Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 166 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: staniach21 »

Abizaas pisze: 07 maja 2022, 09:50 A do czego to ma służyć w ogóle?
Żebyś kładł je na konkretnych wybiegach co ma pomóc w szybszym określeniu gdzie trzymasz drapieżnika, gdzie gada itd... Nie ma to sensu tylko dokłada niepotrzebną obsługę gry. Szczególnie chciałbym zobaczyć jak te żetony wypadają na wybiegach o wielkości jeden, bo zakładam, że są większe i się na nich nie zmieszczą :lol: ...
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11171
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3391 times
Been thanked: 3307 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: japanczyk »

sasquach pisze: 06 maja 2022, 15:21
Ignacy na live mówił, że są do kładzenia na wybiegach po to aby widzieć jakie zwierzęta się ma. Wizualizacja tego co masz w swoim zoo.
Taki komentarz znalazłem na FB
Doslownie kilka postow wyzej masz napisane :)
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1365
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 164 times
Been thanked: 169 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Zet »

Należy też dodać, że mechanicznie nie ma znaczenia gdzie się znajdują zwierzęta, a dodatkowo przy przenoszeniu zwierząt (co czasami ma miejsce) zwalniamy wybiegi nie te, które pierwotnie były zajęte przez te przenoszone zwierzęta, tylko najmniejsze wybiegi spełniające odpowiednie warunki.
Czyli może się okazać, że najpierw umieściliśmy gada wymagającego wybiegu o wielkości 2, na wybiegu o wielkości 3, ale potem przenosząc go do specjalnego budynku, zwalniamy nie ten pierwotny wybieg 3, a jakiś zupełnie inny wybieg 2, który wcześniej wykorzystaliśmy dla zupełnie innego zwierzaka.
Czyli używając znaczników należy pamiętać, że przy przeniesieniu gada z powyższego przykładu, trzeba będzie (być może) także przenieść jakiegoś np. ptaka, bo akurat tak to pasuje rozmiarowo.
antonio3333
Posty: 727
Rejestracja: 19 lip 2021, 01:52
Has thanked: 43 times
Been thanked: 72 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: antonio3333 »

Czyli reasumując te drewniane znaczniki są kompletnie niepotrzebne i nawet mogą trochę utrudnić obsługę gry?
Dhel
Posty: 717
Rejestracja: 28 wrz 2018, 09:49
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 481 times
Been thanked: 405 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Dhel »

Abizaas pisze: 07 maja 2022, 09:50
Spoiler:
A do czego to ma służyć w ogóle?
Portal twierdzi ze do oznaczania rodzaju zwierząt u siebie w zoo, ale to na kartach ładnie i przejrzyście wszystko wyglada, dlatego wg mnie szkoda na to dodatkowej kasy.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Ryu »

Ja nie wiem ale może będzie lepiej widać jakie mamy zwierzęta w zoo porównując je z celami do spełnienia.
Ja wiem że na kartach to widać ale może przy ich większej ilości łatwiej i szybciej będzie spojrzeć na nasze zoo.
Awatar użytkownika
miker
Posty: 711
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 553 times
Been thanked: 425 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

Abizaas pisze: 07 maja 2022, 09:50 A do czego to ma służyć w ogóle?
Podobno do położenia na swojej planszetce jak budujesz pawilony i umieszczasz w nich zwierzaki. Niby nic, ale może wzbogacić imersję. Ja w to poszedłem :wink:
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2112
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 278 times
Been thanked: 437 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: tomp »

sasquach pisze: 06 maja 2022, 15:21
Ignacy na live mówił, że są do kładzenia na wybiegach po to aby widzieć jakie zwierzęta się ma. Wizualizacja tego co masz w swoim zoo.
Taki komentarz znalazłem na FB
Z treści zdania nie wynika, aby "Ignacy" uważał, że to genialny dodatek i przebija inne promosy.
Przy innych rzeczach mocno zazwyczaj mocno reklamuje. Dedukuję, że owe żetony są niżej niż "mata do Terror of London" lub też cała gra "Blood Rage killer"
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
sleyoo
Posty: 67
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:00
Lokalizacja: Mikołów
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sleyoo »

No i kupiłem w przedsprzedaży.
Martwię się tylko tym że wiele osób porównuje te grę do TM, która
po początkowym zachwycie i rozgrywaniu po 2 partie dziennie poszła w odstawkę.
Niestety ale losowość w tej grze zabijała całą przyjemność z budowania silniczka.
A jak z tą losowością w Ark Nova?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

sleyoo pisze: 07 maja 2022, 17:22 A jak z tą losowością w Ark Nova?
Wydaje się być sporych rozmiarów, a przynajmniej na początku przygody z tą grą to wrażenie jest silne. Jak już się człowiek nauczy lepiej grać to po pierwsze praktycznie z wszystkiego można coś fajnego wycisnąć, a po drugie u nas tak przy 4-5 grze zauważyliśmy, że znacznie więcej kart mielimy niż na samym początku. Natomiast jeśli ktoś oczekuje, że trafią mu się jakieś konkretne karty i pod nie od początku gra, to lepiej niech sobie daruje i zagra w coś innego.
A gra jest świetna i chce się do niej cały czas wracać. Do tego cena polskiego wydania bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła i za tyle dobra i tyle frajdy, to prawie jak za darmo 8)
pcyzm
Posty: 708
Rejestracja: 21 kwie 2020, 17:03
Has thanked: 210 times
Been thanked: 221 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: pcyzm »

Jak o bonusach mowa... na ile te znaczniki mogą być przydatne?

https://planszostrefa.pl/pl/p/Zestaw-zn ... 0szt/13994
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

pcyzm pisze: 07 maja 2022, 18:53 Jak o bonusach mowa... na ile te znaczniki mogą być przydatne?

https://planszostrefa.pl/pl/p/Zestaw-zn ... 0szt/13994
Są bardzo przydatne, ale takie same masz w pudełku, tylko, że z kartonu. Pytanie co wolisz, drukowany plastik czy karton.
tomp pisze: 07 maja 2022, 15:33
sasquach pisze: 06 maja 2022, 15:21
Z treści zdania nie wynika, aby "Ignacy" uważał, że to genialny dodatek i przebija inne promosy.
Przy innych rzeczach mocno zazwyczaj mocno reklamuje. Dedukuję, że owe żetony są niżej niż "mata do Terror of London" lub też cała gra "Blood Rage killer"
Najlepsza metoda to zaufać producentowi w kwestii jego opinii o swoim produkcie :D A poważnie to, po prostu wizualny bajer i tyle. Do niczego nie potrzebny. Ale ja tam biorę, lubię wizualne bajery. Przynajmniej będzie widać co w tym zoo jest. Kumpel np. zbiera od kilku miesięcy zwierzaki z kinder niespodzianek, żeby je tu wykorzystać :)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1624
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 747 times
Been thanked: 1110 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

staniach21 pisze: 07 maja 2022, 09:58
Żebyś kładł je na konkretnych wybiegach co ma pomóc w szybszym określeniu gdzie trzymasz drapieżnika, gdzie gada itd... Nie ma to sensu tylko dokłada niepotrzebną obsługę gry. Szczególnie chciałbym zobaczyć jak te żetony wypadają na wybiegach o wielkości jeden, bo zakładam, że są większe i się na nich nie zmieszczą :lol: ...
Z jakiego powodu mieliby dodawać do przedsprzedaży coś co powoduje kłopot w rozgrywce. Położenie znacznika z ikonką zwierzątka chyba lepsze niż drewniana kosteczka
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 166 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: staniach21 »

ave.crux pisze: 07 maja 2022, 20:44
staniach21 pisze: 07 maja 2022, 09:58
Żebyś kładł je na konkretnych wybiegach co ma pomóc w szybszym określeniu gdzie trzymasz drapieżnika, gdzie gada itd... Nie ma to sensu tylko dokłada niepotrzebną obsługę gry. Szczególnie chciałbym zobaczyć jak te żetony wypadają na wybiegach o wielkości jeden, bo zakładam, że są większe i się na nich nie zmieszczą :lol: ...
Z jakiego powodu mieliby dodawać do przedsprzedaży coś co powoduje kłopot w rozgrywce. Położenie znacznika z ikonką zwierzątka chyba lepsze niż drewniana kosteczka
Grales w ogóle Ark Nove? Kostki kładzie się jedynie na specjalnych wybiegach dla zwierząt domowych, gadów i ptaków. Te kostki są bardzo małe, więc wątpię, że te dyski się tam zmieszczą. Natomiast odwoływałem się do wybiegów o wielkości jeden, które są wielkości kiosków/pawilonów. Zakładam, że tam już na pewno ten dysk się nie zmieści. Wg mnie uciążliwy bajer :D
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1624
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 747 times
Been thanked: 1110 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

staniach21 pisze: 07 maja 2022, 20:55
Grales w ogóle Ark Nove?
Grałeś z kosteczkami od portalu?

Co za różnica czy grałem, jak nie o tym mowa.

Obrazek

Randomowemu gościowi z wolnym czasem się udało jakoś zmieścić.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 166 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: staniach21 »

Spoiler:
Właśnie te jedynki mnie najbardziej zastanwiały :D. Tu się mieszczą to git pytanie jak Portalowe, chociaż jestem przekonany, że połowa osób nie będzie używać po 3 partiach :P Brzmiałeś jakbyś myślał, że na każdy wybieg kładziesz kostkę.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4567
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1703 times
Been thanked: 2145 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ark Nova minęła Zamki Burgundii.

Zwróćcie uwagę na jeden szczegół: średnia ocena to 8.70 (średnia nie uwzględniająca algorytmu Bgg). Ile gier w całej top100 ma wyższą średnią?

Otóż ... Jedna. Gloomahaven ma 8.72 (niewiele więcej).

Powoli zaczyna to wyglądać nie na top10, a na top3 IMHO.

Żeby piąć się do góry Ark Nova nie potrzebuje w zasadzie wysokich głosów, tylko jakichkolwiek, żeby zasypać te "5.5" dodane sztucznie przez Bgg.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2022, 14:12 przez PytonZCatanu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4677
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1989 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: warlock »

Nie wiem czy jest gra na BGG, z tak wysoką oceną której tak KOMPLETNIE się nie zgadzam... coś niesamowitego ;).
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1027
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 759 times
Been thanked: 242 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Beskid »

warlock pisze: 08 maja 2022, 14:09 coś niesamowitego ;).
Zwierzątka podkręcają hype, natura jest obecnie na fali, a dodatkowo łatwiej namówić wybrankę na zoo niż terraformację w kosmosie ;)
Do tego gra typowo pod pary oraz solo (po pandemii takich gier szuka wiele osób), a bezpośrednie odwołania do TM z marszu podnoszą oceny tego debiutu.
I najważniejsze, gra wychodzi spod niemieckiej ręki więc może liczyć na ogromne wsparcie największego i najważniejszego środowiska graczy.
Jak pojawia się polski tytuł to ludzie z polski też naturalnie pchają oceny ale ekspresja skali jest tutaj znacznie większa w najważniejszym momencie wejścia na największy rynek i to oddziałuje globalnie. Jeśli dodać efekt nowalijki to mamy niezły snow ball :wink:

Niemniej gra jest najwyraźniej bardzo dobra.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4567
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1703 times
Been thanked: 2145 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Właśnie rozpakowałem swój egzemplarz. W czwartek partia numer 2. Zobaczymy, jak zmieni lub nie mija ocenę 🙂
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 166 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: staniach21 »

warlock pisze: 08 maja 2022, 14:09 Nie wiem czy jest gra na BGG, z tak wysoką oceną której tak KOMPLETNIE się nie zgadzam... coś niesamowitego ;).

Pytanie czy lubisz gry pokroju Teraformacja Marsa czy Podwodne Miasta. Mi się podobają te gry napędzane kartami, a tu jest genialny twist z tą siła akcji. Skoro Teraformacja Marsa zasługuje na 8,3 to Ark Nova również. W swojej dziedzinie Gier robi to co ma robić. Wiadomo, że dla fanów interakcji gra będzie zbyt blada, ale bardzo dużo osób lubi sobie budować swoj niezagrożony przez nikogo silnik :D
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: jax »

Gra bardzo dobra.

Z TM się nie kojarzy. Już bardziej z Na skrzydłach (oczywiście jest wielokrotnie bardziej rozbudowana).

Losowość nie boli zupełnie - tyle kart się przemieli i zobaczy, że zawsze coś sensownego można sobie wykombinować.

Interakcja jest jak najbardziej - walka o zajmowanie dobrych pól na kartach projektów 'conservation'. Podbieranie kart z toru, uniwersytetów i kooperujących zoo. Incydentalne jakieś tam znaczniki duszenia i zatrucia wlepiane innym graczom, ale to tylko smaczek i przytyczek a nie cios w szczękę.

Zaskoczenie ile trzeba ogarnąć. O wiele więcej niz w TM.

Po pierwszej grze wad nie widzę. Zobaczymy co będzie po kolejnych.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1027
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 759 times
Been thanked: 242 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Beskid »

To ja dorzucę łyżkę dziegciu do tej beczki hypu :mrgreen:
Z ciekawości przejrzałem sporo krytycznych opinii i wynotowałem te najczęściej powtarzane:
:arrow: low interaction heads down long solitaire puzzle
:arrow: too many steps to do simple actions
:arrow: card luck totally killed the strategy
:arrow: randomness is too much even for solo
:arrow: puzzle deepless mix of ideas from several top games
:arrow: borrow a bunch of too many mechanics, use every only superficially, mix them all together
:arrow: storm of imported mechanics, chaotic puzzle plywood
:arrow: card draw is made worse by the somewhat arbitrary discard most of your hand at Break time
:arrow: luck of the draw is real, no mechanism there is enough to mitigate simple bad luck
:arrow: gated by what cards you have access to throughout the game (same problem like Everdell or Viticulture)
:arrow: if you are a fan of minimal luck euros this will bother you
:arrow: at first wow factor, third fourth you start to get annoyed and bored
:arrow: bullshit cards like the elephant card that gives you a random end game scoring
:arrow: runaway leader problem? get that first bonus and you are well on your way
:arrow: stock photos art, poor attempt at terra-style performance
:arrow: art and graphic design leaves too much to be desired for the cost
:arrow: exotic box format
:arrow: 30% of the box space filled with two generic plastics
:arrow: takes a lot of table space
:arrow: player boards are flimsy card
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4567
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1703 times
Been thanked: 2145 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

same problem like Everdell or Viticulture

No jeśli ktoś porównuje grę do tych 2 naprawdę wyróżniających się tytułów i oznacza to jako "problem"... 🤷🙂

Natomiast z jakością planszetek się zgadzam - ta sama uwaga jak do (wybitnych skąd inąd) Podwodnych Miast.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1027
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 759 times
Been thanked: 242 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Beskid »

Nie wiem, nie wiem ;)

Prawie wszyscy podnoszą jednym głosem, że losowy dociąg kart zabija grę strategicznie i jest zbyt wiele na siłę doklejonych mechanik, które słabo ząbkują ale okropnie przeciągają rozgrywkę. Ogólnie wszyscy piszą, że pierwsza partia powala bizantyjskim rozmachem ale później z każdą kolejną szybko wpadamy na mieliznę. Sporo głosów, że do solo też jest zbyt chaotyczna.

Całkiem interesujące i spójne są te krytyczne obserwacje.
ODPOWIEDZ