Żebyś kładł je na konkretnych wybiegach co ma pomóc w szybszym określeniu gdzie trzymasz drapieżnika, gdzie gada itd... Nie ma to sensu tylko dokłada niepotrzebną obsługę gry. Szczególnie chciałbym zobaczyć jak te żetony wypadają na wybiegach o wielkości jeden, bo zakładam, że są większe i się na nich nie zmieszczą ...
Ark Nova (Mathias Wigge)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 547
- Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 166 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11171
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Doslownie kilka postow wyzej masz napisane
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
- Zet
- Posty: 1365
- Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 164 times
- Been thanked: 169 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Należy też dodać, że mechanicznie nie ma znaczenia gdzie się znajdują zwierzęta, a dodatkowo przy przenoszeniu zwierząt (co czasami ma miejsce) zwalniamy wybiegi nie te, które pierwotnie były zajęte przez te przenoszone zwierzęta, tylko najmniejsze wybiegi spełniające odpowiednie warunki.
Czyli może się okazać, że najpierw umieściliśmy gada wymagającego wybiegu o wielkości 2, na wybiegu o wielkości 3, ale potem przenosząc go do specjalnego budynku, zwalniamy nie ten pierwotny wybieg 3, a jakiś zupełnie inny wybieg 2, który wcześniej wykorzystaliśmy dla zupełnie innego zwierzaka.
Czyli używając znaczników należy pamiętać, że przy przeniesieniu gada z powyższego przykładu, trzeba będzie (być może) także przenieść jakiegoś np. ptaka, bo akurat tak to pasuje rozmiarowo.
Czyli może się okazać, że najpierw umieściliśmy gada wymagającego wybiegu o wielkości 2, na wybiegu o wielkości 3, ale potem przenosząc go do specjalnego budynku, zwalniamy nie ten pierwotny wybieg 3, a jakiś zupełnie inny wybieg 2, który wcześniej wykorzystaliśmy dla zupełnie innego zwierzaka.
Czyli używając znaczników należy pamiętać, że przy przeniesieniu gada z powyższego przykładu, trzeba będzie (być może) także przenieść jakiegoś np. ptaka, bo akurat tak to pasuje rozmiarowo.
-
- Posty: 727
- Rejestracja: 19 lip 2021, 01:52
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 72 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Czyli reasumując te drewniane znaczniki są kompletnie niepotrzebne i nawet mogą trochę utrudnić obsługę gry?
-
- Posty: 717
- Rejestracja: 28 wrz 2018, 09:49
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 481 times
- Been thanked: 405 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Portal twierdzi ze do oznaczania rodzaju zwierząt u siebie w zoo, ale to na kartach ładnie i przejrzyście wszystko wyglada, dlatego wg mnie szkoda na to dodatkowej kasy.
- Ryu
- Posty: 2750
- Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 161 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ja nie wiem ale może będzie lepiej widać jakie mamy zwierzęta w zoo porównując je z celami do spełnienia.
Ja wiem że na kartach to widać ale może przy ich większej ilości łatwiej i szybciej będzie spojrzeć na nasze zoo.
Ja wiem że na kartach to widać ale może przy ich większej ilości łatwiej i szybciej będzie spojrzeć na nasze zoo.
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Podobno do położenia na swojej planszetce jak budujesz pawilony i umieszczasz w nich zwierzaki. Niby nic, ale może wzbogacić imersję. Ja w to poszedłem
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Z treści zdania nie wynika, aby "Ignacy" uważał, że to genialny dodatek i przebija inne promosy.
Przy innych rzeczach mocno zazwyczaj mocno reklamuje. Dedukuję, że owe żetony są niżej niż "mata do Terror of London" lub też cała gra "Blood Rage killer"
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
-
- Posty: 67
- Rejestracja: 11 lis 2017, 10:00
- Lokalizacja: Mikołów
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
No i kupiłem w przedsprzedaży.
Martwię się tylko tym że wiele osób porównuje te grę do TM, która
po początkowym zachwycie i rozgrywaniu po 2 partie dziennie poszła w odstawkę.
Niestety ale losowość w tej grze zabijała całą przyjemność z budowania silniczka.
A jak z tą losowością w Ark Nova?
Martwię się tylko tym że wiele osób porównuje te grę do TM, która
po początkowym zachwycie i rozgrywaniu po 2 partie dziennie poszła w odstawkę.
Niestety ale losowość w tej grze zabijała całą przyjemność z budowania silniczka.
A jak z tą losowością w Ark Nova?
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Wydaje się być sporych rozmiarów, a przynajmniej na początku przygody z tą grą to wrażenie jest silne. Jak już się człowiek nauczy lepiej grać to po pierwsze praktycznie z wszystkiego można coś fajnego wycisnąć, a po drugie u nas tak przy 4-5 grze zauważyliśmy, że znacznie więcej kart mielimy niż na samym początku. Natomiast jeśli ktoś oczekuje, że trafią mu się jakieś konkretne karty i pod nie od początku gra, to lepiej niech sobie daruje i zagra w coś innego.
A gra jest świetna i chce się do niej cały czas wracać. Do tego cena polskiego wydania bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła i za tyle dobra i tyle frajdy, to prawie jak za darmo
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Jak o bonusach mowa... na ile te znaczniki mogą być przydatne?
https://planszostrefa.pl/pl/p/Zestaw-zn ... 0szt/13994
https://planszostrefa.pl/pl/p/Zestaw-zn ... 0szt/13994
-
- Posty: 1854
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 944 times
- Been thanked: 591 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Są bardzo przydatne, ale takie same masz w pudełku, tylko, że z kartonu. Pytanie co wolisz, drukowany plastik czy karton.pcyzm pisze: ↑07 maja 2022, 18:53 Jak o bonusach mowa... na ile te znaczniki mogą być przydatne?
https://planszostrefa.pl/pl/p/Zestaw-zn ... 0szt/13994
tomp pisze: ↑07 maja 2022, 15:33Najlepsza metoda to zaufać producentowi w kwestii jego opinii o swoim produkcie A poważnie to, po prostu wizualny bajer i tyle. Do niczego nie potrzebny. Ale ja tam biorę, lubię wizualne bajery. Przynajmniej będzie widać co w tym zoo jest. Kumpel np. zbiera od kilku miesięcy zwierzaki z kinder niespodzianek, żeby je tu wykorzystać
- ave.crux
- Posty: 1624
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 1110 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Z jakiego powodu mieliby dodawać do przedsprzedaży coś co powoduje kłopot w rozgrywce. Położenie znacznika z ikonką zwierzątka chyba lepsze niż drewniana kosteczkastaniach21 pisze: ↑07 maja 2022, 09:58
Żebyś kładł je na konkretnych wybiegach co ma pomóc w szybszym określeniu gdzie trzymasz drapieżnika, gdzie gada itd... Nie ma to sensu tylko dokłada niepotrzebną obsługę gry. Szczególnie chciałbym zobaczyć jak te żetony wypadają na wybiegach o wielkości jeden, bo zakładam, że są większe i się na nich nie zmieszczą ...
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
-
- Posty: 547
- Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 166 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Grales w ogóle Ark Nove? Kostki kładzie się jedynie na specjalnych wybiegach dla zwierząt domowych, gadów i ptaków. Te kostki są bardzo małe, więc wątpię, że te dyski się tam zmieszczą. Natomiast odwoływałem się do wybiegów o wielkości jeden, które są wielkości kiosków/pawilonów. Zakładam, że tam już na pewno ten dysk się nie zmieści. Wg mnie uciążliwy bajerave.crux pisze: ↑07 maja 2022, 20:44Z jakiego powodu mieliby dodawać do przedsprzedaży coś co powoduje kłopot w rozgrywce. Położenie znacznika z ikonką zwierzątka chyba lepsze niż drewniana kosteczkastaniach21 pisze: ↑07 maja 2022, 09:58
Żebyś kładł je na konkretnych wybiegach co ma pomóc w szybszym określeniu gdzie trzymasz drapieżnika, gdzie gada itd... Nie ma to sensu tylko dokłada niepotrzebną obsługę gry. Szczególnie chciałbym zobaczyć jak te żetony wypadają na wybiegach o wielkości jeden, bo zakładam, że są większe i się na nich nie zmieszczą ...
- ave.crux
- Posty: 1624
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 1110 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Grałeś z kosteczkami od portalu?
Co za różnica czy grałem, jak nie o tym mowa.
Randomowemu gościowi z wolnym czasem się udało jakoś zmieścić.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
-
- Posty: 547
- Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 166 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Spoiler:
- PytonZCatanu
- Posty: 4567
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1703 times
- Been thanked: 2145 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ark Nova minęła Zamki Burgundii.
Zwróćcie uwagę na jeden szczegół: średnia ocena to 8.70 (średnia nie uwzględniająca algorytmu Bgg). Ile gier w całej top100 ma wyższą średnią?
Otóż ... Jedna. Gloomahaven ma 8.72 (niewiele więcej).
Powoli zaczyna to wyglądać nie na top10, a na top3 IMHO.
Żeby piąć się do góry Ark Nova nie potrzebuje w zasadzie wysokich głosów, tylko jakichkolwiek, żeby zasypać te "5.5" dodane sztucznie przez Bgg.
Zwróćcie uwagę na jeden szczegół: średnia ocena to 8.70 (średnia nie uwzględniająca algorytmu Bgg). Ile gier w całej top100 ma wyższą średnią?
Otóż ... Jedna. Gloomahaven ma 8.72 (niewiele więcej).
Powoli zaczyna to wyglądać nie na top10, a na top3 IMHO.
Żeby piąć się do góry Ark Nova nie potrzebuje w zasadzie wysokich głosów, tylko jakichkolwiek, żeby zasypać te "5.5" dodane sztucznie przez Bgg.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2022, 14:12 przez PytonZCatanu, łącznie zmieniany 1 raz.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- warlock
- Posty: 4677
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1045 times
- Been thanked: 1989 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Nie wiem czy jest gra na BGG, z tak wysoką oceną której tak KOMPLETNIE się nie zgadzam... coś niesamowitego .
BGG (moje oceny i komentarze)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Zwierzątka podkręcają hype, natura jest obecnie na fali, a dodatkowo łatwiej namówić wybrankę na zoo niż terraformację w kosmosie
Do tego gra typowo pod pary oraz solo (po pandemii takich gier szuka wiele osób), a bezpośrednie odwołania do TM z marszu podnoszą oceny tego debiutu.
I najważniejsze, gra wychodzi spod niemieckiej ręki więc może liczyć na ogromne wsparcie największego i najważniejszego środowiska graczy.
Jak pojawia się polski tytuł to ludzie z polski też naturalnie pchają oceny ale ekspresja skali jest tutaj znacznie większa w najważniejszym momencie wejścia na największy rynek i to oddziałuje globalnie. Jeśli dodać efekt nowalijki to mamy niezły snow ball
Niemniej gra jest najwyraźniej bardzo dobra.
- PytonZCatanu
- Posty: 4567
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1703 times
- Been thanked: 2145 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Właśnie rozpakowałem swój egzemplarz. W czwartek partia numer 2. Zobaczymy, jak zmieni lub nie mija ocenę
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
-
- Posty: 547
- Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 166 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Pytanie czy lubisz gry pokroju Teraformacja Marsa czy Podwodne Miasta. Mi się podobają te gry napędzane kartami, a tu jest genialny twist z tą siła akcji. Skoro Teraformacja Marsa zasługuje na 8,3 to Ark Nova również. W swojej dziedzinie Gier robi to co ma robić. Wiadomo, że dla fanów interakcji gra będzie zbyt blada, ale bardzo dużo osób lubi sobie budować swoj niezagrożony przez nikogo silnik
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Gra bardzo dobra.
Z TM się nie kojarzy. Już bardziej z Na skrzydłach (oczywiście jest wielokrotnie bardziej rozbudowana).
Losowość nie boli zupełnie - tyle kart się przemieli i zobaczy, że zawsze coś sensownego można sobie wykombinować.
Interakcja jest jak najbardziej - walka o zajmowanie dobrych pól na kartach projektów 'conservation'. Podbieranie kart z toru, uniwersytetów i kooperujących zoo. Incydentalne jakieś tam znaczniki duszenia i zatrucia wlepiane innym graczom, ale to tylko smaczek i przytyczek a nie cios w szczękę.
Zaskoczenie ile trzeba ogarnąć. O wiele więcej niz w TM.
Po pierwszej grze wad nie widzę. Zobaczymy co będzie po kolejnych.
Z TM się nie kojarzy. Już bardziej z Na skrzydłach (oczywiście jest wielokrotnie bardziej rozbudowana).
Losowość nie boli zupełnie - tyle kart się przemieli i zobaczy, że zawsze coś sensownego można sobie wykombinować.
Interakcja jest jak najbardziej - walka o zajmowanie dobrych pól na kartach projektów 'conservation'. Podbieranie kart z toru, uniwersytetów i kooperujących zoo. Incydentalne jakieś tam znaczniki duszenia i zatrucia wlepiane innym graczom, ale to tylko smaczek i przytyczek a nie cios w szczękę.
Zaskoczenie ile trzeba ogarnąć. O wiele więcej niz w TM.
Po pierwszej grze wad nie widzę. Zobaczymy co będzie po kolejnych.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
To ja dorzucę łyżkę dziegciu do tej beczki hypu
Z ciekawości przejrzałem sporo krytycznych opinii i wynotowałem te najczęściej powtarzane:
Z ciekawości przejrzałem sporo krytycznych opinii i wynotowałem te najczęściej powtarzane:
low interaction heads down long solitaire puzzle
too many steps to do simple actions
card luck totally killed the strategy
randomness is too much even for solo
puzzle deepless mix of ideas from several top games
borrow a bunch of too many mechanics, use every only superficially, mix them all together
storm of imported mechanics, chaotic puzzle plywood
card draw is made worse by the somewhat arbitrary discard most of your hand at Break time
luck of the draw is real, no mechanism there is enough to mitigate simple bad luck
gated by what cards you have access to throughout the game (same problem like Everdell or Viticulture)
if you are a fan of minimal luck euros this will bother you
at first wow factor, third fourth you start to get annoyed and bored
bullshit cards like the elephant card that gives you a random end game scoring
runaway leader problem? get that first bonus and you are well on your way
stock photos art, poor attempt at terra-style performance
art and graphic design leaves too much to be desired for the cost
exotic box format
30% of the box space filled with two generic plastics
takes a lot of table space
player boards are flimsy card
- PytonZCatanu
- Posty: 4567
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1703 times
- Been thanked: 2145 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
same problem like Everdell or Viticulture
No jeśli ktoś porównuje grę do tych 2 naprawdę wyróżniających się tytułów i oznacza to jako "problem"...
Natomiast z jakością planszetek się zgadzam - ta sama uwaga jak do (wybitnych skąd inąd) Podwodnych Miast.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Nie wiem, nie wiem
Prawie wszyscy podnoszą jednym głosem, że losowy dociąg kart zabija grę strategicznie i jest zbyt wiele na siłę doklejonych mechanik, które słabo ząbkują ale okropnie przeciągają rozgrywkę. Ogólnie wszyscy piszą, że pierwsza partia powala bizantyjskim rozmachem ale później z każdą kolejną szybko wpadamy na mieliznę. Sporo głosów, że do solo też jest zbyt chaotyczna.
Całkiem interesujące i spójne są te krytyczne obserwacje.
Prawie wszyscy podnoszą jednym głosem, że losowy dociąg kart zabija grę strategicznie i jest zbyt wiele na siłę doklejonych mechanik, które słabo ząbkują ale okropnie przeciągają rozgrywkę. Ogólnie wszyscy piszą, że pierwsza partia powala bizantyjskim rozmachem ale później z każdą kolejną szybko wpadamy na mieliznę. Sporo głosów, że do solo też jest zbyt chaotyczna.
Całkiem interesujące i spójne są te krytyczne obserwacje.