked: 882 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: XLR8 »

https://boardgamegeek.com/thread/285079 ... KZulqMFhhU

Oglądałem gameplay i potem zobaczyłem tę recenzję. Niestety hype mocno opadł, bo opisuje ona problemy, które widziałem w tej grze :(
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4563
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2142 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Thanks 🙂 I think in feel It's closer to UC than TFM for sure. With UC I also have that stronger sense of "on rails" vs TFM which feels a bit more sandbox to me.
Jestem dużym fanem UC, to może tłumaczyć dlaczego Ark Nova do mnie przemawia.
Fojtu
Posty: 3389
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

PytonZCatanu pisze: 02 maja 2022, 22:02
Thanks 🙂 I think in feel It's closer to UC than TFM for sure. With UC I also have that stronger sense of "on rails" vs TFM which feels a bit more sandbox to me.
Jestem dużym fanem UC, to może tłumaczyć dlaczego Ark Nova do mnie przemawia.
Dla mnie AN o tyle jest mało podobna do UC, że jest kompletnie inny poziom interakcji. Jednak worker placement mocniej się przecina niż cokolwiek co jest w AN.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1198
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 262 times
Been thanked: 296 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: siepu »

Jasne, że rozmawiamy tutaj o odczuciach, ale moim zdaniem TM i UC to bardzo podobna nisza - 'epickie' 4h budowanie silnika oparte na okiełznaniu losowości kart. Jeśli chodzi o interakcję, to na argument o worker placement mam tylko ripostę, że i tak nie potrzebowaliśmy tego księżyca. W obu grach interakcja to raczej sytuacja, że ktoś mi co jakiś czas wsadzi kija w szprychy, ale w 90% jestem skupiony na tym, co się dzieje u mnie.

W Ark Nova nie grałem, bo UC i TM pomimo kilku prób mnie nauczyły, że tego typu gry mnie po prostu nie bawią. Może to nie jest 'problem' gry, tylko po prostu jej cecha?
sasquach
Posty: 1842
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 939 times
Been thanked: 588 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

UC?
Awatar użytkownika
eveni
Posty: 1601
Rejestracja: 08 lip 2019, 15:24
Has thanked: 637 times
Been thanked: 550 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: eveni »

sasquach pisze: 02 maja 2022, 23:11UC?
Underwater cities - Podwodne miasta
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 409 times
Been thanked: 205 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Arachion »

sasquach pisze: 02 maja 2022, 23:11UC?
UCzta dla odyna

A Pan moderator, uczył parę postów wyżej o prawilności.
Curiosity pisze: 09 kwie 2022, 12:16
sasquach pisze: 09 kwie 2022, 11:36 LH?
Le Havre. BTW zgadzam się, że TBH wrzucanie tytułów gier jako akronimy jest IMHO słabe.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2022, 23:56 przez Arachion, łącznie zmieniany 1 raz.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 872
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 204 times
Been thanked: 305 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: konradstpn »

Arachion pisze: 02 maja 2022, 23:16
sasquach pisze: 02 maja 2022, 23:11UC?
UCzta dla odyna
Ewidentnie Klub UtraCjuszy
Gram, więc jestem.
autopaga
Posty: 1434
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 96 times
Been thanked: 320 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: autopaga »

No jest kilka skrótów które trzeba wykuć na blachę żeby dyskutować w towarzystwie o eurograch :D GWT, GAH, GH, FCM, TTA. Żeby nie było że sam offtop mam podobne obawy co do tego tytułu, bo mi również terraformacja i podwodne miasta nie podeszły.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Ryu »

autopaga pisze: 03 maja 2022, 00:42 No jest kilka skrótów które trzeba wykuć na blachę żeby dyskutować w towarzystwie o eurograch :D
Jak ja się zapisałem na to forum to też operowano skrótami. Jeżeli miałem problem to prosiłem o wyjaśnienie i... Przeżyłem. Mało tego. Nauczyłem się wielu. A części pewnie do tej pory nie. Niemniej jak mam problem to pytam i ludzie udzielają odpowiedzi. Ja wiem że czasy się zmieniły i teraz trzeba mieć wszystko na tacy ale nie przesadzajmy. Za offtop nie przepraszam bo byłoby słabe żeby moderator mógł a zwykły użytkownik nie ;)

A co do Ark to grając ani razu nie miałem odczucia podobieństwa to UC. Za to do Marsa tak. U mnie Mars straci bo płeć przeciwna woli zwierzątka a nie kosmos ale to ja.
Co do problemu kart to nie wiem jak Wy ale dla mnie ten problem był też w Marsie. Ja wiele razy narzekałem że karty nie podchodzą ale i tak chętnie grałem w kolejną partię. W Arku jest podobnie. Oczywiście rękę startową można zhołmrulować i tyle czy to przez drafta czy muligana.

I od razu mówię że jestem nieobiektywny w powyższym. Dla mnie gra jest świetna :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4672
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1044 times
Been thanked: 1986 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: warlock »

Wklejam moją krótką opinię z grupy fejsowej, pisaną przed majówką ;).

Niemalże z każdego zakątka planszówkowego świata płyną pochwały dla tego tytułu, ale tym razem będę wujkiem marudą i powiem: cholera, jak mnie ta gra wymęczyła i znudziła ;).
To jest ta szkoła współczesnego "eurodizajnu", której co do zasady nie trawię (chociaż oczywiście są wyjątki): przeładowanie obszarami, mechanikami i koncepcjami, ze szczątkową interakcją i masą ikon do przyswojenia. A jak człowiek już ogarnie jak ten cały system działa to łapie się na tym, że ostatecznie niewiele z tego co robi w tym gąszczu opcji sprawia satysfakcję, a więcej mechanizmów wcale nie równa się większej głębi decyzyjnej. Sam temat gry w pewnym momencie też całkowicie zanika i pozostaje nam mielenie ikon i podbijanie się na torach.

Póki co zawód roku. Przy czym oczywiście jak najbardziej rozumiem, że Ark Nova ma (i będzie miała) mnóstwo fanów ;). Dla mnie jednak wysiłek włożony w ogarnięcie tej gry absolutnie nie przekłada się na frajdę, jaką ostatecznie daje w ramach swojego systemu mechanik.

Nawiasem mówiąc, jestem autentycznie zdumiony jak wysokie oceny Ark Nova zbiera na BGG, zupełnie jakby to był jakiś przełomowy hicior oferujący coś niepowtarzalnego i nieznanego, nowa jakość w eurograch ;). A to tak naprawdę zlepek mechanik z paru eurosów. I tak - to wszystko działa, tylko co z tego, skoro ten pasjans jest tak nudny :D?

Obrazek
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4563
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2142 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

warlock pisze: 03 maja 2022, 08:32 Wklejam moją krótką opinię z grupy fejsowej, pisaną przed majówką ;).

To jest ta szkoła współczesnego "eurodizajnu", której co do zasady nie trawię (chociaż oczywiście są wyjątki): przeładowanie obszarami, mechanikami i koncepcjami, ze szczątkową interakcją i masą ikon do przyswojenia.
Brzmi, jakby gra miała wagę 5.5 i kosmiczny próg wejścia.

A tymczasem każdy na tym forum bez czytania intrukcji zna 75% zasad 🙂
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Może ludzie lubią sobie coś tam poukładać pasjansowego na planszy, tudzież powykładać karty, tak relaksacyjnie. Za dużo nie pomyślisz bo i tak kleisz z tego co ci wpadnie na rękę.
Tę radość już zapewniała Terraformacja Marsa, a teraz ludzie dostali to samo tylko w ładniejszej oprawie wizualnej i jeszcze więcej pasjansa bo teraz jeszcze każdy sobie na swojej planszetce wykłada różne różności itd.
Skoro TM na BGG piastuje 5 pozycję, to nie ma się co dziwić, że Ark pewnie zdetronizuje swojego wcześniaka. Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety :(
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Atk
Posty: 1405
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 498 times
Been thanked: 288 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Atk »

Dr. Nikczemniuk pisze: 03 maja 2022, 09:40 Może ludzie lubią sobie coś tam poukładać pasjansowego na planszy, tudzież powykładać karty, tak relaksacyjnie. Za dużo nie pomyślisz bo i tak kleisz z tego co ci wpadnie na rękę.
Tę radość już zapewniała Terraformacja Marsa, a teraz ludzie dostali to samo tylko w ładniejszej oprawie wizualnej i jeszcze więcej pasjansa bo teraz jeszcze każdy sobie na swojej planszetce wykłada różne różności itd.
Skoro TM na BGG piastuje 5 pozycję, to nie ma się co dziwić, że Ark pewnie zdetronizuje swojego wcześniaka. Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety :(
Po tym co ja tu czytam, to myślę czy na pewno chce wchodzić w Ark. Losowość w TFM mnie zmęczyła, do tego stopnia, że jutro prawdopodobnie wyjedzie z kolekcji. Na pewno pomogło w decyzji zakupienie Podwodne Miasta, które zrobiły, że TFM nie wyszedł na stół chyba od 2 lat. Mielenie tej wielkiej ilości kart jest tak masakryczna, że zdecydowanie wolę suchość Podwodne Miasta. Mam nadzieję, że Ark jest mniej losowy od TFM albo przynajmniej na mniej kart i szybciej idzie coś z nich złożyć.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Ryu »

Dr. Nikczemniuk pisze: 03 maja 2022, 09:40Generalnie sam też patrzę przychylniejszym okiem na Ark właśnie ze względu na więcej ładności, a to przecież lepiej się sprzedaje niż sama mechanika... niestety :(
Trochę pociągnę temat ale szukanie nowych, ciekawych mechanik w nowych grach... Cóż, ja ostatnio nic nowego za bardzo nie widzę. Dla nie rynek ratuje trochę Splotter ale ostatnio nic nie wydają. Inni kopiują stare mechaniki pakując w inne opakowania. Dlatego też moje zakupy, po pełnych już półkach, są bardzo skromne. Nie kupuję "nowych mechanik" bo ich nie ma (albo ich nie widzę) i zostaje mi zakup gier gdzie przyjemność z gry musi mi wystarczyć. I Ark taki jest. Zlepek wielu mechanik które widziałem w wielu grach ale są tak fajnie poskładane że mi to wystarcza :)
ODPOWIEDZ