Metallum

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Lavson
Posty: 10
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14

Re: Metallum

Post autor: Lavson »

Witam, rozegrałem już sporo meczów i chciałbym podzielić się moimi spostrzeżeniami (są to także wskazówki moich kumpli).

1.Planeta Alfa jest zdecydowanie zbyt 'mocna' -> od momentu odkrycia wszystkich planet (powiedzmy 2 runda) teoretycznie można nie ruszać się z tej planety , zrzucać roboty i rozmieszczać je na całym układzie kontrolując sytuację. Gracz na Alfie w późniejszej fazie ma zbyt dużą przewagę taktyczną. Rozwiązaliśmy to w ten sposób że instalacja planetarna Alfy ogranicza się do dwóch robotów zamiast czterech. Siły instalacji planetarnych są teraz bardziej zrównoważone, co zmusza do intensywniejszego kombinowania.

2.Switch złóż -> Gra jest o wiele dynamiczniejsza kiedy mogę mojemu przeciwnikowi nagle zmienić złoża z bogatych na ubogie (wkurzona mina rywala bezcenna :D)

3.Zgadzam się z wcześniejszymi wpisami odnośnie użyteczności niektórych kart. Uważam że Konglomerat, Stacja wydobywcza i Odzyskiwacz surowców powinny kosztować mniej.

4.Ostatnia uwaga dotyczy Sabotażu i Impulsu -> Zwiększyłem trochę koszty tych kart, ale teraz szkodzą one jedynie przeciwnikowi, teraz w końcowej rundzie bywa jeszcze ostrzej. :twisted:

Na koniec: Grę oceniam na 8/10. Mechanika jest genialna w swojej prostocie i łatwo przyswajalna. Jedyną rzeczą która kuleje wg mnie jest bezużyteczność niektórych kart i nie oszukujmy się trochę suchy klimat. Na szczęście nie ma on dla mnie dużego znaczenia, bo siadam do rozgrywki żeby zrobić siłownię moim szarym komórkom, ponapalać się na piękne grafiki i dojechać mojego rywala (ewentualnie wygrać piwko :mrgreen: )

Pozdrawiam

p.s. macie jeszcze te karty akcji 'atak robotów'?
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Metallum

Post autor: wojo »

Dzięki za opnie i wszelkie komentarze. Fajnie że tworzycie swoje warianty bo ostatecznie gra ma Wam sprawiać najwięcej przyjemności. Kilka uwag:

1. Siła Alphy (i każdej innej planety) w dużej mierze zależy od tego jakie i gdzie są rozłożone inne planety. Myślę jednak że przeceniacie jej siłę (zwłaszcza w końcówce):
- Alpha sama w sobie nie daje przewagi nad przeciwnikiem w liczbie RW. Można uzyskać podobny do niej efekt latając mądrze i wykorzystując inne akcje po drodze i zyskiwać długofalowo przewagę w liczbie RW.
- Alpha jest dużo słabsza jeżeli przeciwnik zmusi nas do grania pierwszemu. Wtedy stosunkowo łatwo akcje przeciwnika zniwelować.
- Najgorzej w Metallum być przewidywalnym w swoich posunięciach. Jeżeli przeciwnik cały czas gra na Alpha łatwo go zaskoczyć (np. zakłócić planetę na której ma dużo RW i zablokować je tam na wieki)
- Natomiast Alpha jest silna jeżeli przeciwnik bardzo mocno pójdzie w eksplorację na początku. Wtedy można odskoczyć na samym początku. Min. tak pokonał mnie WC na pionku (chciałem mu pokazać fajny trick na pierwszą rundę no i się zemściło bo to bardzo wytrawny gracz i zaraz mnie skontrował :) ). W bardziej zaawansowanych testach często nieodkryte planety były w grze nawet do końca drugiej tercji (zwłaszcza jeżeli nikt nie zdecydował się na strategię Alpha + Omega)

2. Ta opcja była rozważana ale wyleciała w czasie testów. Czyni ona akcję raport o stanie złóż bardzo słabą (My robimy podbicie, przeciwnik obniża w następnej turze i jesteśmy stratni akcje i punkty)

3. Tutaj z grubsza się powtórzę. Niektóre moduły są bardzo sytuacyjne, ich cena jest zbyt wysoka w większości partii ale wynika to z tego że potencjalnie mają bardzo wysoki zwrot i przez to cena została ustalona tak a nie inaczej. Jeżeli chcecie aby częściej lądowały na stole to grajcie na obniżonych cenach z tym że raz na n partii mogą okazać się przegięte.

PS. co do ataków robotów to najlepiej łapać Galaktę na różnych imprezach. Myślę że mają jeszcze zapas. Jeżeli byłby z tym duży problem to napisz zobaczę co da się zrobić.
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Metallum

Post autor: Cin »

Lavson pisze: teoretycznie można nie ruszać się z tej planety
Ale przecież akcja ruchu jest obowiązkowa, więc nie można zostać na tej samej planecie...
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Metallum

Post autor: rattkin »

To pewnie taki skrót myslowy był.

Co do balansu, pamiętam na samym początku też pisałem do Woja, że to i tamto za mocno a owo za słabo. Po kilkunastu partiach i troche innych schematach gry, wszystko się rzeczywiście zaczyna rozkładać. Znamienne jest, że pierwsze rozgrywki oscylują wysoko ponad 100, w okolicach 150 nawet, a potem, przy większym zaawansowaniu, czasem nie dobijają nawet do 100.
Lavson
Posty: 10
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14

Re: Metallum

Post autor: Lavson »

1.
Wojo: Właśnie najczęściej korzystałem ze strategii rozwiniętej eksploracji, przykładowa sytuacja -> Końcówka 2 rundy, wszystkie planety odkryte i skolonizowane. Jest klika planet na których liczba robotów różni się tylko o 1, lub są remisy (typowa cecha tej strategii). Wtedy wracam na Alfę zrzucam najwięcej robotów ile mogę zrzucić(lub korzystam z Omegi czy innej mocno skolonizowanej planety) i rozsyłam 4 roboty tam gdzie trzeba. Bywa że przejmuję w ten sposób 2,3 planety i przeciwnik jest zdruzgotany w tej rundzie.

Za to przyznam że nie wziąłem pod uwagę Zakłócania, które sprytnie blokowałoby Alfę/Omegę czy inną, pełną robotów planetę. :)

2.
Myślę że zostanę przy mojej opcji ze złożami. Mimo wszystko przeciwnik też musi wykorzystać swoją akcję, żeby zmienić moje złoża, być może bardziej opłaca mu się zrobić bogate dla siebie. 8)

3.
Cin pisze:
Lavson pisze: teoretycznie można nie ruszać się z tej planety
Ale przecież akcja ruchu jest obowiązkowa, więc nie można zostać na tej samej planecie...
Chodziło o to żeby znajdować się jak najczęściej na Alfie, chociaż czasem graliśmy na zasadzie, że nie ma obowiązku rozpatrywania programu ruchu.
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Metallum

Post autor: wojo »

Lavson pisze:2. Myślę że zostanę przy mojej opcji ze złożami. Mimo wszystko przeciwnik też musi wykorzystać swoją akcję, żeby zmienić moje złoża, być może bardziej opłaca mu się zrobić bogate dla siebie. 8)
Niestety matematyka punktacji w takim przypadku jest przeciwko Tobie. W wariancie z zamianą żetonu zawsze bardziej opłaca się zmienić przeciwnikowi bogate złoża na ubogie niż dokładać nowe bogate złoża (chyba że uda się przejąć kontrolę nad "jego" bogatymi złożami). Min. dlatego ta opcja wyleciała.

Swoją drogą w testach zauważyliśmy, że duża część graczy przechodzi następującą "ewolucję strategi": przecenianie żetonu bogatych złóż -> niedocenianie podprogramu raport o stanie złóż -> odkrycie siły ubogich złóż. Jest to jeden z powodów tego o czym pisał Rattkin:
rattkin pisze:Znamienne jest, że pierwsze rozgrywki oscylują wysoko ponad 100, w okolicach 150 nawet, a potem, przy większym zaawansowaniu, czasem nie dobijają nawet do 100.
Przy okazji: Pojawiła się recenzja gry w serwisie Planszolandia.pl. Jak zwykle przypominam że linki do recenzji są dostępne w pierwszym poście (gdybym coś pominął proszę o info).
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Teokrata
Posty: 130
Rejestracja: 21 lip 2014, 18:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Metallum

Post autor: Teokrata »

mi najbardziej brakuje opcji gry na 3-4 graczy, sam polaczylem sobie dwie gry by to umozliwic ale fajnie by bylo dostac taki dodatek z nowymi planetami, kartami modulow no i zestawem akcesoriow dla 3 i 4 gracza ;-)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Metallum

Post autor: rattkin »

Ta gra nie ma żadnego sensu na 3-4 graczy... chaos, chaos, chaos.
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Metallum

Post autor: wojo »

Mamy pomysł jak ograniczyć chaos na więcej osób jednak na chwilę obecną jest to pieśń przyszłości.

Natomiast w obecnej formie pełna zgoda z Ratkinnem - gra staje się bardzo chaotyczna. Oczywiście pewnie w takiej formie przypadłaby do gustu części osób (zresztą była tak testowana swego czasu i zebraliśmy w miarę dobre opinie) jednak my jako autorzy (podobnie jak wydawca) byliśmy zdania że lepiej wydać świetną grę dwuosobową niż podciągać grę do większej ilości osób. Zwłaszcza że spora część tych którzy zagraliby w nią w większym składzie stwierdziłaby że to nie dla nich nawet nie próbując wariantu 2-osobowego.
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Metallum

Post autor: rattkin »

Ja taką decyzję bardzo pochwalam, ponieważ nic mnie bardziej nie irytuje jak fałszywe napisy na pudełkach, mówiące jakoby gra chodziła na 2, 3, 4, 6, i ile tam jeszcze osób. W zależności od mechaniki gry i podejścia, gra albo się świetnie skaluje, albo jest pomyślana dokładnie pod konkretną liczbę osób, a pozostałe tryby są wrzucone "na wariata". Lepiej powiedzieć jasno i wprost, że gra jest na tylu i tylu graczy i już.

Jako dwuosobówka, Metallum jest fantastyczną grą - ale cały jej design jest raczej pomyślany na dwie osoby, na bycie pierwszym albo drugim i reagowanie na planetach w skali "mniej lub więcej od drugiego gracza".
Teokrata
Posty: 130
Rejestracja: 21 lip 2014, 18:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Metallum

Post autor: Teokrata »

wojo pisze:Mamy pomysł jak ograniczyć chaos na więcej osób jednak na chwilę obecną jest to pieśń przyszłości.

Natomiast w obecnej formie pełna zgoda z Ratkinnem - gra staje się bardzo chaotyczna. Oczywiście pewnie w takiej formie przypadłaby do gustu części osób (zresztą była tak testowana swego czasu i zebraliśmy w miarę dobre opinie) jednak my jako autorzy (podobnie jak wydawca) byliśmy zdania że lepiej wydać świetną grę dwuosobową niż podciągać grę do większej ilości osób. Zwłaszcza że spora część tych którzy zagraliby w nią w większym składzie stwierdziłaby że to nie dla nich nawet nie próbując wariantu 2-osobowego.
zgadzam sie ale to wcale nie powstrzymuje mnie od grania np w 3 osoby ;-)
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Metallum

Post autor: wojo »

Bardzo się cieszę że w tym wariancie gra też sprawia Wam przyjemność.

Dla podpowiedzi planowaliśmy następujący system inicjatywy na więcej osób. Jest on nieco zakręcony ale oddaje dobrze to co mamy dla dwóch osób:
Spoiler:
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Awatar użytkownika
Sokoov
Posty: 59
Rejestracja: 28 mar 2011, 17:17
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Metallum

Post autor: Sokoov »

Dzisiaj przyszedł do mnie mój egzemplarz Metallum, rozegrałem dwie pierwsze partie i muszę powiedzieć, że gra się naprawdę zacnie. Z początku zasady wydawały mi się chaotyczne, ale już w połowie pierwszej rozgrywki wszystko stało się jasne. Pomysł z podprogramami jest świetny. Jakość wykonania... cud, miód i orzeszki. Grafik, który projektował obrazki powinien dostać medal. Takich klimatycznych grafik nie mają nawet Star Wars LCG.
Awatar użytkownika
krys
Posty: 34
Rejestracja: 31 sie 2011, 17:38

Re: Metallum

Post autor: krys »

W FAQ-u zamieszczonym na stronie Galakty pojawia się wyjaśnienie działania instalacji planetarnej PSI, ale nie ma informacji o sposobie jej wprowadzenia do gry. Jak gracie - czy losowo odrzucacie jedną ze startowych planet i do zestawu dodajecie nową, czy też powiększacie układ o jedną planetę? Na pierwszy rzut oka powiększenie układu nie powinno nic zepsuć, ale wolę się dopytać o to, czego uczy praktyka ;-).
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Metallum

Post autor: tomb »

krys pisze:W FAQ-u zamieszczonym na stronie Galakty pojawia się wyjaśnienie działania instalacji planetarnej PSI, ale nie ma informacji o sposobie jej wprowadzenia do gry.
Psi zwiększa pulę planet, spośród których losujesz 5 i rozkładasz je między Alfą i Omegą. Czyli w grze nie biorą udziału 3 pozostałe planety (zamiast 2).
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Metallum

Post autor: vojtas »

Sokoov pisze:Grafik, który projektował obrazki powinien dostać medal. Takich klimatycznych grafik nie mają nawet Star Wars LCG.
Tomasz Maroński. Mówiłem nie raz i pewnie nie raz jeszcze powtórzę, że mamy fantastycznych ilustratorów.
Spoiler:
Tomek powinien więcej w planszówkach robić (jego grafiki pojawiły się też w Gamedecu).
Awatar użytkownika
krys
Posty: 34
Rejestracja: 31 sie 2011, 17:38

Re: Metallum

Post autor: krys »

tomb pisze:
krys pisze:W FAQ-u zamieszczonym na stronie Galakty pojawia się wyjaśnienie działania instalacji planetarnej PSI, ale nie ma informacji o sposobie jej wprowadzenia do gry.
Psi zwiększa pulę planet, spośród których losujesz 5 i rozkładasz je między Alfą i Omegą. Czyli w grze nie biorą udziału 3 pozostałe planety (zamiast 2).

Dzięki za odpowiedź, która uświadomiła mi, że moje pytanie było bezzasadne (źle zapamiętałem i potem wbiłem sobie do głowy, że wykładamy wszystkie planety).
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 64 times
Been thanked: 14 times

Re: Metallum

Post autor: Dellas »

Niech ktoś mi powie czy to wkręt na 1 kwietnia?

http://galakta.pl/wojna-o-kosmiczne-surowce/
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Metallum

Post autor: rattkin »

When in doubt, check for rehashed graphics :)
Awatar użytkownika
arturpe
Posty: 469
Rejestracja: 12 lis 2014, 21:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Metallum

Post autor: arturpe »

Autorzy pewnie się najbardziej ubawili :)
Awatar użytkownika
mroz3
Posty: 13
Rejestracja: 30 maja 2015, 18:42
Lokalizacja: Wrocław

Re: Metallum

Post autor: mroz3 »

Nie moge znaleźć informacji w jakim formacie są karty do Metallum i ile ich w sumie jest bo planuję kupno razem z koszulkami. Będę wdzięczny za informację :)
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Metallum

Post autor: wojo »

Karty w Metallum są standardowego rozmiaru (takie jak w MtG/LCG), kart jest 21 (+1 dodatkowa karta promo). Na BGG jest bardzo pomocna geeklista (która jest też podpięta do podstrony BGG poświęconej Metallum): LINK - tu także znajdziesz konkretne marki/modele koszulek jakie pasują.

Tak na marginesie (bo ilu graczy tyle podejść do koszulkowania) to ponieważ kart w grze praktycznie się nie trzyma w ręce (leżą na stole) to rekomendowałbym granie bez koszulek.
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Awatar użytkownika
mroz3
Posty: 13
Rejestracja: 30 maja 2015, 18:42
Lokalizacja: Wrocław

Re: Metallum

Post autor: mroz3 »

ok dzięki za informacje
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Metallum

Post autor: michalldz90 »

Dziś zakupiłem swój egzemplarz i już nie mogę się doczekać, aż przyjdzie i rozegramy pierwszą partię. Gra zapowiada się wyśmienicie :D

widziałem też na BGG, że jest dodatkowa karta modułu jako promo. Można ją gdzieś nabyć/dokupić :) ?
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Metallum

Post autor: wojo »

Mam nadzieję że gra sie Wam spodoba.

Co do karty promo (atak robotów), to nie rozmawiałem na jej temat z Galaktą już dawno, natomiast gdy mówiliśmy o tym ostatnio rozważali kilka opcji rozdawania/sprzedawania karty promo:
- Na turniejach Metallum - odbył się chyba tylko jeden na Galaktikonie (niestety nie mogłem być)
- Na konwentach
- Dla wszystkich posiadaczy gry (paragon?)

Niestety nie wiem czy i jakie ostateczne ustalenia podjęto. Myślę że warto do Galakty podejść na jakimś konwencie i zapytać czy nie mają jakiś promo kart na sprzedaż/do rozdania. Jeżeli to jest poza Twoimi możliwościami zaryzykowałbym e-mail do nich (może np. wstawią do swojego sklepiku)?
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
ODPOWIEDZ