Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
dawciu
Posty: 242
Rejestracja: 24 kwie 2012, 22:07
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: dawciu »

ave.crux pisze: 17 maja 2022, 00:37 Rozegrałem pierwszą partię, która dosyć trwała.
Wynik końcowy 17-19. Wygrałbym, gdybym pamiętał, że wypuszczenie tego gada spowoduje, że karta punktacji końcowej zapunktuje o 1 tarczę mniej i powinienem wypuścić innego gada. No cóż.

Umocniłem swoje przekonanie, że zamówienie tej gry było dobrym wyborem. Gra jest bardzo przyjemna, a lekkie pstryczki w nos czy podebranie karty z displaya to taki ocucenie, że nie jesteśmy tu sami.
Dopiero pod koniec gry weszły do gry karty ochrony przyrody, przez 70% czasu myślałem, że coś robimy źle, że są tylko 3 startowe karty u dołu planszetki, aż się jakaś pojawiła.
Ikonki tak samo jak w terraformacji marsa, zapamiętam je kiedyś.

To co było dziwne to plansza stowarzyszeń i uniwersytety. Myślałem, że będą losowe, a nie nonstop trzy takie same. Takie pole, które tam włożyli, bo nie było co wkładać.

Lekko problematyczne są też combosy. Zagrywasz zwierzęta II z mocą 5 i zagrywasz 2 karty + 1 reputacji. Zagrywasz kartę, dodajesz punkty atrakcyjności, w tym czasie dostajesz reputacje, która tez odpala ci bonus ochrony, dodajesz z tego bonusu mozliwosc wybudowania budynku, który dodaje ci kolejny bonus w postaci dobrania pracownika, który znów daje ci jakiś bonus ochrony, a następnie aktywujesz tekst z karty i zagrywasz następną. No można się zagubić.

Co do kapsli z portalu.
Przy przemieszczaniu zwierząt flipujesz najmniejszy możliwy wybieg. W sumie z takim kapslem, gdy gada wrzucę do 5tki, a wymaga 4ki, to jest mi to na rękę żeby takiego flipnąć (w przypadku oznaczania kapslami wybiegów standardowych), bo zostanie mi lepszy wybieg na silniejszą kartę.
Dzięki za wpólne granie ;)
Również uważam, że to kawał dobrego euro, i również rozwiałem swoje wątpliwości czy chcę mieć tą gre w swojej kolekcji. Najbardziej podoba mi się mechanika zarządzania akcjami - czasem cierpliwość popłaca i wyczekanie aż karta akcji wskoczy na wyższą wartość obfituje ciekawszymi combosami.
W przeciwieństwie do poprzednich wypowiedzi uważam że tematyka i oprawa pokrywają się z mechanikami gry - ja naprawdę czułem że rozwijam zoo, że wspieram projekty ratujące zwierzątka itp.
Zgadzam się z Cruxem - uniwersytety są jakoś kiepsko rozwiązane i jest tutaj miejsce żeby faktycznie zrobić zróżnicowane żetony z innymi bonusami, a nie 3 te same przez całą gre.
Myślę też, że gra ma spory potencjał na dodatki - w końcu gatunków zwierzątek są setki tysięcy ... ;)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1623
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 743 times
Been thanked: 1109 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Ja znowu nie czułem tak mocno klimatu. Może też przez to, że był tam nawał ikonografii(wiadomo jak z tym jest na pierwszy rzut oka), zależności i wspomnianego przeze mnie łańcuchowego combowania. Oczywiście, widać, że twoje zoo idzie w przypuśćmy Afrykę, moje w ptaki i Amerykę. Spina się to całkiem dobrze, ale dla mnie stawianie tych kafli wybiegów to był po prostu mus aby móc zagrać kartę z ręki. Mógłbym równie dobrze mieć już je na planszy i tylko flipować żonglując zwierzętami, odbioru by mi to nie zmieniło. Karty same w sobie są schludne, ale te z efektami na koniec gry bywają kłopotliwe przy pierwszym odczytaniu i może się zdarzyć w późniejszych partiach, że gracz wyciągnie kartę z jakimś zamiarem, okaże się, że to coś innego i już znamy jego rękę. Do tego trzeba być rzeczywiście elastycznym w taktyce i nie trzymać się jednej, bo podbieranie kart będzie bolało bardziej niż twórca zakłada.

Podoba mi się break, gdzie dostajesz jakąś gotówkę, czy przez to możesz przeszkodzić przeciwnikowi, bo dobrał właśnie ósmą kartę i ma z czego wybierać, a break powoduje odrzucenie kart do limitu (3 lub 5). Do tego break jest pięknie opisany na planszy ikonkami. Jest to dobre o tyle, że obsługujący grę nie będzie musiał sięgać do instrukcji żeby wykonać porządkowanie stołu. Ciężko z monetami na początek, jeżeli nie zagrasz dobrego sponsora.

Dużą niewiadomą było też zakończnie gry. Pewny swego ruszyłem pionem ochrony przyrody i uaktywniłem koniec gry, a przeciwnik rozegrał taką turę, że myślałem, że przegram z kretesem. Do tego punktowanie końcowe, o którym trochę zapomniałem i przegrana o włos. Bardzo dużo się dzieje w ostatniej turze i warto byłoby to mówić nowym graczom, bo z samej sytuacji na torze punktów nic się nie wywnioskuje przed końcem. Jest to plus i minus. Dla liczących to może być minus, dla ludzi którzy odpuszczają, bo widzą jak na torze są daleko za zwycięzcą to będzie plus. Dla mnie oczywiście jest to plus, bo kobieta potrafi walnąć fochem w połowie gry, że i tak nie wygra jak ma gorszy dzień (magicznie potem mnie przegania).

No i sama czytelność gry na początku jest okropna, ale po chwili widzisz mądre rozwiązania - Piorun to coś natychmiast, klepsydra na koniec gry, ręka to break, standardowo trzeba to zapamiętać żeby było sprawniej.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4121
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2670 times
Been thanked: 2586 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Gizmoo »

Neoptolemos pisze: 17 maja 2022, 00:53 Dzień dobry. Są szanse, pozdrawiam ;)
To może oznaczać, że zmienił się gust i warto do Terraformacji powrócić. :wink:
Neoptolemos pisze: 17 maja 2022, 00:53 jakkolwiek oczywiście występuje downtime, tak nie uważam, żeby był on wyjątkowo zabójczy.
Nie grałem na więcej osób, więc tego nie wiem. Ale na dwie osoby często ruch trwał długo. Ja kilkukrotnie złapałem się na tym, że "zamulam". W grach staram się grać szybko, a tutaj czasami decyzje przyprawiają o zawrót głowy. Nie pamiętam ile dokładnie zajęła nam ta rozgrywka z Jaxem, ale to było coś około 3 godzin. Do tego należy jeszcze dodać tłumaczenie, które nie trwało krótko. Czytałem na BGG, że rozgrywki czteroosobowe trwają powyżej czterech godzin. To jest dużo. W swoim ruchu zazwyczaj robimy kilka rzeczy, więc ten ruch nie jest taki szybki, nawet jeżeli mamy wszystko perfekcyjnie przygotowane (i nikt nam nie popsuł w między czasie planu).
Neoptolemos pisze: 17 maja 2022, 00:53 Zresztą w ogóle nie do końca rozumiem zarzut o duży przemiał kart z wystawki, właśnie dzięki temu, że prawie wszystkie karty można sensownie wykorzystać, nie miałem ani razu poczucia utraty kontroli nad rozgrywką.
Tak jak pisałem - to wrażenia po jednej partii. Grałem pierwszy raz i zapomniałem, że po odpaleniu toru kawy - karty spadają z wystawki. Zabolało mnie to w pewnym momencie bardzo, bo czaiłem się na jedną z kart która mega pasowała mi do pomysłu na grę, miałem ją wziąć w swoim następnym ruchu, a tu klops - tor kawy odpalony i karta spadła. :cry:
Neoptolemos pisze: 17 maja 2022, 00:53 Do tego na każdej karcie celu mamy kilka spotów, także nawet jak mnie ktoś ubiegnie, to mogę odpalić słabszy bonus
Chyba nie zrozumiałeś tego, co napisałem. Słabszy bonus jest mniejszym problemem. Dużo gorsza jest sytuacja, jak zostaną odpalone już dwa pierwsze pola, a ty musisz ciułać od tego momentu ikony, żeby uzbierać na ten największy bonus, co czasami... Może się nie zdarzyć, bo konkretne karty nie podejdą. Lepiej zrealizować kilka celów tańszych, niż iść (lub być zmuszonym do tego) w jakąś "piątkę". Do tego - w przeciwieństwie do Terraformacji - nie możesz zrealizować jakiegoś celu i od razu w kolejnym ruchu położyć swój znacznik. Tutaj jeszcze jest to uzależnione od toru kart. Może więc dojść do takiej sytuacji, że fizycznie zrealizujesz cel jako pierwsza osoba, ale musisz czekać na położenie swojego znacznika przez kilka kolejnych rund, zanim karta pozwalająca na to, dojdzie na sam koniec kolejki. Ktoś może w tym czasie cię ubiec, bo mu się lepiej karty ułożyły. W grze na dwóch graczy jeszcze mogę śledzić co robi przeciwnik i o wszystko ścigam się z JEDNĄ osobą. Na więcej graczy konkurencja do celów jest jeszcze większa i nie sądzę, żeby ten wyścig był łatwiejszy. Obawiam się, że jest dokładnie na odwrót. Oczywiście podkreślam jeszcze raz - to są wnioski wyłącznie po JEDNEJ rozegranej partii, więc nie muszą być miarodajne. Takie odniosłem wrażenie, ale nie wydaje mi się, żebym się w tej materii mylił.

A jeszcze słów kilka o losowości - Od początku rozgrywki planowałem sobie zrobić silniczek na "misiach" i przez całą grę zagrałem tylko JEDNĄ kartę z misiem (koala), bo więcej nie wyszło podczas tej rozgrywki. :lol: Założyłem, że będę grał na misie, bo z każdej zagranej karty będę miał bonusy, założyłem, że będę grał pod cel (zwierzęta o rozmiarze 4), a później... Kompletnie takie karty nie wychodziły. I pomimo mojego zwycięstwa - nic mi się w tej rozgrywce nie skombiło. Co chwila musiałem korygować plany, bo non stop nie podchodziło to, pod co budowałem silniczek.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4565
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2144 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Od początku rozgrywki planowałem sobie zrobić silniczek na "misiach"
Chyba takie gry jak Ark Nova (ale też Terraformacja, Podwodne Miasta itp) nie nadają się do takich założeń z definicji.

Z takim podejściem można zacząć grę w FCM (poluje na te cele, dążę do takich pracowników) czy Projekt Gaja (gram na ten tor, gram na zielone planety itp.).

Do Ark Nova czy Podwodnych trzeba siadać z pusta głową.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1253 times
Kontakt:

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: mat_eyo »

Gizmoo pisze: 17 maja 2022, 11:59 Nie grałem na więcej osób, więc tego nie wiem. Ale na dwie osoby często ruch trwał długo. Ja kilkukrotnie złapałem się na tym, że "zamulam". W grach staram się grać szybko, a tutaj czasami decyzje przyprawiają o zawrót głowy. Nie pamiętam ile dokładnie zajęła nam ta rozgrywka z Jaxem, ale to było coś około 3 godzin. Do tego należy jeszcze dodać tłumaczenie, które nie trwało krótko. Czytałem na BGG, że rozgrywki czteroosobowe trwają powyżej czterech godzin. To jest dużo. W swoim ruchu zazwyczaj robimy kilka rzeczy, więc ten ruch nie jest taki szybki, nawet jeżeli mamy wszystko perfekcyjnie przygotowane (i nikt nam nie popsuł w między czasie planu).
Akcje w tej grze są bardzo szybkie, dłużej możne potrwać jedynie zagrywanie dwóch zwierząt jednocześnie. Akcje są tak szybkie, że czasem nie mam czasu się zastanowić nad kolejną, bo kolejka już wraca do mnie. Co do czasu rozgrywki, to w każdą grę można grać godzinami. 4 godziny to jakaś wartość z kosmosu. W weekend zrobiliśmy we trójkę dwie partie w niecałe 3 godziny, jedna po drugiej, więc z resetowaniem stanu gry, a nie całym setupem od początku.

Gizmoo pisze: 17 maja 2022, 11:59 Dużo gorsza jest sytuacja, jak zostaną odpalone już dwa pierwsze pola, a ty musisz ciułać od tego momentu ikony, żeby uzbierać na ten największy bonus, co czasami... Może się nie zdarzyć, bo konkretne karty nie podejdą. Lepiej zrealizować kilka celów tańszych, niż iść (lub być zmuszonym do tego) w jakąś "piątkę".
Nikt Ci nie każe zbierać symboli do tej najwyższej nagrody, sam się na to decydujesz. To jest typowe high risk - high reward. Załóżmy grę trzyosobową, skoro przeciwnicy odpalili już najniższe i środkowe miejsce, to znaczy, że zgarnęli jakieś karty z symbolami. Gra już pewnie chwilę potrwała, bo nie da się tego zrobić na samym początku, więc inne karty z takimi symbolami mogły już polecieć na discard. To jest wyłącznie Twoja decyzja - olewasz i szukasz innego źródła punktów (bolesne, ale z drugiej strony biletów za zagrane zwierzęta nikt Ci nie zabierze) czy jednak ciśniesz, ryzykując, że nie dozbierasz symboli. Najwyższe wartości na kartach projektów to zazwyczaj 5 zielonych punktów = 15 punktów do wyniku końcowego, ogromna liczba. Co więcej, jeśli jest to partia 2-3 osobowa, to masz niemal 100% pewność, że tego ostatniego pola nikt Ci nie zabierze, więc nie musisz wykładać odpowiednich zwierząt na wyścigi. Decyzję jednak podejmujesz sam, nikt Cię do nieczego nie zmusza.

Gizmoo pisze: 17 maja 2022, 11:59 A jeszcze słów kilka o losowości - Od początku rozgrywki planowałem sobie zrobić silniczek na "misiach" i przez całą grę zagrałem tylko JEDNĄ kartę z misiem (koala), bo więcej nie wyszło podczas tej rozgrywki. :lol:
Ta gra jest losowa i trzeba to brać na klatę, w tym wątku chyba jedynie Jax uparcie twierdzi, że losowości tu nie ma ;) Ja bym zaryzykował stwierdzenie, że na pewno jest bardziej losowa (albo mniej kontrolowalna) od Terraformacji. W TM masz standardowe projekty, więc jeśli krytycznie potrzebujesz np. produkcji energii, to możesz sobie ją po prostu kupić. Drogo, ale możesz. Jeśli w AN krytycznie potrzebujesz jakiegoś symbolu, a masz już odpowiednie Zoo partnerskie (albo jest to symbol inny, niż kontynent), to możesz co najwyżej liczyć, że uda Ci się dobrać. Mały przykład z moich ostatnich rozgywek. Na startowej ręce miałem 2 karty sponsorów, każda dawała potężne bonusy (w trakcie gry i na koniec) za zagrywanie symboli badań, ale obie wymagały czterech symboli badań. 3 z nich można na luzie złapać z uniwersytetów, na czwarty czekałem do samego końca rozgrywki. W efekcie zagrałem tylko jedną z tych kart i przegrałem najgorszym wynikiem jaki dotąd widziałem, wszystko przez uparte przywiązanie do fajnych kart. Wyobraźcie sobie moją radość, kiedy w drugiej partii Ciuniek miał 5 zagranych symboli badań w jakiejś 1/3 gry, zanim odrzucaliśmy cele końcowe ;)

Co do miśków, to wychodzi (nie)znajomość gry. Pograsz więcej (albo przeczytasz w instrukcji) i będziesz wiedział, których kart jest najwięcej, a których najmniej. Akurat niedźwiedzi jest bardzo mało i opieranie na nich głównej strategii, nie mając już kilku ikon na ręce i stole, to proszenie się o kłopoty.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1973
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 871 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Neoptolemos »

Wszystkie moje partie trwały koło tych 3h, może z lekkim haczykiem, ale też w każdej byli nowi gracze. 4h brzmi jako coś realnego, ale jednak skrajnego.
Co do realizowania celów, imho w ogóle lepiej realizować szybko "małe" cele, a nie czaić się na większe (zwłaszcza, kiedy inni mają chociaż jeden pasujący symbol). Association jest absolutnie kluczową kartą w tej grze i jak tylko się da, przepycham ją w prawo + po 3 partii nauczyłem się, jak cenne jest trzymanie w rękawie zapasowego plusika "na wszelki wypadek".
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4565
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2144 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Kolejna partia solo (1/3 z tego challenge)

Jedna z 8 trudnych planszetek oraz poziom medium (mapa 6 (laboratorium) oraz 10 pkt na start)

I jest odczuwalnie trudniej. Zdobyłem mało zielonych punktów, standardowo brązowych i 3 rundy przed końcem myślałem że będę na minusie....

Ale się udało fartem. 🙂 3 punkty na koniec.
sasquach
Posty: 1846
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 941 times
Been thanked: 588 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

PytonZCatanu pisze: 18 maja 2022, 10:03 Kolejna partia solo (1/3 z tego challenge)
Co za challenge?
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4565
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2144 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

sasquach pisze: 18 maja 2022, 11:12
PytonZCatanu pisze: 18 maja 2022, 10:03 Kolejna partia solo (1/3 z tego challenge)
Co za challenge?
Na końcu intrukcji jest challenge: 3 partie solo, ale po każdej usuwasz wszystko, czego użyliśmy (planszę, żetony, karty). Tak że każda partie grasz no kompletnie innym zestawie.

Celem jest przynajmniej 0 punktów po zsumowaniu 3 partii.
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 479
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 110 times
Been thanked: 41 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ixi24 »

PytonZCatanu pisze: 18 maja 2022, 10:03 Kolejna partia solo (1/3 z tego challenge)

Jedna z 8 trudnych planszetek oraz poziom medium (mapa 6 (laboratorium) oraz 10 pkt na start)

I jest odczuwalnie trudniej. Zdobyłem mało zielonych punktów, standardowo brązowych i 3 rundy przed końcem myślałem że będę na minusie....

Ale się udało fartem. 🙂 3 punkty na koniec.
Czyli tryb solo to tylko podbijanie swojego wyniku jak np; w Teraformacji Marsa ? :( Nie ma automy czy bota? Warto dla rozgrywek solo?
Nie ukrywam, że najlepiej gra mi się z "wirtualnym przeciwnikiem" (botem), który symuluje ruchy drugiego gracza. ;)
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4565
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1701 times
Been thanked: 2144 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

ixi24 pisze: 18 maja 2022, 11:42
PytonZCatanu pisze: 18 maja 2022, 10:03 Kolejna partia solo (1/3 z tego challenge)

Jedna z 8 trudnych planszetek oraz poziom medium (mapa 6 (laboratorium) oraz 10 pkt na start)

I jest odczuwalnie trudniej. Zdobyłem mało zielonych punktów, standardowo brązowych i 3 rundy przed końcem myślałem że będę na minusie....

Ale się udało fartem. 🙂 3 punkty na koniec.
Czyli tryb solo to tylko podbijanie swojego wyniku jak np; w Teraformacji Marsa ? :( Nie ma automy czy bota? Warto dla rozgrywek solo?
Nie ukrywam, że najlepiej gra mi się z "wirtualnym przeciwnikiem" (botem), który symuluje ruchy drugiego gracza. ;)
Nie ma automy. Ale to taki typ gry, że ... nie bardzo widzę sens automy.
sasquach
Posty: 1846
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 941 times
Been thanked: 588 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

PytonZCatanu pisze: 18 maja 2022, 11:15 Na końcu intrukcji jest challenge: 3 partie solo, ale po każdej usuwasz wszystko, czego użyliśmy (planszę, żetony, karty). Tak że każda partie grasz no kompletnie innym zestawie.
Celem jest przynajmniej 0 punktów po zsumowaniu 3 partii.
A ok, nie skojarzyłem. Na bgg w różnych gra organizuje się cykliczne wyzwania solo ze z góry przygotowanym setupem i ludzie porównują wyniki. Myślałem, że o coś takiego chodzi.
Dhel
Posty: 709
Rejestracja: 28 wrz 2018, 09:49
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 479 times
Been thanked: 395 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Dhel »

Jak dla mnie ten tryb solo jest świetny i nie, to nie jest podbijanie wyniku, to jest konkretny cel do spełnienia , co mi bardzo leży. Ale jest też nieoficjalna automa Arno i już czytałem pozytywne opinie o tym.

Powtórzę sie, ale Ark Nova pod solo polecam!
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: detrytusek »

A istnieją jakieś warianty skracające partię? Tak jakby spadło z 30 minut to by było optymalnie. Ktoś ew. testował?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Majzownik
Posty: 162
Rejestracja: 06 sty 2020, 15:06
Has thanked: 29 times
Been thanked: 64 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Majzownik »

Majzownik pisze: 14 maja 2022, 01:19
sasquach pisze: 14 maja 2022, 00:47Przy okazji, Ark Nova przeskoczyła Diunę Imperium. Widać marki są droższe sercom przekupnych graczy niż solarisy Padyszacha Imperatora Szaddama IV.
Do końca miesiąca przeskoczy Scythe, a i Twilight Struggle prawdopodobnie też. Biorąc pod uwagę średnią ocen tej gry zdziwię się mocno, jeśli nie będzie w top 5 rankingu BGG na koniec bieżącego roku.
Twilight Struggle już wyprzedzone, ciekawe czy z drugą częścią przewidywań też trafiłem.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: elayeth »

Majzownik pisze: 29 maja 2022, 16:30
Majzownik pisze: 14 maja 2022, 01:19
sasquach pisze: 14 maja 2022, 00:47Przy okazji, Ark Nova przeskoczyła Diunę Imperium. Widać marki są droższe sercom przekupnych graczy niż solarisy Padyszacha Imperatora Szaddama IV.
Do końca miesiąca przeskoczy Scythe, a i Twilight Struggle prawdopodobnie też. Biorąc pod uwagę średnią ocen tej gry zdziwię się mocno, jeśli nie będzie w top 5 rankingu BGG na koniec bieżącego roku.
Twilight Struggle już wyprzedzone, ciekawe czy z drugą częścią przewidywań też trafiłem.
Zakładając, że średnia ocena nie spadnie zbytnio to docelowo ma szansę na top 2 lub 3. Raczej nie zagrozi GH… średnia musiałaby nieco wzrosnąć, a zazwyczaj z czasem lekko spada.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1486
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 724 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

elayeth pisze: 29 maja 2022, 19:44 Zakładając, że średnia ocena nie spadnie zbytnio to docelowo ma szansę na top 2 lub 3. Raczej nie zagrozi GH… średnia musiałaby nieco wzrosnąć, a zazwyczaj z czasem lekko spada.
Średnia ocena zawsze z czasem maleje. Osoby, które długo grają w grę częściej obniżają niż podwyższają ocenę (casus Gambitowego Gloomhavena). Dodatkowo, z czasem, jeśli gra jest wysoko w rankingu sięga po nią więcej osób, które nie do końca jest targetem. Sam tak miałem z Pandemiciem Legacy: nie jestem fanem podstawowego Pandemica, nie lubię konceptu gier legacy. Jednak jak gra wylądowała na pierwszym miejscu na BGG to w końcu kupiłem i zagrałem, ostatecznie oceniłem ją na 8/10 obniżając średnią ocenę.

Natomiast Ark Nova to dla mnie zupełnie odwrotny przypadek, byłem nią zainteresowany od pierwszej informacji, a patrząc na gameplay jestem zszokowany tak wysoką oceną. Ciągle zupełnie nie wierzą w TOP3, raczej nie spodziewam się TOP5. Myślę też, że jeżeli wejdzie do TOP 10, to za długo się tam nie otrzyma.
sasquach
Posty: 1846
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 941 times
Been thanked: 588 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

Pamiętajcie, że pozycja na bgg to nie tylko średnia ocen, ale też też algorytm uśredniający oceny poprzez dodawanie fałszywych ocen 5.5 (https://boardgamegeek.com/wiki/page/Boa ... k_FAQ#toc4). Nawet jeśli average ranking będzie delikatnie spadał jak obecnie (jest już poniżej 8.7) to pozycja i tak będzie rosła jeśli nowe oceny będą powyżej 5.5.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1486
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 724 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

sasquach pisze: 30 maja 2022, 09:49 Pamiętajcie, że pozycja na bgg to nie tylko średnia ocen, ale też też algorytm uśredniający oceny poprzez dodawanie fałszywych ocen 5.5 (https://boardgamegeek.com/wiki/page/Boa ... k_FAQ#toc4). Nawet jeśli average ranking będzie delikatnie spadał jak obecnie (jest już poniżej 8.7) to pozycja i tak będzie rosła jeśli nowe oceny będą powyżej 5.5.

Coś tu arytmetyka nie bardzo się zgadza... Ocena będzie rosła jeśli nowe oceny będą powyżej ratingu BGG (czyli tego powstałego po dodaniu wielu ocen 5.5, nie mylić ze średnią ocen). Dla przykładu, Uczta dla Odyna ma teraz średnią ocen 8.2, ale BGG rating 7.95. Jeśli ktoś da nową ocenę 8, to rating się podniesie (oczywiście mikroskopijnie) mimo, że ocena jest poniżej średniej ocen. Jednak jeśli ktoś da 7, to obniży rating.
sasquach
Posty: 1846
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 941 times
Been thanked: 588 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

A Zamki Burgundii mają average rating 8.13 (czyli mniej niż Uczta), a są 5 miejsc wyżej bo mają ponad dwukrotnie więcej głosów.
Po prostu algorytm wyliczania geek ranking jest bardziej skomplikowany niż proste "dosypmy trochę głosów 5.5".
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1973
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 871 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Neoptolemos »

Ale my tu o Bohunie, a nie o algorytmach!
Pograłem jeszcze parę razy i naskrobałem trochę przemyśleń o Ark Nova. Long story short - jej rajd w rankingu już mnie tak bardzo nie dziwi ;)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1486
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 724 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

sasquach pisze: 30 maja 2022, 10:17 A Zamki Burgundii mają average rating 8.13 (czyli mniej niż Uczta), a są 5 miejsc wyżej bo mają ponad dwukrotnie więcej głosów.
Po prostu algorytm wyliczania geek ranking jest bardziej skomplikowany niż proste "dosypmy trochę głosów 5.5".
Nie wiem jak to mam skomentować, aby nie było odebrane jako obraźliwe. Jak sobie to przeliczysz, to wychodzi, że właśnie jest dosypanych ok. 2,5k ocen 5.5 znikąd....
sasquach
Posty: 1846
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 941 times
Been thanked: 588 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

OK. Chyba muszę wypić kawę bo coś nie ogarnąłem. A jeśli nie wiesz jak coś skomentować nieobraźliwie to nie ranking bgg jest problemem.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1623
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 743 times
Been thanked: 1109 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Neoptolemos pisze: 30 maja 2022, 10:25 Ale my tu o Bohunie, a nie o algorytmach!
Pograłem jeszcze parę razy i naskrobałem trochę przemyśleń o Ark Nova. Long story short - jej rajd w rankingu już mnie tak bardzo nie dziwi ;)

Dobrze się czytało. Co do minusów związanych z wyglądem - jak ktoś lubi TM to tutaj też nie będzie mu nic przeszkadzało.

Co do tłumaczenia nazw. Na stronie portalu jest instrukcja PL
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1973
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 871 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Neoptolemos »

O, to w wolnej chwili po pracy przejrzę i poprawię, dzięki!
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
ODPOWIEDZ