Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
Oczywiście wiem o punktach za posiadłości w rozebranej prowincji. Jak dominuję, to oczywistym jest, że inni mogą chcieć to zniszczyć. Co innego, gdy prowincja stoi pusta, dlaczego wtedy miałoby komuś zależeć na jej odzyskaniu? Bardziej chodziło mi o obowiązek względem ochrony granic Rzeczypospolitej. Gracze powinni być zmotywowani do odzyskania prowincji, nawet jeśli nie mają tam posiadłości.
- Olgierdd
- Posty: 1837
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 93 times
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
Motywacją jest łatwa do zdobycia dominacja. Nie mogą się tam pojawić posiadłości z sejmu i senatu, więc jest do zgarnięcia 5-6 punktów, szczególnie w ostatniej rundzie.
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
Podobno w niedalekiej przyszłości będzie miała miejsce premiera dodatku do Magnatów - Wolna Elekcja.
Ktoś jest w stanie przedstawić informacje o jakich usprawnieniach mowa? Co się zmieni? Co będzie zawierał dodatek?
Ktoś jest w stanie przedstawić informacje o jakich usprawnieniach mowa? Co się zmieni? Co będzie zawierał dodatek?
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
Tutaj jest robocza wersja instrukcji uwzględniająca dodatek "Wolna elekcja":
Spoiler:
- Comandante
- Posty: 573
- Rejestracja: 21 lip 2004, 15:49
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 22 times
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
https://drive.google.com/file/d/1sLDHhw ... sp=sharing
A tutaj skrócona instrukcja integrująca dodatek.
A tutaj skrócona instrukcja integrująca dodatek.
- eltadziko
- Posty: 372
- Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
- Lokalizacja: Oława
- Has thanked: 146 times
- Been thanked: 90 times
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
Przejrzałem instrukcję i wprowadzone zmiany wydają się naprawdę duże. Wydaje mi się, że mogą zrobić z Magnatów grę dużo ciekawszą.
Dodatek nie wprowadza tylko nowych rzeczy, ale także mocno zmienia zasady gry podstawowej. Tak mocno, że wydaje mi się, że wrażenia z gry będą zupełnie inne.
Bardzo dużą zmianą (i niespodziewaną) są dla mnie zmiany w fazach Senatu, Sejmu i konfliktów.
W Senacie zagrywamy teraz tylko 2 karty (zamiast bodajże 3) i co ważniejsze - zagrywamy je jawnie. Tak więc opłaca się bardzo być osobą jak najdalszą w kolejności Dodane jest też nowe stanowisko - Marszałek.
W Sejmie dalej zagrywamy karty niejawnie (co jest fajne, że gdzieś to zostawiono), ale teraz karty Praw odkrywamy po kolei, dopiero jak poprzednia karta Praw zostanie wylicytowana. Wydaje mi się, że też to dużo zmieni w rozgrywce, bo teraz nie wiemy jakie karty Praw będą później i na którą z nich najlepiej chomikować najlepszą kartę.
Konflikty zostały chyba najbardziej zmienione. Nie są teraz odpalane w stałej kolejności, ale to Hetman decyduje, jakie konflikty po kolei pokonujemy. Dodatkowo karty także wystawiamy jawnie i do jednego konfliktu na raz. Dla większej liczby graczy dodany jest moduł Nieprzyjaciele, który utrudnia wygrywanie konfliktów.
Zmiany te wprowadzają, że teraz licytacja odbywa się z większą wiedzą na temat tego, jaką kartę powinniśmy użyć.
Zmieniła się też mocno faza Elekcji, która do tej pory była najbardziej zubożona ;P Teraz wybieramy króla, zamiast go losować, i wybranie/niewybranie go wpływa na to, jakie bonusy/kary dostaniemy.
Wprowadzono także 6. ród, więc można grać do 6 osób, ale to akurat dla mnie ma małe znaczenie ;P
W fazie Interregnum dodano etap handlu, który pozwala spożytkować niewykorzystane dotąd karty Senatu albo karty Familii. Co też jest według mnie fajnym bonusem, bo do tej pory niewykorzystana karta Senatu po prostu przepadała.
Na mapie dodano także nowa prowincję - Stolicę. A każdy gracz dostaje specjalną posiadłość (siedzibę rodu). Swoją siedzibę można ulepszać, ale to akurat w instrukcji jest mało opisane, więc ciężko stwierdzić jak to wpływa na grę.
Jest tez nowy rodzaj kart - karty Intrygi. Dostaje się je zazwyczaj wtedy jak zagra się gdzieś kartę o wartości co najmniej 10, ale nie wygra się nią licytacji. Też jest to fajny dodatek, że wysoka karta zawsze da jakiś bonusik, nie zmarnuje się do końca. Karty Intrygi na pewno w jakiś sposób wpływają na tor kolejności, ale też to ciężko stwierdzić dokładnie po instrukcji.
Są też nowe warunki końca gry - gdy gracz w dwóch kolejnych rundach na ich koniec dzierży tytuł najlepszego rodu, automatycznie wygrywa grę. A w przypadku trzech rozbiorów, gra się kończy tak jak w podstawce, ale i tak wygrywa jeden gracz, ale na zmienionych warunkach.
Jak widać zmian jest naprawdę sporo i myślę, że przy dodatku Magnaci mogą zostać odkurzeni z półki Mam sentyment do tej gry, bo to moja pierwsza gra wsparta na wspieraczce ;P
Dodatek nie wprowadza tylko nowych rzeczy, ale także mocno zmienia zasady gry podstawowej. Tak mocno, że wydaje mi się, że wrażenia z gry będą zupełnie inne.
Bardzo dużą zmianą (i niespodziewaną) są dla mnie zmiany w fazach Senatu, Sejmu i konfliktów.
W Senacie zagrywamy teraz tylko 2 karty (zamiast bodajże 3) i co ważniejsze - zagrywamy je jawnie. Tak więc opłaca się bardzo być osobą jak najdalszą w kolejności Dodane jest też nowe stanowisko - Marszałek.
W Sejmie dalej zagrywamy karty niejawnie (co jest fajne, że gdzieś to zostawiono), ale teraz karty Praw odkrywamy po kolei, dopiero jak poprzednia karta Praw zostanie wylicytowana. Wydaje mi się, że też to dużo zmieni w rozgrywce, bo teraz nie wiemy jakie karty Praw będą później i na którą z nich najlepiej chomikować najlepszą kartę.
Konflikty zostały chyba najbardziej zmienione. Nie są teraz odpalane w stałej kolejności, ale to Hetman decyduje, jakie konflikty po kolei pokonujemy. Dodatkowo karty także wystawiamy jawnie i do jednego konfliktu na raz. Dla większej liczby graczy dodany jest moduł Nieprzyjaciele, który utrudnia wygrywanie konfliktów.
Zmiany te wprowadzają, że teraz licytacja odbywa się z większą wiedzą na temat tego, jaką kartę powinniśmy użyć.
Zmieniła się też mocno faza Elekcji, która do tej pory była najbardziej zubożona ;P Teraz wybieramy króla, zamiast go losować, i wybranie/niewybranie go wpływa na to, jakie bonusy/kary dostaniemy.
Wprowadzono także 6. ród, więc można grać do 6 osób, ale to akurat dla mnie ma małe znaczenie ;P
W fazie Interregnum dodano etap handlu, który pozwala spożytkować niewykorzystane dotąd karty Senatu albo karty Familii. Co też jest według mnie fajnym bonusem, bo do tej pory niewykorzystana karta Senatu po prostu przepadała.
Na mapie dodano także nowa prowincję - Stolicę. A każdy gracz dostaje specjalną posiadłość (siedzibę rodu). Swoją siedzibę można ulepszać, ale to akurat w instrukcji jest mało opisane, więc ciężko stwierdzić jak to wpływa na grę.
Jest tez nowy rodzaj kart - karty Intrygi. Dostaje się je zazwyczaj wtedy jak zagra się gdzieś kartę o wartości co najmniej 10, ale nie wygra się nią licytacji. Też jest to fajny dodatek, że wysoka karta zawsze da jakiś bonusik, nie zmarnuje się do końca. Karty Intrygi na pewno w jakiś sposób wpływają na tor kolejności, ale też to ciężko stwierdzić dokładnie po instrukcji.
Są też nowe warunki końca gry - gdy gracz w dwóch kolejnych rundach na ich koniec dzierży tytuł najlepszego rodu, automatycznie wygrywa grę. A w przypadku trzech rozbiorów, gra się kończy tak jak w podstawce, ale i tak wygrywa jeden gracz, ale na zmienionych warunkach.
Jak widać zmian jest naprawdę sporo i myślę, że przy dodatku Magnaci mogą zostać odkurzeni z półki Mam sentyment do tej gry, bo to moja pierwsza gra wsparta na wspieraczce ;P
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
eltadziko - wielkie dzięki za opisanie zmian, zrobiłeś to bardzo szczegółowo. To nie to samo co czytanie instrukcji, wyłożyłeś wszystko na tacy.
Po tym, co przeczytałem, jestem pewien, że kupię dodatek. Chyba, że będzie w jakiejś zaporowej cenie np. droższy niż podstawka. Zmiany wydają się naprawdę konkretne.
Wprowadzenie 6 gracza ma dla mnie dodatkowy plus, bo była sytuacja, że przy stole było właśnie tylu graczy (jak się spotykam w gronie przyjaciół, to zazwyczaj parami) i byliśmy zmuszeni sięgnąć po inny tytuł. A Magnaci są bardzo klimatyczną pozycją, wzbudzają emocje i przyczyniają się do sprzeczek nad planszą.
Powiem Wam, że - moim zdaniem - jest to gra niedoceniona. Można dostrzec to po rankingu BGG. Domyślam się, iż poza granicami kraju jest po prostu nierozpoznawalną grą, stąd tak niska pozycja.
Po tym, co przeczytałem, jestem pewien, że kupię dodatek. Chyba, że będzie w jakiejś zaporowej cenie np. droższy niż podstawka. Zmiany wydają się naprawdę konkretne.
Wprowadzenie 6 gracza ma dla mnie dodatkowy plus, bo była sytuacja, że przy stole było właśnie tylu graczy (jak się spotykam w gronie przyjaciół, to zazwyczaj parami) i byliśmy zmuszeni sięgnąć po inny tytuł. A Magnaci są bardzo klimatyczną pozycją, wzbudzają emocje i przyczyniają się do sprzeczek nad planszą.
Powiem Wam, że - moim zdaniem - jest to gra niedoceniona. Można dostrzec to po rankingu BGG. Domyślam się, iż poza granicami kraju jest po prostu nierozpoznawalną grą, stąd tak niska pozycja.
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Witam, założyłem konto, tak jak kilku przedmówców, właśnie ze względu na grę Magnaci
Trafiłem na nią dopiero niedawno i ze względu na tematykę, wykonanie i familijny charakter od razu postanowiłem zamówić sobie tę grę do lokalnej księgarni. Jako, że zmuszony jestem kilka dni czekać na realizację zamówienia, aby podtrzymać zapał zainteresowałem się dogłębniej tematem. I kilka pytań.
Według tego co zawiera opis gry na stronie księgarni zakupiłem wersję z 2017 roku. Ze 192 drewnianymi elementami, co jednoznacznie wskazywałoby na to, że dworki są z drewna. Wiele osób wskazuje, że jest to lepsze rozwiązanie, według mnie na pewno czytelniejsze. Czy do wydania z 2017 roku były drewniane, czy po prostu opis jest skopiowany, a dostanę raczej kartonowe?
Mam pytanie również czy jest sposób żeby przeprowadzić elekcję Króla zamiast zwykłego losowania? Czytałem instrukcję i w (daj Boże:) Dodatku będzie taka możliwość, a jest dość skomplikowana i wymaga dodatkowych kart, np. Intrygi. Czy wymyślił ktoś taki sposób do podstawowej wersji?
I w ramach pojawiających się kolejnych doniesien o Dodatku czy nie "sfrajerzyłem" kupując teraz podstawową wersję, skoro i tak będę chciał kupić pełny dodatek, który będzie, z tego co rozumiem samodzielną grą?
Pozdrawiam serdecznie!
Trafiłem na nią dopiero niedawno i ze względu na tematykę, wykonanie i familijny charakter od razu postanowiłem zamówić sobie tę grę do lokalnej księgarni. Jako, że zmuszony jestem kilka dni czekać na realizację zamówienia, aby podtrzymać zapał zainteresowałem się dogłębniej tematem. I kilka pytań.
Według tego co zawiera opis gry na stronie księgarni zakupiłem wersję z 2017 roku. Ze 192 drewnianymi elementami, co jednoznacznie wskazywałoby na to, że dworki są z drewna. Wiele osób wskazuje, że jest to lepsze rozwiązanie, według mnie na pewno czytelniejsze. Czy do wydania z 2017 roku były drewniane, czy po prostu opis jest skopiowany, a dostanę raczej kartonowe?
Mam pytanie również czy jest sposób żeby przeprowadzić elekcję Króla zamiast zwykłego losowania? Czytałem instrukcję i w (daj Boże:) Dodatku będzie taka możliwość, a jest dość skomplikowana i wymaga dodatkowych kart, np. Intrygi. Czy wymyślił ktoś taki sposób do podstawowej wersji?
I w ramach pojawiających się kolejnych doniesien o Dodatku czy nie "sfrajerzyłem" kupując teraz podstawową wersję, skoro i tak będę chciał kupić pełny dodatek, który będzie, z tego co rozumiem samodzielną grą?
Pozdrawiam serdecznie!
- Odi
- Administrator
- Posty: 6589
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 682 times
- Been thanked: 1054 times
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Wydaje mi się, że 2017 to już żetony. Miałem je w rękach i są ok, natomiast drewno faktycznie bardziej czytelne. Ale nie wiem z kolei, czy dodatek będzie kompatybilny ze starszą wersją...
- tomuch
- Posty: 2005
- Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
- Lokalizacja: zza winkla
- Has thanked: 162 times
- Been thanked: 184 times
Re: Boże Igrzysko: MAGNACI
Cofnąłem wątek o stronę i znalazłem wpis kolegi Ozy'ego:
Ale takie rzeczy to chyba w dodatku "Wolna perwersja" będą...
Oczy me jednak zobaczyły:
Kod: Zaznacz cały
Majtki w rozebranej prowincji liczą się do zwycięstwa
Ale takie rzeczy to chyba w dodatku "Wolna perwersja" będą...
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
-
- Posty: 273
- Rejestracja: 13 wrz 2014, 00:24
- Lokalizacja: Gdzieś pomiędzy
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 14 times
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
To kiedy ten dodatek, bo 3 lata minęły i nic. Nie żebym nie miał w co grać, ale jakiś tam sentyment do Magnatów mam.
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Kończymy wewnętrzne testy. Wkrótce gra wypłynie na szersze pokazy. Jak będzie dobrze, to ustalimy datę opracowania i wydania gry.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
I jednak opis wprowadzał w błąd, dworki dostałem kartonowe. Czy można jeszcze gdzieś sobie sprawić te dworki drewniane? Te kartonowe pięknie wykonane, ale całkowicie niepraktyczne...
Do tego pionek Pałacu dostałem niestety uszkodzony...
I jeszcze raz dopytam, czy jest wynalazł ktoś jaką sprawdzoną możliwość Elekcji Króla w podstawowej wersji gry zamiast losowania? Np. jedną kartę zamiast na Sejm wykorzystać podczas Elekcji?
I czy skoro dodatek ma być de facto samodzielną wersją czy twórcy przewidzieli coś może mniejszego dla urozmaicenia zasad rozgrywki wersji podstawowej?
Do tego pionek Pałacu dostałem niestety uszkodzony...
I jeszcze raz dopytam, czy jest wynalazł ktoś jaką sprawdzoną możliwość Elekcji Króla w podstawowej wersji gry zamiast losowania? Np. jedną kartę zamiast na Sejm wykorzystać podczas Elekcji?
I czy skoro dodatek ma być de facto samodzielną wersją czy twórcy przewidzieli coś może mniejszego dla urozmaicenia zasad rozgrywki wersji podstawowej?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Jeśli coś jest niekompletne czy zepsute, to prosimy o przesłanie reklamacji na: customercare[at]phalanxgames.co.uk
Drewnianych dworków już nie mamy.
Drewnianych dworków już nie mamy.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Comandante
- Posty: 573
- Rejestracja: 21 lip 2004, 15:49
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 22 times
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Są dwa potencjalne warianty wydania:
1. dodatek do Magnatów - i tak to zostało opracowane i działa już chyba nieźle po ostatnich zmianach
2. zupełny stand-alone, bo dodatek zmienia grę bardzo znacząco
W gruncie rzeczy, coraz bardziej przychylam się do wydania tej gry jako stand-alone.
Pozdrawiam
J.
- eltadziko
- Posty: 372
- Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
- Lokalizacja: Oława
- Has thanked: 146 times
- Been thanked: 90 times
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Powiedziałbym, że byłoby trochę słabo jakbyście wydali to tylko jako stand-alone... Fakt, dodatek wprowadza dużo nowych elementów i mocno zmienia grę, ale mimo wszystko rdzeń gry jest taki sam i opiera się na tych samych elementach Co z tymi, co wspierali Was na wspieram.to i mają już Magnatów? Dodatkiem byłem mocno zainteresowany, ale raczej nie aż tak, żeby płacić drugi raz za coś co już mam (czyli za elementy, które mam w podstawce, a musiałyby być znowu w pudełku w przypadku wydania jako stand-alone).Comandante pisze: ↑10 sty 2020, 11:38 Są dwa potencjalne warianty wydania:
1. dodatek do Magnatów - i tak to zostało opracowane i działa już chyba nieźle po ostatnich zmianach
2. zupełny stand-alone, bo dodatek zmienia grę bardzo znacząco
W gruncie rzeczy, coraz bardziej przychylam się do wydania tej gry jako stand-alone.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Jeśli ktoś wybiera się na Planszówki w Spodku (1-2 lutego, Katowice), a jest zainteresowany nową wersją Magnatów, to jest szansa na wspólne zagranie.
Będę miał najnowszą wersję Magnatów - Wolna Elekcja.
Piszę o tym tutaj, bo nie znalazłem wątku o tej imprezie...
Ktoś zainteresowany?
Będę miał najnowszą wersję Magnatów - Wolna Elekcja.
Piszę o tym tutaj, bo nie znalazłem wątku o tej imprezie...
Ktoś zainteresowany?
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Baldwin -> i jakie wrażenia z gry?
Ja zagrałem pierwszy raz wczoraj. Zupełnie przez przypadek. Grało się świetnie.Wiem, że dużo dobrego podczas rozgrywki zależy od samych grających: my się wczuwaliśmy i nie mieliśmy napinki na wygraną. Super klimat budowaliśmy wczuwając się w senatorów: szczególnie w Prymasa,który rozstrzygając spory może dodać mnóstwo miodnego klimatu "pomyślność Boża, jest przy Lubomirskich, Sapieha-bracie, zbłądziłeś..."
To co wcześniej ktoś pisał o braku kary za olewanie obrony prowincji w których nie ma interesu któraś familia: cóż, u nas w rozgrywce 3-osobowej od razu przeciwko takiej osobie knuto spisek. I od razu był na celowniku podskarbiego (odebranie jednej posiadłości) i Prymas też "odpowiednio" rozstrzygał remisy. No i oczywiście wznoszono okrzyki "Hańba Lubomirskim!" Także teeeegoooo
Ja zagrałem pierwszy raz wczoraj. Zupełnie przez przypadek. Grało się świetnie.Wiem, że dużo dobrego podczas rozgrywki zależy od samych grających: my się wczuwaliśmy i nie mieliśmy napinki na wygraną. Super klimat budowaliśmy wczuwając się w senatorów: szczególnie w Prymasa,który rozstrzygając spory może dodać mnóstwo miodnego klimatu "pomyślność Boża, jest przy Lubomirskich, Sapieha-bracie, zbłądziłeś..."
To co wcześniej ktoś pisał o braku kary za olewanie obrony prowincji w których nie ma interesu któraś familia: cóż, u nas w rozgrywce 3-osobowej od razu przeciwko takiej osobie knuto spisek. I od razu był na celowniku podskarbiego (odebranie jednej posiadłości) i Prymas też "odpowiednio" rozstrzygał remisy. No i oczywiście wznoszono okrzyki "Hańba Lubomirskim!" Także teeeegoooo
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Za tydzień w naszym podkaście będzie o nim mowa
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Super, gdzie można będzie posłuchać podkastu?
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
W związku z przygotowywaniem dodatku do Magnatów chciałbym zaproponować jeszcze kilka pomysłów na karty (w tym niektóre wprowadzające Catch-up mechanism):
1) tajne głosowanie na sejmikach – w 1791 r. wyprzedzając o 100 lat resztą Europy zostało w Polsce wprowadzone ustawą o sejmikach z 1791 r. - prawo to zmniejszało wpływy magnatów na sejmikach a w konsekwencji w polityce w kraju, gdyż zmniejszyły się możliwości zastraszania i przekupywania szlachty przez najbogatszych a wyborcy mieli większą odwagę do popierania postulatów/interesów biedniejszych – możnaby to odzwierciedlić dając przy głosowaniach na sejmie i senacie dodatkowe punkty dla biedniejszych graczy np. licząc od najbogatszego do najbiedniejszego, gracz najbogatszy miałby niezmienioną liczbę głosów z kart familii, następny plus jeden (+1), następny plus 2 (+2) itd. – ewentualnie inny sposób odzwierciedlenia to danie punktów ujemnych dla gracza posiadającego najwięcej dworków np. licząc od najbiedniejszego gracz najbiedniejszy miałby niezmienioną liczbę głosów z kart familii, następny minus jeden (-1), następny (-2) itd.
Możnaby to jeszcze uprościć np. przewidując, iż najbiedniejszy gracz dostaje kartę, która tak długo jak jest najbiedniejszy daje mu bonus we wszystkich głosowaniach w sejmie i senacie np. + 2. Możnaby wartość bonusu uzależnić od ilości graczy tak jak to jest w przypadku konfliktów.
2) prawa wyborcze dla Kozaków - w 1632 r. poselstwo kozackie na sejm konwokacyjny domagało się udziału w elekcji monarchy Rzeczypospolitej, czyli nadania/uznania ich prawa do głosowania – oznaczałoby to również wzmocnienie pozycji ludzi najbiedniejszych w kraju oraz poparcie Kozaków w wojnach – możnaby to odzwierciedlić dając przy głosowaniach na sejmie i senacie dodatkowe punkty dla biedniejszych graczy np. licząc od najbogatszego do najbiedniejszego, gracz najbogatszy miałby niezmienioną liczbę głosów z kart familii, następny plus jeden (+1), następny plus 2 (+2) itd. PONADTO najbiedniejszy w danej rundzie gracz za darmo otrzymywałby kartę kozaka dającą dodatkowe punkty na wybranych przez niego wojnach symbolizującą poparcie kozaków w tych wojnach
Możnaby to jeszcze uprościć np. przewidując, iż najbiedniejszy gracz dostaje kartę, która tak długo jak jest najbiedniejszy daje mu bonus we wszystkich licytacjach w sejmie i senacie i DODATKOWO na wojnach np. + 2. Możnaby wartość bonusu uzależnić od ilości graczy tak jak to jest w przypadku konfliktów.
3) egzekucja dóbr (lata 60-te XVI wieku) – czyli zwrot do skarbu państwa majątków bezprawnie nabytych przez magnatów – magnaci posiadający więcej niż przeciętna liczbę dworków (posiadanych przez graczy) oddają nadwyżkę dworków ponad przeciętną „do banku” a Rzeczpospolita ma więcej pieniędzy na wojsko i Rzeczpospolita uzyskuje np. +2 siły w wojnach
4) wejście biskupów unickich do senatu Rzeczpospotliej – wydaje mi się, iż w unii brzeskiej pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem z 1596 r. przewidziano, iż biskupie uniccy wejdą do senatu, ale to nie zostało zrealizowane – wejście biskupów unickich do senatu mogłoby nieco zmniejszyć siłę powstań kozackich np. -2 punkty od karty wojny z powstaniem kozackim
5) w kartach konfliktów zdobycie lenna w Wołoszczyźnie: „interwencję w księstwach rumuńskich w celu obrony interesów Mohyłów podjął Zamoyski, który pokonał Michała Walecznego w bitwie pod Bukowem, przywrócił na tron mołdawski Jeremiego Mohyłę, a tron wołoski oddał Szymonowi.” https://pl.wikipedia.org/wiki/Szymon_Mohy%C5%82a
1) tajne głosowanie na sejmikach – w 1791 r. wyprzedzając o 100 lat resztą Europy zostało w Polsce wprowadzone ustawą o sejmikach z 1791 r. - prawo to zmniejszało wpływy magnatów na sejmikach a w konsekwencji w polityce w kraju, gdyż zmniejszyły się możliwości zastraszania i przekupywania szlachty przez najbogatszych a wyborcy mieli większą odwagę do popierania postulatów/interesów biedniejszych – możnaby to odzwierciedlić dając przy głosowaniach na sejmie i senacie dodatkowe punkty dla biedniejszych graczy np. licząc od najbogatszego do najbiedniejszego, gracz najbogatszy miałby niezmienioną liczbę głosów z kart familii, następny plus jeden (+1), następny plus 2 (+2) itd. – ewentualnie inny sposób odzwierciedlenia to danie punktów ujemnych dla gracza posiadającego najwięcej dworków np. licząc od najbiedniejszego gracz najbiedniejszy miałby niezmienioną liczbę głosów z kart familii, następny minus jeden (-1), następny (-2) itd.
Możnaby to jeszcze uprościć np. przewidując, iż najbiedniejszy gracz dostaje kartę, która tak długo jak jest najbiedniejszy daje mu bonus we wszystkich głosowaniach w sejmie i senacie np. + 2. Możnaby wartość bonusu uzależnić od ilości graczy tak jak to jest w przypadku konfliktów.
2) prawa wyborcze dla Kozaków - w 1632 r. poselstwo kozackie na sejm konwokacyjny domagało się udziału w elekcji monarchy Rzeczypospolitej, czyli nadania/uznania ich prawa do głosowania – oznaczałoby to również wzmocnienie pozycji ludzi najbiedniejszych w kraju oraz poparcie Kozaków w wojnach – możnaby to odzwierciedlić dając przy głosowaniach na sejmie i senacie dodatkowe punkty dla biedniejszych graczy np. licząc od najbogatszego do najbiedniejszego, gracz najbogatszy miałby niezmienioną liczbę głosów z kart familii, następny plus jeden (+1), następny plus 2 (+2) itd. PONADTO najbiedniejszy w danej rundzie gracz za darmo otrzymywałby kartę kozaka dającą dodatkowe punkty na wybranych przez niego wojnach symbolizującą poparcie kozaków w tych wojnach
Możnaby to jeszcze uprościć np. przewidując, iż najbiedniejszy gracz dostaje kartę, która tak długo jak jest najbiedniejszy daje mu bonus we wszystkich licytacjach w sejmie i senacie i DODATKOWO na wojnach np. + 2. Możnaby wartość bonusu uzależnić od ilości graczy tak jak to jest w przypadku konfliktów.
3) egzekucja dóbr (lata 60-te XVI wieku) – czyli zwrot do skarbu państwa majątków bezprawnie nabytych przez magnatów – magnaci posiadający więcej niż przeciętna liczbę dworków (posiadanych przez graczy) oddają nadwyżkę dworków ponad przeciętną „do banku” a Rzeczpospolita ma więcej pieniędzy na wojsko i Rzeczpospolita uzyskuje np. +2 siły w wojnach
4) wejście biskupów unickich do senatu Rzeczpospotliej – wydaje mi się, iż w unii brzeskiej pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem z 1596 r. przewidziano, iż biskupie uniccy wejdą do senatu, ale to nie zostało zrealizowane – wejście biskupów unickich do senatu mogłoby nieco zmniejszyć siłę powstań kozackich np. -2 punkty od karty wojny z powstaniem kozackim
5) w kartach konfliktów zdobycie lenna w Wołoszczyźnie: „interwencję w księstwach rumuńskich w celu obrony interesów Mohyłów podjął Zamoyski, który pokonał Michała Walecznego w bitwie pod Bukowem, przywrócił na tron mołdawski Jeremiego Mohyłę, a tron wołoski oddał Szymonowi.” https://pl.wikipedia.org/wiki/Szymon_Mohy%C5%82a
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Po wielu latach udało mi się zagrać ponownie ze znajomymi i powiem, że bardzo chętnie zagrałbym w dodatek, ale coś cicho o nim
Tylko wiadomo, wolałbym żeby dodatek był do podstawki, a nie jako osobna gra. Poczytałem te nowości o nim i wygląda to naprawdę obiecująco, aż się trochę przeraziłem, że tyle zmian ale pewnie się to jakoś spina w rezultacie.
Jedyne na co mógłbym ponarzekać po powrocie do Magnatów to niejasności w zasadach, które mam wrażenie nie zawsze są wytłumaczone wprost w instrukcji.
Tylko wiadomo, wolałbym żeby dodatek był do podstawki, a nie jako osobna gra. Poczytałem te nowości o nim i wygląda to naprawdę obiecująco, aż się trochę przeraziłem, że tyle zmian ale pewnie się to jakoś spina w rezultacie.
Jedyne na co mógłbym ponarzekać po powrocie do Magnatów to niejasności w zasadach, które mam wrażenie nie zawsze są wytłumaczone wprost w instrukcji.
- MichalStajszczak
- Posty: 9551
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 523 times
- Been thanked: 1537 times
- Kontakt:
Re: Boże Igrzysko: Magnaci (Jaro Andruszkiewicz, Waldek Gumienny)
Być może powinienem wrzucić tę informację do działu "Media o planszówkach" ale skoro wątek Magnatów został właśnie odkopany, to napiszę tu. Otóż w noworocznym numerze tygodnika Do Rzeczy jest felieton Igora Zalewskiego na temat Magnatów, zainspirowany tym, że syn autora dostał od świętego Mikołaja grę Magnaci i teraz święty Mikołaj musi ciągle w tę grę grać. Ciekawy jest końcowy wniosek - gra doskonale pokazuje naturę Polski elekcyjnej ale też w niebezpieczny i podstępny sposób uruchamia w graczach najgorsze cechy narodowego charakteru. I że Trzecia Rzeczpospolita pod tym względem niewiele różni się od Pierwszej.