Race for the Galaxy (Thomas Lehmann)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
grymir
Posty: 701
Rejestracja: 04 lis 2008, 22:21
Lokalizacja: Wodzisław Śl / Gołkowice
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: grymir »

Nataniel pisze:Ja liczę tak - najpierw developmenty 6 - liczę każdy osobno i dopełniam do 10 kartami (np. jeżeli wychodzi 7, dokładam karty o wartości 3, jeżeli wychodzi 17, to samo). Potem karty - też układam 10-tkami, jak nie udaje się ułożyć 10, można dopełnić punktami / prestiżami. Bardzo szybko i łatwo się liczy w ten sposób i nie trzeba nic zapamiętywać.
Ja liczę w ten sam sposób
Tak wiele gier a tak mało czasu
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: mbork »

Nataniel pisze:Ja liczę tak - najpierw developmenty 6 - liczę każdy osobno i dopełniam do 10 kartami (np. jeżeli wychodzi 7, dokładam karty o wartości 3, jeżeli wychodzi 17, to samo). Potem karty - też układam 10-tkami, jak nie udaje się ułożyć 10, można dopełnić punktami / prestiżami. Bardzo szybko i łatwo się liczy w ten sposób i nie trzeba nic zapamiętywać.
Genialne, dzięki! Dziś po raz pierwszy zastosowałem i faktycznie pomysł jest przedni.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Race for the galaxy

Post autor: BloodyBaron »

Złamałem się w końcu, kupiłem, zagrałem... to dobra gra jest :) Trochę przytłacza na początku ilością możliwości i pierwsza partia (a pewnie i kolejne) będą trochę po omacku sprawdzaniem, co z czym i jak działa.

Jedno pytanie - czym się różnią od siebie światy nieprodukcyjne z szarym wypełnieniem koła od tychże bez wypełnienia (z białym tłem)?Np. Destroyed World vs. Old Earth (cywilne światy) i Outlaw World vs. Pirate World (militarne)

Ciekaw też jestem co z tym tematem wspomagania (ang. uplift) wziętym z książek D. Brina (którego to cyklu jestem sporym fanem). W którymś dodatku to jest już jakoś wykorzystywane?
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: B »

Szare światy nie mają rodzaju.
Kolorowe światy mają rodzaj (np. novelty, rare elements itd).
Każdy kolorowy świat może posiadać towary, żaden szary świat nie może.
Uplift jest wykorzystany (słabo) już w 1 dodatku.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Race for the galaxy

Post autor: BloodyBaron »

B pisze:Szare światy nie mają rodzaju.
Kolorowe światy mają rodzaj (np. novelty, rare elements itd).
Każdy kolorowy świat może posiadać towary, żaden szary świat nie może.
Nie o to pytałem - światy, które nie produkują, również mają dwa oznaczenia koloru - szary lub brak wypełnienia - czym różnią się te dwa oznaczenia?- porównaj proszę z kartami, które podaję jako przykłady - zobaczysz że nie chodzi o światy produkcyjne/windfall.
B pisze:Uplift jest wykorzystany (słabo) już w 1 dodatku.
jakoś fabularnie/mechanicznie, czy przychodzą po prostu jakieś devy-6 czy karty celu, które dają za to punkty?
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: B »

Nie o to pytałem - światy, które nie produkują, również mają dwa oznaczenia koloru - szary lub brak wypełnienia - czym różnią się te dwa oznaczenia?- porównaj proszę z kartami, które podaję jako przykłady - zobaczysz że nie chodzi o światy produkcyjne/windfall.
Czegoś nie rozumiem, wydaje mi się że moja odpowiedź wyjaśniała wszystko?

Destroyed World (cywilny rare elements windfall) vs Old Earth (cywilny szary)
Outlaw World (wojskowy szary) vs Pirate World (wojskowy novelty windfall)

Pytasz o różnicę pomiędzy światami windfall a światami szarymi (nieprodukcyjnymi), a ta różnica została przeze mnie jak najbardziej wyjaśniona.
Światy windfall mają rodzaj i mogą mieć na sobie towary, szare światy nie mają rodzaju i nie mogą mieć na sobie towarów.
światy, które nie produkują, również mają dwa oznaczenia koloru
Na światach windfall (czyli według twojej terminologii 'nieprodukcyjnych z oznaczeniem koloru') można jak najbardziej produkować, ale trzeba trochę większego wysiłku.
jakoś fabularnie/mechanicznie, czy przychodzą po prostu jakieś devy-6 czy karty celu, które dają za to punkty?
W pierwszym dodatku jest karta która pozwala sprzedawać zielony towar z dodatkowym bonusem, równym ilosci <znak chromosomu>.
W drugim jest już development o koszcie 6 który punktuje <znak chromosomu> oraz <napis UPLIFT> oraz pozwala dobierać karty podczas fazy produkcji w ilości zależnej od <znak chromosomu>. Pojawia się też achievment, który można uzyskać gdy jako pierwszy ma się w tableau trzy <napis UPLIFT>.
W trzecim dodatku są światy, które dają bonus do siły militarnej zależny od ilości <znak chromosomu> oraz jest też karta dająca prestiż za największą ilość <znak chromosomu>.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Race for the galaxy

Post autor: BloodyBaron »

B pisze: Czegoś nie rozumiem, wydaje mi się że moja odpowiedź wyjaśniała wszystko?
Ok, już się połapałem - sądziłem, że o tym, że świat jest typu windfall, świadczy wyłącznie kolorowe "halo" wokół koła z cyfrą. nie dostrzegłem faktu, że wszystkie windfalle mają poza kolorową otoczką również białe środki kółek , a to o nie mi się rozchodziło - myślałem, że może też coś osobnego znaczą :)

dzięki za pomoc w wyprowadzeniu z błędu.
B pisze: W pierwszym dodatku jest karta która pozwala sprzedawać zielony towar z dodatkowym bonusem, równym ilosci <znak chromosomu>.
W drugim jest już development o koszcie 6 który punktuje <znak chromosomu> oraz <napis UPLIFT> oraz pozwala dobierać karty podczas fazy produkcji w ilości zależnej od <znak chromosomu>. Pojawia się też achievment, który można uzyskać gdy jako pierwszy ma się w tableau trzy <napis UPLIFT>.
W trzecim dodatku są światy, które dają bonus do siły militarnej zależny od ilości <znak chromosomu> oraz jest też karta dająca prestiż za największą ilość <znak chromosomu>.
acha, dzięki.
_________
Moje gry
Galax
Posty: 32
Rejestracja: 27 sie 2009, 17:46

Re: RFTG: Brink of War

Post autor: Galax »

Mam do was ogromną proźbe. Moja znajomość angielskiego jest taka sobie a bardzo chciałbym zagrać w BoW z robotem (tylko z nim gram). Więc jeżeli ktoś grał już solo w BoW i miałby czas i ochote napisać o co chodzi z prestiżem to byłbym ogromnie wdzięczny. Dzisiaj otrzymałem BoW i jest super. Świetne karty, prestiż i cały dodatek jest rewelacyjny. Jedynie szkoda że nie ma polskiej instrukcji, to dziwne bo do poprzednich dodatków była. Więc proszę niech ktoś napisze o co chodzi z prestiżem i jak grać z BoW w trybie solo. Tylko o tryb solo mi chodzi z góry dzięki. :wink:
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: RFTG: Brink of War

Post autor: pan_satyros »

Galax pisze:Jedynie szkoda że nie ma polskiej instrukcji, to dziwne bo do poprzednich dodatków była.
Również dziwi mnie fakt braku PL instrukcji, i jak na razie wstrzymuję się przez to z zakupem ;/ mam nadzieję, że niedługo się takowa pojawi.
Galax
Posty: 32
Rejestracja: 27 sie 2009, 17:46

Re: Race for the galaxy

Post autor: Galax »

Zagrałem w RFTG na komputerze i tam jest błąd. Gdy gramy w gre 2 osobową zaawansowaną (2 karty akcji) to gdy jeden gracz wybierze 2 akcje kolonizacji lub rozwoju a drugi gracz wybierze jedną z tych samych akcji to my otrzymujemy bonus tylko za pierwszą wybraną akcje, za drugą już nie. W tym programie otrzymujemy również bonus za drugą akcje co jest sprzeczne z zasadami i instrukcją. Co o tym myślicie? :)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: Nataniel »

Nie zrozumiałem kim w tym zdaniu jest pierwszy gracz i drugi gracz a kim "my".
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Galax
Posty: 32
Rejestracja: 27 sie 2009, 17:46

Re: Race for the galaxy

Post autor: Galax »

Może źle napisałem. My jako pierwszy gracz. Tak pisze w instrukcji o tej zasadzie: "Jeśli gracz wybierze dwie akcje Rozwoju albo dwie akcje Kolonizacji wtedy mają miejsce
dwie fazy danego typu wykonane do końca, jedna po drugiej (a gracz ten otrzymuje
premię za każdą z tych faz). Jeśli jego przeciwnik również wybrał jedną z tych samych akcji
wtedy gracz otrzymuje premię tylko za pierwszą z tych dwóch faz. Zdolności wyłożone w
pierwszej takiej fazie mogą być wykorzystane w drugiej."
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Race for the galaxy

Post autor: zephyr »

Która wersja elektroniczna?
ta?
http://www.keldon.net/rftg/

jakoś wydaje mi się to trudne do uwierzenia. Taki prosty błąd do wersji 0.7.3 powinien raczej być wyłapany, ale jak nie jest możesz wysłać maila autorowi, w sumie to tylko jedna karta na rękę więc może faktycznie nikt tego wcześniej nie wyłapał
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: Nataniel »

Galax pisze:Może źle napisałem. My jako pierwszy gracz. Tak pisze w instrukcji o tej zasadzie: "Jeśli gracz wybierze dwie akcje Rozwoju albo dwie akcje Kolonizacji wtedy mają miejsce
dwie fazy danego typu wykonane do końca, jedna po drugiej (a gracz ten otrzymuje
premię za każdą z tych faz). Jeśli jego przeciwnik również wybrał jedną z tych samych akcji
wtedy gracz otrzymuje premię tylko za pierwszą z tych dwóch faz. Zdolności wyłożone w
pierwszej takiej fazie mogą być wykorzystane w drugiej."
Do bani tlumaczenie. Powinno byc "Jeśli jego przeciwnik również wybrał jedną z tych akcji wtedy otrzymuje on premię tylko za pierwszą z tych dwóch faz." Gracz, ktory wylozyl dwie takie same akcje, otrzymuje 2 bonusy, niezaleznie od tego, co wylozy przeciwnik.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: costi »

Dokladnie, pierwsze slysze, zeby bylo sie karanym za akcje wylozone przez przeciwnika.

@zephyr - w wersji 0.6.1 jak brales dwie akcje Explore, to wykonywales tylko Explore+5 ;)
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Race for the galaxy

Post autor: zephyr »

najwyraźniej przeceniłem programistę
sieci neuronowe działają naprawdę fajnie więc może nie chciało mu się zajmować takimi głupotami jak działający wybór akcji :P
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Senaszel
Posty: 776
Rejestracja: 03 cze 2006, 21:54
Lokalizacja: Poznań

Re: Race for the galaxy

Post autor: Senaszel »

Cytowane z temetu o 51.stanie: pisze:
Andy pisze:Pytałem dlatego, że drugi i trzeci dodatek do RftG wprowadzają dokładnie to, czego wielu testerom (o ile dobrze zrozumiałem) brakuje w 51. Stanie, czyli bezpośrednią interakcję.
Witam - Zainteresowalo mnie to wiec sie dopytam:
Gdzie w rejsie jest interakcja o ktorej mowisz?

Zazwyczaj gramy z pierwszymi 2 dodatkami w ktorych kart umozliwiajacych przejmowanie jest tak malo ze nie gramy na przejmowanie zeby sobie glowy nie zawracac - Jedyna interakcja jaka zauwazam to dedukowanie jaka akcje zagraja inni i uwazanie ktore karty wylozyli zeby na nie nie czekac. Gram tez na kompie.

Wydaje mi sie to malo prawdopodobne ale moze zle gramy:
Czy u was rzuca sie settla specjalnie zeby komus zabrac jakis swiat
albo nastepuja wymiany (wojny) ze odbieracie sobie swiaty? Po kilka odbiorow w kazdej kolejce? W sumie w tej grze to nie ma sensu. [ Dlaczego sie myle?]

Czy nie uwazacie ze po dluzszym czasie robi sie z tego poker? Liczenie szans czy dojdzie Ci TA karta albo czy zdarzysz zwinac punkty zanim inni sie wystawia ?

W brinku losowosc jeszcze bardziej sie zwieksza - jesli komus podejda karty w pierwszych turach to nie mozna go juz dogonic - czesto zwycieza sie b duzymi roznicami punktowymi.
Wingmakers
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

Pisząc w wątku 51. Stanu miałem na myśli po prostu przejmowanie światów, które zostało delikatnie wprowadzone w Rebel vs. Imperium i pogłębione w Brink of War. To miałem na myśli, pisząc o "bezpośredniej interakcji", na dodatek negatywnej.

Co do samej interakcji w RftG, to od początku (jeszcze przed dodatkami) miałem odmienne zdanie niż wielu innych graczy, tzn. już w podstawce miałem dostateczną dawkę interakcji, polegającej właśnie na tym, o czym piszesz:
dedukowanie jaka akcje zagraja inni i uwazanie ktore karty wylozyli zeby na nie nie czekac.
Rozszerzyłbym tylko, że obserwowanie gry przeciwników służy nie tylko wykryciu, których kart dla nas zabraknie, ale przede wszystkim na jak najszybszym rozpoznaniu strategii innych graczy. To pozwala tak ustawiać własną grę, żeby w minimalnym stopniu lub wcale nie pomagać przeciwnikom w realizacji ich planów.

Absolutnie nie zauważyłem wzrostu losowości po dodaniu Brink of War. Wraz z dodatkami wzrosły możliwości przeczesywania talii - zwieńczeniem tego procesu było wprowadzenie akcji Search w BoW. Teraz można dosłownie zapolować na jedną, wybraną kartę!

Nie wystąpiło też u nas zjawisko zwiększenia dystansu punktowego na końcu gry. W ostatnią niedzielę np. przegrałem dwuosobową partię 53:55. Uprzedzając ewentualne pytanie: prestiż w naszej opinii w najmniejszym stopniu nie zdebalansował gry, zwiększył tylko liczbę dostępnych opcji prowadzenia rozgrywki.

Natomiast przyznaję: przejęcia zdarzają się u nas rzadko. Sądzę, że to wynika po prostu z faktu, że 99% naszych partii jest dwuosobowych, a gdy jeden z graczy pójdzie ścieżką militarną, drugi po prostu idzie w inną stronę i jest na przejęcia uodporniony (choć oczywiście BoW wprowadził szansę dobrania się i do niego ;)). W grze wielosobowej zapewne większa liczba graczy będzie się zbroić i łatwiej może między nimi zaiskrzyć. Niemniej muszę odnotować, że mieliśmy dwuosobową partię z nieustającą wojną na całego i ciągłym zabieraniem sobie światów. To było po wprowadzeniu RvI i graliśmy bodaj wg specjalnego Takeover Scenario.

Mam wrażenie, że Tom świadomie nie chciał zamienić RftG w totalną nawalankę. To, czy negatywna interakcja będzie występować w poszczególnych partiach, i w jakim stopniu, pozostawił w sumie do decyzji graczy. Myślę, że miał rację, a gra dzięki temu może sprawiać radość osobom o różnych temperamentach i oczekiwaniach.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: Veridiana »

zephyr pisze:Która wersja elektroniczna?
ta?
http://www.keldon.net/rftg/

jakoś wydaje mi się to trudne do uwierzenia. Taki prosty błąd do wersji 0.7.3 powinien raczej być wyłapany
Tak, ta. Wczoraj grałam po raz pierwszy i od razu rzuciło mi się to w oczy. To znaczy, podejrzewam, że dokładnie TO, co koledzie wyżej, bo nie dokładnie załapałam Jego wypowiedź :D Ja wybrałam explore i develop, komputer 2x develop. Chciałam wyłożyć jednego DEVa o koszcie "1" i komp kazał mi za to zapłacic jakbym nie wykładała w ogóle tej akcji!
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Van »

A jest gdzieś dostępna wersja online z ostatnim dodatkiem?
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: yosz »

wersja z keldon.net - od wersji 0.7.0 posiada możliwość łączenia się z serwerem (dostępne z menu i grania z trzema dodatkami. Super się gra - z kumplem codziennie po jednej partyjce musimy zagrać - na razie przegrywam 12:20 ;/
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: Andy »

Gracz na BGG zgłosił wynik 162:62 przeciw AI:

Obrazek
Źródło: BGG

Nie podejrzewam, żeby ten wynik został szybko pobity!
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Race for the galaxy

Post autor: yosz »

geez. Wygląda że wykorzystwał Imperium Planet Buster bo 17 prestiżu to jakaś masakra
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Race for the galaxy

Post autor: melee »

właśnie miałem najdziwniejszą partię w życiu, gra skończyła się na 5 kartach, 46 punktów i koniec żetonów. AI uzbierał tylko 16, jupi!
Bonhart
Posty: 42
Rejestracja: 23 gru 2005, 11:06
Lokalizacja: NDG

Re: Race for the galaxy

Post autor: Bonhart »

Ze względu na mój bardzo słaby angielski nie mogę przebrnąć przez instrukcję do ostatniego dodatku do RFTG.
Może ktoś z forumowiczów posiada tłumaczenie zasad i mógłby udostępnić? :roll:
ODPOWIEDZ