Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1977
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 875 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: Neoptolemos »

Warto przy okazji sprawdzić, ile gier w topce zostało zaprojektowanych przez Niemców i czy to odzwierciedla liczbę Niemców na świecie.

Nie sądzę :P
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4567
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1703 times
Been thanked: 2145 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: PytonZCatanu »

Jest mało kobiet wśród twórców gier planszowych (9:1) i nieco więcej, ale nadal mało wśród graczy (8:2), ponieważ kobiety różnią się od mężczyzn psychologicznie i mniej ich ciągnie do tego typu hobby. Identyczna sytuacja jest w szachach. Najlepsza kobieta na świecie jest na 85 miejscu, a pozostałe są jeszcze dalej. Jedyna kobieta w historii, która rywalizowała na poziomie najlepszych mężczyzn była Judit Polgar w latach 90 i dwutysięcznych. Ilość aktywnych szachistów v aktywnych szachistek rozkłada sie podobnie. W szachach ten „problem” jest „rozwiązany” systemowo: kobiety mają własne turnieje, gdzie grają tylko z kobietami, maja obniżone normy do osiągnięcia poszczególnych tytułów szachowych (serio!) itp.

Według mnie, to nie jest żaden problem. Jest mniej kobiet, bo kobiety samodzielnie potrafią wybrać co je interesuje, a to hobby akurat interesuje je mniej. Są takie dziedziny, gdzie balans jest skrzywiony w drugą stronę. Znam wiele fajnych i madrych kobiet, nie róbmy z nich niepełnosprawnych osób, które trzeba "zachęcać" do planszówek, żeby poprawić balans płci. Te, które będą chciały, same przyjdą, żyją w wolnym kraju :)

Change my mind.
traveler80
Posty: 19
Rejestracja: 10 maja 2020, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: traveler80 »

KubaP pisze: 11 cze 2021, 13:18
Markus pisze: 11 cze 2021, 08:40 Bowen Simmons zaprojektowała "Napoleon's Triumph" rasową strategię o niekonwencjonalnej mechanice.
Bowen to imię męskie.

Jej prawdziwe imię to Rachel Simmons.

Projektowała pod męskim imieniem, bo inaczej fani gier wojennych nie zaakceptowaliby jej projektów. Gdy prawda wyszła na jaw, wybuchł mały skandalik w gronie wojenników. Stare, ale zabawne dzieje :)
Tak, projektowała pod męskim imieniem i dodatkowo musiała zapuścić brodę.
Tutaj na zdjęciu po prawej stronie:

https://boardgamegeek.com/image/241427/ ... ns-triumph
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: kwiatosz »

PytonZCatanu pisze: 11 cze 2021, 16:28 Jest mało kobiet wśród twórców gier planszowych (9:1) i nieco więcej, ale nadal mało wśród graczy (8:2), ponieważ kobiety różnią się od mężczyzn psychologicznie i mniej ich ciągnie do tego typu hobby. Identyczna sytuacja jest w szachach. Najlepsza kobieta na świecie jest na 85 miejscu, a pozostałe są jeszcze dalej. Jedyna kobieta w historii, która rywalizowała na poziomie najlepszych mężczyzn była Judit Polgar w latach 90 i dwutysięcznych. Ilość aktywnych szachistów v aktywnych szachistek rozkłada sie podobnie. W szachach ten „problem” jest „rozwiązany” systemowo: kobiety mają własne turnieje, gdzie grają tylko z kobietami, maja obniżone normy do osiągnięcia poszczególnych tytułów szachowych (serio!) itp.

Według mnie, to nie jest żaden problem. Jest mniej kobiet, bo kobiety samodzielnie potrafią wybrać co je interesuje, a to hobby akurat interesuje je mniej. Są takie dziedziny, gdzie balans jest skrzywiony w drugą stronę. Znam wiele fajnych i madrych kobiet, nie róbmy z nich niepełnosprawnych osób, które trzeba "zachęcać" do planszówek, żeby poprawić balans płci. Te, które będą chciały, same przyjdą, żyją w wolnym kraju :)

Change my mind.
Ja bym powiedział że to obrazuje raczej prostą zasadę, że w gry grają ci, którzy w nie grają. Czyli jeśli grają głównie mężczyźni, to głównie mężczyźni będą się pojawiać w hobby - ktoś musi podjąć wysiłek żeby to się zmieniało. Ja na przykład podjąłem i zorganizowałem spotkanie z paroma koleżankami, teraz jest grupka 11 osób, w której oprócz mnie jest jeszcze jeden facet (a było jeszcze kilka więcej kobiet, ale wiadomo, nie wszyscy po zagraniu kilku gier mają ochotę na kolejne spotkania).
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1390
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 48 times
Been thanked: 172 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: Emil_1 »

Czy to serio jest istotne kto zaprojektował grę?
Dla mnie projektantem może być i kot, byle fajnie się grało.
Miłego dnia! :)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4567
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1703 times
Been thanked: 2145 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: PytonZCatanu »

kwiatosz pisze: 11 cze 2021, 19:06
PytonZCatanu pisze: 11 cze 2021, 16:28 Jest mało kobiet wśród twórców gier planszowych (9:1) i nieco więcej, ale nadal mało wśród graczy (8:2), ponieważ kobiety różnią się od mężczyzn psychologicznie i mniej ich ciągnie do tego typu hobby. Identyczna sytuacja jest w szachach. Najlepsza kobieta na świecie jest na 85 miejscu, a pozostałe są jeszcze dalej. Jedyna kobieta w historii, która rywalizowała na poziomie najlepszych mężczyzn była Judit Polgar w latach 90 i dwutysięcznych. Ilość aktywnych szachistów v aktywnych szachistek rozkłada sie podobnie. W szachach ten „problem” jest „rozwiązany” systemowo: kobiety mają własne turnieje, gdzie grają tylko z kobietami, maja obniżone normy do osiągnięcia poszczególnych tytułów szachowych (serio!) itp.

Według mnie, to nie jest żaden problem. Jest mniej kobiet, bo kobiety samodzielnie potrafią wybrać co je interesuje, a to hobby akurat interesuje je mniej. Są takie dziedziny, gdzie balans jest skrzywiony w drugą stronę. Znam wiele fajnych i madrych kobiet, nie róbmy z nich niepełnosprawnych osób, które trzeba "zachęcać" do planszówek, żeby poprawić balans płci. Te, które będą chciały, same przyjdą, żyją w wolnym kraju :)

Change my mind.
Ja bym powiedział że to obrazuje raczej prostą zasadę, że w gry grają ci, którzy w nie grają. Czyli jeśli grają głównie mężczyźni, to głównie mężczyźni będą się pojawiać w hobby - ktoś musi podjąć wysiłek żeby to się zmieniało. Ja na przykład podjąłem i zorganizowałem spotkanie z paroma koleżankami, teraz jest grupka 11 osób, w której oprócz mnie jest jeszcze jeden facet (a było jeszcze kilka więcej kobiet, ale wiadomo, nie wszyscy po zagraniu kilku gier mają ochotę na kolejne spotkania).
Moja bazowa grupa to ok 15 facetów, z których ok 5 ma trochę grające żony/partnerki.

Ale kręcę grupę w pracy, na razie były 2 spotkania i mam 4 dziewczyny (3 początkujące i 1 trochę ograna) 🙂
lemon_curry
Posty: 294
Rejestracja: 10 mar 2020, 12:30
Has thanked: 59 times
Been thanked: 29 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: lemon_curry »

skasuj temat, bo zaraz zrobią dopłaty do twórców gier płci żeńskiej
Cyel
Posty: 2598
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1237 times
Been thanked: 1455 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: Cyel »

PytonZCatanu pisze: 11 cze 2021, 16:28 Jest mało kobiet wśród twórców gier planszowych (9:1) i nieco więcej, ale nadal mało wśród graczy (8:2), ponieważ kobiety różnią się od mężczyzn psychologicznie i mniej ich ciągnie do tego typu hobby. Identyczna sytuacja jest w szachach. Najlepsza kobieta na świecie jest na 85 miejscu, a pozostałe są jeszcze dalej. Jedyna kobieta w historii, która rywalizowała na poziomie najlepszych mężczyzn była Judit Polgar w latach 90 i dwutysięcznych. Ilość aktywnych szachistów v aktywnych szachistek rozkłada sie podobnie. W szachach ten „problem” jest „rozwiązany” systemowo: kobiety mają własne turnieje, gdzie grają tylko z kobietami, maja obniżone normy do osiągnięcia poszczególnych tytułów szachowych (serio!) itp.

Według mnie, to nie jest żaden problem. Jest mniej kobiet, bo kobiety samodzielnie potrafią wybrać co je interesuje, a to hobby akurat interesuje je mniej. Są takie dziedziny, gdzie balans jest skrzywiony w drugą stronę. Znam wiele fajnych i madrych kobiet, nie róbmy z nich niepełnosprawnych osób, które trzeba "zachęcać" do planszówek, żeby poprawić balans płci. Te, które będą chciały, same przyjdą, żyją w wolnym kraju :)

Change my mind.
Nie że się nie zgadzam :) Natomiast na Dakka jest akurat dyskusja na podobny temat, z tym, że o takiej gałęzi tabletop gamingu, że planszówki są podawane jaki przykład o wiele większej różnorodności. https://www.dakkadakka.com/dakkaforum/p ... 98856.page

I o ile sam w temacie wyrażam opinię podobną do Twojej, to jednak pozostaje do ustalenia na ile brak zainteresowana/mocniejszego zaangażowania/obsesyjności wynika z naturalnych różnic a na ile z wpływu kultury i wychowania. No i podawane przykłady gatekeepingu są czasem takie, że trudno udawać, że nie ma to żadnego wpływu (niektóre przykłady to w ogóle ostra, toksyczna jazda, mózg staje dęba, np ta "dyskusja" od góry do dołu :shock: : http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=549468)

(co do liczby szachistów i szachistek internet nie zgadza się, że jest ich z grubsza po równo. "In other words, the top-level gap(...) can be fully explained by the participation gap." : https://slate.com/technology/2020/12/wh ... s-men.html)

(warto przy tym pamiętać, że za granicą wargaming to często nie tylko relatywnie młodzi ludzie zderzający swoich Space Marines ale zabetonowane staruchy, posuwające na stole swoich żołnierzy z epoki napoleońskiej lub Wojny Secesyjnej od lat 50tych )
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
everan
Posty: 364
Rejestracja: 19 wrz 2007, 13:33
Has thanked: 90 times
Been thanked: 117 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: everan »

Asurmar pisze: 13 cze 2021, 12:31 Ale raczej chodziło mi o to, że dzisiaj nie ma już pisarzy SF pokroju Philipa Dicka, Stanisława Lema, Isaaca Asimova czy Joe Haldemana. I w taki sposób próbuje sobie tłumaczyć to, że kobiety wygrywają nagrodę Hugo :wink:. Ale to są tylko moje subiektywne wrażenia.
Moim zdaniem są, ale to właśnie subiektywne wrażenie bardzo. W takiej dyskusji trudno zawsze rozdzielić dwie rzeczy: sprawność literacką i miejsce w kulturze. Dziś Lema nie ma i nie będzie, bo Lem był wypadkową danego miejsca - w czasie, w rozwoju gatunku, w warunkach geopolitycznych. Weźmy horror i takiego Lovecrafta; czy są pisarze lepsi od niego? Cała masa (bo literacko Lovecraft nie był szczególnie wybitny, nie ukrywajmy), ale jego rola w historii gatunku jest bezdyskusyjna. Po prostu coraz trudniej być pionierem, gdy tyle już odkryto - i stąd, myślę, nie doceniamy trochę współczesnych autorów i autorek.
Moje sekretne imię voodoo to Papa Shango. Błogosławię każdy wątek, w którym się pojawię... ale jeden błogosławię najbardziej.
Asurmar
Posty: 325
Rejestracja: 22 mar 2019, 08:54
Has thanked: 118 times
Been thanked: 175 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: Asurmar »

everan pisze: 13 cze 2021, 13:53
Asurmar pisze: 13 cze 2021, 12:31 Ale raczej chodziło mi o to, że dzisiaj nie ma już pisarzy SF pokroju Philipa Dicka, Stanisława Lema, Isaaca Asimova czy Joe Haldemana. I w taki sposób próbuje sobie tłumaczyć to, że kobiety wygrywają nagrodę Hugo :wink:. Ale to są tylko moje subiektywne wrażenia.
Moim zdaniem są, ale to właśnie subiektywne wrażenie bardzo. W takiej dyskusji trudno zawsze rozdzielić dwie rzeczy: sprawność literacką i miejsce w kulturze. Dziś Lema nie ma i nie będzie, bo Lem był wypadkową danego miejsca - w czasie, w rozwoju gatunku, w warunkach geopolitycznych. Weźmy horror i takiego Lovecrafta; czy są pisarze lepsi od niego? Cała masa (bo literacko Lovecraft nie był szczególnie wybitny, nie ukrywajmy), ale jego rola w historii gatunku jest bezdyskusyjna. Po prostu coraz trudniej być pionierem, gdy tyle już odkryto - i stąd, myślę, nie doceniamy trochę współczesnych autorów i autorek.
Przede wszystkim do lat 90' ludzie żyli tematami jak podbój kosmosu czy zimna wojna. Wtedy książki SF wydawały się prawdopodobnie dużo mniej odległe. Dzisiaj o wiele mniej się czyta, książki ogólnie mają mniejszy wpływ na kulturę i dodatkowo SF wydają się być bardziej bajkami, niż pokazywać w którą stronę zmierza ludzkość. Nie chcę umniejszać talentu współczesnych autorów, ale jednak ciężko mi znaleźć kogoś kto napisał by tak inspirujące opowiadania jak to robił Philip K. Dick. Chyba wszyscy kojarzą filmy nakręcone na podstawie jego twórczości: Łowca Androidów, Pamięć Absolutna, Raport mniejszości, Zapłata, Człowiek z Wysokiego Zamku itd...
Awatar użytkownika
mikeyoski
Posty: 1524
Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
Has thanked: 278 times
Been thanked: 172 times
Kontakt:

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: mikeyoski »

Literatura Dicka jest stosunkowo łatwa do nakręcenia. To są proste historie. Genialne jakby nie patrzeć, ale jednak proste, przekazane w dość bezpośredni sposób. Bardzo obrazowy.

Twarde współczesne SF jest dużo bardziej skomplikowane. Często wymaga czegoś więcej niż elementarnej wiedzy w zakresie nauk ścisłych. Wiele rzeczy jest zawoalowanych. Obutych w jakąś filozofię. Takich rzeczy się nie nakręci.
Awatar użytkownika
Arcziwald
Posty: 243
Rejestracja: 31 mar 2018, 09:54
Has thanked: 72 times
Been thanked: 43 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: Arcziwald »

Wśród tych topowych 200 gier nie znalazła się ani jedna kolorowa projektantka... :o

Jednak to 'sport białych facetów' i ciekawe, czy w najbliższej przyszłości jakiekolwiek akcje afirmatywne mogą tu cokolwiek zmienić? W tle oczywiście jest też pytanie, czy taką zmianę należy w ogóle postulować.

PS.
... znaczy producenci z pewnością byliby zainteresowani poszerzeniem rynku.
Proponuje podobne rozwiązanie jak ostatnimi czasy w Oscarach. Zagwarantować 50% top 100 BGG dla kobiet i po problemie. :mrgreen:
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: mineralen »

Arcziwald pisze: 14 cze 2021, 09:23
Wśród tych topowych 200 gier nie znalazła się ani jedna kolorowa projektantka... :o

Jednak to 'sport białych facetów' i ciekawe, czy w najbliższej przyszłości jakiekolwiek akcje afirmatywne mogą tu cokolwiek zmienić? W tle oczywiście jest też pytanie, czy taką zmianę należy w ogóle postulować.

PS.
... znaczy producenci z pewnością byliby zainteresowani poszerzeniem rynku.
Proponuje podobne rozwiązanie jak ostatnimi czasy w Oscarach. Zagwarantować 50% top 100 BGG dla kobiet i po problemie. :mrgreen:
To zupełnie tak nie wygląda na Oscarach. Ale po co dbać o poprawność tego co się pisze, jak można się wygłupić i zebrać poklask od ludzi podobnie myślących.

https://antyweb.pl/oscary-nowe-zasady-k ... ryminacja/

Na prawdę każdy wątek na tym forum musi się ostatecznie zamienić w "poprawność polityczna chce zniszczyć naszą cywilizację stworzoną przez białych mężczyzn"?

Zresztą branża filmowa i planszówkowa to zupełnie różne światy. Głównie chodzi o budżety i to, że filmy to o wiele większe ryzyko inwestycyjne niż planszówki. W branżę planszówek jak na razie może wejść każdy, więc tutaj nie ma sensu czegoś wyrównywać.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: rastula »

Nie zrobiłem analizy - ale zapewne jeśli chodzi o oprawę graficzną to tu udział pań, jest chyba dużo bardziej zbliżony do proporcji w naturze... no ale wiadomo, wszyscy tylko mechanika i mechanika ...ile jest kobiet mechaników? ;D
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 778
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 692 times
Been thanked: 790 times
Kontakt:

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: anitroche »

Ale jakby na przykład się bliżej przyjrzeć kim są projektanci gier planszowych, to można zauważyć, że większość to jednak umysły ścisłe, zawodowo działający na polach matematyki czy fizyki. Jak spojrzymy, jaki procent studentów takich kierunków to kobiety, to od razu widać, że znikomy. Nie wiem, czy działa tutaj efekt kulturowy (kobiety są naturalnie postrzegane jako osoby, które będą zajmować się domem i dziećmi, więc łatwiej jest im zobaczyć sobie na stanowisku np. nauczycielki niż mechanika), czy raczej genetyczny (kobiety jednak genetycznie są lepiej uwarunkowane do opieki na dziećmi i organizowania ogniska domowego, już tak nasze mózgi pracują, że po prostu łatwiej odnajdujemy się w sytuacjach "zarządzania" domem czy w zawodach wymagających dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich). Tak czy siak obecnie jest trend, aby pokazywać kobietom, że mogą się wybić z tego schematu Matki Polki i robić w życiu co chcą, a mężowie czy partnerzy chętniej pomagają w wychowywaniu dzieci i zajmowaniu się domem, więc możliwe że w przyszłości znajdzie się na rynku więcej gier projektowanych przez kobiety.

Ja sama nie jestem fanką ogólnych regulacji typu "tyle a tyle procent kobiet musi być zatrudnionych w filmie albo na kierowniczym stanowisku w firmie", bo to przecież prowadzi tylko do tego, że osoby gorzej nadające się do danej pracy nagle mają ją wykonywać, bo spełniają inne kryteria, które są wymagane (nie to żeby teraz zatrudniano zawsze osoby nadające się na dane stanowisko :D). Mam więc nadzieję, że do planszówek nigdy takie regulacje nie wejdą i po prostu będzie mieć dobre gry na rynku, bez względu na to kim jest projektant :).
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4490
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1450 times
Been thanked: 1104 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: garg »

mineralen pisze: 14 cze 2021, 10:11
Arcziwald pisze: 14 cze 2021, 09:23
Wśród tych topowych 200 gier nie znalazła się ani jedna kolorowa projektantka... :o

Jednak to 'sport białych facetów' i ciekawe, czy w najbliższej przyszłości jakiekolwiek akcje afirmatywne mogą tu cokolwiek zmienić? W tle oczywiście jest też pytanie, czy taką zmianę należy w ogóle postulować.
[...]
Proponuje podobne rozwiązanie jak ostatnimi czasy w Oscarach. Zagwarantować 50% top 100 BGG dla kobiet i po problemie. :mrgreen:
To zupełnie tak nie wygląda na Oscarach. Ale po co dbać o poprawność tego co się pisze, jak można się wygłupić i zebrać poklask od ludzi podobnie myślących.

https://antyweb.pl/oscary-nowe-zasady-k ... ryminacja/

Na prawdę każdy wątek na tym forum musi się ostatecznie zamienić w "poprawność polityczna chce zniszczyć naszą cywilizację stworzoną przez białych mężczyzn"?
[...]
Nie mogę pisać za kolegę, bo nie znam jego myśli, więc bazuję tylko na emotce, którą umieścił. I ona sugeruje mi, że żartował. Więc Twoje oburzenie trochę mnie zaskoczyło.

Ja na przykład od momentu, w którym powstał ten wątek, walczę ze sobą (i właśnie tę walkę przegrałem), żeby nie napisać komentarza o statystykach dotyczących projektantów mańkutów.

Jeśli zastanawiamy się nad płcią projektantów/projektantek, to dlaczego nie możemy zastanowić się nad osobami leworęcznymi. W końcu są oni czasem nazywani największa mniejszością, a nikt się nimi nie interesuje :lol: .

Bo z mojego punktu widzenia zarówno płeć, jak i leworęczność są tak samo istotne przy ocenie jakości gry. W ogóle. 8)
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
Arcziwald
Posty: 243
Rejestracja: 31 mar 2018, 09:54
Has thanked: 72 times
Been thanked: 43 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: Arcziwald »

mineralen pisze: 14 cze 2021, 10:11
Arcziwald pisze: 14 cze 2021, 09:23
Wśród tych topowych 200 gier nie znalazła się ani jedna kolorowa projektantka... :o

Jednak to 'sport białych facetów' i ciekawe, czy w najbliższej przyszłości jakiekolwiek akcje afirmatywne mogą tu cokolwiek zmienić? W tle oczywiście jest też pytanie, czy taką zmianę należy w ogóle postulować.

PS.
... znaczy producenci z pewnością byliby zainteresowani poszerzeniem rynku.
Proponuje podobne rozwiązanie jak ostatnimi czasy w Oscarach. Zagwarantować 50% top 100 BGG dla kobiet i po problemie. :mrgreen:
To zupełnie tak nie wygląda na Oscarach. Ale po co dbać o poprawność tego co się pisze, jak można się wygłupić i zebrać poklask od ludzi podobnie myślących.

https://antyweb.pl/oscary-nowe-zasady-k ... ryminacja/

Na prawdę każdy wątek na tym forum musi się ostatecznie zamienić w "poprawność polityczna chce zniszczyć naszą cywilizację stworzoną przez białych mężczyzn"?

Zresztą branża filmowa i planszówkowa to zupełnie różne światy. Głównie chodzi o budżety i to, że filmy to o wiele większe ryzyko inwestycyjne niż planszówki. W branżę planszówek jak na razie może wejść każdy, więc tutaj nie ma sensu czegoś wyrównywać.
A niby jak wygląda? Mniejszości mają mieć zagwarantowany udział w filmie albo ten zostaje wykluczony z możliwości dostania nagrody ale masz rację, wg. przytoczonego artykułu to nie 50 a 30% ;) Z mojej strony EOT.
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: mineralen »

garg pisze: 14 cze 2021, 12:35
Nie mogę pisać za kolegę, bo nie znam jego myśli, więc bazuję tylko na emotce, którą umieścił. I ona sugeruje mi, że żartował. Więc Twoje oburzenie trochę mnie zaskoczyło.

Ja na przykład od momentu, w którym powstał ten wątek, walczę ze sobą (i właśnie tę walkę przegrałem), żeby nie napisać komentarza o statystykach dotyczących projektantów mańkutów.

Jeśli zastanawiamy się nad płcią projektantów/projektantek, to dlaczego nie możemy zastanowić się nad osobami leworęcznymi. W końcu są oni czasem nazywani największa mniejszością, a nikt się nimi nie interesuje :lol: .
W sumie dlaczego nie? Jeżeli ten temat cię interesuje i okaże się, że wg statystyki np. jest nadreprezentacja mańkutów wśród projektantów to moim zdaniem taka informacja jest ciekawa.
Bo z mojego punktu widzenia zarówno płeć, jak i leworęczność są tak samo istotne przy ocenie jakości gry. W ogóle. 8)
Wg OPa (OPki?) informacja o projektantkach wśród wszystkich projektantów jest istotna i ja wolę to uszanować.
Arcziwald pisze: 14 cze 2021, 13:14 A niby jak wygląda? Mniejszości mają mieć zagwarantowany udział w filmie albo ten zostaje wykluczony z możliwości dostania nagrody ale masz rację, wg. przytoczonego artykułu to nie 50 a 30% ;) Z mojej strony EOT.
Nie wiem czy ty celowo kłamiesz, czy w ogóle wciąż o tym nie przeczytałeś i rzucasz jakieś rzeczy z głowy na odczepne, ale wciąż to nie wygląda tak jak napisałeś.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4490
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1450 times
Been thanked: 1104 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: garg »

mineralen pisze: 14 cze 2021, 13:29
garg pisze: 14 cze 2021, 12:35 Bo z mojego punktu widzenia zarówno płeć, jak i leworęczność są tak samo istotne przy ocenie jakości gry. W ogóle. 8)
Wg OPa (OPki?) informacja o projektantkach wśród wszystkich projektantów jest istotna i ja wolę to uszanować.
Zupełnie bez złośliwości zapytam - jak to płeć lub leworęczność wpływają na jakość gry?
Ostatnio zmieniony 14 cze 2021, 13:54 przez garg, łącznie zmieniany 1 raz.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: mineralen »

garg pisze: 14 cze 2021, 13:53
mineralen pisze: 14 cze 2021, 13:29
garg pisze: 14 cze 2021, 12:35 Bo z mojego punktu widzenia zarówno płeć, jak i leworęczność są tak samo istotne przy ocenie jakości gry. W ogóle. 8)
Wg OPa (OPki?) informacja o projektantkach wśród wszystkich projektantów jest istotna i ja wolę to uszanować.
Zupełnie bez złośliwości zapytam - jak to płeć lub leworęczność wpływają na jakość gry?
Na jakość pewnie nie wpływają wcale. Ale na tym forum nie rozmawiamy wyłącznie o jakości gier, a ten wątek (jak ja go rozumiem) dotyczy tego jak wygląda branża.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4490
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1450 times
Been thanked: 1104 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: garg »

Ja pisałem o jakości gry (sprawdź mój post), stąd moje zdziwienie. Poznawczo ma to na pewno jakąś wartość. Poznawczo, czyli okołogrowo. Bo do jakości gry ma się to... :?: :?: :?:
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: mineralen »

garg pisze: 14 cze 2021, 14:14 Ja pisałem o jakości gry (sprawdź mój post), stąd moje zdziwienie. Poznawczo ma to na pewno jakąś wartość. Poznawczo, czyli okołogrowo. Bo do jakości gry ma się to... :?: :?: :?:
Jasne, niedokładnie cię zrozumiałem. Miałem na myśli, że pewnie dla OPa (OPki) ten temat jest istotny sam w sobie, bez patrzenia na jakość gier.
szczudel
Posty: 1447
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 103 times
Been thanked: 142 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: szczudel »

mineralen pisze: 14 cze 2021, 14:23
garg pisze: 14 cze 2021, 14:14 Ja pisałem o jakości gry (sprawdź mój post), stąd moje zdziwienie. Poznawczo ma to na pewno jakąś wartość. Poznawczo, czyli okołogrowo. Bo do jakości gry ma się to... :?: :?: :?:
Jasne, niedokładnie cię zrozumiałem. Miałem na myśli, że pewnie dla OPa (OPki) ten temat jest istotny sam w sobie, bez patrzenia na jakość gier.
Ach, złoto :)

"Uraziłem się za OP", bo OP się za mało uraziło.
Wszedłem rano do tematu i się nie zawiodłem.
szczudel
Posty: 1447
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 103 times
Been thanked: 142 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: szczudel »

anitroche pisze: 14 cze 2021, 10:57 Nie wiem, czy działa tutaj efekt kulturowy (kobiety są naturalnie postrzegane jako osoby, które będą zajmować się domem i dziećmi, więc łatwiej jest im zobaczyć sobie na stanowisku np. nauczycielki niż mechanika), czy raczej genetyczny (kobiety jednak genetycznie są lepiej uwarunkowane do opieki na dziećmi i organizowania ogniska domowego, już tak nasze mózgi pracują, że po prostu łatwiej odnajdujemy się w sytuacjach "zarządzania" domem czy w zawodach wymagających dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich). Tak czy siak obecnie jest trend, aby pokazywać kobietom, że mogą się wybić z tego schematu Matki Polki i robić w życiu co chcą, a mężowie czy partnerzy chętniej pomagają w wychowywaniu dzieci i zajmowaniu się domem, więc możliwe że w przyszłości znajdzie się na rynku więcej gier projektowanych przez kobiety.
Im bardziej egalitarne społeczeństwo (np Szwecja) tym mniej kobiet podąża w kierunku "męskich" specjalności. Dla odmiany kobiet na kierunkach/zawodach technicznych np. w Indiach jest stosunkowo dużo. Dlaczego? Dlatego, że praca programisty podnosi wyraźnie poziom życia. W tamtej części świata kobiety wiedzą, że jak chcą wygodnie żyć, to nie mogą "robić tego co lubią" tylko zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Nie ma tu rola matki i gospodyni nic do rzeczy. Natura dała kobietom (nie wszystkim) pewien zestaw cech, które są przydatne w byciu tą matką i gospodynią, ale to nie jest tak, że "wmawianie" kobietom tych ról wytworzyło im ten zestaw cech.

W naszej części świata, można nieźle żyć z czegoś w czym "się czuje dobrze" toteż sytuacja materialna nie zmusza kobiet do wyboru ekstremalnej (z punktu widzenia ich strefy komfortu) ścieżki zawodowej. W tej samej części świata wmawia się kobietom, że stoi nad nimi biały, heteroseksualny (koniecznie) samiec i utrudnia im dostanie się na ukochane studia inżynierskie. Jakoś tak chyba tylko osoby rozgłaszające te tezy same w to wierzą, bo nie obserwuje się lawionowego skoku kobiet na ów kierunkach, a co za tym idzie, w zawodach do których one prowadzą.

Podsumowując: o ile nie czeka nas jakiś nagły zalew gier z dalekiego wschodu, to szanse na jakiś istotny wzrost liczby projektantek są małe. Jeśli gry będą coraz bardziej popularne i dochodowe to jakiś wzrost będzie, ale na pewno rewolucyjne metody się do tego nie przysłużą.
Ostatnio zmieniony 15 cze 2021, 08:20 przez szczudel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Kobiety jako projektantki, gry stworzone przez kobiety

Post autor: BartP »

Czytam, że w Indiach kobiety stanowią 34% tzw. techu https://go.451research.com/women-in-tec ... rends.html
Zaś w Szwecji 29% https://www.womenintech.se/
To nie jest znowuż jakaś kolosalna różnica. W szczególności jeśli porównasz z Polską (14,5%), Japonią (13%), Koreą Pd (16%) lub Turcją (10%). https://www.honeypot.io/women-in-tech-2018/

Poza tym zdaje mi się, że Indie to raczej wyjątek niż reguła. Jest wiele bidnych krajów, a kobiety w IT jakoś tam nie przodują.
ODPOWIEDZ