Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 03 sie 2024, 22:40
autor: Zaan84
Mnie śmieszy jak ktoś mówi że ma szczęście w kartach/kościach albo go nie ma. Co czasem przekłąda sięna niechęć do grania z daną osobą bo ona "zawsze wygrywa". Skrajnym absurdem w tym był kolega z grupy X-wingowej, o którym mówiono że ma "zieloną rękę", bo uważano że jak on rzuca zielonymi kośćmi obrony to zawsze wypadają mu dobre wyniki. Oczywiście absolutna bzdura, bo w końcu statystyka jest bezlitosna, tylko kilka razy udało mu się dobrze wyrzucić w krytycznej sytuacji.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 08:56
autor: Cyel
Żeby nie było, ktoś mógł jak najbardziej mieć jak dotąd szczęście w kościach. Natomiast przewidywanie, że się to utrzyma w przyszłości jest już jak najbardziej nieracjonalne. Taka trochę odwrotność Gambler's Fallacy.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 09:34
autor: Yooreck
Bardzo często widać brak myślenia statystycznego w grach z elementem losowym i tzw. „results-oriented thinking”, czyli jak mi się udało, to znaczy, że podjąłem dobrą decyzję, co jest często kompletną bzdurą: przykładowo mam przy decyzji 1 50% szans na wygraną, a decyzji 2 10%, ale wybrałem 2, miałem fart i wygrałem, to nie oznacza dobrej decyzji, tylko wręcz przeciwnie
Z drugiej strony za często widzę, że ludzie odpuszczają, kiedy są z tyłu, zamiast poszukać tej jednej ścieżki, przy której mają może małe szanse (np. bardzo szczęśliwy rzut kostką), ale są one niezerowe. Tutaj przykładem (pozytywnym) może być moja ostatnia rozrywka z Arcs, gdzie kolega musiał mocno się napracować (bez szczegółów, ale combo 3 kart i odpowiednich akcji), żeby doprowadzić do jednego rzutu kostką, którym mógł mi odebrać zwycięstwo.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 10:09
autor: Cyel
Yooreck pisze: ↑04 sie 2024, 09:34
Bardzo często widać brak myślenia statystycznego w grach z elementem losowym i tzw. „results-oriented thinking”, czyli jak mi się udało, to znaczy, że podjąłem dobrą decyzję, co jest często kompletną bzdurą: przykładowo mam przy decyzji 1 50% szans na wygraną, a decyzji 2 10%, ale wybrałem 2, miałem fart i wygrałem, to nie oznacza dobrej decyzji, tylko wręcz przeciwnie
O, jak najbardziej, Outcome Bias (Błąd Rezultatu?), czyli skłonność do oceniania jakości decyzji na podstawie jej wyniku a nie wiedzy i warunków w momencie jej podejmowania jest bardzo mocno zakorzenionym w naszych umysłach błędem poznawczym. Ludzie chętniej będą celebrować osoby, które np na wojnie albo w biznesie (ogólnie w warunkach losowych) podejmują decyzje z małym prawdopodobieństwem sukcesu, ale mają szczęście i im się udaje, niż takie, które wybierają stonowane rozwiązania ale ponoszą porażkę.
Zresztą tak chyba badano i odkryto ten błąd poznawczy - pytano ludzi kogo uważają za lepszego lekarza: tego, który zastosował kurację z wysokim prawdopodobieństwem sukcesu ale mimo to nie uratował pacjenta, czy taki, który wybrał bardzo ryzykowną metodę leczenia, ale mu się udało.
Ten błąd jest tak mocno zakorzeniony, że ma swoje odbicie nawet w prawie, bo jego nieuwzględnienie powodowałoby nielogiczne, ale podświadome poczucie niesprawiedliwości. Np w wypadku dwóch kierowców siadających za kierownicę po pijaku, z których jeden ma szczęście i nikogo na drodze nie spotka a drugi ma pecha i spowoduje wypadek w którym ktoś ucierpi. Prawo przewiduje dotkliwszą karę dla tego drugiego, choć obaj podjęli tę samą decyzję i wykonali dokładnie te same czynności - po prostu drugi jest ukarany dodatkowo za swojego pecha (niezależną od niego sytuację losową). Ba, wiele - moralnie wątpliwych - osób pewnie próbowałoby bronić tego pierwszego, mówiąc "ale przecież nic się nie stało" podczas gdy, logicznie rzecz biorąc, obaj durni kierowcy zasługują na dokładnie taką samą (cholernie dotkliwą!) karę.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 10:22
autor: Bruno
Fajny wątek, od razu przypomina mi się:
Spoiler:
Nie to, żebym sam był graczem wolnym od natręctw - wręcz przeciwnie, wręcz przeciwnie. Kilka z tych przez Was wymienionych jest również moim udziałem. Instrukcja TYLKO zorientowana zgodnie z grafiką na pudełku, a elementy na planszetkach MUSZĄ stać uporządkowane Aha, i karty w talii KONIECZNIE ułożone w jedną stronę
(tylko tytuł tematu niefortunny, bo większość z tych zachowań jest jednak uświadomiona; to raczej te bardziej złożone kwestie, jak "outcome bias", o którym pisze Cyel, wymagają od nas pogłębionej autorefleksji, co - jak wiemy - przychodzi trudniej niż zaobserwowanie, że lubimy dmuchnąć na kości przed rzutem).
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 10:32
autor: Yooreck
Z kartami to chyba popularne, ja to na pewno mam i jak kogoś proszę, żeby poprawił, to zaczynam od „wiem, że to lekka psychoza, ale…”
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 10:40
autor: Arius
Z tym alkoholem to nie do końca tak jest jednak.
Nie sam alkohol powoduje wypadki.
To jest jeden z czynników.
Przekroczenie prędkości itp itd.
Idąc Twoim tokiem rozumowania to przekroczenie prędkości też powinno być tak samo karalne jak spowodowanie wypadku. Jeżdżenie niesprawnym samochodem również.
Ale jednak co innego jest ukaranie kogoś za czyn którego dokonał, a co innego ukaranie kogoś za coś co mógłby zrobić, ale nie zrobił.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 11:09
autor: karawanken
Pewnie jest tego więcej ale w grach wojennych które mają hexy, żetony muszą być równo ułożone na środku hexa a jeśli tworzą stos to musza być idealnie równe. Nawet jak widzę zdjęcia gdzie żetony są nierówno ułożone czuje niepokój
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 12:02
autor: Yooreck
Arius pisze: ↑04 sie 2024, 10:40
Z tym alkoholem to nie do końca tak jest jednak.
Nie sam alkohol powoduje wypadki.
To jest jeden z czynników.
Przekroczenie prędkości itp itd.
Idąc Twoim tokiem rozumowania to przekroczenie prędkości też powinno być tak samo karalne jak spowodowanie wypadku. Jeżdżenie niesprawnym samochodem również.
Ale jednak co innego jest ukaranie kogoś za czyn którego dokonał, a co innego ukaranie kogoś za coś co mógłby zrobić, ale nie zrobił.
Wszyscy tutaj mają rację tylko z innej perspektywy. Oczywiście, że przykład Cyela był uproszczony, ale co do zasady ma sens. Jak się rozwinie to wtedy jest to co dokładnie piszesz.
Gdybyśmy mieli konstruować lepszy przykład, to bardziej: jeśli gram w rosyjską ruletkę, tylko ja strzelam do kogoś, to będę tylko ukarany jak realnie się uda zastrzelić, a de facto popełniam ten sam czyn niezależnie od wyniku. Tylko oczywiście takie sytuacje nie są tak częste jak przytoczony przykład z alkoholem.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 16:01
autor: Addictus
To bardziej skomplikowane bo inna sankcja jest za ciężkie pobicie a wyższa za pobicie ze skutkiem śmiertelnym. Zależy kto po jakiej drodze jedzie, z jaką prędkością, jakim pojazdem - motocyklem mniejsze ryzyko kogoś zabić.
Wracając do śmiesznych nawyków - kupowanie gry i trzymanie jej nieużywanej przez lata dla przyszłych pokoleń lub z nadzieją na duży zysk.
(Jeżeli potrzebne wyjaśnienie to te osoby robią błąd nie uświadamiając sobie, że nakłady są obecnie dużo wyższe i produktów jest dużo więcej niż kiedyś, szybciej też tracą na popularności.)
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 04 sie 2024, 16:05
autor: kasztan4321k
Żaden? Serio?
Aż dziwne.
Zawsze jak gram w grę, w którą mam ukryty cel, sposób punktowania, tożsamość to uczę się tego na pamięć tak, że bez problemu można wyłapać, że akurat ten cel w głowie albo zadaje pytanie, które nakierowuje przeciwnika na to co mam.
Dwa przykłady dla wyjaśnienia:
1. The Thing - grałem kiedyś jako obcy. W momencie gdy inny gracz, w czasie rozgrywki zapytał co robi obcy po ujawnieniu wyrecytowałem wszystkie jego możliwości i akcje bez zaglądania w instrukcje. Dodatkowo powiedziałem:
2. Twilight Imperium IV i nieśmiertelne pytanie albo sięganie po instrukcje by uzyskać odpowiedź co to jest przymysłowa/kulturowa/industrialna planeta (cel: Posiadaj 4 przemysłowe/kulturowe/industrailne planety).
Oraz mówienie graczom lepszego planu niż mam w głowie:
-No tak, mógłbym tutaj wjechać wojskiem, rozwalić jego wojsko, zająć ten teren, potem dostałbym 4 pkt zwycięstwa a on nie miałbym jak tego odbić w dwie rundy ale [pauza, w głowie: "kurła, czemu ja tego nie robię?"]
-No to czemu tego nie zrobisz?
-A bo mam lepszy plan (cyk, zdobywam punkt zwycięstwa).
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 09:30
autor: BOLLO
Kiedy gram z dziećmi i pozwalam (masz opcję) przerzucać kości które spadną podczas rzutu ze stołu na podłogę. Kto zgadnie jak są rzucane kości?
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 10:10
autor: kurdzio
BOLLO pisze: ↑05 sie 2024, 09:30
Kto zgadnie jak są rzucane kości?
Że się dzieciom chce każdy rzut podnosić z podłogi
Z moich śmiesznych nawyków to chyba tylko to, że wieko pudła muszę zawsze założyć w tę samą stronę co tył
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 10:12
autor: Mr_Fisq
Zostawianie folii na wiekach pudełek się liczy?
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 10:17
autor: itsthisguyagain
BOLLO pisze: ↑05 sie 2024, 09:30
Kiedy gram z dziećmi i pozwalam (masz opcję) przerzucać kości które spadną podczas rzutu ze stołu na podłogę. Kto zgadnie jak są rzucane kości?
Zabawne bo u mnie każdy rzut, który spadnie ze stołu, bezwzględnie przerzucamy. To powoduje, że każdy rzuca tak, żeby kostki ze stołu nie spadały.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 10:53
autor: wiLLiq
Scamander pisze: ↑03 sie 2024, 01:13
Ogrywanie w kółko 5-10-15 tytułów kiedy ma się za sobą 100 gier na półce. Każdy ma faworytów, ale bez przesady
W takiej sytuacji moze byc proste uzasadnienie: na te 5-10-15 tytulow sa chetni do gry, a na pozostale juz nie.
itsthisguyagain pisze: ↑02 sie 2024, 16:37
Obsesja komplecjonizmu (nie ma po polsku takiego słowa ale chyba niedługo będzie bo angielski odpowiednik "completionism" też jest młody)
Nie wystarczy "obsesja zbierania wszystkich wydanych dodatkow"?
Yooreck pisze: ↑04 sie 2024, 09:34Z drugiej strony za często widzę, że ludzie odpuszczają, kiedy są z tyłu, zamiast poszukać tej jednej ścieżki, przy której mają może małe szanse (np. bardzo szczęśliwy rzut kostką), ale są one niezerowe.
Wg mnie tutaj bardzo duzo zalezy od mozliwosci odbicia od dna w danym tytule, czasem to po prostu niemozliwe, a czasem gra ma jakis mechanizm z kategorii gon lidera.
Addictus pisze: ↑02 sie 2024, 13:34
Z czym się spotkaliście co was bawi
1) pretensje do tasujacego karty za wlasna slabsza reke [zwlaszcza gdy nikt inny nie chcial tasowac i bylo to robione porzadnie na oczach wszystkich]
2) poczucie zaburzenia losowosci gry gdy sie uklada kilka kupek kart do pobierania zamiast jednej duzej [co czasem ciezko zrobic np w Wingspan/Terraformacji z dodatkami]
3) "umiejetnosc rzucania kostka" gdy w danej grze da sie zwiekszac zakres jaki wynik jest trafieniem [np 4-6 dla jednej strony, a tylko "6" dla drugiej strony].
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 11:18
autor: ave.crux
Co mnie śmieszy u innych:
Koszulkowanie gry w premium koszulki żeby potem narzekać, że się nie mieszczą do Insertu.
Koszulkowanie gier, których cena jest niższa niż koszt koszulek.
Chwalenie się, że kurier przyniósł grę X i wysłanie pudełka.
Co śmiesznego robię:
Zawsze siadam obok najsilniejszego gracza przy stole, bo rzadziej zagląda do mojej planszetki niż do graczy na przeciwko. (Kilka razy zadziałało)
Gdy intensywnie myślę nad ruchem to miętole brodę.
Zwykle jestem dość wokalny, więc jak przestaję mówić to chciałbym żeby ktoś czegoś nie zauważył, ale dla współgraczy jest to sygnał aby przyjrzeć się co tam widzę i jak mnie zablokować.
Po partii w grę, w którą gram po raz 1wszy lub była mi tłumaczona analizuję zasady w domowym zaciszu sprawdzając czy aby na pewno wszystko jest okej.
Tańczę taniec zwycięstwa nawet jeżeli mam 3cie miejsce na 4, ale wygrałem o 1 pkt z "tym" kumplem.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 05 sie 2024, 23:17
autor: EsperanzaDMV
- Wieko i spod pudełka muszą być w tę samą stronę, podobnie instrukcja na wierzchu elementów w pudle.
- Jak gram w jakąś grę z przekrecającymi się elementami (np. hexy w Takenoko czy Catanie), to obracam by wszystkie były w tę samą stronę. Nie muszą być skierowane w moją, byle były spójne.
Brzmi trochę jak jakaś nerwica, ale nic nie poradzę
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
Scamander pisze: ↑03 sie 2024, 01:13
Ogrywanie w kółko 5-10-15 tytułów kiedy ma się za sobą 100 gier na półce. Każdy ma faworytów, ale bez przesady
W takiej sytuacji moze byc proste uzasadnienie: na te 5-10-15 tytulow sa chetni do gry, a na pozostale juz nie.
Albo to kwestia tego, że zagranie w znane tytuły jest łatwiejsze. Wyciągasz na stól i grasz. Przy nowym tytule albo takim, któy rzadko ląduje na stole zwykle istnieje konieczność przeczytania/ przypomnienia sobie instrukcji. A to już wymaga dodatkowego czasu.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 06 sie 2024, 07:53
autor: BOLLO
Kiedy gram z kimś kto mi tłumaczył zasady to po rozgrywce i tak czytam instrukcje czy mi dobrze tłumaczono te zasady.....nie wiem ale mam manię poprawnego grania z zasadami nawet jeżeli one nie mają sensu.
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 06 sie 2024, 08:42
autor: psia.kostka
ave.crux pisze: ↑05 sie 2024, 11:18
Zwykle jestem dość wokalny, więc jak przestaję mówić to chciałbym żeby ktoś czegoś nie zauważył, ale dla współgraczy jest to sygnał aby przyjrzeć się co tam widzę i jak mnie zablokować.
BOLLO pisze: ↑05 sie 2024, 09:30
Kiedy gram z dziećmi i pozwalam (masz opcję) przerzucać kości które spadną podczas rzutu ze stołu na podłogę. Kto zgadnie jak są rzucane kości?
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 06 sie 2024, 09:13
autor: mordajeza
BOLLO pisze: ↑06 sie 2024, 07:53
Kiedy gram z kimś kto mi tłumaczył zasady to po rozgrywce i tak czytam instrukcje czy mi dobrze tłumaczono te zasady.....nie wiem ale mam manię poprawnego grania z zasadami nawet jeżeli one nie mają sensu.
Ja czytam zasady po rozgrywce, nawet jeżeli to ja tłumaczyłem je współgraczom. I nierzadko łapię się na jakichś błędach lub przeoczeniach (zwłaszcza w złożonych grach).
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 06 sie 2024, 09:46
autor: PytonZCatanu
1. Gram żółtym, a jak nie mogę to szeroko rozumianym pomarańczowym, a jak nie mogę to skrajnymi (biały, czarny), a jak nie mogę to jestem zły
2. Nienawidzę jak żetony surowców symbolizujących więcej niż 1 surowiec lub monety o nominale większym od 1 nie mają cyfry oznaczającej ile dokładnie tej "rzeczy" jest. Całą grę marnuję się zastanowieniu się czy biorę 5 drewna, czy 3 drewna.... Najgorsze są te ĄĘ monety z Kickstartera, bez nominałów za to z bogatym grawerem. I weź zgaduj A jeszcze są jaja jak gracze przy stole różnie interpretują nominały Cyfra to cyfra
3. Nie lubię tibreakerów (nie zawsze, ale w wielu grach są zupełnie na siłę).
Re: Śmieszne nawyki graczy, z których nie zdają sobie sprawy
: 06 sie 2024, 09:59
autor: toblakai
PytonZCatanu pisze: ↑06 sie 2024, 09:46Cyfra to cyfra
Spoiler:
Several numeral systems are in use around the world, each with unique characteristics suited to different cultures, applications, and purposes. Here are some of the primary numeral systems in use today:
1. Decimal System (Base-10)
Description: The most widely used numeral system, it is based on the number 10 and uses digits from 0 to 9.
Example: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Usage: Common in everyday counting, mathematics, science, and commerce.
2. Binary System (Base-2)
Description: A numeral system that uses only two digits, 0 and 1.
Example: 0, 1, 10, 11, 100
Usage: Fundamental to computer systems and digital electronics.
3. Octal System (Base-8)
Description: Uses eight digits, from 0 to 7.
Example: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10
Usage: Sometimes used in computing, especially in older systems and certain types of digital equipment.
4. Hexadecimal System (Base-16)
Description: Uses sixteen symbols: 0-9 and A-F.
Example: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10
Usage: Common in computing and digital electronics for its compact representation of binary-coded values.
5. Roman Numerals
Description: An ancient numeral system using combinations of letters from the Latin alphabet (I, V, X, L, C, D, M).
Example: I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X
Usage: Used in specific contexts such as clocks, book chapters, movie sequels, and some traditional or formal settings.
6. Arabic Numerals
Description: The numeral system most commonly used worldwide today, often synonymous with the decimal system.
Example: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Usage: Used globally in most cultures and languages.
7. Chinese Numerals
Description: A complex system with characters for numbers, often used alongside the Arabic numeral system.
Example: 一 (1), 二 (2), 三 (3), 四 (4), 五 (5)
Usage: Used in East Asian countries for traditional contexts, commerce, and formal documents.
8. Devanagari Numerals
Description: Part of the Indic numeral system, used in various Indian languages.
Example: ० (0), १ (1), २ (2), ३ (3), ४ (4)
Usage: Used in languages such as Hindi, Marathi, and Nepali.
9. Mayan Numerals
Description: An ancient numeral system that uses a base-20 (vigesimal) and base-5 system.
Example: 0 (shell), 1 (dot), 2 (two dots), 3 (three dots), 4 (four dots), 5 (bar)
Usage: Historically used in the Mayan civilization, particularly for calendar and astronomical calculations.
10. Babylonian Numerals
Description: An ancient base-60 (sexagesimal) numeral system.
Example: Cuneiform symbols representing 1 to 59.
Usage: Used in ancient Mesopotamia, influential in modern time-keeping and angular measurements.
11. Greek Numerals
Description: Uses letters from the Greek alphabet to represent numbers.
Example: α (1), β (2), γ (3), δ (4), ε (5)
Usage: Historically used in ancient Greece, now primarily for ordinal numbers and academic contexts.
12. Hebrew Numerals
Description: Uses letters from the Hebrew alphabet.
Example: א (1), ב (2), ג (3), ד (4), ה (5)
Usage: Used in Hebrew texts, religious contexts, and traditional Jewish culture.
13. Ethiopic Numerals
Description: Uses characters from the Ge'ez script.
Example: ፩ (1), ፪ (2), ፫ (3), ፬ (4), ፭ (5)
Usage: Used in Ethiopia and Eritrea, primarily in liturgical contexts and traditional literature.