Strona 11 z 31

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 13:59
autor: japanczyk
KOSHIASH
Koshiash pisze: 09 sty 2025, 13:53 @tommyray Pasek HP to rozwiązanie sprawdzone i intuicyjne, nie widzę potrzeby rezygnowania z niego wyłącznie dla samej zmiany.
Nie zmiana dla samej zmiany - grajac w ATO czy Primala widze ile same starcia potrafia wywolac emocji i jak sie toczyc - IMHO rozwiazanie z Primala lepiej by pasowalo do takich gier jak Lowcy czy ogolnie Dungeon Crawlerow - gdzie okreslone ataki, czy wartosci atakow trigeruja response potworow o okreslonym dzialaniu i wartosci
Rozwiazanie z ATO, chociaz swietne to wprowadza zbyt duzy upkeep, a starcia ciagnelyby sie godzinami gdyby kazdy potwor mial BP/AI deck itp.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 14:20
autor: arian
@tommyray
Ten system o którym piszesz zabiłby mi tą grę. Rozumiem, że sam system jest ciekawy, ale to jest jak wrzucanie taktycznych walk z jRPG do Diablo, stosując analogię z gier wideo. Nie ta gra, nie te mechaniki. Co do wykazywania się bohaterów, to też nie do końca, bo w Łowcach można skończyć misje w ogóle nie zadając obrażeń. Jedna z moich postaci zwarła się z wrogami, a druga ukryta załatwiła cele i to ta ukryta zdobywa dodatkowe doświadczenie i w zasadzie wygrywa grę. Są też misje, gdzie warto poczekać na odpowiedni moment, kiedy zaatakujesz i liczyć na to, że uda Ci się wygrać odpowiednio szybko, zanim wzejdzie słońce. Oczywiście, że to wszystko nie jest zbalansowane i jak ktoś szuka optymalizacyjnych zagwozdek, to nie tutaj i niech kieruje wzrok nawet w stronę Gloomhaeven. Tyle, że ta mechanika w Łowcach jest po prostu inna u podstaw. Nie przez to, że jest stara, tylko przez to, że służy też często do innych celów. Można zrobić X-Winga, opartego na prostych kartach, pozycji na mapie i rzucaniu garścią kości, a można zrobić grę o potyczkach samolotów, gdzie znaczenie ma pułap, strzał pod słońce, czy z chmury, paliwem jest wyczerpująca się talia, a część statystyk mamy rozpisane w tabelach. Ale obie te gry kierowane są do zupełnie innych graczy. Dla mnie walki w tych "boss battlerach" są zupełnie niestrawne. Nie lubię takich gier i nie lubię nawet starć z bossami w grach wideo. Dla mnie walka w Łowcach przypomina często takie komputerowe action RPG. Gdzieś w losowym miejscu na mapie trafiam na grupę bandziorów i po dwóch minutach ich nie ma, a ja lecę dalej. Nie chcę w takich grach przeładowywania mapy na odrębną mapę potyczki, gdzie nagle dostaje tryb turowy, bo to mi bardzo szatkuje grę. Jak chcę taktycznej rozgrywki z mnóstwem taktyki, planowania i reakcji, to nie potrzebuje do tego całej otoczki fabularnej i mogę sobie zagrać po prostu w jakiś "skirmish". No ale to przecież zależy od gracza jakie ma oczekiwania i mam wrażenie, że taka ocena Łowców jest po prostu trochę niesprawiedliwa.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 14:29
autor: tommyray
Koshiash pisze: 09 sty 2025, 13:53 Reakcje przeciwników: brzmi ciekawie, tylko po co? Jeżeli starcie ma system turowy oparty na inicjatywie, to w domyśle każde działanie stanowi po części reakcję na działania podjęte wcześniej. (...)
Zagraj w Primala, zagraj w ATO, inaczej nie zrozumiesz. Ja to nawet w swoje mega recenzji ATO napisałem na samym początku haha:
Dark Souls, Hotline Miami, Exanima. Go. Aeon Trespass: Odyssey. Różne gatunki, różne media, gry o odmiennym tempie i stylu gameplayu. Ale są rzeczy, które mają wspólne. Jedną z nich jest uczucie przekraczania niemożliwego. Drugim wspólnym aspektem tych gier jest to, że nie da się zrozumieć ich fenomenu jeżeli nie rozumie się ich fenomenu".
- słowem, trzeba zagrać aby zrozumieć.

Ktoś wspominał tu że byliby ci Łowcy świetnym Wiedźminem. Bez systemów reakcji/eskalacji/systemu traum nie byliby. Można zapomnieć o dynamice starć.
Może sukces primala coś ruszy w tym względzie, ATO jednak zbyt niszowe, zbyt trudno ludziom rozebrać to na części pierwsze i zobaczyć rdzeniowe cechy które ciągną ten okręt. Primal ma to bardziej in your face, i z tego co się czyta robi świetną robotę.

A w skrócie: drodzy designerzy - róbcie systemy reakcji i traum, i wywalcie na śmietnik historii rozwiązania HP/RNG sprzed półwiecza.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 14:54
autor: gogovsky
No tak dajmy system ATO do wszystkiego, bo wszędzie pasuje, bijmy się z 3 zbirami 4 godziny i z konsekwencjami wyborów podjętych w tej walce.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 14:57
autor: loaru
Ja bardzo lubię ten system reakcji z Primala, ale nie pchałbym go do każdej gry. Dla kontrastu - czym byłoby TMB bez swojego kościanego chaosu? Nie wiem jak to w Łowcach wypada, ale czasami człowiek chce po prostu porzucać tymi kostkami na koniec dnia bez większej refleksji :)

Jak z setupem gry i składaniem? Czy fabuła jest dobrze napisana? Zamówiłem, ale obecnie mam wstręt do KSowych gier po Harakiri i zastanawiam się, czy nie pchnąć Łowców dalej nawet bez zaglądania do środka :?

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 15:08
autor: tommyray
loaru pisze: 09 sty 2025, 14:57 Ja bardzo lubię ten system reakcji z Primala, ale nie pchałbym go do każdej gry. Dla kontrastu - czym byłoby TMB bez swojego kościanego chaosu? Nie wiem jak to w Łowcach wypada, ale czasami człowiek chce po prostu porzucać tymi kostkami na koniec dnia bez większej refleksji :)

Jak z setupem gry i składaniem? Czy fabuła jest dobrze napisana? Zamówiłem, ale obecnie mam wstręt do KSowych gier po Harakiri i zastanawiam się, czy nie pchnąć Łowców dalej nawet bez zaglądania do środka :?
Ja tylko proszę dajcie reakcje, nie róbcie z wrogów tępych piniat ;)

Setup i składanie o dziwo szybkie. Jest lepiej niż w przypadku H. Pisanina też lepsza. Walka też oczko lepsza. Ale nadal na to samo kopyto (wszystkie grzechy wymieniłem wyżej). Gram na egzemplarzu znajomego raz na tydzień więc nie będzie szybkiego progresu i nie wiem jak dalej po tutorialu.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 15:21
autor: strid3rr
Ja zgodzę się z jedną i drugą stroną, bo zarówno tommyray jak i arian, czy loaru mają rację, tylko oczekują czegoś zupełnie innego.

Jednak trzeba powiedzieć, że Łowcy to nie boss battler i nawet nie próbuje nim być. Wobec czego, rozbudowana talia walki jest tu kompletnie zbędna, chodź wprowadzenie jako takiej wersji lite, mogłoby trochę podkręcić taktyczność starć.

Niemniej jednak Łowcy są, moim zdaniem, lekkim tytułem, który przez pryzmat swojej prostoty, jest bardzo przystępny dla osób wchodzących w świat planszówek lub tych, które liczą na przyjemną i sprawną rozgrywkę, przy której nie trzeba palić zwojów i chorych ilości godzin.

Natomiast co się tyczy uniwersum Wiedźmina, to zarówno Łowcy jak i typowy boss battler byłyby świetnym odzwierciedleniem tego świata, no ale mamy co mamy.
loaru pisze: 09 sty 2025, 14:57 Jak z setupem gry i składaniem?
Ja się mieszczę na stole 120x80 grając na 3 postaci, wszystko można sprawnie zebrać i wrzucić do pudła. W zestawie są specjalne "koszulki" na mapy, które usprawniają zapis gry, jedynie co, to planszetki graczy trzeba udokumentować zdjęciem lub na dołączonych kartach zapisu.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 16:25
autor: Wildcard
Dla tommiego istnieje jedna gra i kazda gra ktora nie jest ta jedyna jest be :D
Powinno istniec tylko ATO i ewentualnie ATO podobne gry - ATO w kosmosie, ATO Nowa Zelandia, ATO prequel, ATO sequel itd :D

Nie kazda gra musi miec ultra zaawansowany sytem walki, niektore gry mozna skonczyc w mniej niz 50h i tez sa fajne :D Rzucanie kostkami zostalo uzyte w masie gier bo jest prostsze niz system kart z ATO/KDM i usprawnia walke. W "prostszych" systemach sprawdza sie dobrze i przez to walki nie ciagna sie dluzej niz powinny.

"Ale, ale przeciez w ATO..." malo mnie obchodzi ATO jak chce zagrac w lowcow czy inna "prosztsza" gre, dajcie juz sobie z tym spokoj :D

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 16:32
autor: gogovsky
Wildcard pisze: 09 sty 2025, 16:25
Że wszystkich jezykow świata, on wybrał język faktów. A powaznie Tommy nie odpalaj dedeka 3 edycji gdzie na 1 lvlu jak Ci hobgoblin wywali 10 ran ze swojego sejmitara czy innego morgensterna i zawinie na hit to wywrócisz stolik.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 16:59
autor: Poochacz
Ja tam się cieszę z tego co tu czytam bo nie potrzebuję kolejnego Oathsworna czy Middary. Walka ma być sprawnym elementem gry i tyle. Nie chciałbym żeby walka zajmowała mi 80 procent rozgrywki a reszta tylko na dokładkę. Gwoździem programu ma być historia. Nova Aetas ma prosty system sukcesów na kościach + pasujące symbole jako bonusy i sprawdza się to świetnie. Nie do końca wiem zatem po co byłby kolejny złożony tytuł skoro jest ATO, KDM, Middara, Primal, Wielka Draka, Oathsworn itp. a jeszcze wyjdzie cała masa Bloodów, Grimcovenów i Forlornów. Problemem jest właśnie deficyt dobrych przygodówek o mniejszej złożoności stąd ten niezrozumiały boom na Trudvanga gdzie całe flaki tej gry to smutny żart.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 17:48
autor: tommyray
@Wildcard - nie rozumiesz. Ja piszę o konceptach, które są w różnych tytułach. Bagatelizować koncept bo tak? Podaj proszę argumenty dlaczego design sprzed pół wieku to szczyt marzeñ ameritrashowców…

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 19:18
autor: Wildcard
Co ci mam udowadniać? Po raz kolejny piszesz że formuła 1 jest lepsza pod każdym względem od roweru a ja ci mówię że mam ochotę sobie pojeździć na rowerze.

Systemy w ato są pierwsza klasa i dużo lepiej zaprojektowane niż zwykle turlanie kostkami ale to nie oznacza że trzeba je wrzucać do każdej jednej gry.

Jak czyszczę piwnice że szczurów to nie mam ochoty żeby taka pierdoła zajęła 2h i epicko wybiła mi pół składu. Są odpowiednie gry gdzie systemy z ato sprawdzają się lepiej a są takie gdzie zwykle HP i kostki dają radę.

Nie każda gra potrzebuje bardziej wyrafinowanych mechanik, czasami wystarczy 30 minutowa walka i trochę turlania żeby oddać klimat i mieć trochę funu.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 19:26
autor: tommyray
Wildcard pisze: 09 sty 2025, 19:18 Co ci mam udowadniać? Po raz kolejny piszesz że formuła 1 jest lepsza pod każdym względem od roweru a ja ci mówię że mam ochotę sobie pojeździć na rowerze.

Systemy w ato są pierwsza klasa i dużo lepiej zaprojektowane niż zwykle turlanie kostkami ale to nie oznacza że trzeba je wrzucać do każdej jednej gry.

Jak czyszczę piwnice że szczurów to nie mam ochoty żeby taka pierdoła zajęła 2h i epicko wybiła mi pół składu. Są odpowiednie gry gdzie systemy z ato sprawdzają się lepiej a są takie gdzie zwykle HP i kostki dają radę.

Nie każda gra potrzebuje bardziej wyrafinowanych mechanik, czasami wystarczy 30 minutowa walka i trochę turlania żeby oddać klimat i mieć trochę funu.
Ale dlaczego uważasz aby dodanie jednej linijki reakcji na kartach AI już aktualnie przecież dostępnych w tej grze to byłby jakiś komplikujący kosmos mechaniczny? Podobnie kilka kart traum jako konsekwencji zebranych batów - czy taki element to jakaś fizyka kwantowa? Ta gra ma już system zagrywania kart a więc zombicidem nie jest, co by przeszkodziło ubogacenie takim skromnym elementem? Pod względem zagrywania kart to właśnie Huntersi mają bardziej wyrafinowane mechaniki...

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 19:30
autor: Koshiash
Jeżeli walczysz z jednym bossem, wzbogacenie walki ma sens. W Łowcach tłukłem się już z równocześnie z kilkoma szczurami, wilkami i jakimś innym tałatajstwem, gubiąc się w tym kto, co i kiedy. W takiej sytuacji dodatkowe elementy naprawdę nie są konieczne, a reakcje stanowiłyby jedynie zbędną uciążliwość.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 19:33
autor: japanczyk
Koshiash pisze: 09 sty 2025, 19:30 Jeżeli walczysz z jednym bossem, wzbogacenie walki ma sens. W Łowcach tłukłem się już z równocześnie z kilkoma szczurami, wilkami i jakimś innym tałatajstwem, gubiąc się w tym kto, co i kiedy. W takiej sytuacji dodatkowe elementy naprawdę nie są konieczne, a reakcje stanowiłyby jedynie zbędną uciążliwość.
Troche sie offtop robi, ale
Reakcje nie muszą być na każdy jeden atak przeciez, mogą mieć trigger w określonym momencie, chociażby jak w Tainted Grail gdzie określoną pula obrażeń powodowała taka a nie inna reakcje

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 19:39
autor: Wildcard
Dokładnie tak jak pisze Koshiash, przy bossach pewnie by to działało sprawnie (ale wymagałoby balansu testowania i pewnie podnioslo poziom trudności) ale przy zwykłych zbirach niepotrzebnie wydłuża rozgrywkę.

Serio ja rozumiem że mechaniki z ato są super itd i absolutnie się z tym zgadzam ale nie uważam że trzeba je na siłę wpychać do każdej jednej gry.

Prostota mechanik i krótszy czas rozgrywki to też są zalety.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 19:40
autor: tommyray
...albo jak w Oathswornie gdzie zbicie kostki odpalało po prostu kolejną kartę AI. Sposobów na wplecenie reakcji tyle co głów. No ale właśnie to przecież TG było tego prekursorem, prosta tabelka na karcie i tyle, zapominam o tym.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 09 sty 2025, 20:28
autor: SwistakCZC
Mi też się system w łowcach podoba i pasuje do gry. Nie przeszkadza mi że to archaiczne, choć to nie jest trafne określenie, bo uważam że bardziej pasuje "klasyczne rozwiązanie". Niemniej jednak dobrze, że w innych grach pojawiają się innowacje, traumy i reakcje.

Czasem jeszcze zdarzy mi się zagrać w Warhammera 40.000 (tylko turnieje). Bitewniak, całkiem sporo zasad, nie jest łatwo wygrywać. Zabijanie rzeczy, czyli trochę core tej gry to proste mechaniki (archaiczne, bo w zasadzie to stara gra :D ) kostki, pancerz, trafianie i zadawanie obrażeń. W niczym grze to nie ujmuje ani nie upraszcza w moim odczuciu rozgrywki. A wiadro kości to subiektywnie fun dla mnie.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 10 sty 2025, 09:46
autor: kolosm
W sumie konkluzja jest taka: dla każdego coś dobrego.
Ja sam wolałbym właśnie choćby w jakimś minimalnym stopniu mieć te "nowoczesne rozwiązania" kosztem mniejszej ilości (słabszych) wrogów, ale by gra nie traciła jednak swojej płynności w czasie rozgrywki jednej potyczki. Tego mi właśnie brakowało w ostatnich łowcach.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 11 sty 2025, 08:33
autor: andrzejstrzelba
Jaki wymiar stołu jest potrzebny do komfortowego grania? Ewentualnie jaki jest rozmiar Waszego stołu i jak dużo miejsca zostaje lub o ile chcielibyście większy?

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 11 sty 2025, 14:35
autor: majami
Jesteśmy około 25 dnia kampanii. Wrażenia ogólnie na plus, wykonanie, jakość komponentów i design lokacji, kart, figurek i jak to wszystko razem buduje klimat to ogromny plus produkcji!

Walki są ciekawe, chociaż rzeczywiście czuć w nich dość stare korzenie: rzuć kostką i sprawdź obrażenia. Jednak combosy z karty i reakcji w połączeniu z orężem i dodatkami do broni dają dużo satysfakcji. No i ten klimat starć, wprowadzenia fabularne, piękne plansze i sensowne rozstawienie wrogów zależne od wcześniej podjętych decyzji - chce się walczyć.

Kwestia fabularna, czyli karty i księga - cóż, czasami tego jest za dużo. Wykładanie kilku kart na jednej lokacji, czytanie karty która odnosi się do księgi w której jest jeden paragraf i przenosi nas do innej karty.... Dużo... W dodatku podział na paragrafy, które nic nie zmieniają i mogłyby być zawarte w jednym dużym paragrafie.
Na szczęście fabularnie jest na plus, historie są ciekawe i angażują.

No i najgorsze, ilość błędów i niedopatrzeń. Czasami prostych, czasami większych. Bywa, że wątpimy, czy ktokolwiek w to grał przed premierą 😂

Mimo wszystko gra na plus i czekam na kolejne rozgrywki!

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 11 sty 2025, 14:46
autor: lbyczy
Ma być errata - mam nadzieję, że dużo poprawek nie będzie. Fajnie by było, gdyby można było domówić pakiet ewentualnych poprawek na Gamefoundzie (wydrukowaną instrukcję, poprawione karty etc.). Jest aplikacja, która zastępuje książkę paragrafów i chyba część kart, nie wiem jednak czy poprawia to obsługę gry - czekam na swój egzemplarz.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 11 sty 2025, 15:20
autor: Yuri
W swój egzemplarz jeszcze nie grałem, jedynie od kilku dni non-stop prowadzimy z dzieckiem walki na planszach z użyciem figurek i tak właśnie mi się jedna myśl nasunęła...czy w grze nie ma zbyt małej ilości przeciwników ? W znaczeniu czy zmienność ich nie jest za mała ?
Ja może po SoBie taki rozpuszczony jestem w tej kwestii, ale tak mi się właśnie wydaje po pierwszych kilku "bitwach".
In plus zdecydowanie jakość figurek. Solidna robota z odpowiednią ilościa detali. Po pomalowaniu będą się konkretnie prezentować na planszy.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 11 sty 2025, 15:25
autor: Koshiash
lbyczy pisze: 11 sty 2025, 14:46Jest aplikacja, która zastępuje książkę paragrafów i chyba część kart
Jest aplikacja? Ta myśl towarzyszy mi niezmiennie przy wertowaniu paragrafów, ale przegapiłem jej istnienie.

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

: 11 sty 2025, 15:34
autor: lbyczy
Na razie tylko po angielsku znalazłem:
https://officinamonstrorum.com/th2114/en/