Zamki Burgundii / Die Burgen von Burgund (Stefan Feld)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

Tomzaq pisze:
tomb pisze:Na stronie BGG możesz obejrzeć wszystkie dodatki - jest ich pięć:
1. 8 nowych plansz (+ specjalna zasada do nich, ale można grać bez zmiany zasad)
A na czym polega ta zasada specjalna, bo nie za bardzo ją rozumiem po angielsku?
Spróbuję to wyjaśnić, choć "na sucho" to nie jest łatwe.

Normalnie, aby dobudować jakiś budynek (kafelek) na planszy, musi on sąsiadować z jakimkolwiek innym. Nieważne czy tego samego koloru, czy innego. Dla tych plansz z pierwszego dodatku zasada ta się zmienia. Mianowicie budynek danego koloru można dobudować tylko w sąsiedztwie budynku tego samego koloru, albo w sąsiedztwie zamku (same zamki kładziemy normalnie, w sąsiedztwie dowolnego koloru). Innymi słowy - obszar kafelków danego koloru nie może być budowany "od środka". Grupa już zbudowanych kafelków jednego koloru musi zawsze stykać się z którymś zamkiem.

Grając z tymi zasadami okazało się, że czasem jest niedobór zamków i nie ma jak budować. Wprowadzono wtedy dodatkową, niezbyt elegancką zasadę, że za koszt akcji na obu kościach oraz 5 punktów zwycięstwa, można pobrać jeden zamek spoza planszy (z kafelków, które odpadły z poprzednich rund i zostały odłożone, bo nikt ich nie wziął) i umieścić w swojej rezerwie (na jednym z trzech wolnych pól). I ja tak to rozumiem, ale interpretacji jest dużo więcej. Przyznam, że zniechęciło mnie to dość skutecznie do grania tymi planszami. Chociaż można zagrać tradycyjnie, ale ich układ jest dość specyficzny.
Tomzaq pisze:Mnie się wydaje, że w tej samej rundzie wszyscy powinni korzystać z tej samej wartości białej kości. Użycie robotnika wydaję możliwością, kwestią techniczną. Temat chyba do dyskusji
Wolę swoją interpretację, bo daje dodatkową interakcję. Ale oczywiście pewnie wcześniej czy później ktoś to oficjalnie doprecyzuje. Albo i nie. :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: tomb »

Tomzaq pisze:Mnie się wydaje, że w tej samej rundzie wszyscy powinni korzystać z tej samej wartości białej kości. Użycie robotnika wydaje się możliwością, kwestią techniczną. Temat chyba do dyskusji
Też obstawiałbym, że wynik dla każdego jest równy, ale nic w instrukcji nie przeczy rozwiązaniu, które opisał romeck. Żeton robotnika zmienia wynik, ale tak to jest napisane, że równie dobrze można się upierać przy obu wersjach.
romeck pisze:Wolę swoją interpretację, bo daje dodatkową interakcję.
U mnie pewnie lepiej sprawdzi się wariant bez zmiany wyniku. Żona strasznie klnie, gdy coś jej mieszam w planach.
romeck pisze:Grając z tymi zasadami okazało się, że czasem jest niedobór zamków i nie ma jak budować.[...] Chociaż można zagrać tradycyjnie, ale ich układ jest dość specyficzny.
O, nie wiedziałem, że jest taki problem. Ja na razie testowałem raz i to wyłącznie same plansze. Było ciekawie, ale że obecnie ogrywamy plansze z 4. dodatku, to reszta leży odłogiem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
cezarr
Posty: 300
Rejestracja: 02 mar 2015, 09:45
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: cezarr »

Bardzo fajny ten dodatek! Jestem pod ogromnym wrażeniem, jak w prosty sposób można jeszcze uatrakcyjnić tak dobrą grę!

Niby nic wielkiego się nie zmieniło, ale biała kostka, która do tej pory leżała bezużytecznie przez całą rundę, teraz przyciąga wzrok i każe zastanowić się nad jeszcze paroma dodatkowymi możliwościami rozegrania swojego ruchu. O ile tylko Ogrody (Parki?) usłużnie się wylosują (w mojej grze były tak miłe i się losowały). :)

Bardzo podoba mi się też to, że odrobinę łatwiej ułozyć jest z nimi 8-elementowe brązowe obszary. Dużo gram na 2 osoby i wykształciła mi się awersja do plansz z takimi obszarami, bo w grze 2-osobowej czasem zwyczajnie nie sposób ich ukończyć, szczególnie jeśli przeciwnik czuwa. Teraz mam zamiar znów dać im szansę.

BTW, też gram tak, że używając robotników zmieniam wynik białej kości tylko na własny użytek. Wydaje mi się to zgodne z duchem gry - nie ma w niej bezpośredniej ingerencji w działania przeciwników. Nie miałbym jednak problemu z grą według takiej interpretacji tej zasady, o której pisze romeck. Można by spróbować, czemu nie. W ogóle naszła mnie teraz myśl, że można by spróbować zagrać w wariant, w którym miałoby się możliwość zmodyfikowania wyników na kościach przeciwnika od czasu do czasu. Np. zmieniając zasadę działania "wieży strażniczej" (tego budynku, który daje 4 punkty): niech (dajmy na to) daje 2 punkty oraz możliwość zmodyfikowania o 1 wyniku na 1 kości każdego z przeciwników. Muszę namówić żonę na zagranie paru gier na próbę wg takiej zasady.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: Trolliszcze »

romeck pisze:Grając z tymi zasadami okazało się, że czasem jest niedobór zamków i nie ma jak budować. Wprowadzono wtedy dodatkową, niezbyt elegancką zasadę, że za koszt akcji na obu kościach oraz 5 punktów zwycięstwa, można pobrać jeden zamek spoza planszy (z kafelków, które odpadły z poprzednich rund i zostały odłożone, bo nikt ich nie wziął) i umieścić w swojej rezerwie (na jednym z trzech wolnych pól). I ja tak to rozumiem, ale interpretacji jest dużo więcej. Przyznam, że zniechęciło mnie to dość skutecznie do grania tymi planszami. Chociaż można zagrać tradycyjnie, ale ich układ jest dość specyficzny.
Na ~40 rozgrywek na planszach "10" (głównie dwuosobowych) nigdy nie korzystaliśmy z tej zasady. Tak tylko informacyjnie.
I co to za inne interpretacje? Szczerze mówiąc, zasady są tak prosto i jasno przedstawione, że nie wyobrażam sobie, jak można by coś pomieszać...

Ja osobiście bardzo polecam ten dodatek, lubimy go z żoną bardziej od standardowych reguł.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

Trolliszcze pisze: I co to za inne interpretacje? Szczerze mówiąc, zasady są tak prosto i jasno przedstawione, że nie wyobrażam sobie, jak można by coś pomieszać...
Te interpretacje dotyczą dokupywania zamków za stratę obu akcji i 5 VP. Na BGG ludzie piszą, że nie do końca wiedzą, czy np. dokupione zamki mogą pochodzić tylko z ostatniej rundy, czy z wszystkich poprzednich rund. Albo niektórzy myślą, że to nie chodzi o dokupienie zamku, a przesunięcie któregoś zamku z innego pola na planszy.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: Trolliszcze »

Może to problem z tłumaczeniem na angielski, ale dla mnie ta zasada zawsze była jasna. Jest dokładnie tak, jak piszesz: za 2 kostki i 5 PZ można wziąć zamek, którego nikt nie wziął wcześniej (czyli odłożono go z planszy głównej na bok).
Naprawdę nie przesadzałbym z tą niedostępnością zamków. Jest 5 rund, czyli np. w grze na 2 osoby 5 zamków, plus 2 startowe = 7 zamków na 8 zielonych pól, a przecież jest szansa, że podejdzie z czarnej puli. Owszem, zdarza się, że na koniec gry ktoś ma jakiś obszar "zablokowany", ale to część funu tej wersji gry. Trzeba być przewidującym.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

Ja tylko powtarzam co przeczytałem. Sam doświadczeń z tym dodatkiem mam niewiele. Moim współtowarzyszom niezbyt się te nowe zasady podobały. Mnie w szczególności ta dodatkowa.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: Trolliszcze »

Szkoda. Polecam spróbować, bo są naprawdę fajne te plansze. Gra jest bardziej strategiczna, trzeba mocniej pogłówkować nad startowym polem i kolejnością budowy zamków, o wiele cenniejsze są też żetony robotników (bo możliwości budowania mniej). Często już na początku trzeba zrezygnować z pewnych pól, bo nie ma żadnej pewności ich zagospodarowania - czy to z łąk, czy to z obszarów wiedzy itd. Odkąd zagraliśmy w te nowe plansze, w stare gramy wyłącznie ze "świeżakami".
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: KubaP »

Na BGG zdecydowanie dominujeinterpretacja o nieprzekręcaniu białej gości z Ogrodami. Zdecydowanie się do niej przychylam, wprowadzanie bezpośredniej interakcji negatywnej do Zamków to jak wprowadzenie myślenia do ameritrashy - bluźnierstwo!

:wink:
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

Trolliszcze pisze:Szkoda. Polecam spróbować, bo są naprawdę fajne te plansze. Gra jest bardziej strategiczna, trzeba mocniej pogłówkować nad startowym polem i kolejnością budowy zamków, o wiele cenniejsze są też żetony robotników (bo możliwości budowania mniej). Często już na początku trzeba zrezygnować z pewnych pól, bo nie ma żadnej pewności ich zagospodarowania - czy to z łąk, czy to z obszarów wiedzy itd. Odkąd zagraliśmy w te nowe plansze, w stare gramy wyłącznie ze "świeżakami".
Dzięki za zachętę. Może faktycznie wrócę do tematu i przekonam towarzyszy.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: pan_satyros »

Szkoda, że nim mnie przekonaliście piąty dodatek wyfrunął z magazynu ;/
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: Trolliszcze »

Ja tych dodatkowych kafelków na dwie osoby nie biorę, bo IMHO skończy się to tak samo, jak z dodatkiem do Suburbii - zmieni się wartość poszczególnych żetonów, w szczególności żetonów wiedzy. Już teraz przy dwóch osobach nie mam pewności, czy dany budynek będzie się pojawiał często, czy rzadko i branie odpowiedniej wiedzy wydaje się ryzykowne, jeśli nie mam już takich budynków na planszy. Wrzucenie kolejnych żetonów do puli tylko pogorszy problem.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: tomb »

Jeśli ten problem się pojawi, to pomyślę o graniu bez innego budynku.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

To dopiero perwersja! :)
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4722
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: BartP »

No właśnie, niby mam dodatek, ale zastanawiam się, czy dawać go do gry trzyosobowej. Czy przypadkiem nie rozrzedzi innych budynków. A we 4 w Zamki nie gram, bo to jednak za długo trwa wtedy.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

pan_satyros pisze:Szkoda, że nim mnie przekonaliście piąty dodatek wyfrunął z magazynu ;/
Całe szczęście, że mój egzemplarz zamówiony w Spielboksie w końcu dotarł.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Board Game Girl
Posty: 384
Rejestracja: 28 cze 2013, 11:45

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: Board Game Girl »

Czas na wideorecenzję Zamków - w końcu to jedna z moich ulubionych gier :)
dissident
Posty: 79
Rejestracja: 11 sty 2015, 13:39
Lokalizacja: ok. Olsztyn

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: dissident »

macie jakiś sposób na szybki setup Zamków? na BGG wypatrzyłem, że niektórzy gracze trzymają kafelki w materiałowych sakiewkach w odpowiednich kolorach.. ciekawe czy można takie sakiewki tanim kosztem gdzieś zdobyć (zrobić samemu może być problem) przykład: http://boardgamegeek.com/image/1539270/terwox
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4722
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: BartP »

Ja wykorzystuję akurat wypraskę, tam są przegródki na różne żetony. Nie wyjmuję ich w ogóle z pudełka, tylko mieszam i w ciemno wyjmuję, ile trzeba.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: romeck »

Standardowe wypraski Alea są w mojej opinii niepraktyczne.

Ja korzystam z takiego pudełka:
http://allegro.pl/patrol-200-stuff-orga ... 12919.html

Jest idealne. Sześć pionowych przegródek na budynki, zwierzęta, naukę, zamki, porty i kopalnie, oraz pozioma dłuższa przegródka na czarne żetony.

Wersja przeźroczysta:
http://allegro.pl/patrol-200-stuff-orga ... 12985.html
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 471
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: the_ka »

BartP pisze:Ja wykorzystuję akurat wypraskę, tam są przegródki na różne żetony. Nie wyjmuję ich w ogóle z pudełka, tylko mieszam i w ciemno wyjmuję, ile trzeba.
Robię dokładnie tak samo
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: ChlastBatem »

the_ka pisze:
BartP pisze:Ja wykorzystuję akurat wypraskę, tam są przegródki na różne żetony. Nie wyjmuję ich w ogóle z pudełka, tylko mieszam i w ciemno wyjmuję, ile trzeba.
Robię dokładnie tak samo
Też tak chciałem ale się nie dało. W momencie gdy gra stoi pionowe na półce albo jest transportowana to wszystkie żetony się mieszają i po otwarciu jest wielki bałagan. Segregacja trwa zbyt długo. Wy tak nie macie?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4722
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: BartP »

Może dlatego że mam mnóstwo dodatkowych planszetek, to dociskają one żetony? Nie wiem, nic mi się nie miesza.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: KubaP »

Ja mam wszystko w tym: https://www.planszostrefa.pl/pl/p/Pojemnik-NOR12/1930
Idealnie się sprawdza i mieści do pudełka.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Die Burgen von Burgund [S. Feld]

Post autor: pan_satyros »

KubaP pisze:Ja mam wszystko w tym: https://www.planszostrefa.pl/pl/p/Pojemnik-NOR12/1930
Idealnie się sprawdza i mieści do pudełka.
Prosperplast NOR12 to Rolls-Royce wśród pojemników na elementy :D
ODPOWIEDZ